Nieuws van politieke partijen in Vught over CDA inzichtelijk

11 documenten

Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 23-05-2020 11:07

De finale besluitvorming over de aanpak van de N65 is uitgelopen op een teleurstelling. De gemeenteraad kon niets meer verbeteren aan het plan. De vaak goed onderbouwde en serieuze inbreng van 125 mensen die een zienswijze hadden ingediend werd naar de prullenbak verwezen. Inwoners en belangenorganisaties voelen zich niet gehoord, misleid en zelfs geschoffeerd. Bewoners van verschillende straten waar het veel drukker wordt (soms zelfs een verdubbeling zoals de Helvoirtseweg) en bedrijven die in het nieuwe plan onbereikbaar worden, bleven achter zonder dat naar hun inbreng werd geluisterd en nog erger: zonder perspectief, omdat er geen plan van aanpak is. En de wethouder die speciaal voor contacten met burgers was aangesteld, bleek nauwelijks met burgers gesproken te hebben. De besluitvorming rondom het grootste project tot dusver in de geschiedenis van Vught eindigde -zoals fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend aan het einde van de marathonzitting van de gemeenteraad bij Van der Valk samenvatte- in een koude douche. Met pijn in het hart stemde de hele fractie van D66 dan ook tegen, terwijl zij voor de verdieping van de N65 is.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

20 vragen en antwoorden over de N65

De besluitvorming van het hele traject is zeer omvangrijk. Daarom vatten we het geheel samen in een aantal vragen met de antwoorden van de D66-fractie.

Wat stond er op de agenda? Het besluit om het bestemmingsplan vast te leggen voor de aanpak van de N65. In dat bestemmingsplan staat de uitwerking van het eerder vastgestelde VKA+ waar D66 in 2019 schoorvoetend mee instemde. We wilden toen al inzicht in de veranderende verkeersstromen. Dat de verkeerscijfers, na lang aandringen, twee weken na de besluitvorming wel bekend gemaakt werden, wekte veel irritatie op bij de D66-fractie. Ook hier lijkt de besluitvorming op basis van achtergehouden informatie door het college gepusht te zijn. Nu lag het bestemmingsplan voor bij de gemeenteraad. Instemmen met het bestemmingsplan betekent dat er geen aanpassingen meer mogelijk zijn in de toekomst. Het ging dus niet om het besluit of we de N65 gaan aanpakken, maar om hoe we dat gaan doen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Een van de bewoners tijdens de inspraakavond.

Er werden heel veel zienswijzen ingediend door inwoners en belangenorganisaties. Is daar wat mee gedaan? Nee, geen enkele van de 125 voorgestelde aanpassingen van inwoners of belangenorganisaties is overgenomen om het bestemmingsplan te verbeteren. De teleurstelling hierover bij de indieners is groot. Dat bleek op de speciale inspraakavond, waarvan een kwart van de indieners van zienswijzen insprak (persoonlijk of per brief of videoboodschap). Niemand van deze insprekers is tegen een verdiepte ligging. De teleurstelling is zo groot omdat het college niet op komt voor de belangen van alle inwoners. De beantwoording werd betiteld als onjuist, onvolledig, ver onder de maat en Samen voor Vught noemde deze zelfs schandalig.

De verdiepte ligging van de N65 met drie ongelijkvloerse kruisingen is toch een goed plan? Met de aanpak van de N65 wilde D66 (en ook de rest van de gemeenteraad) bereiken dat deze beter oversteekbaar is, de verkeersveiligheid verbetert en de leefbaarheid in Vught toeneemt. En dat bereiken we met dit bestemmingsplan nog steeds, maar helaas is het plan niet af. Waar de oversteekbaarheid van de N65 verbetert, wordt die tegelijkertijd binnen Vught slechter, zoals op de Helvoirtseweg en Van Voorst tot Voorststraat en de Wolfskamerweg. Waar de verkeersveiligheid verbetert op de N65 door het verdwijnen van de stoplichten en wordt deze binnen in Vught slechter, bijvoorbeeld door het plaatsen van verkeerslichten op de Helvoirtseweg ter hoogte van de Van Voorst tot Voorststraat. Waar door de doorstroming van het verkeer op de N65 geluid en fijnstof vermindert, komt in ruil daarvoor in de spits het verkeer binnen Vught stil te staan met als gevolg extra geluid, fijnstof en nieuwe barrières voor voetgangers en fietsers.

Lost het plan de bestaande knelpunten op van te veel (zwaar) verkeer door de kommen van Helvoirt en Cromvoirt? Bij het vorige plan (VKA) waren er verkeerslichten gepland bij Restaurant ’t Groene Woud. Bij het VKA+ (het nieuwe plan) waren ze plotseling verdwenen. In plaats daarvan verrees in de plannen opeens een landbouwviaduct, waar niemand om gevraagd had. De oplossing is een goed onderzochte aansluiting op de N65 ter hoogte van In ’t Groene Woud. Het kan bovendien de sleutel zijn voor een toekomstige oplossing van verkeer door Helvoirt en Cromvoirt en houdt de bedrijven aan de N65 bereikbaar. Deze optie is niet onderzocht en zit daardoor niet in dit plan. Daarom wil D66 de volledige aansluiting behouden. Het voorstel staat hier.

Zorgt dit plan ervoor dat het groene karakter van N65 behouden blijft en dat bomen gespaard worden? Bij de aanleg van de verdiepte N65 gaan er 418 bomen om en voor slechts 72 is er compensatie geregeld. D66 wil dat elke boom die moet wijken teruggeplant wordt in de buurt van de N65. Dus nu een plan maken waar die bomen herplant worden en meteen met de herplant starten. De harde afspraak die we daar over wilden maken haalde het niet in de raad. Het voorstel dat we wilden staat hier.

Wordt de stikstofuitstoot voldoende teruggedrongen en gecompenseerd om kwetsbare natuur te beschermen? De onderzoeken bij het bestemmingsplan wijzen uit dat stikstof geen probleem vormt. Het wordt haast ontkend. Een hond zou meer stikstof uitstoten dan het hele project N65, een bizarre vergelijking. Er daalt wel degelijk te veel stikstof neer in het stuk Loonse en Drunense Duinen, dat vanaf 1 januari bij de gemeente Vught hoort. De Natuur en Milieugroep Vught verwacht dat de Raad van State het N65-plan vanwege de stikstof zal afkeuren. Er gaat veel tijd verloren als dan nog bedacht moet worden hoe dan wel. Daarom wilden wij een aanvullend plan, dat  kan je hier lezen.

Worden het ecoduct en de wildbrug tegelijk met de N65 aangelegd zodat hiermee de ecologische verbindingen zijn verzekerd? Twee ecopassages worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan: één ecoduct onder de weg door in het Helvoirts Broek en één wildbrug eroverheen. Helaas is de aanleg in het plan niet verzekerd, net als allerlei andere zaken, zoals bloeiende bermen, struiken en bosschages. Het gevaar bestaat dat er van de groene ambities uiteindelijk niets uitgevoerd worden. We hebben gevraagd om de nieuwe N65 alleen uit te voeren als tegelijkertijd het aanleggen van de ecologische verbindingen en biodiversiteitsmaatregelen gegarandeerd zijn. Ook dit voorstel werd verworpen. Je kunt het hier teruglezen.

Is er bij de invulling van dit bestemmingsplan rekening gehouden met mensen die minder mobiel zijn en wordt daarmee de inclusieagenda uitgevoerd om er voor te zorgen dat iedereen mee kan doen? De oversteken bij de De Bréautélaan/Martinilaan en de Boslaan/Vijverbosweg worden 1,5 meter hoog. Dat betekent dat je te voet of met de fiets een helling moet nemen. Voor een rolstoel mag dat hellingspercentage maar 2% zijn. Is dat meer dan wordt er een nieuwe barrière opgeworpen om de N65 over te steken. De raad stelde in het najaar de inclusieagenda vast; iedereen doet mee in Vught. Dan mogen er voor mensen in een rolstoel en andere mindervaliden door de N65 geen nieuwe barrières opgeworpen worden, vindt D66. We deden het voorstel om een maximale hellingshoek van 2 procent mee te geven bij de aanbesteding. Het voorstel, waaraan geen gehoor gegeven werd, is hier te lezen.

Na de verdieping van de N65 wordt het fietspad aan de noordzijde van de N65 opgeheven. Waar is dat voor nodig? D66 wil dat de noordelijke fietsverbinding (aan de kant van de IJzeren Man) tussen Vught en Helvoirt in stand blijft. Het is een waardevolle schakel in het fietsnetwerk en opheffen van deze fietsverbinding dient geen enkel doel. Daarom vroegen wij het college om de noordelijke fietsverbinding langs de N65 te handhaven. Om daar steun voor te krijgen van de raad moest de motie worden aangepast en gaat het college op de koffie in Haaren om daar deze wens van de raad neer te leggen. Ons (aangenomen) voorstel is hier terug te lezen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Van deze groene laan wil het college een ontsluitingsweg maken, terwijl dat volgens de cijfers van de gemeente zelf niet hoeft. Fietsers en wandelaars worden hier in de toekomst geweerd.

