Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD De Bilt 07-06-2020 19:46

Ook in mei vergaderde de gemeenteraad digitaal. Het ligt in de lijn der verwachting dat pas op zijn vroegst in juli weer fysiek vergaderd kan worden in de raadszaal met inachtneming van de geldende regels.

Centraal in deze vergadering stond een motie van D66, GroenLinks, PvdA De Bilt, Fractie Brouwer en het CDA waarin de raad nieuwe kaders stelt voor het beleid voor de uitvoering van WMO en Jeugdwet in onze gemeente. Dit naar aanleiding van een bezuinigingsvoorstel van het college zonder duidelijke onderbouwing, dat door de raad niet behandelrijp werd verklaard. De motie werd met 24 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. PvdA De Bilt verwacht dat dit een doorbraak kan zijn op dit dossier.

Overige onderwerpen van deze maand: Voorjaarsnota en motie temporiseer Fundament op Orde

Een ander belangrijk onderwerp was de voorjaarsnota. Die zag er niet goed uit doordat er een groot tekort is op het Sociaal Domein. Ook wordt er dit jaar 300.000 extra besteed om de ambtelijke processen te optimaliseren (project Fundament op Orde). Daar stond een meevaller van ruim een ton tegenover die op het onderhoud van de verkeerslichten kon worden behaald. Samen met SP, fractie Brouwer en CU diende de PvdA een motie in om het project Fundament op Orde uit te stellen.  Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Motie vreemd Ambachtsstraat

Een motie vreemd over de Ambachtsstraat werd mede ingediend door de PvdA. In de Ambachtsstraat is een bedrijf dat vaccins produceert voor de veeteelt. Dit bedrijf breidt uit door andere panden in de Ambachtsstraat op te kopen. Dit is in strijd met het bestemmingsplan van dit gebied, dat alleen kleinschalige bedrijvigheid toestaat. Meerdere fracties, waaronder de PvdA, hebben hierover gesproken met bezorgde omwonenden. De motie spreekt uit om het bestemmingsplan te handhaven, een visie op dit gebied te ontwikkelen, en de voormalige moskee aan de Troelstraweg (gemeentebezit) voorlopig  niet aan deze ondernemer te verkopen. De portefeuillehouder was in het vragenuur zeer vaag over de stand van zaken, wat de Raad niet geruststelde. De hele oppositie stemde voor, samen met Groen Links en een aantal VVD raadsleden.

Motie van afkeuring voor onvolledig informeren van de raad over bouwplannen Kwinkelier voor wethouder Landwehr (VVD)

De SGP diende een motie van afkeuring in tegen wethouder Landwehr. In antwoord op een initiatief van bewoners van de Kwinkelier, die een andere bebouwing van de Kwinkelier aan de Julianalaan voorstelden, gaf de wethouder tijdens vergaderingen in 2019 aan, dat uit onderzoeken was gebleken dat het initiatief zowel technisch als financieel niet haalbaar was. Na herhaaldelijke schriftelijke vragen van de SGP bleek op 28 april 2020 dat dergelijke onderzoeken niet bestaan.

Hiermee kwam in de ogen van onze fractie vast te staan dat de wethouder de raad verkeerd geïnformeerd heeft en een half jaar gewacht heeft met het informeren van de raad hierover. Aangezien het verkeerd informeren of het onthouden van informatie aan de raad een politieke doodzonde is, steunden wij de motie van afkeuring die werd ingediend. De volledige oppositie steunde deze motie van afkeuring, alleen de coalitiepartijen steunden de wethouder. In onze ogen een belangrijk signaal aan de wethouder en het college dat de raad juist, tijdig en volledig geïnformeerd dient te worden.

