Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

9 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 APRIL 2018

PvdA PvdA VVD CDA Lansingerland 26-04-2018 20:42

Dit is al weer nummer 472 in de reeks van onze weekverslagen. In deze week waren er twee avonden introductie voor nieuwe en oude (duo)raadsleden op een aantal grote dossiers, waaronder de grondexploitaties en het sociaal domein. We delen in ons weekbericht twee relevante zaken voor Lansingerland die samenhangen met landelijke berichten: gevaarlijke provinciale wegen en jonggehandicapten zonder werk. We sluiten af met het prachtige afscheidsinterview dat Freek Zijlstra van De Heraut met Gerard Bovens hield. En wat nieuws over de coalitievorming.

‘N209 IS EEN ZORGENWEG’

“De N209 is een zorgenweg”, berichtte het AD Rotterdam afgelopen woensdag 25 april. De krant meldt dat er op deze weg in vier jaar tijd vijf doden vielen. Vooral het traject tussen Bergschenhoek en Bleiswijk geldt als erg gevaarlijk. Bij een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Het Kabinet maakte deze week bekend dat het 50 miljoen wil gaan uittrekken om de verkeersveiligheid op provinciale wegen te gaan verbeteren. Het ligt voor de hand dat er snel ook extra geld zal worden uitgetrokken om de N209 veiliger te gaan maken. Dit geldt niet alleen de veiligheid voor het autoverkeer maar ook die van de vele fietsers die deze weg moeten oversteken. Zie hierover ons weekbericht van 3 weken geleden: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-31-maart-t-m-6-april-2018/

Van wethouder Simon Fortuyn mag verwacht worden dat hij, samen met de verantwoordelijk Gedeputeerde Floor Vermeulen, onmiddellijk in contact treedt met de minister van I&W om een beroep te doen op deze extra gelden. Een snelle verbetering van de N209 is des te meer nodig omdat, na het gereed komen van de A16-Rotterdam, de drukte op deze weg nog groter zal gaan worden. Bovendien zal het aantal inwoners en de economische activiteiten in de hele regio die de N209 doorkruist, blijven groeien. Dit vraagt om een ingrijpend en integraal debat over hoe de toekomst van deze weg er qua capaciteit, verkeersveiligheid en geluidshinder uit moet gaan zien. De huidige aanpak van wethouder Fortuyn valt te kenschetsen als “pappen en nathouden, zonder concreet resultaat”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

Dorpse rust in Bleiswijk

HOE HOUDEN WE ONZE JONGGEHANDICAPTEN IN BEELD?

Het aantal laagbegaafde en gehandicapte jongeren dat zonder uitkering thuis zit stijgt snel, berichtte de Volkskrant op 24 april. Het lukt hen niet aan werk te komen. De uitkering voor jonggehandicapten, de Wajong, bestaat voor hen vaak niet meer. Gemeenten die nu verantwoordelijk zijn, slagen er nauwelijks in hen aan betaald werk te helpen. Dit bericht komt voor de PvdA-fractie niet als een verrassing. De Wajong is er nu alleen nog voor jongeren die absoluut niet kunnen werken. Ook niet in deeltijd of met aanpassingen. Alle jongeren die over een restcapaciteit beschikken, moeten aan het werk. Lukt dit niet (en dit geldt helaas nog steeds voor een zeer groot deel van deze jongeren), dat rest alleen het loket van de sociale dienst. Een zelfstandige bijstandsuitkering zit er tot je 27ste echter niet in en bovendien wonen deze jongeren vaak nog bij hun ouders thuis. Veel jongeren melden zich niet omdat een uitkering er niet in zit. Zo raken deze jongeren buiten beeld van de gemeente die de wettelijke opdracht heeft om ook deze jongeren te helpen om werk te vinden.