Waren er nog meer ideeën die D66 steunde? Ja, D66 zette ook zijn handtekening onder het voorstel om de Jagersboschlaan in ieder geval voorlopig niet te gaan verharden en open te stellen voor verkeer. Alle verkeersstromen binnen Vught worden nog in kaart gebracht, dus waarom zou je hierop vooruitlopen met deze zeer ingrijpende maatregel? Die motie is hier terug te lezen. Ook wilden we een oplossing voor een agrarisch bedrijf die zonder overleg een landbouwviaduct op zijn perceel krijgt, terwijl het makkelijk iets te verplaatsen is. Dat voorstel is hier te lezen. Ook deze voorstellen werden door de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD niet gesteund uit angst voor bezwaarprocedures.

Dit project duurt al jaren. Waar ging het nou mis in de eindfase? Jarenlang heeft de gemeenteraad zo veel mogelijk gezamenlijk opgetrokken in dit megaproject. Besluitvorming gebeurde vrijwel altijd in unanimiteit. We werden als D66, net als andere landelijke partijen in deze raad, ingezet om lijnen te leggen naar de provincie, de Tweede Kamerfractie en onze staatssecretaris infrastructuur. Dan krijg je dingen voor elkaar. Een treffend voorbeeld is het bezoek van D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan Vught. Dat is nu twee jaar geleden, net voordat deze coalitie aantrad. Het leverde toch maar mooi 11 miljoen euro op voor extra trillingsmaatregelen. Dat was een verdienste van de toenmalige D66-wethouder Fons Potters, maar die kreeg als raadslid daarna alleen vooral sneren te verwerken omdat veel beleid niet zou deugen, vooral beleid waar hij geen wethouder van was. In de tussentijd liep het hele N65-project weg van ons. De gemeenteraad werd mondjesmaat bijgepraat en partijen werden niet meer ingezet om het plan op onderdelen beter te maken door de landelijke of provinciale lijn in te zetten.

Waarom lag er geen plan van aanpak voor de andere wegen in Vught? Het college ziet geen probleem op de wegen in Vught, terwijl het al jaren duidelijk was dat er een aantal knelpunten op te lossen zijn. Volgens de wethouder van de Ven van Verkeer kunnen de straten het aan, ook op de plekken waar het verkeersaanbod verdubbelt, zoals op de Helvoirtseweg. Voor D66 ging het er niet om of de straten het technisch aan kunnen, maar of de inwoners het aankunnen. Als deze straten in de toekomst aangepakt worden, wil het college ‘werk met werk’ maken. In feite betekent dat een drempel hier en een paaltje daar, maar een masterplan waar D66 al meermalen om vroeg, ligt er niet. Als doekje voor het bloeden wordt nu direct gestart met het verkeersonderzoek ter voorbereiding van het nieuwe verkeers- en vervoersplan dat wethouder van de Ven pas in 2022 wil voorleggen. Volgens planning zijn de werkzaamheden aan de N65 dan al gestart en zijn de gevolgen daarvan voelbaar in Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

Het is toch logisch dat ‘niet iedereen gelukkig gemaakt kan worden’? Dat klopt, maar de gevolgen zijn immens. Oplossingen zijn er ook, maar dan zal er breder gekeken moeten worden en is pleisters plakken niet genoeg. De verkeersstromen moeten in breder verband bekeken worden. D66 heeft hier al diverse ideeën over ingebracht, zoals de spoorwegovergang Esschestraat (bij de Gouden Zonne en de kleine Albert Heijn) twee richtingen te maken. Ook een verkeerslicht bij In ’t Groene Woud zorgt dat bedrijven die daar zitten bereikbaar blijven (zoals het restaurant) en zwaar verkeer niet noodgedwongen door Helvoirt en Cromvoirt moet gaan rijden (zoals de vrachtwagens van Peijnenburg Vught). Maar met losse plannen komen we er niet. Er moet een samenhangende aanpak komen. Waren de zorgen van inwoners op dit punt serieus genomen dan waren nu de oplossingsrichtingen bekend geweest. Dan kan je ‘werk met werk’ maken, want het werk moet wel bekend zijn.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Actie tegen verharden en openstellen Jagersboschlaan voor autoverkeer.

Had D66 te veel vertrouwen in de aanpak van de N65? Ja, want de fractie heeft te lang gedacht dat er een beter plan zou komen. De fractie had een totaalplan verwacht voor Vught verwacht in samenwerking met inwoners. Een plan met veel draagvlak en veel minder tegenstanders. De verdieping en verdere aanpak van de N65 is goed, maar als daardoor de rest van Vught, Helvoirt en Cromvoirt vastloopt en dus onbereikbaarder, minder leefbaar en vooral verkeersonveiliger wordt, kun je dat niet los zien van de besluitvorming over de N65. Een plan dat niet af is, kun je niet met goed fatsoen naar de raad kan sturen, laat staan burgers mee opzadelen die terecht enorme zorgen hebben.

Hoe beoordeelt D66 de handelswijze? Deze klus was duidelijk een maatje te groot voor de rijksinfra-wethouder van Woesik (Gemeentebelangen). In plaats van zijn opdracht burgerparticipatie voorrang te geven en in gesprek te gaan met de inwoners, ging hij met de provincie en Rijkswaterstaat aan tafel. Maar dat was in het bestuursakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD nou juist de taak van burgemeester van de Mortel. Dat staat er letterlijk in. Het resultaat is bijna een volksopstand tegen de plannen. Dat is niet meer weg te moffelen als ‘de weerstand van een paar inwoners die hun zin niet krijgen’. Zij vertegenwoordigen heel veel mensen. Verder bleek dat de wethouder rijksinfra maar een enkel contactmoment met inwoners had gehad, terwijl juist dat de opdracht was die hij kreeg in het bestuursakkoord. Ook nam hij geen enkele moeite om in te gaan op de ingediende moties en amendementen, omdat dit bestemmingsplan het eindresultaat is en omdat de provincie niets anders wil. Daarbij werd steeds gezegd dat hij ‘echt’ zijn best gedaan had. Dit woord herhaalde hij meerdere malen, met waarschijnlijk de bedoeling dit kracht bij te zetten. Het antwoord op alle gestelde vragen en geplaatste opmerkingen was dat hij ‘naar eer en geweten’ gehandeld had. Dat zou er nog eens bij moeten komen dat dat niet het geval was. CDA, D66 en SP konden daarom niet anders dan een motie van wantrouwen indienen. Een zwaar middel, maar het enige passende signaal dat afgegeven kon worden naar inwoners, belangenorganisaties, indieners van zienswijzen en collega-raadsleden die alleen maar mochten tekenen bij het kruisje.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protest (op anderhalve meter afstand van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering.

Het is logisch dat een paar mensen klagen die aan een drukkere straat komen te wonen, maar de rest van Vught kan hier toch wel blij mee zijn? Niet alleen de bewoners van de straten waar het soms wel twee keer zo druk gaat worden zijn de dupe, heel Vught dreigt de dupe te worden. Bijna iedereen in Vught rijdt, fietst of loopt regelmatig op of bij de Helvoirtseweg, de Glorieuxlaan of welke straat dan ook die fors drukker wordt en daardoor gaan inleveren op verkeersveiligheid. Het probleem op het onderliggende wegennet is dus een probleem voor heel de gemeente Vught. Het college heeft dat probleem tot nog toe alleen benaderd op straatniveau.

Was de coalitie vatbaar voor alle kritiek? Alle kritiek werd de afgelopen maanden weggewoven. De zorgen uit de afgelopen twee jaar vanuit de oppositie werden niet serieus genomen. D66, SP en CDA moesten achter de schermen alle zeilen bijzetten om een normale cyclus van besluitvorming te krijgen. Ook was er in eerste instantie niet eens een commissievergadering gepland en met name Gemeeentebelangen en PvdA-GroenLinks vonden dat echt niet nodig. De coalitiepartijen wilden de N65 zelfs liever al in april behandelen tijdens een -vanwege de coronacrisis- afgeslankte raad. De argumentatie was dat toch al 99 procent van het hele plan ooit eerder besloten was. Pas bij de inspraakavond waar meer dan 30 mensen hun mening kwamen geven, kwam er een lichte kentering. Op het laatste moment kwamen er zelfs verbeterpunten. Gemeentebelangen kwam op de valreep met het idee voor een onderzoek voor een nieuwe ontsluitingsweg voor Helvoirt en Cromvoirt ter hoogte van In ’t Groene Woud. Maar met een halve aansluiting is zo’n weg nutteloos. Gemeentebelangen en de andere coalitiepartijen stemden tegen het voorstel van D66 om daar een volledige aansluiting te behouden. Bovendien gaat de weg dwars door door de natuur van het Helvoirts Broek, waarmee het plan niet meer dan een luchtballon lijkt te zijn. PvdA-GroenLinks kwam met een motie waarin het college gevraagd werd om zo veel mogelijk gekapte bomen terug te planten. D66 wilde vastgelegd hebben dat iedere boom teruggeplant wordt. Het college gaf aan geen mogelijkheid te zien voor herplant van alle bomen. De VVD kwam met het voorstel om  de verkeersknelpunten versneld in kaart te brengen, dat is het onderzoek dat het college heeft laten liggen en wat allang gebeurd had moeten zijn. Het ging hier slechts om een motie, een verzoek dat het college niet hoeft uit te voeren. D66 wilde een amendement, omdat daarbij vastligt dat het ook moet gaan gebeuren. Met een motie stuur je mensen het bos in, met een amendement geef je mensen duidelijkheid en zekerheid.

