Nieuws van GroenLinks over GroenLinks inzichtelijk

25 documenten

Een goed gesprek over mobiliteit op Zeeburgereiland | Amsterdam Oost

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Oost 24-02-2020 00:00

Toegankelijk en duurzaam openbaar vervoer en goede fiets- en voetbaden zijn van enorm belang in een groter wordende stad. Stadsdeelcommissielid Chris Evers ging op 5 februari in gesprek met GroenLinksleden en geïnteresseerden over de opgaves die de stad en IJburg/Zeeburgereiland in het bijzonder hebben op het gebied van mobiliteit.

Vergelijkbare uitdagingen spelen in andere steden, dus Lot van Hooijdonk, Wethouder Mobiliteit in Utrecht, praatte ons bij over haar ervaringen. Ze vertelde over toekomstige projecten en over maatregelen die al genomen zijn om de groei van het aantal inwoners bij te benen. Ze benadrukte hierbij dat de vraag naar mobiliteitsvormen wordt vergroot, wanneer de infrastructuur wordt verbeterd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de fietsvoorzieningen in Utrecht, maar ook bij de Noord-Zuidlijn in Amsterdam.

Na de inspirerende woorden van Lot van Hooijdonk sloten Dagelijks Bestuurder in Oost Rick Vermin en gemeenteraadslid Zeeger Ernsting aan om door te praten over de plannen in Amsterdam. Samen met het publiek bespraken we het belang en de uitwerking van de Agenda Autoluw en hoe Groenlinks Amsterdam Oost de belangen van het stadsdeel heeft ingebracht. Ook werd ingezoomd op IJburg/Zeeburgereiland en werd gediscussieerd over snellere fietsverbindingen met het centrum, de problemen met tram 26, de aanleg van een Oost-Westmetroverbinding en een mogelijke metroverbinding van Almere via IJburg en naar de Station Zuid.

Deze avond was de eerste in een reeks van avonden in 2020 waarbij de stadsdeelcommissieleden van Groenlinks in gesprek gaan met leden over zaken die spelen in de gebieden. Houd de agenda in de gaten voor de volgende editie!

Bijna half miljard voor openbaar vervoer en wonen in de regio | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 28-11-2019 00:00

Het Rijk, de provincie, Utrecht en omliggende gemeenten zetten bijna een half miljard opzij voor openbaar vervoer en wonen in de regio. GroenLinks is hier heel blij mee. “Met de stikstofcrisis is dit hét moment om echt te kiezen voor goed openbaar vervoer in plaats van asfalt. Bovendien is het noodzakelijk om het verkeer in Utrecht niet vast laten lopen, natuur te beschermen en de broodnodige huizen te kunnen blijven bouwen.“ aldus GroenLinks raadslid Thijs Weistra

De overheden verkennen drie maatregelen voor het openbaar vervoer. De eerste is station Lunetten-Koningsweg dat Utrecht Centraal flink zou kunnen ontlasten. De tweede een snelbus of tramlijn tussen Leidsche Rijn en de Uithof. Het derde onderdeel is een betere bereikbaarheid van nieuwe woonlocaties bij de Merwedekanaalzone en Nieuwegein.

GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk zet zich hier al jaren voor in. ,,We zijn al sinds 2010 met het Rijk in gesprek, maar niet eerder hebben we zulke concrete afspraken kunnen maken als nu. Dit is voor de stad een belangrijke stap, want zonder aanzienlijke verbetering van ons openbaar vervoer-systeem kunnen we niet de duizenden woningen bouwen die hard nodig zijn. Daarnaast wordt Utrecht wordt steeds groter. We redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.”

Verlaag snelheid Ring Utrecht naar 80 km/u | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 26-09-2019 00:00

Woensdag presenteerde de adviescommissie stikstofproblematiek van Remkes een helder advies: de maximumsnelheid op snelwegen moet omlaag om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Naar aanleiding hiervan pleiten GroenLinks en D66 voor het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht naar 80 km/u. Tijdens het vragenuur roepen ze het college op haar lobby bij het Rijk hierover te versterken.  

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring is goed voor natuur en maakt de verbreding van de A27 overbodig. Bovendien willen we met deze maatregel voorkomen dat geplande woningbouwprojecten stil komen te liggen.” 

De commissie Remkes uit grote zorgen over de negatieve effecten van stikstof op natuur en adviseert ook gemeentes maatregelen te nemen voor het verminderen van stikstofuitstoot. GroenLinks en D66 willen weten wat de gemeente Utrecht daarvoor gaat doen en of het verlagen van de maximumsnelheid op de Ring Utrecht hieraan kan bijdragen. Ook vragen ze het college of deze maatregel kan voorkomen dat woningbouwprojecten stil komen te liggen. 

