Nieuws van GroenLinks in Edam-Volendam over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Afgelopen raadsvergadering werd ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 26-03-2019 14:44

Afgelopen raadsvergadering werd gesproken over de locaties Cultureel Centrum, ’t Kraaiennest en De Botter. Het college wil deze inbreilocaties verkopen aan projectontwikkelaars voor woningbouw. GroenLinks, PvdA en VD80 stelden voor om ’t Kraaiennest en De Botter eerst aan de woningcorporaties aan te bieden.

De ongekend sociaal-harde insteek ...

GroenLinks GroenLinks SP PvdA Edam-Volendam 31-10-2017 22:17

De ongekend sociaal-harde insteek van Rutte III vraagt om een helder alternatief. De linkse oppositie sluit zich. De wankele coalitie kan zijn borst nat maken.

GroenLinks🍀 🍅 🌹 - Politiek bedrijven ...

GroenLinks GroenLinks SP PvdA Edam-Volendam 31-10-2017 15:05

MOTIE DUURZAAMHEID KRIJGT RAADSBREDE ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 19-07-2016 12:45

MOTIE DUURZAAMHEID KRIJGT RAADSBREDE STEUN In de raadsvergadering van afgelopen donderdag is een motie van GroenLinks omtrent het gemeentelijke duurzaamheidsbeleid aangenomen. De motie – mede ondertekend door de PvdA – kon bij de stemming op raadsbrede steun rekenen. Een positieve ontwikkeling in de lange tocht naar een duurzame gemeente. De inhoud van de motie is op onze site te vinden (link bijgevoegd).

Achter deze hemeltergende ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 02-04-2016 18:49

Achter deze hemeltergende knulligheid gaat een vastbesloten onwil schuil om ook maar iets te doen aan de vluchtelingenproblematiek. Terwijl de wereld in brand staat houdt Edam-Volendam zich zo stil mogelijk en kan niet eens de correctheid opbrengen om te reageren op een brief van de Veiligheidsregio. Een motie van GroenLinks, ingediend bij de raadsvergadering van 24 maart j.l., die de gemeente opriep om op korte termijn met een plan van aanpak te komen (alleen maar een plan van aanpak!) werd alleen door de PvdA gesteund. Hoe is het mogelijk dat de zich Christelijk noemende partijen van deze gemeente dit laten gebeuren. De motie treft u hieronder aan. MOTIE Naar aanleiding van de behandeling van de begroting 2016: De raad van de gemeente Edam-Volendam, in vergadering bijeen op 24 maart 2016, Onderwerp: plan van aanpak huisvesting erkende asielzoekers De Raad, gelet op het feit dat in antwoord op vragen van GroenLinks het college heeft aangegeven “binnenkort” met een plan van aanpak te komen voor een structurele oplossing van de huisvesting van vluchtelingen met een verblijfsvergunning, met als doel om een dekkend systeem van afspraken, instrumenten en middelen te realiseren waarmee voldaan kan worden aan de reguliere taakstelling, overwegende dat de doorstroming van erkende vluchtelingen naar reguliere huisvesting een van de allergrootste maatschappelijke urgenties is van dit moment, roept het college op om - per 1 mei dit plan aan de raad kenbaar te maken, en - de raad onmiddellijk te informeren over het tijdschema van dit plan en gaat over tot de orde van de dag. GroenLinks Edam-Volendam Nico M. van Straalen Gudy van den Hogen Witte Lous Onze schriftelijke vragen van 17 februari: Via de media bereiken ons af en toe berichten over de huisvesting van erkende vluchtelingen in onze gemeente. Graag worden wij direct geïnformeerd over de stand van zaken. Bij eerdere raadsvergaderingen is indringend gesproken over de problematiek van de vluchtelingen en wat de gemeente zou kunnen doen. Daarbij is, mede naar aanleiding van moties van GroenLinks en PvdA, van college-zijde de indruk gewekt dat dit onderwerp bestuurlijke aandacht had. Na die discussies is het echter van gemeentewege stil gebleven terwijl de urgentie alleen maar togenomen is en het onderwerp landelijk in toenemende mate de aandacht krijgt. Vraag: Hoe groot was de achterstand van te huisvesten personen op 1 januari 2016 en hoe groot is die na de nieuwe toewijzingen van het COA voor 2016? Antwoord: • Stand op 1 januari: 36 • Taakstelling 1e helft 2016: 42 • Taakstelling 1e helft 2016 inclusief achterstand 2015: 78 • Realisatie tot 1 maart: 9 Vraag: Hoe verloopt de huisvesting in het Diaconiegebouw; hoeveel personen zullen daar ingehuisd worden en hoeveel zitten er nu? Antwoord: 15 duplexwoningen op de Nieuwehaven zijn bestemd voor de vergunningshouders die op gezinshereniging wachten en alleenstaande. Tot op heden zijn vier personen op de Nieuwehaven, het Diaconiegebouw gehuisvest. Wooncompagnie is bezig met de opknappen/geschikt maken van de rest van eenheden. Naar verwachting zullen die 11 eenheden binnenkort beschikbaar zijn voor de doelgroep. Vraag: Welk plan van aanpak stelt u voor om de capaciteit voor huisvesting van vluchtelingen in onze gemeente te vergroten? Antwoord: Wij komen binnenkort met een plan van aanpak, een structurele oplossing voor huisvesting van vergunninghouders. Het kwalitatieve doel van het plan van aanpak is om een dekkend systeem van afspraken, instrumenten en middelen te realiseren, om te kunnen voldoen aan de reguliere taakstelling. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld: - Afspraken maken met de corporaties. - Afspraken maken met particuliere verhuurders. - Huisvesten in leegstaande scholen, kantoren en bedrijfsgebouwen. - Tijdelijke huisvesting realiseren. Voor de goede orde dient hierbij opgemerkt te worden dat het niet halen van de wettelijke taakstelling geen typisch Edam-Volendams probleem is. Statistieken van alle Nederlandse gemeenten zijn te vinden op de website van Opnieuw Thuis. Vraag: Wat zal de fasering zijn in dit plan van aanpak? Antwoord: Zie de beantwoording vraag 2. Vraag: In een eerdere raadsvergadering is door de burgemeester toegezegd dat ook de mogelijkheden voor kleinschalige noodopvang in de gemeente bekeken zouden worden. Wat is de stand van zaken ten aanzien van dit voornemen? Antwoord: Dit onderwerp komt tevens in het plan van aanpak aan de orde.