Hoe stemde D66 uiteindelijk? De fractie vond dat de gemeenteraad er voor spek en bonen zat. Geen enkele verbetering bleek mogelijk. Alle ideeën en plannen van de hele gemeenteraad werden ontraden. De fractie stemde daarom voor alle aanvullende ideeën en plannen en was daarmee solidair met de andere partijen in de gemeenteraad. Zelfs de voorstellen van de coalitie werden niet positief beoordeeld, dus wat was het allemaal nog waard? Voor- of tegenstemmen had hetzelfde resultaat. D66 stemde uiteindelijk tegen het bestemmingsplan met drie verschillende, persoonlijke stemverklaringen: Gemma Wiegant: “Ik heb tegen gestemd. Niet omdat ik tegen een verdieping van de N65 ben, maar omdat hier een slecht plan voorligt. Het is onaf, onvolledig en niet in samenwerking met onze inwoners tot stand gekomen. De teken-maar-bij-het-kruisje-en-we-zie-het-straks-wel-methode is voor mij onacceptabel. Om in deze moeilijke coronatijd op deze manier zo’n belangrijk bestemmingsplan erdoor te duwen, vind ik schaamteloos en respectloos. Ik wens hiervoor persoonlijk noch als volksvertegenwoordiger verantwoordelijk voor te zijn.” Fons Potters: “Ik stem tegen met een eerder geschreven stemverklaring voor mijn neus waarop staat ik vóór stem. Maar gezien deze avond, waarop blijkt dat helemaal niets kan, dat goede voorstellen geen serieuze advisering krijgen, dat zowel oppositie als coalitie volledig buitenspel gezet worden, omdat er maar een devies is: dit is het en je pikt het maar. Zelfs voor een extra boom wordt niets toegezegd. Als dat de manier van besluitvorming is, is dat een dieptepunt op meerdere fronten en kan ik niet anders dan tegen stemmen.” Dianne Schellekens: “Ik ben voorstander van de verdiepte ligging van de N65 en toch stem ik tegen het bestemmingsplan. Er zijn mooie resultaten gehaald voor de N65. Helaas zijn de oplossingen voor de knelpunten voor veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid zelfs niet in zicht. Ik zit in de gemeenteraad door en voor inwoners van Vught en Cromvoirt en met het vaststellen van dit bestemmingsplan halen we de huidige problemen van de N65 de dorpen in. Daar kan ik niet mee instemmen. Dat krijgt voor mij een onvoldoende: het plan is niet af.”

Hoe nu verder? We houden hoop op mogelijkheden om de plannen te verbeteren. Iedereen zal gaan zien dat de gevolgen van het huidige plan te groot zijn voor Vught. De provincie zet in op doorstroming op de N65. D66 begrijpt dat dat voor de provincie een speerpunt is, maar de provincie is er ook voor Vught, dus Vught opzadelen met een immens verkeersprobleem kan voor de provincie ook niet de bedoeling zijn. Vroeg of laat zal ook de provincie dat inzien. Dat de provincie hier niet of nauwelijks op gewezen is door het college is pijnlijk duidelijk geworden. D66 blijft zich inzetten voor een betere uitvoering van dit plan, liefst in gezamenlijkheid en op een breed niveau. Dit kunnen we niet overlaten aan een wethouder van een lokale partij die landelijke partijlijnen niet inzet, laat staan zelf lijnen heeft naar andere gremia.

Wanneer gaat de eerste schop de grond in? Het ligt niet in de verwachting dat de schop al in 2021 de grond in gaat. Verschillende inwoners en belangenorganisaties hebben aangekondigd naar de Raad van State te stappen. ’s Lands hoogste bestuursrechter loopt nogal achter en de wachttijd voor behandeling is nu al bijna twee jaar. D66 hoopt op verschillende gegronde bezwaren, zodat de ruimte ontstaat om samen met provincie en Rijk de knelpunten op te lossen en het plan te verbeteren voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

En hoe zit het met de spoorverdieping? Bij dit project, dat nog veel omvangrijker is, is het ook oorverdovend stil. De voltallige raad wordt ook hier niet meer in meegenomen en landelijke partijen worden niet ingezet voor lobby.

Verder uit deze vergadering: – alle stukken, moties en amendementen staan hier – bekijk de hele raadsvergadering van 14 mei terug via https://www.youtube.com/watch?v=usZSvxJo3Ro – bekijk de commissievergadering van 8 mei https://www.youtube.com/watch?v=58S-x_Pj4PA – luister hier terug naar alle insprekers tijdens de inspraakavond van 7 mei (geen beelden beschikbaar)

Zie ook: – D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit (14-4-2020) – D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 (19-2-2020) – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protesten (op anderhalve meter van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering over de N65.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

 

The post Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in appeared first on D66 Vught.

D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 12-03-2020 07:31

D66 wil dat de gemeenteraad, maar ook inwoners van Vught en belangenorganisaties beter meegenomen worden in de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Aanleiding is de aanleg van een illegale parkeerplaats, waarbij groen en bomen weggehaald werden, zonder dat daar een vergunning voor was aangevraagd. Verder zijn er ook allerlei andere ‘wilde’ plannen bij de IJzeren Man, die wel bekend zijn bij het college, maar niet met de raad en inwoners van Vught gedeeld worden.

De IJzeren man is een geliefde en gewaardeerde plek in Vught om te wandelen, sporten, zwemmen of te genieten binnen of buiten. Op het terras, op het strand of ergens aan de oever van het water. De parel van Vught, een pleisterplaats. Ooit werd het rondje IJzeren Man met een handtekeningen actie veilig gesteld. Bijna iedereen die in Vught woont komt er wel eens.

Ook nieuwe eigenaar moet zich aan afspraken houden

Er diende zich anderhalf jaar geleden opeens een nieuwe uitbater aan. “Dat had van ons niet gehoeven, want we waren zeer tevreden over hoe Fit Outdoor het aanpakte met respect voor natuur, omgeving en cultuurhistorie”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Maar goed, dat is niet aan ons of aan de omgeving om te bepalen wie de uitbater is, zolang hij zich maar aan de afspraken en het bestemmingsplan houdt.”

De nieuwe ondernemer bleek grote plannen te hebben en strooide dat rond in Vught. Dat was voor de fractie Van D66 wel reden om eens na te vragen bij het college wat er klopte van deze verhalen en of dat paste op deze plek. D66 heeft toen ook met de ondernemer gesproken en hij heeft ons zijn plannen laten zien. De plannen zijn ook aan het college voorgelegd, dus we hadden verwacht dat daarover na een jaar wel een ei gelegd zou worden en dat de gemeenteraad geïnformeerd zou worden.

Ondernemer dient kennis van regelgeving te hebben

Een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. Dat zijn kaders de we in het verleden hebben meegegeven als raad. Het gebruik en bezoek van het Strandhuys,  het strandpaviljoen en het strandbad wordt steeds intensiever. Dat betekent, meer mensen, meer verkeersbewegingen, meer drukte en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De fractie van D66 vraagt zich oprecht af of dit allemaal binnen de kaders valt en of het college mandaat heeft om deze plannen te faciliteren zonder de raad hierover te informeren en/of om advies te vragen. Een ondernemer moet kunnen ondernemen maar niet ten koste van de natuur, rust, cultuurhistorie waarde, de grote waarden die Vught toekent aan de IJzeren Man. En een ondernemer die zijn zaken op orde heeft, moet weten wanneer je een vergunning nodig hebt, zoiets is een wezenlijk onderdeel van ondernemen.

GB wil illegaal aangelegde parkeerplaatsen legaliseren

CDA en SP ondersteunden de oproep om iedereen meer bij de ontwikkelingen te betrekken. Bij de coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks was er echter geen enkele behoefte te zijn om meegenomen te worden in de plannen. Dat is volgens deze partijen aan het college. PvdA-GroenLinks was het wel met D66 eens dat een ondernemer zich moet houden aan de afspraken en het bestemmingsplan. Gemeentebelangen vond van niet. De partij beoordeelde de illegaal aangelegde parkeerplaatsen als een verbetering en sprak de hoop uit dat deze snel gelegaliseerd zal worden. Kortom: als je als ondernemer iets illegaals doet, het verkoopt als iets wat in het algemeen belang is, dat vindt die partij het een prima route om het daarna te legaliseren.