Wethouder Lot van Hooijdonk antwoordde hierop dat het college zich gesterkt in haar lobby voor snelheidsverlaging richting het Rijk. In november wordt de raad geïnformeerd over de stikstofproblematiek in Utrecht en oplossingen daarvoor. 

Wil je je verder verdiepen in het ...

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 03-09-2019 14:37

Wil je je verder verdiepen in het gedachtegoed van GroenLinks? Meldt je dan aan voor een van deze masterclasses 🍀

Wetenschappelijk Bureau GroenLinks ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 03-09-2019 10:24

Wetenschappelijk Bureau GroenLinks en Hellingproef organiseren dit najaar een reeks masterclasses over het gedachtegoed van GroenLinks. Dit beloven interessante bijeenkomsten te worden! Je kunt je nu aanmelden voor één of meer masterclasses.

Raadslid Kool: "Verlaag maximumsnelheid A27 tot 100 km/uur" | Hilversum

GroenLinks GroenLinks VVD Hilversum 04-09-2018 00:00

"De maximumsnelheid van de A27 tussen Hilversum en Utrecht verlagen van 120 km/uur tot 100 km/uur vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen en het geluidsniveau van het wegverkeer. Een snelheid van 100km/uur is bovendien veiliger en zorgt voor een betere doorstroming, doordat de het snelheidsverschil tussen vracht- en personenauto’s kleiner is." Dat zegt GroenLinks-raadslid Frank Kool.

Kool stelt woensdagavond vragen aan verkeerswethouder Annette Wolthers en wil dat het college van Hilversum zich aansluit bij het initiatief van wethouder André Landwehr (VVD) uit de gemeente De Bilt. Landwehr stelt voor om de maximumsnelheid op de A27 tussen Utrecht en Hilversum te verlagen van 120 km/uur naar 100 km/uur. Eerder wist Landwehr bij het Ministerie een dergelijke verlaging succesvol te bepleiten voor de A27 tussen Vianen en Utrecht. Hij is zeer gemotiveerd om zich in te zetten voor eenzelfde snelheidsbeperking tussen Utrecht en Hilversum.

De wethouder van Utrecht Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft zich inmiddels als bondgenoot en medestrijder bij André Landwehr aangesloten.

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 04-07-2018 00:00

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat ten behoeve van verbreding van de A27. GroenLinks maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid extra groen die ingeruild wordt voor asfalt.

De partij stelde onder meer vragen over de klaarblijkelijk verouderde gegevens op basis waarvan is besloten tot het kappen van meer bomen.GroenLinks wil weten wat dit betekent voor het besluit, het participatietraject en of dit mogelijk juridische gevolgen heeft.

Rijkswaterstaat maakte vorige week bekend dat er door een aanpassing van de plannen nog eens 28 hectare aan groen sneuvelt om de snelweg langs Amelisweerd uit te kunnen breiden naar 2x7 rijbanen. Volgens Rijkswaterstaat is er meer ruimte nodig dan eerder voorzien werd omdat er werkterreinen en tijdelijke rijstroken moeten komen waar nu nog bomen staan.

"Dat zijn 42 voetbalvelden aan bomen en struiken extra die plaats moeten maken", zegt GroenLinks raadslid Thijs Weistra "GroenLinks pleit voor een oplossing die de gezondheid en leefbaarheid van Utrecht en haar natuur vooropstelt, in plaats van een duur en vervuilend asfaltproject waar zoveel groen voor moet wijken."

Er is al jaren veel verzet tegen de verbreding van de A27. De gemeente Utrecht is tegen en en de provincie is ook niet overtuigd van het huidige voorstel. De Kerngroep Ring Utrecht, waarin Utrechtse bewoners en milieu- en natuurorganisaties zich verenigd hebben, zei na de mededeling van Rijkswaterstaat dat het tijd wordt voor een bereikbaarheidsplan dat de nadruk legt op openbaar vervoer en de fiets. Ook GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk dringt bij het Rijk aan op forse investeringen in de bereikbaarheid van de stad met een hoogwaardig openbaar vervoer. Ze benadrukt de urgentie hiervoor vanwege de groei van de stad.  