De PvdA-fractie maakt zich al lange tijd zorgen over de kansen op de arbeidsmarkt van deze kwetsbare groep Lansingerlandse jongeren. Wij zijn heel benieuwd of en in welke mate het door de Volkskrant gesignaleerde probleem ook in Lansingerland bestaat. Hoeveel jongeren van 18 jaar en ouder met een beperking die nu buiten de Wajong vallen en die geen onderwijs meer volgen, telt Lansingerland precies en met hoeveel van hen werkt de gemeente aan het vinden van werk? De PvdA-fractie komt hier binnenkort zeker op terug in de raadscommissie Samenleving en wil daarom graag in contact treden met jongeren en hun ouders die deze problemen aan den lijve ondervinden. Neem dus s.v.p. contact met ons op. Wij hebben uw verhalen en ervaringen nodig!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

De bibliotheek in de Snip in Bleiswijk. Straks in ’t Web

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

Gerard tijdens ‘foto-shoot’ in 2016 met fotograaf Leo Huizinga

AFSCHEIDSINTERVIEW MET GERARD BOVENS:

“Lansingerland is geworden wat ik ervan verwachtte”

De Heraut publiceerde deze week een afscheidsinterview met Gerard Bovens. Het verhaal werd opgetekend door politiek verslaggever Freek J. Zijlstra. Voor de lezers van het weekbericht die niet kunnen beschikken over de Heraut volgt hier het vraaggesprek.

De PvdA-fractie werd de afgelopen elf jaar geleid door Gerard Bovens. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen stelde hij zich niet meer herkiesbaar en droeg het stokje over aan Petra Verhoef. Wie is de mens Bovens achter de partijman? We hadden een gesprek met hem over zijn werk in en voor de samenleving en hoe hij in de politiek verzeild raakte.

 Gerard Bovens (1949) studeerde in 1972 af aan de Nederlandse Economische Hogeschool (NEH) in Rotterdam, de voorloper van de Erasmus Universiteit. Bovens: “Dat was nog een brede opleiding, waarin een jurist naast de wetskennis inzicht in het maatschappelijk veld moest verwerven, geschoold werd in de economie en psychologie van de mens en criminologie een hoofdvak was.”

Hij leerde tijdens de studie Marijke kennen, waarmee hij nog steeds samen is. Bovens maakte als voorzitter de oprichting van de Rechtswinkel in Rotterdam in 1970 mee. Hier kon de onbemiddelde inwoner terecht voor juridisch advies of bijstand. Studenten en vrijwilligers runden de tent geheel belangeloos en deden daar een schat aan ervaring op.

Waar maakte je uiteindelijk je werk van?

Bovens: “Die beginjaren ’70 was een tijd van aanpakken en maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen. Ik schreef mee aan het zwartboek over de sociale dienst van Rotterdam en was 23 jaar toen ik aangesteld werd als chef van de afdeling werkloosheidsuitkeringen in Leiden.”

Bovens kon direct aan de bak omdat door massaontslagen in de industrie het aantal uitkeringsgerechtigden explosief steeg. Dat vroeg om een proactieve aanpak (hoewel ze die term toen nog niet kenden) en zo werden Bovens en zijn medewerkers kwartiermakers die banen moesten creëren en daarvoor letterlijk en figuurlijk de ruimte kregen. “We zaten toen ook al in een decentralisatiegolf, waarbij de Rijksoverheid de eerstelijnszorg voor mensen met een uitkering op het bordje van de gemeenten legde.”

Bovens was inmiddels adjunct directeur geworden en werd uiteindelijk directeur van de afdeling Welzijn op het Stadhuis in Leiden, waarbij hij verantwoordelijk was voor het hele sociale domein. Vanaf toen raakte hij ook meer politiek betrokken. Hij pionierde met het opknappen van leegstaande oude fabrieken zodat kansrijke bedrijven er kleinschalig konden starten.

En toen was je werk klaar?

Bovens: “Vanaf 1985 was een omslag in denken waarneembaar. De sociale dienst in Leiden werd een voortrekker in maatschappelijke voorzieningen zoals de bestrijding van armoede, er kwam op grote schaal stadsvernieuwing en wetenschappelijke instituten en ambachtslieden vonden elkaar bij de oprichting van snel groeiende bedrijven. Dat was ook de tijd dat de eerste grote stroom vluchtelingen in Nederland opgevangen werden; eerst uit Vietnam en later uit het voormalige Joegoslavië. We organiseerden toen de succesvolle publiekscampagne “Leiden Stad van Vluchtelingen”.

