Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

2 documenten

GROENLINKS IN DE RAAD 13 MAART In ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA SP VVD Sterk Lokaal Haarlem 15-03-2014 07:25

GROENLINKS IN DE RAAD 13 MAART In de laatste raad van deze raadsperiode komt aan bod: Cronjé auto terug, Duinwijckhal, geen duurzaam afvalbeheer dankzij D66 en VVD, Budget sociaal domein, Spaarnesant, Bomen, Kotters. Duurzaam afvalbeheer D66, VVD SP en Aktiepartij willen het voorstel voor Duurzaam afvalbeheer van GroenLinks wethouder Lukas Mulder niet behandelen in deze laatste raad. GroenLinks en PvdA betreuren dat. Cronjé De burgemeester, als portefeuillehouder op dit dossier, wilde aanvankelijk het -weer toegang geven van auto's in de Cronjé- als College/Verkeersbesluit afdoen. Schneiders wil geen kritiek horen op deze procedure. Maar hij heeft het besluit nu voorgelegd als besluit van de Raad. De PvdA heeft een sleutelrol in dit debat omdat zij allerlei voorwaarden heeft gesteld aan het weer toelaten van de auto in de Cronje'. Schneiders heeft daar in zijn raadsvoorstel op ingespeeld. GroenLinks raadslid Hessel legt Roel Schaart het vuur na aan de schenen om de PvdA-keuze voor openstelling te onderbouwen. Schaart noemt het simpel " paaltje eruit, paaltje erin". Over een jaar een enquête. Hessel schampert dat die enquête al geweest is en een meerderheid van de bezoekers zegt NEE tegen de auto terug. “Hoe meet u inkomstenverbetering van de winkeliers, hoe de fijnstof”. Schaart stelt dat er uiteraard een nulmeting moet komen van fijnstof en een omzetmeting. Hoe die omzetmeting moet worden gedaan daar heeft Schaart geen antwoord op. Op het verwijt van Kruisman dat de veiligheid in gevaar komt met fietsen in twee richtingen en auto's antwoordt Schaart dat fietsers nu ook tot 11 uur met auto's te maken hebben. (m.n. bevoorrading en veel winkels gaan laat open p.p.). D66 Marselje verwacht dat ondernemers het wel zeggen als de inkomsten tegenvallen. In een folder van GroenLinks staat het D66 standpunt verwoord als " 't helpt niet maar laten we het maar proberen". Dat is onjuist. D66 zegt: " het gaat slecht met de ondernemers, dit is mogelijk een kans om het beter te laten gaan." Hessel Kruisman wijst er op dat het in de hele stad slecht gaat met ondernemers, ook in de Amsterdamstraat. Marselje: " Precies, en daar komen auto's"................... Jeroen Boer VVD zegt: “Cronjé, Ik kom er zelden” (andere raadleden vermelden steeds dat ze er wonen, gewoond hebben of een dochter hebben die er vlakbij woont) “…..want je kunt er niet met de auto komen.” Gideon van Driel CDA noemt ‘de-jaar-pilot’ een gedrocht dat geld kost. Op een vraag van Gideon of Jeroen een argument voor openstelling voor de auto kan noemen afgezien van de wens van een deel van de ondernemers, komt Jeroen er niet uit en maakt een " ik geef mij over ik weet het niet" gebaar. Mevrouw De Leeuw OPH is geschrokken van de VVD en vreest dat de VVD de auto ook weer terug wil in de binnenstad. Hessel stelt voor nog een jaar te wachten tot het consumentenvertrouwen weer terug is en suggereert eventueel de parkeergarage gratis te maken. Van Driel stelt voor, alsnog de inrichting van de straat te verbeteren evenals de route van en naar de parkeergarage. Fedde Reeskamp heeft cijfers gezocht en ontdekt dan de Cronjé het op ‘non-food’ gebied 1% slechter doet dan het landelijke cijfer en dat in Cronjé het op ‘food’ beter gaat dan landelijk. In de reactie van de burgemeester klinkt irritatie door. Zeker als op zijn aanbod om als raadscommissie nog te kijken naar wat er na een jaar geëvalueerd wordt ook kritisch wordt gereageerd en trekt dat voorstel weer in dan weer tot irritatie van de voorstanders. Na een rondje wordt de