Nieuws van politieke partijen in Asten over D66 inzichtelijk

109 documenten

Beschouwing Voorjaarsnota 2019 voor de Meerjarenbegroting 2020 – 2023

D66 D66 Asten 11-07-2019 13:51

De gemeente Asten doet haar best om verantwoord met het beschikbare gemeenschapsgeld om te gaan. We proberen de voorzieningen hoog en de lastendruk laag te houden.

In de laatste jaren hebben wij al enkele malen de broekriem moeten aanhalen en moeilijke keuzes moeten maken. En nu ook weer. Door een aantal ontwikkelingen, grotendeels buiten onze controle, zoals veranderende wetgeving en de stijging in kosten van het sociaal domein die onvoldoende worden gecompenseerd, zijn wij nu genoodzaakt om weer te bezuinigen en onze (korte termijn) ambities aan te passen.

Als we alleen naar het nieuwe beschikbare budget toe te gaan redeneren. As we het probleem alleen te lijf gaan met het verschuiven van geld, hoe weten we dan we wel op de goede weg zijn om onze doelstellingen zoals geformuleerd in Asten2030 te halen..

Als raad buigen wij ons over de centrale vragen: Wie krijgt wat, wanneer, hoe en ten koste van wie of wat? Laten we duidelijk in ons achterhoofd houden wat wij willen zijn als gemeente en niet naar enkel een bedrag toe redeneren.

Met Asten2030 in het achterhoofd heeft D66 een aantal aanpassingen in de voorgestelde scenario’s aangedragen.  Hier kunt U onze beschouwing lezen.

Beschouwing VJN 2019 – D66-HvA

 

Beschouwing Voorjaarsnota 2019 voor de Meerjarenbegroting 2020 – 2023

D66 D66 Asten 11-07-2019 13:51

De gemeente Asten doet haar best om verantwoord met het beschikbare gemeenschapsgeld om te gaan. We proberen de voorzieningen hoog en de lastendruk laag te houden.

In de laatste jaren hebben wij al enkele malen de broekriem moeten aanhalen en moeilijke keuzes moeten maken. En nu ook weer. Door een aantal ontwikkelingen, grotendeels buiten onze controle, zoals veranderende wetgeving en de stijging in kosten van het sociaal domein die onvoldoende worden gecompenseerd, zijn wij nu genoodzaakt om weer te bezuinigen en onze (korte termijn) ambities aan te passen.

Als we alleen naar het nieuwe beschikbare budget toe te gaan redeneren. As we het probleem alleen te lijf gaan met het verschuiven van geld, hoe weten we dan we wel op de goede weg zijn om onze doelstellingen zoals geformuleerd in Asten2030 te halen..

Als raad buigen wij ons over de centrale vragen: Wie krijgt wat, wanneer, hoe en ten koste van wie of wat? Laten we duidelijk in ons achterhoofd houden wat wij willen zijn als gemeente en niet naar enkel een bedrag toe redeneren.

Met Asten2030 in het achterhoofd heeft D66 een aantal aanpassingen in de voorgestelde scenario’s aangedragen.  Hier kunt U onze beschouwing lezen.

Beschouwing VJN 2019 – D66-HvA

 

