Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

2 documenten

Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks SGP VVD De Bilt 07-06-2020 19:46

Ook in mei vergaderde de gemeenteraad digitaal. Het ligt in de lijn der verwachting dat pas op zijn vroegst in juli weer fysiek vergaderd kan worden in de raadszaal met inachtneming van de geldende regels.

Centraal in deze vergadering stond een motie van D66, GroenLinks, PvdA De Bilt, Fractie Brouwer en het CDA waarin de raad nieuwe kaders stelt voor het beleid voor de uitvoering van WMO en Jeugdwet in onze gemeente. Dit naar aanleiding van een bezuinigingsvoorstel van het college zonder duidelijke onderbouwing, dat door de raad niet behandelrijp werd verklaard. De motie werd met 24 stemmen voor en 2 tegen aangenomen. PvdA De Bilt verwacht dat dit een doorbraak kan zijn op dit dossier.

Overige onderwerpen van deze maand: Voorjaarsnota en motie temporiseer Fundament op Orde

Een ander belangrijk onderwerp was de voorjaarsnota. Die zag er niet goed uit doordat er een groot tekort is op het Sociaal Domein. Ook wordt er dit jaar 300.000 extra besteed om de ambtelijke processen te optimaliseren (project Fundament op Orde). Daar stond een meevaller van ruim een ton tegenover die op het onderhoud van de verkeerslichten kon worden behaald. Samen met SP, fractie Brouwer en CU diende de PvdA een motie in om het project Fundament op Orde uit te stellen.  Deze motie heeft het helaas niet gehaald.

Motie vreemd Ambachtsstraat

Een motie vreemd over de Ambachtsstraat werd mede ingediend door de PvdA. In de Ambachtsstraat is een bedrijf dat vaccins produceert voor de veeteelt. Dit bedrijf breidt uit door andere panden in de Ambachtsstraat op te kopen. Dit is in strijd met het bestemmingsplan van dit gebied, dat alleen kleinschalige bedrijvigheid toestaat. Meerdere fracties, waaronder de PvdA, hebben hierover gesproken met bezorgde omwonenden. De motie spreekt uit om het bestemmingsplan te handhaven, een visie op dit gebied te ontwikkelen, en de voormalige moskee aan de Troelstraweg (gemeentebezit) voorlopig  niet aan deze ondernemer te verkopen. De portefeuillehouder was in het vragenuur zeer vaag over de stand van zaken, wat de Raad niet geruststelde. De hele oppositie stemde voor, samen met Groen Links en een aantal VVD raadsleden.

Motie van afkeuring voor onvolledig informeren van de raad over bouwplannen Kwinkelier voor wethouder Landwehr (VVD)

De SGP diende een motie van afkeuring in tegen wethouder Landwehr. In antwoord op een initiatief van bewoners van de Kwinkelier, die een andere bebouwing van de Kwinkelier aan de Julianalaan voorstelden, gaf de wethouder tijdens vergaderingen in 2019 aan, dat uit onderzoeken was gebleken dat het initiatief zowel technisch als financieel niet haalbaar was. Na herhaaldelijke schriftelijke vragen van de SGP bleek op 28 april 2020 dat dergelijke onderzoeken niet bestaan.

Hiermee kwam in de ogen van onze fractie vast te staan dat de wethouder de raad verkeerd geïnformeerd heeft en een half jaar gewacht heeft met het informeren van de raad hierover. Aangezien het verkeerd informeren of het onthouden van informatie aan de raad een politieke doodzonde is, steunden wij de motie van afkeuring die werd ingediend. De volledige oppositie steunde deze motie van afkeuring, alleen de coalitiepartijen steunden de wethouder. In onze ogen een belangrijk signaal aan de wethouder en het college dat de raad juist, tijdig en volledig geïnformeerd dient te worden.

Transformatorhuisje

(Te) veel aandacht werd er besteed aan het transformatorhuisje op het Vinkenplein. Door een aantal omstandigheden is dit op een onwenselijke plek terechtgekomen. Het is veilig en verantwoord, maar wel lelijk.  Verplaatsing zou minimaal 40.000 euro kosten op dit moment. Gezien de financiële situatie van de gemeente vindt de meerderheid van de Raad, inclusief de PvdA, verplaatsing geen verantwoorde besteding.

Andere onderwerpen die aan bod kwamen in deze vergadering waren de grote kostenstijging bij de gemeenschappelijke regeling Afvalverwerking en een veelheid aan moties vreemd aan de agenda.

