Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

2 documenten

Stikstofreductie en natuurherstel kunnen succesvol samengaan meent de D66-fractie Gennep.

D66 D66 Gennep 14-09-2019 19:39

Zaterdag 14 september 2019.

De media staan bol over stikstofreductie, het Programma Aanpak Stikstof, over een voorstel van de Tweede Kamer D66-fractie en vragen aan het College B&W Gennep van de D66-fractie gemeente Gennep.

Door de “stikstofuitspraak” van de hoogste bestuursrechter, de Raad van State, dreigen in de media en door sommige politieke vertegenwoordigers, natuur en economie tegenover elkaar te worden geplaatst. Volgens D66 in de Kamer en mede de D66-fractie van de gemeente Gennep is het tegenover elkaar plaatsen, absoluut onnodig, een uitspraak die wordt ondersteund door onderzoekers van de Radboud-universiteit. De D66-fractie van de gemeente Gennep stelde afgelopen vrijdag aan het College van B&W daarom vragen over haar inspanningen ten aanzien van de PAS (Het regeringsbeleid Programma Aanpak Stikstof) en de consequenties voor te verlenen (verleende) vergunningen aan burgers (woningbouw), agrarische bedrijven en industrie.

Eerst iets over de PAS. Het PAS is een poging van de regering om verdere ontwikkelingen mogelijk te maken, ontwikkelingen waarbij stikstof zal gaan vrijkomen (stikstofneerslag) zoals bij woningbouw, wegenaanleg, uitbreiding van agrarische bedrijven,…), en waarvoor een voorschot kan worden genomen door bedrijven en overheid voor toekomstige compensatie van de stikstofneerslag, door het aangeven van concrete plannen voor aanleg van bossen, bodemverbetering (verminderde vermesting en verzuring) en gesloten kringlopen.

https://gennep.d66.nl/2019/09/14/stikstofreductie-en-natuurherstel-kunnen-succesvol-samengaan-meent-de-d66-fractie-gennep/
Me

Stikstof uit bouw, industrie, verkeer en landbouw vormen vandaag de dag een levensgrote bedreiging voor onze natuurkwaliteit zodat aan verdere economische ontwikkeling (industrie en landbouw) grenzen moeten worden gesteld.

Het gevolg. Door de recente “PAS-uitspraak” zijn duizenden nieuwe projecten in de wachtkamer gezet omdat concrete compenserende stikstofplannen ontbreken. Een reden dat de politiek naarstig op zoek is naar mogelijke duurzame oplossingsrichtingen die alleen kunnen worden bereikt door een eendrachtig bondgenootschap tussen economie (industrie), verkeer, landbouw en natuur.

https://gennep.d66.nl/2019/09/14/stikstofreductie-en-natuurherstel-kunnen-succesvol-samengaan-meent-de-d66-fractie-gennep/
D66

Helaas wordt er op dit moment uitsluitend over de economische ontwikkelingen gesproken die nu in de “wachtkamer” lijken te worden gezet zoals woningbouwprojecten, wegenbouw en uitbreiding van stallen in de agrarische sector.

https://gennep.d66.nl/2019/09/14/stikstofreductie-en-natuurherstel-kunnen-succesvol-samengaan-meent-de-d66-fractie-gennep/ Door het PAS waren besluiten voor uitbreiding van stallen en verhoging/verlaging van de maximum snelheid snel genomen, maar afdoende effectieve maatregelen voor de natuur bleven uit. Het verminderen van de stikstofuitstoot bleek uiteindelijk veel, en veel lastiger dan gedacht door dat daardoor het actuele economisch handelen veelal werd beperkt. Er werd daarom vaak niet gezocht naar mogelijke alternatieve vormen van bedrijfsvoering waarbij een circulaire en natuurvriendelijke industriële productie, veeteelt en landbouw wordt gecombineerd met een levenskrachtige en veerkrachtige natuur.

https://gennep.d66.nl/2019/09/14/stikstofreductie-en-natuurherstel-kunnen-succesvol-samengaan-meent-de-d66-fractie-gennep/

Minister Carola Schouten (landbouw, natuur en voedselkwaliteit) schetste in 2018, in een beleidsnota een toekomstperspectief voor stikstofreductie in de landbouw door een meer circulaire landbouw te beschrijven, een aanpak gericht op ruilverkaveling, bodemverbetering, gesloten kringlopen, stikstofrecycling uit mest en vermindering van de veestapel.