Gerard Bovens verkaste nog een keer en werd ruim 10 jaar directeur van de sociale werkvoorziening voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. “Mijn insteek is dat bijna iedereen een zekere productie heeft en dus, rekening houdend met de beperking, altijd actief in het arbeidsproces betrokken moet kunnen worden. Het is dan de kunst om de relatief hoge organisatiekosten omlaag te brengen en de opbrengst van het productieproces groter te maken. Dus moet je zoeken naar gebieden waar dat mogelijk is, zoals de catering, detacheringen en het onderhoud van de openbaar groenvoorziening. Het gaat er vooral om dat de werknemers uit de beschutte werkplaatsen trots zijn op hun baan en daardoor zo goed mogelijk presteren.” “Het was een heel innovatieve aanpak. Ik heb er een fantastische tijd gehad!”

Hoe kwam je in de plaatselijke PvdA-politiek terecht?

“We werden in 2001 gevraagd ons beschikbaar te stellen voor de lijst van Berkel & Rodenrijs. Mijn vrouw Marijke is daar toen ingestapt. Ik hielp een handje mee en toen er sprake was van een herindeling, waarbij de drie dorpskernen werden samengevoegd, heb ik me in november 2006 beschikbaar gesteld als lijsttrekker. Dat was een intensieve periode, voor mij het begin van iets heel anders. We kwamen met vijf zetels in de raad. Ik heb meegeschreven aan het coalitieakkoord, en daarbij was het belangrijk de eigen identiteit van de drie dorpskernen te behouden. Tradities zijn belangrijk, maar daar moet je niet in blijven hangen.”

Wat verdient meer aandacht?

“We moeten mee met de ontwikkelingen in de Metropoolregio, en we moeten vooral niet achterblijven met bouwen. Kijk naar Zuidplas; daar worden de komende jaren 10.000 woningen gebouwd. Maar ook aan de andere kant, Delft en Zoetermeer, wordt langs de spoorlijn nog flink bijgebouwd. Als alles nu vlotjes verloopt, zijn wij in 2023 in Lansingerland zo’n beetje uitgebouwd. Dan wonen hier straks 70.000 mensen. Dan wordt het tijd dat we onze goede economische ligging gaan uitbuiten. Te verwachten is dat Lansingerland zal blijven groeien”.

Wat zijn je diepte- en hoogtepunt van de afgelopen jaren?

Gerard Bovens: “Het vertrek van wethouder Jan den Uil in november 2012 was het absolute dieptepunt. Hij zou zich schuldig gemaakt hebben aan belangenverstrengeling en ambtelijke corruptie, maar daarvoor heeft het Openbaar Ministerie helemaal geen bewijzen gevonden. Ik vond de conclusies van het ingestelde onderzoek toen ver onder de maat. De gemeenteraad liet Jan echter vallen; men heeft, vind ik, geen bestuurlijke moed en loyaliteit getoond”.

Hoogtepunt voor mij is dat Lansingerland geworden is wat ik ervan verwachtte. Ik wil daarbij de slagvaardigheid van wethouder Marc van Dijk (VVD) noemen, die in de bouwcrisis van 2013-2014 een blauwdruk voor de begroting maakte waarop Albert Abee (CDA) kon voortborduren. Het getuigde vooral van visie en moed om al nieuwe scholen te bouwen waar woonwijken nog in ontwikkeling zijn. Het lange termijn denken begint vandaag en daar heb je een goed ambtenarenapparaat voor nodig. Daar moet de komende jaren goed in geïnvesteerd worden en dan zal een goed ingewerkte PvdA-fractie doorgaan met het agenderen van onderwerpen die in de samenleving spelen. Dat is onze kracht!”

Tot slot: op donderdag 26 april kwam er een verlossend persbericht van formateur Paans dat – na een extra informatieronde – Leefbaar3B en VVD samen een voorstel op hoofdlijnen zullen schrijven voor een coalitieprogramma. Half mei zullen ze dit aan de andere politieke partijen presenteren. Als een partij zich voldoende herkent kan worden aangehaakt, eventueel met een voorstel voor een beoogde wethouder. Ook onze fractieleider steunde deze aanpak, maar onze fractie vindt het wel bijzonder jammer dat er onnodig veel tijd is verloren. Wat ons betreft wordt er in alle openheid gesproken over wie er wil aanhaken en hoe uiteindelijk de beslissing voor de winnende combinatie wordt gemaakt. Maar daarover meer na het meireces. In de week van 14 mei is het weer commissieweek. Geniet van het voorjaar!

