Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Wethouder Oude IJsselstreek moet uit ...

PvdA PvdA CDA Oude IJsselstreek 05-07-2019 15:00

Gemeente Oude IJsselstreekVanmiddag ...

Lokaal Belang Lokaal Belang Oude IJsselstreek 26-06-2019 10:26

Gemeente Oude IJsselstreek👉 ...

D66 D66 Oude IJsselstreek 19-06-2019 10:20

D66 dient motie van wantrouwen in.

D66 D66 VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 05-09-2018 18:22

Tijdens de raadsvergadering van 30 augustus heeft D66, mede namens de VVD, PvdA en SP, een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend. Hiertoe hebben wij niet lichtvaardig besloten, en dat besluit vraagt dan ook om een uitleg, die wij u hieronder geven. De volledige tekst van de motie, inclusief een puntsgewijze toelichting, is hier te vinden: https://goo.gl/awKnz6

Goed onderwijs

D66 vindt goed en toegankelijk onderwijs enorm belangrijk, en is zich ervan bewust dat een goede huisvesting onmisbaar is. Dat dit kosten met zich meebrengt spreekt vanzelf. En ook dat deze kosten worden betaald uit belastinggeld, dat de burgers van deze gemeente moeten ophoesten. D66 vindt het daarom ook van groot belang dat op een verantwoorde manier met geld van de belastingbetaler wordt omgegaan. En daarbij past een gezond kritische blik van de gemeenteraad, die uiteraard optimaal geïnformeerd moet worden.

De controlerende taak van de gemeenteraad

De raad is in de gemeente het hoogste bestuursorgaan, te vergelijken met de tweede kamer. Wethouders voeren hun taak uit onder toezicht van de raad, net als ministers. De wethouder heeft de plicht om de raad juist en voldoende te informeren. De raad heeft het recht om de wethouder om extra informatie te verzoeken. De wethouder mag de gevraagde informatie slechts bij hoge uitzondering weigeren, bijvoorbeeld als de verstrekking van de informatie in strijd met het openbaar zou zijn.

Liegen (het bewust spreken van onwaarheden) tegen de Raad is daarbij voor een wethouder onaanvaardbaar. Dat geldt ook voor een minister in de tweede kamer.

De feiten

In de commissievergadering van de commissie MO van 12 juli 2018 werd gesproken over de nieuwbouw van het Almende College. Gebleken is dat de kosten, nog voor de definitieve aanbesteding, al van 10 naar € 13 miljoen euro zouden stijgen. In de commissievergadering werd gevraagd waarom het project nu al 3 miljoen euro duurder zou worden.

Wethouder Peter van de Wardt (CDA), heeft pas na herhaald aandringen de gevaagde informatie verstrekt, en van die informatie een groot deel geheim verklaard. Een deel van de commissievergadering werd ook geheim verklaard. Tijdens de commissievergadering dook een brief op aan de gemeenteraad van Achterhoek VO over de kostenstijging, welke brief de Raad nooit heeft bereikt. Deze brief zat bij de geheime stukken.

De wethouder zei in het openbare deel van de vergadering dat hij niet wist waarom die brief geheim was verklaard, dat hij ook niet wist waarom die brief nooit bij de Raad terecht was gekomen, en hij wekte de indruk dat dit aan de griffie lag. In het besloten gedeelte gaf de wethouder toe dat het college van Burgemeester en Wethouders de brief in een schriftelijk besluit geheim had verklaard. Ook is gebleken dat deze wethouder op meerdere punten niet naar waarheid geantwoord heeft. Op de vraag waarom hij niet de waarheid had gesproken gaf Van de Wardt geen antwoord.

Pas na herhaald aandringen heeft de wethouder voor het achterhouden van de brief in het openbaar zijn excuses aangeboden. Hij gaf wel aan met de beste intenties te hebben gehandeld.

Conclusie

Wethouder Peter van de Wardt heeft meermalen geweigerd om gevraagde informatie aan de raad te verstrekken, en heeft nog altijd niet alle vragen behoorlijk beantwoord. Hij heeft ook meermalen tegen de raad gelogen.

