Nieuws van VVD over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Afgelopen woensdag reden Annemiek en ...

VVD VVD GroenLinks CDA ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk 19-07-2019 10:10

Afgelopen woensdag reden Annemiek en Robin mee met een fietstocht door het plassengebied. In zo’n 2,5 uur werd 20 kilometer afgelegd, met een flink aantal informatieve stops onderweg. Vergezeld van een groep collega-raadsleden van CDA, ChristenUnie en GroenLinks, vier wethouders, vertegenwoordigers van het wijkteam Sluipwijk en een diverse groep ambtenaren is een hoop kennis uitgewisseld. Onderweg werd onder meer uitleg gegeven over actuele stand van zaken met het beleid en de uitdagingen bij het beheer van de openbare ruimte. Het was een informatieve en gezellige toer met alle ruimte om te genieten van de omgeving, dingen met eigen ogen waar te nemen, maar ook om te luisteren en vragen te stellen. Een aantal punten die aan bod kwamen: - onderhoud en fundering van de wegen - toegankelijkheid voor autoverkeer - problemen met krappe bochten en verzakkingen bij erftoegangen (zakkende weg bij onderheide brug) - aandachtspunten voor het bestemmingsplan - het bermbeheer - bijenhotels - nieuwe bruggen - beschoeiing - de behoefte aan een loswal - de Beweegbare Fysieke Breedtebeperking - overslaglocatie voor zwaar transport - samenwerking met Gouda Wat ons betreft was het een zeer geslaagde avond, en is het initiatief om beleid ter plekke te bekijken zeker voor herhaling vatbaar!

Haagse VVD in de pers: Coalitie ziet in P+R-terrein oplossing verkeersellende

VVD VVD GroenLinks D66 's-Gravenhage 03-07-2019 12:23

Algemeen Dagblad, woensdag 3 juli 2019

door Ingrid de Groot

De Haagse coalitie wil auto’s uit het centrum weren door parkeren via P+R veel beter te faciliteren. Mensen die in de spits met de auto naar hun werk willen, zouden hun auto op een P+R-terrein moeten zetten en dan overstappen op een deelfiets of een e-scooter.

,,De stad is wat auto’s betreft gewoon een drama. Dat weet iedereen.” Dat zegt raadslid Det Regts (VVD), een van de initiators van het plan om het overbelaste centrum van Den Haag te ontlasten. Veel meer mensen moeten volgens de coalitiepartijen VVD, Groep De Mos, GroenLinks en D66 gebruik gaan maken van Park and Ride-terreinen. Ze komen daarom morgen met een motie.

Wethouder Robert van Asten (D66) wordt aangespoord om in gesprek te gaan met bedrijven die deelvervoer aanbieden. De wethouder zou er bij die bedrijven voor moeten pleiten dat ze hun deelscooters, -steps of -fietsen óók op alle bestaande P+R-terrein stallen. Op Ypenburg bijvoorbeeld, vlakbij het Prins Clausplein, de A13 en de A4. Of in de buurt van het ADO-stadion.

Knooppunten ,,We willen autorijden niet verbieden, maar we willen automobilisten verleiden andere keuzes te maken”, zegt Regts. De bestaande P+R-terreinen, zoals die bij de Uithof, zouden daarom moeten veranderen in moderne verkeersknooppunten waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. ,,Maar je zou er bijvoorbeeld ook koffie moeten kunnen drinken”, schetst Regts de ideeën.

Den Haag maakt zich grote zorgen over de vele auto’s in de stad, die regelmatig helemaal vastloopt. Volgens de TomTom Trafic Index kent de hofstad momenteel van alle Nederlandse steden de meeste vertraging in het verkeer. Inspanning Regts denkt dat de uitvoering van de P+R-motie relatief weinig inspanning vergt, maar wel tot goede resultaten leidt. Mogelijk lukt het om 10 tot 20 procent van alle automobilisten naar de P+R-terreinen te trekken. ,,Dat zou al een geweldig resultaat zijn.”

De VVD is warm voorstander van deelvervoer. Regts is zelf enthousiast over de elektrische scootertjes van het bedrijf Felyx, zegt ze. Die zijn in Den Haag al enorm in opmars. Voor een ritje op zo’n leenscooter betaal je per minuut. De VVD wil het liefst ook parkeergarages aan de rand van de stad.

VVD, D66 en GroenLinks: houdt Voorschoten bereikbaar

VVD VVD GroenLinks D66 Voorschoten 15-03-2019 04:51

Raadslid Bart Lavrijsen (VVD): “De VVD vraagt al jaren aandacht voor de verkeerssituatie rondom het Lammenschansplein. Veel Voorschotense forensen en ondernemers staan hier dagelijks in de file. Maar ook de bereikbaarheid van Leiden is hierdoor slecht. De Rijnlandroute moet hier verbetering in brengen. Daarom is de VVD blij dat in 2020 de werkzaamheden beginnen die de verkeersdoorstroming rondom het Lammenschansplein moeten verbeteren.”

Als onderdeel van de Rijnlandroute worden de Lammebrug en de Trekvlietbrug verhoogd, de Europaweg verbreed en het Lammenschansplein opnieuw ingericht. Dit alles moet zorgen voor een betere afwikkeling van het verkeer. Ook worden er goede fietsverbindingen aangelegd. Raadslid Saskia Boom (D66): “Het is zaak om de overlast tijdens de werkzaamheden zo veel mogelijk te beperken. Voorschoten mag niet op slot gaan. D66 ziet kansen in slimme oplossingen zoals verkeersapps, waarbij verkeersgebruikers worden gewezen op opstoppingen en alternatieven krijgen aangereikt. Ook een goede informatieverstrekking aan de burgers is van belang.”

