Nieuws van EVB (Echt voor Barendrecht) over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

Motie ‘heroverweging afvalbeleid’ afgewezen

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Barendrecht 29-10-2019 20:40

Op initiatief van EVB raadslid Miranda Mes is de motie ‘Heroverweging afvalbeleid’ ingediend in de raadsvergadering van 29-10-2019.

Na stemming in de gemeenteraad is deze motie afgewezen. De coalitie van CDA, VVD, SGP/CU, PvdA, GroenLinks en D66 stemde namelijk tegen deze motie. Onverlet blijft dat EVB de uitrol van het afvalbeleid ook in de toekomst kritisch blijft volgen. Barendrecht verdient beter!

Hieronder kunt u de ingediende motie teruglezen.

Motie ‘Heroverweging afvalbeleid’

De gemeenteraad van Barendrecht, bijeen in vergadering op 29 oktober 2019

de uitvoering van het afvalbeleidsplan tot veel ophef in Barendrecht leidt;

in Buitenoord, een van de grootste wijken van Barendrecht, en ook in delen van Molenvliet om organisatorische redenen geen gebruik gemaakt kan worden van “mini”containers en bewoners ter plaatse hun GFT-afval middels bovengrondse cocons, en hun papier middels extra ondergrondse containers kunnen aanbieden;

er nog veel meer plaatsen zijn waar organisatorische uitdagingen zijn om de containers op te halen, maar deze bewoners geen alternatief aangedragen krijgen.

het tempo waarin en de wijze waarop het nieuwe afvalbeleid wordt uitgevoerd, onder meer door het ontbreken van inspraak, tot weerstand tegen dit beleid onder een groot aantal

inwoners van Barendrecht heeft geleid;

dit afbreuk doet aan draagvlak voor de plannen;

draagvlak nu juist een basisvoorwaarde is om de doelstelling van het nieuwe afvalbeleid, een significante verbetering van het scheidingspercentage in Barendrecht, te behalen.

per direct te stoppen met de verdere uitrol van dit nieuwe afval inzamelingssysteem;

om zo snel mogelijk, nog voor het kerstreces, met een raadsvoorstel te komen tot uitstel dan wel intrekking van het op 2 april 2019 vastgestelde afvalbeleid, zodat zowel het college van B&W als de gemeenteraad zich zorgvuldig kunnen beraden op de vervolgstappen die nodig zijn voor een goed, in de samenleving breed gedragen, afvalbeleid voor Barendrecht.

EVB Motie ‘Oplossing voor betrokkenen Mr. Lohmanstraat’ unaniem aangenomen

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) VVD CDA GroenLinks SGP D66 Barendrecht 02-07-2019 19:27

Op initiatief van EVB Raadslid Kevin van Bommel is tezamen met CDA, VVD, D66, SGP/CU en Groen Links de motie ‘Oplossing voor betrokkenen Mr. Lohmanstraat’ ingediend in de raadsvergadering van 02-07-2019.

In de commissie is het bestemmingsplan voor de Mr. Lohmanstraat, op verzoek van EVB, nogmaals tegen het licht hebben gehouden en is beter inzicht verkregen in de gevolgen van dit plan. EVB vindt het belangrijk dat er een oplossing komt voor de korte afstand, althans volgens een aantal raadsfracties, tussen de bestaande woningen aan de 2e Barendrechtseweg en die van de nieuwe ontwikkeling aan de Mr. Lohmanstraat.

De motie verzoekt het college hierop actie te ondernemen om tot een redelijke en billijke oplossing te komen voor de direct betrokkenen aan de 2e Barendrechtseweg.

Na stemming in de gemeenteraad is deze motie unaniem aangenomen.

Hieronder kunt u de ingediende motie teruglezen.

Motie ‘Oplossing voor betrokkenen Mr. Lohmanstraat’

De gemeenteraad van Barendrecht, bijeen in vergadering op 2 juli 2019

Constaterende dat:

het bestemmingsplan, zoals nu voorligt, de grenzen bereikt van een goede ruimtelijke ordening m.b.t. de afstand tot bestaande bebouwing;

er door de gemeente beperkt met direct betrokken bewoners van de woningen aan de 2e Barendrechtseweg is gesproken om te komen tot een oplossing.

