Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

Ieder kind telt mee

PvdA PvdA Nederland 06-02-2020 10:05

Door Kirsten van den Hul op 6 februari 2020 Delen  

Verhalen over kinderen die te horen krijgen dat er voor hen geen plek is op school, verhalen van ouders die moeten leuren met hun kind, en telkens voor dichte deuren komen te staan. Verhalen van ouders die zouden willen klagen maar niet weten waar, want de klachtenprocedure loopt via dezelfde kanalen als waar de klacht over gaat.

Dat niet ieder kind het onderwijs en de zorg krijgt waar het recht op heeft is simpelweg onacceptabel in een rijk land als Nederland. Want elk thuiszittend kind is er één te veel. En het ergste is nog: het aantal thuiszittende kinderen is alleen maar gestegen.

Kinderen verdienen iemand die naast ze gaat staan

Deze kinderen en hun ouders verdienen iemand die naast ze gaat staan. Ze weer vertrouwen geeft. Meedenkt en oplossingen aandraagt. In plaats daarvan zien we dat kinderen en gezinnen, maar ook scholen, leraren en hulpverleners, vaak verstrikt raken in een bureaucratische jungle. Soms met meldingen bij Veilig Thuis aan toe.

Bovendien zijn er grote regionale verschillen. Waar je in de ene gemeente wel vervoerskosten of extra zorgkosten vergoed krijgt, moet je die een paar kilometer verderop zelf betalen. Daarom pleiten wij voor een landelijk niveau van basisondersteuning. Zodat voor scholen, ouders en leraren duidelijk is welke ondersteuning geboden moet worden en de verschillen minder groot worden.

Het lerarentekort heeft desastreuze gevolgen voor kansengelijkheid

En dan is er nog altijd het groeiende lerarentekort. Een tekort dat leidt tot een crisis in ons hele onderwijs met desastreuze gevolgen heeft voor de kansengelijkheid. Het is dan ook geen verrassing dat deze onderwijscrisis het hardst aankomt in het speciaal onderwijs. Bij de scholen waar de meest kwetsbare kinderen op zitten, of liever gezegd: zouden moeten zitten. Het zijn schokkende cijfers: 18 procent van de voortgezet speciaal onderwijsscholen en 14 procent van de speciale basisscholen heeft momenteel kinderen op een wachtlijst staan.

We moeten deze onderwijscrisis stoppen. Door nu structureel te investeren. De loonkloof te tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs te dichten en de werkdruk te verminderen. En daarbij hoort ook dat we de leraren in het voortgezet speciaal onderwijs overhevelen naar de cao die voor het voortgezet onderwijs geldt. En niet, zoals nu het geval is, laten zitten in de cao voor het basisonderwijs. Want ieder kind moet zeker zijn van onderwijs en een leraar.

 

 

Tweede Kamerlid

https://www.pvda.nl/nieuws/ieder-kind-telt-mee-3/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

Kabinet moet nú investeren in onze toekomst

PvdA PvdA VVD D66 CDA Nederland 15-06-2019 08:51

Door Lodewijk Asscher, Kirsten van den Hul op 15 juni 2019 Delen  

Iedere dag gaan vele bevlogen en betrokken leraren naar hun werk. Om les te geven aan onze kinderen. Maar ze zijn met steeds minder.

Over een paar jaar heeft het onderwijs maar liefst 4200 onvervulde vacatures. Een groeiend probleem dat een hele generatie dreigt te raken.

Er worden wekelijks klassen naar huis gestuurd. Simpelweg omdat er geen leraar te vinden is.

Het kabinet trok extra geld uit, maar er is meer nodig om het tij te keren. Leraren en ouders kwamen de afgelopen tijd meermaals in actie. Er waren stakingen en een massale demonstratie van 40.000 mensen op het Malieveld. Tegen de te hoge werkdruk, en voor extra investeringen. De werkdruk blijft te hoog. Er ontstaan noodgedwongen vierdaagse schoolweken en er worden wekelijks klassen naar huis gestuurd. Simpelweg omdat er geen leraar te vinden is.

En dat lerarentekort raakt vooral de kinderen die al minder kansen hebben. Juist hun scholen hebben steeds meer moeite een goede leraar te vinden. De groeiende kansenongelijkheid in onze samenleving wordt door het lerarentekort alleen maar versterkt.

Aanstaande maandag zullen wij voorstellen doen waar leraren, ouders en kinderen iets aan hebben.

Het kabinet is sinds vorige week haar meerderheid in de Eerste Kamer kwijt, maar lijkt dit nog niet te beseffen. Aanstaande maandag zullen wij voorstellen doen waar leraren, ouders en kinderen iets aan hebben. Daarbij hoort in elk geval het dichten van het salarisverschil tussen het primair en voortgezet onderwijs en een eerlijker beloning voor leraren in het voortgezet speciaal onderwijs. We hopen daarmee coalitiepartijen D66, VVD, CDA en CU te overtuigen dat we nu in actie moeten komen. Zodat ieder kind zeker is van een eerlijke start, en dat begint bij een goede leraar voor de klas.