Transformatorhuisje

(Te) veel aandacht werd er besteed aan het transformatorhuisje op het Vinkenplein. Door een aantal omstandigheden is dit op een onwenselijke plek terechtgekomen. Het is veilig en verantwoord, maar wel lelijk.  Verplaatsing zou minimaal 40.000 euro kosten op dit moment. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt de meerderheid van de Raad, inclusief de PvdA, verplaatsing geen verantwoorde besteding.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen in deze vergadering waren de grote kostenstijging bij de gemeenschappelijke regeling Afvalverwerking en een veelheid aan moties vreemd aan de agenda.

Motie nieuwe Biltse bouwstenen voor het sociaal Domein

Aanleiding voor deze opmerkelijke motie vreemd aan de agenda was een bezuinigingsvoorstel op het sociaal domein van het college waarin 19 bezuinigingsvoorstellen, zonder onderlinge samenhang, aan de raad werden voorgelegd. De raad mocht kiezen welke bezuinigingsmaatregelen verder uitgewerkt dienden te worden. De bezuinigingsvoorstellen hadden veelal betrekking op het wegsnijden van subsidies voor informele zorg en welzijn, zoals Humanitas, tafeltje-dekje, handje helpen etc. De gruwelijkste bezuiniging was, in de ogen van onze fractie, het volledig wegsnijden van het buurtopbouwwerk dat door WVT, dit zou het einde van het bestaan van WVT betekenen.

Dit voorstel werd gelukkig door de volledige raad tijdens de commissiebehandeling niet behandelrijp verklaard. Een informele raadswerkgroep bestaande uit D66, PvdA, GroenLinks, CDA en fractie Brouwer heeft in de tijd tussen commissie en raad een tegenvoorstel gemaakt waarin nieuwe kaders worden meegegeven aan het college om een structurele oplossing voor de tekorten in het sociaal domein (WMO en Jeugdzorg) uit te werken.

In de motie worden de volgende kaders om tot een betere beheersbaarheid te komen van de kosten in het sociaal domein:

Stringenter Inkoopbeleid

Er zijn te veel aanbieders om goed sturing aan te geven. Door reductie en scherper inkoopbeleid kan gewenst handelen worden afgedwongen en kunnen (ook administratieve) kosten gereduceerd worden. Wel is het goed om rekening te blijven houden met de mogelijkheid van een individuele eigen keuze van een zorgaanbieder. Eventuele meerkosten zouden dan door het individu zelf op te brengen moeten zijn.

Aanscherping van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en aanbieders

Of de gemeente is eindverantwoordelijk en heeft ook de bemensing daarvoor, of de gemeente besteedt uit en de aannemer is resultaatverantwoordelijk. Wij hanteren op dit moment een tussenvariant welke leidt tot dubbele kosten en onheldere taakafbakening. Onderzoek de mogelijkheid van een centrale toegang tot zorg onder regie van de gemeente waarbij indicatiestelling bij de gemeente ligt, bv via gemeentelijke toegangsteams.

Verdere optimalisering werkprocessen

Onder de vlag van WMO en Jeugd zijn er veel werkprocessen die (verder) kunnen worden geoptimaliseerd. Een doorlichting op effectiviteit door de hele keten tot en met de outputcontrole, kan een goed startpunt zijn. De vraag is in hoeverre de gemeentelijke regieorganisatie versterkt moet worden.

Sterkere sturing op verwijzingen

Verwijzing zou zodanig moeten geschieden dat de gemeente daar zoveel mogelijk sturing op kan uitoefenen. Samen met huisartsen en andere professionals afspraken maken wanneer waar naartoe verwezen wordt en daar protocollen voor opstellen. Uiteraard staat de professionele verantwoordelijkheid buiten kijf, maar indien wordt afgeweken van het protocol dient dat verantwoord te worden, zoals gebruikelijk is in de curatieve zorg. De praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) en het CJG kunnen daarbij een centrale rol spelen. Nu gaat er veel via kanalen die niet door de gemeente overzien worden. Dat geldt niet alleen voor huisartsen in geval van jeugd, dat geldt vooral ook voor de rechtstreekse benadering van instellingen zoals Veilig Thuis en GGD. De aanpak met praktijkondersteuners kan worden versterkt.