 Aflevering 472 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

 Mooie rode boom in Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

 Hopelijk snel een jofel raamwerk voor coalitieakkoord

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 APRIL 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Het Werkgesprek op donderdag 22 maart

PvdA PvdA Haren 15-03-2018 15:25

Werkgesprek verkiezingsprogramma

Geplaatst door Afdeling Groningen

 

In de komende periode organiseert de verkiezingsprogrammacommissie meerdere bijeenkomsten rond thema’s die belangrijk zijn voor het verkiezingsprogramma van de herindelingsverkiezingen van 21 november 2018.

Iedereen is welkom bij het Werkgesprek op donderdag 22 maart aanstaande in Ons Pand, Haddingestraat 10 te Groningen! De bijeenkomst begint om 19:30 uur. Om 19:00 uur zal eerst een korte Algemene Ledenbergadering  plaatsvinden (inloop 18:30).

Het doel van het Werkgesprek is om input op te halen over Arbeid in de nieuw te vormen gemeente Groningen. – Hoe zorgen we ervoor dat iedereen de kans krijgt om goed werk te hebben? – Hoe zorgen we voor een fatsoenlijk inkomen voor iedereen? – Biedt de basisbaan uitkomst voor te toekomst? – Zie hiervoor ook het artikel van Roeland van der Schaaf in het DvhN.

De informatie dient als inspiratie voor het verkiezingsprogramma van de Partij van de Arbeid voor de herindelingsverkiezingen van 21 november 2018 te Groningen. Naast input van de leden van de PvdA, vinden we het ook belangrijk de input van geïnteresseerden en maatschappelijke organisaties mee te nemen. Dezen zijn dan ook van harte uitgenodigd op deze avond.

We waarderen je input enorm en hopen je dan ook op 22 maart te zien. Mocht je verhinderd zijn maar wel ideeën, aandachtspunten of wensen voor het verkiezingsprogramma hebben, kun je deze uiteraard doorgeven aan de verkiezingsprogrammacommissie. Ook voor vragen aangaande de aanstaande bijeenkomst kun je bij ons terecht.

Graag tot dan!

de Verkiezingsprogrammacommissie Rik, Rico, Reinier, Anje en Julian verkiezingsprogramma@pvdagroningen.nl

De laatste bijeenkomst is op 5 april in Ten Boer over duurzaamheid en lokale economie.

Het bericht Het Werkgesprek op donderdag 22 maart verscheen eerst op PvdA Haren.

De komende tijd zullen onze ...

PvdA PvdA Coevorden 26-02-2018 11:01

De komende tijd zullen onze kandidaten zich voorstellen aan de hand van een kort filmpje. Vandaag is het de beurt aan Gilbert Mulder , nummer 4 op onze lijst.

Ruimte voor modaal in de Kustzone Almere-Haven?

PvdA PvdA Almere 14-02-2018 13:30

Er is een nieuw plan voor de Kustzone van Almere Haven. Dit keer 240 in plaats van een heel  dorp met 945 nieuwe woningen. In het plan zit niet meer dan tien procent sociale huurwoningen. Een gesprek met PvdA-er John van der Pauw over de ruimte voor modaal in de Kustzone van Almere Haven.

Er is al eerder een plan gepresenteerd voor woningbouw in de Kustzone van Almere-Haven… “Dat klopt. Het ging in 2009 om een soort vissersdorp met zo’n 945 woningen. Dat was alleen mogelijk als een deel van het Gooimeer tot land zou worden gemaakt. Dat plan is niet doorgegaan. Het maken van land bleek zoveel geld te kosten dat het plan onhaalbaar was.“

Dat is wel heel sneu “Het meeste sneue is nog wel dat het maken van dat plan heel veel geld heeft gekost. Met dat geld had Almere ook andere dingen kunnen doen. Al ruim tien jaar hoort de gemeenteraad dat er te weinig geld zou zijn om de stad op orde te houden. De mensen die verantwoordelijk zijn voor onderhoud en beheer van de stad hadden dat geld graag uitgegeven om de stad schoner, heler en veiliger te maken. Maar zo zijn er nog wel meer dingen aan te wijzen waar goed gemeentegeld verdampt is. Denk aan Alnovum, het Ondergonds Afval Transport en een rijdend podium.”