De excuses zijn ongeloofwaardig. Op vragen waarom hij heeft gelogen zegt hij namelijk “slechts goede bedoelingen” te hebben gehad. Dat legde hij niet inhoudelijk uit, zodat de Raad hem op zijn woord moet geloven dat hij met goede bedoelingen heeft gelogen. Hieruit blijkt dat deze wethouder totaal geen inzicht toont in het kwalijke van zijn handelen, waarmee de kans groot is dat hij opnieuw zal liegen en stukken zal achterhouden als hij de kans krijgt. Als een wethouder liegt dan is dat erg, en dan heeft hij wat uit te leggen. En dat doet hij niet.

De Raad kan er dus niet langer van op aan dat wethouder Van de Wardt de Raad in de toekomst wel juist en volledig zal informeren. Dit leidt tot een onwerkbare situatie.

De fractie van D66 vindt dat wethouder Van de Wardt moet opstappen omdat hij niet langer te vertrouwen is, en heeft de gemeenteraad daarom voorgesteld een motie van wantrouwen aan te nemen. Deze motie is door alle oppositiepartijen gesteund, maar aangezien er geen steun van de coalitiepartijen voor de motie was kan de wethouder vooralsnog blijven zitten.

The post D66 dient motie van wantrouwen in. appeared first on D66 Oude IJsselstreek.

Almende of ellende? Een terugblik

SP SP CDA Oude IJsselstreek 01-09-2018 18:59

In 2014 werd duidelijk: door de demografische ontwikkelingen in de Achterhoek, zou het Almende College dat uit drie locaties bestaat, op termijn te groot zijn. De overkoepelende organisatie stelde de gemeente voor om de locaties Wesenthorst en Bluemers te sluiten en nieuwbouw voor het vmbo te plegen bij de bestaande Isala-locatie in Silvolde.

Meerdere varianten werden aan de gemeenteraad gepresenteerd, met de daarbij behorende kostenplaatjes, variëren van ongeveer 8 tot 15 miljoen. Uiteidenlijk werd in 2016 door de raad het besluit genomen dat er gebouwd mocht worden voor negen miljoen euro. De economie begon aan te trekken, bouwkosten stegen en in 2017 bleek dat Achterhoek VO meer geld nodig had. De raad schroefde in september het bedrag van negen naar tien miljoen op. Er werd door de gemeente en Stichting Achterhoek VO een bekostigingsovereenkomst gesloten, waarin werd vastgelegd dat eventueel stijgende bouwkosten boven die tien miljoen voor rekening van Achterhoek VO zou komen en dat de gemeente het risico van stijgende rentelasten op zich zou nemen. 

In december was het de rector van het Almende College echter al duidelijk: de bouwkosten zouden hoger worden, nl. rond de dertien miljoen. Hij belde wethouder Peter van de Wardt met deze mededeling op. Peter van de Wardt koppelde dit echter niet terug naar de gemeenteraad. De gemeenteraad die verantwoordelijk is voor de budgetten. 

Pas in februari werd in een besloten commissievergadering door een ambtenaar gepresenteerd dat de bouwkosten zouden stijgen, met de mededeling dat opnieuw zou worden gaan onderhandeld en dat het verschil waarschijnlijk “sam-sam” zou worden verdeeld tussen gemeente en schoolbestuur. De raad zou voor de raadsvergadering van februari ingelicht worden. De raad werd echter niet ingelicht.

De verkiezingen kwamen, een nieuw college van B&W werd gevormd en het werd zomer. Nét voor het zomerreces kwam wethouder Van de Wardt met het verzoek aan het presidium en de agendacommissie dat er zo snel mogelijk een raadsvergadering moest komen, om tot besluitvorming te komen ten aanzien van de overschrijding van het budget. Hoe hoog die overschrijding was, was nog steeds niet exact bekend bij de raad. De specificatie ervan al helemaal niet. In de gecombineerde presidium- en agendacommissievergadering werd niet aan het verzoek van de wethouder voldaan; in de eerste week van het zomerreces een ingelaste commissie- én raadsvergadering te beleggen, maar op 12 juli een commissievergadering en op 23 augustus een raadsvergadering. Haast was geboden, volgens Van de Wardt, om dat de bezwaartermijn van de aanbesteding op 31 augustus af zou lopen. Achteraf bleek dat onwaar; die datum was 23 september. 

