Nieuws van politieke partijen in Boxtel over GroenLinks inzichtelijk

8 documenten

Geslaagde actie tegen huurverhoging en SP-motie tegen verhuurdersheffing aangenomen

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Boxtel 11-06-2020 18:12

Actievoerders met spandoeken en posters protesteerden bij de raadszaal tegen de huurverhoging en ook tegen de verhuurdersheffing die woningcorporaties jaarlijks aan het rijk moeten betalen. Een motie van SP en PvdAGroenLinks over de afschaffing van de verhuurdersheffing werd met de kleinst mogelijke meerderheid aangenomen. SP-raadslid Rinze van der Veen is daar blij om en vindt dat er nog veel meer druk op de landelijke politiek moet worden uitgeoefend. 

SP-motie aangenomen: verhuurdersheffing moet afgeschaft worden De SP heeft al eerder brieven gestuurd aan de woningcorporaties JOOST en Woonveste en de particuliere verhuurders Hoen Vastgoed en vb&t Verhuurmakelaars onder het motto: Geen huurverhoging, 0% is Genoeg! Met de actie bij de raadszaal, waar ook een aantal huurders aanwezig was, werd de politiek aangesproken via een motie van SP en PvdA/GroenLinks. Het werd een spannende discussie want de meningen waren verdeeld. Uiteindelijk werd de motie met 11 tegen 10 stemmen aangenomen. Voor stemden SP, PvdA/GroenLinks, CDA, D66 en Inbox. Tegen stemden de fracties van Balans, Combinatie95 en VVD. Dit betekent dat de gemeenteraad de regering gaat oproepen om de verhuurdersheffing af te schaffen en dat de motie naar de Minister van Milieu en Wonen en de leden van de Eerste en Tweede Kamer gestuurd wordt.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/06/geslaagde-actie-tegen-huurverhoging-en-sp-motie-tegen-verhuurdersheffing-aangenomen

Rinze van der Veen spreekt actievoerders toe

6 miljoen euro aan het rijk In 2019 moest JOOST in het kader van die verhuurdersheffing bijna 6 miljoen euro overmaken naar het rijk. Van der Veen: “Geld dat dus niet meer gebruikt kan worden voor onderhoud en verduurzaming van de woningen en ook niet voor nieuwbouw van sociale huurwoningen. JOOST heeft zo ook minder ruimte om de huren te bevriezen of te verlagen en de huurders zijn uiteindelijk de dupe, zeker in deze coronatijd. Er moet nog veel meer druk uitgeoefend worden op de landelijke politiek om een einde te maken aan deze onrechtvaardige verhuurdersheffing.”

Motie Bouwplan Zonneweide Oost en West Liempde

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Boxtel 20-01-2020 17:02

Samen met de fracties VVD en BALANS hebben we onderstaande motie ingediend. De motie is ontraden door de wethouder.Helaas is de motie niet aangenomen (Voor: VVD, BALANS, PvdA/Groenlinks en CDA). MOTIE VREEMD AAN DE ORDE VAN DE DAGBOUWPLAN ZONNEWEIDE OOST EN WEST LIEMPDE De raad van de gemeente Boxtel bijeen in haar vergadering op 21 januari 2020 Overwegende dat:  Burgerparticipatie een prominente plek heeft binnen onze gemeente Meewerkend Boxtel een positieve grondhouding dient te hanteren en met onze inwoners meedenkt in oplossingen  Onze inwoners volwaardig meegenomen dienen te worden in plannen en projecten en een goede communicatie hierbij van het grootste belang is  Er in alle wijken en kernen grote behoefte is aan woningbouw  Plan Zonneweide qua bebouwingsdichtheid de huidige bouwvisie fors overstijgt  Wij helaas moeten constateren, dat diverse bewoners, grenzend aan het bouwplan Zonneweide te Liempde ernstige zorgen en bedenkingen hebben ten aanzien van dit plan  Zij weliswaar diverse contacten hebben gehad met gemeente en projectontwikkelaar maar zich absoluut niet gehoord voelen en zeer teleurgesteld zijn over de gang van zaken tot nu toe  Zij graag bereid zijn met een positieve insteek mee te denken hoe het betreffende bouwplan gerealiseerd kan worden zonder dat zij beperkt worden in hun eigen mogelijkheden en woongenot roept het college op: om - samen met de projectontwikkelaar - inwoners uit de directe omgeving op een concrete manier te betrekken bij de verdere planvorming, teneinde met elkaar te komen tot een gezamenlijk plan, waarbij woningbouw in de kern van Liempde op deze plek in harmonie met de omgeving plaatsvindt. En gaat over tot de orde van de dag. Fractie CDA Fractie Balans Fractie VVD

Motie ‘overlast VION’

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Boxtel 02-07-2019 18:29

Het bedrijf VION is al decennialang deel van Boxtel. Veel inwoners hebben er gewerkt, van oudsher is het een echt Boxtels bedrijf. Nog steeds speelt VION een grote rol in Boxtel, al is dat sinds een paar jaar niet meer op een positieve manier.

Steeds meer inwoners ervaren overlast van VION waarbij met name zaken als stankoverlast, de drukke verkeersbewegingen en de wachtende vrachtwagens een bron van irritatie zijn. Tijdens een werkbezoek van de gemeenteraad aan VION werd duidelijk dat het bedrijf en de gemeente gesprekken voeren over mogelijke oplossingen voor deze overlast. VION heeft toegezegd onderzoek te laten doen naar de stankoverlast én zegt bereid te zijn de best beschikbare technieken te willen gebruiken om geuroverlast terug te dringen. Centraal daarbij staat dat de gemeente heeft aangegeven dat Boxtel VION niet meer wil ruiken. Ook wordt in deze overleggen gesproken over de verkeersbewegingen, dierenwelzijn en arbeidsmigranten. VION zegt de komende tijd voorstellen te doen om al deze zaken zo goed mogelijk te regelen. Het liefst hadden we gezien dat de vergunning voor uitbreiding gekoppeld kon worden aan maatregelen op het gebied van dierenwelzijn, stankoverlast, verkeersbewegingen en energieverbruik. Dit blijkt echter juridisch niet mogelijk te zijn daar de overlast niet slaat op de nieuwe bedrijfsactiviteiten en er al een milieuvergunning is afgegeven. Wij juichen het toe dat het college gesprekken voert met VION en daarmee de zorgen van de inwoners serieus neemt. Hoewel mogelijk de onderhandelingen met VION zullen leiden tot minder – en het liefst geen – overlast voor de inwoners van Boxtel, willen ondergetekende raadsfracties hierin nog een stap verder gaan.

