Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

6 documenten

Antwoorden op raadsvraag: Privacy bij inzet camera binnenstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 28-05-2020 00:00

Onlangs stelden GroenLinks in samenwerking met D66 vragen omtrent het behoud van privacy van burgers, bij het inzetten van camerabewaking in de binnenstad. Op 8 mei berichtte het Brabants Dagblad dat er poorten met camera’s zullen worden ingezet om de drukte in de Tilburgse binnenstad in te kunnen dammen. Dit als onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen veilig, op voldoende afstand van elkaar kunnen winkelen in deze coronatijd. GroenLinks en D66 ondersteunen de doelstelling van harte en zijn in beginsel een voorstander van de inzet van moderne middelen om de veiligheid van onze inwoners en ondernemers te vergroten. Tegelijkertijd vinden wij dat we bij het nemen van dergelijke maatregelen aandacht moeten blijven houden voor de rechten van onze inwoners. Dit houdt onder meer in dat we oog moeten houden voor de privacy van het winkelende en passerende publiek in onze binnenstad. Daarom stelden wij samen met Erik Blommestijn de volgende vragen, waarop nu antwoorden zijn gekomen. 

1. Hoe kijkt het college aan tegen de inzet van de poorten met camera’s en webcams in de binnenstad in relatie tot de privacy van het winkelend en passerend publiek? Privacy is een belangrijk grondrecht dat stevig bewaakt moet worden. Alle maatregelen die we nemen om de samenleving in goede banen te leiden mogen de privacy van onze inwoners niet schaden. Dat was, is en blijft het uitgangspunt.

2. Hoe verhouden deze maatregelen zich tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? We zetten twee middelen in. Als eerst maken we gebruik van telcamera’s. Die huren we in via het bedrijf Crowdcom. Deze techniek wordt ook op evenementen gebruikt. Die camera’s geven ons een cijfermatig inzicht in de aanwezige aantallen bezoekers. Het gaat om sensoren die hoogte en beweging meten. Er komt dus geen beeld aan te pas. De meting wordt direct (dus op de sensor) omgezet in teldata. De teldata wordt verstuurd en opgeslagen. Er worden dus géén geen persoonsgegevens verzameld en bewaard. Dat maakt dat er geen privacy conflict ontstaat. Het tweede middel is de webcam. Die camera hangt daar altijd in het kader van OOV en zijn dus niet recent voor dit doel geplaatst. Daar is apart een besluit over genomen (door Burgemeester in overleg met de officier van justitie).Die beelden worden conform gemeente wet (artikel 151 lid C) 28 dagen bewaard. Deze beelden zijn uiteraard vertrouwelijk van aard en worden bekeken door medewerkers van cameratoezicht en de politie. Voor de webcam streamen we het beeld van één van deze webcams naar onze website. Dit zodat potentiële bezoekers via de site kunnen zien hoe druk het is. Die beelden kunnen dus niet worden opgeslagen. Tevens hebben we het beeld wazig gemaakt zodat personen niet individueel herkend kunnen worden. Daarmee delen we dus geen persoonsgegevens. We doen dit op eenzelfde wijze bij de milieustraat.

3. Heeft er in dat kader afstemming plaats gevonden met de Autoriteit Persoonsgegevens voordat tot deze maatregel is besloten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke voorwaarden en/of afspraken zijn hieruit voortgekomen? Nee. Er heeft afstemming met onze privacyadviseur plaatsgevonden. Verder contact met de AP is voor deze maatregelen niet nodig. Er worden geen persoonsgegevens verzameld en gedeeld.

4. Op de website van de gemeente zijn vervaagde opnamen van de webcam te zien. Tevens is daar te lezen dat de opnamen te zien zijn tussen 09:00 en 18:00. Dat zegt echter niets over de werkelijke scherpte van de opnamen, noch over het daadwerkelijk tijdstip van opereren. Wat is de aard van de daadwerkelijk verzamelde data? Is er sprake van herkenbaarheid of slechts inzage in hoeveelheden of drukte? Op welke daadwerkelijke tijden worden er beelden door de camera’s opgenomen? Zie eerdere beantwoording.