De VVD maakte het nog bonter. Deze partij had helemaal geen trek om te praten over dit onderwerp en wilde via een ordevoorstel dit onderwerp zelfs van de agenda halen. Toen dat niet lukte werd er op verschillende manieren uitgehaald naar D66. Zo moest D66 van de VVD maar eens stoppen met stellen van controlerende vragen, want die zijn volgens de VVD enkel gericht op het in diskrediet brengen van het college. Ook zouden de contacten met bijvoorbeeld de Natuur en Milieugroep uitstekend zijn. Wethouder Van de Ven beaamde dat, maar sprak over de kwantiteit van die gesprekken en niet de kwaliteit. Het was tekenend dat juist op deze avond een inspreker van de Vughtse groene organisaties zijn grote zorgen uitte over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Hij schetste onder andere de schade aan de natuur aangebracht bij het illegaal aanleggen van de parkeerplaatsen. Als partijen, burgers of organisaties deze ontwikkelingen ongewenst vinden, hoeven ze niet bij de VVD aan te kloppen. De partij vindt alle ontwikkelingen bij de IJzeren Man prima, ook al passen ze niet binnen de afgesproken kaders.

Transparantie helaas weer ver te zoeken

Hoe logisch zou het zijn geweest als de gemeenteraad over de plannen en gemaakte keuzes geïnformeerd was door het college. Dat is transparant, de raad kan haar werk doen, inwoners, verenigingen en groene clubs kunnen inbreng leveren, het college heeft mandaat en kaders en de ondernemer kan vooruit. Gelukkig zegde het college toe de raad de informeren over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man en in gesprek te gaan met de groene groepen. Ook worden de illegaal aangelegde parkeerplaatsen niet gelegaliseerd.

D66 neemt haar controlerende rol in de raad serieus en blijft de ontwikkelingen rond de IJzeren man op de voet volgen en vragen stellen en agenderen als zij dat nodig vindt.

Zie ook: – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man appeared first on D66 Vught.

D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 19-02-2020 16:41

D66 heeft tegen een verhoging van de maximumsnelheid op de N65 gestemd. Volgens de fractie is de verhoging van 70 naar 80 slecht voor de leefbaarheid in Vught. Er zal sprake zijn van een aanzuigende werking van verkeer (het wordt interessanter om de N65 te pakken). Daardoor is er meer uitstoot van stikstof, fijnstof en CO2, zijn er meer trillingen en komt er extra lawaai. Of dit voldoende gecompenseerd wordt door de verdieping van de N65 is niet bekend. Er zijn geen gegevens met de raad gedeeld over deze effecten.

Het is nergens in Nederland toegestaan met 80 kilometer per uur door de bebouwde kom te rijden. Daarom lag in de laatste gemeenteraadsvergadering het voorstel voor het traject van de N65 uit de bebouwde kom te halen om zo de 80 kilometer per uur toch mogelijk te maken. D66 is daar tegen, net als CDA en SP en een lid van GB, maar PvdA-GroenLinks hielp het voorstel aan een meerderheid.

In 2018 heeft D66 ingestemd met de verbeterde plannen voor de N65. Deze behelzen een half-verdiepte ligging en verdiepte, volledige aansluitingen bij de huidige N65-kruispunten Helvoirtseweg-Craijenstein en Vijverbosweg-Boslaan. In ruil voor een extra bijdrage uit de provincie, wilde de provincie wel dat er met 80 door Vught gereden kan worden. Dat kan alleen bereikt worden door de komgrens af te schaffen op de N65. Over deze snelheidsverhoging heeft D66 altijd al een voorbehoud gemaakt, omdat de effecten op de leefbaarheid en op veiligheid niet bekend zijn. D66 wil de snelheid binnen Vught daarom niet naar 80 km per uur.

Overal de snelheid omlaag, maar in Vught omhoog

“Dit voorstel is bijzonder. Terwijl overal in Nederland snelheden omlaag gaan, staan we op het punt om te besluiten om van 70 naar 80 te gaan. Alsof het moet”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “En dat terwijl er in Nederland veel andere vergelijkbare plekken zijn, zelfs ruimer opgezet dan de tunnelbak in Vught, waar gewoon de komgrens aangehouden wordt en dus 70 kilometer per uur als maximum geldt. Voorbeelden zijn de A12/Utrechtsebaan richting Den Haag, de Kennedylaan in Eindhoven, de voormalige snelweg tussen de A2 en het Evoluon in Eindhoven, een deel van de weg van Eindhoven naar Helmond en zo zijn er nog heel veel meer voorbeelden.”

Geen geld om effecten goed te meten

D66 heeft nagevraagd wat de effecten zijn van 70 naar 60 voor de leefbaarheid en of daar onderzoek naar gedaan is. Het gaat om geluid, trillingen en uitstoot. Antwoorden op die vragen waren er maar zeer beperkt en het is het college geen 10.000 euro waard dit nader te onderzoeken, ook niet om de inwoners van Vught te informeren dus. De kosten hiervan vallen in het niet bij het totaal dat Vught uitgeeft.

In het raadsvoorstel was een algemeen plaatje opgenomen over een iets gunstiger stikstofuitstoot (bij gelijke verkeersintensiteit). Wel bleken er meer grafieken beschikbaar te zijn dan enkel die in het raadsvoorstel. Het gaat niet alleen om stikstof, dat dit nu actueel is betekent niet dat dit de enige vorm van uitstoot is! D66 wilde juist dat er grondig onderzoek vooraf plaatsvindt alvorens zo’n vergaand en onomkeerbaar besluit genomen wordt. Wel ‘zouden er cijfers’ komen bij de behandeling van het bestemmingsplan, maar een meerderheid in de raad vond het niet nodig hier op te wachten.

De gevolgen voor de aanwonenden van de N65 zijn groot

De gevolgen van de snelheidsverhoging zijn groot. Een overzicht van zuid naar noord: In Helvoirt verandert er niets. Daar blijft het 80. De N65 ligt daar nu ook niet in de bebouwde kom. Het traject tussen Helvoirt en de huidige kom van Vught: is 80, blijft 80. Het traject tussen komgrens en spoorviaduct: is 70, wordt na de verdieping 80. In theorie kan de weg al eerder naar 80.

Vught Noord-noord (Rembrandtlaan/Taalstraat) de grootste verliezer

De omwonenden van het traject tussen de huidige komgrens (nabij spoorviaduct) en de N65 ter hoogte van Eikendonk/Taalstraat/Rembrandtlaan zijn de grootste verliezers. De huidige komgrens zou van het spoorviaduct naar het noorden opgeschoven worden. De raad heeft dat in 2017 unaniem besloten. Opschuiven van de komgrens betekent een lagere snelheid, namelijk maximaal 70 kilometer per uur. Nu geldt in Vught Noord-noord nog een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. De 70 gaat dus niet door (had al ingevoerd kunnen zijn), maar doordat de N65 in zijn geheel uit de bebouwde kom wordt gehaald, blijft het tot de hele N65 en het spoor aangepakt zijn (naar verwachting in het jaar 2030) 100 kilometer per uur. Verder kreeg in 2018 een voorstel van D66 unaniem steun om ook nog het stukje A65 vanaf Einkendonk/Taalstraat tot aan de A2 te verlagen naar 80 kilometer. Deze wens van de voltallige raad is nog niet uitgevoerd omdat het wegvak ‘niet geschikt’ zou zijn voor 80 kilometer per uur. Een bizarre redenering, alsof je op een 100-kilometerweg geen 80 zou kunnen rijden, maar los daarvan er is zelfs geen toezegging gedaan dat die verlaging van 100 naar 80 er ooit zal komen. D66 was voor de 80 kilometer per uur vanwege de luchtkwalteit, geluids- en stikstofreductie, in Vught Noord. Bovendien ontmoedigt een afslag naar een N-weg vanaf de A2 ten opzichte van een A-weg.

Gemeentebelangen: nu al 80 op de N65

De zorgen van D66 kregen bij de coalitiepartijen geen enkel gehoor. Dat de VVD voor harder rijden is, is geen verrassing, maar dat PvdA-GroenLinks geen enkele zorg van D66 deelde, was verbazingwekkend. Ton van der Vossen van PvdA-GroenLinks vindt de snelheidsverhoging ‘a lot about nothing’, oftewel veel gedoe en weinig wol. Gemeentebelangen deed daar nog een schepje bovenop. Volgens Siebren van der Zee mag de snelheid op de N65 nu al wel naar 80 kilometer per uur.

Meerderheid voor snelheidsverhoging door steun PvdA-GroenLinks

Niet alleen D66, CDA en SP stemden tegen, ook een lid van GB. Als PvdA-GroenLinks bij eerdere ferme standpunten over leefbaarheid rond de N65 was gebleven, was de snelheidsverhoging niet doorgegaan: dan was het 11 tegen en 10 voor geweest. PvdA-GroenLinks stemde echter vol overtuiging en kritiekloos voor de snelheidsverhoging, waarmee er een meerderheid was van 14 voor en 7 tegen.

