Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

18 documenten

Jorien Migchielsen: De klok tikt voor het nachtleven

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Eindhoven 20-02-2020 14:45

“Een organisator die de moed verliest is ook de stad die een evenement verliest.” Deze woorden had ik de afgelopen weken kunnen uitspreken bij het debat over het Koelhuis. Maar deze zijn al in 2016 opgeschreven in de “discussienotitie: een evenementvriendelijk klimaat”, geschreven door Rogier Verkroost van D66 in samenwerking met Joost de Jong en Saskia Wempe van de VVD.

En deze discussienotitie is niet het oudste document wat we terugvinden als we grasduinen in de historie van de Eindhovense gemeenteraad. In januari 2013 werd – wederom door Rogier Verkroost (D66) – de motie “Kansen voor alternatieve kunst en cultuur in Eindhoven” ingediend, waarin D66 vraagt of het mogelijk is om leegstaand vastgoed te gebruiken voor het nachtleven en creatief ondernemers. Ondernemer Chris de Zeeuw had als bijlage een inventarisatie gemaakt van 13 organisaties die destijds ruimte zochten en kwam met goede voorbeelden uit andere steden.

Verkiezingsprogramma In 2017/2018 schreven we in ons verkiezingsprogramma: “We zijn voor een betere verspreiding en menging van cafés, uitgaansgelegenheden voor jong en oud, restaurants, overige horeca en winkels door de binnenstad. Zowel binnen het centrum, als op oude fabrieksterreinen als in andere stadsdelen. Openingstijden worden vrijgeven. Alleen in het geval van structurele overlast voor omwonenden, kunnen openingstijden worden beperkt. We willen functievermenging of ‘blurring’ van instellingen toestaan.” en tot onze verrassing stond een deel van deze ambitie ook in het coalitieakkoord.

#bruisendestad Ook anno 2020 gaat D66 nog steeds voor een bruisende stad, dag én nacht! Maar alle discussienotities, moties, verkiezingsprogramma’s en coalitieakkoorden ten spijt, is Eindhoven helaas nog steeds niet  24 uur per dag bruisend.

Motivatie Aan de motivatie bij de ondernemers en nachtmakers ligt het niet, in onze stad vol creatieve geesten zijn er genoeg goede ideeën. En uit de gigantische interesse voor het debat van de nacht in maart 2018 (voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen) blijkt dat het onderwerp leeft, zowel bij de nachtmakers als bij het publiek. De meeste ondernemers vragen daarbij niet om geld, maar om tijd, ruimte en medewerking van de gemeente. En daar gaat het nog al eens mis.

Tijd Het aspect “tijd” gaat gelukkig langzaamaan beter, de regels rondom sluitingstijden worden langzaamaan versoepeld door de verlaatjes (vergunningen om tot 6.00u open te mogen zijn), een initiatief van D66 en de VVD. Rogier pleitte vervolgens in 2017 al om geen beperkingen op te leggen aan het aantal verlaatjes. Deze raadsperiode zien we gelukkig dat de pilot verder wordt uitgebreid, maar óók dat het noodzakelijk is om vinger aan de pols te houden. Marco van Dorst en ik hebben daarom 3 keer raadsvragen gesteld en een motie mee ingediend om het (tijdelijk) stopzetten van de pilot verlaatjes en trage evaluaties te voorkomen. Het kan D66 dus niet snel genoeg gaan! Deze periode vinden we gelukkig ook GroenLinks aan onze zijde. En we zien ook dat wethouder List haar best doet steeds meer mogelijk te maken en we zien dat ze door wilt zetten, dus dat geeft hoop!

Ruimte Het aspect “ruimte” gaat zeker beter dan ten tijde van Rogiers motie uit 2013, maar we zijn er nog niet. Het atelierbeleid dat we 4 maanden geleden hebben aangenomen is een goed begin, dit geeft hoop! Maar tegelijkertijd zijn we wel benieuwd hoe dit concreet in de praktijk gaat uitpakken en in hoeverre het nachtleven hiervan meeprofiteert. Het stopzetten van de samenwerking met Stichting Ruimte in 2018, het afstoten van vastgoed door de gemeente, en het feit dat Eindhoven hard groeit en daardoor steeds meer met ruimtegebrek gaat kampen, zijn ontwikkelingen die invloed hebben op de beschikbaarheid van ruimtes voor creatieve ondernemers en nachtmakers. We hebben hier de afgelopen jaren meerdere keren raadsvragen over gesteld, we blijven volgen of er genoeg ruimte beschikbaar blijft en zullen aan de bel blijven trekken als dat nodig is.

