Nieuws van politieke partijen in Harlingen over D66 inzichtelijk

9 documenten

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 13 november 2019

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie PvdA Harlingen 13-11-2019 17:19

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 13 november 2019 Harlingen – Benoeming duo-commissielid, belastingen, parkeren en de energie strategie Fryslan Voordat de raad zich kon buigen over de voorstellen op de agenda werden er nog een drietal rondvragen gesteld. De PvdA had een vraag over het lichtmonument. Volgend jaar is het 75 jaar geleden dat het internationale symbool van de Holocaust, concentratie- en vernietigingskamp Auschwitz, werd bevrijd.Het Nationaal Comité 4 en 5 Mei heeft kunstenaar Daan Roosegaarde gevraagd om ter gelegenheid hiervan een landelijk lichtmonument te ontwerpen. Het werk draagt de naam Levenslicht. PvdA vroeg het college naar de bereidheid om hieraan deel te nemen. Het antwoord was duidelijk, het collegebesluit is al genomen en de plek is bekend. Het monument komt in het Harmenspark te staan. De ChristenUnie vroeg naar de algemene inningssystematiek, waarbij de vraag was of de opbrengsten die de gemeente incasseert, wel in verhouding staan met de gemaakte uren van de betreffende ambtenaar. Het antwoord van de wethouder was, dat het college en de ambtenaren voortdurend met efficiëntie bezig zijn. Het CDA had een vraag over de looppaden op de algemene begraafplaats. Veld AA wat na de zorgvuldige ruiming in 2004 opnieuw in gebruik genomen is, zijn niet voorzien van schelpen zoals elders op de begraafplaats. Reynold Bontes vroeg het college wat de reden daarvan is. Het CDA vind het belangrijk dat iedereen te allen tijde, ook bij regenachtig weer, een bezoek moet kunnen brengen aan hun dierbaren. De wethouder antwoorde dat er alles aan gedaan is o.a. door het aanbrengen van drainage, maar dat er geen toestemming is gegeven voor verharding. Dat heeft alles te maken met de eisen die destijds gesteld zijn omtrent de invulling wat gelijkwaardig moet zijn aan de oude stijl. Na de rondvraag was het de tijd voor benoeming van een duo-commissielid van D’66. Eenmansfracties hebben namelijk de mogelijkheid om zich bij de commissievergaderingen, waarbij vragen worden gesteld over bepaalde raadsvoorstellen en onderwerpen, te laten vertegenwoordigen bij afwezigheid of bij het verdelen van portefeuilles. Mevrouw Allersma-van der Bij heeft nadat de geloofsbrieven waren goedgekeurd de belofte bevestigd. Vanaf deze plaats gefeliciteerd en succes gewenst. Bij het voorstel over de belastingen ging het met name over het amendement wat ingediend was door de ChristenUnie om de inning van de ouderbijdrage voor het zwemonderwijs af te schaffen. Het CDA vindt dat de opbrengsten van de ouderbijdrage veel hoger zijn dan de kosten voor de 40 ambtelijke werkuren. Hendrik Sijtsma benadrukte nogmaals dat het schoolzwemmen al zwaar gesubsidieerd wordt in onze gemeente en dat we daar trots op mogen zijn. Er werd nog even kort ingegaan op de toeristenbelasting. Voordat we gingen stemmen over het voorstel werd eerst het amendement (voorstel tot wijziging) behandeld. Het Amendement heeft geen meerderheid behaald. Twee fracties waren voor en zeven partijen waren tegen. Het voorstel met de 10 belastingverordeningen werd wel aangenomen met 12 stemmen voor en 5 stemmen tegen. De agendapunten 7 en 8 waren hamerstukken en maken daardoor geen deel uit van de beraadslagingen. Deze voorstellen zijn op voorhand aangenomen. Punt 7 ging over alle reserves en voorzieningen die de gemeente in loop der jaren heeft aangemaakt en bestemd voor onderhoud en nieuwbouw. Er werd voorgesteld om een aantal af te voeren en het geld terug te laten vloeien naar respectievelijk reserve sociaal domein, de algemene investeringsreserve en een deel ten gunste van de exploitatie 2019. Punt 8 ging over het leerlingen vervoer. Hierin is een vergoeding geregeld voor het vervoer van leerlingen naar scholen in het regulier onderwijs en naar speciale scholen. Een herziening was nodig door een wetswijziging voor het passend onderwijs. Daarna was de parkeerverordening aan de beurt. Daar waren de meningen nogal verdeel over het gratis parkeren bij een viertal evenementen en over de hoogte van het campertarief aan de Nieuwe Vissershaven. Een anderhalf uur durende discussie volgde. Bij dit voorstel waren in totaal 3 wijzigingsvoorstelling ingediend. 1 amendement werd ingediend door de partijen CDA, VVD, HB en Wad’n Partij over het behouden van het gratis parkeren bij een aantal evenementen. Het college was van plan om het gratis parkeren te schrappen. Het oordeel van het college was om zo het verkeer met name in de binnenstad beter te kunnen reguleren. Hendrik Sijtsma gaf namens het CDA aan dat er meerdere mogelijkheden zijn om het verkeer goed te reguleren. Wat voor het CDA belangrijk is, is dat wij een gastvrije gemeente willen zijn voor onze bezoekers en toeristen. Met een nipte meerderheid 9 tegen 8 is deze wijziging aangenomen en wordt het gratis parkeren weer toegevoegd aan de verordening parkeerbelasting 2020. Het tweede amendement betrof het behouden van het huidige campertarief van tien euro en niet mee te gaan met het tarief van 15 euro per 24 uur volgens het collegevoorstel. Het derde amendement van de Wad’n Partij lag in het verlengde van de tweede, maar dan met een tariefvoorstel van € 12,50. Uiteindelijk schaarde de wethouder zich achter amendement nummer 3, maar die werd overtroefd door de meerderheid die het tarief niet wilde verhogen. Hendrik Sijtsma pleitte nog voor de unieke plek en het reeds geplande voornemen om begin volgend jaar het camperterrein een facelift te geven. Wat het CDA betreft, was de verhoging van het campertarief gerechtvaardigd geweest. Zoals gezegd is het tarief hetzelfde gebleven. Ondanks onze tegenstem voor het tarief, hebben we zoals democratie ook werkt, wel ingestemd met de parkeerverordening. Als laatste agendapunt werd de Regionale Energie Strategie(RES) Fryslan behandeld. Een voorstel van het college om deel te nemen aan het traject voor de opstelling van de Friese RES. Hendrik Sijtsma gaf in zijn bijdrage aan dat het CDA moeilijk kan overzien wat de gevolgen op korte- en lange termijn zullen zijn. Natuurlijk weten en beseffen wij dat dit allemaal nog maar voorbereidingen zijn op iets definitiefs in de toekomst. Er komen uiteraard nog genoeg beslis momenten en er kan nog genoeg gestuurd worden, maar toch als we het over hernieuwde energie hebben gaat het CDA er wel vanuit dat de energie die de reststoffen energie centra opwekt als hernieuwbare energie aan de gemeente Harlingen word toegekend. Het CDA heeft de wethouder gevraagd om zich hiervoor in te spannen. De stemming van dit voorstel werd maar door 16 van de 17 raadsleden gevolgd. De heer Erents was op de vlucht geslagen en onthield zich zodoende van stemming. Het voorstel is aangenomen met 15-1 We maken ons op voor de laatste raadsvergadering in 2019 op 11 december. Wilt u met ons meedenken en meepraten over de ontwikkelingen in onze gemeente, dan bent u van harte welkom bij onze openbare fractievergadering! Goed voor elkaar! Namens de fractie van CDA: Sietse Zoodsma, Reynold Bontes en Hendrik Sijtsma