De reconstructie van de N65 zou maximaal moeten bijdragen aan de leefbaarheid in Vught. D66 begrijpt niet dat de snelheidsverhoging zo makkelijk door dit college en de coalitie wordt afgedaan, of beter gezegd: weggegeven, want in de toekomst heeft Vught niets meer te vertellen over de snelheid binnen Vught. Maar zo ver is het nog niet. D66 zal zich in blijven zetten deze verkeerde keuze van de gemeenteraad terug te draaien.

https://vught.d66.nl/2020/02/19/d66-tegen-snelheidsverhoging-naar-80-kilometer-op-de-n65/

Zie ook: – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

 

The post D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 appeared first on D66 Vught.

Nieuwbouwplan Zwaluw VFC: minder voor meer

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 23-12-2019 14:48

D66 heeft ingestemd met het nieuwbouwplan voor Zwaluw VFC. De fractie is blij dat er een plan is waarmee de club de stap kan zetten naar een nieuwe, duurzame accommodatie. Er komen eindelijk nieuwe kleedkamers evenals een nieuwe kantine. De club is zelf bouwheer en wil de bouw in 2021 afgerond hebben, het jaar waarin de club 90 jaar bestaat. Het plan is helaas wel duurder dan het plan van een jaar geleden dat GB, VVD en PvdA-GL van tafel veegden, nota bene omdat het te duur was. “Zwaluw krijgt nu minder voor meer”, concludeerde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

De fractie van D66 prees het ondernemerschap van Zwaluw VFC. “We zijn er ook trots op dat de club de rol als bouwheer neemt. Dat er een nieuw op de toekomstgericht duurzaam gebouw komt te staan, kleedkamers en kantine binnen dezelfde muren”, aldus Schellekens. “En we hopen ook van harte dat het de club lukt om binnen het gebouw de extra kleedkamers te realiseren die nodig denken te hebben. Dan is het gebouw pas echt toekomstbestendig, want binnen enkele jaren weer een los kleedkamergebouw is weggegooid geld.”

Vaart maken en verwachtingen uitspreken

Het was D66 veel waard geweest als het college had doorgepakt met het plan van Zwaluw in november 2018 met de kanttekeningen die de raad daar toen bij plaatste. Uit waardering voor de ondernemerszin van de club en het had het Zwaluw minder vrijwilligersuren en geld gekost. En dit laatste geldt ook voor de gemeente. Door te kiezen voor rekenen in plaats van vaart maken, worden er minder dromen verwezenlijkt van Zwaluw voor meer geld en daarmee bewijzen we als raad de gemeenschap geen dienst.

Interessant om eens te onderzoeken of het kan helpen om aan de voorkant aan verwachtingenmanagement te doen. Dat in dit geval de gemeenten en Zwaluw vooraf de verwachtingen over het eindresultaat hadden afgestemd. Dat had geholpen om er als gemeente en vereniging makkelijker en sneller uit te komen. Nu stonden gemeente en club te vaak als kemphanen tegen over elkaar. Dit zou zomaar een mooi onderwerp voor een rekenkameronderzoek kunnen zijn.

Gemeente geeft bankgarantie van maximaal 1 miljoen euro

Nieuw in de financiering is dat de gemeente een bankgarantie heeft afgegeven aan Zwaluw. Een dergelijke constructie werd de afgelopen jaren afgehouden. Verschillende clubs vroegen erom, maar kregen nul op het rekest, omdat het geen gemeentelijk beleid zou zijn. Hier is nu van afgeweken onder de noemer ‘maatwerk’. “Je kunt dit wel maatwerk noemen, maar als je zonder kaders van de gemeenteraad een bankgarantie van 1 miljoen euro afgeeft, dreigt maatwerk willekeur te worden, zeker als het college stelt dat deze constructie maar voor één keer wordt toegepast. D66 ziet juist ook voor andere verenigen mogelijkheden om te gaan werken met een bankgarantie. Als voorbeeld werd MOP genoemd die al jaren bezig is met een blaashal, zodat op het complex ook in december, januari en februari zaalhockey gespeeld kan worden. Deze maanden ligt het normale hockey stil en moet voor zaalhochey uitgeweken worden naar zalen in de wijde omtrek.

D66 en CDA: Bankgarantie ook mogelijkheid voor andere verenigingen

D66 en CDA kondigden aan een initiatiefvoorstel te gaan maken over kaders voor het geven van een bankgaranties voor Vughtse verenigingen, zodat de mogelijkheid in de toekomst onderdeel kan zijn van gemeentelijk beleid. Wethouder Van den Ven (sport en financiën) sloeg de plank volledig mis door meteen te reageren met de woorden dat het college hier geen behoefte aan heeft. Een opmerking als deze is zeer onbegrijpelijk, ongepast en misplaatst: onbegrijpelijk omdat je als gemeentebestuur juist blij moet zijn met een kader waarmeer je willekeur voorkomt, ongepast omdat er nog geen letter op papier staat en misplaatst omdat partijen die hun nek uitsteken voor een initiatiefvoorstel doorgaans lof krijgen voor hun inzet. Burgemeester Van de Mortel greep in en stelde dat het college uitkijkt naar het voorstel.

https://vught.d66.nl/2019/12/23/nieuwbouwplan-zwaluw-vfc-minder-voor-meer/

Blije bestuurs- en jeugdleden van Zwaluw VFC op het bordes van het raadhuis dat nu verbouwd wordt. (Foto: website Zwaluw VFC)

Zie ook: – Tóch totale renovatie van hele accommodatie Zwaluw VFC (27-6-2019) – Nieuwbouwplan Zwaluw VFC verdient nadere uitwerking (30-11-2018) – Opiniestuk over gang van zaken Zwaluw: Plaatsvervangende schaamte (18-12-2018)

The post Nieuwbouwplan Zwaluw VFC: minder voor meer appeared first on D66 Vught.

Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 12-11-2019 18:05

De begroting 2020 in Vught is aangenomen. D66 stemde ermee in nadat een motie was aangenomen waarin het college de opdracht krijgt om de begroting voor de komende jaren gezonder te maken. Er zijn maar weinig gemeenten in Nederland die er zo slecht voor staan. Wethouder van de Ven was niet van plan om die positie te verbeteren en wilde door blijven gaan met investeren (lees: geld uitgeven), maar door de motie zal hij in het voorjaar van 2020 een rooskleuriger uitzicht op de begrotingen de komende jaren moeten leveren.

“Een begroting als deze is niet bepaald ‘vertrouwd en vernieuwd’, maar is een geheel ander financieel beleid dan we de afgelopen jaren hadden. De verschillende VVD en D66-wethouders op de post financiën worden duidelijk gemist”, stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. In 2017 werd nog gesproken over de gezondste meerjarenbegroting ooit. Nu geeft iedereen aan dat de ondergrens wel bereikt is. Alleen wethouder Van de Ven en zijn partij PvdA-GL ontkennen de benarde financiële positie van Vught. De zorgen van D66, VVD, CDA, SP en GB werden zelfs afgedaan als ‘paniekzaaierij’, omdat de meerjarenbegroting immers sluitend was, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets.

Vught na elke vergadering een paar ton armer

Volgens Schellekens is het niet vreemd dat Vught er zo slecht voor staat. “Iedere raadsvergadering liggen er weer voorstellen die een hoop geld kosten en elke keer bij de naborrel is de gemeente weer een paar ton lichter. Dat kan niet zo doorgaan, besturen is kiezen uit schaarste, maar die schaarste wordt niet gezien. Via de krant wordt het ene na het andere nieuwe plan bekendgemaakt, waardoor de raad voor een voldongen feit komt te staan. Verschillende partijen vrezen al langer dat dit niet goed kan blijven gaan. Dat punt zijn we nu ook bereikt. Van de gezondste begroting van de eeuw in 2 jaar naar de ongezondste, het kan hard gaan.”

Positie verslechterd door truc voor sluitende begroting

Om de begroting sluitend te maken heeft Vught ervoor gekozen om minder te gaan sparen voor de rijksinfra. Met deze truc waarmee de begroting wel sluitend wordt gemaakt, maar onze financiële positie nog verder verslechtert, werd voorkomen dat er keuzes gemaakt moeten worden. Schellekens: “Maar hoe langt kun je dit nog volhouden? Een schuldpositie boven de 150 procent en een solvabiliteit onder de 20 procent zijn zo alarmerend, dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) voor deze getallen zelfs geen benaming hebben.”

Eerder meer sparen dan minder

De greep uit de spaarpot van rijksinfra is bovendien tegen de afspraken met de raad in. Waarom heeft de raad anders eerder bepaald dat dit bedrag nodig is. Het college ontkent ook niet dat de spaarpot volledig gevuld moet worden. En je houden aan de afspraken om die spaarpot te vullen, vindt D66 geen overbodige luxe. Iedereen verwacht dat de bouwkosten alleen maar verder zullen stijgen. Dat verwacht het college ook, want de nieuwbouw van het Zuiderbos gaat om die reden voorlopig niet door. De school kost immers 14 miljoen, maar er is maar 8 miljoen gereserveerd. Hoe kun je dan uit je spaarpot geld halen? Er moet eerder geld bij.

