Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

29 documenten

Amhaouch: luchtvaartnota biedt oplossingen uit het midden

CDA CDA Zuid-Holland 15-05-2020 14:13

Het kabinet heeft de luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. In dit document geeft het kabinet de richting aan voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland in de periode 2020 tot 2050. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vindt het verstandig dat in de luchtvaartnota wordt gekozen voor oplossingen uit het midden, waarbij een goede balans wordt gecreëerd tussen concurrentie en duurzaamheid, met meer oog voor de omgeving. Hij is blij dat in de luchtvaartnota handvatten worden geboden om het vertrouwen in de luchtvaartsector, ook door de omgeving, te herstellen. Bijvoorbeeld doordat er naast oog voor economische waarde en werkgelegenheid ook controle in het beleid wordt ingebouwd op het gebied van groei, kwaliteit en hinderbeperking én er stevige ambitie wordt getoond als het gaat om duurzaamheid.ConcurrerendHet CDA is positief gestemd over het feit dat in de luchtvaartnota aandacht is voor de economische waarde en de werkgelegenheid die ontstaat door de luchtvaart. We zetten ons in voor meer samenwerking en betere positionering van de verschillende regionale vliegvelden van nationaal belang. Zij kunnen elkaars kracht beter benutten. In de nota wordt op uiteenlopende punten expliciet aandacht besteed aan de economische toegevoegde waarde van de hoogwaardige luchtvaartindustrie in Nederland. Op aandringen van het CDA komt er een innovatiestrategie.DuurzaamWe hechten eveneens veel waarde aan een duurzame luchtvaart. Het CDA vindt het belangrijk dat er op verstandige wijze, forse stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van bio en synthetische kerosine en zuinige vliegtuigen. Daarnaast is het belang van elektrisch taxiën en de elektrificatie van grondgebonden activiteiten rond luchthavens nadrukkelijk opgenomen. Tot slot juicht het CDA de potentie van elektrisch en hybride vliegen toe. Nederland heeft de ambitie om hierin leidend te zijn.Oog voor de omgevingHet is van groot belang dat de sector oog heeft voor de omgeving en de mensen achter de cijfers. Dat moet onder andere gebeuren door meer controle in het beleid aan te brengen als het gaat om groei, vermindering van het aantal nachtvluchten en minder hinder van uitstoot en vervuilende stoffen. Groei moet worden verdiend door negatieve effecten te verminderen en er zal meer sturing zijn op netwerkkwaliteit.

Ondernemen in tijden van crisis

CDA CDA Peel en Maas 26-03-2020 10:20

Ondernemen in tijden van crisis We leven in een onzekere tijd. Daarom wil ik iedereen in Peel en Maas die met de gevolgen van het coronavirus wordt geconfronteerd heel veel sterkte toewensen. Juist in crisistijd is het van belang dat we omzien naar elkaar. Samen moeten we de mensen die ons dierbaar zijn beschermen. Daarom is het belangrijk dat onze neuzen dezelfde kant op staan en dat we voorlopig, sociaal gezien, voldoende afstand houden. Als woordvoerder midden- en kleinbedrijf (mkb) maak ik mij als Kamerlid uiteraard ook zorgen over de gevolgen voor onze economie. Het kabinet heeft een gigantisch steunpakket van miljarden euro’s aangekondigd. En dat is hard nodig, want ook in onze regio hebben ondernemers het zwaar. Om financiële klappen zo goed mogelijk op te vangen hebben de vijf grootste banken met Wopke Hoekstra, minister van Financiën, afgesproken dat ondernemers eventuele rente en aflossing 6 maanden kunnen doorschuiven. Mkb’ers kunnen per direct de belastingbetaling aan de overheid stopzetten en ondernemers die minimaal 20% omzetverlies verwachten, kunnen bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. Dit kan oplopen tot maximaal 90% van de loonsom. Het is een kleine greep uit de maatregelen die nu worden genomen. Onze gezondheid komt natuurlijk op de eerste plek. Maar laten we ook hopen dat wanneer deze crisis voorbij is, ondernemers weer kunnen ondernemen, en dat zoveel mogelijk werknemers hun baan hebben kunnen houden. Bent u ondernemer of werknemer en loopt u vast? Ik kom graag met u in contact. Mustafa Amhaouch, CDA Tweede Kamerlid