Linda Voortman derde wethouderskandidaat GroenLinks Utrecht | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 24-04-2018 00:00

Linda Voortman is de derde wethouderskandidaat van GroenLinks voor een nieuw Utrechts college. Dit maakt GroenLinks dinsdag bekend. Het huidige Tweede Kamerlid zal in een mogelijk college plaatsnemen naast de zittende GroenLinks-wethouders Kees Diepeveen en Lot van Hooijdonk.

 
Met Linda Voortman haalt GroenLinks een ervaren politica in huis. Fractievoorzitter Heleen de Boer: “Linda heeft haar sporen verdiend en is met name op de sociale portefeuille een boegbeeld voor GroenLinks. Ik ben blij dat ze namens GroenLinks het Utrechtse college in wil. Met Linda, Lot en Kees hebben we een wethoudersteam om trots op te zijn.”
 
De beoogde GroenLinks-wethouder is al thuis in Utrecht. Ze woont er sinds 2008 met veel plezier met haar man en dochter en kijkt er naar uit hier ook wethouder te kunnen worden.  Voortman: “Als Kamerlid en vakbondsbestuurder heb ik me altijd ingezet voor mensen in een kwetsbare positie. Na jaren als volksvertegenwoordiger kijk ik ernaar uit me nu als bestuurder voor hen én Utrecht in te zetten."
 
In de Tweede Kamer is Linda Voortman onder meer bekend van haar strijd tegen de bezuinigingen op het persoonsgebonden budget. Opkomen voor mensen in de verdrukking is een van haar belangrijkste drijfveren. Voordat de politica in 2010 gekozen werd in de Tweede Kamer was zij actief in de studentenbeweging, als raadslid in Groningen en als vakbondsbestuurder bij FNV Bondgenoten.
 

Twaalf gekozen raadsleden GroenLinks Utrecht bekend | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 23-03-2018 00:00

Op vrijdagochtend is de definitieve verkiezingsuitslag voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 vastgesteld. Met twaalf zetels is GroenLinks als grootste partij van Utrecht uit de bus gekomen.

Maarliefst acht kandidaten haalden een voorkeurszetel: Floor de Koning, Melody Deldjou Fard, Rachel Heijne, Julia Kleinrensink, Pepijn Zwanenberg, Janneke van der Heijden, Sophie Schers en Lot van Hooijdonk. Lijstduwer en (kandidaat-)wethouder Lot van Hooijdonk stond haar zetel af aan Fred Dekkers. Heleen de Boer werd door de nieuwe fractie opnieuw verkozen tot fractievoorzitter. De volgende twaalf raadsleden zullen vanaf 29 maart namens GroenLinks plaatsnemen in de Utrechtse gemeenteraad.

Heleen de Boer (fractievoorzitter) Peter van Corler Floor de Koning Thijs Weistra Melody Deldjou Fard Rachel Heijne Julia Kleinrensink Pepijn Zwanenberg Erwin Virginia Fred Dekkers Janneke van der Heijden Sophie Schers

Van Hooijdonk en Diepeveen opnieuw beschikbaar als wethouder | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 16-03-2018 00:00

Lot van Hooijdonk en Kees Diepeveen zijn opnieuw beschikbaar om voor GroenLinks in Utrecht wethouder te worden in een volgende collegeperiode. Dat maakt GroenLinks vrijdag bekend. Lijsttrekker Heleen de Boer: “Wij zijn er trots op dat wij twee zulke goede wethouderskandidaten hebben. Als we na de verkiezingen opnieuw mogen meebesturen, brengen we een hoop ervaring en daadkracht mee naar een nieuw college. En dat is belangrijk om de uitdagingen die op Utrecht afkomen het hoofd te kunnen bieden.”

Die uitdagingen liggen wat GroenLinks betreft vooral op zorgen dat ook in een groeiende stad iedereen mee kan doen en dat de stad gezond en leefbaar blijft, nu en in de toekomst. De Boer: “Kees Diepeveen heeft zich bij uitstek ingezet om mensen en groepen in Utrecht met elkaar te verbinden, bijvoorbeeld met Plan Einstein. En Lot van Hooijdonk weet onze ambities op het gebied van fiets, schone lucht en duurzame energie om te zetten naar concrete maatregelen die overal in de stad zichtbaar zijn. Beide wethouders hebben hun hart verpand aan Utrecht en haar inwoners en willen graag nog een periode ten dienste staan van de stad.”

GroenLinks wil niet ingaan op eventuele portefeuilles. De Boer: “Beide kandidaten zijn breed inzetbaar. Bovendien moeten we eerst maar eens kijken hoeveel zetels we krijgen en of we überhaupt aan tafel komen. Het woord is 21 maart eerst aan de kiezer.“

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.