Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

7 documenten

PvdA HW deelt bloemen uit aan basisscholen

PvdA PvdA Oud-Beijerland 06-11-2019 15:58

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-deelt-bloemen-uit-aan-basisscholen/

V.l.n.r. Martin Dekker, Mark de Koning en Olga Guttenberg-Magno Bataglia

 

HOEKSCHE WAARD

Alle 36 basisscholen in de Hoeksche Waard hebben een bosje bloemen gekregen van de PvdA afdeling. De politieke partij wilde de scholen daarmee laten weten dat zij achter de onderwijsstaking staat.

Raadsleden Olga Guttenberg-Magno Bataglia en Mark de Koning bezochten OBS De Klinker in Oud-Beijerland. Zij overhandigden directeur Martin Dekker de bloemen en spraken met leraren over het doel van de onderwijsstaking.

,,Op de scholen hoorden wij dat het voor de onderwijzers erg belangrijk is dat zij steun voelen voor hun acties voor een goed salaris, goed onderwijs en het bieden aan kansen voor iedereen’’, zegt Mark de Koning. ,,De schoolteams zetten zich dagelijks met hart en ziel in voor de kinderen. Zijn kampen met een lerarentekort, een stijgende werkdruk en voelen zich gefrustreerd.’’

De PvdA’ers hoorden de verhalen aan over leraren die het gevoel hebben tekort te schieten, omdat zij kinderen soms niet de aandacht kunnen geven die ze nodig hebben. Over de frustraties die ze hebben over de samenvoeging van klassen en – elders in het land – het sluiten van scholen en naar huis sturen van klassen. Olga Batglkia: ,,Onderwijzers met liefde voort hun vak zien met lede ogen aan dat onbevoegden voor de klas worden gezet omdat de nood zo hoog is.’’

Voor de PvdA is het onbegrijpelijk dat het kabinet kiest voor incidenteel geld in plaats van een structurele oplossing. Partijleider Lodewijk Asscher: ,,Er komt structureel niks bij, terwijl het kabinet forse overschotten presenteert en pocht over een investeringsfonds met tientallen miljarden euro’s. Maar de kinderen vormen onze toekomst. Het onderwijs mag niet achterblijven. Tegen iedereen die zegt dat onderwijs duur is, zeg ik: probeer de kosten van onwetendheid.’’

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/pvda-deelt-bloemen-uit-aan-basisscholen/

 

Het bericht PvdA HW deelt bloemen uit aan basisscholen verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Kabinet moet nú investeren in onze toekomst

PvdA PvdA VVD D66 CDA Nederland 15-06-2019 08:51

Door Lodewijk Asscher, Kirsten van den Hul op 15 juni 2019 Delen  

Iedere dag gaan vele bevlogen en betrokken leraren naar hun werk. Om les te geven aan onze kinderen. Maar ze zijn met steeds minder.

Over een paar jaar heeft het onderwijs maar liefst 4200 onvervulde vacatures. Een groeiend probleem dat een hele generatie dreigt te raken.

Er worden wekelijks klassen naar huis gestuurd. Simpelweg omdat er geen leraar te vinden is.

Het kabinet trok extra geld uit, maar er is meer nodig om het tij te keren. Leraren en ouders kwamen de afgelopen tijd meermaals in actie. Er waren stakingen en een massale demonstratie van 40.000 mensen op het Malieveld. Tegen de te hoge werkdruk, en voor extra investeringen. De werkdruk blijft te hoog. Er ontstaan noodgedwongen vierdaagse schoolweken en er worden wekelijks klassen naar huis gestuurd. Simpelweg omdat er geen leraar te vinden is.

En dat lerarentekort raakt vooral de kinderen die al minder kansen hebben. Juist hun scholen hebben steeds meer moeite een goede leraar te vinden. De groeiende kansenongelijkheid in onze samenleving wordt door het lerarentekort alleen maar versterkt.