Sturen ondanks wettelijke open-einde-regelingen

Beide wetten – WMO en Jeugdwet – worden breed gehanteerd als open-einde-regelingen. De relatie tussen indicatie, prijsstelling en beschikbaar budget kan echter door de hele keten beter zichtbaar gemaakt worden. Budgetplafonds bij verzekeraars leiden tot overbruggingszorg bij gemeenten. Is dat aan te pakken? Beleidsregels kunnen worden aangescherpt zodat, zonder inkomenspolitiek te bedrijven, schaarse middelen toch naar redelijkheid en billijkheid worden toegedeeld. Kan een bestuurlijk moreel appèl helpen? Welke voorbeelden zijn er bij andere gemeenten?

Betere monitoringsmogelijkheden en onderzoek van de onderliggende vraag

Er is een begin gemaakt met data-analyse en monitoring. Een beter begrip over hoe een behoefte wordt vertaald in een vraag en welk vraagaanbod hierbij wordt geleverd, is dringend gewenst. Met name de behoefte – vraag kant is niet in beeld. Naast data-analyse en monitoring van het dienstenaanbod en de geleverde producten pleiten we ervoor dat de dataanalisten zich ook inzicht (laten) verschaffen in de bestaande behoeften en de vertaling daarvan in een vraag en of de geleverde diensten daar daadwerkelijk in voorzien.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt legde de volgende accenten bij de mede door onze fractie ingediende motie:

– De meest kwetsbaren moeten aanspraak kunnen blijven maken op WMO en jeugdzorg. Het is wrang om te zien dat vrijwel het volledige tekort in de WMO (€ 350.000,- in 2019) veroorzaakt wordt door de toename van de huishoudelijke hulp. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door vermogende inwoners (een stijging van 29% in de inkomensklasse boven de € 100.000,- per jaar!) die hun eigen schoonmaker ontslaan en voor € 19,50 per maand, 3 uur schoonmaak van de gemeente ontvangen. Hagedoorn riep het college op hier een list op te verzinnen, bijvoorbeeld door via de OZB inkomenspolitiek te betrachten. Ook riep hij het college op een stevig moreel appel te doen op deze inwoners die huishoudelijke hulp prima zelf kunnen betalen en nu misbruik maken van schaarse middelen bestemd voor de zorg aan kwetsbare inwoners!

Ook gaf Hagedoorn aan veel te verwachten van het plaatsen van praktijkondersteuners bij huisartsen. Hij betreurt het feit dat het college pas sinds kort in gesprek is met huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de doorverwijzingen naar de jeugdzorg verantwoordelijk zijn. Het past het college om nu snel te komen met een uitwerking van nieuw sociaal beleid in samenhang met elkaar, zorg in stand te houden voor kwetsbare inwoners, misbruik van zorg en welzijn tegen te gaan en volledig af te zien van de eerder ingediende bezuinigingsvoorstellen die vooral de informele zorg en welzijn in onze gemeente kapot zullen maken.

De motie werd met 24 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. PvdA De Bilt zal de uitwerking van het nieuwe beleid nauwlettend volgen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 17 – november 2019

PvdA PvdA GroenLinks VVD De Bilt 30-11-2019 18:11

Woningbouwlocaties

Op vrijdag 4 oktober publiceerde het college het raadsvoorstel ‘aanwijzen woningbouwlocaties’ waarmee 13 locaties in De Bilt, Bilthoven, Groenekan en Hollandsche Rading worden aangewezen als woningbouwlocaties om te voorzien in de woningbouw-opgave van onze gemeente. Zoals u wellicht heeft meegekregen is hierna een storm van protest opgestoken in de gemeente. Tijdens de bustour langs de locaties voor raadsleden en drie  hoorzittingen waar maar liefst 162 mensen inspraken werden college en coalitiepartijen stevig de oren gewassen door de boze inwoners.