Op 12 juli, de dag van de commissievergadering, lag er een raadsvoorstel, dat achteraf ook onwaarheden bleek te bevatten, van twee A4-tjes en een blanco gemaakte bijlage. De rest van de informatie was “vertrouwelijk” en geheim. Tussen de geheime stukken zat ook een brief van Achterhoek VO, die aan de raad was gericht. Vanwege de vertrouwelijkheid was normaal overleg binnen de fracties over deze materie niet mogelijk. Tijdens de commissievergadering ging het voornamelijk over de gebrekkige en onvolledige informatievoorziening door het college en wie “de brief” geheim verklaard had. Bij dat laatse bleef de wethouder lang draaien en liegen en gaf daar zelfs de ambtenaren van de griffie de schuld. Na lang aandringen van de oppositiepartijen gaf Van de Wardt uiteindelijk toe, dat hij tot geheimhouding had besloten. Geheimhouding van een brief aan de raad door een wethouder, waarvan de Gemeentewet stelt dat alleen de raad dit mag. 

In de weken na de commissievergadering dienden de oppositiepartijen meerdere verzoeken tot informatie in. De wethouder meende dat híj kon bepalen welke informatie verstrekt mocht worden. Terwijl de wet stelt dat raadsleden dit zelf bepalen. Al die tijd zwegen de coalitiepartijen. 

Op 23 augustus volgde de raadsvergadering. Terwijl de oppositie het hele zomerreces had gebruikt om zoveel mogelijk informatie te vergaren, kwam de coalitie niet verder dan “We hadden het ook liever anders gezien” en “Het is de nieuwe werkelijkheid.” Verbazingwekkend, met wat voor gemak Lokaal Belang en CDA onze inwoners drie miljoen euro extra uit de portemonnee trekken. Een inhoudelijk debat was nauwelijks mogelijk. De coalitie had de hakken in het zand gezet en hield hun wethouder, die gelogen had, die informatie achtergehouden had, die de Gemeentewet meerdere keren overteden had, de hand boven het hoofd. In de tweede termijn van deze raadsvergadering, op 30 augustus, probeerde de oppositie nog met een amendement tot een compromis te komen: de kosten voor duurzaam bouwen, 1,1 miljoen voor rekening van de gemeente en de rest, de stijging van de bouwkosten voor rekening van de stichting. Ondertussen blééf de wethouder ontkennen. Toen uiteindelijk bleek dat er vanuit de oppositie geen enkel vertrouwen in hem was, bood hij na een schorsing zijn “oprechte excuses” aan. Too little, too late, oordeelde de oppositie en diende een motie van wantrouwen in. Een andere conclusie was niet mogelijk: deze wethouder verdient eeen rode kaart.  

Tijdens de raadsvergadering van 30 ...