Aanstaande maandag zullen wij voorstellen doen waar leraren, ouders en kinderen iets aan hebben.

Het kabinet is sinds vorige week haar meerderheid in de Eerste Kamer kwijt, maar lijkt dit nog niet te beseffen. Aanstaande maandag zullen wij voorstellen doen waar leraren, ouders en kinderen iets aan hebben. Daarbij hoort in elk geval het dichten van het salarisverschil tussen het primair en voortgezet onderwijs en een eerlijker beloning voor leraren in het voortgezet speciaal onderwijs. We hopen daarmee coalitiepartijen D66, VVD, CDA en CU te overtuigen dat we nu in actie moeten komen. Zodat ieder kind zeker is van een eerlijke start, en dat begint bij een goede leraar voor de klas.

Herken jij dit en vind je ook dat er meer moet gebeuren? Deel dan dit bericht!

Getekend,

Lodewijk Asscher Kirsten van den Hul

Tweede Kamerlid

Tweede Kamerlid

Partij van de Arbeid (PvdA)Leraar: ...

PvdA PvdA Moerdijk 29-03-2019 15:00

Pas na 100 jaar artikel 23 van de grondwet aan

PvdA PvdA Nederland 13-03-2019 07:23

Door Lodewijk Asscher op 13 maart 2019 Delen  

Dat op die school salafistische aanjagers actief waren en kinderen denkbeelden probeerden mee te geven die ingaan tegen de rechtsstaat en tegen de democratie. Dat bestuurders van de school banden hadden met een terreurorganisatie.

De gemeente eiste het vertrek van het schoolbestuur. Verschillende islamitische organisaties sloten zich daar bij aan. Het kabinet kondigde onderzoek en wetswijziging aan.

Maar de school is nog open en het bestuur zit er nog.

We moeten de gemeente Amsterdam steunen en afdwingen dat het bestuur opstapt.

Wat mij betreft kunnen we deze situatie niet accepteren. We moeten de gemeente Amsterdam steunen en afdwingen dat het bestuur opstapt. De financiering moet kunnen worden gestopt. Daarnaast moet de gemeente in het geval van een concrete noodsituatie direct kunnen ingrijpen. Door hen de bevoegdheid te geven scholen direct te sluiten als er aanwijzingen zijn voor banden met terroristische organisaties.

Maar we moeten ons ook afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Al jaren probeert de gemeente Amsterdam – al sinds ik er wethouder was – deze school tegen te houden. Maar de schoolleiding won uiteindelijk de rechtszaak. De overheid stelt immers eisen rondom de kwaliteit van het onderwijs, maar niet aan de democratische vorming op die school.

Het is de hoogste tijd om artikel 23 te moderniseren.

De rechter verwijst naar artikel 23 van onze grondwet – de vrijheid van onderwijs. Dat is een groot goed. Ontstaan uit een beroemd compromis: de pacificatie van 1917. De confessionelen kregen financiering van scholen op een religieuze grondslag, de sociaaldemocraten en liberalen kregen het algemeen mannenkiesrecht. Twee jaar later gevolgd door het algemeen vrouwenkiesrecht. En zo ontstond een uniek systeem van particuliere scholen met een specifieke religieuze of levensbeschouwelijk oorsprong, maar betaald door de Staat.

Dat is bijna honderd jaar geleden. En we zien dat dit grondwetsartikel ook misbruikt kan worden. Ik heb er niks op tegen als een school gesticht is vanuit een bepaalde levensbeschouwing. Maar je wil zeker zijn dat een school altijd een plek is waar kinderen kunnen dromen. Waar hun horizon wordt verbreed. Waar ze onze basiswaarden meekrijgen. Waarden die niet onderhandelbaar zijn. Zoals de gelijkheid van mannen en vrouwen. En van homo’s en hetero’s. Een plek waar ze worden voorbereid op een leven in onze diverse, open en vrije samenleving.