afspraak wel gemaakt dat hij (alsnog) met een voorstel voor evaluatie komt en dat dit besproken wordt in de commissie. Bij het voorstel zit geen dekkingvoorstel maar de burgemeester schat de kosten op 1,5 ton uit het reguliere onderhoudsbudget. Er worden 6 laad-los-plekken aangelegd. Een amendement van Sociaal Lokaal om tweerichting-fietsen terug te draaien krijgt alleen steun van deze partij. Bij de hoofdelijke stemming blijkt dat het CDA, Aktiepartij, OPH, SL en GroenLinks tegen zijn: 17 van de 38 stemmen. Geen meerderheid; dus de Cronjé gaat open voor de auto door de weeks, maar niet op zaterdag en zondag. Budget sociaal domein Overheveling budget sociaal domein is een technische operatie die aanleiding is voor GroenLinks Daphne Huysse om haar zorg over de financiering van de zorg en de vele financiele risico's daavan te memoreren en te vermelden dat dat voor de Tweede Kamerfractie aanleiding was om niet in te stemmen met de wet. GLH steunt een motie om zo snel mogelijk op basis van voorlopige cijfers een begroting te krijgen en inzicht in de financiele risico's. Duinwijck D66 wethouder wil op de valreep regelen dat de Duinwijck tennishal vernieuwbouwd wordt. Nu wilden achtereenvolgende raden dat al jarenlang. De D66 heeft een motie waarin ze het probleem ' oplost' . GroenLinks bij monde van een scherpzinnige Abid Azannay stelt, dat de oplossing al in de nota stond. Namelijk gebruik het huidige BTW voordeel bij sport om de hal te bouwen. De VVD is fel tegen het besluit om nu krediet ter beschikking te stellen want dat is onverantwoord. Dat levert hen weer de kritiek op dat ze wel een parkeernota afkeuren dat, indien niet aangenomen, een gat van 2 miljoen zou slaan in de begroting en kritiek van de Aktiepartij dat er voor 4,3 miljoen kavels in de Waarderpolder zijn opgeknapt op aandringen van de VVD, die tot nu toe niets opleveren en dat de VVD bovendien aandringt op een dure Bernhardtunnel. (Rob de Jong VVD vraagt om bescherming tegen agressie van links door de voorzitter). Het CDA voegt daar nog aan toe dat de VVD de OZB wilde bevriezen en als dat was doorgegaan er 2,4 extra tekort zou zijn. Abid Azannay stelt dat GroenLinks de Duinwijckhal wil, maar dat daarover na de verkiezingen besloten moet worden als onderdeel van een integrale afweging en met duidelijkheid over de risico's. Dit besluit kost vijf miljoen krediet en leidt tot minstens 52 duizend exploitatie bijdrage elk jaar dat betekend een extra bezuiniging mogelijk zelfs nog eens 70 duizend elk jaar extra als de BTW-deal na de bouw door de belastingdienst wordt afgewezen.” Uiteindelijk stemt de meerderheid, zonder VVD, SP en GroenLinks, in met het voorstel de Duinwijckhal te bouwen. Spaarnesant De raad is erg kritisch geweest op de situatie bij het onderwijs van Spaarnesant en heeft in feite het mandaat van het college om het te regelen teruggenomen. De raad heeft gesprekken gevoerd met de directie en OR. Daphne Huysse stelt dat de situatie nu niet goed is,zodat de raad er boven op wil zitten en vinger aan de pols wil houden, de eerste tijd totdat de situatie vertrouwenwekkend is en de macht(bestuur)en tegenmacht (ouders, OR leraren) beter werkt. De moties die dat regelen worden aangenomen. Bomen Er zijn twee moties over bomen ingediend o.a. 1 van GroenLinks deze wordt aangehouden zodat ze in de volgende periode in de commissie behandeld kunnen worden. De motie monumentale bomen in bestemmingsplannen wordt aangenomen. Kotters Een motie om de kotters bij Molen de Adriaan te laten liggen en dat ze een steiger delen met bezoekende rondvaartboten/cruiseschepen, zodat er een ' nautische kiss-and-ride' ontstaat; aldus Dik Bol. Maar de meerderheid van de raad wil de kotters weg hebben dus wordt de motie verworpen.