‘Tante Agaathregeling’ moet terugkomen

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 06-02-2020 08:07

Het CDA pleit, met steun van de coalitiepartijen VVD, D66 en CU, voor terugkeer van de zogeheten ‘Tante Agaathregeling’. Het gaat om een oude regeling voor durfkapitaal die ooit is ingevoerd om startende ondernemers een financieel steuntje in de rug te geven. Over de eerste 5000 gulden rente die de investeerder destijds ontving op het geïnvesteerde bedrag hoefde geen rente betaald te worden. Dat maakte het voor particuliere investeerders aantrekkelijk om startende ondernemers geld te lenen. Op het hoogtepunt maakten 68.000 beleggers gebruik van de regeling. Toen de voorwaarden werden versoberd, daalde de interesse. Met de nieuwe Belastingwet die in 2001 werd ingevoerd, werd de naam Tante Agaath vervangen door de Durfkapitaalregeling. Deze bestaat nog steeds, maar de belastingvoordelen werden in 2011 afgeschaft.CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch: “Als coalitiepartijen hebben we het kabinet via een motie opgeroepen om de herinvoering van de tante Agaathregeling te onderzoeken. Het biedt een goede mogelijkheid voor familieleden en vrienden om het midden- en kleinbedrijf op gang te helpen als daar behoefte aan is.” Nog voor de zomer wordt de Tweede Kamer over de mogelijkheden voor een nieuwe regeling geïnformeerd.

CDA: Maak investeringsfonds Invest-NL toegankelijk voor mkb

CDA CDA Zuid-Holland 23-01-2020 09:21

Het CDA heeft Kamervragen gesteld over het nieuwe investeringsfonds Invest-NL. Volgens directeur Wouter Bos hoef je namelijk voor minder dan 5 miljoen niet bij het fonds aan te kloppen. Dat zei hij in een interview met NRC. Vreemd, vindt CDA-woordvoerder mkb Mustafa Amhaouch. Want die uitspraak staat haaks op de unaniem aangenomen motie Amhaouch/Veldman om Invest-NL in de uitvoering en organisatie zo vorm te geven dat ook het mkb hier gebruik van kan maken. Met een vermogen van 1,7 miljard euro wil Invest-NL investeren in kansrijke en maatschappelijk waardevolle projecten en bedrijven, die zonder steun niet van de grond komen. Maar die ondergrens van 5 miljoen werpt wel een flinke drempel op voor het mkb. Amhaouch: Bij de wetsbehandeling is er altijd bij minister Wiebes aangedrongen op de toegankelijkheid voor het mkb. Daarvoor moet die 5 miljoen euro als ondergrens zo snel mogelijk van tafel. Dit is een valste start van Invest-NL.” Het CDA vindt dat bij financiering uit Invest-NL niet financieringsdrempels leidend moeten zijn, maar dat moet worden gekeken naar de maatschappelijke impact van een project. Amhaouch roept daarom de minister op om de huidige randvoorwaarden voor mkb-bedrijven opnieuw tegen het licht te houden.

Beelden zeggen meer dan woorden

CDA CDA Nunspeet 08-11-2019 15:12

De gemeente Nunspeet staat aan de vooravond van wat waarschijnlijk het grootste gemeentelijk project ooit gaat worden; de herontwikkeling van het gehele stationsgebied inclusief de onderdoorgangen onder de spoorlijn. Het wordt een megaproject in omvang, in de effecten daarvan en ook in financiële zin. Projectwethouder Marije Storteboom en haar projectteam hebben er een dagtaak aan om alle plannen uitgewerkt te krijgen en, niet onbelangrijk, ook het financieringsvoorstel daarvan rond te krijgen. Dat laatste gaat best de goede kant op. Pro Rail, de provincie en het Rijk hebben als co-financierdes zich al aan het project verbonden. Maar het helemaal financieel dicht krijgen is nog wel een grote uitdaging en een zoektocht in de scala van potentiële subsidiemogelijkheden. De CDA-fractie werkt actief aan die zoektocht mee door CDA Kamer- en Statenleden uit te nodigen om hier in Nunspeet te komen kijken en hier ter plekke een beeld te krijgen van hoe Nunspeet het stationsgebied wil gaan herinrichten. 2de Kamerlid Mustafa Amhaouch en de Statenleden Daisy Vliegenthart en Hans van de Ark hebben zich door Marije Storteboom laten bijpraten en hebben het stationsgebied bekeken. Er zijn veel vragen en evenzoveel antwoorden die door het ter plekke zien nog eens versterkt werden. “Zo’n bijeenkomst als vandaag geeft duidelijk aan waar de gemeente Nunspeet mee bezig is en elke externe steun op welk moment en plaats dan ook is in het voordeel van de gemeente” aldus Koos Meijer, fractievoorzitter van CDA Nunspeet. En dat beelden meer zeggen dan woorden werd benadrukt door het gezelschap mee te nemen naar het viaduct Vennenpad over de A28. Omringt door de bosrijke omgeving werd het iedereen duidelijk wat de voorgenomen kaalslag door Rijkswaterstaat zou kunnen gaan beteken. Gelukkig komt er steeds meer tegendruk om die bomenkap niet of in ieder geval anders te gaan doen. Vandaag zijn er door de CDA-fractie van de 2de Kamer wederom vragen daarover aan de minister gesteld.