D66 wil terug naar de ondergrens die de VNG adviseert, dus een schuldpositie maximaal 130 procent (in plaats van 150 procent) en een solvabiliteit minimaal 20 procent (in plaats van 14 procent). Bij die ondergrens is de financiële positie nog steeds zorgelijk en zeker niet rooskleurig, maar mocht zich iets voorden, heeft Vught nog wat vet op de botten. D66 en VVD hadden daarom een motie opgesteld met de oproep aan het college om de stijgende (schuldquote) en dalende (solvabiliteit) lijnen te keren. Ook SP en GB steunden de oproep. Gelukkig stemde de hele raad voor de motie en is dat de start om de trend om te buigen en de komende jaren uit de rode zone te komen.

College moet aan de bak

“Wij willen niet alles vooruitschuiven, dus college aan de bak”, was de oproep van Schellekens. “Het lijkt ons bovendien wel zo fair richting Helvoirt. De afgelopen jaren werd daar regelmatig in de gemeenteraad gezegd dat Vught financieel aan de grond zat. De getallen bewezen dat dat niet zo was, nu helaas wel.”

 

 

The post Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college appeared first on D66 Vught.

Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 16-10-2019 13:45

De coalitie van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD zoekt naarstig naar nieuwe redenen om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor autoverkeer. Nu alle eerder aangedragen argumenten verdwenen zijn, gaan de drie partijen afzonderlijk van elkaar redenen bedenken om verharding en openstelling van de weg te rechtvaardigen. Dat bleek tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering, waar D66, SP en CDA de omstreden openstelling van de weg agendeerden met een motie.

Voor de openstelling moeten we even terug in de tijd. In 2013 is de zogeheten Structuurvisie vastgesteld, waarin de openstelling een van de drie opties is voor de ontsluiting van het verkeer. De andere opties zijn ‘het doortrekken van een parallelweg langs de N65’ en ‘het gebruik maken van de bestaande (ring)infrastructuur’. Drie denkbare opties in een visie, niet meer niet minder, zeker geen keuze of besluit. Van openstelling kan pas sprake zijn als het met onderzoek beargumenteerd is.

Openstelling blijkt niet nodig

Op 9 mei heeft het college na veelvuldig aandringen van D66, op basis van de verkeerscijfers, de verkeerscirculatie na de aanpak van de N65 gepresenteerd. Daaruit bleek dat de huidige (ring)infrastructuur het verkeer aan kan. Volgens het college was de openstelling van de Jagersboschlaan daarvoor dan ook niet nodig. Toch zette het college de openstelling onverminderd door. Zo werd hiertoe onlangs het verkeersbesluit genomen.

D66 vindt dat op basis van de gepresenteerde gegevens de Jagerboschlaan niet open moet: – het onderliggende wegennet kan volgens het college zelf het verkeer aan; hiervoor is de openstelling en verharding van de Jagersboschlaan niet nodig – de Jagersboschlaan is voor de hulpdiensten nu al bruikbaar en dat kan eenvoudig tijdelijk worden aangepast tijdens de ombouw van de N65

Dit waren de belangrijkste redenen om de weg te verharden en open te stellen. Nu deze weggevallen zijn, kan niemand nog uitleggen waarom deze verharding en openstelling er toch moet komen. En dus gingen de coalitiepartijen zelf op zoek naar nieuwe argumenten, waar niemand eerder van gehoord had, de raad noch de omwonenden. Waar het eerst ging om het afwikkelen van het verkeer via de ringstructuur (die bijna af is) wordt er nu voor het eerst gesproken over het spreiden van het verkeer over het hele onderliggend wegennet.

Geen enkele twijfel of vragen bij Gemeentebelangen

Gemeentebelangen was er ‘op basis van de huidige gegevens’ van overtuigd dat de Jagersboschlaan open moest en vond het nodig om daarbij straten van Vught tegen elkaar uit te spelen. Volgens Siebren van der Zee moet de weg open voor de verkeersontlasting op de Theresialaan en de Van Voorst tot Voorststraat. Dit op basis van gesprekken met inwoners, want een cijfermatige onderbouwing is er niet. Verder moeten de omwonenden van de Jagersboschlaan niet zo moeilijk doen, redeneerde GB, omdat de weg 40 jaar geleden ook open was en omdat de buurt en de gemeente het toch niet eens worden. De buurt zou zelfs blij moeten zijn met de college besluiten, voordat alle onderzoeken zijn uitgevoerd, hiermee komt het college tegemoet aan de wens aan verschillende buurtbewoners om eindelijk formeel bezwaar te kunnen maken tegen het plan, aldus Gemeentelangen.

VVD vertrouwt het college

De VVD verlangde geen onderbouwing bij de openstelling van de Jagersboschlaan en maakte er weinig woorden aan vuil. De partij vindt het jammer voor de omwonenden, maar ze zijn gehoord en dan houdt het wel op. Volgens Nathalie Pullens krijgt de verdieping van de N65 niet het rapportcijfer 10 vanwege de openstelling, maar een 8 of een 9. Verder gaf de VVD aan het college te vertrouwen.

PvdA-GroenLinks speelt de veiligheidskaart

Bij PvdA-GroenLinks is al een tijdje twijfel over de openstelling, maar daar was in het debat weinig van te merken. De partij twijfelde daar geen seconde aan de intenties van het college. Voor PvdA-GroenLinks is het het college te doen om de bereikbaarheid van de hulpdiensten. Hoewel de hulpdiensten er aantoonbaar ook tijdens de ombouw op verschillende manieren kunnen komen, zelfs over de Jagersboschlaan, bleef die bereikbaarheid voor de partij het belangrijkste. Er was geen enkel kritisch woord naar GB, VVD of wethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) die de openstelling heel anders benaderden: de Jagersboschlaan gewoon open, of het nu wel of niet nodig is voor de hebben hulpdiensten. Ook waren zij in afwachting van de onderbouwing op basis van verkeerscijfers, die zijn er toch echt al sinds 9 mei jl.

D66 wil besluitvorming op basis van feiten

D66 is helder: de noodzaak om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor verkeer is niet aangetoond. Sterker nog, met de verkeerscijfers werd het tegendeel aangetoond. Ook het verhaal van de bereikbaarheid van de hulpdiensten is boterzacht; nergens blijkt dat die vraag er is. D66 begrijpt dan ook heel goed de ergernis van de omwonenden. “Je kunt het eens of oneens zijn over een bepaald besluit, maar het is niet te verkroppen dat er een besluit genomen wordt dat op niet onderbouwd wordt door het college”, aldus Dianne Schellekens. “Het lijkt er nu op dat we nieuwe onderzoeken gaan doen over de effecten van de openstelling en wat dat doet met andere verkeersstromen in Vught. Wij willen geen doelredenering. Op meerdere plekken in Vught zijn knelpunten. Kom dan met een totaalplan over mogelijkheden om die knelpunten aan te pakken en stop met de focus op de openstelling van een weg.”

Meer vragen dan antwoorden

Het debat in de gemeenteraad riep veel vragen op. Vooral de tegenstrijdige verhalen van wethouder Van Woesik in februari en wethouder van de Ven (nu) deed veel wenkbrauwen fronsen. D66 zal dan ook opnieuw vragen indienen. “Vught snakt naar transparantie. Zo ga je niet met inwoners om”, aldus Schellekens.

Zie ook: – de ingediende motie (10-10-2020) – Radioprogramma Blikveld van Novo3 waarin vanaf 25 minuut 30 een gesprek is met D66-raadslid Fons Potters en GB-raadslid Siebren van der Zee (12-10-2019) – D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ (20-9-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Viewer met alle verkeersstromen per straat (9 mei 2019) – Stukken uit de informatieavond over verkeerscirculatie (9-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)

 

The post Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen appeared first on D66 Vught.

Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 02-03-2019 19:37

D66 heeft met gemengde gevoelens ingestemd met de financiering van de nieuwe plannen met de N65. Niet dat er met het plan iets mis is, maar wel met de onderbouwing met verkeerscijfers en waar nieuwe knelpunten in Vught gaan ontstaan. Ook ontbreekt een doorkijkje in onze financiële positie. De gemeenteraad werd de afgelopen jaren goed meegenomen in de plannen, maar daar lijkt nu een einde aan gekomen te zijn. D66 vindt dat jammer omdat bij zulke belangrijke besluiten unanimiteit in de besluitvorming heel gewenst is.

“We zouden liever weer champagne schenken voor het behaald resultaat”, zei D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend. “Dat deden we ook toen de eerste 100 miljoen voor de aanpassing van de N65 binnen was, maar vanavond lijkt het geen feestje te worden. We krijgen eigenlijk steeds meer vragen door het handelen van dit college. In plaats van dat de puzzel langzaamaan in elkaar valt, wordt deze door het college in de war gegooid.”