Overwegende dat:

het voor Barendrecht belangrijk is dat het gebied aan de Mr. Lohmanstraat geschikt wordt gemaakt voor de realisatie van sociale woningbouw;

het van belang is dat het plan geen verdere vertraging oploopt.

Verzoekt het college van B&W:

uiterlijk op 30 september 2019, in overleg met betrokkenen, tot een redelijke en billijke oplossing in praktische zin te komen met de direct betrokkenen aan de 2e Barendrechtseweg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Barendrecht, 2 juli 2019

Echt voor Barendrecht, Kevin van Bommel

Echt voor Barendrecht kraakt voorjaarsnota: Afbraakbeleid!

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Barendrecht 17-05-2019 21:16

De eerste voorjaarsnota van de coalitie van CDA, VVD, SGP/CU, PvdA, GroenLinks en D66 kan niet op sympathie rekenen van oppositiepartij Echt voor Barendrecht (EVB). Fractievoorzitter Lennart van der Linden kraakt het document dat het college van B&W vandaag publiek maakte onomwonden. Van der Linden: “Het college stelt voor om te bezuinigingen op onderhoud, sport, veiligheid en welzijn. In combinatie met hogere lasten voor burgers en bedrijven. Ongekend. Dit soort afbraakbeleid hebben we de afgelopen jaren in Barendrecht niet gezien.”

Minder buitenruimte, minder veiligheid

Het onderhoud van groen en buitenruimte moet eraan geloven. Minder bomenonderhoud, het onderhoudsniveau van stratenomlaag en minder onderhoud aan straatmeubilair. Ook veiligheid wordt niet ontzien: De gemeente stopt met het ondersteunen van buurtpreventie, die Barendrecht al jaren vrijwillig veiliger maken. Verder stopt de gemeente met actief cameratoezicht bij het NS-station en met het geven van voorlichting over veiligheid in de woonwijken in het voor- en najaar.

Op welzijnsvlak wordt geschrapt in de mantelzorg en schuldhulpverlening. En op welzijn in de wijkteams. Ook op de zorgverzekering voor minima wordt beknibbeld. De extra bijdragen voor arme kinderen, de zogenaamde Klijnsma-gelden, schuift de coalitie wederom voor zich uit. Verder valt op dat het college de betaalbaarheid van zorg in Barendrecht in beslotenheid wil bespreken en daarover in beslotenheid afspraken wil maken. “Daar werkt EVB niet aan mee”, aldus van der Linden. “Discussie prima. Maar wij werken op basis van openbaarheid en transparantie. Zeker bij belangrijke onderwerpen als zorg”.

Hogere lasten voor burgers en bedrijven

De portemonnee van burgers en bedrijven wordt tenslotte niet ontzien: het college gaat hogere bijdragen vragen voor rijbewijzen, terwijl de openingstijden van de balie minder worden. Horecaondernemers moeten precarioheffing betalen. Een belasting per vierkante meter buitenterras. Bij het NS-station wordt betaald parkeren ingevoerd.

Van der Linden hekelt het beknibbelen op kleine bedragen, terwijl de grote olifant in de kamer niet wordt benoemd. Namelijk deuitbreiding van het aantal wethouders van 4 naar 6. Van der Linden: “Dit kost Barendrecht € 300.000 extra per jaar. In plaats van dat terug te draaien wordt het sportgala afgeschaft á € 8.500 per jaar. En het college ruilt de schapen op de geluidswal in voor een grasmaaier. Dat zou € 12.000 per jaar goedkoper zijn. De Britten hebben hier een mooie term voor: Penny-wise Pound-foolish!”

De voorjaarsnota is momenteel nog slechts een voorstel van het college. De gemeenteraad kan anders besluiten. Komende maand wordt de voorjaarsnota in de gemeenteraad behandeld. EVB gaat daarover graag met de coalitiepartijen in debat.

EVB motie ‘Tiny Forest’ unaniem aangenomen

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) GroenLinks D66 Barendrecht 04-04-2019 06:20

Op initiatief van EVB Raadslid Nicoline Blankenstein- van Heugten is tezamen met D66 en Groen Links de motie ‘Tiny Forest’ ingediend in de raadsvergadering van 02-04-2019.

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit is een fijne plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Het heeft tevens de functie van buitenlokaal waar kinderen over de Nederlandse natuur leren en buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten.