Motie vreemd aan de orde van de dag: “Overlast VION”

De raad van de gemeente Boxtel bijeen in haar vergadering van dinsdag 2 juli 2019

Overwegende dat:

Boxtel haar inwoners een fijne leefomgeving wil geven Boxtel het welzijn van dieren hoog in het vaandel heeft staan Er veel klachten zijn over stankoverlast in de omgeving van VION en zelfs tot ver daarbuiten Vrachtwagens met varkens regelmatig langere tijd in de brandende zon staan Er dagelijks veel verkeersbewegingen zijn richting VION waardoor op sommige plekken problemen ontstaan VION een van de grootste energieverbruikers van Boxtel is VION graag wil uitbreiden en daarvoor een vergunningsaanvraag heeft gedaan De gemeenteraad en het college hebben uitgesproken dat we VION niet meer willen ruiken

 

Verzoekt het college: Als huidige onderhandelingen niet tot resultaat leiden, die maatregelen binnen haar juridische mogelijkheden te nemen die nodig zijn om overlast te beëindigen en VION te sommeren de best beschikbare technieken te gebruiken om de overlast aan te pakken.

 

D66 Boxtel Combinatie95 SP Inbox Balans CDA VVD PvdA/Groenlinks

Teleurstellende uitslag Europese verkiezingen

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Boxtel 04-06-2019 06:35

De verkiezing van het Europese Parlement is voor de SP uitgelopen op een grote teleurstelling. Landelijk ging de partij terug naar 4% van de stemmen en dat betekent dat de SP nul zetels behaalde en niet langer meer vertegenwoordigd zal zijn in het Europese Parlement. Ook in Boxtel werd fors verloren. 

In Boxtel werd de PvdA de grote winnaar, evenals dat landelijk het geval was. De sociaaldemocraten wonnen in onze gemeente afgetekend met 22% van de stemmen, op ruime afstand gevolgd door VVD, CDA, FvD, GroenLinks en D66. De SP werd met 543 stemmen (6,2%) de zevende partij in Boxtel. 

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/06/teleurstellende-uitslag-europese-verkiezingen
Afdelingsvoorzitter Willem van Meurs: “De grootste twee oorzaken zijn de slechte campagne en het feit dat veel SP-sympathisanten niet zijn gaan stemmen. Uit onderzoek blijkt dat de helft van onze stemmers thuis zijn gebleven. Er zal nu een grondige evaluatie in de partij plaatsvinden en een koerswijziging is nodig om weer te herstellen. Ik heb er wel vertrouwen in dat ons dat lukt.”  

Verlies voor SP bij verkiezing Provinciale Staten

SP SP GroenLinks Boxtel 21-03-2019 14:09

De SP heeft bij de verkiezing van Provinciale Staten in heel Nederland flink wat zetels moeten inleveren. Bij de verkiezing van de Eerste Kamer in mei gaar de SP waarschijnlijk van 9 naar 4 zetels. In Boxtel ging de plaatselijke SP van 18,8% in 2015 naar 11,3% nu. Daarmee is de SP in Boxtel de vierde partij geworden. Voorzitter Willem van Meurs had wel op een verlies gerekend, maar niet zo fors.

Het opkomstpercentage in Boxtel was met 52,6% ruim boven het opkomstpercentage van 44,1% van de vorige Provinciale Statenverkiezingen in 2015. De grote winnaars in Boxtel zijn het Forum voor Democratie (uit het niets 13%) en Groen Links (van 4,8 naar 9,2%). 

Stemmers en vrijwilligers bedankt

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/03/verlies-voor-sp-bij-verkiezing-provinciale-staten
SP-voorzitter Willem van Meurs is teleurgesteld over de uitslag: “Ik had rekening gehouden met verlies, dat gaven de peilingen ook aan. Bij de vorige Statenverkiezing haalden we als partij de op een na beste uitslag ooit in de geschiedenis van onze partij. Ik wist dat het moeilijk zou zijn om in de buurt daarvan te blijven. Het verlies is wel forser uitgevallen dan ik verwacht had. Ik wil hierbij onze tientallen vrijwilligers bedanken voor hun inzet in de campagne en de SP-stemmers voor hun stem. We gaan er als partij weer alles aan doen om het tij te keren.”    