Uitnodiging thema-bijeenkomst "CDA Wapenoverleg"

CDA CDA Venray 19-10-2019 07:59

UITNODIGING THEMA-BIJEENKOMST “CDA WAPENOVERLEG” ZATERDAG 2 NOVEMBER 09.00u. ZAAL DEBIJE, PASTOOR DEBIJESTRAAT 6 IN HEGELSOM “NOORD-LIMBURG DE GEZONDSTE REGIO IN 2025” Alle leden van het CDA Noord-Limburg zijn van harte uitgenodigd deze bijeenkomst bij te wonen. Aanmelden is niet noodzakelijk. Agenda: 08.30 u: Inloop 09.00 u: Raymond Knops, Staatssecretaris BZ, over het Rijk en de Gezondste Regio. 09.30 u: René van Loon, Directeur Regio Venlo, toelichting over de Regiovisie en Investeringsagenda Noord-Limburg. 10.15 u: Ger Koopmans, Deputé Provincie Limburg over de rol van de Provincie. 10.30 u: Discussie met de aanwezigen over de Gezondste regio. 11.00 u: Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid over actuele Haagse zaken. 11.30 u: Einde themabijeenkomst. Alle leden van het CDA Noord-Limburg zijn van harte uitgenodigd deze bijeenkomst bij te wonen. Aanmelden is niet noodzakelijk.

Amhaouch: maak trein aantrekkelijker als alternatief voor korte vluchten

CDA CDA Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Een supersnelle trein zou een zeer aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor een korte afstandsvlucht met een vliegtuig. Daar bestaat al een breed draagvlak voor, en er zijn meerdere innovatieve manieren te bedenken om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een moderne zweeftrein, die via internationale corridors wordt gescheiden van nationaal en regionaal vervoer. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vroeg hier tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandacht voor. Hij riep de regering per motie op om via een quickscan alle innovatieve mogelijkheden en de potentiële maatschappelijke kosten en baten in kaart te brengen.Samenwerking luchthavensIn een tweede motie riep hij de regering op om te onderzoeken of er meer regie mogelijk is in de samenwerking tussen de Nederlandse luchthavens. “In een klein land als Nederland is het van belang dat Nederlandse luchthavens met elkaar samenwerken om zo elkaar te versterken en maatschappelijke waarde te creëren in plaats van elkaar onnodig op hetzelfde te beconcurreren. Wat aan die samenwerking kan bijdragen is een overkoepelende en integrale regie tussen de Nederlandse luchthavens.” Amhaouch opperde daarbij de suggestie om te gaan kijken of alle vliegvelden onder de Royal Schiphol Group zouden willen vallen.Eén miljoen voor snel internet in treinTijdens de begrotingsbehandeling bracht Amhaouch ook nog een ander speerpunt van het CDA in, namelijk snel internet in de trein. Amhaouch: “Om de trein echt een goed alternatief te maken voor de auto of het vliegtuig moet ook wat gedaan worden aan de prehistorische internetverbinding in de IC’s. Dit is een van de grote ergernissen van de treingebruikers die willen werken, appen en studeren in de trein. Reistijd = Werktijd! Op dit moment krijgen wij echter signalen dat de Wifi te traag is en 4G vaak niet te ontvangen is. Zelfs niet voor het gewone bellen!” Samen met de CU diende Amhaouch een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Dit voorstel kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Amhaouch riep de staatssecretaris ook op om in gesprek te gaan met telecomproviders voor meer en/of beter geplaatste masten in de buurt van het spoor.

CDA & CU: Sneller internet in alle intercitytreinen

CDA CDA ChristenUnie Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Coalitiepartijen CDA en ChristenUnie willen dat het kabinet extra geld investeert om een snellere internetverbinding in alle intercitytreinen mogelijk te maken. Zij dienden bij de begroting Infrastructuur en Waterstaat een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Momenteel blijkt nog te vaak dat de Wifi-verbinding traag is en het signaal van 3G en 4G wegvalt. Volgens CDA en ChristenUnie hoort internet een betrouwbare basisvoorziening te zijn in een intercitytrein.CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch: “Een trage of wegvallende internetverbinding is een grote ergernis bij treinreizigers die willen werken, appen of studeren in de trein. Dat is geen reclame voor het openbaar vervoer. We willen dat de NS meer kan investeren in innovaties die sneller internet mogelijk maken. Dat maakt reizen met de trein bovendien een extra aantrekkelijk alternatief.”Volgens de NS maakt nu ongeveer één op de vijf reizigers gebruik van Wifi in de trein. Volgens CDA en ChristenUnie kan een betere verbinding door nieuwe ontvangers leiden tot meer gebruik, maar moet ook goed gekeken worden naar de dekking van zendmasten langs het spoor. Zodat mensen die gebruik maken van een databundel fatsoenlijk internet hebben. Dat zou bovendien helpen voor gebieden en dorpen waar de verbinding te wensen over laat. Daarom willen beide coalitiepartijen dat staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) met telecomproviders om de tafel gaat voor meer of beter geplaatste zendmasten.Het voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer.