Herken jij dit en vind je ook dat er meer moet gebeuren? Deel dan dit bericht!

Getekend,

Lodewijk Asscher Kirsten van den Hul

Tweede Kamerlid

Tweede Kamerlid

Partij van de Arbeid (PvdA)Leraar: ...

PvdA PvdA Moerdijk 29-03-2019 15:00

Noodpakket Leraar voor de Klas

PvdA PvdA Pekela 30-10-2018 19:26

Onze fractievoorzitter in de Tweede Kamer Lodewijk Asscher heeft onderstaande tekst gestuurd naar Arie Slob de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media met de volgende oproep:

 

 

Excellentie, hooggeachte heer Slob,

Het lerarentekort in ons onderwijs loopt steeds verder op. Terwijl de leraren al ruim een jaar actievoeren voor een eerlijker salaris en minder werkdruk, geven de eerste scholen aan zich genoodzaakt te voelen om over te gaan op een vierdaagse schoolweek. Enkel en alleen omdat er te weinig leraren zijn. Dat is ontoelaatbaar. Als je je kind ‘s ochtends naar school brengt, wil je zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Elke dag.

Daarom bieden wij, tientallen leraren, schoolbestuurders, volksvertegenwoordigers, wethouders en andere Nederlanders, het Noodpakket Leraar voor de Klas aan. In onderstaand pakket doen wij voorstellen voor zowel de korte als middellange termijn. Het is nu alle hens aan dek. We hebben iedereen nodig en verzoeken u als verantwoordelijk minister om met deze breed gedragen voorstellen in de hand actie te ondernemen.

Inzet “reservisten”: Zeker zijn van een goede leraar zonder concessies aan kwaliteit. Lessen door onbevoegden lossen het probleem niet op. Maar veel bevoegden zitten thuis of doen ander werk, terwijl we nú iedereen nodig hebben. In noodsituaties zou deze nationale stille reserve proactief uitgenodigd en gefaciliteerd moeten worden om bij te springen. Dat kan, na de nodige bijscholing, voor één dag maar ook voor een aantal weken. Daarvoor doen wij een beroep op zowel de overheid als private werkgevers om bevoegde leraren onder hun personeel vrij te spelen. Blijfbonus: De tekorten in het basisonderwijs lopen de komende tien jaar extra snel op. Dit komt onder andere omdat veel babyboomers met hun welverdiende pensioen gaan. Voor de mensen die graag nog een jaartje langer voor de klas zouden willen blijven staan mits zij bijvoorbeeld een klassenassistent of hoger salaris krijgen, willen wij de blijfbonus kunnen aanbieden. Snel meer conciërges en klassenassistenten: Elke school verdient extra handen die leraren werk uit handen kunnen nemen, zoals kopiëren, tafels en stoelen sjouwen of surveillance tijdens pauzes. Daarom willen wij extra basisbanen om de werkdruk van de leraar per direct te verminderen.

Maar noodmaatregelen mogen nooit langer duren dan strikt noodzakelijk. Wij blijven daarom strijden voor een betere positie voor leraren. Zodat zij weer kunnen doen waar zij voor hebben gekozen: met passie, tijd en kennis onze kinderen klaarstomen voor een mooie toekomst.

Beter salaris. Wij willen de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs dichten. Met een hoger salaris voor het basisonderwijs. Minder werkdruk. Nergens zijn de burn-out klachten zo hoog als in het onderwijs. De administratieve lasten en het aantal lesuren moeten omlaag. Meer carrièreperspectief. Leraren moeten in salaris kunnen doorgroeien. En ruimte krijgen voor opleiding en coaching. Betaalbare woningen. Woningen zijn in steeds meer steden onbetaalbaar voor leraren. Wij willen dat gemeenten waar dit speelt, meer ruimte krijgen om leraren een betaalbaar huis in de buurt van school aan te bieden.

Met deze voorstellen kunnen we ervoor zorgen dat we allemaal zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Want het belang daarvan kan niet onderschat worden. Leraren spelen een onmisbare rol in het leven van onze kinderen. Wij verzoeken u om een reactie voorafgaand aan de behandeling van de begroting Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Hoogachtend,