Zie ook: https://www.boxtel.nl/actueel/verkiezingen.html

CDA Brabant - Begroting 2019 provincie Noord-Brabant

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Boxtel 14-11-2018 11:02

Spreektekst Marianne van der Sloot - Fractievoorzitter CDA BrabantBegroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018)Voorzitter, Het weerbericht van ons mooie Brabant is redelijk stabiel. Bewolkt met hier en daar zonneschijn. En met een politieke klimaatverandering op komst, die vanaf maart lijkt in te zetten. Daar gaan wij van uit ;-). En in dat licht zijn de recente temperatuurschommelingen in de coalitie op zijn minst ‘boeiend’.  Want de SP veroorzaakt een koudefront in dit college door haar standpunt over de herindeling van Nuenen. Met steun overigens deze week van de Eindhovense SP-fractie.  D66 lijkt alle donkere wolken structureel te ontkennen.  De PvdA is lekker klimaatneutraal.  En, ach voorzitter, de VVD, die maken zich niet druk om een koudefrontje meer of minder. De VVD zegt nog steeds dat de zon schijnt, ook als het regent. We gaan het meemaken. Voorzitter, volgend jaar zijn de verkiezingen. En steeds weer is het vertrouwen in ons, in de ‘politiek’ laag. Te laag, zo’n 40%. Om met het KNMI te spreken: een Code Oranje. Met kans op problemen en extreme situaties. Maar laten we eerlijk zijn. Een aantal processen van de afgelopen tijd, in dit Huis, scoorden niet eens Code Oranje maar rechtstreeks Code Rood, door de wijze waarop met de Brabanders is omgegaan. En met Code Rood kun je er volgens het KNMI zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan. En dat klopt:  bij de transitie van de landbouw;  bij de herindeling van Nuenen;  en bij de mestfabriek in Oss staan we met de ruggen tegenover elkaar én voelen mensen zich niet gehoord. De Provincie wordt gezien als ‘onbehouwen’ en onvoorspelbaar, en dat snap ik wel. Het lukt het college keer op keer om van bovenaf in te grijpen. Terwijl – en het CDA blijft het herhalen – het gras echt niet harder gaat groeien door aan de sprieten te trekken. Maar door de wortels te voeden.Voorzitter, gelukkig zien we in Brabant ook momenten waarop de zon doorbreekt.  In het groot: met de snellere aanpak van Hooipolder.  En in het klein: geen flitspaal voor hardrijders, maar eentje die goed bedrag beloont. Met een spaarsysteem voor de lokale gemeenschap. Een groot succes in Helmond, Eerde en Lith. Dichtbij en duidelijk. Voorzitter, Wij zijn van mening dat het na Code Rood tijd is voor Code Groen. Nietwaar GroenLinks? Ik zal u een stukje meenemen in onze Code Groen. Voorzitter, vandaag spreken wij als CDA over 3 onderwerpen, die dichtbij en duidelijk zijn: 1) Sociale Veerkracht. 2) De Nieuwe Economie. 3) De toekomst (van energie en landbouw). Mijn collega Huseyin Bahar zal straks ingaan op de degelijkheid van het huishoudboekje van de Provincie. 1. Sociale Veerkracht Op Sociale Veerkracht, de leefbaarheid van Brabant, blijven we terugkomen, voorzitter. Niet omdat we de heer Swinkels zo graag in de weg zitten. Maar omdat de gevoelstemperatuur zo laag is, én wij dit onderwerp zó ongelooflijk belangrijk vinden. Wij zien dat we in 2019 5,6 miljoen euro inzetten om vooral óver mensen te spreken. Er wordt vergeten mét mensen te spreken én dingen samen te doen. En ik kan mij de discussies nog goed herinneren: de ‘bolwerken’, zoals de seniorenbonden, móesten en zouden onder dit college verdwijnen. Maar er kwam niets voor terug. En dat terwijl er zoveel maatschappelijk opgaven in Brabant zijn. Zoals de vergrijzing. Met grote impact. Daarom komen we met een motie Senioren. Bij leefbaarheid hoort voor ons ook verantwoordelijkheid, nu én in de toekomst. De ondersteuning van Q-koorts slachtoffers is sinds dit jaar bij de gemeente belegd. Uit gesprekken met Q-koorts patiënten en Q-support begrijpen wij dat die overdracht, soms wel, maar soms ook echt niet soepel gaat. Ook zien we dat alle kennis over Q-koorts en de aanpak nú nog in huis is, bij de betrokkenen. Die willen we borgen, ook voor de toekomst. Hier dienen we een motie voor in. Ondermijning voorzitter, blijft een bedreiging voor onze Brabantse samenleving. Wij zien 3 zaken die we willen aanpakken: dichtbij 1) met de versterking van de lokale journalistiek, 2) met een experiment met ‘onorthodoxe’ maatregelen tegen dumpers van drugs- en ander afval, en 3) met een gereedschapskist voor gemeenten gevuld met mogelijkheden en instrumenten om vakantieparken zonder toekomstperspectief aan te pakken. Hiertoe dienen we twee amendementen en een motie in. 2. Economie Dan Economie voorzitter, de wind waait uit een andere hoek. De wereld van 4 jaar geleden is niet meer. We gaan van werkloosheid toen naar een schreeuwend tekort aan personeel nu. En van hoge rentes naar leningen die je bijna gratis krijgt. Die veranderende wereld, dat betekent ook iets voor ons. De rol van Provinciale Suikeroom past niet meer. Pleiten wij voor een einde aan de economische programma’s? Nee. Het CDA ziet een hele goede rol voor de Provincie als partner in de economie. Want we hebben veel grote uitdagingen. Zoals het gat op de arbeidsmarkt. De mismatch. En de tekorten aan vakmensen. Hét grote item van dit moment, zoals het college het zelf ook noemt. Dat vraagt om actie. Als wij lezen dat, ondanks alle acties, ‘het resterende budget beperkt is’, dan vrezen wij dat we kansen missen. En dat de zorg, de horeca, de logistiek en de techniek straks écht met lege handen zitten. Met alle consequenties van dien. Graag horen wij meer van de gedeputeerde. Voorzitter, belangrijk voor de economie van Brabant is het bereikbaar maken van bedrijventerreinen met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld: Bedrijvenpark Moerdijk, Bedrijvenpark Aviolanda, Breda Airport en onze legerbasis in Oirschot. Hiervoor komen wij met een motie. En dan de arbeidsmigranten. Zo’n 100.000 mensen die allemaal een goed dak boven hun hoofd verdienen. En veiligheid. Want zolang we onze logistieke ambities hebben en houden, zijn we afhankelijk van mensen van ver en verder. We zijn blij dat we als Brabant aan de slag gaan met de huisvesting. Met een grote rol voor de gemeenten en de provincie. De vraag aan de gedeputeerde is hoe verstrekkend hij zijn rol ziet. Wat als er nu geen goede afspraken liggen over de huisvesting van arbeidsmigranten met een gemeente? Wat doet u dan? 3. De toekomst Voorzitter, dan de toekomst. De Provincie is bij uitstek (mede)verantwoordelijk voor de toekomst van Brabant. Want we hebben de wind in de rug en daar moeten we gebruik van maken. Specifiek ga ik in op stadslogistiek, cultuur en de toekomst van de landbouw. a. Stadslogistiek Voorzitter, de bezorging van pakketjes en boodschappen én de bevoorrading van winkels groeit gigantisch. Net als de regels en goede bedoelingen. Maar er is weinig vooruitgang.  We spraken met Brabantse ondernemers die gek worden van alle losse regels van gemeenten over bevoorrading. Net na de zomer is gelukkig door de minister één lijn getrokken. Er zijn straks nog maar 2 soorten milieuzones. Het CDA wil er zeker van zijn dat Brabant in al haar steden kiest voor dezelfde soort milieuzone. En wel de groenste die er is. Daarom vragen wij de gedeputeerde daar regie op te nemen.  