Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

118 documenten

Winsum, gefeliciteerd! | Westerwolde

GroenLinks GroenLinks Westerwolde 18-08-2020 00:00

Mooiste dorp van Nederland!

En wij zijn trots op onze penningmeester Roelf van Biessum, die in de periode 1994-1998 als wethouder van GroenLinks zich ingezet heeft om te komen tot een autovrije kern en om middeleeuwse structuur te handhaven in Winsum!

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/733208/Winsum-wint-ANWB-verkiezing-Het-Al...

Het spoor verandert. Goed wonen blijft! | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 26-07-2020 00:00

De komende jaren gaat er veel veranderen rondom het spoor en het Bossche station.

Meer passagiers, meer treinen, weinig ruimte en veel betrokken partijen.

Dat maakt goede afspraken nodig (en soms veel geduld).

Maar het kan, zo blijkt aan de Maijweg.

Met een vergroende parkeergarage, extra bomen, nieuwe speelplekken en tevreden bewoners.

Wethouder Ufuk Kâhya heeft er alle vertrouwen in dat aan de andere kant van de Stationsweg de ook gaat lukken.

Met de herinrichting van de Boschveldweg En het behoud van de platanen

 

 

Aandacht voor Spoorzone ontwikkeling | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 02-04-2020 00:00

In het AD van 1 april een artikel over de ontwikkeling van de Spoorzone in Culemborg. Met nadrukkelijk aandacht voor betaalbare woningbouw voor jongeren & starters waarvoor GroenLinks Culemborg zich inzet!

Ontwikkeling van de Spoorzone, aangevuld met veilige fiets- & voetpaden, maakt van het station een aantrekkelijke toegangspoort tot het historische centrum. Een creatieve woon-werk hub waar gewerkt én geleefd wordt, die meteen bij aankomst op het station mens...en laat zien wat onze stad te bieden heeft. Bovendien biedt een innovatieve Spoorzone ook een mooie kans om west en oost Culemborg meer met elkaar te verbinden. Bijvoorbeeld door op termijn een extra fiets-voetgangerstunnel te realiseren.

“GroenLinks opperde vorig jaar al om het stationsgebied ook te benutten voor woningbouw. Dit is vooral voor jongeren een aantrekkelijke woonplek, omdat die veelal op Utrecht georiënteerd zijn en via trein & sneltram snel in Utrecht stad of de studiecampus kunnen zijn.”

Bekijk het AD-artikel hier.

Spoorzone-ontwikkeling in Culemborg krijgt steeds meer vorm | Culemborg

GroenLinks GroenLinks Culemborg 13-02-2020 00:00

Raadsleden Bas de Jong & Conny de Laat kregen op 10 februari een inkijkje in de ideeën voor doorontwikkeling Spoorzone-gebied. Samen met onze raadscollega's konden we actief meedenken hoe Culemborg van dit gebied een aantrekkelijk woon-werkgebied kan maken en welke aanpak hiervoor nodig is. Daarbij willen we mooi aansluiten bij de creatieve bedrijvigheid die dit gebied ook nu al kent.

Mooi nieuws is ook dat ProRail van plan is om het NS-station in Culemborg veiliger & toegankelijker te maken.

Wordt vervolgd!

Groenlinks zet vraagtekens bij meer meer meer infrastructuur | Venlo

GroenLinks GroenLinks Venlo 18-12-2019 00:00

Een meerderheid van de Venlose gemeenteraad stemde in met een motie waarin het college werd verzocht een bidbook op te stellen, waardoor er geld uit Den Haag kan worden binnengehaald voor infrastructurele projecten. GroenLink stemde als enige tegen. Waarom? Meer Haags geld naar Venlo is toch juist goed? Wij hebben tegen gestemd om een statement te maken. Meer infra betekent ook meer verkeer, meer stikstof en meer luchtvervuiling. De bedoeling van onze tegenstem was om de raad dit verband te laten zien.

Ook GroenLinks ziet dat Limburg voor grote infrastructurele uitdagingen staat. Op het wegennet zien we filevorming, problemen rond de A67 en A73, voor het spoor hebben we vele wensen (een veilig emplacement, IC Eindhoven-Düsseldorf voor een betere verbinding met Duitsland, spoorverdubbeling Kaldenkirchen-Dulken en de ondertunneling van de Vierpaardjes) en we zijn een warm voorstander voor een verdere verduurzaming in de mobiliteit.

Maar deze motie ademde ons teveel de sfeer van dat meer, meer, meer infrastructuur de oplossing zou zijn. GroenLinks zet daar stevige vraagtekens bij.