Medewerking Maar dan het aspect “medewerking van de gemeente”.  Daar krijgen we nog steeds zorgelijke signalen over. Om ervoor te zorgen dat Eindhoven 24 uur per dag een bruisende stad wordt, verwachten we dat de gemeente de initiatieven van de nachtmakers toejuicht en een faciliterende houding aanneemt. Hiermee bedoelen we niet dat iedereen altijd maar een vergunning moet kunnen krijgen, naast bruisend moet het ook veilig zijn en weinig overlast geven. Die afweging is trouwens ook niet aan de gemeenteraad, wij kunnen immers niet oordelen over de brandveiligheid voor bezoekers, over het geluidsniveau in omliggende wijken, en of er aan de vereisten van een drank- of horecavergunning wordt voldaan. Daar hebben we regels voor waar aan getoetst wordt.

– Maar we verwachten wel dat de gemeenteraad met een visie op het nachtleven komt, – We verwachten dat de gemeente meedenkt met ondernemers, – We verwachten een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente, – We verwachten maatwerk waar mogelijk, – We verwachten een snelle en kundige reacties op vragen van ondernemers, – We verwachten dat er realistische geluidsmetingen worden gedaan, – We verwachten dat de gemeente bij een eventuele afwijzing advies aan de ondernemer geeft wat hij of zij moet doen om wèl aan de eisen te voldoen. – We verwachten dat er goed overleg is met omwonenden, – En tot slot verwachten wij dat – waar wettelijk mogelijk – er bij tijdelijke initiatieven gekeken wordt waar coulant met de regels omgegaan kan worden en waar bijvoorbeeld een melding volstaat.

Om stappen te kunnen zetten op dit gebied, heb ik voorgesteld om een informatie-/inspraakavond te organiseren, zodat de gemeenteraad van ambtenaren en ondernemers kan horen hoe het aanvragen van vergunningen en de samenwerking op dit moment gaat. Maar ook om goede ideeën te delen.

Hoe nu verder? Dinsdagavond hebben we met een overgrote meerderheid van de gemeenteraad besloten dat er een informatieavond én een commissie nachtleven komt. Daarbij gaan ondernemers, raadsleden en betrokkenen binnen de gemeente het huidige proces onder de loep nemen en bedenken hoe de dienstverlening beter kan. Goede ideeën uit andere steden en informatie uit eerdere bijeenkomsten van de afgelopen jaren worden natuurlijk meegenomen. Omdat het geduld al genoeg op de proef is gesteld, worden de eerste resultaten voor de zomervakantie gepresenteerd. Voor D66 is het belangrijk dat deze commissie onder verantwoordelijkheid van de gemeenteraad werkt en niet onder verantwoordelijkheid van ambtenaren, zodat de gemeenteraad haar kaderstellende en controlerende rol kan pakken, oftewel zelf ideeën kan aandragen en kan bijsturen als dat nodig is.

De afgelopen 7 jaar popt het onderwerp nachtleven dus af en toe op (en daarvoor vast ook), waarvan de laatste 2 jaar met grotere regelmaat. We maken stappen vooruit en soms een stapje terug, maar grote veranderingen duren te lang naar onze zin. Daarom danken we Mary-Ann Schreurs dat ze het onderwerp Koelhuis heeft geagendeerd, het initiatief heeft genomen een motie te schrijven, hierbij de samenwerking met D66 en andere fracties zocht, en de wens van D66 om een informatieavond te organiseren op te nemen in haar motie. Even dreigden er 2 moties te zijn die beide geen meerderheid zouden halen, maar gelukkig zochten ook GroenLinks en CDA tijdens de raadsvergadering alsnog de samenwerking op, en hebben we uiteindelijk met 8 partijen de motie voor de commissie en de informatieavond ingediend! Zo hoort het! Samen krijgen we dingen voor elkaar! We hopen dat er nu snel goede ideeën komen en deze door te kunnen voeren, we kijken hoopvol uit naar een bruisende Eindhovense nacht!