John Bankers: bestuursakkoord Brabant op hoofdlijnen

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Asten 08-06-2019 15:38

Het coalitieakkoord 'Kiezen voor kwaliteit, voor de Brabanders van nu en van de toekomst' is op vrijdagmiddag 7 juni gepresenteerd. Na ruim twee maanden onderhandelen hebben het CDA, VVD, D66, Groenlinks en PvdA een akkoord op hoofdlijnen bereikt. Volgende week vrijdag vindt de installatie van het college van Gedeputeerde Staten plaats. Het CDA keert dan na vier jaar afwezigheid terug in het provinciebestuur. Dat is goed nieuws, maar tegelijkertijd is er nog voldoende werk aan de winkel. Het CDA is deze verkiezingsperiode ingegaan met drie speerpunten: de leefbaarheid in de stad en op het platteland, meer investeren in veiligheid en de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit en een realistischer landbouwbeleid. Met name door onze partij staan er in het coalitieakkoord passages over de eerste twee onderwerpen. Sterker nog, het CDA levert met Marianne van der Sloot (leefbaarheid) en Renze Bergsma (veiligheid) ook gedeputeerden op die twee onderdelen. Dat is een succes te noemen. De meeste tijd tijdens de coalitieonderhandelingen is besteed aan het thema landbouw. Zoals bekend willen wij als partij een realistischer landbouwbeleid. Het besluit van 7 juli 2017 heeft de sector pijn gedaan en binnen de agrarische sector zijn er niet alleen gevoelens van boosheid, maar ook zorgen over de toekomst van de sector, van hun bedrijven. Het CDA heeft zich tijdens de onderhandelingen hard gemaakt voor aanpassing van het huidige beleid en meer perspectief naar de toekomst. Sommige maatregelen zijn ook aangepast, maar het had op onderdelen voor ons - en mij ook - wat meer mogen zijn. Tegelijkertijd is er binnen onze fractie ook het geloof, dat het maximale er voor nu uit is gehaald. Politiek bestaat ook uit het vinden van meerderheden. Voor ons als CDA is er de komende jaren werk aan de winkel om in goed overleg met belanghebbenden nog meer toekomst te bieden aan een belangrijke economische sector in het Brabantse. Zoals gezegd is er een akkoord op hoofdlijnen. De komende jaren gaan we als CDA-fractie aan de slag om tot concrete invulling van het akkoord te komen. Voor onze regio ook niet onbelangrijk: we gaan weer werk maken van de bereikbaarheid van onze regio. Namens de CDA-Statenfractie ga ik me bezighouden met het thema mobiliteit, dus daar om ik later vaker op terug. Komende vrijdag gaan wij dit akkoord verdedigen. Meedoen en verantwoordelijkheid dragen past bij ons als partij. Roepen aan de zijlijn kan aantrekkelijk zijn, je hebt veel vrijheid, maar je bereikt ook minder. Binnen de coalitie en met andere partijen in de Staten gaan wij als CDA ervoor zorgen, dat we zoveel mogelijk van ons verkiezingsprogramma gaan verwezenlijken in de komende vier jaar. In de verkiezingsperiode heb ik het herhaaldelijk geroepen: voor de Peel naar Den Bosch. Weet me de komende jaren te vinden. Bel of mail met ideeën, vragen en opmerkingen. Hartelijke groet,John BankersProvinciaal Statenlid voor Asten

Geen bedrijventerrein ten koste van landschap in de Peel

D66 D66 Asten 28-05-2019 11:04

De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer tot gezamenlijke afspraken komen over ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’.

De Astense raadsleden Tiny van den Eijnden (D66-Hart voor Asten) en Sandu Niessen (PGA) zijn beiden zeer betrokken bij dit onderwerp en hebben gezamelijk een duidelijke mening geformuleerd.

Hierbij hun opinie zoals gepubliceerd het Peelbelang van 23 mei, 2019.  Het stuk is ook gepubliceerd in het ED van 28 mei, 2019.

De bedrijventerreinen in de zes gemeenten zijn te verdelen in twee soorten: lokale terreinen waar doorgaans bedrijven met een grootte tot een halve hectare (ongeveer een voetbalveld) zijn gehuisvest en het regionaal terrein in Helmond waar bedrijven groter dan een halve hectare zich kunnen vestigen. Grote bedrijven kunnen doorstromen naar regionale terreinen om lokaal weer ruimte te creëren. Die afspraken gaan vooral over een nieuw regionaal bedrijventerrein.

Om te komen tot gezamenlijke afspraken “Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” moeten we beginnen met het juiste uitgangspunt: ontwikkelen waar het kan en beschermen waar het moet.