5. “Crowd-management control” vereist geen opslag. Worden de beelden desondanks opgeslagen? In het bevestigende geval: wie heeft er toegang tot de verzamelde data? Zijn er afspraken over het bewaren en vernietigen van de uitgelezen beelden? Zo ja, wat zijn deze afspraken? Zie eerdere beantwoording. Er worden geen beelden of persoonsgegevens opgeslagen, naast de camera die daar hangt op basis van artikelen 151c van de gemeentewet in het kader van de openbare orde en veiligheid.

6. Waar is de controle op de uitvoering van bovengenoemde afspraken belegd? De techniek biedt geen ruimte om additionele data te verzamelen.

7. Op welke manieren worden mensen geïnformeerd over het feit dat er opnames worden gemaakt, anders dan op dezelfde website? Bent u het met ons eens dat het raadzaam is de hierboven bedoelde informatie ook met het publiek te delen; op de website en wellicht ook ter plaatse? We informeren mensen via de website. Ook heeft er een uitgebreid artikel in het BD gestaan. De poorten en camera’s zijn fysiek zichtbaar. Uiteraard zijn wij altijd aanspreekbaar via de reguliere kanalen.

8. Zijn – of worden - er alternatieve maatregelen overwogen om de drukte in de Tilburgse binnenstad in kaart te brengen? Waarom is daar niet voor gekozen? We hebben specifiek voor telcamera’s gekozen vanwege het onderwerp privacy. Alternatieven als bijvoorbeeld Wifi tracking zijn vanwege de privacy minder goed te gebruiken. Die ervaring hebben we inmiddels.

9. Welke mechanismen of vervolgacties (kunnen) worden geactiveerd indien de opnamen aantonen dat de drukte te groot wordt? Op basis van de gemeten bezittingsgraad kunnen we: - Door middel van tekstkarren op de toegangswegen (Heuvelring/Piustraat) aanstaande bezoekers vragen hun bezoek te heroverwegen. - De instroom van het aantal mensen verminderen door parkeergarages te sluiten of verder de capaciteit daarvan omlaag te brengen. Dat geldt ook voor die fietsenstallingen. - We kunnen door middel van de geplaatste Led schermen de mensen in de winkelstraat vragen hun bezoek af te ronden en naar huis te gaan. - We kunnen handhaven;, dat is in de praktijk er lastig; - In extremis kunnen we via Social media mensen oproepen de binnenstad niet meer te bezoeken.

D66 vraagt het college om aandacht voor privacy bij inzet camera’s in Tilburgse binnenstad

D66 D66 GroenLinks Tilburg 11-05-2020 14:49

Op 8 mei berichtte het Brabants Dagblad dat er poorten met camera’s zullen worden ingezet om de drukte in de Tilburgse binnenstad in te kunnen dammen. Dit als onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen veilig, op voldoende afstand van elkaar kunnen winkelen in deze coronatijd. GroenLinks en D66 ondersteunen de doelstelling van harte en zijn in beginsel een voorstander van de inzet van moderne middelen om de veiligheid van onze inwoners en ondernemers te vergroten.