Nog langer uitstel huishoudelijke hulp

SP SP VVD D66 Eindhoven 07-10-2019 15:17

Na de uitspraak door de rechter in augustus dat de huishoudelijke hulp in Eindhoven niet voldoet aan de wet, sprak de gemeenteraad vorige week over hoe het nu verder moet. Veel partijen hadden kritiek op de gang van zaken en zelfs de VVD zei over de enorme vertraging bij de afhandeling van bezwaren “dat dit nooit meer mag gebeuren”. Maar helaas lieten de meeste fracties het bij woorden en bleven daden achterwege. Want toen de SP een motie indiende waarin de manier waarop burgemeester en wethouders de huishoudelijke ondersteuning hebben aangepakt wordt afgekeurd, werd deze alleen gesteund door het Ouderen Appel Eindhoven, DENK, M. A. Schreurs en D66. Alle andere partijen stemden tegen.

 

Wethouder Richters zei namens het college dat ze het “dossier huishoudelijke hulp” tot een goed einde zal brengen en recht zal doen aan de uitspraak van de rechtbank. Dat zijn alweer mooie woorden en goede voornemens maar wat betekent dat nu, vandaag, in de praktijk? Er is helaas opnieuw sprake van uitstel-uitstel-uitstel… Het college heeft weliswaar beloofd dat alle nieuwe indicaties voor huishoudelijke hulp weer, zoals de rechter heeft uitgesproken, in uren zullen worden uitgedrukt. Maar helaas is het college daar nog steeds niet mee begonnen, omdat eerst nog weer advies is gevraagd aan een extern bureau. Het college heeft wel besloten dat ook de andere ca. 250 bezwaarmakers extra hulp en zekerheid in uren gaan krijgen. Maar voordat iedereen uit deze groep dat ook werkelijk heeft, zijn we alweer een half jaar verder. En dan de 4500 mensen die niet in bezwaar zijn gegaan. Het college is wel van plan voor deze mensen iets te gaan doen, maar weet nog in de verste verte niet wat. Daar gaan ze nog op studeren, in ieder geval tot en met februari. En pas daarna (hoe lang daarna is niet bekend) gaat er werkelijk iets gebeuren….Al met al is er dus vandaag de dag bij de mensen waar het om gaat nog helemaal niets gebeurd. En moeten ze opnieuw afwachten wanneer dat wel het geval zal zijn…

 

Wat vooral opviel in de gemeenteraad is dat er heel veel wordt gesproken over processen en procedures, en hoe lastig het college het heeft met het “dossier” huishoudelijke hulp. De SP bekijkt het van een andere kant: namelijk, die van de mensen waar het om gaat. Waarvan sommigen nu al veel te lang in een vies huis wonen en nog steeds niet weten wanneer daar een einde aan komt. Zelfs de 250 mensen die weten dat de rechter hen helemaal gelijk geeft, moeten opnieuw afwachten wanneer ze daar eindelijk iets van gaan merken in hun eigen huis.

Dat de SP zoveel beter dan de meeste andere fracties weet wat er werkelijk speelt bij de mensen is mede te danken aan ons Meldpunt Zorg. Begin dit jaar heeft ons commissielid Sylvie van Dijk het Eindhovens Meldpunt Zorg gestart waar mensen terecht kunnen met hun ervaringen en problemen met de zorg en ondersteuning. In het Meldpunt werkt Sylvie samen met andere actieve SP-ers. Behalve dat er mensen worden geholpen in hun individuele situatie, geven de meldingen ons ook een steeds beter beeld van hoe het werkelijk is gesteld met de zorg in Eindhoven. Al heeft het college in de praktijk nog steeds niets gepresteerd, er zijn wel beloftes gedaan en de SP zal er nauwlettend op toezien dat die beloftes dit keer wel worden nagekomen…

 

 “op de foto Sylvie van Dijk en Zjak Hofman van het Meldpunt Zorg”

 

Persbericht D66 Eindhoven

D66 D66 Eindhoven 26-03-2019 22:10

Persbericht D66 Eindhoven

Eindhoven – 25 maart 2019

Hedenavond heeft de D66-fractie gezamenlijk besloten om minnelijk uit elkaar te gaan. De raadsleden Robin Verleisdonk, Tom Brouwers, Betty van Geel, Jorien Migchielsen en Marco van Dorst gaan samen verder als de fractie voor D66 in Eindhoven. Mary-Ann Schreurs gaat hierna onafhankelijk verder als gemeenteraadslid. Na een verschil van inzichten is er geconcludeerd dat het effectiever is voor de stad om vanuit twee verschillende benaderingen naast elkaar verder te gaan.