Een Tiny Forest stimuleert biodiversiteit: het minibos van ca. 200 m2 bestaat uit veel verschillende soorten bomen en struiken. Deze bomen trekken weer insecten en vogels aan.

Het bos brengt natuurbeleving dichterbij. De afstand tussen mens en natuur is groter dan ooit.

Een Tiny Forest voor de deur prikkelt de nieuwsgierigheid en geeft mensen de kans om de natuur in de eigen leefomgeving te ontdekken en daarover te leren.

De aanleg van Tiny Forests vergroot de waterbergingscapaciteit, verbetert de luchtkwaliteit, en gaat hittestress tegen.

Tot slot heeft een bos een positief effect op de gezondheid: meer natuur in de buurt kan zorgen voor minder stress en stressgerelateerde klachten.

Het past in het beleid om inwoners meer te betrekken.

En het past tevens bij punt 4 van ons 10-puntenplan: Buitenruimte. Barendrecht wordt weer het groene hart van IJsselmonde.

In de motie ‘Tiny Forest’ is het college o.a. verzocht zich vóór het einde van de aanmeldtermijn (26 april 2019) aan te melden als mogelijke partnergemeente van het IVN programma. Bovendien is het college gevraagd zich in te spannen om bij selectie als partnergemeente de in de aanvraag vermelde toezeggingen en intenties waar te maken. Dit alles met als doel om in november 2019 daadwerkelijk tot aanplant van de eerste ‘Tiny Forest’ over te gaan.

Na stemming in de gemeenteraad is deze motie unaniem aangenomen.

Hieronder kunt u de ingediende motie teruglezen.

De gemeenteraad van Barendrecht bijeen in vergadering op 2 april 2019

Het IVN, het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid, een programma ‘Tiny Forest’ heeft;

Een ‘Tiny Forest’ een minibos is ter grootte van een tennisbaan (ca.200 m2);

Het initiatief ‘Tiny Forest’, door samen te werken met scholen, kinderen via buitenlokalen kennis laat maken met de natuur en natuurbeleving voor buurtbewoners dichterbij brengt;

Er in Nederland inmiddels 31 ‘Tiny Forests’ gerealiseerd zijn, o.a. in Alphen a/d Rijn en Delft;

Het IVN in het kader van het programma op zoek is naar 12 partnergemeentes voor de periode 2019/2020 om 3 ‘Tiny Forests’ per gemeente te realiseren;

De kosten voor de aanleg van een ‘Tiny Forest’ voor partnergemeenten van IVN, vanwege co-financiering met de Nationale Postcodeloterij, ca. € 12.500 bedragen;

Het belangrijk is dat volwassenen en kinderen meer in contact komen met de natuur;

In de meeste wijken in Barendrecht nog geen schooltuinen of groene educatieplekken aanwezig zijn, terwijl natuureducatie juist zo belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen;

In het collegeprogramma van Barendrecht vermeld wordt dat ons dorp door meer groen mooier wordt en beter bestand is tegen klimaatveranderingen;

Een groen initiatief als ‘Tiny Forest’ biodiversiteit stimuleert, bijdraagt aan de klimaatbestendigheid en een prettige, gezonde ontmoetings- en educatieplek vormt voor buurtbewoners en scholen;

Zich vóór het einde van de aanmeldtermijn (26 april 2019) aan te melden als mogelijke partnergemeente van het IVN programma;

Zich in te spannen om bij selectie als partnergemeente de in de aanvraag vermelde toezeggingen en intenties waar te maken. Dit alles met als doel om in november 2019 daadwerkelijk tot aanplant van de eerste ‘Tiny Forest’ over te gaan;

De kosten voor aanleg, minimaal 12.500 euro per ‘Tiny Forest’, te dekken uit het budget (à 355.000 euro per jaar) voor Vervangen Speelvoorzieningen;

Echt voor Barendrecht, Nicoline Blankenstein- van Heugten

EVB stelt vragen inzake windturbines Vaanplein

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) GroenLinks Barendrecht 29-03-2019 18:41

bronvermelding foto: www.munters.com

Onderwerp: Windturbines Vaanplein

In het AD van 29 maart 2019 lezen we dat wethouder Bonte (GroenLinks, Rotterdam) van mening is dat als er windturbines langs het Vaanplein moeten komen tussen Rotterdam en Barendrecht, dat die windturbines dan zo ver mogelijk van Rotterdam moeten komen. En dus zo dicht mogelijk richting Barendrecht. “Dan is de overlast minimaal”, aldus Bonte. Hij doelt daarbij op bewoners in Rotterdam.