(Link naar de beleidsnota een toekomstperspectief voor stikstofreductie in de landbouw)

Als we het er allemaal over eens zijn dat een aanzienlijke vermindering van de stikstofemissie van levensbelang is voor een duurzame samenleving, waar wachten we dan nog op? Niet door te wijzen naar anderen, wel door zelf te komen met suggesties en plannen. En dat durft D66. Door samenwerking te zoeken met alle betrokken partijen: de politiek, de bouw, de industrie, het transport en de landbouw. Door de dialoog met elkaar aan te gaan om te komen tot innovatie van bedrijfsprocessen zonder elkaar in een verdomhoekje te zetten.

D66 wil niet wachten. Vandaar dat we komen met suggesties en plannen. Na de minister heeft Kamerlid Tjeerd de Groot van D66 kortgeleden die stap gezet (Portefeuillehouder landbouw en visserij, natuur, dierenwelzijn, voedsel(productie), krimp en toerisme). Hij stelde vast dat van de Nederlandse stikstofuitstoot 45% afkomstig is van de Nederlandse landbouw, waarvan een groot gedeelte uit de intensieve veehouderij. Tegelijkertijd is de bijdrage van de intensieve veehouderij aan onze economie nog geen 1%.

Hij kwam met een D66-plan om boeren de overstap te laten maken van de huidige grootschalige veeteelt- en landbouw naar kringlooplandbouw. De aarde wordt daardoor veel minder belast en het is beter voor het dierenwelzijn. Met het plan helpen we de kringloopboeren meer te verdienen en leidt kringlooplandbouw tot fors minder dieren. Als boeren deze kans niet pakken, kunnen zij ervoor kiezen te stoppen.

Bij beide keuzes – stoppen of doorgaan als kringloopboer – gaat de overheid financieel helpen en bij beide keuzes wordt de veestapel met 50% verminderd. Dit kabinet heeft de keuze voor de huidige boeren zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt. Stoppen of doorgaan naar kringlooplandbouw? Er is al een half miljard euro beschikbaar voor de inkrimping van de veestapel, waarbij boeren op een eerlijke manier worden uitgekocht.

Na de “Stikstof-uitspraak” door de Staten Generaal moet de politiek nu keuzes maken. Jonge mensen willen een huis, maar kunnen die niet vinden. De woningbouw dreigt stil te vallen door de stikstofproblematiek. Ook de aanleg van wegen en openbaar vervoer loopt daardoor gevaar. De schade van stikstof voor de natuur is veel te groot. Het wordt tijd dat er verantwoordelijkheid genomen wordt en dat de rest van de Tweede Kamer zich achter de plannen voor stikstofvermindering schaart.

(Link naar de maildiscussie tussen Tjeerd de Groot (D66) en Helma Lodders(VVD) over “Halveer de veestapel welof niet)

Ook de D66-fractie van de gemeente Gennep wil niet onder stoelen of banken steken dat we als gemeente de verantwoordelijkheid hebben om het stikstofprobleem te verkleinen. De fractie heeft daarom aan het College van B&W van Gennep de volgende schriftelijke vragen gesteld:

1. Hoeveel vergunningen heeft de Provincie Limburg/ gemeente Gennep voor het grondgebied van de gemeente Gennep de afgelopen 5 jaar afgegeven met toepassing van de PAS? 2. Over hoeveel vergunningaanvragen voor/in het Genneps grondgebied en voor welke categorieën (bouw- en industrie, woningbouw, landbouw) is door de Raad van State negatief beslist na 28 mei 2019? 3. Kan het college de gemeenteraad maar ook de Gennepse inwoners op de hoogte brengen van de gevolgen die de uitspraken van de Raad van State heeft voor de bedrijven/ instellingen enz. en de inwoners van Gennep. 4. Is het college het met ons van mening dat de gemeente Gennep ook zijn verantwoordelijkheid heeft om het stikstof probleem mede te verkleinen? En hoe gaat ze dat doen? De beantwoording van de vragen zal D66-Gennep weer op deze website mede publiceren.