D66 is ontzettend trots op wat we de afgelopen 25 jaar met Mary-Ann bereikt hebben.

Namens,

Robin Verleisdonk, Tom Brouwers, Betty van Geel, Jorien Migchielsen, Marco van Dorst en Mary-Ann Schreurs

Mary-Ann Schreurs 25 jaar politiek actief

D66 D66 Eindhoven 12-02-2019 09:03

In februari 2019 is het 25 jaar geleden dat Mary-Ann Schreurs politiek actief werd voor D66 Eindhoven: ze werd in 1994 voor het eerst gekozen als raadslid en zou dat twee periodes blijven, tot 2002. Van 2002 tot 2006 was ze wethouder Ruimtelijke Ordening en na een periode weer raadslid te zijn geweest (2006-2010), was ze van 2010 tot 2018 wethouder van Cultuur, Design en Innovatie. Sinds maart 2018 is ze weer raadslid en is nog steeds erg gedreven om onze stad te verbeteren, of het nu gaat om het gezond maken van het Sociaal Domein of het stimuleren van innovatie in onze stad.

De D66-fractie heeft Mary-Ann Schreurs in het zonnetje gezet met een mooie bos bloemen en een fotocollage van haar door de jaren heen. We danken haar voor haar tomeloze inzet in de afgelopen jaren waarin ze niet wegliep voor moeilijke politieke besluiten. Samen met Mary-Ann blijven we ons inzetten voor een bruisend, inclusief en duurzaam Eindhoven!

In februari 2019 is het 25 jaar ...

D66 D66 Eindhoven 11-02-2019 22:38

In februari 2019 is het 25 jaar geleden dat Mary-Ann Schreurs politiek actief werd voor D66 Eindhoven: ze werd in 1994 voor het eerst gekozen als raadslid en zou dat twee periodes blijven, tot 2002. Van 2002 tot 2006 was ze wethouder Ruimtelijke Ordening en na een periode weer raadslid te zijn geweest (2006-2010), was ze van 2010 tot 2018 wethouder van Cultuur, Design en Innovatie. Sinds maart 2018 is ze weer raadslid en is nog steeds erg gedreven om onze stad te verbeteren, of het nu gaat om het gezond maken van het Sociaal Domein of het stimuleren van innovatie in onze stad. De D66-fractie heeft Mary-Ann Schreurs in het zonnetje gezet met een mooie bos bloemen en een fotocollage van haar door de jaren heen. We danken haar voor haar tomeloze inzet in de afgelopen jaren waarin ze niet wegliep voor moeilijke politieke besluiten. Samen met Mary-Ann blijven we ons inzetten voor een bruisend, inclusief en duurzaam Eindhoven! . . . D66 Eindhoven @maryann.schreurs #d66 #d66krijgthetvoorelkaar #mas #d66eindhoven #eindhoven #brainport #brabant #politiek #raad040

Raadsvragen budgetplafonds

D66 D66 Eindhoven 05-11-2018 21:32

Eindhoven, 05 november 2018

 

Geachte college,

De afgelopen maanden zijn de beheersmaatregelen in de tweedelijn een veelbesproken onderwerp geweest. D66 Eindhoven heft daarbij grote zorgen geuit over de manier waarop de set aan beheersmaatregelen wordt ingevoerd. Bekend is dat de budgetplafonds wachtlijsten gaan creëren. D66 Eindhoven heeft het college op het hart gedrukt dat het nooit zo mag zijn dat zorgvragers de dupe zijn van deze maatregelen. De gemeente heeft een zorgplicht en iedereen die zorg nodig heeft moet de juiste zorg krijgen op een tijdig moment. Met name twijfelt D66 Eindhoven over het invoeren van de budgetplafonds in combinatie met de snelheid van de implementatie en het verlagen van de tarieven.

Niet alleen D66 Eindhoven maar ook andere Eindhovense politieke partijen, zorgaanbieders en randgemeenten zijn openlijk bezorgd over de beheersmaatregelen. Zo stond er op 30 oktober 2018 in het Eindhovens Dagblad in het artikel Veldhovense wethouder: ‘Budgetplafonds Eindhoven gaan in tegen de wet’ dat er wel degelijk indicatie is dat mensen buiten de boot gaan vallen. De gemeente zal niet aan haar zorgplicht kunnen voldoen en is daarom onwettig. Eerder al heeft de CRvB de gemeente op de vingers getikt over het nieuw beleid rondom huishoudelijk hulp, waar de SP Eindhoven gegrond vragen bij stelt.