De EVB-fractie heeft hier een aantal vragen over:

Heeft over deze opvatting bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen Barendrecht en Rotterdam? Zo ja, wanneer en wat is daar besproken?

Hoe gaat het college de interactie met Barendrechtse bewoners over deze plannen vormgeven? Kan hier een tijds- en procesplanning van worden gegeven?

Wat is de status van het verkrijgen van gedelegeerde bevoegdheid van de Provincie Zuid-Holland? Wat zijn de laatste ontwikkelingen op dit gebied?

Gaat het college het formatieproces in de provincie Zuid-Holland aangrijpen om haar zienswijze op dit dossier (en eventueel BT-Oost) onder de aandacht te brengen? Zo nee, waarom niet, zo ja, op welke manier?

Wij zien uw schriftelijke beantwoording met belangstelling tegemoet.

Namens de fractie van Echt voor Barendrecht,

De beantwoording vanuit het college volgt z.s.m.

Duurzaamheid met realisme

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) GroenLinks Barendrecht 19-02-2019 19:27

Discussie over de energietransitie vindt naast landelijk, ook lokaal plaats. Op 5 februari besprak de raadscommissie ruimte de Regionale Energie Strategie (RES). Het bleek een “techniekloze” vergadering. De wethouder (GroenLinks) wil de bespreking techniekloos voeren, daarin gesteund door de voltallige coalitie.

Is dat terecht?

Wanneer je de cijfers in de concept-RES uitpluist kom je tot de volgende berekening. Om in Barendrecht een volledig co2 vrije energievoorziening te realiseren is nodig:

8 – 14 km2 aan zonnevelden. Ter vergelijking. Barendrecht is 21 km2

280.900 woningen met zonnepanelen;

81 – 112 windturbines van 3 MW (tiphoogte tussen de 125 en 180 m),

Waarom er in deze strategie wordt afgezien van de techniek wordt nu duidelijk. Het blijkt namelijk VOLSTREKT ONHAALBAAR! En deze onhaalbare exercitie kost de Barendrechtse gemeenschap bovendien 1 miljard. Dat bevestigt het college in antwoord op onze vragen.

Echt voor Barendrecht vindt de hier gepresenteerde perspectieven dan ook niet realistisch. De energiebehoefte van Barendrecht blijkt simpelweg niet opgelost te kunnen worden door enkel gebruik te maken van bestaande duurzame energiebronnen. Bovendien is dat peperduur. Wij vinden het dan ook onvoorstelbaar dat er door de coalitiepartijen in de gemeenteraad ingestemd wordt met een techniekloze bespiegeling. Wanneer je de technische (on)mogelijkheden niet bij de discussie betrekt, dreigt utopisch wensdenken. Daar kun je geen beleid op maken.

Volgens EVB ziet realistisch duurzaamheidsbeleid er als volgt uit:

We ondersteunen inwoners die energie willen besparen en opwekken. Denk aan isoleren en de aanschaf van zonnepanelen

De gemeente gaat actief aan de slag met de eigen gebouwen, zoals scholen

We onderzoeken de mogelijkheden van regionale en plaatselijke warmtenetten

Zonneweides op daartoe aangewezen plaatsen zijn mogelijk, maar de Zuidpolder blijft vrij.

Geen zware windmolens in ons dichtbevolkte gebied;

Dit is waar EVB het in de raad over wil hebben. Doen wat nu kan en geen beslissingen nemen waar we later spijt van krijgen. Want met de hier gepresenteerde perspectieven gaan we het niet redden en jagen we de bewoners van Barendrecht onnodig op kosten.

Echt voor Barendrecht,

Miranda Mes – le Feber

Schriftelijke vragen inzake aankoop pand Middenbaan

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) GroenLinks VVD CDA PvdA Barendrecht 12-02-2019 20:19

Barendrecht, 12 februari 2019

Betreft: Schriftelijke vragen inzake aankoop pand Middenbaan

Geacht college,

In de notulen van de B&W vergadering van 29 januari 2019 leest mijn fractie:

Wethouder Schaap meldt dat hij recentelijk een winkelpand heeft aangekocht op de Middenbaan. Het college vergewist zich van het feit, dat hieraan geen integriteitsaspecten zijn verbonden.