GroenLinks pleit voor behoud van ...

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Edam-Volendam 12-07-2015 12:14

GroenLinks pleit voor behoud van beschut werk in een afgeslankte professionele werkvoorziening Sinds jaar en dag is de BaanStede in Purmerend het bedrijf dat aan mensen met een arbeidsbeperking een vaste werkomgeving biedt. Baanstede, vroeger genoemd “sociale werkplaats”, werkt onder een gezamenlijke regeling van negen Noord-Hollandse gemeenten, waaronder Edam-Volendam. Omdat de regeling te duur is in het oog van de gemeenten wordt BaanStede zoals het nu is afgebouwd. Het is een direct gevolg van de Participatiewet van de regering, waarin flink wordt bezuinigd op de sociale werkvoorziening. De werknemers van BaanStede moeten nu met extra ondersteuning aan de slag bij een gewone werkgever. BaanStede richt zich op training, scholing en begeleiding om zo deze mensen aan een reguliere werkplek te helpen. Maar iedereen weet dat er een groep mensen is die simpelweg niet kan werken in een reguliere werkomgeving. Daarom is er een speciale regeling nodig voor “beschut werk”: een werkomgeving waar het niet aankomt op productie en presteren, maar die vastigheid biedt, veiligheid en dagelijkse structuur. Bij de raadsvergadering van donderdag 2 juli stond de visienota “beschut werk nieuw” ter discussie. Er werden de raadsleden twee scenario’s voorgehouden: (A) De Baanstede blijft in afgeslankte vorm bestaan en wordt helemaal ingericht voor de mensen die in aanmerking komen voor beschut werk, of: (B) de gemeente gaat de mensen die in aanmerking komen voor beschut werk zelf onderbrengen, zinvolle dagbesteding met begeleiding organiseren e.d. De mensen blijven dan in een uitkering en ontvangen geen salaris, zoals in Scenario A. GroenLinks heeft ervoor gepleit dat scenario A als optie open blijft. Dit heeft namelijk veel voordelen: - Het biedt de meeste zekerheid en werkstructuur aan mensen die zich in een kwetsbare positie bevinden vanwege hun beperking - Professionele begeleiding is gegarandeerd door de jarenlange ervaring van de BaanStede-staf. - Door regionale samenwerking kan een efficiëntiewinst gemaakt worden en wordt voorkomen dat de gemeentelijke staf veel tijd kwijt is aan het in goede banen leiden van plaatsing bij een reguliere werkgever. GroenLinks vindt dat deze voordelen opwegen tegen de mogelijk hogere kosten (het “loongebouw”). In voorgaande raadsvergaderingen en themabijeenkomsten waar het onderwerp ‘beschut werken’ is besproken, hebben wij keer op keer onze zorg uitgesproken over de doelgroep van mensen met een beperking – lichamelijk, verstandelijk, psychisch – die in een "participatiemaatschappij" buiten de boot dreigen te vallen. GroenLinks beschouwt het doorvoeren van de Participatiewet met een bezuiniging van ongeveer 1 miljard als een slechte zaak. In de Tweede Kamer heeft GroenLinks dan ook tegen de Participatiewet van het VVD-PvdA-kabinet gestemd. Wij kunnen ons wel vinden in sommige uitgangspunten, zoals uitgaan van wat iemand wèl kan en uitgaan van de mens en wat er voor hem toe doet en niet uitgaan van het systeem. Maar we hebben grote vraagtekens bij de gelijktijdige bezuinigingen. Volgens scenario B zoeken de gemeentes beschutte werkplekken binnen de participatiemogelijkheden zoals arbeidsmatige dagbesteding onder begeleiding en coaching. Hierbij wordt gedacht aan bv: verzorgingstehuis, kringloopwinkel, restaurants of vrijwilligerswerk bij bedrijven. Dit klinkt zo op het eerste gezicht en op papier heel positief en geruststellend maar hoe zeker kunnen wij in de harde werkelijkheid ervan zijn dat die veilige plekken gevonden en structureel ingenomen kunnen worden? GroenLinks diende in de raadsvergadering een motie in om de mogelijkheid dat BaanStede omgevormd kan worden tot een professionele werkvoorziening nieuwe stijl open te houden. We hadden ook een amendement voorbereid om van het positief saldo over het jaar 2015 (1,9 miljoen!) een bedrag van 110.000 euro te reserveren om de transitie naar een werkvoorziening nieuwe stijl een start te geven. Onze motie werd verworpen en het amendement is daarom niet ingediend. De raad heeft ingestemd met scenario B, een volgens ons onzeker pad. Het is jammer dat de andere partijen datgene wat ze met de mond belijden niet in praktijk brengen als het er op aankomt. Nico van Straalen

Breng niet alles terug tot een ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Edam-Volendam 25-06-2015 15:14

