Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

6 documenten

Utrecht is niet voorbereid op de Brexit

VVD VVD Utrecht 01-02-2019 00:32

De Utrechtse VVD maakt zich zorgen dat Utrecht onvoldoende inzicht heeft in de impact van de Brexit op de Utrechtse economie. Eerder heeft het economisch bureau van ING laten weten dat de Brexit een grote impact heeft op de economie van Utrecht. Dus het is op z’n minst zorgelijk dat de gemeente Utrecht onvoldoende voorbereid is.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/33753/utrecht-is-niet-voorbereid-op-de-brexit

© Photo by Chris Lawton on ...

We lezen elke dag in het nieuws hoe het ervoor staat met de Brexit. Het risico op een harde Brexit is toegenomen na de harde ‘NO’ in het Britse parlement op de Brexit Deal met de EU. Dit leidt tot onzekerheid voor bedrijven.

Ook zien we dat kabinet zich zorgen maakt. Zelfs premier Mark Rutte houdt zich er persoonlijk mee bezig. Je ziet ook dat de Amsterdamse wethouder aangeeft dat de Brexit, en ook een harde Brexit, direct gevolgen voor de Amsterdamse economie heeft. Dan zou je toch verwachten dat er in Utrecht scenario’s worden geschetst en acties worden ondernomen.

De VVD heeft daar dan ook vragen over gesteld aan de Utrechtse wethouder Economie: wat is de impact op de economie? Dat weet hij niet. Natuurlijk is het goed dat de gemeente via de Expat-Desk vragen van bezorgde Britten in Utrecht zo goed mogelijk beantwoord. Er wordt ook samen met onderwijs- en onderzoeksinstellingen gekeken wat de effecten op onderzoeks- en onderwijssubsidies zijn. De impact op Utrechtse economie is ook belangrijk: en wat kan er dan gedaan worden. Gelukkig ondersteunt o.a. VNO-NCW ook bedrijven die exporteren en importeren vanuit het Verenigd Koninkrijk. Het wordt tijd dat ook de gemeente kijkt naar de economische gevolgen.

De SP-Top 5 voor een rechtvaardig Utrecht

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Utrecht 16-01-2019 19:44

Wie op 20 maart SP stemt, stemt voor een rechtvaardige Provincie Utrecht en helpt tegelijk Mark Rutte van zijn meerderheid in de Eerste Kamer af. De top 5 van onze lijst vertelt waarom je aan een stem op de SP ook na 20 maart nog wat hebt.

1. Andrea Poppe https://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/01/de-sp-top-5-voor-een-rechtvaardig-utrecht

250.000.000 euro is er de afgelopen 4 jaar verspild in onze provincie. Een kwart miljard! Zo kost het prestigeproject de Uithoflijn nu al 100 miljoen meer dan eerder beloofd. En GroenLinks, VVD, D66 en CDA en schuiven alle schuld van zich af.

Stop de grote verspilling. Het geld moet gestoken worden in de problemen waar gewone Utrechters mee zitten.

Zo moet het woningentekort eindelijk eens aangepakt worden. Ook moeten we ervoor zorgen dat de kosten van het klimaatakkoord niet bij de gewone mensen terecht komen, maar bij de vervuilers. En er moet goed en toegankelijk openbaar vervoer komen voor iedereen in onze provincie. De SP gaat zich daarvoor inzetten!

2. Michel Eggermonthttps://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/01/de-sp-top-5-voor-een-rechtvaardig-utrecht

Utrecht heeft goed en toegankelijk openbaar vervoer nodig. Stap 1: een busmaatschappij in handen van de provincie. Ons openbaar vervoer is geen verdienmodel voor buitenlandse aandeelhouders!

3. Rob Molenkamphttps://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/01/de-sp-top-5-voor-een-rechtvaardig-utrecht

Leg de energiekosten door klimaatverandering niet neer bij de laagste inkomens en versterk de natuur in Provincie Utrecht. De SP strijdt voor klimaatrechtvaardigheid en tegen het verkwisten van geld.

4. Truke Noordenboshttps://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/01/de-sp-top-5-voor-een-rechtvaardig-utrecht

Onze provincie kent een van de grootste woningtekorten van het land. Mensen betalen grof geld voor een huis. Ondertussen moeten kinderen noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen. Het is niet uit te leggen dat de provincie maar toekijkt!

5. Jan Breur https://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/01/de-sp-top-5-voor-een-rechtvaardig-utrecht

Er moet een einde komen aan de drang naar prestigeprojecten in onze provincie. Deze projecten vallen altijd duurder uit. Bakken vol gemeenschapsgeld rollen zo in de zakken van projectontwikkelaars. Kappen daarmee!

Onze volledige lijst is hier te vinden.

Zie ook: Verkiezingen

Tijd voor een rechtvaardig Utrecht!

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Utrecht 16-01-2019 19:38

‘Tijd voor een rechtvaardig Utrecht’. Onder die titel presenteert de SP Provincie Utrecht met trots haar kandidatenlijst en verkiezingsprogramma voor de Statenverkiezingen van 20 maart.

Betaalbaar wonen, beter openbaar vervoer en het bestrijden van geldverspilling staan centraal bij de SP. Speciaal speerpunt van de partij is klimaatrechtvaardigheid: de rekening voor de noodzakelijke maatregelen om van het gas af te gaan moet komen te liggen bij de grootste verbruikers en niet bij de burger.

Lijsttrekker Andrea Poppe: “De afgelopen jaren zijn er tientallen miljoenen over de balk gegooid onder regie van de VVD, D66, het CDA en GroenLinks. Dat moet stoppen! Met ons programma maken we de Provincie een stuk socialer en rechtvaardiger. Een stem op de SP helpt er bovendien aan mee dat Mark Rutte zijn meerderheid in de Eerste Kamer kwijtraakt, als de nieuwe Provinciale Staten die Eerste Kamer kiezen, later dit voorjaar.”

De lijst van de SP is een mooie mix van oud en nieuw, vrouwen en mannen. Andrea Poppe, de huidige fractievoorzitter, voert de lijst aan. De nummers 2 en 3, Michel Eggermont en Rob Molenkamp, zijn nieuw op de lijst, maar verdienden hun sporen al ruimschoots in de afdelingen en gemeenteraden van respectievelijk Utrecht en Amersfoort. Statenlid Truke Noordenbos uit Stichtse Vecht en raadslid Jan Breur uit Veenendaal completeren de top 5.

Meer over onze top 5Klik hier voor de volledige lijstKlik hier voor het programma

Zie ook: Verkiezingen

Tekenen!Rutte: roep de Amerikaanse ...

GroenLinks GroenLinks Utrecht 18-06-2018 12:52

Tekenen!

The Rights ForumStaak de ...

GroenLinks GroenLinks Utrecht 12-04-2018 10:24

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Utrecht 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.