Hoe haalbaar is dit nieuwe plan? “Volgens de deskundigen hoeft Almere bepaalt niet leeg te lopen op dit plan. De gemeente houdt er geld aan over. Dat was met Overgooi wel anders. Volgens de oorspronkelijke plannen had Overgooi had allang af zullen zijn. Dat is anders gelopen. Overgooi is intussen een gesubsidieerde villawijk.”

Lijkt het nieuwe plan op het oudere plan met de naam Hoogtij? “Niet als het gaat om het aantal woningen. Dat zal dus een kwart zijn van de in 2009 gedachte aantallen. Het aandeel sociale huurwoningen is weer erg laag. Die sociale huurwoningen zullen overigens  niet de goedkoopste zijn. Volgens het plan zal tien procent van de woningen in het duurste sociale segment worden gebouwd. Dat zijn woningen voor mensen die een modaal inkomen verdienen. Denk dan aan de politieagent, de onderwijzer en de verpleegkundige.”

https://almere.pvda.nl/nieuws/ruimte-modaal-kustzone-almere-haven/

Nieuwbouw in Almere

Die wonen toch ook in Almere? “Het Centraal Bureau voor de Statistiek laat regelmatig weten hoe de inkomensverhoudingen in Nederland er voor staan. Het CBS meldt dat in Almere minder lage inkomens en meer hoge inkomen wonen dan gemiddeld in Nederland. Waar in Nederland 40 procent van de huishoudens een laag inkomen heeft, is dat in Almere 35,1 procent. In plaats van 20 procent hoge inkomen kent Almere er 21,6. Die inkomens zijn overigens niet gelijkmatig over Almere verdeeld. In Almere Haven wonen net iets meer Almeerders met een laag inkomen: 4 procent. De andere stadsdelen zitten duidelijk onder de 40 procent.“

Waarom vindt de PvdA dat er in de Kustzone meer ruimte moet komen voor Almeerders met een modaal inkomen? “Het woonbeleid is gericht op gemengde wijken. Almeerders met een modaal inkomen van zo’n € 2.100 netto per maand kunnen niet huren in de vrije sector. Hun inkomen is daar niet hoog genoeg voor. Volgens de normen van de Nederlands Hypotheek Garantie kunnen Almeerders met een modaal inkomen maximaal zo’n € 155.000 lenen. In het plan van de Kustzone Almere–Haven is 90 procent van de nieuwbouw gereserveerd voor Almeerders met een bovenmodaal inkomen. Voor de laagste inkomens is daar al helemaal geen plek ingeruimd. En dat terwijl een onderzoeksbureau heeft duidelijk gemaakt dat er te weinig sociale huurwoningen zijn in Almere. De PvdA vindt dat er in de Kustzone van Almere-Haven ook voldoende ruimte moet komen voor Almeerders met een modaal inkomen. Daarom heeft de PvdA een amendement ingediend om het aantal sociale huurwoningen te verhogen.”

https://almere.pvda.nl/nieuws/ruimte-modaal-kustzone-almere-haven/

Minder lage inkomens en meer hoge inkomens in Almere in vergelijking tot Nederland.

 

 

Het bericht Ruimte voor modaal in de Kustzone Almere-Haven? verscheen eerst op PvdA Almere.

Terugblik thema-avond ‘Mobiliteit op het platteland’

PvdA PvdA Coevorden 04-12-2017 09:08

Op maandagavond 27 november hadden we een thema avond georganiseerd over openbaar vervoer en publiek vervoer: Mobiliteit op het platteland.  Dit was weer een geslaagde bijeenkomst. De Loods zat met 40 mensen vol;  PvdA-leden maar ook veel anderen uit Coevorden en van daar buiten. Leuk!