En dan de bestelbusjes: van DHL, PostNL, UPS, GLS, de Jumbo, Albert Heijn die de hele dag door de straten rijden. Al eerder stelden we hier vragen over. Pas is onderzocht dat 80% van de rondjes die gereden worden voor 1 pakketje is. Samenwerken en het bundelen van vracht lijken simpele oplossingen. Maar die vragen lef en veel data-onderzoek. En laten we daar in Brabant nu allebei heel goed in zijn. Wij dienen een motie in voor een Brabantse Green Deal Stadslogistiek. Met een hoge ambitie: in 2025 emissieloos bevoorraden in de B5 steden. b. Cultuur Voorzitter, de keuze voor de toekomst van de Philharmonie vonden wij geen goede beslissing. Wij dienen daar een amendement voor in. GroenLinks komt straks met een bijdrage over steun aan ons Noordbrabants Museum. Terecht. c. Toekomst van de landbouw Dan de toekomst van de landbouw, die kent veel vraagtekens. Zeker na woensdag. Het is belangrijk dat we als Brabant gaan investeren in innovaties. Zoals 8 nieuwe stalsystemen. Maar we vragen ons af of deze ontwikkelingen én vóóral de erkenning ervan, wel op tijd komen voor de deadline van 2022. Vraag aan de gedeputeerde: wat doet u als blijkt dat de stalsystemen er niet op tijd zijn? Ook in de stad of in het dorp zijn mooi groene initiatieven als pluktuinen en stadslandbouw. De huidige groensubsidies voor biodiversiteit zijn er alleen niet voor ingericht. Wij willen de gedeputeerde vragen om bij deze subsidies geen verschil te maken tussen stad en platteland. Verder dienen we een amendement in voor afschaffing van de leges bij faunaschade. Vooral omdat wij, net als veel organisaties van Das&Boom tot de ZLTO, het belangrijk vinden dát er geen drempels zijn voor melden. Tot slot willen we stilstaan bij 2019 als een bijzonder jaar. 75 jaar bevrijding. Een indrukwekkend moment, een indrukwekkende herdenking en een indrukwekkend programma dat er ligt om 2019 bijzonder te maken. Voor iedereen, groot en klein, dat vinden we belangrijk. Tot zover, voorzitter, Code Groen. En nu over naar het Degelijke Huishoudboekje van collega Bahar. Want voor niets gaat de zon op. Spreektekst Huseyin Bahar – Statenlid CDA Brabant Begroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018) Voorzitter, Het wisselvallige en onheilspellende weerbericht zet zich voort met de financiën. Hier staat het sein op Code Oranje. Dan is niet alleen alertheid geboden om risico’s te beperken, maar moeten we ook maatregelen treffen. De middellange termijn is namelijk allesbehalve rooskleurig. Voorzitter, ik zal de PvdA-fractie dit jaar maar voor zijn en benoemen dat een degelijk financieel beleid kennelijk ook toevertrouwd kan zijn aan een socialist. Sluitende begrotingen zonder tekort en verbeterslagen in de P&C-cyclus in déze bestuursperiode zijn een erkenning voor de gedeputeerde. En die delen wij ook. Maar zoals het een ware socialist betaamt: alles op korte termijn is rozengeur en maneschijn, maar met beperkt zicht op de middellange en lange termijn. Het blijft toch iedere keer alleen maar de eindjes aan elkaar knopen als socialist… Voorzitter, graag begin ik als eerste punt bij de rente- en dividendinkomsten van onze provincie. Al vanaf dag één van deze bestuursperiode heeft onze fractie gewaarschuwd voor de stevige windstoten op dit vlak. Keer op keer hebben we de degens gekruist bij de diverse P&C-momenten, maar onze inbreng en adviezen zijn helaas continue in de wind geslagen. Voorzitter, we kunnen alleen degelijk zijn, indien we ook realistisch zijn. Aan de uitgavenkant hebben we al gezien dat realistisch ramen een onderwerp is dat we nog niet helemaal beheersen. Dit geldt helaas ook voor onze inkomstenkant. Dan heb ik het met name over het jaarlijks rendement van 122 miljoen euro, waarmee we blijven rekenen. En dit terwijl we weten dat: 1. de 100 miljoen euro Essent-lening tegen hoge rente wordt ingelost; 2. het uitgekeerde dividend vanuit Essent onder druk staat; 3. de leningen aan gemeenten buiten Brabant alleen maar een appel en een ei opleveren. Voorzitter, dat is dus al 3 x Code Rood. We kunnen er dus zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan en het de hoogste tijd wordt om activiteiten en agenda aan te passen. Is de gedeputeerde, aan het einde van deze bestuursperiode, nu eindelijk zo ver om te erkennen dat de 122 miljoen euro geen realistische raming meer is voor de middellange termijn? Voorzitter, mijn tweede punt over de rente- en dividendinkomsten zijn de leningen die we aan decentrale overheden buiten Brabant verstrekken. Dit zijn namelijk langjarige leningen, gemiddeld 12 jaar, tegen een vast rendement van 1,4%. Er worden dus nu al keuzes voor drie komende bestuursperioden gemaakt, dus 3 x vier jaar, en financieel gezien is Brabant aan handen en voeten gebonden. Dit is toch een voorbeeld van degelijkheid dat niet uitblinkt in verstandigheid, omdat het ten koste gaat van flexibiliteit. Voorzitter, ik zal mijn punt illustreren met een voorbeeld dichter bij huis. Stel, u heeft 10.000 euro als huishouden opzij gelegd door hard en verstandig te werken. Zou u dit geld dan volledig voor 12 jaar op een spaarrekening willen vastzetten, waarbij u maar 12 euro per maand rente ontvangt, óf zou u toch flexibel willen blijven om in de komende jaren misschien zonnepanelen te plaatsen voor lagere energielasten of bijvoorbeeld de auto te vervangen teneinde hogere onderhoudskosten te voorkomen? Enz. Ik kijk even de zaal in: collega-Statenleden, onze bezoekers, GS, Griffie? Nee? Dat dacht ik al, ik zie nog niemand enthousiast reageren om 12 euro per maand rente te ontvangen als dit ten koste gaat van de flexibiliteit. Dat is dan wel vreemd, als we dit niet met ons eigen huishoudboekje willen, maar prima vinden wanneer het om het huishoudboekje van de provincie gaat. Voorzitter, met ruim 1,5 miljard euro, dat is dus al ruim 50% van onze immunisatieportefeuille in langjarige, niet verhandelbare uitzettingen, tegen zeer lage vaste rente wordt het tijd om na te denken of Brabant inderdaad beter af is met 14 miljoen euro per jaar of flexibiliteit moet houden voor investeringen met maatschappelijk rendement? Vraag aan de gedeputeerde is dan ook: wanneer is de grens bereikt om te stoppen met deze langjarige uitzettingen aan gemeenten buiten Brabant? Wanneer is deze grens volgens u wel bereikt? Het alternatief schatkistbankieren biedt misschien tijdelijk lage rente, maar biedt wel degelijk flexibiliteit als alternatief en afwachting van kansen in maatschappelijk rendement! Voorzitter, mijn derde en laatste punt is de uitdaging op het vlak van indexeren. Voor deze bestuursperiode is gekozen om niet te indexeren. Gezien de lage inflatiecijfers in de eerste twee jaren van deze bestuursperiode begrijpelijk en haalbaar. Echter, in de laatste twee jaren zien we de inflatiecijfers weer richting de 1,5% gaan. Hiervoor hebben we deze bestuursperiode een stelpost van 4 miljoen euro per jaar beschikbaar. Op onze eerdere vragen hierover is gesteld dat 4 miljoen euro per jaar echt voldoende was. Kijken we naar de prognoses voor de komende bestuursperiode, dan hebben we grofweg 21 miljoen euro per jaar nodig als we willen indexeren.Kan de gedeputeerde aangeven hoe het kan dat bij ca. 1,5% aan inflatie en gelijkblijvende uitgaven nu 4 miljoen euro per jaar wel voldoende is, maar voor de komende periode we moeten uitgaan van gem. 21 miljoen euro per jaar? Voorzitter, ik kom tot een afronding. Degelijkheid komt alleen maar tot haar recht als we ook realistisch, verstandig en flexibel blijven. Voor deze bestuursperiode hebben we helaas nog een strenge winter voor de boeg, maar straks is het weer voorjaar en waait er vanaf 21 maart naar verwachting een frisse groene wind!