Wethouder, het kan toch niet zo zijn dat we in de toekomst meer van dit soort uitspraken gaan krijgen bij nieuw beleid? De gemeente Eindhoven zal zich toch zeker wel aan de wet willen houden? We realiseren ons allemaal hoe de vork in de steel zit wat betreft de financiën. Echter, is niemand er gebaat bij als Eindhoven zich niet aan gestelde regels houdt.

Derhalve de volgende vragen:

Is de weergave in het artikel van het ED juist? Houdt de gemeente zich niet aan de wet? Kan de gemeente zich niet aan de zorgplicht houden met deze beheersmaatregelen? Bent u het eens met D66 dat niemand er gebaat bij is als nieuw beleid tegen wet-en regelgeving in blijkt te zijn, later moet worden teruggedraaid en daarom extra rompslomp met zich mee brengt? Hoe gaat u de raad beter informeren over rechtsgeldigheid van toekomstige voorstellen? Wat is uw visie op het ontstaan van wachtlijsten, en wat gaat u eraan doen om deze zo veel mogelijk tegen te houden? Wat gaat de gemeente doen als de noodzakelijk te leveren zorg in de knel komt? Wie vangt dit op? Zien we een verschuiving van ambulante naar intramurale zorg? Is er contact geweest met randgemeenten over de implicaties van de beheersmaatregelen en wat heeft u gedaan met hun input?

 

Met vriendelijke groet,

 

Mariska Machiels (Commissielid, D66 Eindhoven)

Jorien Migchielsen (Raadslid, D66 Eindhoven)

Betty van Geel (Raadslid, D66 Eindhoven)

Mary-Ann Schreurs (Raadslid, D66 Eindhoven)

 

 

D66 gaat voor één krachtige gemeente, met aandacht voor Nuenense kenmerken

D66 D66 Eindhoven 24-08-2018 21:43

Afgelopen zomer bracht ik een bezoek aan het grootste oorlogsmuseum van Normandië in Caen. Op een van de landkaarten – stammend uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog – stond daar naast Eindhoven ook ‘Stratum’ nog als aparte gemeente aangeduid op de kaart. Als er een stad is die bewezen heeft een stad te kunnen zijn met een krachtige dorpse buurtcultuur dan is het Eindhoven wel. Wij zijn namelijk een mengelmoes van dorpen. Ondanks de verstedelijking van Eindhoven, blijft het typische karakter van oude dorpen als Stratum, Strijp, Gestel en Tongelre zichtbaar. Waarom? Omdat cultuur dat is wat door de mensen wordt geschapen en dus ook door de mensen wordt gecreëerd en ook door hen behouden blijft.

D66 staat voor een sterke regionale samenwerking in combinatie met een krachtige bestuurlijke eenheid. We moeten oppassen voor een wildgroei aan besluitvorming op bovengemeentelijk niveau. Een versnipperde regionale samenwerking belemmert bestuurlijke effectiviteit en gaat ten koste van de democratische legitimiteit. Regionale regelingen staan op te grote afstand van de lokale democratie en hebben onvoldoende bestuurlijke en democratische inbedding. Veel gebeurt min of meer buiten het zicht van de gemeenteraad en in het geval van sturing gaat het vaak om bijsturing achteraf. In de toekomst zal ook het draagvlak hier steeds meer onder gaan lijden. Voor de lange termijn biedt een woud aan regionale samenwerkingsverbanden geen goede en duurzame oplossingen.

D66 pleit dan ook al jaren voor het instellen van bestuurlijke regio’s die er een nauwe relatie met het rijk op nahouden. De herindeling met Nuenen zien wij dan ook als het begin van een steeds nauwere democratische verankering van de bestuurlijke regionale samenwerking die deze regio met alle uitdagingen die ons te wachten staan, meer dan ooit nodig heeft.

Oud-burgemeester Rob van Gijzel nam ons in zijn afscheidspublicatie ‘de stad die de toekomst maakt’ al mee in de visie van de Amerikaanse politicus en filosoof Benjamin Barber die een pleidooi hield voor krachtige stedelijke gebieden. Stadsbesturen staan volgens Barber het dichtst bij de burger, zijn pragmatisch in plaats van ideologisch, nemen sneller beslissingen en kennen de weg binnen internationale netwerken. Onze oud-wethouder Mary-Ann Schreurs heeft dat het laatste decennia meermaals aangetoond, samenwerken als stedelijke regio met Europa is effectief!