Jan van Selm, directeur van het OV-bureau Groningen –Drenthe, vertelde over de huidige situatie en over de ontwikkelingen op dit terrein. Belangrijk is de ontwikkeling naar een samenhangend geheel van vervoersmogelijkheden. Dit kan als het openbaar vervoer, het doelgroepenvervoer  en een aanvullend aanbod van kleinschalig lokaal vervoer goed op elkaar worden afgestemd en samenwerken. Ook initiatieven vanuit bv dorpsorganisaties,  Naoberschap en commerciële marktinitiatieven passen daar heel goed in. ‘Hubs’ (knooppunten) spelen daarin een grote rol.

Gilbert Mulder vertelde het een en ander over een aantal van die nieuwe, aanvullende initiatieven overal in ons land. En ook over de digitale apps die worden ontwikkeld; daarmee kun je op je mobieltje kijken hoe je van A naar B kunt komen, met gebruik van alle vervoersmogelijkheden en –middelen …  Hendrikus Loof reageerde vanuit zijn politieke PvdA-visie en gaf aan waarom het OV en publiek vervoer  zo belangrijk zijn. Dit met namen vanuit het oogpunt van leefbaarheid en participatie. En onze eigen PvdA-lijsttrekker Joop Slomp noemde in zijn reactie direct nog een paar zorg- en aandachtspunten, zoals:

Het toenemende belang van goed publiek vervoer op het platteland door de krinp en de daarmee samenhangende concentratie van voorzieningen; Een goede voorlichting, zodat het voor mensen inzichtelijk is hoe ze kunnen reizen van A naar B. Lang niet iedereen kan overweg met een mobieltje met een app ….

In de discussie kwamen nog meer aandachtspunten naar voren, zoals:

De bereikbaarheid en de veiligheid van de ‘hubs’, De noodzaak om uiteindelijk één betaalsysteem/pasje te hebben voor alle vervoer; Hoe belangrijk vinden wij goed vervoer; wat hebben wij ervoor over (in geld of eigen inzet); de halte van de bus bij Oosterhesselen (niet in maar buiten het dorp …).

Wie niet is geweest, maar wel de presentaties en aandachtspunten uit de discussie wil hebben, kan die opvragen bij bettyhoogeveen@yahoo.com.

 

The post Terugblik thema-avond ‘Mobiliteit op het platteland’ appeared first on PvdA Coevorden.

Avond PvdA over openbaar en publiek vervoer druk bezocht

PvdA PvdA Coevorden 21-11-2017 20:00

De maandagavond 20 november gehouden themabijeenkomst van de PvdA Coevorden over publiek en openbaar vervoer werd druk bezocht. De avond die – kan het toepasselijker – werd gehouden in bakkerscafé De Loods aan het spoor in Coevorden, werd niet alleen door politici bezocht maar ook belangengroeperingen en inwoners namen deel.

Gesproken werd door Jan van Selm, directeur van het OV bureau Groningen-Drenthe, Hendrikus Loof van de PvdA statenfractie en Gilbert Mulder, PvdA lid. Jan van Selm hield een inleiding met als kern: er is meer collectief vervoer dan je denkt. Hendrikus Loof ging in op de situatie in Drenthe en wat hebben we over voor goed vervoer en Gilbert Mulder belichtte een aantal voorbeelden van aanvullend en vernieuwende vormen van vervoer in Nederland. Na de inleidingen was er een korte pauze en kon er door de aanwezigen gediscussieerd worden met de drie inleiders en Joop Slomp, fractievoorzitter van de PvdA.

The post Avond PvdA over openbaar en publiek vervoer druk bezocht appeared first on PvdA Coevorden.

Uitnodiging Mobiliteit op het platteland

PvdA PvdA Coevorden 09-11-2017 16:45

Datum: maandagavond 20 november 2017 Locatie: Bakkerscafé De Loods,  achter station Coevorden. Adres:  Parallelweg 20A (bij EDS-Plein) in Coevorden, 0524- 744018 Aanvang: 20.00 uur (inloop vanaf 19.30 uur)

Het openbaar vervoer in Noord-Nederland staat onder druk. Dat geldt in ieder geval voor het vervoer op het platteland, naar en vanuit de dorpen. “Het kleinschalig OV in Groningen en Drenthe is niet aantrekkelijk genoeg”, concludeerde de Noordelijke Rekenkamer in haar rapport dit voorjaar.