Gelijke kansen en het recht op onderwijs moeten de nieuwe basis vormen.

Het is de hoogste tijd om artikel 23 te moderniseren. Een school die kinderen opsluit in een parallelle samenleving heeft hen uiteindelijk niks te bieden. Daar mag de onderwijsvrijheid nooit toe leiden. Gelijke kansen en het recht op onderwijs moeten de nieuwe basis vormen.

 

Tweede Kamerlid

Laat hoop weer zegevieren!

PvdA PvdA Nederland 21-01-2019 17:05

Door Lodewijk Asscher op 21 januari 2019 Delen  

Een van de dingen die ons optimistisch maken, is hoe de volgende generatie naar de wereld kijkt. Is plastic een probleem, dan gaat groep zes voor een opruimactie! Wat willen we later worden: profvoetballer, dokter, danser! Bij kinderen staan tussen droom en daad nog geen wetten in de weg of praktische bezwaren. Kinderen delen een aanstekelijk enthousiasme over de toekomst, alsof ze ergens een magische hoop-put kunnen aanboren die voor volwassenen gesloten is. Wat alle ouders dan weer delen, is de hoop dat de volgende generatie een eerlijke kans krijgt op een mooie toekomst. Dat willen we immers allemaal voor onze kinderen.

Een eerlijke kans, een mooie toekomst. Het blijft voor veel kinderen in Rotterdam helaas bij dromen. Een op de vier kinderen in Rotterdam groeit op in armoede. Dat zijn er gemiddeld meer dan zeven in elke klas. Het betekent vaak dat je niet mee kunt doen, dat je achterblijft zonder dat het jouw schuld is. Voor die kinderen is er nu geen eerlijke kans op een mooie toekomst.

Voor die kinderen is er nu geen eerlijke kans op een mooie toekomst.

Daarbij komt dat er in Rotterdam scholen zijn waar problemen zich opstapelen, en scholen waar het tegenovergestelde gebeurt. In Kralingen staan twee basisscholen nog geen zeshonderd meter van elkaar. De een biedt openbaar onderwijs en geen wachtlijst, de ander bijzonder onderwijs met wachtlijst. Op de openbare school gaat een op de tien kinderen naar het vwo, op de bijzondere school is dat zes keer (!) zoveel.

Dit voorbeeld staat helaas niet op zichzelf. Naast wachtlijsten wordt ook de ‘vrijwillige ouderbijdrage’ misbruikt om mee te selecteren. De bijdrage blijkt vaak helemaal niet zo vrijwillig en in Rotterdam verschilt deze bijdrage enorm tussen verschillende scholen. Op vrijwel alle basisscholen schommelt de bijdrage rond 50 euro, maar dit getal loopt op naar ruim 800 euro. Op een school met een vrijwillige ouderbijdrage van 828,50 euro per jaar gaan alle kinderen naar havo of vwo, waar dat bij een andere basisschool – in dezelfde straat – nog niet de helft van de kinderen is, net als in de rest van Rotterdam. De scores op de Cito- of eindtoets van basisscholen met een ouderbijdrage van minimaal zeven keer het gemiddelde, zitten bizar ver boven het landelijk gemiddelde, waar Rotterdam net als andere grote steden als geheel onder het landelijk gemiddelde zit.

We zien ook dat veel scholen voor bijzonder onderwijs met een specifiek profiel, algemeen of religieus, nauwelijks kinderen aannemen die speciale aandacht nodig hebben. Of het nou gaat om leerlingen die ‘passend onderwijs’ volgen in het reguliere onderwijs of doorverwezen worden naar het speciaal onderwijs: praktisch al die kinderen worden in Rotterdam opgevangen door het openbaar onderwijs of de grotere schoolbesturen voor bijzonder onderwijs. Simpel gezegd: scholen die al flink selecteren met hun wachtlijsten en hun vrijwillige ouderbijdrage, die laten de hele maatschappelijke problematiek van zorgleerlingen lekker aan de anderen. Dat leidt maar af van hun klinkende Cito-scores.