Maar tegelijkertijd vinden wij het essentieel dat we bij het nemen van dergelijke maatregelen aandacht blijven houden voor de rechten van onze inwoners. Die rechten dienen we te allen tijde serieus te nemen, ook in coronatijden. Dit houdt onder meer in dat we oog moeten houden voor de privacy van het winkelende en passerende publiek in onze binnenstad. Daarom stellen we het college een aantal vragen.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Hoe kijkt het college aan tegen de inzet van de poorten met camera’s en webcams in de binnenstad in relatie tot de privacy van het winkelend en passerend publiek? Hoe verhouden deze maatregelen zich tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Heeft er in dat kader afstemming plaats gevonden met de Autoriteit Persoonsgegevens voordat tot deze maatregel is besloten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke voorwaarden en/of afspraken zijn hieruit voortgekomen? Op de website van de gemeente zijn vervaagde opnamen van de webcam te zien. Tevens is daar te lezen dat de opnamen te zien zijn tussen 09:00 en 18:00. Dat zegt echter niets over de werkelijke scherpte van de opnamen, noch over het daadwerkelijk tijdstip van opereren. Wat is de aard van de daadwerkelijk verzamelde data? Is er sprake van herkenbaarheid of slechts inzage in hoeveelheden of drukte? Op welke daadwerkelijke tijden worden er beelden door de camera’s opgenomen? “Crowd-management control” vereist geen opslag. Worden de beelden desondanks opgeslagen? In het bevestigende geval: wie heeft er toegang tot de verzamelde data? Zijn er afspraken over het bewaren en vernietigen van de uitgelezen beelden? Zo ja, wat zijn deze afspraken? Waar is de controle op de uitvoering van bovengenoemde afspraken belegd Op welke manieren worden mensen geïnformeerd over het feit dat er opnames worden gemaakt, anders dan op dezelfde website? Bent u het met ons eens dat het raadzaam is de hierboven bedoelde informatie ook met het publiek te delen; op de website en wellicht ook ter plaatse?
Zijn – of worden – er alternatieve maatregelen overwogen om de drukte in de Tilburgse binnenstad in kaart te brengen? Waarom is daar niet voor gekozen? Welke mechanismen of vervolgacties (kunnen) worden geactiveerd indien de opnamen aantonen dat de drukte te groot wordt?

Namens GroenLinks, Dwayne Heuvelmans Namens D66, Erik Blommestijn

Aandacht voor privacy bij inzet camera’s in Tilburgse binnenstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 11-05-2020 00:00

Op 8 mei berichtte het Brabants Dagblad dat er poorten met camera’s zullen worden ingezet om de drukte in de Tilburgse binnenstad in te kunnen dammen. Dit als onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om ervoor te zorgen dat mensen veilig, op voldoende afstand van elkaar kunnen winkelen in deze coronatijd. GroenLinks en D66 ondersteunen de doelstelling van harte en zijn in beginsel een voorstander van de inzet van moderne middelen om de veiligheid van onze inwoners en ondernemers te vergroten. 

Tegelijkertijd vinden wij het essentieel dat we bij het nemen van dergelijke maatregelen aandacht blijven houden voor de rechten van onze inwoners. Die rechten dienen we te allen tijde serieus te nemen, ook in coronatijden. Dit houdt onder meer in dat we moeten waken voor de privacy van het winkelende en passerende publiek in onze binnenstad. Daarom stellen we het college een aantal vragen. 

Hierom stelt GroenLinks samen met Erik Blommestijn van D66 de volgende vragen:

Hoe kijkt het college aan tegen de inzet van de poorten met camera’s en webcams in de binnenstad in relatie tot de privacy van het winkelend en passerend publiek? 

Hoe verhouden deze maatregelen zich tot de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?

Heeft er in dat kader afstemming plaats gevonden met de Autoriteit Persoonsgegevens voordat tot deze maatregel is besloten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke voorwaarden en/of afspraken zijn hieruit voortgekomen?

Op de website van de gemeente zijn vervaagde opnamen van de webcam te zien. Tevens is daar te lezen dat de opnamen te zien zijn tussen 09:00 en 18:00. Dat zegt echter niets over de werkelijke scherpte van de opnamen, noch over het daadwerkelijk tijdstip van opereren. Wat is de aard van de daadwerkelijk verzamelde data? Is er sprake van herkenbaarheid of slechts inzage in hoeveelheden of drukte? Op welke daadwerkelijke  tijden worden er beelden door de camera’s opgenomen?

“Crowd-management control” vereist geen opslag. Worden de beelden desondanks opgeslagen? In het bevestigende geval: wie heeft er toegang tot de verzamelde data? Zijn er afspraken over het bewaren en vernietigen van de uitgelezen beelden? Zo ja, wat zijn deze afspraken?

Waar is de controle op de uitvoering van bovengenoemde afspraken belegd?

Op welke manieren worden mensen geïnformeerd over het feit dat er opnames worden gemaakt, anders dan op dezelfde website? Bent u het met ons eens dat het raadzaam is de hierboven bedoelde informatie ook met het publiek te delen; op de website en wellicht ook ter plaatse?