Bodemarchief Zoeken naar nieuwe bedrijventerreinen is een ingewikkelde zaak: voor elke locatie zijn er bezwaren. Bedrijven en gemeenten hebben een sterke voorkeur voor locaties, die goed in het zicht liggen en goed bereikbaar zijn. Tot de favorieten behoren de locaties tussen Helmond en de A67 aan beide zijden van de Zuid-Willemsvaart. Locaties met beekdalen, oude wegen en bolle akkers. Locaties waar buurtschappen als Lungendonk, Stipdonk en Diesdonk liggen. Het achtervoegsel –donk verwijst naar een hoge zandrug langs een beekdal en verwijst daarmee ook naar de eerste bewoners van de gebieden. Stromend water was essentieel en de hoge zandruggen zorgden voor droge gronden waar boerderijen stonden en akkers lagen. In de bovengenoemde gebieden is die hele historie nog te zien: de beekdalen, de bolle akkers en de wegen naar de beken. Als op die plekken een industrieterrein wordt aangelegd, gaat dat kwalitatief hoogwaardig landschap voorgoed verloren.

Bedrijventerreinen Zoeken naar nieuwe industrieterreinen dient te gebeuren vanuit de vraag wat nodig is.

Staan we bedrijven toe met een groot ruimtebeslag en weinig arbeidsplaatsen? Welke bestaande bedrijventerreinen kunnen we nieuw leven inblazen? Ook het huidige arbeidstekort en de huisvestigingsproblemen van arbeidsmigranten zijn belangrijk om in de afweging mee te nemen. Het is goed om die opgaven gezamenlijk in Peelverband op te pakken.

De gemeente Helmond neemt als uitgangspunt infrastructuur. Wij zijn van mening dat het anders moet. Het landschap dient de basis te zijn voor keuzes voor nieuwe ontwikkelingen. Dit is ook vastgelegd in de “Ruimtelijke Agenda De Peel” die als ondertitel heeft “een gezamenlijke ruimtelijke agenda met het landschap als basis”. Het startpunt van de gemeente Helmond is dus tegenstrijdig met die Ruimtelijke agenda, die bijna unaniem is aangenomen in de verschillende gemeenteraden.

Ontwikkel vanuit het landschap Door een zorgvuldig ruimtegebruik, gebruik makend van wat er al is en bescherming van kwalitatief hoogwaardig landschap versterken wij niet alleen onze Peelidentiteit, maar voorkomen we ook dat we als regio ruimtelijk veranderen in een eenheidsworst.

Als wij met deze ruimtelijke bril op de kaart kijken naar de Peel dan zien wij dat er voldoende ruimte is tussen Deurne en Venray. Daar dient men eerst naar te kijken. Het feit dat dit gebied niet aan een snelweg ligt hoeft geen beperking te zijn. Voor Helmond zien wij nog twee interessante gebieden waar eventueel nog een bedrijventerrein ontwikkeld kan worden.

Het eerste gebied is Varenschut tussen de twee kanalen in aan de Rochadeweg. Het is een drassig gebied met veel rafelranden waardoor de ruimte daar erg onderbenut is. Een kans voor Helmond, om de rafelranden op te lossen en er een mooie voorkant van het bedrijventerrein (en de stad) van te maken. Ook is daar glastuinbouw, die naar onze mening logischer is op andere plekken in de regio. De vrijkomende ruimte kan meer hectaren opleveren voor dit gebied.

Mocht dit gebied te weinig voorzien in de behoefte, dan is er nog een mogelijkheid aan de andere kant van het kanaal. Wij zien de mogelijkheid tot het ontwikkelen van Lungendonk ten noorden van de Rochadeweg. Als men de Rochadeweg zou doortrekken naar Brandevoort (is een oud plan), dan komt er binnen die nieuwe ring een gebied beschikbaar dat stedenbouwkundig veel mogelijkheden biedt op het gebied van groen bij Het Goor (als groene hart) en voor regionale bedrijvigheid op Lungendonk.

Daarna is daar de beschikbare ruimte op. Maak je een keuze meer zuidelijk richting de A67 dan stuit je op een hoogwaardig kwalitatief landelijk gebied. Een gebied waarmee we ons juist als regio onderscheiden. Het groene oude landbouwgebied met bossen ten noorden van Lierop met de gehuchten Hersel, Eindje en Stipdonk en op Astens grondgebied Bussel, de Diesdonk, Oostappen, het Aadal en beekdal van de Astense Aa. De Diesdonk en de Oostappense bossen hebben de status van aardkundig waardevol en de Diesdonk en het beekdal van de Aa en Astense Aa hebben een waterbergingsfunctie.