CDA maakt verruiming winkeltijden op zondag mogelijk

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 23-10-2019 06:47

Verslag van de raadsvergadering van 25 september 2019.

Het was weer een lange vergadering met diverse onderwerpen. Wij zullen ons in dit verslag beperken tot een aantal voor ons relevante onderwerpen.

Allereerst het voorstel tot verruiming van de winkeltijden op zondag. Het werd een levendig debat met als winnaar het CDA met een gedegen betoog van de heer Sijtsma. De zuurprijs was in onze ogen voor de PvdA. Wat ging er aan vooraf. In november 2018 was er reeds tot een verruiming besloten vanaf 11.00 u. tot 18.00 uur, waarvoor een amendement van o.a. CDA en PvdA als basis gold. Het voorstel van het college luidde destijds een verruiming vanaf 09.00 u. ‘s morgens. Ondanks steun van o.a. Harlinger Belang, VVD en D’66 kreeg het oorspronkelijke voorstel toen geen meerderheid. Op verzoek van Ondernemend Harlingen kwam er een heroverweging. Een enquête onder Harlinger ondernemers gaf aan, dat in meerderheid men voor een verruiming was naar 09.00 uur. Het college bracht daarom opnieuw het voorstel in stemming. Dat de CU/Marga Liefting zich hiertegen krachtig verzette, daar hebben we begrip voor vanuit hun religieuze opstelling over de zondagsrust. Wij hopen ook op begrip van haar kant voor andersdenkenden. Toen kwam het goed onderbouwde betoog van Hendrik Sijtsma/CDA.

Wat ons betreft onverwacht, maar zeer welkom ter ondersteuning van ons standpunt. Hij sprak van “respect voor elkaar en laat ondernemers zelf de keus maken”. Volgens hem is de verzuiling voorbij en is de zondag meer een actiedag geworden, waar iedereen op zijn eigen wijze invulling aan geeft. Wij vonden dit een verrassende wending en hebben de heer Sijtsma hiermee gecomplimenteerd. Daarmee was de stemming wel bepaald en werd het voorstel aangenomen met de stemmen van de CU, Wad’n Partij en… de PvdA tegen.

We hebben onze verbazing uitgesproken over de opstelling van de grootste partij in de raad, de PvdA. Toen wij onze teleurstelling hierover uitten met o.a. het argument werkgelegenheidsbevordering en dat zij toch altijd via hun voormannen “werk, werk, werk” riepen en het nu laten afweten, reageerden ze als door een wesp gestoken. Liefst drie woordvoerders gingen in de aanval met als gevolg een onsamenhangend betoog. Kennelijk hadden we “een open zenuw geraakt”. Beste PvdA collega raadsleden: wij raden u aan nog eens goed te luisteren naar het betoog van uw coalitie partner CDA. Een dogmatisch en ideologisch statement maken tegen de 24 uurs economie helpt Harlingen niet vooruit. Integendeel. Harlingen heeft ondernemers nodig! Wij herinneren ons ook nog uit de vorige bestuursperiode het dogmatisch tegen de verzelfstandiging van het Havenbedrijf stemmen door de PvdA. Harlinger Belang ziet, dat het verzelfstandigde Havenbedrijf prima draait en werkgelegenheid creëert. De snelste weg om uit de armoede te komen is werk.

Gelukkig waren er nog twee PvdA aanhangers in de raadszaal, die voor het voorstel waren, te weten wethouder Kuiken en burgemeester Sluiter. Helaas mochten ze niet mee stemmen…..

De vorige keer hebben wij u bericht over het strategisch plan voor de ambtelijke huisvesting en dat wij van mening zijn dat burgemeester Sluiter niet als portefeuillehouder in dit politiek gevoelige dossier moet optreden. Hij deed hierover in de raadsvergadering een mededeling, dat hij de portefeuille over zou doen aan wethouder Boon. Wij vinden dit een wijs besluit.