Motie nieuwe Biltse bouwstenen voor het sociaal Domein

Aanleiding voor deze opmerkelijke motie vreemd aan de agenda was een bezuinigingsvoorstel op het sociaal domein van het college waarin 19 bezuinigingsvoorstellen, zonder onderlinge samenhang, aan de raad werden voorgelegd. De raad mocht kiezen welke bezuinigingsmaatregelen verder uitgewerkt dienden te worden. De bezuinigingsvoorstellen hadden veelal betrekking op het wegsnijden van subsidies voor informele zorg en welzijn, zoals Humanitas, tafeltje-dekje, handje helpen etc. De gruwelijkste bezuiniging was, in de ogen van onze fractie, het volledig wegsnijden van het buurtopbouwwerk dat door WVT, dit zou het einde van het bestaan van WVT betekenen.

Dit voorstel werd gelukkig door de volledige raad tijdens de commissiebehandeling niet behandelrijp verklaard. Een informele raadswerkgroep bestaande uit D66, PvdA, GroenLinks, CDA en fractie Brouwer heeft in de tijd tussen commissie en raad een tegenvoorstel gemaakt waarin nieuwe kaders worden meegegeven aan het college om een structurele oplossing voor de tekorten in het sociaal domein (WMO en Jeugdzorg) uit te werken.

In de motie worden de volgende kaders om tot een betere beheersbaarheid te komen van de kosten in het sociaal domein:

Stringenter Inkoopbeleid

Er zijn te veel aanbieders om goed sturing aan te geven. Door reductie en scherper inkoopbeleid kan gewenst handelen worden afgedwongen en kunnen (ook administratieve) kosten gereduceerd worden. Wel is het goed om rekening te blijven houden met de mogelijkheid van een individuele eigen keuze van een zorgaanbieder. Eventuele meerkosten zouden dan door het individu zelf op te brengen moeten zijn.

Aanscherping van de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gemeente en aanbieders

Of de gemeente is eindverantwoordelijk en heeft ook de bemensing daarvoor, of de gemeente besteedt uit en de aannemer is resultaatverantwoordelijk. Wij hanteren op dit moment een tussenvariant welke leidt tot dubbele kosten en onheldere taakafbakening. Onderzoek de mogelijkheid van een centrale toegang tot zorg onder regie van de gemeente waarbij indicatiestelling bij de gemeente ligt, bv via gemeentelijke toegangsteams.

Verdere optimalisering werkprocessen

Onder de vlag van WMO en Jeugd zijn er veel werkprocessen die (verder) kunnen worden geoptimaliseerd. Een doorlichting op effectiviteit door de hele keten tot en met de outputcontrole, kan een goed startpunt zijn. De vraag is in hoeverre de gemeentelijke regieorganisatie versterkt moet worden.

Sterkere sturing op verwijzingen

Verwijzing zou zodanig moeten geschieden dat de gemeente daar zoveel mogelijk sturing op kan uitoefenen. Samen met huisartsen en andere professionals afspraken maken wanneer waar naartoe verwezen wordt en daar protocollen voor opstellen. Uiteraard staat de professionele verantwoordelijkheid buiten kijf, maar indien wordt afgeweken van het protocol dient dat verantwoord te worden, zoals gebruikelijk is in de curatieve zorg. De praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) en het CJG kunnen daarbij een centrale rol spelen. Nu gaat er veel via kanalen die niet door de gemeente overzien worden. Dat geldt niet alleen voor huisartsen in geval van jeugd, dat geldt vooral ook voor de rechtstreekse benadering van instellingen zoals Veilig Thuis en GGD. De aanpak met praktijkondersteuners kan worden versterkt.

Sturen ondanks wettelijke open-einde-regelingen

Beide wetten – WMO en Jeugdwet – worden breed gehanteerd als open-einde-regelingen. De relatie tussen indicatie, prijsstelling en beschikbaar budget kan echter door de hele keten beter zichtbaar gemaakt worden. Budgetplafonds bij verzekeraars leiden tot overbruggingszorg bij gemeenten. Is dat aan te pakken? Beleidsregels kunnen worden aangescherpt zodat, zonder inkomenspolitiek te bedrijven, schaarse middelen toch naar redelijkheid en billijkheid worden toegedeeld. Kan een bestuurlijk moreel appèl helpen? Welke voorbeelden zijn er bij andere gemeenten?

Betere monitoringsmogelijkheden en onderzoek van de onderliggende vraag

Er is een begin gemaakt met data-analyse en monitoring. Een beter begrip over hoe een behoefte wordt vertaald in een vraag en welk vraagaanbod hierbij wordt geleverd, is dringend gewenst. Met name de behoefte – vraag kant is niet in beeld. Naast data-analyse en monitoring van het dienstenaanbod en de geleverde producten pleiten we ervoor dat de dataanalisten zich ook inzicht (laten) verschaffen in de bestaande behoeften en de vertaling daarvan in een vraag en of de geleverde diensten daar daadwerkelijk in voorzien.