Wat willen wij de automobilisten op de A67 in de toekomst laten zien: een industrieterrein zoals er dertien in een dozijn voorkomen óf een aantrekkelijk landschap, dat deel uitmaakt van onze collectieve regionale identiteit en dat een belangrijke bijdrage levert aan de recreatieve uitstraling van onze regio?

Tiny van den Eijnden, D66-Hart voor Asten en Sandu Niessen, PGA,  raadsleden van de gemeente Asten.

Geen bedrijventerrein ten koste van landschap in de Peel

D66 D66 Asten 28-05-2019 11:04

De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer tot gezamenlijke afspraken komen over ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’.

De Astense raadsleden Tiny van den Eijnden (D66-Hart voor Asten) en Sandu Niessen (PGA) zijn beiden zeer betrokken bij dit onderwerp en hebben gezamelijk een duidelijke mening geformuleerd.

Hierbij hun opinie zoals gepubliceerd het Peelbelang van 23 mei, 2019.  Het stuk is ook gepubliceerd in het ED van 28 mei, 2019.

De bedrijventerreinen in de zes gemeenten zijn te verdelen in twee soorten: lokale terreinen waar doorgaans bedrijven met een grootte tot een halve hectare (ongeveer een voetbalveld) zijn gehuisvest en het regionaal terrein in Helmond waar bedrijven groter dan een halve hectare zich kunnen vestigen. Grote bedrijven kunnen doorstromen naar regionale terreinen om lokaal weer ruimte te creëren. Die afspraken gaan vooral over een nieuw regionaal bedrijventerrein.

Om te komen tot gezamenlijke afspraken “Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” moeten we beginnen met het juiste uitgangspunt: ontwikkelen waar het kan en beschermen waar het moet.

Bodemarchief Zoeken naar nieuwe bedrijventerreinen is een ingewikkelde zaak: voor elke locatie zijn er bezwaren. Bedrijven en gemeenten hebben een sterke voorkeur voor locaties, die goed in het zicht liggen en goed bereikbaar zijn. Tot de favorieten behoren de locaties tussen Helmond en de A67 aan beide zijden van de Zuid-Willemsvaart. Locaties met beekdalen, oude wegen en bolle akkers. Locaties waar buurtschappen als Lungendonk, Stipdonk en Diesdonk liggen. Het achtervoegsel –donk verwijst naar een hoge zandrug langs een beekdal en verwijst daarmee ook naar de eerste bewoners van de gebieden. Stromend water was essentieel en de hoge zandruggen zorgden voor droge gronden waar boerderijen stonden en akkers lagen. In de bovengenoemde gebieden is die hele historie nog te zien: de beekdalen, de bolle akkers en de wegen naar de beken. Als op die plekken een industrieterrein wordt aangelegd, gaat dat kwalitatief hoogwaardig landschap voorgoed verloren.

Bedrijventerreinen Zoeken naar nieuwe industrieterreinen dient te gebeuren vanuit de vraag wat nodig is.

Staan we bedrijven toe met een groot ruimtebeslag en weinig arbeidsplaatsen? Welke bestaande bedrijventerreinen kunnen we nieuw leven inblazen? Ook het huidige arbeidstekort en de huisvestigingsproblemen van arbeidsmigranten zijn belangrijk om in de afweging mee te nemen. Het is goed om die opgaven gezamenlijk in Peelverband op te pakken.

De gemeente Helmond neemt als uitgangspunt infrastructuur. Wij zijn van mening dat het anders moet. Het landschap dient de basis te zijn voor keuzes voor nieuwe ontwikkelingen. Dit is ook vastgelegd in de “Ruimtelijke Agenda De Peel” die als ondertitel heeft “een gezamenlijke ruimtelijke agenda met het landschap als basis”. Het startpunt van de gemeente Helmond is dus tegenstrijdig met die Ruimtelijke agenda, die bijna unaniem is aangenomen in de verschillende gemeenteraden.

Ontwikkel vanuit het landschap Door een zorgvuldig ruimtegebruik, gebruik makend van wat er al is en bescherming van kwalitatief hoogwaardig landschap versterken wij niet alleen onze Peelidentiteit, maar voorkomen we ook dat we als regio ruimtelijk veranderen in een eenheidsworst.

