Nieuws van Beter voor Den Helder over VVD inzichtelijk

3 documenten

#DenHelder ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Den Helder 09-07-2019 12:48

#DenHelder #kadernota Raadsmeerderheid: Behoorlijk Bestuur en PVV willen lyceum Den Helder ’de das omdoen’ Delano Weltevreden DEN HELDER Willen PVV en Behoorlijk Bestuur Lyceum aan Zee ’de das omdoen’ of hebben zij het beste voor met leerlingen van wie de ouders minder draagkrachtig zijn? Volgens CDA en GroenLinks het eerste, maar volgens PVV en BB natuurlijk het laatste. De laatste twee fracties pleiten voor financiele steun voor minima die hun kinderen in Schagen of op Texel naar het voortgezet onderwijs willen sturen. PVV en BB wijzen er op dat de onderwijsinspectie Lyceum aan Zee als zeer zwak heeft gekwalificeerd. Ouders die het kunnen betalen, kunnen hun kinderen naar Schagen of Texel sturen. Minder draagkrachtige ouders kunnen de vervoerskosten niet betalen en goed onderwijs is daardoor voorbehouden aan de gegoede inwoners. De rest is volgens PVV en BB ’gegijzeld’ ’vanwege de monopoliepositie van Scholen aan Zee’. GroenLinks neemt daar aanstoot aan. Fractievoorzitter Marije Boessenkool, zelf werkzaam op LAZ, vraagt zich af of de twee fracties iets hebben tegen Lyceum aan Zee. Want toen Beroepsonderwijs aan Zee negatief beoordeeld was door de inspectie, heeft zij PVV en BB niet gehoord. Volgens Sacha Houtveen (CDA) is het een ronduit slecht voorstel dat, als het wordt aangenomen, ertoe zal leiden dat Den Helder straks minder leerlingen en minder onderwijsvoorzieningen heeft. De suggestie dat haar fractie ’iets’ heeft tegen Lyceum aan Zee werpt Hamerslag ver van zich: ,,Waar het ons om gaat is dat iedereen gelijke kansen moet hebben op goed onderwijs.’’ De motie van PVV en BB haalde het maandagavond niet. Een motie van wantrouwen van PVV tegen wethouder Kees Visser (financiën) werd ook verworpen door een raadsmeerderheid. CDA, VVD, Pvd en Stadspartij vonden de motie een schande. Leo van Esdonk van PVV zegt dat hij slechts feiten heeft benoemd. Zo zijn de risico’s in de kadernota onvoldoende in beeld gebracht en is voor de gemeenteraad niet duidelijk welke gevolgen de voorgenomen vestiging van het stadhuis op Willemsoord heeft voor de gemeentelijke schatkist.

Laan Makelaars - Kop van Noord ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD CDA Den Helder 31-03-2019 09:08

#DenHelder #Kooyhaven Arie ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder VVD D66 Den Helder 19-01-2019 11:27

#DenHelder #Kooyhaven Arie Booy Geen mogelijkheid moet onbenut gelaten worden om leven in Kooyhaven te blazen, vindt raadsfractie Beter voor Den Helder. D66 ziet brood in het plan van de binnenvaart om er een overslagcentrum voor vracht te maken. Die reacties komen los naar aanleiding van het actieplan van belangenvereniging Schuttevaer voor de binnenschippers. Een van de speerpunten is het maken van een overslagcentrum voor vracht in de nieuwe Kooyhaven. ,,Een uitstekend plan”, zegt D66-raadslid Frans Klut. ,,Er is ook sprake van geweest in het provinciaal initiatiefvoorstel van onze partij voor transport over water, waar ik aan heb meegewerkt.” De Kooyhaven kwam in maart 2017 gereed voor gebruik. De kade is nog steeds leeg. Onderzoek VVD-wethouder Kees Visser wil binnenkort op de suggesties voor het gebruik van de insteekhaven aan het Noorhollands Kanaal bij Breezand terugkomen. ,,Er zijn inderdaad zaken in onderzoek. We gaan snel de gemeenteraad hierover informeren.” Raadslid Carlo Assorgia van Beter voor Den Helder is daar benieuwd naar. ,,Wat de Kooyhaven betreft moeten we gewoon zoveel mogelijk ’out of the box’ denken. Dus geen mogelijkheid onbenut laten”, zegt de fractievoorzitter. Huisvesting Assorgia: ,,Overslag, maar ook toerisme, binnenvaart en huisvestingsmogelijkheden dienen onderwerp van onderzoek te zijn voor de toekomst van Kooyhaven.” Havendirecteur Jacoba Bolderheij meent dat Port of Den Helder op de langere termijn kans maakt op een logistieke regionale rol. ,,De kortere termijn is minder zeker. Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft in onze opdracht ladingstromen in de regio onderzocht.” Te klein Bolderheij: ,,Het doel was de stromen die nu over de weg gaan naar het zuiden (en visa versa) in beeld te brengen en te bekijken of er potentie is om deze te verleggen van de weg naar water. Uit dit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid beschikbare lading te klein is om een optimale business case te realiseren om die stromen van de weg af te halen, te bundelen op Kooyhaven en vandaar uit op een schip te vervoeren.” ,,Een eerder onderzoek leverde dat beeld ook op. Het nieuwe onderzoek is echter nog niet helemaal afgerond”, zegt Bolderheij. ’Wegen om te bevaren’ was de titel van het D66-voorstel waar Klut dertien jaar geleden aan meewerkte. Klut: ,,Dat voorstel werd door Provinciale Staten aangenomen. Maar er is verder niets mee gedaan. Daarom was ik blij verrast met het idee voor Kooyhaven.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.