In een rijk land als Nederland moet het niet mogen uitmaken naar welke basisschool je gaat voor de kansen die je krijgt.

Dat moet anders. In een rijk land als Nederland moet het niet mogen uitmaken naar welke basisschool je gaat voor de kansen die je krijgt. Dat is geen dagdromerij, want ondanks de genoemde problemen, is Rotterdam ook de stad van de oplossingen. Zoals we dat kennen in Rotterdam: samen de schouders eronder.

Er is in 2015 gekozen voor een aanpak met wijknetwerken. Een paar jaar geleden nam het openbaar onderwijs zo ongeveer de hele verantwoordelijkheid op zich voor kinderen die extra aandacht nodig hadden. Daarom gingen alle grote scholenbesturen, van openbaar tot bijzonder, om de tafel. Met als doel: de zorgleerlingen gelijk over de reguliere scholen in een wijk te verdelen. Die wijkaanpak heeft succes gehad. Omdat deze grotere schoolbesturen bereid waren mee te bewegen en samen te werken. Om met die aanpak door te gaan is een grondwetswijziging nodig, want scholen die selecteren, kunnen zich nu nog verschuilen achter artikel 23 van de grondwet.

Daarom willen wij de grondwet aanpassen met een leerrecht voor ieder kind, en met de plicht voor iedere school om ieder kind op gelijke voet te accepteren.

Daarom willen wij de grondwet aanpassen met een leerrecht voor ieder kind, en met de plicht voor iedere school om ieder kind op gelijke voet te accepteren. De grondwet kan dan niet meer misbruikt worden als excuus om selectiebeleid te voeren. Daarbij moet het onderwijs kosteloos worden aangeboden, zodat we bizarre excessen met ouderbijdragen kunnen voorkomen. De overheid en gemeenten krijgen met ons nieuwe artikel 23 de grondwettelijke opdracht voor gelijke kansen te zorgen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat scholen en leraren extra middelen krijgen als er veel kinderen zijn die extra zorg nodig hebben.

Net zoals we in Rotterdam voor de zorg-leerlingen kozen voor een wijk-aanpak, zo moeten we een basisschool in de volle breedte zien als een Wijkvoorziening. Naast aanpassing van de grondwet moeten we daarom ophouden met dat fetisjisme rond schaalgrootte. Ouders zoeken vaak een basisschool in de eigen buurt. Juist een kleinere school is vaak de laagdrempelige wijkvoorziening. We moeten die koesteren. Als een school onder de opheffingsnorm komt, dan moeten we juist investeren in die school en aantrekkelijk houden. Niet bijvoorbeeld uitsluiten van renovatie en onderhoud, zoals nu helaas in Rotterdam de praktijk is. Het beeld bestaat dat de afgelopen jaren veel te veel kleinere basisscholen uit de wijk zijn verdwenen. We willen daarom dat het stadsbestuur een onderzoek doet naar de ontwikkeling van het aanbod van algemeen toegankelijk onderwijs en hoe de verspreiding over de stad zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld.

De alarmklokken zijn vaak genoeg geluid. Niemand kan het ontgaan zijn dat de tweedeling in het onderwijs in Nederland toeneemt. We moeten alles op alles zetten om scholen weer van en voor iedereen te maken. Dat betekent aanpassingen, tegen vastgeroeste overtuigingen en gevestigde belangen in. Maar wie zich laat aansteken door de hoop en de dromen van kinderen, die stapt daar overheen.

Tweede Kamerlid

Een lijsttrekker voor iedereen, dat ...