Als wij met deze ruimtelijke bril op de kaart kijken naar de Peel dan zien wij dat er voldoende ruimte is tussen Deurne en Venray. Daar dient men eerst naar te kijken. Het feit dat dit gebied niet aan een snelweg ligt hoeft geen beperking te zijn. Voor Helmond zien wij nog twee interessante gebieden waar eventueel nog een bedrijventerrein ontwikkeld kan worden.

Het eerste gebied is Varenschut tussen de twee kanalen in aan de Rochadeweg. Het is een drassig gebied met veel rafelranden waardoor de ruimte daar erg onderbenut is. Een kans voor Helmond, om de rafelranden op te lossen en er een mooie voorkant van het bedrijventerrein (en de stad) van te maken. Ook is daar glastuinbouw, die naar onze mening logischer is op andere plekken in de regio. De vrijkomende ruimte kan meer hectaren opleveren voor dit gebied.

Mocht dit gebied te weinig voorzien in de behoefte, dan is er nog een mogelijkheid aan de andere kant van het kanaal. Wij zien de mogelijkheid tot het ontwikkelen van Lungendonk ten noorden van de Rochadeweg. Als men de Rochadeweg zou doortrekken naar Brandevoort (is een oud plan), dan komt er binnen die nieuwe ring een gebied beschikbaar dat stedenbouwkundig veel mogelijkheden biedt op het gebied van groen bij Het Goor (als groene hart) en voor regionale bedrijvigheid op Lungendonk.

Daarna is daar de beschikbare ruimte op. Maak je een keuze meer zuidelijk richting de A67 dan stuit je op een hoogwaardig kwalitatief landelijk gebied. Een gebied waarmee we ons juist als regio onderscheiden. Het groene oude landbouwgebied met bossen ten noorden van Lierop met de gehuchten Hersel, Eindje en Stipdonk en op Astens grondgebied Bussel, de Diesdonk, Oostappen, het Aadal en beekdal van de Astense Aa. De Diesdonk en de Oostappense bossen hebben de status van aardkundig waardevol en de Diesdonk en het beekdal van de Aa en Astense Aa hebben een waterbergingsfunctie.

Wat willen wij de automobilisten op de A67 in de toekomst laten zien: een industrieterrein zoals er dertien in een dozijn voorkomen óf een aantrekkelijk landschap, dat deel uitmaakt van onze collectieve regionale identiteit en dat een belangrijke bijdrage levert aan de recreatieve uitstraling van onze regio?

Tiny van den Eijnden, D66-Hart voor Asten en Sandu Niessen, PGA,  raadsleden van de gemeente Asten.

Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd als ereleden

D66 D66 Asten 30-04-2019 12:24

Op 14 april jongstleden zijn Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd tot erelid van D66-Hart voor Asten.

Gemma en haar man zijn per 1 april verhuisd naar Nijmegen.  Tijdens het “open afscheid” in de Gloria heeft de fractievoorzitter, Tiny van den Eijnden, namens de gehele fractie onze dank kunnen uitspreken voor wat onze voorzitter Gemma voor D66 – Hart voor Asten heeft betekend.

Een mooi moment om ook mede oprichter en oud fractievoorzitter van D66 – Hart voor Asten Harry Span tot erelid van D66-Hart voor Asten te benoemen.

Beide hebben niet alleen veel voor D66 – Hart voor Asten betekend maar ook voor Asten in het algemeen.  Buiten hun politieke activiteiten waren en zijn beide zeer betrokken in allerlei besturen en organisaties.

Gemma en Harry, gefeliciteerd en nogmaals dank voor alles wat jullie hebben betekend en gedaan voor D66-Hart voor Asten en we blijven graag van jullie kennis en kunde gebruik maken.

Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd als ereleden

D66 D66 Asten 30-04-2019 12:24

Op 14 april jongstleden zijn Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd tot erelid van D66-Hart voor Asten.

Gemma en haar man zijn per 1 april verhuisd naar Nijmegen.  Tijdens het “open afscheid” in de Gloria heeft de fractievoorzitter, Tiny van den Eijnden, namens de gehele fractie onze dank kunnen uitspreken voor wat onze voorzitter Gemma voor D66 – Hart voor Asten heeft betekend.