GroenLinks in de raad 13 ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Haarlem 15-02-2014 18:19

GroenLinks in de raad 13 februari De raad begint met het verzoek van de burgemeester om te gaan staan. Daarna doet hij mededeling van het overlijden en de crematie van Dick Bremer, voormalig raadslid van GroenLinks. Hij noemt Dick een betrokken raadslid die veel inzet toonde. Daarna wordt een minuut stilte in acht genomen. De raad heeft geen uitgebreide agenda: benoeming nieuwe griffier, mondelinge vragen van GroenLinks over uitblijven van budget en prestatieplan Dierenwelzijn. Een vraag over parkeren voor mantelzorgers, een motie vreemd (aan de orde van de dag) over Bakenessegracht en één betreffende OV-Taxi. Voorafgaand aan de raadsvergadering zijn er twee luisterzittingen in het kader van de mogelijke bezuinigingen. Inzake cultuur zijn er vele gepassioneerde insprekers in een andere bijeenkomst pleitten organisaties en instellingen voor o.a. groene en welzijnstaken en activiteiten. Josine Spier wordt voorgesteld als de nieuwe Griffier per 1 maart en bij acclamatie benoemd door de raad. Dierenwelzijn Daphne Huysse stelt twee vragen aan het College: Gemeente en Dierenbescherming hebben vorig jaar augustus berekend dat er meer budget nodig is voor de wettelijke taak Dierenwelzijn. Waar blijft dat verhoogde budget? GroenLinks heeft in 2011 gevraagd om een prestatieplan Dierenwelzijn;per wanneer gaat het prestatieplan in werking ? Wethouder vd Hoek antwoordt dat de raad binnenkort een evaluatie omtrent Dierenwelzijn ontvangt en dat een prestatieplan per 2015 in kan gaan. De financiën komen bij de kadernota in Juni aan de orde. Er komt een pilot op het gebied van mantelzorgers en parkeren vertelt de wethouder. Bakenessegracht Een dossier dat al zes jaar speelt. Twee jaar geleden heeft de raad al een Definitief Ontwerp voor de vervanging van de kademuren aan de Bakenessegracht vastgesteld. De bewoners van de oude en mooie huizen zijn bang voor verzakkingen en willen de bomen behouden en kwamen in verzet. Op advies van Marceline Schopman van de PvdA laat de stichting Vrienden van de Bakenessegracht onderzoek doen naar een alternatieve veilige methode op deze smalle gracht. Een half jaar geleden dienen VVD en D66 en motie in om een workshop te organiseren waarin de methode van de gemeente en die van, het door bewoners ingehuurde, buro ABT; naast elkaar worden vergeleken. Wethouder Cassee stelt (als vervanger van inmiddels afgetreden van Doorn) “een workshop oké, maar daarna klaar!” Lukas Mulder was zich al aan het inwerken en heeft de workshop bijgewoond. Met name Schopman (PvdA) en de Jongh (D66) hebben zich intensief bemoeid met proces en inhoud tijdens contacten van gemeente en bewoners. Zij concludeerden op een gegeven moment dat de commissie na weging van de argumenten koos voor de oorspronkelijke variant van de gemeente omdat die duurzamer is, het 80 jaar kan houden terwijl de bewonersvariant 50-60 jaar meegaat. Wethouder Lukas Mulder concludeerde na de commissievergadering (fluitend zoals Jur Visser CDA het beschrijft) dat de commissie zonder verzet instemt met de gemeentelijke methode. Hij stuurt bewoners en commissie een brief met de overwegingen en de cijfers. De VVD trekt in de vorige raad een motie over de gracht in, maar nu komt D66 met een soortgelijke motie. Louisse van Zetten voert het woord al heeft ze volgens eigen zeggen: “geen zak verstand van de techniek”. Maar het gaat om het vertrouwen van de bewoners. CDA Jur Visser, oppositie, pakt het woord vertrouwen op en constateert dat 2 coalitiepartijen de wethouder niet vertrouwen. Wethouder Lukas Mulder stelt dat de bewoners hem vertrouwden en ‘akkoord gingen van mening te verschillen’. De wethouder heeft extra maatregelen genomen zoals stempelen en het pas op het laatste moment kappen van de bomen. ( Van de 10 bomen is gebleken dat er 5 geen lange levensduur meer hebben.) De motie vraagt om een objectief finaal onderzoek voor maximaal € 5.000,-- “Een dagje werk” noemt Louise van Zetten (D66) het. Wethouder Mulder denkt dat een zinvol onderzoek tussen €10.000 - €20.000 kost en noemt het voorstel weggegooid geld en raadt de motie af. De motie wordt met tegenstem van CDA, PvdA en GroenLinks door een meerderheid aangenomen. Motie “Gaan we niet te hard…? De motie wil twee van de ingezette bezuinigingen op de OV-Taxi teniet doen: 1.het instellen van een maximum aantal kilometers tot 1500 km en 2. het niet langer vergoeden van de eerste zone (4,5km) voor scootmobiel-bezitters. Daarvoor in de plaats kan bezuinigd worden door scherper in de gaten te houden of sprake is van tijdelijk letsel of ziekte. De motie is ingediend door de Actiepartij. Actiepartij, PvdA, Ouderenpartij, Reeskamp en GroenLinks stemmen voor de motie, dat zijn 17 stemmen, te weinig in een raad met 39 leden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.