PvdA PvdA Groningen 08-11-2018 18:00

Een lijsttrekker voor iedereen, dat is wat Rianne wil zijn. Dat ze daarvoor de steun krijgt van onze Nationale lijsttrekker Lodewijk Asscher is een gegeven. Morgenmiddag, van 14 tot 16 uur in de wijk Oostindië, gaat Lodewijk Asscher samen met lijsttrekker Rianne Vos en andere kandidaten voor de gemeenteraad namens de PvdA Westerkwartier een bezoek brengen aan het in aanbouw zijnde wijkdeel De Hoven in Oostindie, waar ze o.a. door de stichting Quadraten ontvangen worden op de twee basisscholen in de wijk, een gesprek hebben met het VEV bestuur op de sportvelden van VEV Leek en wandelen ze door de zeer gevarieerd opgezette wijk samen met vertegenwoordigers van woningcorporatie Wold & Waard.

Noodpakket Leraar voor de Klas

PvdA PvdA Pekela 30-10-2018 19:26

Onze fractievoorzitter in de Tweede Kamer Lodewijk Asscher heeft onderstaande tekst gestuurd naar Arie Slob de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media met de volgende oproep:

 

 

Excellentie, hooggeachte heer Slob,

Het lerarentekort in ons onderwijs loopt steeds verder op. Terwijl de leraren al ruim een jaar actievoeren voor een eerlijker salaris en minder werkdruk, geven de eerste scholen aan zich genoodzaakt te voelen om over te gaan op een vierdaagse schoolweek. Enkel en alleen omdat er te weinig leraren zijn. Dat is ontoelaatbaar. Als je je kind ‘s ochtends naar school brengt, wil je zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Elke dag.

Daarom bieden wij, tientallen leraren, schoolbestuurders, volksvertegenwoordigers, wethouders en andere Nederlanders, het Noodpakket Leraar voor de Klas aan. In onderstaand pakket doen wij voorstellen voor zowel de korte als middellange termijn. Het is nu alle hens aan dek. We hebben iedereen nodig en verzoeken u als verantwoordelijk minister om met deze breed gedragen voorstellen in de hand actie te ondernemen.

Inzet “reservisten”: Zeker zijn van een goede leraar zonder concessies aan kwaliteit. Lessen door onbevoegden lossen het probleem niet op. Maar veel bevoegden zitten thuis of doen ander werk, terwijl we nú iedereen nodig hebben. In noodsituaties zou deze nationale stille reserve proactief uitgenodigd en gefaciliteerd moeten worden om bij te springen. Dat kan, na de nodige bijscholing, voor één dag maar ook voor een aantal weken. Daarvoor doen wij een beroep op zowel de overheid als private werkgevers om bevoegde leraren onder hun personeel vrij te spelen. Blijfbonus: De tekorten in het basisonderwijs lopen de komende tien jaar extra snel op. Dit komt onder andere omdat veel babyboomers met hun welverdiende pensioen gaan. Voor de mensen die graag nog een jaartje langer voor de klas zouden willen blijven staan mits zij bijvoorbeeld een klassenassistent of hoger salaris krijgen, willen wij de blijfbonus kunnen aanbieden. Snel meer conciërges en klassenassistenten: Elke school verdient extra handen die leraren werk uit handen kunnen nemen, zoals kopiëren, tafels en stoelen sjouwen of surveillance tijdens pauzes. Daarom willen wij extra basisbanen om de werkdruk van de leraar per direct te verminderen.

Maar noodmaatregelen mogen nooit langer duren dan strikt noodzakelijk. Wij blijven daarom strijden voor een betere positie voor leraren. Zodat zij weer kunnen doen waar zij voor hebben gekozen: met passie, tijd en kennis onze kinderen klaarstomen voor een mooie toekomst.