Een mooi moment om ook mede oprichter en oud fractievoorzitter van D66 – Hart voor Asten Harry Span tot erelid van D66-Hart voor Asten te benoemen.

Beide hebben niet alleen veel voor D66 – Hart voor Asten betekend maar ook voor Asten in het algemeen.  Buiten hun politieke activiteiten waren en zijn beide zeer betrokken in allerlei besturen en organisaties.

Gemma en Harry, gefeliciteerd en nogmaals dank voor alles wat jullie hebben betekend en gedaan voor D66-Hart voor Asten en we blijven graag van jullie kennis en kunde gebruik maken.

Nieuw Gemeenschaphuis op Locatie de Klepel

D66 D66 Asten 29-04-2019 14:13

De raad heeft op 16 april 2019 unaniem gekozen voor een nieuw gemeenschapshuis op de locatie van de Klepel. Ook D66 vond deze locatie en dit scenario de beste optie mede omdat een meerderheid van de verenigingen voor deze optie koos.

Met dit besluit heeft de raad slechts de kaders vastgesteld; de locatie, het voorkeurs scenario en financiële investeringen en garantstelling. Het echte werk begint nu pas.

Een ander beslissingspunt was of de Gemeente eigenaar moet worden van het gemeenschapshuis.  D66 is van mening dat de voordelen van de gemeente als eigenaar zwaarder wegen dan mogelijke nadelen. Voorbeelden zijn: meer zekerheid, meer regie en invloed op exploitatie en minder risico ten opzichte van de benodigde investering.

Doelstelling en kosten van een gemeenschapshuis

Het doel van een centraal gemeenschapshuis is om een plek te creëren voor ‘vinden en verbinden’. Dit moet een thuis worden voor verenigingen en groepen. Een ontmoetingsplaats, een huiskamer, voor alle burgers.

Naast de fysieke indeling zijn kosten de belangrijkste overweging van een vereniging om wel of niet deel te nemen aan het gemeenschapshuis. Een aantal kleinere verenigingen betalen nu geen huur. Zij zijn meestal bereid wel wat te betalen maar gaan met de voorgestelde huurprijzen niet naar ‘een beetje betalen’ maar meteen naar volslagen onbetaalbaar. D66-Hart voor Asten heeft de wethouder dan ook gevraagd om te kijken naar mogelijkheden om kleinere verenigingen in de huurkosten te ondersteunen Dit kan bijvoorbeeld via een versoepeling van subsidieregels of via het apart zetten van een bepaald percentage van de BTW-teruggave.

Het is duidelijk is dat we moeten doen wat we kunnen om de kosten voor het gemeenschapshuis onder controle, en dus betaalbaar, te houden. Maar het is ook geen verplichting dat een gemeenschapshuis geheel kosteloos moet zijn. Het is tenslotte in investering in de gemeenschap.

Het vervolgproces

De Wethouder heeft toegezegd op de zelfde voet qua openbare werksessies door te willen gaan. Dat juichen wij toe en hopen dat toekomstige sessies leiden tot een breed gedragen indeling van het gebouw en invulling van de exploitatie. Bij deze willen wij graag de inwoners en verenigingen van Asten dan ook oproepen om actief aan de discussies en werkgroepen mee te doen. Nu heeft U nog de mogelijkheid om te sturen.

D66 heeft zich hard gemaakt dat de raad vaker dan halfjaarlijks op de hoogte wordt gehouden over dit project. Wij hebben gevraagd om minimaal 1x per 2 maanden een rapportage over de gang van zaken over dit project te krijgen. Gelukkig kregen wij bijval van de gehele raad en stemde de wethouder hier mee in.

Er zijn nog zoveel besluiten te maken, problemen op te lossen, groot en klein, al bekend en nog onbekend, dat de belangrijkste fase van dit proces nog moet komen.

Honderden kleine en grote beslissingen die samen veel invloed hebben op het draagvlak en betaalbaarheid van dit gemeenschapshuis.

Het plan van aanpak laat zien dat er een stuurgroep en aantal werkgroepen worden gevormd om vraagstukken op te lossen rond exploitatie, rond de investeringen en realisatie en rond de creatie van een gezamenlijke visie.