Petitie GroenLinks heeft succes in nieuwe dienstregeling NS | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks Leeuwarden 16-12-2019 00:00

De petitie van GroenLinks ‘Herstel goede treinverbinding Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega’ die twee jaar geleden door ruim vierduizend mensen is ondertekend, heeft succes gehad. Aanleiding voor de petitie was de dienstregeling, ingevoerd in december 2017, waarbij de Intercitytreinen de stations in Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega voorbij gingen en er tussen Leeuwarden en Meppel twee sprinters reden. Deze dienstregeling van de NS zorgde voor langere reistijden en meer overstappen voor reizigers die gebruikmaakten van genoemde stations. Met ingang van 15 december is de nieuwe dienstregeling ingegaan waarbij de reistijd naar Zwolle met een kwartier is verkort. Extra overstappen tot Zwolle blijft nog wel.

'Wij willen het reizen met het openbaar vervoer zoveel mogelijk stimuleren. Lang moeten wachten op een trein past daar volgens ons niet bij', aldus Pim Astro van PAL GroenLinks. ‘Wij zijn blij dat de NS gehoor heeft gegeven aan de duizenden mensen die onze petitie destijds hebben ondertekend. Met de nieuwe dienstregeling wordt het weer een stuk aantrekkelijker om vanuit het noorden met de trein naar Zwolle en de Randstad te reizen’, aldus Elsa van der Hoek, statenlid van GrienLinks. Ook de GroenLinks afdelingen uit Heerenveen en Weststellingwerf waren bij de petitie betrokken.

Wel signaleren de GroenLinks afdelingen een nieuw knelpunt. Door de nieuwe dienstregeling krijgen reizigers van de sprinter uit de richting van Zwolle te maken met een langere overstaptijd in Leeuwarden op de treinen in de richting van Harlingen en Groningen. In enkele gevallen kan deze toenemen van vier naar 24 minuten. Van der Hoek: ‘We gaan hierover in gesprek met de betrokken partijen. Wij willen dat zoveel mogelijk mensen de auto laten staan en gebruik maken van het openbaar vervoer. Goede verbindingen en korte overstaptijden zijn daarvoor essentieel.’

Platanen, behouden, goederentreinen weren | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-11-2019 00:00

Goederentreinen horen bij voorkeur niet dwars door de stad te gaan. Daar is immers ooit de Betuwelijn voor aangelegd.

En als de minister toch veel meer treinen door het centrum van Den Bosch wil sturen, dan zonder aantasting van de leefbaarheid voor de bewoners vlak langs dat spoor.

En zeker zonder de overbodige kap van de platanen langs de Boschveldweg.

Esther de Ruiter: “De platanen aan de Boschveldweg horen bij de leefkwaliteit van de buurt. We staan daarom zij aan zij met de inwoners van de Sintstraten en het college en roepen de minister op maatregelen te nemen waarbij de mooie platanen behouden kunnen blijven.”

Een GroenLinksmotie tegen de kap van die platanen kreeg de steun van alle raadsfracties.

GroenLinks wil net als andere partijen en het college van B&W geen forse toename van het goederenvervoergoederen door Den Bosch.

De raad heeft op 5 juni 2018 een motie aangenomen om in plaats daarvan de Betuweroute beter te gebruiken. Als de minister toch besluit tot aanleg van de Zuidwestboog Meteren-Boxtel komen voortaan veel meer goederentreinen dwars door de stad. Met alle overlast van dien.

Die overlast dient dan natuurlijk te worden beperkt en de leefbaarheid voor de inwoners langs het spoor gegarandeerd. Maar niet met maatregelen die de kap van de platanen langs de Boschveldweg noodzakelijk maken

 

Raadsvergadering 31 oktober 2019: focus op het spoor | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Heemstede 01-11-2019 00:00

Op de agenda voor deze raadsvergadering was het belangrijkste onderwerp de financiering die gevraagd wordt voor de ‘spoorse maatregelen’ op het traject Haarlem-Zandvoort. Verder was er een motie van het CDA en een amendement van D66 dat we hebben besproken. 