Wel niet wel niet wel niet

Duidelijkheid zou erg op zijn plaats zijn, maar in plaats daarvan wordt er een rookgordijn opgetrokken. Waren er volgens wethouder Toine van de Ven wel cijfers over de verkeersdruk na de ombouw van de N65, wordt dat door wethouder Guus van Woesik weer ontkend, terwijl het college aan de raad schreef dat er wel cijfers zijn, maar dat de analyse daarvan pas half maart beschikbaar komt. Vervolgens waren het  cijfers die slechts nodig zijn voor een bestemmingsplan waar we als raad nog niets over gehoord hadden. Was er eerder gezegd tegen de omwonenden van de Jagersboschlaan dat openstelling de beste optie was, bleek later dat er helemaal geen onderzoek gedaan is naar alternatieve mogelijkheden. Is het speerpunt ontvlechten van fietsverkeer, worden op de Jagersboschlaan auto’s en fietsers weer samengevoegd. Is een parallelweg tussen de Helvoirtseweg en de Martinilaan voor de ontsluiting van Regina Coeli geen goede optie omdat de fietssnelweg Den Bosch – Tilburg daar mogelijk komt, blijkt later dat de kans op een fietssnelweg daar klein is omdat het logischer is om die bij de Loonsebaan te leggen. En toen het CDA in de commissie opperde dat de N65 geen 23 maar 33 miljoen euro kostte, werd een burgerlid van die partij als leugenaar weggezet, omdat het toch echt 23 miljoen euro was. Later moest het college toegeven dat het geen 23 maar 27 miljoen euro was. Dit was voor D66 de reden om samen met het CDA om de raad voor te stellen de bespreking van het plan door te schuiven naar de volgende cyclus. Even de tijd nemen om de juiste informatie te krijgen en een door feiten gedragen besluit te nemen.

Meer fabels en verzinsels

De D66-fractie heeft zich ook geërgerd aan zelfbedachte argumenten. Volgens wethouder Guus van Woesik was het zijn verdienste dat de snelheid op de N65 slechts van 70 naar 80 kilometer zou gaan. Rijkswaterstaat zou geopperd hebben dat ze wel in was voor een maximumsnelheid van 100 of 120 kilometer per uur. D66 heeft daarom nagevraagd wanneer dat geopperd is, door wie en waar dat in notulen is opgenomen. Wat blijkt: er is helemaal niets van waar. Rijkswaterstaat heeft helemaal geen 100 of 120 kilometer op tafel gelegd. De verdiepte ligging biedt daar ook geen mogelijkheid voor. Ook zei de wethouder in de commissie dat het openstellen van de Jagerboschlaan nodig was om de bereikbaarheid van het Maurick College door de hulpdiensten te garanderen. Het antwoord op de technische vraag van D66 wie dat gezegd heeft en wanneer dat op tafel lag, kwam het antwoord dat de bereikbaarheid van hulpdiensten in algemene zin altijd punt van aandacht is. Verder lag er aan dat standpunt geen specifieke input van een instantie, onderzoek of berekeningen ten grondslag. Opnieuw een argument dat niet klopt.

Mosterd na de maaltijd

Zo creëert het college een rookgordijn in plaats dat de raad een goede basis heeft om te besluiten. Dit was voor D66 de reden om samen met het CDA om de raad voor te stellen de bespreking van het plan door te schuiven naar de volgende cyclus. Even de tijd nemen om de juiste informatie te krijgen en een door feiten gedragen besluit te nemen. Dat plan werd niet gesteund door GB, PvdA-GroenLinks en VVD. De VVD stelde zich nog wel het meest constructief op met het voorstel dat het college een snel een nieuwe sessie belegt om iedereen in de raad weer mee te nemen. Misschien mosterd na de maaltijd, maar beter dan geen mosterd. Verder was er ook nog een prima motie van PvdA-GroenLinks om onderzoek te doen naar alternatieven voor de Jagersboschlaan. Het college had daar geen zin in en dus trok de partij de motie in. Dat begrepen D66 en CDA niet, dus dienden ze hem maar opnieuw in. Mede met alsnog de steun van PvdA-GroenLinks werd de motie helaas verworpen.

Het gevoel om ook inspreker te zijn

Dit college maakt het D66 moeilijk om in te stemmen met de nieuwe plannen. De fractie is ervan overtuigd dat de voorgestelde reconstructie van de N65 een verbetering is voor Vught, maar moet ook bekennen dat het steeds moeilijker te onderbouwen is. “Dinsdag bespraken we in de fractie nog eens de punten die de 10 insprekers inbrachten. “Ik besefte dat ik me inspreker 11 voel”, aldus Schellekens. “Ik heb als raadslid behoefte aan overzicht van en inzicht in de dilemma’s op het onderliggend wegennet en ik heb behoefte aan antwoord op de zorgen van de insprekers. Worden hun zorgen opgelost door de finetuning van de plannen of geven zij met hun zorgen de consequenties aan van dit plan die we moeten accepteren? Ik wil weten of we de problemen met leefbaarheid en veiligheid niet verplaatsen naar het onderliggend wegennet.” Deze antwoorden heeft de gemeenteraad niet gekregen.

Champagne bewaren we voor een andere gelegenheid

De fractie van D66 stemde uiteindelijk met gemengde gevoelens in met het beschikbaar stellen van het extra geld, omdat los van de vele onduidelijkheden die het gevolg zijn van de plannen het plan zelf wel een verbetering is voor Vught. Dianne Schellekens las na de stemming deze stemverklaring voor: “We voelen ons door de gang van zaken met onze rug tegen de muur gezet. Ondanks het ontbreken van cruciale gegevens stemt D66 schoorvoetend in met de reconstructie van de N65, de extra bijdrage en de voorgestelde dekking. We gaan de ontwikkelingen op de voet volgen. We zijn en blijven scherp op de meest optimale oplossing voor Vught. En we blijven hameren op transparantie en samen optrekken waar het gaat om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Vught. We zetten hiermee dus niet onze handtekening bij het kruisje en de champagne bewaren we voor een andere gelegenheid.”

Zie ook: – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

The post Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 appeared first on D66 Vught.

Wethouder volledig regie kwijt bij bouwproject Vught-zuid; D66 zegt vertrouwen op

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 10-11-2018 14:07

D66 heeft donderdag tijdens de raadsvergadering uitgesproken geen vertrouwen meer te hebben in de wethouder ruimtelijke ordening vanwege de aanhoudende fouten in het dossier Ruimte voor Ruimte, het bouwproject tussen Vught-Zuid en sportpark Bergenshuizen. Wethouder Pennings (Gemeentebelangen) is in dit project de regie volledig kwijt of heeft deze zelfs nooit gehad. In het proces zijn zo veel beloftes niet nagekomen, dat het voor D66 niet meer uit te leggen is aan burgers dat dit allemaal kan. Tijdens het spoeddebat kwam wethouder Pennings wéér met een ander verhaal. D66 kon daardoor helaas niet anders dan uit te spreken er geen vertrouwen meer in te hebben. “Wat een hoofdpijndossier blijft het. Er ging en gaat nog steeds van alles mis”, zei fractievoorzitter Dianne Schellekens. “We vragen ons af of de regie uit handen is gegeven of dat er gewoon nooit regie op gevoerd is.”

Enkele dieptepunten uit het dossier De huidige aanwonenden werd een groenstrook van 5 meter breed beloofd, maar deze werd niet ingetekend. De aanwonenden kaartten dit aan en de gemeente belooft dat het goed komt en toch wordt er geen groenstrook ingetekend in het plan. De gemeente vergeet een beloofde informatieavond te houden en de planvorming gaat gewoon door. In een verhit debat in de gemeenteraad vorig jaar bleek dat er toch geen groenstrook is ingetekend. Na druk uit de raad komt er een groenstrook van 2,5 meter breed in plaats van 5 meter en het aanwezige groen zal waar mogelijk gespaard worden. In maart werd de groenstrook tegen de afspraken in met de grond gelijk gemaakt: alle bomen en struiken zijn in een keer weggehaald. Vorige maand bleek dat de grond voor de beloofde groenstrook gewoon verkocht is aan de nieuwe eigenaren. Voor de zoveelste keer excuses aan de aanwonenden, met als doekje voor het bloeden een groenstrook van 20 centimeter blijkt uit de beantwoording van de toezegging. Dus van beloofde groenstrook van 5 meter, naar 2,5 meter naar 20 centimeter. En daar kwam vorige week nog bij dat Ruimte voor Ruimte delen van de sloot heeft dichtgegooid om de nieuwe percelen nóg groter te maken.
https://vught.d66.nl/2018/11/10/wethouder-volledig-regie-kwijt-bij-bouwproject-vught-zuid-d66-zegt-vertrouwen-op/

De sloten zijn recent deels dichtgegooid om de kavels te vergroten. De paaltjes zijn de perceelgrens.