Openbaar vervoer is medebepalend voor de leefbaarheid  op het platteland, de toegankelijkheid van voorzieningen en voor de gezondheidssituatie. Dit is de afgelopen jaar een steeds groter probleem geworden, vooral voor de meest kwetsbare groepen die zijn aangewezen op openbaar vervoer. Slimme combinaties met het doelgroepenvervoer (zoals leerlingenvervoer en WMO-vervoer) lijken mogelijkheden te bieden om de openbaar vervoermogelijkheden te verbeteren, maar zo ver is het nog lang niet.

Wat wordt de toekomst? Wat kunnen wij verwachten aan mogelijke oplossingen en wat kunnen wij er zelf als gemeente aan doen?

Als PvdA Coevorden vinden wij dit een belangrijk onderwerp voor onze stad, dorpen en inwoners.

Programma van de avond:

20.00 uur: opening door Marko Slangewal, voorzitter PvdA afd. Coevorden; Voorstellen gespreksleider : Jan Slagter

20.05 uur: inleiding door Jan van Selm, directeur OV bureau Groningen Drenthe: “Vervoer in de regio”  

20.25 uur: voorbeelden van initiatieven dichtbij en in andere regio’s; wat kan de gemeente hierin betekenen? Presentatie:  Gilbert Mulder

20.45 uur: Hendrikus Loof, lid PvdA-fractie Provinciale Staten Drenthe: “visie op publiek vervoer en openbaar vervoer”  

20.55 uur: korte reactie  door Joop Slomp, fractievoorzitter PvdA Coevorden

21.00 uur: pauze

21.15 uur: discussie met de zaal aan de hand van 4 stellingen

21.50 uur: conclusies en samenvatting door de gespreksleider

22.00 uur: afsluiting door Marko Slangewal

Panel: Joop Slomp, Hendrikus Loof,  Jan van Selm en Gilbert Mulder

Doelgroep: 

Organisaties van wijken en dorpen (stad en platteland!); raadsleden en statenleden; organisaties die zich bezighouden met mobiliteit, bereikbaarheid en vervoer van inwoners; iedereen die geïnteresseerd is in een goede bereikbaarheid van stad en dorpen op ons platteland!

Natuurlijk mag u deze uitnodiging ook doormailen naar anderen, die misschien belangstelling hebben.

 

The post Uitnodiging Mobiliteit op het platteland appeared first on PvdA Coevorden.

Open debat over Waardevol WerkMet ...

PvdA PvdA Súdwest-Fryslân 03-11-2017 18:33

SCHRIFTELIJKE VRAGEN OVER GEMEENTELIJKE AANBESTEDINGEN

PvdA PvdA Voerendaal 28-09-2017 17:30

De PvdA Voerendaal hecht grote waarde aan een transparante, professionele, juridisch correcte wijze van aanbesteden. Voor de PvdA Voerendaal zorgt dit er voor dat elke ondernemer evenveel kans heeft om werk te verwerven, maar zorgt er ook voor dat elke schijn van belangenverstrengeling en vriendjespolitiek wordt voorkomen.

Door de rekenkamercommissie wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de majeure projecten, de mate waarin deze (onverwachte) overschrijdingen kennen en de wijze waarop de gemeente ” aan de voorkant”  deze onverwachte overschrijdingen kan voorkomen. Voor de PvdA Voerendaal is dit belangrijk om bij beslissingen in de raad een goed beeld te hebben van de kosten van het besproken project omdat de kosten een essentieel onderdeel zijn van de afwegingen om iets al dan niet te doen. Wij willen als PvdA zo min mogelijk verrassingen tussentijds. We wachten dan ook met grote interesse de resultaten van dit onderzoek af.

 De gemeente Voerendaal kent echter ook een veelvoud aan aanbestedingen die niet onder dit onderzoek vallen. Vaak zijn dit onderhandse aanbestedingen waarvan in de raad is aangegeven dat we hier voor vooral Voerendaalse bedrijven zouden benaderen. Dit kunnen door diverse overschrijdingen op het betreffende project/inkoop achteraf ook projecten/inkopen zijn die niet onderhands aanbesteed hadden mogen worden.