D66 D66 VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 31-08-2018 10:12

Tijdens de raadsvergadering van 30 augustus heeft D66, mede namens de VVD, PvdA en SP, een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend. Hiertoe hebben wij niet lichtvaardig besloten, en dat besluit vraagt dan ook om een uitleg, die wij u hieronder geven. De volledige tekst van de motie, inclusief een puntsgewijze toelichting, is hier te vinden: https://goo.gl/awKnz6 Goed onderwijs D66 vindt goed en toegankelijk onderwijs enorm belangrijk, en is zich ervan bewust dat een goede huisvesting onmisbaar is. Dat dit kosten met zich meebrengt spreekt vanzelf. En ook dat deze kosten worden betaald uit belastinggeld, dat de burgers van deze gemeente moeten ophoesten. D66 vindt het daarom ook van groot belang dat op een verantwoorde manier met geld van de belastingbetaler wordt omgegaan. En daarbij past een gezond kritische blik van de gemeenteraad, die uiteraard optimaal geïnformeerd moet worden. De controlerende taak van de gemeenteraad De raad is in de gemeente het hoogste bestuursorgaan, te vergelijken met de tweede kamer. Wethouders voeren hun taak uit onder toezicht van de raad, net als ministers. De wethouder heeft de plicht om de raad juist en voldoende te informeren. De raad heeft het recht om de wethouder om extra informatie te verzoeken. De wethouder mag de gevraagde informatie slechts bij hoge uitzondering weigeren, bijvoorbeeld als de verstrekking van de informatie in strijd met het openbaar zou zijn. Liegen (het bewust spreken van onwaarheden) tegen de Raad is daarbij voor een wethouder onaanvaardbaar. Dat geldt ook voor een minister in de tweede kamer. De feiten In de commissievergadering van de commissie MO van 12 juli 2018 werd gesproken over de nieuwbouw van het Almende College. Gebleken is dat de kosten, nog voor de definitieve aanbesteding, al van € 10.000.000,00 naar € 13.000.000,00 zouden stijgen. In de commissievergadering werd gevraagd waarom het project nu al 3 miljoen euro duurder zou worden. Wethouder Peter van de Wardt (CDA), heeft pas na herhaald aandringen de gevaagde informatie verstrekt, en van die informatie een groot deel geheim verklaard. Een deel van de commissievergadering werd ook geheim verklaard. Tijdens de commissievergadering dook een brief op aan de gemeenteraad van Achterhoek VO over de kostenstijging, welke brief de Raad nooit heeft bereikt. Deze brief zat bij de geheime stukken. De wethouder zei in het openbare deel van de vergadering dat hij niet wist waarom die brief geheim was verklaard, dat hij ook niet wist waarom die brief nooit bij de Raad terecht was gekomen, en hij wekte de indruk dat dit aan de griffie lag. In het besloten gedeelte gaf de wethouder toe dat het college van Burgemeester en Wethouders de brief in een schriftelijk besluit geheim had verklaard. Ook is gebleken dat deze wethouder op meerdere punten niet naar waarheid geantwoord heeft. Op de vraag waarom hij niet de waarheid had gesproken gaf Van de Wardt geen antwoord. Pas na herhaald aandringen heeft de wethouder voor het achterhouden van de brief in het openbaar zijn excuses aangeboden. Hij gaf wel aan met de beste intenties te hebben gehandeld. Conclusie Wethouder Peter van de Wardt heeft meermalen geweigerd om gevraagde informatie aan de raad te verstrekken, en heeft nog altijd niet alle vragen behoorlijk beantwoord. Hij heeft ook meermalen tegen de raad gelogen. De excuses zijn ongeloofwaardig. Op vragen waarom hij heeft gelogen zegt hij namelijk “slechts goede bedoelingen” te hebben gehad. Dat legde hij niet inhoudelijk uit, zodat de Raad hem op zijn woord moet geloven dat hij met goede bedoelingen heeft gelogen. Hieruit blijkt dat deze wethouder totaal geen inzicht toont in het kwalijke van zijn handelen, waarmee de kans groot is dat hij opnieuw zal liegen en stukken zal achterhouden als hij de kans krijgt. Als een wethouder liegt dan is dat erg, en dan heeft hij wat uit te leggen. En dat doet hij niet. De Raad kan er dus niet langer van op aan dat wethouder Van de Wardt de Raad in de toekomst wel juist en volledig zal informeren. Dit leidt tot een onwerkbare situatie. De fractie van D66 vindt dat wethouder Van de Wardt moet opstappen omdat hij niet langer te vertrouwen is, en heeft de gemeenteraad daarom voorgesteld een motie van wantrouwen aan te nemen.

Wethouder Van de Wardt spreekt onwaarheden uit

SP SP Oude IJsselstreek 13-07-2018 17:47

Donderdag 12 juli kwamen, in het zomerreces, de raadscommissies Financiën en Fysieke Leefomgeving van Oude IJsselstreek bij elkaar, om te vergaderen over het raadsvoorstel omtrent de verhoging van het budget voor de nieuwbouw van het Almende College, afdeling vmbo. 

 

Het voorstel van wethouder Peter van de Wardt, om in de eerste week van het zomerreces zowel de commissievergadering als de raadsvergadering over dit onderwerp te agenderen werd in de gezamenlijke vergadering van presidium en agendacommissie afgewezen. De raad wil voldoende tijd om zich te kunnen inlezen in de stukken. En daar zat donderdagavond meteen het heikele punt: de onderliggende stukken bij het raadsvoorstel. Deze werden niet aan de raad ter beschikking gesteld, maar als geheime en vertrouwelijke stukken ter inzage gelegd op de griffie in het gemeentehuis. En geheim en/of vertrouwelijk betekent dat raads- en commissieleden de stukken wel mogen inzien, maar er niets uit mogen kopiëren om het thuis nog eens verder te kunnen bestuderen.