CDA Brabant - Begroting 2019 provincie Noord-Brabant

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Boxtel 14-11-2018 11:02

Spreektekst Marianne van der Sloot - Fractievoorzitter CDA BrabantBegroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018)Voorzitter, Het weerbericht van ons mooie Brabant is redelijk stabiel. Bewolkt met hier en daar zonneschijn. En met een politieke klimaatverandering op komst, die vanaf maart lijkt in te zetten. Daar gaan wij van uit ;-). En in dat licht zijn de recente temperatuurschommelingen in de coalitie op zijn minst ‘boeiend’.  Want de SP veroorzaakt een koudefront in dit college door haar standpunt over de herindeling van Nuenen. Met steun overigens deze week van de Eindhovense SP-fractie.  D66 lijkt alle donkere wolken structureel te ontkennen.  De PvdA is lekker klimaatneutraal.  En, ach voorzitter, de VVD, die maken zich niet druk om een koudefrontje meer of minder. De VVD zegt nog steeds dat de zon schijnt, ook als het regent. We gaan het meemaken. Voorzitter, volgend jaar zijn de verkiezingen. En steeds weer is het vertrouwen in ons, in de ‘politiek’ laag. Te laag, zo’n 40%. Om met het KNMI te spreken: een Code Oranje. Met kans op problemen en extreme situaties. Maar laten we eerlijk zijn. Een aantal processen van de afgelopen tijd, in dit Huis, scoorden niet eens Code Oranje maar rechtstreeks Code Rood, door de wijze waarop met de Brabanders is omgegaan. En met Code Rood kun je er volgens het KNMI zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan. En dat klopt:  bij de transitie van de landbouw;  bij de herindeling van Nuenen;  en bij de mestfabriek in Oss staan we met de ruggen tegenover elkaar én voelen mensen zich niet gehoord. De Provincie wordt gezien als ‘onbehouwen’ en onvoorspelbaar, en dat snap ik wel. Het lukt het college keer op keer om van bovenaf in te grijpen. Terwijl – en het CDA blijft het herhalen – het gras echt niet harder gaat groeien door aan de sprieten te trekken. Maar door de wortels te voeden.Voorzitter, gelukkig zien we in Brabant ook momenten waarop de zon doorbreekt.  In het groot: met de snellere aanpak van Hooipolder.  En in het klein: geen flitspaal voor hardrijders, maar eentje die goed bedrag beloont. Met een spaarsysteem voor de lokale gemeenschap. Een groot succes in Helmond, Eerde en Lith. Dichtbij en duidelijk. Voorzitter, Wij zijn van mening dat het na Code Rood tijd is voor Code Groen. Nietwaar GroenLinks? Ik zal u een stukje meenemen in onze Code Groen. Voorzitter, vandaag spreken wij als CDA over 3 onderwerpen, die dichtbij en duidelijk zijn: 1) Sociale Veerkracht. 2) De Nieuwe Economie. 3) De toekomst (van energie en landbouw). Mijn collega Huseyin Bahar zal straks ingaan op de degelijkheid van het huishoudboekje van de Provincie. 1. Sociale Veerkracht Op Sociale Veerkracht, de leefbaarheid van Brabant, blijven we terugkomen, voorzitter. Niet omdat we de heer Swinkels zo graag in de weg zitten. Maar omdat de gevoelstemperatuur zo laag is, én wij dit onderwerp zó ongelooflijk belangrijk vinden. Wij zien dat we in 2019 5,6 miljoen euro inzetten om vooral óver mensen te spreken. Er wordt vergeten mét mensen te spreken én dingen samen te doen. En ik kan mij de discussies nog goed herinneren: de ‘bolwerken’, zoals de seniorenbonden, móesten en zouden onder dit college verdwijnen. Maar er kwam niets voor terug. En dat terwijl er zoveel maatschappelijk opgaven in Brabant zijn. Zoals de vergrijzing. Met grote impact. Daarom komen we met een motie Senioren. Bij leefbaarheid hoort voor ons ook verantwoordelijkheid, nu én in de toekomst. De ondersteuning van Q-koorts slachtoffers is sinds dit jaar bij de gemeente belegd. Uit gesprekken met Q-koorts patiënten en Q-support begrijpen wij dat die overdracht, soms wel, maar soms ook echt niet soepel gaat. Ook zien we dat alle kennis over Q-koorts en de aanpak nú nog in huis is, bij de betrokkenen. Die willen we borgen, ook voor de toekomst. Hier dienen we een motie voor in. Ondermijning voorzitter, blijft een bedreiging voor onze Brabantse samenleving. Wij zien 3 zaken die we willen aanpakken: dichtbij 1) met de versterking van de lokale journalistiek, 2) met een experiment met ‘onorthodoxe’ maatregelen tegen dumpers van drugs- en ander afval, en 3) met een gereedschapskist voor gemeenten gevuld met mogelijkheden en instrumenten om vakantieparken zonder toekomstperspectief aan te pakken. Hiertoe dienen we twee amendementen en een motie in. 2. Economie Dan Economie voorzitter, de wind waait uit een andere hoek. De wereld van 4 jaar geleden is niet meer. We gaan van werkloosheid toen naar een schreeuwend tekort aan personeel nu. En van hoge rentes naar leningen die je bijna gratis krijgt. Die veranderende wereld, dat betekent ook iets voor ons. De rol van Provinciale Suikeroom past niet meer. Pleiten wij voor een einde aan de economische programma’s? Nee. Het CDA ziet een hele goede rol voor de Provincie