Krischan Hagedoorn, fractievoorzitter PvdA De Bilt legde de volgende accenten bij de mede door onze fractie ingediende motie:

– De meest kwetsbaren moeten aanspraak kunnen blijven maken op WMO en jeugdzorg. Het is wrang om te zien dat vrijwel het volledige tekort in de WMO (€ 350.000,- in 2019) veroorzaakt wordt door de toename van de huishoudelijke hulp. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door vermogende inwoners (een stijging van 29% in de inkomensklasse boven de € 100.000,- per jaar!) die hun eigen schoonmaker ontslaan en voor € 19,50 per maand, 3 uur schoonmaak van de gemeente ontvangen. Hagedoorn riep het college op hier een list op te verzinnen, bijvoorbeeld door via de OZB inkomenspolitiek te betrachten. Ook riep hij het college op een stevig moreel appel te doen op deze inwoners die huishoudelijke hulp prima zelf kunnen betalen en nu misbruik maken van schaarse middelen bestemd voor de zorg aan kwetsbare inwoners!

Ook gaf Hagedoorn aan veel te verwachten van het plaatsen van praktijkondersteuners bij huisartsen. Hij betreurt het feit dat het college pas sinds kort in gesprek is met huisartsen die verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van de doorverwijzingen naar de jeugdzorg verantwoordelijk zijn. Het past het college om nu snel te komen met een uitwerking van nieuw sociaal beleid in samenhang met elkaar, zorg in stand te houden voor kwetsbare inwoners, misbruik van zorg en welzijn tegen te gaan en volledig af te zien van de eerder ingediende bezuinigingsvoorstellen die vooral de informele zorg en welzijn in onze gemeente kapot zullen maken.

De motie werd met 24 stemmen voor en 3 tegen aangenomen. PvdA De Bilt zal de uitwerking van het nieuwe beleid nauwlettend volgen.

Het bericht Nieuws van de fractie nr 23, mei 2020 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 4 – november 2018

PvdA PvdA VVD CDA De Bilt 14-11-2018 19:32

Flets debat over rammelende begroting

Op 8 november vond in de gemeenteraad het debat plaats over de begroting 2019-2022. De verwachtingen ware hoog gespannen omdat het nieuwe college hier zijn beleid voor de komende jaren in heeft vertaald. Vooraf werden 200 technische vragen gesteld en kwam het college met een groot aantal errata, omdat tekstuele en cijfermatige informatie gewoonweg niet klopte.

Flets debat

Het debat over de begroting kwam niet van de grond. In de eerste termijn van de raadsfracties geeft normaliter elke fractie zijn beschouwingen op de begroting en zijn visie op onze gemeente. Helaas deden slechts enkele fracties dit. In de eerste termijn werden vooral moties van de eigen fracties ingediend. Dit resulteerde in een stortvloed van moties en amendementen (32) over vaak triviale onderwerpen. Zo werden er maar liefst 3 moties ingediend over bordjes; het CDA wilde digitale borden bij elke dorpskern waarop alle evenementen worden aangekondigd (aangenomen), De SP wilde hartjesborden die deelnemers aan het verkeer aanmoedigen snelheid te minderen (aangenomen) en de VVD whats app buurtpreventiebordjes (aangenomen).

De beantwoording van de politieke vragen van de raad door het college vond gehaast (i.v.m. de tijd) plaats en vele vragen werden (al dan niet opzettelijk) vergeten. Zo moest onze fractie bijna 10 vragen opnieuw stellen. Onze vraag over de voorgenomen verkoop van Jagtlust werd, zelfs na twee keer herinneren, niet beantwoord. In onze ogen een geval van politieke onwil. Daarnaast ontraadde het college vrijwel alle moties en amendementen.

In de tweede termijn kwam het niet tot debat. De fracties bleven hangen in het aanpassen van moties en amendementen en het becommentariëren hiervan. Een poging van de PvdA om tot debat te komen, in reactie op alles wat eerder gezegd was, werd niet begrepen. Wellicht hing dit ook samen met het late tijdstip, de vergadering sloot om 1 uur 30.

Inbreng PvdA-fractie

Bij monde van fractievoorzitter Krischan Hagedoorn bracht PvdA De Bilt het volgende (in een notendop) in:

“Uit deze begroting kan PvdA De Bilt niet afleiden met welke visie dit college aan de slag gaat.

Het college geeft aan 3 prioriteiten te hebben: woningbouw, een goede financiële positie en duurzaamheid. Die financiële positie verbetert inderdaad en in duurzaamheid wordt enorm geïnvesteerd, een goede zaak natuurlijk, maar wrang als je de keerzijde van de medaille ziet.