Breng niet alles terug tot een rekensom (Jesse Klaver) “Er is iets verschrikkelijk mis met de manier waarop we vandaag de dag leven. Dertig jaar lang hebben we een deugd gemaakt van het nastreven van materieel eigenbelang. We vragen ons bij een nieuwe wet niet meer af: is het eerlijk, is het goed, brengt het een betere samenleving dichterbij? We kijken alleen nog maar naar wat dingen kosten, niet naar wat ze waard zijn.” Prachtige woorden, maar niet mijn woorden. Tony Judt schreef ze. In zijn boek Ill fares the land (Het land is moe). Ik las het in de zomer van 2010. Ik was net Kamerlid geworden en vast van plan niet alleen beleidsstukken te lezen, hoeveel pagina’s papier het kabinet me ook toe zou sturen. Het boek maakte indruk. Het opende hokjes in mijn gedachten. Net als andere denkers dat eerder hadden gedaan. “We moeten weer leren de juiste vragen te stellen.” Dat schreef Judt ook. En precies dat stelde ik mijzelf tot opdracht. Ik wil het in debatten niet alleen hebben over de maatregelen op de agenda, maar ook over de visie die eraan ten grondslag ligt. Leren de juiste vragen te stellen. Maar dat kost tijd. Tijd om te denken, te lezen, te praten over waar je voor staat, waar je voor gaat en waar je naartoe wil. Die tijd heb ik genomen, met het schrijven van een boek. Dat zorgde ervoor dat ik werd gedwongen los te komen van de actualiteit en te onderzoeken wat mijn diepste drijfveren waren. Het resulteerde uiteindelijk in de strijd tegen wat ik het economisme ben gaan noemen. Onder het economisme versta ik, in de meest beknopte samenvatting: het idee dat alle politieke en maatschappelijke problemen terug te brengen zijn tot een rekensom. Dat het financiële argument altijd doorslaggevend is. Mijn stelling van vandaag is dat het economisme politiek tot eenheidsworst maakt. Het verengt ons denken, weerhoudt ons van een ideologisch debat en het maakt van politiek een soort boekhouden voor gevorderden. De enige vragen die nog worden gesteld zijn: wat betekent een nieuwe wet voor onze economische groei, voor onze staatsschuld en concurrentiepositie? Dat zijn niet de juiste vragen. En dat is de reden dat vrijwel alle partijen het economisme als referentiekader hebben overgenomen. Dat zelfs de partijen op links zijn gaan geloven in wat ik de mythes van het economisme noem. Mythe 1: De onzichtbare hand zorgt voor een optimaal resultaat Laten we beginnen met de mythe van de onzichtbare hand; de mythe dat het najagen van persoonlijke hebzucht leidt tot collectieve voorspoed. Collectief proef je de noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan, maar individueel laten we ons leiden door andere overwegingen. Je kunt voor twee tientjes naar Rome vliegen of voor 200 euro gaan met de trein. Dan begrijp ik dat de keuze snel gemaakt is. Soms wordt wel geprobeerd om aan de negatieve externe effecten een prijs te hangen: Vervuiling van het drinkwater? Wat kost het om dit schoon te maken? CO2-uitstoot? Wat is de prijs om deze te beperken? Extra geluidshinder? Wat kost isolatie van woningen? Het zijn niet de juiste vragen. Wat we ons zouden moeten afvragen is: hoe voorkomen we de vervuiling van het drinkwater, hoe voorkomen we CO2-uitstoot, hoe voorkomen we geluidshinder? Vervuilen en meer grondstoffen gebruiken dan nodig is, is niet juist, ook niet tegen de juiste prijs. Daarom hebben we ook een ideologisch debat nodig. Geen rekensom die dat kan vervangen. Mythe 2: Als de economie groeit, gaat iedereen erop vooruit Jarenlang werd ons verteld dat als de economie groeit, iedereen erop vooruitgaat. Trickle-down economics, noemde president Reagan dat. Maar de verschillen tussen rijk en arm nemen toe. Het is een mythe dat economische groei automatisch ten goede komt aan iedereen. Kort geleden stond er een Franse econoom op die na jaren van dataonderzoek het bewijs leverde voor wat velen al voelden: hij doorprikte de mythe dat we voor de aanpak van armoede en ongelijkheid gewoon de koek wat groter moeten maken, een ook door linkse partijen gevierd standpunt. Piketty maakte razendsnel furore en niet alleen bij linkse politici zoals ik. Zelfs Christine Lagarde, directeur van het IMF, gelooft niet meer dat het rijzende tij alle boten optilt. Het tilt alleen de grote jachten op, zo corrigeerde ze president Kennedy. Actief overheidsbeleid is nodig om te zorgen voor een eerlijke verdeling van welvaart. Mythe 3: Marktwerking leidt tot kostenbeheersing Al sinds de jaren 80 vertellen economisten ons dat gebrek aan concurrentie de overheid traag, bureaucratisch, inefficiënt en dus onnodig duur maakt, terwijl de ‘tucht van de markt’ bedrijven zou dwingen tot efficiënt werken. Deze mythe werd in de jaren tachtig en negentig dominant en leidde tot een grote