als partner in de economie. Want we hebben veel grote uitdagingen. Zoals het gat op de arbeidsmarkt. De mismatch. En de tekorten aan vakmensen. Hét grote item van dit moment, zoals het college het zelf ook noemt. Dat vraagt om actie. Als wij lezen dat, ondanks alle acties, ‘het resterende budget beperkt is’, dan vrezen wij dat we kansen missen. En dat de zorg, de horeca, de logistiek en de techniek straks écht met lege handen zitten. Met alle consequenties van dien. Graag horen wij meer van de gedeputeerde. Voorzitter, belangrijk voor de economie van Brabant is het bereikbaar maken van bedrijventerreinen met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld: Bedrijvenpark Moerdijk, Bedrijvenpark Aviolanda, Breda Airport en onze legerbasis in Oirschot. Hiervoor komen wij met een motie. En dan de arbeidsmigranten. Zo’n 100.000 mensen die allemaal een goed dak boven hun hoofd verdienen. En veiligheid. Want zolang we onze logistieke ambities hebben en houden, zijn we afhankelijk van mensen van ver en verder. We zijn blij dat we als Brabant aan de slag gaan met de huisvesting. Met een grote rol voor de gemeenten en de provincie. De vraag aan de gedeputeerde is hoe verstrekkend hij zijn rol ziet. Wat als er nu geen goede afspraken liggen over de huisvesting van arbeidsmigranten met een gemeente? Wat doet u dan? 3. De toekomst Voorzitter, dan de toekomst. De Provincie is bij uitstek (mede)verantwoordelijk voor de toekomst van Brabant. Want we hebben de wind in de rug en daar moeten we gebruik van maken. Specifiek ga ik in op stadslogistiek, cultuur en de toekomst van de landbouw. a. Stadslogistiek Voorzitter, de bezorging van pakketjes en boodschappen én de bevoorrading van winkels groeit gigantisch. Net als de regels en goede bedoelingen. Maar er is weinig vooruitgang.  We spraken met Brabantse ondernemers die gek worden van alle losse regels van gemeenten over bevoorrading. Net na de zomer is gelukkig door de minister één lijn getrokken. Er zijn straks nog maar 2 soorten milieuzones. Het CDA wil er zeker van zijn dat Brabant in al haar steden kiest voor dezelfde soort milieuzone. En wel de groenste die er is. Daarom vragen wij de gedeputeerde daar regie op te nemen.  En dan de bestelbusjes: van DHL, PostNL, UPS, GLS, de Jumbo, Albert Heijn die de hele dag door de straten rijden. Al eerder stelden we hier vragen over. Pas is onderzocht dat 80% van de rondjes die gereden worden voor 1 pakketje is. Samenwerken en het bundelen van vracht lijken simpele oplossingen. Maar die vragen lef en veel data-onderzoek. En laten we daar in Brabant nu allebei heel goed in zijn. Wij dienen een motie in voor een Brabantse Green Deal Stadslogistiek. Met een hoge ambitie: in 2025 emissieloos bevoorraden in de B5 steden. b. Cultuur Voorzitter, de keuze voor de toekomst van de Philharmonie vonden wij geen goede beslissing. Wij dienen daar een amendement voor in. GroenLinks komt straks met een bijdrage over steun aan ons Noordbrabants Museum. Terecht. c. Toekomst van de landbouw Dan de toekomst van de landbouw, die kent veel vraagtekens. Zeker na woensdag. Het is belangrijk dat we als Brabant gaan investeren in innovaties. Zoals 8 nieuwe stalsystemen. Maar we vragen ons af of deze ontwikkelingen én vóóral de erkenning ervan, wel op tijd komen voor de deadline van 2022. Vraag aan de gedeputeerde: wat doet u als blijkt dat de stalsystemen er niet op tijd zijn? Ook in de stad of in het dorp zijn mooi groene initiatieven als pluktuinen en stadslandbouw. De huidige groensubsidies voor biodiversiteit zijn er alleen niet voor ingericht. Wij willen de gedeputeerde vragen om bij deze subsidies geen verschil te maken tussen stad en platteland. Verder dienen we een amendement in voor afschaffing van de leges bij faunaschade. Vooral omdat wij, net als veel organisaties van Das&Boom tot de ZLTO, het belangrijk vinden dát er geen drempels zijn voor melden. Tot slot willen we stilstaan bij 2019 als een bijzonder jaar. 75 jaar bevrijding. Een indrukwekkend moment, een indrukwekkende herdenking en een indrukwekkend programma dat er ligt om 2019 bijzonder te maken. Voor iedereen, groot en klein, dat vinden we belangrijk. Tot zover, voorzitter, Code Groen. En nu over naar het Degelijke Huishoudboekje van collega Bahar. Want voor niets gaat de zon op. Spreektekst Huseyin Bahar – Statenlid CDA Brabant Begroting 2019 Provincie Noord-Brabant (09-11-2018) Voorzitter, Het wisselvallige en onheilspellende weerbericht zet zich voort met de financiën. Hier staat het sein op Code Oranje. Dan is niet alleen alertheid geboden om risico’s te beperken, maar moeten we ook maatregelen treffen. De middellange termijn is namelijk allesbehalve rooskleurig. Voorzitter, ik zal de PvdA-fractie dit jaar maar voor zijn en benoemen dat een degelijk financieel beleid kennelijk ook toevertrouwd kan zijn aan een socialist. Sluitende begrotingen zonder tekort en verbeterslagen in de P&C-cyclus in déze