September is fietsmaand bij de ChristenUnie Utrecht. We kijken daarvoor niet alleen naar de gemeente, maar ook naar de provincie Utrecht. Wat doen zij voor de fiets? We spraken met Arne Schaddelee, gedeputeerde in de provincie namens de ChristenUnie.
U bent sinds juni gedeputeerde in de provincie. Hoe bevalt het tot nu toe?“Ik vind het supergaaf. Mobiliteit moet meer gaan over gezondheid, over fietsers, reizigers en omwonenden van wegen. Het geeft prachtige kansen om onze ambities verder te helpen. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee, maar het is ook heel leuk!”
Wat heeft u met fietsen?“Wij gingen vroeger thuis altijd op fietsvakantie in Nederland. Toen sloeg bij mij de vonk over voor het fietsen. Ik moest 30 kilometer naar de middelbare school fietsen. Dat vond ik totaal niet erg. Fietsen is altijd wel mijn liefhebberij geweest. Als ik meteen naar bed ga dan zit mijn kop nog vol. Als ik 45 minuten op de fiets heb gezeten dan is mijn hoofd heerlijk leeg. In de ochtend reflecteer ik op de fiets over wat ik precies ga doen en ga zeggen. Ik verzin de meest creatieve dingen op de fiets.”
Wat is het meest creatieve idee dat u op de fiets heeft gehad?“Ik moest laatst een speech geven over OV-knooppunten. Dat kun je gortdroog vertellen, maar ons brein heeft beelden nodig. Ik heb toen een schemerlamp op het podium gezet. Het punt dat ik wilde maken was: zie die knooppunten nu eens als de huiskamers van de stad. Er staan vaak piano’s en er is koffie te krijgen. Wij strijden als provincie voor meer sfeer op die plekken.”
Waar zetten u en de provincie op in als het gaat om de fiets?“We hebben als provincie superveel ambities, ook op het gebied van fiets. 60% van onze begroting gaat naar mobiliteit. Van daaruit is er ook een redelijk grote afdeling ‘fiets’. We hebben er vooral voor gekozen om in te zetten op snelfietsroutes. Dit doen we in samenwerking met gemeentes.”
Wat kan de gemeente daarin betekenen?“Er zijn zeven snelfietsroutes in de provincie. Vijf daarvan eindigen in de stad Utrecht. Dan moeten we vervolgens wel zorgen dat fietsers makkelijk de stad in kunnen komen. De gemeente legt de verantwoordelijkheid wel eens bij de provincie neer, maar het is echt iets dat we samen moeten doen. Daarnaast gaat het in de gemeente heel vaak over het OV, maar veel te weinig over de fiets. Daar liggen nog kansen!”