Zijn – of worden - er alternatieve maatregelen overwogen om de drukte in de Tilburgse binnenstad in kaart te brengen? Waarom is daar niet voor gekozen?

Welke mechanismen of vervolgacties (kunnen) worden geactiveerd indien de opnamen aantonen dat de drukte te groot wordt?

 

Aanbevelingen informatiesessie Biodiversiteit

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Tilburg 18-02-2019 10:04

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Vastleggen Aanbevelingen Informatiesessie Biodiversiteit

Op 3 december 2018 vond in het Natuurmuseum – vooral dankzij goede voorbereiding en bijdragen van vertegenwoordigers Groen013, stadsecoloog en griffie – een geslaagde informatiesessie voor de raad plaats, waarbij de woordvoerders “Groen-Grijs-Blauw” een inzicht werd geboden in (1) de stand-van-zaken van natuur en biodiversiteit in en rondom Tilburg, (2) het gemeentebeleid dienaangaande en (3) in de organisatie en aanwezige kennis bij Groen013 en wat zij desgevraagd voor de raad zouden kunnen betekenen. Wat ondergetekenden – namens alle 11 partijen in de raad – betreft werden er drie waardevolle aanbevelingen gedaan. Die willen we raadsbreed middels deze Art. 40 vragen vastleggen en formaliseren. Het betreft de volgende drie winstpunten:

a.De aanwezige raadsleden en burgerraadsleden erkennen unaniem nut en noodzaak van een periodieke ontmoeting met vertegenwoordigers van Groen013 teneinde de raad gevraagd en ongevraagd van advies te kunnen dienen m.b.t groen en biodiversiteit. De griffie wordt verzocht dit in concert met Groen013 drie maal p/j te organiseren en in samenspraak met de agendacommissie op te nemen in het vergaderschema.

b. De aanwezige raadsleden en burgerraadsleden concluderen unaniem dat raadsadviezen die betrekking hebben op de inrichting van (en bouw in) de openbare ruimte – zeker gezien de prioritaire plaats die biodiversiteit in het bestuursakkoord inneemt – altijd voorzien dienen te zijn van een overweging betreffende de “ecologische impact” c.q. de gevolgen voor natuur en biodiversiteit. Dit onderwerp dient te worden toegevoegd aan de lijst van “door de raad gewenste standaard overwegingen” zoals geformuleerd n.a.v. het initiatiefvoorstel Helder Adviseren 2.0 (naast inzicht in bijv. Financiën, Benchmark, Risicoanalyse en Risicomanagement, Communicatieplan, Burgerparticipatie, Toegankelijkheid, etc, etc.)

c. De raad heeft in het verleden aangegeven dat goed onderhouden groen in de stad positief bijdraagt aan de veiligheidsperceptie. Tijdens deze voorlichtingssessie Biodiversiteit werd echter uitgelegd dat het in het belang van de biodiversiteit goed kan zijn dat het groen in de stad gedoceerd “verwildert” en in voorkomende gevallen daar dan dus niet wordt gemaaid. De aanwezige raadsleden en burgerraadsleden hebben begrip voor deze benadering maar adviseren dit dan – daar waar toegepast – helder met de stad te communiceren; zowel in het groendomein als in het veiligheidsdomein.

3. Aanbeveling a. betreft een verzoek aan de griffie. Dit is inmiddels opgepakt en de sessies zullen in de gevraagde frequentie worden gepland. Aanbeveling b. en c. zijn daarentegen gericht aan het college van B&W. Graag vernemen we of het college bereid is deze nadrukkelijke wens van de gehele raad te honoreren, de aanbevelingen zoals uitgesproken tijdens de informatiesessie over te nemen en de raad daaromtrent te informeren.

Namens:

D66: Erik Blommestijn GroenLinks: Evelien Kostermans CDA: Marti de Brouwer ONS Tilburg: Linda Oerlemans LST: Peter van den Hoven 50PLUS: Frans Vriens VVD: Nick Mollen Lokaal Tilburg: Frans van Aarle PvdA: Bea Mieris Groep Jansen: Bob Jansen SP: Annemarie Brouwers

D66 vraagt het college naar voortgang verduurzaming terrasverwarmers

D66 D66 GroenLinks Tilburg 17-01-2019 14:44

D66 vraagt, samen met GroenLinks en SP, het college naar de voortgang van de verduurzaming terrasverwarmers in de Tilburgse horeca.

Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2018 (op 10 juli 2017) heeft het College een motie van de hand van D66, GroenLinks en SP overgenomen, die het College opriep:

De lokale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland uit te nodigen tot het aangaan van een `Green Deal’ met de gemeente; Samen met hen te onderzoeken op welke wijze horecaondernemers zowel in de stad als in het zgn. buitengebied – met respect voor hun eigen bevoegdheden – kunnen worden gestimuleerd om de terrasverwarming te verduurzamen of te vervangen voor meer duurzame alternatieven; En de conclusies daarvan om te zetten in concrete maatregelen om – in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland – de terrasverwarming te verduurzamen; En de Raad daar zo snel mogelijk over te informeren”

Terwijl het bestuursakkoord de verduurzaming van stad en buitengebied onverminderd hoog op de agenda heeft en bovendien de lokale afdeling van Koninklijke Horeca Nederland destijds aangegeven heeft – op basis van vrijwilligheid – te willen meewerken aan de implementatie van de motie en de verduurzaming van de terrasverwarmers, leert een rondje langs de velden dat er ogenschijnlijk nog niet veel is gebeurd en branden er nog steeds verwarmers op soms lege terrassen.

Hoewel in de afgesloten Greendeal wordt gesproken van een evaluatie per eind 2019, is het goed vinger aan de pols te houden en desnoods tussentijds bij te sturen teneinde progressie te garanderen.

Een en ander geeft aanleiding tot de volgende vragen:

Kan het College kwantificeren welke concrete resultaten inmiddels zijn geboekt sinds het sluiten van de Green Deal? Kan het College aangeven welke concrete resultaten op korte termijn nog zullen worden geboekt en welke maatregelen nog in de pijplijn zitten? Is het College bereid – bij tegenvallende resultaten op de korte termijn – meer overtuigende prikkels te introduceren opdat de Horeca – zomogelijk nog steeds zonder dwang of verbod – kan worden verleid tot verdere verduurzaming van de terrasverwarmers. En zo ja, welke mogelijkheden ziet het College?

Erik Blommestijn, fractie D66 Tilburg Evelien Kostermans, fractie GroenLinks Tilbrg Kees van Ham, fractie SP Tilburg

 

 

Wijzigingen in D66-fractie door installatie wethouders

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Tilburg 18-06-2018 11:00

In de raadsvergadering van vanavond, maandag 18 juni 2018, zijn de nieuwe wethouders van de coalitie bestaande uit D66, GroenLinks, CDA en VVD geïnstalleerd. Namens D66 zijn Berend de Vries en Marcelle Hendrickx benoemd als wethouder.

 

 

Portefeuilleverdeling wethouders

Berend de Vries: 1e loco-burgemeester Economie (incl. internationale acquisitie) Circulaire economie (incl. afval) Ruimtelijke ordening (strategisch ruimtelijk beleid) Energietransitie (excl. gebouwde omgeving) Citymarketing BrabantStad Projecten: Spoorzone, Piushaven en Stappegoor Marcelle Hendrickx: Onderwijs (incl. natuur en milieu-educatie) Jeugd en jeugdzorg Cultuur P&O Wijkaanpak, coördinatie wijkgericht werken, burgerparticipatie

Nieuwe raadsleden Met het vertrek van Berend en Marcelle als raadslid voor D66 kwamen er twee plekken vrij in de fractie. Daarom zijn vanavond tijdens de raadsvergadering eveneens twee nieuwe raadsleden beëdigd. Dit zijn Erik Blommestijn en Jan van Esch. Daarmee is de fractie van negen weer compleet.

Portefeuilleverdeling fractie Ben je benieuwd naar de portefeuilleverdeling van onze raadsleden? Vanaf heden staat deze ook online.

Wij wensen de nieuwe wethouders en raadsleden veel succes en vooral plezier in hun werkzaamheden voor de stad!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.