bestuursperiode zijn een erkenning voor de gedeputeerde. En die delen wij ook. Maar zoals het een ware socialist betaamt: alles op korte termijn is rozengeur en maneschijn, maar met beperkt zicht op de middellange en lange termijn. Het blijft toch iedere keer alleen maar de eindjes aan elkaar knopen als socialist… Voorzitter, graag begin ik als eerste punt bij de rente- en dividendinkomsten van onze provincie. Al vanaf dag één van deze bestuursperiode heeft onze fractie gewaarschuwd voor de stevige windstoten op dit vlak. Keer op keer hebben we de degens gekruist bij de diverse P&C-momenten, maar onze inbreng en adviezen zijn helaas continue in de wind geslagen. Voorzitter, we kunnen alleen degelijk zijn, indien we ook realistisch zijn. Aan de uitgavenkant hebben we al gezien dat realistisch ramen een onderwerp is dat we nog niet helemaal beheersen. Dit geldt helaas ook voor onze inkomstenkant. Dan heb ik het met name over het jaarlijks rendement van 122 miljoen euro, waarmee we blijven rekenen. En dit terwijl we weten dat: 1. de 100 miljoen euro Essent-lening tegen hoge rente wordt ingelost; 2. het uitgekeerde dividend vanuit Essent onder druk staat; 3. de leningen aan gemeenten buiten Brabant alleen maar een appel en een ei opleveren. Voorzitter, dat is dus al 3 x Code Rood. We kunnen er dus zeker van zijn dat er problemen gaan ontstaan en het de hoogste tijd wordt om activiteiten en agenda aan te passen. Is de gedeputeerde, aan het einde van deze bestuursperiode, nu eindelijk zo ver om te erkennen dat de 122 miljoen euro geen realistische raming meer is voor de middellange termijn? Voorzitter, mijn tweede punt over de rente- en dividendinkomsten zijn de leningen die we aan decentrale overheden buiten Brabant verstrekken. Dit zijn namelijk langjarige leningen, gemiddeld 12 jaar, tegen een vast rendement van 1,4%. Er worden dus nu al keuzes voor drie komende bestuursperioden gemaakt, dus 3 x vier jaar, en financieel gezien is Brabant aan handen en voeten gebonden. Dit is toch een voorbeeld van degelijkheid dat niet uitblinkt in verstandigheid, omdat het ten koste gaat van flexibiliteit. Voorzitter, ik zal mijn punt illustreren met een voorbeeld dichter bij huis. Stel, u heeft 10.000 euro als huishouden opzij gelegd door hard en verstandig te werken. Zou u dit geld dan volledig voor 12 jaar op een spaarrekening willen vastzetten, waarbij u maar 12 euro per maand rente ontvangt, óf zou u toch flexibel willen blijven om in de komende jaren misschien zonnepanelen te plaatsen voor lagere energielasten of bijvoorbeeld de auto te vervangen teneinde hogere onderhoudskosten te voorkomen? Enz. Ik kijk even de zaal in: collega-Statenleden, onze bezoekers, GS, Griffie? Nee? Dat dacht ik al, ik zie nog niemand enthousiast reageren om 12 euro per maand rente te ontvangen als dit ten koste gaat van de flexibiliteit. Dat is dan wel vreemd, als we dit niet met ons eigen huishoudboekje willen, maar prima vinden wanneer het om het huishoudboekje van de provincie gaat. Voorzitter, met ruim 1,5 miljard euro, dat is dus al ruim 50% van onze immunisatieportefeuille in langjarige, niet verhandelbare uitzettingen, tegen zeer lage vaste rente wordt het tijd om na te denken of Brabant inderdaad beter af is met 14 miljoen euro per jaar of flexibiliteit moet houden voor investeringen met maatschappelijk rendement? Vraag aan de gedeputeerde is dan ook: wanneer is de grens bereikt om te stoppen met deze langjarige uitzettingen aan gemeenten buiten Brabant? Wanneer is deze grens volgens u wel bereikt? Het alternatief schatkistbankieren biedt misschien tijdelijk lage rente, maar biedt wel degelijk flexibiliteit als alternatief en afwachting van kansen in maatschappelijk rendement! Voorzitter, mijn derde en laatste punt is de uitdaging op het vlak van indexeren. Voor deze bestuursperiode is gekozen om niet te indexeren. Gezien de lage inflatiecijfers in de eerste twee jaren van deze bestuursperiode begrijpelijk en haalbaar. Echter, in de laatste twee jaren zien we de inflatiecijfers weer richting de 1,5% gaan. Hiervoor hebben we deze bestuursperiode een stelpost van 4 miljoen euro per jaar beschikbaar. Op onze eerdere vragen hierover is gesteld dat 4 miljoen euro per jaar echt voldoende was. Kijken we naar de prognoses voor de komende bestuursperiode, dan hebben we grofweg 21 miljoen euro per jaar nodig als we willen indexeren.Kan de gedeputeerde aangeven hoe het kan dat bij ca. 1,5% aan inflatie en gelijkblijvende uitgaven nu 4 miljoen euro per jaar wel voldoende is, maar voor de komende periode we moeten uitgaan van gem. 21 miljoen euro per jaar? Voorzitter, ik kom tot een afronding. Degelijkheid komt alleen maar tot haar recht als we ook realistisch, verstandig en flexibel blijven. Voor deze bestuursperiode hebben we helaas nog een strenge winter voor de boeg, maar straks is het weer voorjaar en waait er vanaf 21 maart naar verwachting een frisse groene wind!