Ook als we uitgaan van het meest positieve scenario en alles opgelost wordt, krijgen wij vele kleine en grote aanpassingen aan de huidige tekening en opzet van het gebouw. Dit betekend concessies van verschillende partijen op verschillende gebieden. De vraag die dan opkomt: Is er nog wel draagvlak onder de verenigingen voor deze nieuwe versie van het scenario?

D66 wil voorkomen dat dit project een soort olietanker worden die wij niet meer willen of kunnen keren. Dat wij na een beslissing over de algemene kaders, automatisch naar uitvoer begin volgend jaar glijden met alleen maar wat periodieke updates.

Zoals reeds gesteld, de belangrijkste fase van dit project breekt nu aan. De fase waar de meeste beslissingen worden gemaakt en het gemeenschapshuis daadwerkelijk vorm en inhoud krijgt. In de nieuwe aanpak van de ‘Vitale Democratie’ past het dat wij als raad een stapje terug doen en ons vooral luisterend en toetsend opstellen. Om deze rol goed te kunnen vervullen is het van belang dat de raad vooraf de kaders vaststelt voor een Plan van Aanpak.

Hoewel de wethouder bereid was op het Plan van Aanpak ter beslissing aan de raad voor te leggen heeft alleen de fractie van Algemeen Belang dit verzoek van D66-Hart voor Asten ondersteund.

Het is voor ons onbegrijpelijk dat de overige vier fracties hun kader-stellende verantwoordelijkheid hier niet wilden nemen.

D66-Hart voor Asten heeft duidelijk gemaakt wat wij aan het eind van deze fase en voor aanvang van de sloop van de werkgroepen verwachten:

De uiteindelijke bouwtekening. De motivatie/onderbouwing van belangrijke besluiten (Bijvoorbeeld in het geval van de BTW teruggave, waarom is gekozen voor optie A. over B.). Een uitspraak over het draagvlak onder de gebruikers en verwachte bezettingsgraad. Eventuele gevolgen voor de begroting.

Nieuw Gemeenschaphuis op Locatie de Klepel

D66 D66 Asten 29-04-2019 14:13

De raad heeft op 16 april 2019 unaniem gekozen voor een nieuw gemeenschapshuis op de locatie van de Klepel. Ook D66 vond deze locatie en dit scenario de beste optie mede omdat een meerderheid van de verenigingen voor deze optie koos.

Met dit besluit heeft de raad slechts de kaders vastgesteld; de locatie, het voorkeurs scenario en financiële investeringen en garantstelling. Het echte werk begint nu pas.

Een ander beslissingspunt was of de Gemeente eigenaar moet worden van het gemeenschapshuis.  D66 is van mening dat de voordelen van de gemeente als eigenaar zwaarder wegen dan mogelijke nadelen. Voorbeelden zijn: meer zekerheid, meer regie en invloed op exploitatie en minder risico ten opzichte van de benodigde investering.

Doelstelling en kosten van een gemeenschapshuis

Het doel van een centraal gemeenschapshuis is om een plek te creëren voor ‘vinden en verbinden’. Dit moet een thuis worden voor verenigingen en groepen. Een ontmoetingsplaats, een huiskamer, voor alle burgers.

Naast de fysieke indeling zijn kosten de belangrijkste overweging van een vereniging om wel of niet deel te nemen aan het gemeenschapshuis. Een aantal kleinere verenigingen betalen nu geen huur. Zij zijn meestal bereid wel wat te betalen maar gaan met de voorgestelde huurprijzen niet naar ‘een beetje betalen’ maar meteen naar volslagen onbetaalbaar. D66-Hart voor Asten heeft de wethouder dan ook gevraagd om te kijken naar mogelijkheden om kleinere verenigingen in de huurkosten te ondersteunen Dit kan bijvoorbeeld via een versoepeling van subsidieregels of via het apart zetten van een bepaald percentage van de BTW-teruggave.

Het is duidelijk is dat we moeten doen wat we kunnen om de kosten voor het gemeenschapshuis onder controle, en dus betaalbaar, te houden. Maar het is ook geen verplichting dat een gemeenschapshuis geheel kosteloos moet zijn. Het is tenslotte in investering in de gemeenschap.