Amhaouch: maak werk van spreiding starttijden opleidingen om spits te ontlasten

CDA CDA Zuid-Holland 27-09-2019 11:15

Om reizen met de trein aantrekkelijk te maken is van belang dat de spits niet onnodig druk is. Het CDA is daarom erg positief over de proef in de regio Arnhem-Nijmegen waar starttijden van twee grote opleidingsinstituten (HAN en Radboud) werden aangepast. De drukte nam tijdens de ochtendspits sterk af. Er was zelfs een afname van 22% in de hyperspits. Het CDA wil daarom graag dat dit in heel Nederland wordt uitgerold. Dat zei woordvoerder Mustafa Amhaouch tijdens een algemeen overleg over het spoor.Amhaouch: “In november 2018 is een voorstel van mij en D66-collega Paternotte aangenomen om dit bij meerdere hogescholen en universiteiten toe te passen. Ook in het Klimaatakkoord is de aanpak van de hyperspits door middel van gewijzigde aanvangstijden een belangrijk speerpunt. Er is dus al brede steun, maar wat ontbreekt is brede opvolging.” Hij riep de staatssecretaris op hier per provincie nu echt werk van te maken zodat er opvolging komt in bijvoorbeeld Utrecht, Delft, Groningen en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven was het met Amhaouch eens dat er een actieplan moet komen, en zal hierover met de provincies in overleg gaan.Plafond capaciteit in zichtVanuit milieuoogpunt is de trein voor het CDA een duurzaam en concurrerend alternatief voor vervoer per auto en vliegtuig. De NS gaven in augustus echter aan dat het plafond voor de capaciteit op het spoor in zicht is. Dat vraagt om creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen en goederen via het spoor te kunnen blijven vervoeren. Naast het spreiden van openingstijden van opleidingen ziet het CDA ook mogelijkheden om capaciteit te vergroten door bij investeringen de dubbeldekstreinen als standaard te nemen.

Treinverbinding AMS - Amersfoort - Berlijn

CDA CDA Amersfoort 11-06-2019 14:46

Treinverbinding Amsterdam – Berlijn ook in de toekomst via Amersfoort. Amersfoort – Het CDA vindt dat Amersfoort zich moet inzetten voor behoud van de dagelijkse directe spoorverbinding met Berlijn. De CDA-fractie heeft daarom bij monde van Jan de van der Schueren en Alex Engbers schriftelijke vragen gesteld over de mogelijke plannen om de treinverbinding Amsterdam-Berlijn in de toekomst niét meer via Amersfoort te laten lopen. Directe aanleiding vormt de motie die recent door CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch is ingediend en unaniem door de Kamer is gesteund. In de nabije toekomst zijn namelijk meer en snellere treinverbindingen vanuit Nederland naar Berlijn gewenst en om dit mogelijk te maken onderzoekt de regering thans verschillende routeopties, waaronder een route vanuit Amsterdam via Utrecht en Arnhem. De motie van Amhaouch verzoekt deregering de verschillende routevarianten op een volwaardige manier te onderzoeken voorde korte, middellange en lange termijn.Op dit moment maakt de directe intercity naar Berlijn 6 keer per dag een tussenstop inAmersfoort. In Nederland stopt deze trein ook in Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Almelo enHengelo. De van der Schueren en Engbers zijn van mening dat de uitstekendebereikbaarheid over het spoor en via de weg belangrijke sleutels van economischevoorspoed zijn voor Amersfoort en zijn directe omgeving. Dit geldt zowel voor het dagelijkseforensenverkeer als voor het opbloeiende toerisme. Een mogelijk ge-upgradespoorverbinding met Amsterdam is dan goed nieuws voor Amersfoort.Indien de route van Amsterdam naar Berlijn in de toekomst niet meer via Amersfoort zoulopen, betekent dit weliswaar iets meer ruimte op het spoor voor (ander) personenvervoer.De van der Schueren en Engbers maken zich echter zorgen dat dit ook kan betekenen dat ermeer ruimte ontstaat voor nog meer vervoer van gevaarlijke stoffen. Nu al gaan er per spoormeer gevaarlijke stoffen door Amersoort dan is afgesproken.De van der Schueren en Engbers vragen het college of het bereid is op ambtelijk enbestuurlijk niveau te overleggen met de andere intercity-gemeenten en zo nodig een lobbyte voeren voor het behoud van de huidige verbinding Amsterdam-Berlijn via Amersfoort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.