Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

2 documenten

Onderzoek Follow the Money toont gegraai van zorgbedrijven aan

SP SP D66 CDA Zutphen 26-06-2019 21:32

De Zutphense gemeenteraad van 8 april roept SP-wethouder Mathijs ten Broeke op het matje tijdens het vragenkwartiertje. De reden? Zijn uitspraken over aanbestedingen in de thuiszorg in de Stentor van de week ervoor. CDA, D66 en BewustZW riepen de wethouder op om zijn woorden te nuanceren, het zou de zorgbedrijven in een kwaad daglicht stellen en onnodig hard zijn. "Een realistischere toon zou iets beter zijn" zei het CDA.

Als reactie daarop zei de wethouder dat wat hij zei “geen woord te veel was. Dit is inderdaad wat er aan de hand is." Hij beëindigde zijn betoog met het aantonen dat zij als college weinig inzicht hebben in de uitgaven van zorgbedrijven en waar het gemeenschapsgeld naartoe gaat. "Dit is een kwestie tussen werkgever en werknemer, daar hebben wij niet direct inzicht in”.

Een paar maanden later, op 26 juni 2019, publiceert journalistieke waakhond Follow the Money een onderzoek naar de winsten bij zorgbedrijven. En wat blijkt: door het hele land strijken zorgbedrijven meer op dan wat ze uitgeven aan zorgverlening en organisatie. In sommige gevallen blijkt de winst tot 20% te zijn gestegen. Gemeenschapsgeld wat eindigt in de zakken van zorgcowboys, zoals het onderzoeksteam het zelf noemt.

SP fractievoorzitter Nils Müller: “Het onderzoek van Follow the Money toont voor de zoveelste keer aan dat het marktstelsel failliet is. Het is hoog tijd om een definitief einde te gaan maken aan de marktwerking in de huishoudelijke zorg. Tot het zo ver is, moet de gemeente de zorgbedrijven streng controleren. En als daar aanleiding toe is, moet de gemeente zorgbedrijven direct onder verscherpt toezicht plaatsen."

Van Omroep Gelderom: Politiek eist actie na bikkelhard rapport Plus OV. 'Bijna alles ging mis'