 

Bij de geheime documenten zat ook een brief van het bestuur van Achterhoek VO, de overkoepelende organisatie van alle middelbare scholen in de Achterhoek, gericht aan de gemeenteraad. Op de vraag van meerdere fracties uit de oppositie, wie dat op dat document geheimhouding had gelegd, kwam de wethouder met een warrig antwoord, hoe de poststromen op het gemeentehuis verlopen; via de postkamer naar de betreffende afdeling en als het de raad betreft, naar de griffie. Maar naar zijn zeggen, niet door het college. 

 

Echter, in het raadsvoorstel, dat ondertekend is door het College van Burgemeester en Wethouders, stond de volgende zinsnede: “Bijlage 1 is de brief van Achterhoek VO gericht aan de gemeenteraad, ter onderbouwing van de stijging van de bouwkosten. Deze is bewust betrokken bij dit college- en raadsvoorstel, en niet apart verzonden aan de raad.” Heini Peters, raadslid van de SP, confronteerde in het openbare deel van de vergadering de wethouder met deze zin en vroeg de wethouder of de constatering dat de wethouder na meerdere keren vragen, onwaarheden had verteld. Het antwoord van de wethouder was bevestigend: hij had onwaarheden verteld. Maar, zo vertelde hij, Achterhoek VO had in de brief gevraagd om prudent met de inhoud van de brief om te gaan. Peters reageerde hierop met de mededeling dat nergens in de brief gevraagd werd om prudentie. Onwaarheid nummer twee van de wethouder. 

 

Om tot een goed oordeel en uiteindelijk besluitvorming te komen, moeten raadsleden zoveel mogelijk informatie ter beschikking krijgen. Informatie, die tot nu toe alleen ter inzage heeft gelegen bij de griffie. De oppositie is hier zeer ontevreden over. Zeker toen ook nog eens bleek dat wethouder Van de Wardt meerdere keren niet de waarheid had gesproken. 

 

Op donderdag 23 augustus is de ingelaste raadsvergadering over dit onderwerp.

 

Geluidsfragment: https://raad.oude-ijsselstreek.nl/Vergaderingen/Raadscommissie-Algemene-zaken-Financien-en-Economie-AFE-1/2018/12-juli/20:00/Audio-commissie-12-7-2018-2e-OPENBARE-deel-1.MP3

 

Kandidatenlijst gemeenteraadsverkiezingen 2018

CDA CDA Oude IJsselstreek 17-02-2018 11:00

Kandidatenlijst Gemeenteraadsverkiezingen 21 maart 2018 CDA, afdeling Oude IJsselstreek. Peter van de Wardt is nr 1. en is de lijsttrekker.01 Peter van de Wardt Varsseveld 02 Guido Hakvoort Megchelen 03 Jeanette Elstak Breedenbroek 04 Ruben Driever Ulft 5 J. Janine Kock Gendringen 06 Lotte Pragt-Fles Terborg 07 Norbert Vinke Varsseveld 08 Memet Tekinerdogan Ulft 09 Sylvia Stuivenberg Breedenbroek 10 Geert Römer Netterden 11 Wim Klompenhouwer Varsselder 12 Johanna Rootmensen-Bulsink Westendorp 13 Wim Roelofs Voorst 14 Henk Lammers Varsseveld 15 Theo Bergevoet Gendringen 16 Henk Luiten Varsseveld 17 Jan Löverink Ulft 18 G.W. Gerhard Seesink Breedenbroek 19 Ida Lammers-te Lindert Varsseveld 20 Chris Wijsman Varsselder/Veldhunten 21 George Kiwitz Megchelen Theo Bergevoet, Voorzitter CDA Oude IJsselstreek: "Wij verwachten veel van deze nieuwe mix, ervaren en nieuw, goede verhouding vrouw/man, even zo jong oud. Een lijst met kwaliteit waarmee wij als CDA Oude IJsselstreek erg tevreden zijn." CDA Oude IJsselstreek:Midden in de samenleving; met en voor elkaar

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.