Zolang de inwoners van Nuenen blijven participeren en actief hun cultuur levendig blijven houden, dan zullen ook daar de typische Nuenense culturele kenmerken niet verdwijnen. De gemeente zal in onze ogen er dan ook alles aan moeten doen om ruimte te bieden voor deze typische Nuenense kenmerken. De waarborging van deze culturele waarden, is namelijk een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de samenvoeging van deze twee gemeenten. Het gebiedsgericht werken dat de gemeente toepast kan hier in onze ogen een prima bijdrage aan leveren.

Steden kenmerken zich veelal door een fiksere hoeveelheid aan bebouwing en D66 snapt dan ook de zorgen van de Nuenenaren omtrent de grote hoeveelheden groen die de gemeente rijk is. Om die reden zijn we blij dat het herindelingsplan helderheid schept; geen hoogbouw en grootschalige bouw in de natuurrijke gebieden van Nuenen. Op die manier blijft ook ruimtelijk gezien het dorpse karakter behouden. Ook voor het stedelijke gebied zijn deze groene buffers van groot belang.

D66 vindt het belangrijk dat de inwoner van Nuenen op een laagdrempelige manier toegang blijft houden tot de gemeente. Zoals D66 ook al jaren in Eindhoven bepleit, moeten inwoners hun eigen leefomgeving kunnen bepalen, dat geldt ook voor de inwoners van Nuenen. Hoe dat er in de praktijk uit zal gaan zien? Bestuur en democratie zijn niet vanaf een tekentafel opnieuw in te richten. Perspectieven zoals hiervoor geschetst, moeten dus ruimte laten voor invulling van onderop. De gemeentelijke verordening van de fusiegemeente staat dat toe: inwoners kunnen bijvoorbeeld een dorps- en wijkraad in het leven te roepen. Een kleinere gemeente heeft vaak veel betrokken inwoners die van onderop initiatieven ontwikkelen, iets waar Eindhoven van kan leren. Net als dat Nuenen heeft laten zien dat een goede verankering van de zorg-decentralisaties op gemeentelijke niveau mogelijk is, iets waar Eindhoven eveneens inspiratie uit kan putten.

Wat goed is voor de stad, is goed voor de regio en andersom! Om die reden staan wij positief tegenover de voorgestelde zienswijze van de gemeente Eindhoven ten aanzien van het herindelingsontwerp.

 

Robin Verleisdonk Fractievoorzitter D66 Eindhoven

 

 

Vandaag nemen we afscheid van ...

D66 D66 Eindhoven 30-05-2018 13:15

Vandaag nemen we afscheid van Mary-Ann Schreurs als wethouder van Eindhoven. Een vooruitstrevend en visionair bestuurder, vol daadkracht. Die omstreden onderwerpen, zoals een autoluwe binnenstad, niet uit de wegging. De nieuwe coalitie toont veel ambitie op dat punt, Mary-Ann gaf het startschot! Mary-Ann heeft als wethouder een stevig stempel op Eindhoven gedrukt. De renovatie van de Ventoseflat, de vorming van de stichting Cultuur, de inrichting van het Natlab als cultureel centrum; het is allemaal aan haar te danken. Wij zijn blij dat Mary-Ann de komende jaren haar ervaring en visionaire blik blijft inzetten binnen de raadsfractie van D66!

Van Gogh Museum naar Brabant?

D66 D66 Eindhoven 24-05-2018 21:22

Tijdens de laatste raadsvergadering van 22 mei hadden Tom Brouwers en ik de eer om de motie “Van Gogh Museum naar Brabant” in te dienen. Ik voerde als cultuurwoordvoerder het woord en mocht daarom mijn maidenspeech houden!

De laatste tijd komen er veel berichten vanuit Amsterdam dat ze zouden zuchten onder de grote aantallen toeristen, er wordt zelfs gesproken over de ‘verpretparkisering’ van de hoofdstad. Wijlen burgemeester Van der Laan sprak 1,5 jaar geleden al over “Amsterdam Castle” en “Amsterdam Beach” in een poging toeristen naar het Muiderslot en Zandvoort te krijgen. Ook noemde hij het Haagse Mauritshuis als een goed alternatief voor het Rijksmuseum. Vorige week werd aangekondigd dat de nieuwe coalitie van Amsterdam verregaande maatregelen wil nemen om toeristen te spreiden: rondvaartboten mogen niet meer aanmeren, touringcars worden geweerd, het aantal overnachtingsmogelijkheden wordt beperkt en de toeristenbelasting gaat omhoog.