privatiseringsgolf. Kostenbeheersing? Dacht het niet. Kijk naar de vastgoedwaanzin van het ROC in Leiden, het debacle rond de Fyra en de penny wish, pound foolish-beslissingen in de zorg. Opnieuw werden de juiste vragen niet gesteld. Wat gebeurt er als de burger verandert in een consument? Tot welke cultuurverandering binnen een organisatie leidt de entree op de markt? Wat betekent het voor de salarissen van de bestuurders? Voor de arbeidsvoorwaarden van werknemers? En: geven we met privatisering niet een belangrijk middel weg om te sturen op de lange termijn? Mythe 4: Een stevig sociaal vangnet maakt mensen lui In de plannen van het kabinet voor een belastingherziening gaat iedereen erop vooruit. Iedereen, behalve de mensen die het minst te besteden hebben. De mensen met een uitkering, die rond moeten komen van een bijstandsinkomen. Dat is niet omdat het de VVD en de PvdA niet gelukt is om de knoppen van het stelsel zo af te stellen dat iedereen profiteert. Het is een bewuste keuze. Want, zo is de economistische redenering, als die luie mensen met een uitkering erachter komen dat ze meer kunnen verdienen als ze een baan nemen, dan komen ze wel van de bank af. Mythe 5: Collectieve uitgaven zijn een probleem, private uitgaven zijn een zegen In de VS boeken de Conservatieven veel succes met een pleidooi voor tax relief. In Nederland is het ook een mythe geworden: belastingverlaging is goed, belastingverhoging is slecht. Of algemener geformuleerd: collectieve uitgaven zijn een probleem, private uitgaven zijn een zegen. De economistische logica is: hoge overheidsuitgaven moeten betaald worden door meer belasting. Een hoge belastingdruk is slecht voor de koopkracht van mensen, en daarmee slecht voor de economische groei en dus slecht voor de werkgelegenheid. Oplossing: belastingverlaging. Om deze te betalen, u raadt het al, moet de overheid kleiner. Het is een platte discussie. Het staat ver af van waar de discussie echt over zou moeten gaan. Niet een simpel kleiner of groter, maar waar wil ik een actieve overheid en waar niet? En welke waarden liggen daaraan ten grondslag? Dat zijn de vragen waar het om draait. Deze vijf mythes zijn ons altijd gepresenteerd als neutrale feiten. PvdA, VVD, CDA, D66: allemaal zijn zij in de mythes van het economisme gaan geloven. Met als gevolg dat zij de samenleving al dertig jaar lang dezelfde richting opsturen: meer markt, meer groei, minder overheid. Wat heeft het ons opgeleverd? Meer ongelijkheid, meer milieuvervuiling en een overheid die wantrouwend staat tegenover zijn eigen burgers. Maar dit kwam uit de rekenmodellen! Maar hé: dit kwam uit de rekenmodellen! Die rekenden ons haarfijn voor: belastingverlaging leidt tot meer banen, controle tot meer werkenden, economische groei tot meer welvaart. Maar ons begrip van welvaart is veel te beperkt. Welvaart is minder dan geluk. Geluk gaat ook over hoe goed je relatie is, om maar wat te noemen. Maar welvaart is ook meer dan hoeveel er in je portemonnee zit. Robert Kennedy zei het al: het bruto binnenlands product meet eigenlijk alles, behalve dat wat het leven de moeite waard maakt. Het evenwicht tussen markt, samenleving en overheid is de afgelopen dertig jaar zoekgeraakt. Politici zijn Nederland gaan besturen als een bedrijf, maar Nederland is geen bv. We zijn een democratie. Ik wil niet sturen op winstcijfers, of op economische groei, ik wil dat idealen centraal staan in de besluiten die ik neem. Zuinig zijn op de aarde. Mensen in staat stellen hun hart te volgen. Iedereen draagt bij en niemand laten we achter. We moeten een nieuw evenwicht vinden, tussen markt, samenleving en overheid. Met wat minder markt, met een andere overheid en met meer samenleving. Er is behoefte aan politiek waarbij niet alleen telt wat we in geld kunnen uitdrukken, maar waarin ook telt wat intrinsiek waardevol is: natuur, vriendschap, kunst, gezond voedsel. Dat is de politiek waar ik aan wil werken. Ik leg me niet neer bij de status quo. Verandering is mogelijk, de wereld zoals we die nu kennen is ons ook niet overkomen. Hij is bedacht door mensen met een idee, met een droom, met een ambitie. Niemand van ons is minder dan die mensen, en er is geen enkele reden om de wereld te accepteren zoals die is. Daarom moeten we durven om te dromen en groot te denken, moeten we durven om onze plannen uit te voeren, om te falen en opnieuw te beginnen. Vooruitgang begint met een doel, een ideaal. Niet met een rekensom of met een model, maar met een keuze over wat we belangrijk vinden. Wat we zelf hebben opgebouwd, kunnen we ook zelf veranderen. Dat is hoop. Jesse Klaver is fractievoorzitter van GroenLinks. Dit is een bewerkte versie van de toespraak die hij hield op 23 juni in debatcentrum De Balie in Amsterdam.