Wat kwam er verder op tafel. Het schetsontwerp en ontwikkelstrategie Westerzeedijk. Al eerder had de voltallige raad ingestemd met het voorkeursmodel, ook wel vlekkenplan genoemd. De basis hiervoor was het Open Planproces Westerzeedijk. De volgende stap in dit proces was het voorliggende schetsontwerp. Hoewel wij van mening zijn, dat dit een logische vervolgstap betreft, hadden we met name forse kritiek op de communicatie van het college in zijn algemeenheid in dit dossier. Niet alleen richting Klankbordgroep, maar ook richting raad. Allereerst hebben wij alle complimenten gegeven richting klankbordgroep voor hun gedegen en goed onderbouwde advies aan het college. Hieraan kan menig adviesbureau een voorbeeld nemen. Net als Harlinger Belang hebben ook andere partijen de kritiek van de klankbordgroep richting college als ernstig beoordeeld en geven wij allen wethouder Kuiken mee beter te communiceren. De klankbordgroep is in het leven geroepen om kritisch advies te geven. Het is geen applausmachine! Ook richting Raad hebben wij gevraagd beter en tijdiger te communiceren in de vervolgstappen in het proces. Veel zaken blijven nog onduidelijk en roepen vragen op. Ook waar het college mandaat heeft om te beslissen, willen we graag weten welke besluiten er daadwerkelijk zijn genomen en welke consequenties een en ander hebben. In het aanbestedingstraject voor de invulling van vlek 5 (verblijfsrecreatie) heeft men de gunning gegeven aan Zeelenberg/Ouddorp. Maar welke zijn de voorwaarden?? Ander voorbeeld: men heeft intussen een stuk grond verkocht aan camping De Zeehoeve. We hebben geen prijs gehoord, noch de voorwaarden. Het college wordt opgeroepen niet alleen via de pers te communiceren. Het voorstel werd uiteindelijk met grote meerderheid aangenomen. GroenLinks en de Wad’n Partij waren tegen. Wij wachten de volgende stappen in dit proces, te weten naar voorlopig ontwerp en definitief ontwerp, verder af.

Sturing sociaal domein Noardwest Fryslân. Al eerder werden een aantal besluiten in dit dossier in meerderheid aangenomen. Het gaat kort gezegd om een hervorming in het sociaal domein, waarbij de regie en beleid terug gaan naar de afzonderlijke gemeenten Harlingen, Waadhoeke, Terschelling en Vlieland, maar er wel samengewerkt wordt bij het afstemmen van het beleid en de uitvoering middels een gezamenlijke bedrijfsvoeringsorganisatie(BVO). Het voorstel behelsde de vervolgstappen. Wij konden met anderen instemmen met het voorstel. Wel hadden en hebben wij ook hier weer forse kritiek over de communicatie richting Raad. Wij hebben daar eerder over bericht. Vragen onzerzijds werden altijd gepareerd door het college onder het mom van “een broedende kip moet je niet storen”. Men (college, organisatie, adviesburo’s) is al jarenlang bezig tot beleidsvoorstellen te komen. Echter, de raad is sluitstuk.

De indruk ontstaat, dat aan het eind van het traject de voorstellen dan nog even door de raad kunnen en moeten worden gejast! Tekent u maar even bij het kruisje! M.a.w. Harlinger Belang is van mening, dat de raad onvoldoende meegenomen wordt bij een dergelijk, gevoelig en belangrijk onderwerp. Wethouder Kuiken was ook van mening, dat het proces geen schoonheidsprijs verdiende. Wij vonden dat de heer Kuiken hiervoor “een gele kaart” verdiende.

Armoedebeleid. Er was alom tevredenheid over het voorstel inzake het armoedebeleid. Het werd unaniem aangenomen. Ook onze aangepaste motie over onderzoek naar aansluiting bij de Alliantie Kinderarmoede Nederland werd overgenomen door het college.

De volgende raadsvergadering vindt plaats op woensdag 30 oktober a.s. De begroting 2020 staat dan prominent op de agenda. U bent van harte welkom.

Fractie Harlinger Belang.

Is de toekomst van MCL Harlingen (Zorgplein) zeker?

Harlinger Belang Harlinger Belang GroenLinks D66 Harlingen 01-02-2019 20:58

Afgelopen woensdag 23 januari 2019 werd de agenda van de raadsvergadering vlot behandeld. De agendapunten Experiment centraal tellen van de stemmen, Kaderbrief Veiligheidsregio Fryslân 2020 – 2023 en Gemeentelijk Rioleringsplan 2019 – 2023 waren hamerstukken of werden unaniem aangenomen.

Harlinger Belang (samen met Wad’n Partij, GroenLinks en D’66) heeft tegen het voorstel gestemd inzake de aanpassing OZB percentages 2019. De coalitie wenst de percentages voor niet-woning eigenaar en gebruiker op nul te houden en die voor woning eigenaar te verhogen met 1,5 %.

Wij hebben in het verleden gepleit het percentage voor woning eigenaar ook op nul te houden. Harlinger Belang houdt niet zo van deze vorm van cliëntelisme. Ook is hiervoor voldoende ruimte in de begroting. Het voorstel van de coalitiepartijen werd met steun van HOOP en CU aangenomen.

Vooraf aan de raadsvergadering vond er een presentatie plaats door onderzoeksbureau Ecorys naar de gevolgen van een eventuele sluiting van de REC. Het betrof hier een Concept-tussenreportage, omdat nog niet alle partijen zijn gehoord. Er wordt onderzoek gedaan op het gebied van financiën, economie, de juridische aspecten en de organisatorische gevolgen. U hebt ongetwijfeld via de media kunnen vernemen, dat een dergelijk besluit ingrijpende gevolgen zou kunnen hebben. Het is voorbarig om hier nu al definitieve conclusies aan te verbinden. Eind maart volgt het eindrapport, waarna het aan de raad is om hierover in discussie te gaan. Wordt vervolgd.