Motie van wantrouwen tegen land­bouw­mi­nister Carola Schouten

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie Nederland 11-06-2019 00:00

De Partij voor de Dieren heeft vandaag een motie van wantrouwen ingediend tegen landbouwminister Carola Schouten. De minister en haar voorgangers hebben zich in Europese achterkamers jarenlang actief ingezet voor aanzienlijke afzwakking van een nieuw toetsingsmodel van landbouwgif, het zogenaamde bijenrichtsnoer, dat de risico’s van bestrijdingsmiddelen voor bijen en hommels veel beter in kaart brengt. De minister en haar voorgangers handelden daarmee volledig in strijd met aangenomen moties van de Tweede Kamer. Sinds begin 2013 vraagt de meerderheid van de Tweede Kamer, via aangenomen moties van de Partij voor de Dieren, het kabinet om schadelijke pesticiden voor bijen van de markt te halen en zich in Brussel hard te maken voor een verbod op deze middelen. De regering beloofde zich daarvoor in te zetten, maar deed achter de schermen het tegenovergestelde. “De Kamer werd met Ruttiaanse termen in de waan gelaten dat het kabinet zich inzette voor een goede bescherming van bijen en hommels, terwijl nu blijkt dat Nederlandse landbouwministers niet de bijen, maar de chemische industrie heeft gesteund”, stelt PvdD-Kamerlid Esther Ouwehand. Op 24 januari 2013 nam de Tweede Kamer met een grote meerderheid van PvdA, GroenLinks, ChristenUnie, D66, SP en 50plus een motie van de Partij voor de Dieren aan die het kabinet opriep zich in te zetten voor een Europese stop op alle toepassingen van neonicotinoiden en fipronil, tenzij onomstotelijk bewezen is dat zij geen schadelijk effect hebben op de gezondheid van bijen. Hierna nam de Kamer nog zo’n vijf moties van de Partij voor de Dieren aan, met als doel schadelijke stoffen als neonicotinoiden, glyfosaat en fipronil, zowel nationaal als in Europa aan banden te leggen. De moties voor een nationaal verbod werden niet uitgevoerd, maar de Kamer werd gerustgesteld met de toezegging dat Nederland zich in Europa zou inzetten voor een Europees verbod op deze middelen en voor een toelatingsproces dat zorgt voor goede bescherming van bijen en hommels. Staatssecretaris Dijksma beloofde in 2015 dat zij alle mogelijkheden hiervoor zou benutten. Staatssecretaris Van Dam zei in 2017 dat hij geen uitstel wilde van de besluitvorming. Uitholling van 'BeeGuidance' Eind 2018 kreeg de Partij voor de Dieren uitgelekte notulen in handen van het Europese overleg over het bijenrichtsnoer, waaruit bleek dat Nederland zich juist verzette tegen het bijenrichtsnoer, ook wel BeeGuidance. Op vragen hierover gaf minister Schouten onduidelijke, onjuiste en onvolledige informatie. Pas nadat journalistiek platform Follow the Money in april onthulde dat Nederland het bijenrichtsnoer probeerde uit te hollen, kwam de waarheid op tafel en stuurde de minister -op aandringen van de Partij voor de Dieren- een feitenrelaas naar de Kamer. De stukken die naar buiten kwamen waren ontluisterend. Terwijl de Kamer steeds is verteld het kabinet zich inzette voor het nieuwe, strengere richtsnoer voor de bescherming van bijen en hommels, drong het ministerie van LNV in Brussel aan op het schrappen van veldstudies, het verlagen van drempelwaarden en het vervangen van wetenschappelijke methoden door een rekenmodel dat door de chemische industrie is ontwikkeld en wordt bepleit. Nu was uitgekomen dat Nederland zich verzette tegen het bijenrichtsnoer, diende Esther Ouwehand een motie in die de regering opriep haar verzet te staken, en te pleiten voor invoering van het bijenrichtsnoer als geheel – dus zonder de uithollingen waar Nederland eerder voor had gepleit. Die motie werd met ruime meerderheid van stemmen aangenomen door de Tweede Kamer. "Geheel in lijn met de positie die de Kamer al jaren inneemt en die voor het kabinet leidend had moeten zijn: de huidige beoordeling van landbouwgif laat veel te veel risico’s toe voor bijen en hommels, en gevaarlijke pesticiden zoals thiacloprid moeten van de markt", aldus Ouwehand. Met de aangenomen motie moet Nederland zich dus alsnog gaan inzetten voor het bijenrichtsnoer. Maar daarmee is de kous niet af. "Al die jaren heeft het kabinet geprobeerd strengere toetsing van landbouwgif tegen te houden, met alle gevolgen voor bijen, hommels en de rest van het ecosysteem van dien. Dat was regelrecht in strijd met Kameruitspraken, wat al een doodzonde zou moeten zijn voor een bewindspersoon. Maar daarbij is de Kamer ook nog onjuist en onvolledig geïnformeerd", licht Ouwehand verder toe. "De minister van LNV bleef echter volhouden dat er niets onoorbaars is gebeurd. Dat betekent dat de Kamer haar er niet op kan vertrouwen dat ze de Kamer in het vervolg wel goed zal informeren, en dat is in strijd met de Grondwet." Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.