Zeevang vangt bot bij gemeenteraad ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Edam-Volendam 07-02-2015 14:55

Zeevang vangt bot bij gemeenteraad Edam-Volendam De gemeenteraad van Edam-Volendam heeft op donderdag 29 januari in meerderheid besloten om de voormalige panden van HHNK aan de Schepenmakersdijk in Edam te verkopen. De coalitiepartijen bleken doof voor de vier argumenten van GroenLinks, namelijk: 1. Goede ambtelijke huisvesting raakt verder weg dan ooit; er is geen oplossing, zelfs niet tijdelijk, voor de eigen ambtenaren in de krakkemikkige panden aan de Mgr. Veermanlaan. 2. De gemeente boekt een verlies van meer dan een miljoen euro dat afgewenteld wordt op de inwoners van de nieuwe fusiegemeente. 3. Er is met de koper geen enkele garantie afgesproken op spoedige ingebruikname van het complex. Langdurige leegstand en vertasing is niet denkbeeldig, omdat het monumentale gebouwencomplex gezien de aankoopsom een aantrekkelijk speculatieobject is. 4. Men plaatst de inwoners van de Zeevang voor een voldongen feit, terwijl de fusiebesprekingen in volle gang zijn. Je vraagt je af, hoe moet een bewoner van de gemeente Zeevang zich voelen bij de naderende fusie? Aan welke politieke doordrammers heeft hij zich overgeleverd? De gemeenteraad van de Zeevang heeft zich niet kunnen uitspreken over het verkoopplan; de inwoners al helemaal niet, terwijl daar toch alle reden voor is: straks moeten er Zeevangse ambtenaren naar Edam-Volendam verhuizen terwijl het enige gebouw waarin ze op korte termijn gehuisvest zouden kunnen worden in sneltreinvaart verkocht is. In het kader van de fusie is er een werkgroep ingesteld die de huisvestingsproblematiek moet onderzoeken. Die werkgroep heeft in een eerste verkenning zonder verdere argumenten geconcludeerd dat inhuizing van ambtenaren in het HHNK-complex niet aan de orde is omdat het meer dan € 500.000,- kost om het complex te verbouwen (€ 900.000,- om precies te zijn). Hoeveel het kost om het complex aan de Mgr. Veermanlaan en het Stadskantoor te verbouwen werd er niet bij gezegd. Het is duidelijk dat de conclusies van de werkgroep politiek geïnspireerd zijn en helemaal geen nuchtere inventarisatie zijn van de diverse opties. Dit patroon van politieke beïnvloeding van conclusies, in een door het college gewenste richting, is helaas schering en inslag geweest in alle eerdere zogenaamde onafhankelijke onderzoeken. Er was in de afgelopen jaren sprake van een politieke achtbaan waarbij de panden eerst zijn aangekocht om een coalitie met de PvdA mogelijk te maken, en vervolgens weer met verlies zijn verkocht om een andere coalitie, met lijst Kras, mogelijk te maken. Het standpunt van GroenLinks is steeds hetzelfde geweest: gebruik van de kantoorpanden is de goedkoopste en snelste oplossing voor de huisvestingsproblematiek. Bij de raadsvergadering van afgelopen donderdag diende GroenLinks een motie in waarin uitstel van de verkoopbeslissing bepleit werd totdat ook de gemeenteraad van Zeevang gehoord is. Dan pas kan er voldoende draagvlak zijn voor een conclusie die alle inwoners aangaat. Het heeft niet zo mogen zijn: onze motie werd door geen van de andere partijen gesteund. Op het cruciale moment bleken niet alleen de lokale Volendammer partijen totaal onverschillig, ook de partijen met afdelingen in de Zeevang vonden de mening van hun toekomstige Zeevangse medeburgers blijkbaar niet zo belangrijk. Het is duidelijk dat de Zeevangers weinig te verwachten hebben van deze partijen. We tekenen de capitulatie; de meerderheid in de raad geeft de doorslag, maar hoe die meerderheid hun beslissing aan de achterban gaat uitleggen, daar zal heel wat kunst en vliegwerk aan te pas komen. Nico van Straalen GroenLinks Edam-Volendam Foto: http://www.laagholland.com

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.