Tot slot enkele opmerkingen over MCL Harlingen (Zorgplein). Eind december 2018 verschenen er berichten in de media, dat MCL Leeuwarden drastisch moet bezuinigen. Naar verluidt ongeveer 20 miljoen euro. In de commissievergadering van 9 januari heeft Harlinger Belang wethouder Kuiken gevraagd, welke gevolgen dit kan hebben voor MCL Harlingen gelet op de nauwe relatie tussen MCL Leeuwarden en Harlingen. Hij bleek toen niet op de hoogte van dit bericht en zegde toe hier naar te zullen informeren. In de raadsvergadering van vorige week kwam hij met de mededeling, dat genoemde bezuinigingen geen gevolgen zullen hebben voor Harlingen. Hij had hierover overleg gehad met de directie. Wij hebben hier kennis van genomen, maar blijven niettemin bezorgd. Immers, wie het nieuws op het gebied van ziekenhuiszorg volgt, kan concluderen, dat faillissementen (MC Slotervaart, IJsselmeerziekenhuizen) en herlocatie van vestigingen om financiële redenen (Bronovo ziekenhuis sluit in 2024) aan de orde van de dag zijn. Denk ook aan Sionsberg in Dokkum. Harlingen let op uw zaak! Wij verwachten van dit college, dat ze de vinger aan de pols houden…, of met andere woorden, constant de temperatuur blijven meten….

De eerstvolgende raadsvergadering is op woensdag 27 februari a.s.

Fractie Harlinger Belang.

De uitglijder van PvdA wethouder Kuiken en het beton van de VVD

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 18-11-2018 09:07

Het was weer een gedenkwaardige raadsvergadering woensdag 31 oktober jongstleden. Aan de orde was de programmabegroting 2019 en de Algemene Beschouwingen 2018. Iedere partij kon zijn verhaal kwijt en duidelijk maken wat men vond van de begroting en de programma’s, positief of kritisch.

Harlinger Belang gaf de complimenten aan wethouder Boon en iedereen, die een bijdrage aan de begroting heeft geleverd. Het financiële boekje in de gemeente ziet er de komende jaren goed uit. Wel hadden we hier en daar een kritische noot. Zie onze eerdere bijdrage op “Harlingen boeit”. Na de pauze, waarin men kon genieten van een heerlijk stampotje, was het de beurt aan het college om een reactie te geven op hetgeen de diverse partijen in hun beschouwingen hadden uitgesproken. Voor de details verwijzen wij u graag naar de website van de gemeente.

Opmerkelijk was de bijdrage van wethouder Kuiken. Hij spreekt soms met een snelheid, waarop menigeen jaloers kan zijn; dat is een talent, Lucky Luke schiet trager. De ouderen onder ons kunnen zijn snelle spreekstijl af en toe niet volgen. Gelukkig hebben we een journalist van de LC, de heer Koen Pennewaard, die ons af en toe kan bijpraten. Wat had de heer Pennewaard uit het snelle betoog van de heer Kuiken o.a. kunnen optekenen? Het volgende:

Wethouder Kuiken noemt iemand van de oppositie “politieke meeuw”: U komt aanvliegen, maakt veel lawaai, doet uw behoefte, laat stank achter en vliegt weer weg.

Daarmee was de toon in het debat wel gezet en kwam het deze avond niet meer goed tussen coalitie en oppositiepartijen Wad’n partij, GroenLinks, D66 en Harlinger Belang. Bij Harlinger Belang houden we wel van humor tijdens de debatten en we lopen al een tijdje mee in de politiek, dus we zijn wel iets gewend. Toch zijn deze uitspraken van een niveau, waarbij je je toch ernstig moet afvragen, waarom de heer Kuiken zich tot deze uitspraken verlaagt. Viel het stampotje verkeerd, had hij niet op tijd een nicotine shot gehad of is de politieke roem hem zodanig naar het hoofd gestegen, dat hij geen kritische geluiden meer wil horen? Waarom greep de voorzitter, burgemeester Sluiter, niet in? Of is hij nu Heilige Hein geworden? Is dit voortaan de nieuwe stijl van de coalitiepartijen PvdA/CDA/VVD? Worden hiervoor nog excuses aangeboden? We zullen zien.

Bovengenoemde oppositiepartijen hadden veel amendementen/moties ingediend, maar u voelt het wel aankomen na de uithaal van de heer Kuiken, ze werden (bijna) allemaal van tafel geveegd. De Algemene Beschouwingen van de VVD, uitgesproken door de heer De Vries, begonnen nog zo mooi: “Het bestuursakkoord is zeker niet in beton gegoten” en “ondanks de ideologische verschillen blijven we de dialoog zoeken”, waren enige van zijn uitspraken. Echter, het bleken loze woorden: het coalitieprogramma is en blijft heilig en van beton en geen kritische geluiden svp.

Harlinger Belang had twee amendementen samen met genoemde oppositiepartijen ingediend. De eerste betrof het handhaven van de hondenbelasting tegen kostendekkendheid met als verdere strekking, dat handhaving en opruiming van de hondenpoep eerste prioriteit moet worden en een onderzoek naar de hoge inningskosten met als doel deze terug te dringen. Dit alles volgens het profijtbeginsel en “de vervuiler betaalt”. Verder vrezen wij, dat bij afschaffing van de hondenbelasting dit voor menige, niet oppassende hondenbezitter ook een verkeerd signaal afgeeft voor het niet opruimen van de poep. De coalitie wilde de hondenbelasting helemaal afschaffen met als financieel gevolg een belastingderving van 80.000/- euro structureel. De coalitie kreeg natuurlijk zijn zin; men wenste hier niet aan te tornen zonder echte onderbouwing te geven. Het staat in het coalitieakkoord en daarbij basta. Mocht u zich blijven ergeren aan de poep op straat, dan weet u waar u moet zijn met uw klachten.