Voor het upgraden van het spoor van Haarlem naar Zandvoort is een investering nodig van 7 miljoen euro. Van de gemeenten in Zuid-Kennemerland wordt een bijdrage gevraagd van 1.4 miljoen. Voor Heemstede komt dit neer op €200.000,-. Vanuit de raad hebben we vijf punten geformuleerd die we terug zouden willen voor deze investering. Dit zijn:

 

Behouden van de IC status van station Heemstede-Aerdenhout Regionale bewegwijzering Dynamische verkeerssystemen OV fiets knooppunten Structurele P&R voorzieningen voor strandbezoekers

Vanuit de wethouders in de regio is een brief opgesteld waarin wordt toegezegd dat deze vijf punten versneld worden opgepakt. Een mooi succes voor onze wethouder, die zich hiervoor heeft ingespannen. Te meer omdat een aantal van deze punten al meer dan 10 jaar op de regionale agenda stonden, maar geen prioriteit kregen. Voor de zekerheid is met een amendement van D66 de brief gekoppeld aan het raadsbesluit. Daarmee wordt unaniem door de raad aangegeven dat we deze vijf punten niet los willen zien van de gevraagde investering voor de spoorse maatregelen.

Zie verder in de bijlage het volledige verslag van deze vergadering.

Nachttrein terug naar Nederland | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Feijenoord 10-10-2019 00:00

Voor wie graag met de nachttrein op vakantie wil is er goed nieuws. De internationale nachttrein keert in 2020 terug naar Nederland.

Er gaat dagelijks een trein van Amsterdam naar München en Wenen rijden. GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger diende een voorstel in om de nachttrein terug te brengen naar Nederland en dat werd kamerbreed ondersteund. Het ministerie van Infrastructuur maakte vandaag bekend dat de eerste trein over een jaar al gaat rijden.

Kröger: De nachttrein is terug. Het is gelukt! Weer een stap voor de trein als alternatief voor vliegen binnen Europa.

In 2016 verdween de laatste nachttrein uit Nederland. Ondertussen steeg het vliegverkeer steeds verder.

Kröger: we willen allemaal naar een duurzamere toekomst. Dan moet je er als overheid wel voor zorgen dat je infrastructuur goed is. Dit is een eerste stap. Ik ga me er hard voor maken dat we in de toekomst naar steeds meer Europese bestemming met de nachttrein kunnen.

De nachttrein doet er 14 uur over om in Wenen te komen. Reizigers kunnen er voor kiezen om te zitten of te liggen en er zijn zelfs luxe coupés met eigen sanitair beschikbaar. Vanuit Wenen kunnen ook andere Europese bestemmingen bereikt worden zoals Boedapest en Krakau. Ook is er een groeiende vraag naar internationale treintickets. De NS had in de zomer van 2019 een groei van 13%.

Kröger: ’s Avonds in Amsterdam opstappen. Een glaasje wijn drinken. Lekker gaan slapen en ’s ochtends om 10 uur sta je in centrum Wenen. Heerlijk.

 

We gaan door, want er zijn nog veel bestemmingen binnen Europa waar we met de trein naartoe kunnen!

Teken hier onze petitie voor #meertreinenmindervliegtuigen: groen.li/treinen

Nachttrein terug naar Nederland | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Hillegersberg-Schiebroek 10-10-2019 00:00

Voor wie graag met de nachttrein op vakantie wil is er goed nieuws. De internationale nachttrein keert in 2020 terug naar Nederland.

Er gaat dagelijks een trein van Amsterdam naar München en Wenen rijden. GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger diende een voorstel in om de nachttrein terug te brengen naar Nederland en dat werd kamerbreed ondersteund. Het ministerie van Infrastructuur maakte vandaag bekend dat de eerste trein over een jaar al gaat rijden.

Kröger: De nachttrein is terug. Het is gelukt! Weer een stap voor de trein als alternatief voor vliegen binnen Europa.

In 2016 verdween de laatste nachttrein uit Nederland. Ondertussen steeg het vliegverkeer steeds verder.

Kröger: we willen allemaal naar een duurzamere toekomst. Dan moet je er als overheid wel voor zorgen dat je infrastructuur goed is. Dit is een eerste stap. Ik ga me er hard voor maken dat we in de toekomst naar steeds meer Europese bestemming met de nachttrein kunnen.

De nachttrein doet er 14 uur over om in Wenen te komen. Reizigers kunnen er voor kiezen om te zitten of te liggen en er zijn zelfs luxe coupés met eigen sanitair beschikbaar. Vanuit Wenen kunnen ook andere Europese bestemmingen bereikt worden zoals Boedapest en Krakau. Ook is er een groeiende vraag naar internationale treintickets. De NS had in de zomer van 2019 een groei van 13%.

Kröger: ’s Avonds in Amsterdam opstappen. Een glaasje wijn drinken. Lekker gaan slapen en ’s ochtends om 10 uur sta je in centrum Wenen. Heerlijk.

 

We gaan door, want er zijn nog veel bestemmingen binnen Europa waar we met de trein naartoe kunnen!

Teken hier onze petitie voor #meertreinenmindervliegtuigen: groen.li/treinen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.