Standpunt

Voor PvdA De Bilt heeft de woningbouw een zeer hoge prioriteit. Met name voor starters, ouderen, en mensen die op sociale huurwoningen of middenhuur zijn aangewezen, moet er snel bijgebouwd worden in onze gemeente. PvdA De Bilt is echter geen voorstander van het bebouwen van de 13 door het college beoogde locaties.

Wij zien het bebouwen van deze locaties als een laatste redmiddel als we niet in staat zijn om met zeer voor de hand liggende alternatieven in onze woningbouwbehoefte te voorzien. 

Het bebouwen van 13 groene plekken in onze gemeente grijpt diep in de leefomgeving van onze inwoners in, de mogelijkheden voor onze kinderen om te spelen en het gekoesterde groene karakter van onze gemeente.

PvdA De Bilt wil daarom dat eerst de volgende mogelijkheden verkend worden:

Het bouwen van meer woningen op de Schapenweide ten koste van (een gedeelte van) de 50.000 vierkante meter geplande, onwenselijke en overbodige bedrijfsruimte (de helft van de Schapenweide). Wij stemden in juli dit jaar voor 100% woningbouw op de Schapenweide. Een meerderheid in de raad stemde helaas tegen. Het bouwen van een grote uitbreidingswijk buiten de bebouwde kom, rond de kernen waar extra woningbouw noodzakelijk is, zoals bij Maartensdijk. Het bouwen van woningen op plekken die nu anders in gebruik zijn, zoals het voorstel van het college om woningen op het niet gebruikte deel van de begraafplaats te bouwen. Functieverandering van locaties naar wonen kan veel opleveren. Het terugbouwen van grotere hoeveelheden betere sociale woningen op plekken waar nu al oude en veel te kleine sociale huurflats staan, zoals in Brandenburg West. Debat en uitkomst

Op 28 november vond het raadsdebat plaats over de woningbouwlocaties. Uiteindelijk stemden alle partijen tegen het aanwijzen van 13 locaties als woningbouwlocaties.

Het gedeelte van de begraafplaats dat nog niet in gebruik is, wordt, op termijn, toegevoegd aan het woningbouwplan op de Schapenweide. Een ruime meerderheid in de raad, waaronder PvdA De Bilt, stemde hier voor. Opmerkelijk was dat een meerderheid van de raad de locaties Berlagelaan en Jachtlaan niet definitief wil bestemmen als wijkgroen. PvdA De Bilt stemde hier wel voor.

De overige locaties hielden wel deze bestemming van de raad gekregen en genieten vooralsnog bescherming.

Succes

Een belangrijk punt dat door PvdA De Bilt werd binnengehaald is dat de wethouder gaat onderzoeken of we niet een zogenaamde fietswijk op de Schapenweide kunnen bouwen. Dit idee van ons commissielid Gija Schoor, voorziet in een autoluwe wijk, met minder parkeerplekken en uitstekende OV-verbindingen. Hierdoor kunnen veel meer woningen gebouwd worden op de Schapenwei met minder verkeersbelasting. In Utrecht, Amsterdam, Zaandijk en Leiden zijn al dergelijke wijken gebouwd.

Een andere motie die bijna werd aangenomen was van de SP, gesteund door het Lokaal Sociaal Verbond, waar ook PvdA De Bilt deel van uitmaakt. Deze motie roept het college op om na te gaan of niet meer woningen, ten koste van bedrijfsruimte, gebouwd kunnen worden op de Schapenweide. De stemmen staakten, het afwezige raadslid van de SP, kan er de volgende keer voor zorgen dat de eigen motie wordt aangenomen!

De raad stemde verder bijna unaniem voor een motie (opgesteld door Erik van Esterik) waarin het college wordt  opgeroepen om snel met een integraal plan te komen waarbij de mogelijkheden buiten de rode contour, verdichting, functieverandering en mogelijkheden van particuliere ontwikkelaars worden meegenomen en het participatieniveau opnieuw wordt bekeken.