De tweede ging om de OZB belasting: de coalitie wilde de belasting gedurende 2019 en 2020 bevriezen alleen voor niet-woningen(bedrijven). Harlinger Belang pleitte ook bevriezing van het OZB tarief voor woningen. U raadt het al, de coalitie won ook hier. Men heeft meer compassie met hondenbezitters dan met huizenbezitters. Wordt vervolgd. De eerstvolgende raadsvergadering is op 14 november a.s.

Het REC dossier: er waait een “Frisse Wind” door de PvdA fractie

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 19-10-2018 08:31

Was het in de vorige raadsvergadering de heer Leen, die een ommezwaai van de PvdA in het sociaal domein dossier (visie op Sociaal Werkbedrijf Empatec) verkondigde, nu was het de beurt aan raadslid Konst in het omstreden REC dossier, die de oppositie blij verraste met een nieuw geluid. Met oppositie bedoelen we de echte oppositie, te weten Wad’n Partij, GroenLinks, D’66 en Harlinger Belang.

Wat was het geval, even een historische terugblik: destijds zo’n 10 jaar geleden met slechts 5 partijen in de raad, waren Harlinger Belang (3 zetels) en GroenLinks (2 zetels) tegen de komst van de afvaloven. PvdA, CDA en VVD waren voor. U raadt het al, daarmee was de weg vrij voor de komst van de afvaloven. De oppositie werd niet betrokken in de discussie. Het was al “geregeld”. Transparantie was in die tijd nog niet zo ingeburgerd. Dualisme bestond nog niet.

Harlinger Belang vroeg in de raadsvergadering van afgelopen maandag 15 oktober of de woordvoerders van de partijen, die altijd de REC te vuur en te zwaard hebben verdedigd, misschien ook spijt hadden van het besluit, dat hun partijgenoten destijds hadden genomen. Immers terugziend op de afgelopen periode is de REC een hoofdpijndossier zonder weerga gebleken. Een soort gewetensvraag dus. In alle eerlijkheid dient gezegd te worden, dat niemand van de huidige fracties en wethouders van de partijen CDA en VVD destijds in de raad zaten. Bij de PvdA wel, namelijk wethouder Kuiken, die altijd een warm pleitbezorger was voor de REC.

CDA woordvoerder Sijtsma is niet het type mens, dat gauw sorry zegt. Hij is meer het type van direct de aanval kiezen als iemand een kritische vraag stelt. (Zal wel media training gehad hebben van mevr. Poepjes). Dus we kregen de langspeelplaat weer gedraaid over LTO gegevens en dioxine in de melk en de brand bij Frisia van destijds, waar Harlinger Belang mede schuldig aan was (of iets dergelijks) en dat de boer veel slimmer is dan de gewone burger, die er niets van snapt en bewust kwaad spreekt, etc. Kortom er kwam weer een storm van woorden over ons, maar zeker geen spijt.

Toen was het de beurt aan VVD woordvoerder De Vries, die altijd beweert, dat er meer debat moet komen in de raad. Hij bracht zelf weinig in en was voor zijn doen wat timide. Op de vraag van de heer Van der Pol (D66) of hij ook een initiatief van de kant van de VVD kon noemen om de problematiek inzake veiligheid en gezondheid rondom de REC te verbeteren, was hij echter heel duidelijk: geen. Dat is in ieder geval eerlijk.

En toen was het de beurt aan woordvoerster Konst van de PvdA. Ze deed het op een charmante wijze. Welmoed had geen spijt, maar…. ze vond het wel jammer. Over woorden zullen we niet twisten. De oppositie hing aan haar lippen. Ze noemden haar zienswijze verfrissend en verrassend. Ze kwam tevens met een motie, waarbij de strekking min of meer was, dat het college werd opgeroepen alles in het werk te stellen stillegging van de afvaloven te bepleiten, zolang de oude “knalpijpen” nog niet vervangen waren c.q. zijn voor nieuwe.

Dit had niemand van de oppositie verwacht van de PvdA, die altijd zo “ijzeren Hein”-achtig in dit dossier zat. Verklaarde wethouder Hein Kuiken niet recentelijk dat “dat ding het gewoon moet doen”? Maar ja, dat is nu eenmaal het probleem met “dat ding”. De tekst kregen de meeste raadsleden pas staande de vergadering voor het eerst onder ogen, dus Harlinger Belang vroeg verduidelijking over tijdspad e.d. Want we kennen onze pappenheimers: Omrin zal ongetwijfeld zeggen, dat die pijpen vanuit Verweggistan moeten komen en het stormt op zee, dus er is “enige” vertraging en de eerste zending was van een verkeerde specificatie en, en, etc.

Welmoed toonde zich zeer inschikkelijk en liet doorschemeren hier wel aan mee te willen werken… Jammer was, dat ze na overleg hierover met Geurtz (GroenLinks), hierop terug moest komen na kennelijke druk van haar fractievoorzitter, de heer Helvrich. Ze sprak een beetje voor haar beurt zullen we maar zeggen en werd teruggefloten.