Chantal van Antwerpen, leraar basisonderwijs Lodewijk Asscher, fractievoorzitter Tweede KamerHester Assen, raadslid Utrecht Nancy Beens, leraar basisonderwijs Bea van Beers, wethouder DongenGreetje van Binsbergen, leraar basisonderwijs Kim le Blanc, leraar basisonderwijsCarine Bloemhoff, fractievoorzitter Groningen Peter Bollen, wethouder DoesburgHenk Busemann, wethouder Pekela Femke van Drooge, raadslid Hilversum Co Engberts, fractievoorzitter RotterdamPatty Enzerink, leraar basisonderwijs Jelmer Evers, leraar voortgezet onderwijsRob de Geest, fractievoorzitter Deventer Stella van Gent, wethouder Súdwest-FryslânAns Grimbergen, wethouder Veendam Miriam Haagh,  wethouder Breda Karin Hamersma, leraar basisonderwijsRoel Haverkort, wethouder Smallingerland Ronald Heidanus, leraar basis onderwijs/intern begeleider Wendy Hofmans, leraar basisonderwijs Kirsten van den Hul, Tweede KamerlidAnnelies de Jonge, wethouder Zutphen-Warnsveld Pim van Kampen, schoolbestuurder ZeelandBarbara Kathmann, wethouder Rotterdam Yvonne Kerstens, toekomstig leraar basisonderwijs Bert-Jan Kolmer, schoolbestuurder GorinchemSven Lankreijer, wethouder Eemnes Gitta Luiten, wethouder Hardenberg Theo Maas, wethouder SomerenPaul Maasbommel, wethouder Kollumerland Marjolein Moorman, wethouder AmsterdamMarinka Mulder, wethouder Renkum Roosmarijn Oomen, leraar basisonderwijs Martijn Otten, raadslid LeidenNico Persoon, schoolbestuurder Zaanstad Jocko Rensen, wethouder MontfoortLiesbeth Revet, leraar basisonderwijs Miriam Spijkers, schooldirecteur basisonderwijsPieter-Paul Slikker, fractievoorzitter Den Bosch Ben Plandsoen, wethouder LeekMarianne Steijn, wethouder Velsen Sjaak Struijf, wethouder Heemstede Wouter Struijk, wethouder NissewaardAnnelies Swarts, leraar basisonderwijs Veerle Teunissen, leraar basisonderwijsMieke Theus, wethouder Valkenswaard Arja ten Thije, wethouder Haaksbergen Mikal Tseggai, raadslid Den HaagReinoud van Uffelen, onderwijsprofessional Simone Vereijken, leraar basisonderwijsKees Vernooy, lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs Marielle Vogels, leraar basisonderwijsLibbe de Vries, wethouder Opsterland Marcia van der Wens, leraar basisonderwijs/coördinator passend onderwijsInge Westerduin, leraar basisonderwijs Wilma van de Wiel, leraar basisonderwijs Alex Wekema, wethouder NoordenveldHanneke Zandwijk, leraar basisonderwijs/intern begeleider Jelle Zoetendal, wethouder Heerenveen

Het bericht Noodpakket Leraar voor de Klas verscheen eerst op PvdA Pekela.

Maak ouderbijdrage op basisscholen écht vrijwillig

PvdA PvdA 's-Gravenhage 22-02-2018 11:05

Kinderen die thuis zitten, terwijl hun klasgenootjes op schoolreisje gaat. Of nog erger: ouders die een andere school kiezen omdat op de school die het beste bij het kind past, een gigantische ouderbijdrage vraagt. Dat moet afgelopen zijn. De ouderbijdrage is op papier vrijwillig, maar te vaak zien we dat kinderen van ouders die de bijdrage niet kunnen betalen, niet mee kunnen doen met uitjes of schoolreisjes. Dit werkt ongelijke kansen voor kinderen in de hand.

Vorig jaar bleek dat sommige scholen in Den Haag het wel heel bont maken met de ouderbijdrage. Er is een Haagse school, gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met dyslexie en dyscalculie, die €9.600 per jaar vraagt voor extra ondersteuning en het ouders ook nog eens moeilijk maakt om aanspraak te maken op vrijwilligheid. Dat zijn gewoonweg Amerikaanse toestanden: op deze manier krijgen we een kloof tussen dure scholen voor kinderen met rijke ouders, en normale scholen die minder geld hebben voor begeleiding en leerzame uitjes.

We bezochten een school die zelf al veel heeft gedaan om de ouderbijdrage tot het minimum te beperken. Directeur Rob Rosier van basisschool de Vuurvlinder in Mariahoeve: “Als ook andere scholen de ouderbijdrage tot een minimum beperken en zich echt houden aan de afspraken dat de ouderbijdrage vrijwillig is, zijn we al een heel eind. Scholen moeten natuurlijk wel de mogelijkheid houden om extra activiteiten te organiseren, zoals een schoolreisje en sinterklaasviering. Het pas echter niet om kinderen van niet betalende ouders uit te sluiten van activiteiten. Daar mag een kind nooit de dupe van zijn.”

Ook PvdA Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul was aanwezig bij de actie en wil dat er landelijk een limiet gesteld wordt aan de ouderbijdrage, en dat de ouderbijdrage écht vrijwillig is: “Scholen in het hele land vragen soms honderden euro’s. Dat zijn natuurlijk absurde bedragen, die ouders soms ook niet kunnen missen. Kinderen worden vervolgens de dupe. We moeten er zowel landelijk als lokaal ervoor blijven knokken dat alle kinderen mee kunnen doen.”

Wij willen dat scholen allemaal dezelfde regeling hebben, zodat de ouderbijdrage niet bepaalt of kinderen van ouders met een laag inkomen wel naar de ene, maar niet naar de andere school kunnen.

Het bericht Maak ouderbijdrage op basisscholen écht vrijwillig verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.