Krischan Hagedoorn hekelde in zijn bijdrage de dwang waarin de coalitiepartijen elkaar houden. De VVD wil bedrijven op de Schapenwei niet inruilen voor woningen en GroenLinks houdt substantiële woonwijken buiten de bebouwde kom tegen. Hagedoorn gaf aan dat als dit niet verandert, onze 3.000 woningzoekenden NOOIT een betaalbare woning zullen krijgen. Hij sloot af met de zeer van toepassing zijnde woorden van Jan Schaefer; ‘In geouwehoer kun je niet wonen’!

Hagedoorn gaf verder aan dat PvdA De Bilt het college verwijt het PvdA amendement op de woonvisie (respect voor leefbaarheid, speelplekken en wijkgroen in buurten bij het aanwijzen van woningbouwlocaties) genegeerd te hebben, hierdoor ontstond enorm veel commotie onder burgers.

Tot slot prees PvdA De Bilt de wijze waarop inwoners in het verweer zijn gekomen tegen de bouwplannen en sprak de hoop uit dat ook in het vervolgtraject de bewoners hun kennis en ervaring in willen blijven zetten.

PPS De Bilt

Op 21 november werd in een aparte raadsvergadering besloten over PPS De Bilt waarin de exploitatie van het zwembad, De Vierstee en de Kees Boekehal worden ondergebracht. Eerder had PvdA De Bilt al gewaarschuwd voor het samenbrengen van deze drie locaties in het kader van de gigantische financiële problemen die het zwembad in onze ogen zou krijgen. Ook de Kees Boekehal en de Vierstee kunnen hier indirect last van krijgen in de toekomst. 

In het debat is duidelijk geworden dat het nieuwe zwembad in de eerste 3 jaren inderdaad twee ton meer per jaar gaat kosten dan de begrote € 366.000,- en pas na 8 jaar binnen de budgettaire kaders valt. In verband hiermee had PvdA de Bilt in september 2019 een motie van afkeuring ingediend tegen wethouder Bakker.

In het debat stond de vraag centraal of de wethouder de raad wel juist en op tijd heeft ingelicht. De wethouder wilde hier, zelfs na herhaaldelijk aandringen, niet concreet op antwoorden en geheime stukken zullen nu ter inzage worden gesteld aan de raad om dit alsnog vast te kunnen stellen.

Daarnaast speelt er een  juridisch geschil tussen Optisport en de gemeente over de aanbesteding en gunning aan de nieuwe exploitant SRO. De wethouder probeerde de raad te overtuigen met de mededeling dat ze een juridisch advies van een buurgemeente had gezien die in hetzelfde schuitje zat en dat dat er goed uitzag, het advies zelf kon ze niet ter inzage geven. Voor PvdA De Bilt was dit te weinig zekerheid. 

Omdat PvdA De Bilt verwacht dat het zwembad een groot financieel debacle zal worden waar niet alleen de gemeente, maar ook de Vierstee en de Kees Boekehal last van gaan krijgen en omdat wij het juridisch advies niet gezien hebben stemde PvdA De Bilt tegen dit voorstel. Het voorstel werd aangenomen. 

PvdA De Bilt is in afwachting van de geheime informatie teneinde vast te kunnen stellen of de wethouder de raad niet juist en niet op tijd heeft geïnformeerd.

Maatschappelijke discussie-cafés

De fractie heeft tot nu toe twee maatschappelijke discussie-cafés. Tijdens de eerste spraken we over lokaal onderwijs en de tweede bijeenkomst stonden we stil bij sport in De Bilt. De derde bijeenkomst is 15 januari 2020 en gaat over Zorg & Welzijn in onze gemeente. De inleiding wordt deze keer verzorgd door Evelien Ribbens, directeur van Stichting Mens De Bilt.

U bent van harte welkom! Aanmelden graag via e.vanesterik@debilt.nl.

 

Het bericht PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 17 – november 2019 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.