De plannen voor woningbouw worden in deze begroting weer verder naar achter geschoven, dit terwijl je in onze gemeente 10,5 jaar op de wachtlijst moet staan voor een sociale huurwoning. Daarnaast vindt PvdA De Bilt het een groot gemis dat zorg en werk niet als prioriteit worden genoemd. De kwaliteit van zorg en het oplopend aantal bijstandsgerechtigden in De Bilt  baart ons zorgen.

De door de coalitie aangekondigde verkoop van Jagtlust (niet duurzaam genoeg…), waar PvdA De Bilt mordicus tegen is, is nog niet verwerkt in de begroting.

De komende 5 jaar wordt er jaarlijks gemiddeld 2 miljoen euro bezuinigd op o.a. wegen-, groen- en speeltuinonderhoud. Speelvoorzieningen zijn er in onze gemeente te weinig en zijn vaak verouderd, groen wordt niet goed onderhouden. Waarom bezuinigt het college hier juist op? De Bilt heeft nu al minder speelplekken dan andere Utrechtse gemeenten! Ook op onderhoud van sportaccommodaties, exploitatie van dorpshuizen (overdragen/subsidiestop) en op het sociaal domein wordt fors bezuinigd. Het rioolrecht wordt verhoogd met BTW, de leges worden verhoogd (ook voor evenementen) en subsidies worden niet langer standaard geïndexeerd.

Wat moet er anders?

Woningbouw wordt wel als ambitie genoemd, maar het aanwijzen van locaties hiervoor gebeurt pas in 2020, dat moet echt sneller want in 2026 moeten er 845 nieuwe woningen in onze gemeente staan. Ook zorg, werk en armoedebestrijding moet nu echt opgepakt worden, deze vraagstukken worden nu vooral financieel benaderd. PvdA De Bilt wil bestaande plannen sneller uitvoeren en nieuwe lokale plannen voor zorg en werk snel ontwikkelen.”

Lichtpuntjes

Omdat er te weinig toezeggingen kwamen van het college en de coalitie-partijen om nu voortvarend aan het werk te gaan met de dossiers woningbouw, zorg en werk, stemde de fractie van PvdA De Bilt tegen deze begroting.

Mocht u geïnteresseerd zijn in de volledige bijdrage van onze fractie, volg dan het video-verslag van de vergadering: https://debilt.raadsinformatie.nl/vergadering/544687/Gemeenteraad%20%20%20%20%20%20%20%20%2008-11-2018?

PvdA De Bilt is verheugd over de aanname van onze motie over positieverbetering van LHBTI’s (Lesbische vrouwen, homoseksuelen, bi-seksuelen, transgenders en Interseksuelen) in de gemeente De Bilt. In maart ondertekenden 5 partijen dit stembus-akkoord, waarin zij beloofden zich in te spannen om de maatregelen op het gebied van LHBTI-emancipatie in de komende raadsperiode uit te voeren.  PvdA De Bilt stelde een motie op waarin gevraagd wordt om een actieplan (op te stellen met COC midden Nederland en LHBTI’s uit onze gemeente) waarin acties worden genomen om o.a. de (sociale) veiligheid, acceptatie en zichtbaarheid van LHBTI’s te vergroten en te zorgen voor een veilig klimaat voor jeugdige en kwetsbare LHBTI’s.

De motie werd aangenomen, PvdA, GroenLinks, D66, Beter De Bilt, SP en fractie Brouwer stemden voor. In april komt er een voorstel naar de raad.

Andere moties die de PvdA steunde en die werden aangenomen waren die voor een speeltuin in Bilthoven centrum en het beschermen en behouden van middeldure huurwoningen voor deze categorie huurders. Slechts 12 van de 32 moties en amendementen werden aangenomen.

Conclusie

De PvdA De Bilt maakt zich ernstige zorgen over de bestuurbaarheid van onze gemeente. De raad besteedt zijn aandacht niet aan onze grote problemen, is niet in staat een behoorlijk debat te voeren en sprokkelt stokpaardmoties die alleen aangenomen worden als ze niet teveel geld (liefst helemaal niets) kosten. Het college weigert politieke vragen te beantwoorden tijdens de vergadering en was vastbesloten om de raad op geen enkel punt tegemoet te komen. De raad biedt het college geen partij en beseft niet dat de raad en alleen de raad over zijn eigen begroting gaat. Raadsleden laten zich inpakken door een college dat stelt dat er financieel helemaal niets mogelijk is.

De PvdA De Bilt gaat zich de komende jaren inzetten voor sterkere positie van de raad en het voeren van debat in de raadszaal, een gemiste kans bij de begrotingsbehandeling 2019.

Het bericht PvdA De Bilt – Nieuws van de Fractie nr. 4 – november 2018 verscheen eerst op PvdA De Bilt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.