Met als gevolg dat ze naar onze mening ook onderwerp van onderzoek zouden moeten zijn in het onderzoek van de rekenkamercommissie. De PvdA Voerendaal heeft de volgende

vragen:

 Vragen om schijn van “huisaannemers” te kunnen beoordelen:

·         Kunt u ons een overzicht geven van aanbestedingen van de afgelopen 4 jaar (2014 t/m 2017)?

·         Kunt u aangeven hoeveel bedrijven per aanbesteding zijn uitgenodigd, of dit overeen komt met ons aanbestedingsbeleid?  En zo nee, waarom, niet.

·         Kunt u aangeven welke werkwijze u hanteert om tot selectie van bedrijven die mogen offreren te komen?

·         Kunt u per bedrijf aangeven hoe vaak zij zijn gevraagd om een offerte uit te brengen? Graag met behulp van een indeling in type bedrijf/bedrijfstak.

·         Kunt u per bedrijf aangeven hoe vaak een opdracht is gegund?  Graag met behulp van een indeling in type bedrijven/bedrijfstak.

Vragen om te kunnen beoordelen of er toegewerkt wordt naar een specifieke opdrachtnemer:

·         Kunt u aangeven hoe vaak een prijs-kwaliteitscriterium is gehanteerd?

·         Kunt u aangeven wat de werkwijze(n) is (zijn) om deze prijs-kwaliteitscriteria te kunnen beoordelen?

·         Als er gekozen wordt voor het invullen van scoringsmatrixen wat is de werkwijze om die in te vullen (bv dient een aantal punten te worden verdeeld en wat is dan de werkwijze hierop: hoe worden de offertes afgewogen tegen elkaar, 0 punten is dan alleen mogelijk als op dit onderdeel niets wordt gedaan, of gaat het over de voorkeur die de invuller uitspreekt).

·         Wie vullen deze matrixen in? Zijn dit deskundigen?

Vragen om te kunnen beoordelen of bedrijven die een instelling hebben” laat ik maar laag inschrijven als ik straks overschrijdingen heb komt dit wel goed want de gemeente Voerendaal legt nooit een boete op” worden bevoordeeld boven bedrijven die eerlijkheid en transparantie aan de voorkant hoog in het vaandel hebben staan?

·         Hoe vaak is door opdrachtnemer niet voldaan aan de eisen waarop bij niet nakomen van deze eisen een boeteclausule in werking zou moeten treden?

·         Hoe vaak is er daadwerkelijk een boete opgelegd?

·         Hoe vaak heeft er bij aanbestedingen een overschrijding van budget plaatsgevonden? Wat is hier de reden van?

·         In hoeveel contracten zijn er boetclausules in de contracten opgenomen over bv tijdstip van  oplevering?

·         In welke gevallen was dit een verantwoordelijkheid van opdrachtnemer of opdrachtgever? En hoe is dit afgehandeld?                                                                                              

Vragen over juridische risico’s en wettelijk niet toegestaan sturen op onderhandse aanbestedingen.

·         Hoe vaak is overwogen onderdelen van een project afzonderlijk aan te besteden om op deze wijze te voorkomen dat er een Europese aanbesteding moet plaats vinden?

·         Wat zijn de juridische risico’s van deze werkwijze?

·         Zijn er projecten, en zo ja welke zijn dit, waarbij na offerte-aanvraag onderdelen uit de opdracht gehaald zijn om onder Europese aanbesteding uit te komen?

·         Wat zijn de juridische risico’s hiervan.

·         Bestaat er een zwartboek, geschreven of ongeschreven?

 

Vooralsnog wil de PvdA Voerendaal deze vragen stellen over aanbestedingen in het fysieke domein. Aanbestedingen in het sociale domein kunnen buiten beschouwing worden gelaten.

 

Graag zien wij uw uitgebreide en toegespitste antwoorden tegemoet. Graag wil de PvdA deze info voordat het onderzoek van de rekenkamercommissie wordt besproken.

Het bericht SCHRIFTELIJKE VRAGEN OVER GEMEENTELIJKE AANBESTEDINGEN verscheen eerst op PvdA Voerendaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.