In Brabant is het een heel ander verhaal: wij zijn juist blij met de toestroom van toeristen en dagjesmensen, dat is goed voor onze economie! Daarbij komt dat we graag een uitgebreider en diverser cultuuraanbod willen voor onze eigen inwoners en het vestigingsklimaat voor het bedrijfsleven van Brainport en haar (internationale) werknemers willen verbeteren. De oplossing is daarom logisch: het lokken van toeristen van Amsterdam naar Brabant door middel van cultuur. Dit levert voor zowel Amsterdam als Brabant een win-winsituatie op! Gelukkig is Brabant goed bereikbaar vanuit Amsterdam, zo gaan er tegenwoordig 6 intercity’s per uur van Amsterdam naar Den Bosch en Eindhoven.

Op dit moment blijven de cultuurbudgetten voor de Brabantse gemeenten enorm achter bij Amsterdam. Per inwoner van Brabant wordt er jaarlijks €3,45 aan cultuursubsidie toegekend door het Rijk, per inwoner van Noord-Holland is dat 12 keer zoveel, namelijk €41,-. Per Amsterdammer loopt dit zelfs op tot €130,50. Er loopt daarom niet voor niets een lobby om de Rijksgelden voor cultuur eerlijker over het land te verdelen. Ik heb hier begin 2016 ook al met succes een motie over ingediend op het landelijke D66-congres. Wij houden vanuit D66 de ontwikkeling op dit gebied dan ook scherp in de gaten. Wij zien de toekenning van de Regio-enveloppen voor Brainport als erkenning en een mooie impuls voor Brainport. Het is essentieel om ook daarna structureel de budgetten en het voorzieningenniveau in Brainport en de rest van Brabant op peil te krijgen én te houden.

Naast de scheve verdeling van cultuurgelden, zijn ook de BIS-instellingen (Basisinstellingen Cultuur) en de rijksmusea onevenredig over het land verspreid. Brabant heeft maar 3% van alle BIS-instellingen en er is momenteel geen enkel rijksmuseum onder de rivieren. De meeste rijksmusea staan in de Randstad, Amsterdam spant de kroon met 3 rijksmusea. Dus het is niet meer dan logisch om dit wat meer te spreiden. En aangezien Vincent van Gogh een Brabander was, is het op (langere) termijn verplaatsen van het Van Gogh Museum (of een dependance) naar Brabant een keuze die voor de hand ligt.

Met als doel gezamenlijk een oriënterend gesprek op te starten met Amsterdam over de mogelijkheden van het op termijn verplaatsen van het Van Gogh museum, hebben wij het college verzocht om afstemming te zoeken met de 5 Brabantse gemeenten waar Van Gogh heeft gewoond en gewerkt (Zundert, Nuenen, Etten-Leur, Tilburg en Den Bosch). Na een toezegging van wethouder Mary-Ann Schreurs tijdens de raadsvergadering heb ik de motie naar goed gebruik ingetrokken. We zijn benieuwd naar de opvolging en kijken uit naar de terugkoppeling van het (nieuwe) college!

Jorien Migchielsen Raadslid D66 Eindhoven

 

Zie hieronder de berichten die in de media verschenen zijn over bovenstaande motie:

Studio040

Eindhovens Dagblad

AT5

Omroep Brabant

NRC

BN DeStem

Brabants Dagblad

Parool

Mary-Ann Schreurs: Een tijdperk van ambitie en innovatie

D66 D66 Eindhoven 07-05-2018 19:09

Na de verkiezingen en formatie lijkt er voor D66 Eindhoven ditmaal geen plaats in het nieuwe college van B&W. Dat vinden we als D66 uiteraard jammer. We doen immers in de politiek mee om dingen te kunnen bereiken. Bovendien hebben we een prachtig programma om de stad vooruit te helpen, dat we graag zelf hadden willen uitvoeren. Maar soms overkomt het je dat je niet mee mag besturen. We wensen de nieuwe coalitie veel succes, en we zullen uiteraard op een positief kritische wijze oppositie gaan voeren en de coalitie uitdagen de grote ambities voor de stad op te pakken en daarbij innovatieve oplossingen niet te schuwen. 