Integriteit en een combinatie van het wethouderschap en het bezit van panden op de Middenbaan zijn in het recente verleden aanleiding geweest voor verhit politiek debat in de Barendrechtse gemeenteraad. Dit debat heeft destijds zelfs geleid tot een motie van wantrouwen tegen een wethouder. Een aantal ondertekenaars van deze motie van wantrouwen zijn thans zelf wethouder. Namelijk wethouder Luijendijk (CDA), wethouder de Jonge (GroenLinks) en wethouder Roopram (PvdA). U zult begrijpen dat de directe aankoop van commercieel vastgoed op de Middenbaan door wethouder Schaap (VVD) en de wijze waarop het college van B&W dit nu afdoet als een feit waaraan geen integriteitsaspecten zijn verbonden, vragen oproept bij mijn fractie. Informatie over deze vastgoedtransactie is overigens direct uit openbare bronnen te verkrijgen. In dit geval via www.fundainbusiness.nl en het kadaster. De transactie is daarmee per definitie openbare informatie sinds 27 december 2018.

Vragen

1. Is er in het college van B&W gesproken over de datum van deze vastgoedtransactie en de datum van inschrijving in het kadaster in relatie tot de melding van wethouder Schaap?

2. Hoe verhoudt de definitie ‘recentelijk’ uit de B&W notulen van 29 januari 2019 zich tot de datum van inschrijving in het kadaster van 27 december 2018?

3. Was het college van B&W zich er op 29 januari 2019 van bewust dat dergelijke vastgoedtransacties voor een ieder eenvoudig zijn te raadplegen via openbare bronnen? Zo ja, hoe heeft het college van B&W dat meegewogen in de besluitvorming om verder op geen enkele wijze te communiceren over deze kwestie?

Het was mogelijk geweest dat tussen 27 december 2018 en 29 januari 2019 op basis van openbaar toegankelijke informatiebronnen breed bekend was geworden in Barendrecht dat wethouder Schaap een bedrijfspand heeft aangekocht op de Middenbaan. Mijn fractie is van mening dat in dit geval het Barendrechtse gemeentebestuur in ernstige verlegenheid zou zijn gebracht.

4. In hoeverre is het college van B&W dit met onze fractie eens?

5. Is dit onderwerp op 29 januari 2019 voor het eerst ter sprake gekomen tussen Barendrechtse collegeleden, of is hierover op eerdere momenten gesproken? Bijvoorbeeld vòòr de voorgenomen transactie? Graag toelichting.

Bij de 4e themasessie voor het collegeprogramma op 1 oktober jl. in de Focus Beroepsacademie, waren een aantal leden van onze fractie aanwezig. Zij herinneren zich het volgende: Wethouder Schaap leidde namens het college van B&W een sessie waarin het college onder meer actief ideeën wilde ophalen om de kwaliteit, beleving en uitstraling van de Middenbaan te verbeteren. Deze fractieleden herinneren zich bovendien dat wethouder Schaap de deelnemers aan deze sessie, waaronder vertegenwoordigers van de BIZ Middenbaan, daar namens het college van B&W actief op heeft bevraagd.

6. Deelt het college van B&W de hierboven geschetste feiten en omstandigheden van de collegebijeenkomst op 1 oktober 2018?

7. In welke fase bevond de (aanstaande) vastgoedtransactie van wethouder Schaap zich, toen hij een gesprekstafel leidde, waar hij deelnemers actief bevroeg naar hun plannen over de toekomst van de Middenbaan?

De notulen van de B&W vergadering over dit onderwerp zijn vrij summier. En er is op geen enkele wijze richting de gemeenteraad gecommuniceerd over deze kwestie. Hierdoor is op geen enkele wijze af te leiden of een zorgvuldige afweging van feiten en omstandigheden heeft plaatsgevonden.

8. Waarom heeft het college van B&W ervoor gekozen om op zulke summiere wijze een dergelijke kwestie af te doen, juist gezien de voorgeschiedenis en gevoeligheid van dergelijke onderwerpen in het politiek-bestuurlijke domein?

9. Kan het college van B&W aangeven waarom zij ervoor heeft gekozen om de gemeenteraad (en in het verlengde daarvan de samenleving) niet actief op de hoogte te stellen van deze vastgoedtransactie van wethouder Schaap, zeker gezien de discussie hierover in het recente verleden?