Coalitiepartner GroenLinks sluit zich hierbij aan. Raadslid Joop Bos: “GroenLinks is altijd van mening geweest dat het aanpakken van het knelpunt Lammenschansplein eerste prioriteit moest zijn. Wij wilden dit graag opgelost zien voordat de overige besluiten over de Rijnlandroute genomen zouden worden. Files en langzaam rijdend verkeer zijn slecht voor de leefomgeving. Er moet dus aandacht zijn voor de doorstroming van het verkeer tijdens de werkzaamheden. Verder zullen degelijke fietsroutes en goed openbaar vervoer speerpunten van ons blijven om de autodrukte te laten afnemen.”

Bart Lavrijsen: “Dit project is gigantisch en we begrijpen dat zulke werkzaamheden niet zonder enige overlast gepaard zullen gaan, maar we moeten voorkomen dat Voorschoten jarenlang onbereikbaar wordt. We willen weten welke voorwaarden er in de aanbesteding met de aannemers worden opgenomen die de bereikbaarheid van ons dorp tijdens de werkzaamheden moeten garanderen.” Volgens de planning zullen de werkzaamheden aan het Lammenschansplein ruim twee jaar gaan duren.

Algemene beschouwingen

VVD VVD GroenLinks Arnhem 07-11-2017 07:19

We wonen in een geweldig mooie stad. Barstend van innovatieve ondernemers en initiatiefrijke Arnhemmers. Er zijn ongelofelijk veel Arnhemmers die door vrijwilligerswerk en mantelzorg Arnhem nog mooier, nog socialer maken. Ook in fysieke zin wordt Arnhem steeds mooier: de Jansbeek, Musis, het herdenkingsmonument in een nieuwe jas. Met de steun van de VVD. Dat mag gezegd, soms moet je ook jezelf wat gunnen.

https://arnhem.vvd.nl/nieuws/24978/algemene-beschouwingen

© Steffenie Pape

Bij het vaststellen van de begroting heeft de VVD-fractie een groot aantal voorstellen van anderen gesteund. Voorstellen over kinderarmoede, het evenement living statues graag terug als jaarlijks evenement, aanpak schuldenproblematiek voor jongeren en een fonds voor verduurzaming; je hoeft gelukkig niet perse een eikeltjespyama te dragen om soms de amendementen van Groenlinks te snappen en te steunen.

We hebben zelf 3 amendementen/verbetervoorstellen ingediend:

1.werken moet lonen

Het is voor mensen in een uitkeringssituatie van het grootste belang dat ze er financieel op vooruit gaan als ze een baan vinden. Dat is ook wat het college met 1 zin schrijft in de MJPB. Dit amendement is de boter bij de vis. Want als uit de toets op de armoedeval (begin volgend jaar) blijkt dat werken niet loont, is het goed om de Arnhemse regelingen en toeslagen te versoberen zodat werken wel loont.

2. schone lucht

Het amendement is helder: de VVD is voor schone lucht, maar we moeten het geld inzetten op de meest effectieve maatregelen. Niet zo maar kiezen voor de milieuzone. We houden de ruim 500.000 beschikbaar voor luchtkwaliteit maar we gaan daar in de raad en met de stad de beste, meeste effectieve maatregelen bij kiezen.

Het idee van de strengere milieuzone werd door wethouder Ritsema eerder met de krant en de NOS gedeeld dan met onze raad. Een ander keuzemoment voor  het college was: kiezen we de metingen als uitgangspunt of zijn de berekeningen op dit moment gunstiger?

En natuurlijk… net een norm voor diesels kiezen die een paar jaar stenger is dan elders in het land. Ja, je wil op het journaal en je bent milieudefensie-campaigner geweest of niet. Op het nieuws vertelde wethouder Ritsema dat Arnhemmers 1 jaar eerder dood gaan, ongeveer 400 dagen; dat wil niemand! In Scherpenzeel of Rheden is dat trouwens 25 dagen later (oftewel; daar gaan ze volgens het GGD-onderzoek 375 dagen eerder dood).

Dat is hoe demagogie werkt. Het ís demagogie.

Er zijn partijen  -zoals oa Groenlinks - waarvan het lijkt alsof ze stoppen met nadenken als het om de milieuzone gaat. Het gaat om schone lucht en om een verbod op ’n categorie auto’s. Oh, daar kan wel ruim 5 ton naar toe.

Zij laten zich door demagogie -zonder inhoudelijk debat, zonder weging van verschillende maatregelen- naar een conclusie leiden.

Maar als dit zo doorgaat kan straks zelfs Jesse met z’n BMW niet meer over de singel in Arnhem rijden. 

3 handhaving

Het lukt de bewoners van de wijken over het algemeen goed om van de openbare ruimte een prettige openbare ruimte te maken. Uit solidariteit met al díe Arnhemmers, moeten we handhavend optreden tegen de veroorzakers van overlast.

Het belang van meer handhavers komt vaak terug als we met de VVD steeds in andere wijken deur aan deur aanbellen met de vraag: “waar wordt u blij van en waar wordt u minder blij van”. Veel genoemd: vuil rond afvalcontainers, hondenpoep, vrachtwagens in het voetgangersgebied, brommers die over de stoep rijden etcetera.

Overlast is niet gewoon. De overlast beperken lukt niet met –zoals het college dat zegt- de huidige ‘sobere’ handhavingscapaciteit. Daar moeten dus handhavers bij. Vandaar het amendement.

Wij dienden slechts 3 amendementen in (bescheiden als we zijn) en we steunden er veel. Het is een heel mooi resultaat dat ons amendement schone lucht en het amendement voor meer handhavers het hebben gehaald.

De strengere millieuzone in de ijskast en 5 handhavers er bij in de wijken!

Leendert Combée.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.