Begroting 2019

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Boxtel 31-10-2018 14:36

Tijdens de raadsvergadering van 30 oktober stond de Begroting voor 2019 op de agenda.Lees hier de reactie van CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel: LeefbaarheidMet het merendeel van onze inwoners gaat het goed. Zij zijn tevreden over hun woonomgeving, de voorzieningen en de activiteiten en evenementen.Maar helaas zijn er ook inwoners waar dat niet voor opgaat. Zij kunnen niet deelnemen door bijvoorbeeld ziekte, armoede, leeftijd, gedrag of taal.De gemeente heeft de zorg om ook deze mensen te laten participeren.De gemeente beschikt over veel data, maar een analyse hiervan ontbreekt naar onze mening. Het CDA wil deze data-analyses inzetten om meer inzicht te krijgen in problematieken en kansen in ons dorp. Niet reactief, maar proactief beleid maken. Naar onze mening kunnen we dan een enorme inhaalslag maken op verschillende beleidsterreinen. Wij dienen hiervoor een motie in.FinanciënDe begroting is in opzet verbeterd, maar het blijft lastig om de bedragen voor nieuw beleid te vinden, daarnaast missen we op veel plaatsen de juiste indicatoren.Vanuit effectiviteit en efficiëntie moeten zowel het beleid als de uitvoering van het risicobeheer binnen Boxtel en Sint-Michielsgestel geüniformeerd worden. Aangezien dit op de lange termijn de minste kosten met zich meebrengt en tot een beter risicomanagement zal leiden.Als het gaat om financiën kijkt het CDA naar het verband tussen wat de gemeente uitvoert en wat de kosten zijn. Daar zit dan ook ons probleem met deze begroting.Er worden veel zaken genoemd die we gaan doen, maar belangrijke zaken zoals:-oplossingen voor de ontsluiting van Boxtel-nieuwe woonvoorzieningen voor senioren-muziekonderwijs-kunst in de openbare ruimtes worden allemaal niet genoemd.In de begroting lezen we dat het college te allen tijden kan besluiten om investeringen (10% van de begroting), op te schuiven indien financieel nodig. In tijden van financiële druk zal er zelfs verdere prioritering plaatsvinden. Dus eigenlijk weten we helemaal niet wat er van deze begroting uitgevoerd gaat worden. Dat horen we als raad dan pas bij de jaarrekening, wanneer investeringen ongetwijfeld doorgeschoven worden.Deze begroting is eigenlijk te vergelijken met een verlanglijstje voor Sinterklaas. Je schrijft heel veel op, maar je weet nooit wat Sinterklaas uiteindelijk in je schoen stopt. Daarnaast:-Is er weinig concreet beleid-Zijn er te veel gelden besteed aan de organisatie (20% van de begroting)-Zijn er te weinig investeringen die de burgers dit en volgend jaar gaan merken-En zijn er weer geen huuropbrengsten van DKA en vindt uitholling van het legaat van Cooth plaatsDus voor het CDA weinig reden tot juichen.Ook de BURAP bevestigt ons verhaal. M.b.t. de investeringen is er voor 2018 €10 miljoen begroot, €3 miljoen is uitgegeven en €7 miljoen wordt doorgeschoven naar 2019.De reserves komen zowel in 2018 als in 2019 onder de door de raad vastgestelde minimum. Het CDA wil echt dat er reserves aangelegd gaan worden voor het sociaal domein zodat er niet steeds een greep gedaan hoeft te worden uit de algemene reserves.SeniorenDeze groep kunnen we opdelen in drie leeftijdscategorieën:-50 tot 60 jarige hebben behoefte aan o.a. goede fietspaden, wandelroutes en een hobbycentrum-70 tot 80 jarigen hebben behoefte aan o.a. veilige trottoirs, ontmoetingsplekken en activiteiten zoals bridge-80 plussers hebben behoefte aan o.a. hulp in en rondom het huis, dagopvang, boodschappendienst en bestrijding van eenzaamheid. Voor dit laatste dienen we een motie in.Het CDA signaleert vooral hiaten voor oudere senioren.Er wordt slechts €50.000 geïnvesteerd in de Uitvoeringsagenda Senioren. Dit is niet in verhouding tot de landelijke en provinciale bijdrages die hiervoor ontvangen worden. Het CDA wil daarom meer investeringen in een seniorenbeleid, met extra aandacht voor zelfredzaamheid, gelijkwaardigheid en eenzaamheid.WoningbouwOp het gebied van wonen wil het CDA dat het college snel aan de slag gaat met het uitvoeren van de woonvisie. Biedt met name jongeren en senioren perspectief. We vragen het college meer sturing op woningbouw. Nergens in de begroting is te lezen dat de markt ook echt gemonitord wordt en dat u als gemeente hierop anticipeert. Vanuit de markt zijn er met name woningen voor 1 a 2 persoonshuishoudens nodig. Op welke manier bent u de markt aan het monitoren en hoe anticipeert u hierop?VerkeerInfrastructuur blijft voor het CDA een verhaal met een open einde. Het CDA is van mening dat de verkeersmaatregelen die genoemd worden in de begroting noodzakelijk zijn, maar wij zouden graag een degelijk totaalplan zien wat de onrust wegneemt bij bewoners. En noem het dan: Move’31 Plus.Ben open, transparant en communiceer wat wel en niet kan.Zorg in een vroeg stadium voor inspraak van inwoners en klankbordgroepen, niet pas wanneer het al bijna vastligt. We dienen samen met BALANS, PvdA/GroenLinks en VVD een motie in om de voorgestelde planning van MOVE ’31 aan te passen.Het CDA vindt samen met deze drie partijen burgerparticipatie zo belangrijk dat we willen dat inspraak vóór de voorlopige besluitvorming in de gemeenteraad plaatsvindt.Het CDA vraagt u om actief op zoek te gaan naar andere financiële middelen. Maak daarbij gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies en innovaties. We dienen een motie in over onderzoek naar zonnepanelen in het wegdek.OndernemersDenk mee met onze ondernemers. Geef hen de ruimte om zich te ontwikkelen en om uit te breiden. Dit geldt voor onze ondernemers op Ladonk en Daasdonk, voor onze ondernemers in de verschillende winkelcentra en voor onze centrumondernemers.AgrariërsOnze agrariërs zijn overvallen met de enorme opgave die opgelegd is door de provincie Noord-Brabant. Vorig jaar heeft het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel hier schriftelijke vragen over gesteld.Goed om te lezen dat de verduurzaming van de agrarische sector expliciet genoemd wordt. Het CDA hoort graag hoe u de agrariërs hierbij gaat ondersteunen.We zouden het daarnaast toejuichen als er ook pilots op dit gebied in onze gemeente mogelijk zijn.Kunst en cultuurWant Kunst is niet hetzelfde als cultuur. Het inzetten van kunstenaars voor sociale cohesie is geen Kunst. Kunst is voor het CDA tastbaar, hoorbaar of zichtbaar.Kunststichting Boxtel heeft in 2016 een bedrag van €190.000 overgemaakt naar de gemeente Boxtel. In de begroting lezen we dat hiervan €176.000 over is (in 2017). Waar is dit geld aan besteed?Kunst op Stapel wordt in deze begroting expliciet genoemd, u stelt hiervoor €5.000 beschikbaar in 2018 en eventueel €5.000 in 2019. Terwijl er voor de voorgaande editie €34.000 aan subsidie is verstrekt. Daarnaast kunt u ook geen duidelijkheid geven over de locatie. Het CDA vraagt zich af wat u met Kunst op Stapel wil. Wilt u dat het doorgaat of niet? Wees duidelijk naar de mensen die hier veel energie in stoppen.Hiervoor dienen we een motie in.Onze rolHet CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel is een actieve en betrokken partij.Wij praten liever met dan over onze inwoners.Dus ook in 2019 bezoeken wij instellingen, organisaties, belangengroepen en individuen in Boxtel, Liempde en Lennisheuvel.Het motto ‘Meewerkend Boxtel’ zit immers al jaren in onze haarvaten... CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel heeft tegen deze begroting gestemd.Om de volgende redenen:-Dealgemene reserves gaan onder de vastgestelde norm-Het Sociaal Domein is nog niet onder controle en bestemmingsreserves zijn niet aanwezig-Investeringen worden consequent doorgeschoven en dit zorgt voor een hoop onzekerheid over wat van deze begroting uitgevoerd gaat worden.Wij willen volgend jaar een realistisch opgestelde begroting zodat ook het CDA de begroting kan steunen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.