Gedurende een lange tijd zijn gemaakte afspraken met voeten getreden. Keer op keer ging het mis en werden excuses gemaakt aan aanwonenden. De afspraken uit het verhitte debat van een jaar geleden zijn niet uitgevoerd. D66 had daarom de volgende vragen:

Waarom gaat het steeds mis in dit dossier? Zijn er eigenlijk afspraken die nog wel nagekomen worden? Ligt dit aan Ruimte voor Ruimte of aan het college? Wat gaat het college (precies) nog ondernemen zodat Vught zich toch aan de vorig jaar gemaakte afspraken kan houden en wanneer is dat duidelijk? Wat is er ondernomen om de afspraak van 2,5 meter groenstrook alsnog te realiseren? Hoe kan het vertrouwen in de gemeente van de aanwonenden hersteld worden? Hoe kun je inwoners van Vught zo vaak achter elkaar teleurstellen door je als gemeente niet te houden aan gemaakte afspraken? Begrijpt u net als wij dat zij het vertrouwen in de politiek volledig kwijtgeraakt zijn?

De wethouder erkende dat er veel mis was gegaan, maar dat de groenstrook van 2,5 meter er gaat komen. Dat was weer in tegenspraak met de antwoorden die hij onlangs stuurde na vragen uit het vragenhalfuurtje van D66, VVD, PvdA-GL, CDA en SP. Daarin schreef hij nog dat de groenstrook 20 centimeter wordt. Pennings ontkende dat de nieuwe perceelsgrenzen tot de sloot lopen, maar dat is nou juist wat de gemeente Vught recent zelf aan de omwonenden heeft laten weten. Daarbij werden zelfs namens de gemeente excuses gemaakt dat het nu is zoals het is.

Na het vragenhalfuurtje wilde de gemeente op 16 oktober in de herfstvakantie een spoedoverleg met de aanwonenden. Op zo’n korte termijn en in de herfstvakantie, dat lukte niet. Dat overleg is er nog steeds niet geweest. Nadat D66 een spoeddebat aangevraagd had, werd er opeens in allerijl een uitnodiging gestuurd aan de buurt. De aanwonenden zijn bezig om maar weer een brief te gaan schrijven aan college en raad, maar dat kost moeite omdat het vertrouwen bij hen ver zoek is.

We houden ons hart vast bij andere projecten

D66 kon daarom niet anders dan het vertrouwen opzeggen. “Dit kunnen we aan niemand meer uitleggen”, aldus Schellekens. “Er is te veel misgegaan en er zijn teveel afspraken niet nagekomen. Zelfs na de lastige raadsvergadering van vorig jaar waar D66 en VVD zelfs verdeeld stemden, volgde fout op fout op fout. Wij hebben geen enkele garantie dat de beloofde groenstrook er komt en dat die in beheer komt van de gemeente. De wethouder ruimtelijke ordening heeft op geen enkel moment de raad geïnformeerd over wat er misging en verzuimd om de ontwikkelingen actief te melden aan de raad. We houden ons hart vast bij alle ruimtelijke projecten die op ons afkomen de komende jaren en we kunnen dan ook niet anders dan komen met deze motie.”

Ook SP en CDA steunden de motie van wantrouwen, maar dat was niet genoeg voor een meerderheid. PvdA-GroenLinks was het wel met het verhaal van D66 eens en onderschreef de opsomming van alle gemaakte fouten. De partij stemde echter niet voor de motie. De VVD wacht af welke oplossing er komt, maar stelde wel dat dit dossier ‘niet de schoonheidsprijs’ verdient. Gemeentebelangen zag het hele probleem niet van de foutenreeks van de eigen wethouder en de partij beperkte zich in haar betoog tot enkele persoonlijke sneren.

D66 blijft het dossier op de voet volgen en is benieuwd of het laatst beloofde plan wel uitgevoerd gaat worden.

https://vught.d66.nl/2018/11/10/wethouder-volledig-regie-kwijt-bij-bouwproject-vught-zuid-d66-zegt-vertrouwen-op/

Zie ook: – D66 vraagt spoeddebat aan over foutenreeks bij bouwproject Ruimte voor Ruimte in Vught-Zuid (7-11-2018) – D66 stemt in met plan ruimte voor ruimte in Vught-Zuid maar laat de slingers voor het feestje thuis liggen (3-7-2017)

– GB-wethouder Peter Pennings overleeft op één avond twee moties van wantrouwen (artikel Brabants Dagblad dd 8-11-2018) – Vught blundert met ruimte voor ruimte plan; D66 stelt vragen (artikel Brabants Dagblad dd 11-10-2018)

Het vragenhalfuurtje van 11 oktober 2018 inclusief alle stukken

The post Wethouder volledig regie kwijt bij bouwproject Vught-zuid; D66 zegt vertrouwen op appeared first on D66 Vught.

Geen steun voor D66-voorstel voor laatste poging om beuk Maurickplein te behouden

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Vught 24-10-2018 13:03

*** UPDATE *** De rechter heeft 30 oktober bepaald dat de beuk niet gekapt mag worden.

 

Het is D66 niet gelukt om steun te krijgen voor een voorstel om een laatste poging te doen om de monumentale beuk te kunnen behouden op het Maurickplein. Tijdens de commissievergadering, waar D66 de hele reconstructie van het Maurickplein agendeerde, bleek dat het plan van de Natuur- en Milieugroep Vught waarmee de beuk behouden kon worden, werd onderschreven door twee gerenommeerde boomexperts. D66 pleitte in de laatste gemeenteraadsvergadering er dan ook voor dat dit plan nogmaals op uitvoerbaarheid getoetst zou worden.

Alle argumenten voor de kap van de beuk zijn verdwenen

Opnieuw discussie in de commissie over het Maurickplein werd door verschillende partijen als onzinnig bestempeld. “Maar wij vonden het allesbehalve een onzinnige discussie”, zei D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens in de raadsvergadering. Zo bleek dat het Maurickplein niet voor evenementen op de schop hoeft. De suggestie dat de ijsbaan ernaartoe kan verhuizen, was voorbarig. Volgens mevrouw van de Water is het plein voor de ijsbaan te klein is en het daar dus niet voor veranderd hoeft te worden.

Hele reconstructie Maurickplein kan doorgaan met het alternatieve plan

Nog interessanter vond D66 de heldere uitleg van de Natuur- en Milieugroep Vught. Dat ze een alternatief plan hadden (de nieuwe weg tussen de boom en de geluidswal) was al bekend. Volgens de gemeente kan dat plan niet. Maar recent is gebleken dat de Natuur- en Milieugroep Vught het plan heeft laten beoordelen door twee gerenommeerde boombedrijven die het uitvoerbaar achtten. “Kortweg, wat zou behoud van de monumentale boom nog in de weg staan”, vroeg Schellekens aan de andere gemeenteraadsleden. “Ook het aanleggen van een ringstructuur kan gewoon doorgaan in het alternatieve plan, dus ook dat argument voor kap vervalt.”

Onderzoeken alternatieve plan levert geen vertraging op

D66 wilde dan ook graag dat het plan van de Natuur- en Milieugroep op zijn uitvoerbaarheid beoordeeld zou worden en vroeg steun voor een motie hierover. Dat hoeft de tijdsplanning niet in gevaar te brengen, omdat er toch nog een rechtszaak loopt tegen de kap van de boom. “Want als het alternatieve plan kan, kan het argument ‘het kan niet’ natuurlijk niet langer gebruikt worden”, aldus Schellekens. “Kortom, we kunnen nu geen enkel argument meer bedenken waarom we het plan van de Natuur- en Milieugroep Vught ter zijde zouden leggen.”

Het college had geen zin in de motie. Wethouder Van de Ven bleef volhouden dat het plan van de Natuur- en Milieugroep Vught niet kan terwijl het in een zogenoemde boom-effect-analyse die onlangs gemaakt is onder voorwaarden wel mogelijk blijkt. Daarmee legde hij de expertise van gerenommeerde boomexperts als Pius Floris helaas ter zijde.

Geen meerderheid voor onderzoek

Alleen het CDA steunde het voorstel. PvdA-GroenLinks zei tegen de kap te zijn, maar zocht allerlei argumenten om toch tegen het voorstel van D66 te zijn. Zo wil de partij eerst de uitspraak van de rechter afwachten en zich als fractie niet uitspreken voor een nieuw onderzoek. Bij hen geen politieke wil om de boom te behouden. Gemeentebelangen kwam niet verder dan het argument dat D66 in de vorige coalitie zat. Dat alle argumenten voor vasthouden aan de kap van de beuk in de laatste maanden weggevallen zijn, deed voor de partij niet ter zake.

 

https://vught.d66.nl/2018/10/24/geen-steun-voor-d66-voorstel-voor-laatste-poging-om-beuk-maurickplein-te-behouden/

Zie ook: – Het ingediende D66-voorstel – D66 agendeert plannen Maurickplein in commissie (24-9-2018)

The post Geen steun voor D66-voorstel voor laatste poging om beuk Maurickplein te behouden appeared first on D66 Vught.

Om 11.00 uur is fractievoorzitter ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 CDA Vught 29-09-2018 07:07

Om 11.00 uur is fractievoorzitter Siebren v.d. Zee van Gemeentebelangen te gast bij Avulo Actueel. Daar praat hij met Dianne Schellekens (D66) en Jeroen Kok (CDA) o.a. over de herinrichting van het Maurickplein.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.