De oppositie vroeg daarop schorsing aan, maar besloot na intern overleg toch akkoord te gaan met de motie. Immers iets is beter dan niets, vooral nu het om een motie van de PvdA ging. Hoe deze tweede ommezwaai in korte tijd te verklaren? Heeft de burgemeester met wethouder Kuiken en de PvdA fractie plus de coalitiegenoten gesproken en druk uitgeoefend? De oppositie de wind uit de zeilen nemen? We zullen het waarschijnlijk nooit weten, wat zich daar in de boezem van de macht heeft afgespeeld. Echter, Welmoed mag blijven. En nu maar hopen, dat het resultaat zal hebben. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

College passeert gemeenteraad bij extra subsidie Visserijdagen

Harlinger Belang Harlinger Belang VVD D66 CDA PvdA Harlingen 03-10-2018 19:15

Daar waar het nieuwe college van PvdA/CDA/VVD bij haar start er nog op aandrong, om vooral samen met alle partijen de stad te willen besturen, is van deze intentie -amper een half jaar later- al weinig meer over. Zo bleek afgelopen woensdag tijdens de raadsvergadering, toen werd gesproken om het Comité Visserijdagen een extra subsidie toe te kennen van € 16.000.

Toen bleek dat het college deze extra subsidie al had overgemaakt zonder dat de gemeenteraad hierover had kunnen spreken en besluiten, eiste de heer Erents (HOOP) excuses van het college. Echter, het oudste raadslid van Nederland ving bot bij wethouder Kuiken. Deze laatste vond dat het college, gelet op de meerderheid van de coalitie en het door haar geïnitieerde ‘bestuursakkoord’, deze stap wel kon nemen.

Dit kwam de heer Kuiken op forse kritiek te staan. Niet alleen van HOOP, maar ook van Harlinger Belang, D’66 en Wad’n partij. Er vielen opmerkingen te noteren van “We zitten hier dus voor Jan met de korte achternaam” (Harlinger Belang) en “Noem het bestuursakkoord voortaan maar coalitieakkoord” (D’66). Echter, in plaats van simpel ‘sorry’, kregen de partijen een arrogante en korzelige wethouder tegenover zich. En dat terwijl ook hij met zijn jarenlange ervaring donders goed weet, dat de gemeenteraad het budgetrecht heeft.

Dit alles belooft in onze ogen weinig goeds voor de toekomst. Tijdens de volgende raadsvergadering wordt gesproken over de gemeentelijke begroting van 2019 en de plannen die alle raadsfracties voor de toekomst hebben. Gaan we terug naar de oude bestuurscultuur van het college van PvdA/CDA? Naar de achterkamertjespolitiek? We zullen het zien!

Verantwoording VVD over de eerste twee jaar van deze raadsperiode

VVD VVD D66 CDA Harlingen 20-07-2016 07:02

De laatste gemeenteraadsverkiezingen vonden plaats in maart 2014. We zijn dus nu dik over de helft van deze raadsperiode, en voor ons is dat een reden om even terug te blikken en verantwoording af te leggen over wat we deze twee jaar onder meer gedaan hebben. Wat we u willen laten zien is een opsomming van de initiatieven die de VVD Harlingen (mede) heeft genomen en of ze succesvol zijn geweest of niet. Uiteraard zijn er nog een heleboel andere kwesties geweest waar de VVD zich over heeft uitgesproken, maar dit is (in willekeurige volgorde) een korte bloemlezing.

https://harlingen.vvd.nl/nieuws/15787/verantwoording-vvd-over-de-eerste-twee-jaar-van-deze-raadsperiode

Motie Tall Ships Race - Deze motie gaf het college de opdracht om de Tall Ships Race in 2018 naar Harlingen te halen, onder strikte financiële voorwaarden. De motie is aangenomen, in 2018 is Harlingen finishhaven. Goed voor Harlingen.

Motie Takendiscussie - Dit voorstel had als doel een brede discussie te starten over de vraag   over wat voor soort gemeente we willen zijn, welke taken we wel uitvoeren en welke niet en hoe we ons als zelfstandige kleine gemeente kunnen redden. Dit voorstel haalde een meerderheid en de takendiscussie heeft plaatsgevonden. Maar het denken hierover moet wel doorgaan.

Motie hockeyclub - Eerlijk is eerlijk: het was een bewerkte D66 motie (die geen meerderheid haalde), en de VVD heeft daar wat scherpe randjes afgehaald om de boel weer vlot te trekken...en dat heeft gewerkt.

Motie vestiging supermarkten - De VVD wil meer vrijheid voor supermarkten om zich daar te vestigen waar ze willen, dichtbij de klanten. Coalitie stemde tegen. Het mot allemaal naar Kimswerda.

Amendement zeehavengebondenheid kantoor In industriehaven - We waren tegen het tussentijds beperken van een bestemming van een pand in de industriehaven. De overheid dient te staan voor rechtszekerheid. Helaas was een meerderheid van de raad dat niet met ons eens.

Vragen over onvolledig stadspodium - Op doorvragen van de VVD bleek dat de begroting voor het stadspodium in de Kleine Voorstraat met een natte vinger was gemaakt. Daardoor dreigde maar een deel van het ontwerp gerealiseerd te worden. Ons standpunt: of je doet het goed, of niet. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een (bijna) volledige uitvoering.

Motie Hannemahuis - De VVD dringt hierin aan om te onderzoeken of er een haalbare combinatie, danwel synergie, te realiseren is tussen Hannemahuis, VVV en Bibliotheek. Dit proces loopt nog.

Motie aantrekken externe adviseur verzelfstandiging haven - Het proces om te komen tot verzelfstandiging van de haven zat zomer 2015 in het slop. Meerdere partijen wilden wel een externe adviseur, maar konden het niet eens worden over taken en bevoegdheden van zo'n persoon. De VVD heeft een motie opgesteld met een taakomschrijving waar uiteindelijk een meerderheid zich in kon vinden.