Beter salaris. Wij willen de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs dichten. Met een hoger salaris voor het basisonderwijs. Minder werkdruk. Nergens zijn de burn-out klachten zo hoog als in het onderwijs. De administratieve lasten en het aantal lesuren moeten omlaag. Meer carrièreperspectief. Leraren moeten in salaris kunnen doorgroeien. En ruimte krijgen voor opleiding en coaching. Betaalbare woningen. Woningen zijn in steeds meer steden onbetaalbaar voor leraren. Wij willen dat gemeenten waar dit speelt, meer ruimte krijgen om leraren een betaalbaar huis in de buurt van school aan te bieden.

Met deze voorstellen kunnen we ervoor zorgen dat we allemaal zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Want het belang daarvan kan niet onderschat worden. Leraren spelen een onmisbare rol in het leven van onze kinderen. Wij verzoeken u om een reactie voorafgaand aan de behandeling van de begroting Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Hoogachtend,

Chantal van Antwerpen, leraar basisonderwijs Lodewijk Asscher, fractievoorzitter Tweede KamerHester Assen, raadslid Utrecht Nancy Beens, leraar basisonderwijs Bea van Beers, wethouder DongenGreetje van Binsbergen, leraar basisonderwijs Kim le Blanc, leraar basisonderwijsCarine Bloemhoff, fractievoorzitter Groningen Peter Bollen, wethouder DoesburgHenk Busemann, wethouder Pekela Femke van Drooge, raadslid Hilversum Co Engberts, fractievoorzitter RotterdamPatty Enzerink, leraar basisonderwijs Jelmer Evers, leraar voortgezet onderwijsRob de Geest, fractievoorzitter Deventer Stella van Gent, wethouder Súdwest-FryslânAns Grimbergen, wethouder Veendam Miriam Haagh,  wethouder Breda Karin Hamersma, leraar basisonderwijsRoel Haverkort, wethouder Smallingerland Ronald Heidanus, leraar basis onderwijs/intern begeleider Wendy Hofmans, leraar basisonderwijs Kirsten van den Hul, Tweede KamerlidAnnelies de Jonge, wethouder Zutphen-Warnsveld Pim van Kampen, schoolbestuurder ZeelandBarbara Kathmann, wethouder Rotterdam Yvonne Kerstens, toekomstig leraar basisonderwijs Bert-Jan Kolmer, schoolbestuurder GorinchemSven Lankreijer, wethouder Eemnes Gitta Luiten, wethouder Hardenberg Theo Maas, wethouder SomerenPaul Maasbommel, wethouder Kollumerland Marjolein Moorman, wethouder AmsterdamMarinka Mulder, wethouder Renkum Roosmarijn Oomen, leraar basisonderwijs Martijn Otten, raadslid LeidenNico Persoon, schoolbestuurder Zaanstad Jocko Rensen, wethouder MontfoortLiesbeth Revet, leraar basisonderwijs Miriam Spijkers, schooldirecteur basisonderwijsPieter-Paul Slikker, fractievoorzitter Den Bosch Ben Plandsoen, wethouder LeekMarianne Steijn, wethouder Velsen Sjaak Struijf, wethouder Heemstede Wouter Struijk, wethouder NissewaardAnnelies Swarts, leraar basisonderwijs Veerle Teunissen, leraar basisonderwijsMieke Theus, wethouder Valkenswaard Arja ten Thije, wethouder Haaksbergen Mikal Tseggai, raadslid Den HaagReinoud van Uffelen, onderwijsprofessional Simone Vereijken, leraar basisonderwijsKees Vernooy, lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs Marielle Vogels, leraar basisonderwijsLibbe de Vries, wethouder Opsterland Marcia van der Wens, leraar basisonderwijs/coördinator passend onderwijsInge Westerduin, leraar basisonderwijs Wilma van de Wiel, leraar basisonderwijs Alex Wekema, wethouder NoordenveldHanneke Zandwijk, leraar basisonderwijs/intern begeleider Jelle Zoetendal, wethouder Heerenveen

Het bericht Noodpakket Leraar voor de Klas verscheen eerst op PvdA Pekela.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.