In de media is het feit dat we in de oppositie belanden vooral geframed als een afrekening met onze wethouder Mary-Ann Schreurs. Diverse suggestieve berichten zijn geschreven om haar neer te zetten als een persoon waarmee het onmogelijk besturen zou zijn. Iets dat overigens door de informateur en overige partijen wordt ontkend. De geluiden waarop men zich baseert schijnen uit bepaalde wandelgangen te komen waar niemand van weet wie er rondlopen. Hiernaast kwamen er na het nieuws diverse vijanden uit hun holletjes gekropen om nog even een trap na te geven naar de wethouder wiens beleid blijkbaar niet in hun straatje past. Kritiek geven is eenvoudig. Iedere bestuurder die zijn werk doet kun je vanuit een bepaald politiek perspectief met de grond gelijk maken. Aan de andere kant kun je je afvragen of het een goede zaak was geweest als een wethouder geen enkele tegenstander zou hebben gehad. Slechts een bestuurder die niets doet zal geen tegenstand kennen. 

Met het aftreden van Mary-Ann Schreurs komt er vooralsnog een einde aan een tijdperk waarin het dagelijks bestuur van de gemeente Eindhoven verzekerd was van een flinke dosis ambitie, creativiteit en daadkracht. Vele dossiers die jarenlang voort sleepten zijn tot een goed einde gebracht. En als daarbij eens flink tegen de haren van de gevestigde belangen moest worden ingestreken dan was ze daar absoluut niet bang voor.  De onconventionele oplossingen die uit de sector van de wethouder kwamen waren soms zelfs voor de eigen fractie uitdagend om te doorgronden maar uiteindelijk bleek het altijd te kloppen en was het onmogelijke weer eens mogelijk gemaakt.

De lijst van wapenfeiten die D66 via Mary-Ann voor elkaar heeft weten te boksen is indrukwekkend. De komst van Natlab 2.0, de renovatie van de Ventoseflat, het profileren van Eindhoven als designstad, de hervorming van de bibliotheek, de oprichting van de stichting cultuur en het maken van een einde aan het tekort aan studentenkamers in onze stad. En dan vergeten we nog een hele hoop. Bovendien speelde ze een zeer voorname rol in het uitbreiden van de onderwijshuisvesting, de herinrichting van onze binnenstad en het creëren van innovatieve oplossingen voor de fijnstof problematiek. Ze heeft in financieel lastige tijden de noodzaak tot verandering ten volle benut. Ze liet zich niet verleiden tot visieloos bezuinigen maar probeerde altijd het systeem te hervormen naar een situatie waarbij met minder geld dingen mogelijk bleven. 

Natuurlijk mag men kritiek hebben op een bestuurder, ook wanneer deze van D66 is. In de politiek kun je doorgaans geen keuzes maken waar iedereen het mee eens is. Maar dat een keuze tot verandering weerstand opwekt is een normaal fenomeen en niet per definitie een teken van slecht bestuur. Het opportunisme waarmee deze weerstand wordt geframed als slecht beleid stoort ons. We zullen de laatsten zijn die zullen beweren dat Mary-Ann Schreurs nooit een fout zal hebben gemaakt. Maar fouten horen bij daadkracht. Een bestuurder zonder fouten voert doorgaans niets uit. Bovendien heeft bij alle bestuursdaden het belang van Eindhoven en haar toekomst voorop gestaan.

We kunnen ons als partij gelukkig prijzen dat Mary-Ann ook bereid is de stad te dienen vanuit de gemeenteraad. Niet iedere wethouder die ongewenst moet aftreden denkt daarbij nog aan het kiezersmandaat. De vele stemmers die de erfenis van Mary-Ann Schreurs wel op waarde hebben geschat kunnen nu wel rekenen op vertegenwoordiging. Deze grote hoeveelheid kennis, ervaring en contacten in onze fractie betekenen zowel goed als slecht nieuws voor de nieuwe coalitie. Het slechte nieuws is dat men het niet eenvoudig gaat krijgen wanneer men gemakzuchtig gaat besturen met behoudende keuzes en beleid met een korte houdbaarheidsdatum. Het goede nieuws is dat de nieuwe coalitie een oppositie heeft die geleid zal worden door een partij die hen niet alleen een eerlijke kans geeft, maar die ook actief de agenda zal blijven vullen met innovatieve en ambitieuze plannen.

Bestuur en fractie van D66 Eindhoven

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.