Een actief wethouder in Barendrecht koopt een bedrijfs- c.q. beleggingspand aan in een gebied waarin de gemeente Barendrecht de afgelopen jaren en de komende jaren onder leiding van het college van B&W, veel investeringen pleegt om de verblijfskwaliteit te verhogen. Aan dit feit, aan deze transactie, verbindt het college van B&W de conclusie dat daaraan geen integriteitsaspecten zijn verbonden. De EVB-fractie legt dat uit als dat het college van B&W concludeert dat deze transactie op geen enkele wijze ook maar enige aanleiding kan geven tot vragen en/of kanttekeningen over integriteit.

10. Deelt het college van B&W deze uitleg van onze fractie? Zo niet, waar wijkt de uitleg van het college dan af?

Wij zien uit naar uw beantwoording.

Hoogachtend,

Blog: Gemeente geeft cursus ondernemen: € 30.000

EVB (Echt voor Barendrecht) EVB (Echt voor Barendrecht) GroenLinks VVD CDA SGP Barendrecht 16-01-2019 08:00

De gemeente Barendrecht gaat culturele instellingen leren ondernemen. Dat staat in het collegeprogramma “Barendrecht toekomstbestendig!”, dat tot stand kwam na gesprekken met inwoners en maatschappelijk partners. Een werkwijze die wij vier jaar geleden mede introduceerden, maar wordt gebracht als zijnde vernieuwend.

Tijdens een debat over dit collegeprogramma heb ik verantwoordelijk wethouder de Jonge (GroenLinks) bevraagd op deze voorgenomen cursus ‘ondernemerschap’. Ik wilde wel eens weten wie hierom gevraagd heeft. Nou niemand. Het is ‘ter sprake gekomen’, aldus de wethouder. Oftewel: zij vindt dat Barendrechtse cultuurpartners ondernemender moeten worden. En dat hen kennis daartoe ontbreekt. “Ze willen wel, maar weten soms gewoonweg niet waar ze moeten beginnen”, sprak de wethouder. Daarom trekt zij komend jaar € 30.000 uit om hen dat te leren.

Het Barendrechtse culturele veld bevat naast de harmonievereniging (amper subsidie) vier grote spelers: de bibliotheek, het theater, Kunst Creatief en CultuurLokaal. De laatste twee bestaan sinds het fiasco met cultuurhuis ToBe. Dat ging in 2015 failliet nadat de gemeenteraad de subsidiestekker eruit trok. Destijds onder hevig protest van oppositieraadslid de Jonge (GroenLinks). ToBe voerde aantoonbaar wanbeleid, verkwanselde tonnen subsidie en vroeg om dat op te lossen… tonnen extra subsidie! Mooi niet. Daar stopten we mee. Een lokale herstart volgde. CultuurLokaal (Muziek, dans, drama) en Kunst Creatief (beeldende kunst, crea) werden opgetuigd en geleid door vrijwilligers. En niet de minste: maatschappelijk betrokken ondernemers, bestuurders en professionals met allen imposante curricula vitae. Types die zo een cursus ondernemen kunnen geven. Het resultaat? De instellingen groeien en bloeien.

Dan de bibliotheek. Die is onderdeel van een landelijk professioneel netwerk met 33 locaties. En wordt geleid door een overtuigende directeur. Iemand die niet zomaar aan de kant gaat. In schril contrast tot haar voorganger, die in 2013 met hangende pootjes capituleerde toen een college van VVD, CDA en SGP/CU de bibliotheek opdroeg om in te trekken in een veredeld bezemhok. Theater het Kruispunt dan tot slot. Dat wordt ‘parttime’ geleid door een directeur, die fulltime prestaties levert. En daarnaast zelf al 7 jaar onderneemt in de culturele sector. Prijs na prijs sleept zij met het Kruispunt de laatste jaren binnen. Bekende artiesten komen graag naar Barendrecht. Ons gastvrije theater geniet regionale bekendheid.

Wethouder de Jonge vindt het nu hoog tijd dat deze mensen een cursus ondernemen krijgen. Van de gemeente. Kleinerend. En bovendien een verspilling van € 30.000 gemeenschapsgeld, om niet bestaande problemen op te lossen.

Lennart van der Linden, fractievoorzitter

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.