Het vervolgproces

De Wethouder heeft toegezegd op de zelfde voet qua openbare werksessies door te willen gaan. Dat juichen wij toe en hopen dat toekomstige sessies leiden tot een breed gedragen indeling van het gebouw en invulling van de exploitatie. Bij deze willen wij graag de inwoners en verenigingen van Asten dan ook oproepen om actief aan de discussies en werkgroepen mee te doen. Nu heeft U nog de mogelijkheid om te sturen.

D66 heeft zich hard gemaakt dat de raad vaker dan halfjaarlijks op de hoogte wordt gehouden over dit project. Wij hebben gevraagd om minimaal 1x per 2 maanden een rapportage over de gang van zaken over dit project te krijgen. Gelukkig kregen wij bijval van de gehele raad en stemde de wethouder hier mee in.

Er zijn nog zoveel besluiten te maken, problemen op te lossen, groot en klein, al bekend en nog onbekend, dat de belangrijkste fase van dit proces nog moet komen.

Honderden kleine en grote beslissingen die samen veel invloed hebben op het draagvlak en betaalbaarheid van dit gemeenschapshuis.

Het plan van aanpak laat zien dat er een stuurgroep en aantal werkgroepen worden gevormd om vraagstukken op te lossen rond exploitatie, rond de investeringen en realisatie en rond de creatie van een gezamenlijke visie.

Ook als we uitgaan van het meest positieve scenario en alles opgelost wordt, krijgen wij vele kleine en grote aanpassingen aan de huidige tekening en opzet van het gebouw. Dit betekend concessies van verschillende partijen op verschillende gebieden. De vraag die dan opkomt: Is er nog wel draagvlak onder de verenigingen voor deze nieuwe versie van het scenario?

D66 wil voorkomen dat dit project een soort olietanker worden die wij niet meer willen of kunnen keren. Dat wij na een beslissing over de algemene kaders, automatisch naar uitvoer begin volgend jaar glijden met alleen maar wat periodieke updates.

Zoals reeds gesteld, de belangrijkste fase van dit project breekt nu aan. De fase waar de meeste beslissingen worden gemaakt en het gemeenschapshuis daadwerkelijk vorm en inhoud krijgt. In de nieuwe aanpak van de ‘Vitale Democratie’ past het dat wij als raad een stapje terug doen en ons vooral luisterend en toetsend opstellen. Om deze rol goed te kunnen vervullen is het van belang dat de raad vooraf de kaders vaststelt voor een Plan van Aanpak.

Hoewel de wethouder bereid was op het Plan van Aanpak ter beslissing aan de raad voor te leggen heeft alleen de fractie van Algemeen Belang dit verzoek van D66-Hart voor Asten ondersteund.

Het is voor ons onbegrijpelijk dat de overige vier fracties hun kader-stellende verantwoordelijkheid hier niet wilden nemen.

D66-Hart voor Asten heeft duidelijk gemaakt wat wij aan het eind van deze fase en voor aanvang van de sloop van de werkgroepen verwachten:

De uiteindelijke bouwtekening. De motivatie/onderbouwing van belangrijke besluiten (Bijvoorbeeld in het geval van de BTW teruggave, waarom is gekozen voor optie A. over B.). Een uitspraak over het draagvlak onder de gebruikers en verwachte bezettingsgraad. Eventuele gevolgen voor de begroting.

Tiny van den Eijnden Kandidaat D66 Brabant

D66 D66 Asten 20-02-2019 15:31

Onze fractievoorzitter Tiny van den Eijnden is voor de komende verkiezingen van 20 maart kandidaat voor D66 Brabant. Hij deelt graag met je waarom hij zich kandidaat stelt!

Tiny van den Eijnden Kandidaat D66 Brabant

/r/c5b217dc758eeaf3d25bb68c9da0c14b?url=http%3A%2F%2Fhartvoorasten.d66.nl%2F2019%2F02%2F20%2Ftiny-van-den-eijnden-kandidaat-provinciale-staten%2F&id=2491d398291d169c1292c0c11621281db1be2858

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.