CDA CDA VVD PvdA GroenLinks SP D66 Brummen 19-11-2017 22:03

ARNHEM - Politieke partijen in de acht Gelderse gemeenten die betrokken zijn bij PlusOV eisen snelle verbetering van het speciaal vervoer. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland. ‘De tekortkomingen zijn schokkend.’ Geschreven door Maarten Dallinga De wethouders die betrokken zijn bij PlusOV hebben hun gemeenteraden heel wat uit te leggen. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Gelderland langs politieke fracties in de gemeenten waar PlusOV het speciaal vervoer regelt. Meer dan veertig partijen werden benaderd voor een reactie op het extern rapport dat afgelopen maandag verscheen, waaruit blijkt dat PlusOV fout op fout heeft gestapeld. ‘Dit rapport legt schokkende tekortkomingen bloot’, zegt Ruud Kooij, fractievoorzitter van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. Volgens Gerry Ypma, CDA-fractielid in Brummen, is de impact van de regionale aanpak ‘totaal onderschat’. Marga Jonkman, PvdA-fractievoorzitter in Apeldoorn: ‘Het is een bizarre gang van zaken, bijna alles ging mis.’ Al maanden wordt geklaagd over bijvoorbeeld kwetsbare kinderen en ouderen die niet of te laat worden opgehaald en routes die onnodig lang zijn. ‘ Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezienFrans Heitling, raadslid PvdA Zutphen 'Bar tegengevallen' Uit het onderzoek (dat zich richtte op de periode 21 augustus tot half september) blijkt onder meer dat PlusOV als planner van de ritten heeft verzuimd om 'tijdig deugdelijke vervoersplannen aan de vervoerders op te leveren'. Ook werkte PlusOV met software die nog niet doorontwikkeld was en was er te weinig kennis in huis. ‘Zelden heb ik zo’n gruwelijk hard rapport gezien’, zegt het Zutphense PvdA-raadslid Frans Heitling. Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst: ‘Het zo rooskleurig voorgestelde plan rond het opzetten van PlusOV is bar tegengevallen.' Verschillende fracties geven aan vragen te zullen stellen aan de wethouder in hun gemeente die over speciaal vervoer gaat. PlusOV is actief in de gemeentenApeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen en is een samenwerking tussen deze gemeenten. Inaugustus 2016 startte PlusOVmet leerlingenvervoer in de gemeente Apeldoorn en sinds augustus 2017 verzorgt PlusOV ook het leerlingenvervoer in de andere betrokken gemeenten. Sinds 1 januari dit jaar rijdt al het Wmo-vervoer (de vroegere Regiotaxi) in deze regio onder de naam PlusOV. Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar geblekenGerry Ypma, CDA Brummen ‘We hadden al gewaarschuwd’ De Stedendriehoek is de enige van de zes Gelderse vervoersregio’s die de planning van de ritten zelf regelt. Alleen het daadwerkelijke vervoer is bij PlusOV uitbesteed. ‘Bij de start hadden we daarom al gewaarschuwd’, zegt Ruud Kooij van VVD-Liberaal 2000 in Voorst. ‘De overheid die ondernemertje speelt: dat kan niet succesvol zijn. Er zijn wat dat betreft legio voorbeelden.’ Mame Douma, fractievoorzitter van Lokaal Belang in Brummen: ‘Wij vroegen ons altijd al af of een ambtelijke aansturing van het vervoer wel het beste zou zijn. En inderdaad blijkt dit behoorlijke opstartproblemen te geven.’ Ook over de nieuwe software waarmee gewerkt wordt, werden eerder al kritische vragen gesteld, bijvoorbeeld door het CDA in Brummen: ‘Ons werd verzekerd dat het in orde zou komen, maar niets is minder waar gebleken’, stelt raadslid Gerry Ypma vast. Paul Jonkman van D66 in Voorst: ‘Wij worstelen met de vraag waarom niet in een veel eerder stadium door PlusOV aan de bel is getrokken.’ Tekst gaat verder onder de reportage (uit september 2017) Verbetering: ‘Eerst zien, dan geloven’ In reactie op het rapport heeft PlusOV inmiddels maatregelen genomen. Zo is er een interim-management aangesteld en worden routes die niet goed lopen, ongeveer 20 procent, zo snel mogelijk verbeterd. ‘Ik hoop echt dat het goedkomt’, zegt PvdA-raadslid Frans Heitling uit Zutphen. ‘Maar als ik het rapport zie, dan denk ik: eerst zien en dan geloven.’ Verschillende politieke partijen vragen zich hardop af of de oprichting van PlusOV überhaupt wel een goed idee is geweest. ‘Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je niet’, zegt bijvoorbeeld Marga Jonkman van de PvdA in Apeldoorn. Wat haar betreft wordt het speciaal vervoer op veel kleinere schaal geregeld, per gemeente. ‘Ik zou graag weten wat de gevolgen zijn als we deze hele gemeenschappelijke regeling van PlusOV zouden ontbinden’, zegt zij. Eigenlijk kun je nu zeggen dat we het nooit zo hadden moeten doen. Met de meest kwetsbare mensen in de regio experimenteer je nietMarga Jonkman, PvdA Apeldoorn Menselijke maat PlusOV moest zorgen voor een efficiëntere organisatie van het speciaal vervoer, maar door alle problemen zijn er ‘veel extra kosten’ gemaakt. Dat bekende PlusOV-bestuursvoorzitter Wim Vrijhoef (ook D66-wethouder in Voorst) afgelopen maandag in een interview met Omroep Gelderland. ‘Als het financieel rendement achterblijft, dan is er geïnvesteerd in een ingewikkeldeen kwetsbareorganisatie, die ook slank en eenvoudig vormgegeven had kunnen worden’, reageert zijn partijgenoot Paul Jonkman, fractievoorzitter van D66 in Voorst. Afgelopen maandag gaf Vrijhoef aan dat het ‘zeker denkbaar’ is dat hij opstapt. Maar de gemeenteraadsfracties vinden het vooral belangrijk dat het vervoer snel verbetert: ‘Daar moet de prioriteit liggen’, zegt Margien de Vries van GroenLinks Apeldoorn. ‘De oorzaak moet niet alleen in personen gezocht worden’, meent ook SP-fractievoorzitter Mathijs ten Broeke uit Zutphen. ‘Het zijn de gezamenlijke gemeenten die voor deze opzet en het bijbehorende budget gekozen hebben. Geld is leidend en daarmee hebben kwaliteit en de menselijke maat het nakijken.’ Binnenkort publiceert Omroep Gelderland de resultaten van een eigen, grootschalig onderzoek naar het functioneren van speciaal vervoer in Gelderland. Wilt u uw ervaringen kwijt? Mail dan naar Maarten Dallinga. Zie ook: · Onderzoek: veel mis bij speciaal vervoer PlusOV · Het rapport van Cissonius (pdf) · Veel kritiek op leerlingenvervoer: 'Dit moet volgend jaar beter' · Ouderen wachten uren op de taxi; vervoer PlusOV chaos · Nog steeds veel onrust bij kinderen en ouders door problemen met leerlingenvervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.