Motie onderzoek naar nut pijpverhoging REC - De VDD wilde, in lijn met de wens van de begeleidingscommissie, dat er in samenwerking met de Provincie, de REC en de begeleidingsgroep een onafhankelijke aanbeveling zou komen ten aanzien van de noodzaak tot verhoging van de pijp van de REC. Een meerderheid was tegen, maar de kwestie loopt nog wel.

Amendement AZC - De VVD is van mening dat bij een vestiging van een AZC de belangen van de direct omwonenden speciale aandacht moeten krijgen. Om dit te realiseren moet er een volwaardig pakket aan maatregelen worden getroffen, gericht op een goede inbedding van het opvangcentrum in de omgeving van het terrein. Het amendement is aangenomen, proces is nog onderweg.

Amendement marina - De VVD is niet enthousiast over het plan om een Marina voor 225 jachten te plannen achter in de Willemshaven. Een amendement om dit uit het bestemmingsplan te halen heeft het niet gehaald. Nu maar zien of iemand er wel brood in ziet.

Motie Willemshaven - De VVD heeft een motie ingediend om bij de verdere invulling van de Willemshaven een aantal eerdere uitgangspunten, betreffende de schaal, de positie van de bruine vloot en het karakter van de Willemshaven, te waarborgen. Deze motie is verworpen door de coalitie als zijnde overbodig. Dat hopen we dan maar, dat ie overbodig was.

Motie sanitaire voorziening Willemshaven - De VVD zit er bovenop dat afspraken tussen wethouder, VBZH en beheerder ook nagekomen worden. Hiertoe hebben we middels een motie een opdracht aan het college geformuleerd. Deze motie heeft het niet gehaald maar de strekking is wel overgenomen. Er vinden nog gesprekken plaats.

Motie scheiden parkeernota in lang en kort - De VVD was, en is, van mening dat in de parkeernota er twee deelgebieden zijn: de problematiek van het lang parkeren, en de rest. Om deze twee in één nota te stoppen en dan de raad op te jagen om een beslissing te nemen over alles, omdat de parkeertarieven moeten worden vastgesteld, is voor ons niet aanvaardbaar. Ons voorstel om deze twee zaken procesmatig uit elkaar te trekken werd weggestemd door de coalitie. 

Motie documentenoverzicht - Dit initiatief heeft te maken met hoe collegevoorstellen aan de raad worden voorgelegd. De VVD stelde voor om alle voor het voorstel relevante stukken in een overzicht te benoemen. Deze motie heeft het gehaald, maar wordt nog niet consequent doorgevoerd.

'Was'/'wordt' overzicht bij actualiseringen. - Dit is een (achter de schermen) initiatief om bij geactualiseerde nota's de verschillen met de vorige aan te geven. Zeer belangrijk om te voorkomen dat je als raadslid oude en nieuwe nota's moet doorploegen om een spelletje 'zoek de verschillen' te spelen. Wordt nu aan gewerkt... belangrijk om als raad je te kunnen focussen op de essentiële zaken.

Initiatief (met CDA) om tot beraad met buurgemeenteraden te geraken - Colleges hebben regelmatig contact met elkaar, ook vanwege alle samenwerkingen waar een gemeente betrokken bij is. Gemeenteraden werken echter nog steeds geïsoleerd van elkaar. Eerste overleg staat gepland in de herfst, met de raden van Vlieland en Terschelling.

Initiatief met HB tot andere planning & controll cyclus - Beide partijen vonden de bestaande methodiek van financiële planning en rapportage niet logisch en inefficiënt. Dit is nu verbeterd. Beter voor de raad, en ook tijdsbesparing voor het ambtelijk apparaat.

Vernieuwing damwand vluchthaven - in de eerste begrotingswijziging 2016 is aangegeven dat het vernieuwen van de damwand Vluchthaven € 600.000 hoger uitvalt dan de oorspronkelijke raming. Dit bedrag zou ten laste worden geboekt van de reserve havenwerken. De fractie van de VVD heeft het college gevraagd waarom dit bedrag voor rekening van de gemeente Harlingen zou moeten komen, daar  de Vluchthaven gerekend kan worden tot de primaire zeekering. Daarop heeft het college deze kwestie aangekaart  bij Rijkswaterstaat om deze kosten voor haar rekening te nemen. Dit verzoek is gehonoreerd. Zes ton houden we zo in de pocket.

Motie om te komen tot Visserijbeleid - De VVD heeft het initiatief genomen en een motie opgesteld, die door alle partijen is ondersteund, waarin het college wordt opgeroepen om een Visserijbeleid te formuleren en de daaruit voortvloeiende gemeentelijke ambitie meer, beter en scherper te verwoorden in afspraken die gemaakt worden met andere Waddenzeehavens. Ook moet de gemeente met de provincie in overleg gaan om op één lijn te komen in het vaststellen van gezamenlijke doelstellingen voor Harlingen als Visserijhaven. Visserij is te belangrijk voor Harlingen om over te laten aan alleen de milieuclubs.

Tot zover een aantal zaken waarin de VVD een belangrijke rol heeft gespeeld. Voor nu gaat de raad met reces, maar we blijven uiteraard bereikbaar. We kijken uit naar het komende politieke jaar, waarin we ons onder andere gaan bezig houden met de havenverzelfstandiging, de Westerzeedijk, de verdere invulling van het sociale beleid in Harlingen, waarschijnlijk weer het parkeren, het AZC, de REC en ongetwijfeld nog tal van andere onderwerpen. 

Uw input is voor ons van groot gelang. Wij zitten in de raad namens de VVD kiezers, maar voor de gehele Harlinger bevolking. Als u opmerkingen heeft, of ideeën, suggesties: bezoek onze fractievergaderingen in hotel Anna Casparii (kijk voor de agenda op http://harlingen.vvd.nl), of neem contact met ons op: g.devries.vvd@harlingen.nl, of: p.schoute@harlingen.nl

We doen het niet alleen, een betere toekomst voor Harlingen moeten we met z'n allen vormgeven!

De VVD, de Willemshaven en de Havenverzelfstandiging

VVD VVD D66 CDA PvdA Harlingen 20-06-2016 05:01

https://harlingen.vvd.nl/nieuws/15267/de-vvd-de-willemshaven-en-de-havenverzelfstandiging

Bestemmingsplan Willemshaven

De VVD is onder voorwaarden akkoord gegaan met het bestemmingsplan Willemshaven. We blijven de aangenomen plannen voor de cruisesteiger niet sterk vinden. Liever had de VVD het beschikbare geld besteed aan een langere drijvende aanlegvoorziening zodat veel meer schepen er gebruik van hadden kunnen maken. Maar dit besluit is door een meerderheid van de gemeenteraad al genomen dus dat is de realiteit. We hadden en hebben vraagtekens bij een grote Marina achter in de vluchthaven, maar voor ons heeft de doorslag gegeven dat we nu wél moeten doorpakken in de Willemshaven, en dat we een deel van de Willemshaven middels dit bestemmingsplan moeten claimen voor watersport.

Wat de VVD betreft is er in de Willemshaven ook plaats voor initiatieven in de sfeer van open boten. Met een kleiner aantal ligplaatsen bijvoorbeeld voor zeegaande jachten, maar met wel eindelijk weer een goed bereikbare bunkerplaats, een nautische loods en bijvoorbeeld ook betere voorzieningen voor kitesurfers.

En daarnaast een haven voor kleine open boten, voor catamarans. Met echt goede trailerhelling faciliteiten en opslagmogelijkheden op de wal.

Deze categorieën zeilboten komen nu in Harlingen niet of nauwelijks voor omdat de infrastructuur er niet voor is. Maar het vaarwater op de rede van Harlingen is er juist zeer geschikt voor.

Maar: of er een marina komt, of toch iets anders, is uiteindelijk aan de markt, aan particulier initiatief. En zo hoort het ook. En we hopen dat nu na het aannemen van dit bestemmingsplan het enthousiasme zal gaan groeien!

Ondertekend door D66, Groen Links en de Wad'n Partij heeft de VVD een motie ingediend om bij de verdere ontwikkeling van de Willemshaven de volgende uitgangspunten in acht te nemen:

- Er moet ruimte zijn voor kleinschalige initiatieven.

- De bruine zeilvaart moet een volwaardige plaats behouden in de Willemshaven.

- Behoud het nautisch-maritiem en authentieke karakter.

- De ontwikkelingen moeten worden gedragen door Harlingers.

- Stimuleer initiatieven die de jeugd bij de watersport betrekken.

- Betrek Harlingers en mensen uit de regio bij de ontwikkeling van het gebied.

- Betrek de klankbordgroep Willemshaven bij de vervolgstappen.

Helaas vonden de coalitiepartijen CDA, PvdA en HB het niet nodig om deze uitgangspunten nog eens expliciet te benadrukken, en daarom haalde deze motie het dus niet. Maar wat de VVD betreft blijven we er bovenop zitten om te zorgen dat er in het Willemshavengebied echt iets moois gaat ontstaan!

Havenverzelfstandiging

Aan de raad werd afgelopen woensdag een voorstel voorgelegd om te beslissen door te gaan met de havenverzelfstandiging. Echter: er ligt nog geen definitieve businesscase, de gevolgen voor de gemeentelijke begroting zijn nog niet duidelijk en niet bekend is nog welke delen van de haven bij de gemeente blijven en welke in het nieuwe havenbedrijf ondergebracht zouden moeten worden. Met zoveel onzekerheid kan de raad geen goede afweging maken. Dat gaan we dus ook niet doen, en zo hebben de VVD, PvdA, CDA en D66 het initiatief genomen om dit onderwerp van de agenda te halen. Als op bovengenoemde kwesties wel zicht is dan zal in september/oktober de havenverzelfstandiging opnieuw op de agenda gezet worden.

De VVD is in principe vóór een havenverzelfstandiging, de havenondernemers zijn ook vóór. De VVD heeft ook het voortouw genomen in het aantrekken van een extern adviseur om te zorgen dat het proces goed verloopt. Maar we moeten als raad wél alle informatie hebben om uiteindelijk te kunnen beslissen of het echt een goed idee is. Wordt vervolgd

De VVD en het AZC

VVD VVD D66 CDA Harlingen 26-05-2016 07:02

Op woensdag 25 mei heeft de gemeenteraad besloten dat er een asielzoekerscentrum op het Balklandterrein komt. De VVD heeft voor gestemd.

https://harlingen.vvd.nl/nieuws/14753/de-vvd-en-het-azc

© Simone Scheffer, Omrop ...

In het vluchtelingendebat staat de VVD Harlingen achter een streng maar rechtvaardig asielbeleid: er is maar zeer beperkt ruimte voor arbeidsmigranten en vluchtelingen moeten waar mogelijk opgevangen worden in de regio. De vluchtelingen die wel in Europa binnenkomen moeten verdeeld worden over geheel Europa, en niet vooral in Noordwest Europa onderdak vinden.

Europees wordt aan dit beleid gewerkt, zo goed en zo kwaad als het kan, met recent als voorbeeld de Turkije deal die, zo lang het duurt, op dit moment lijkt te werken. Zo lang het duurt...en Inmiddels worden er ook albanese arbeidsmigranten op het vliegtuig uitgezet en heeft het kabinet besloten dat asielzoekers oók het land worden uitgezet bij lichtere vergrijpen waar een taakstraf op staat.

Maar dat is landelijke en internationale politiek.

Wij hebben hier lokaal te maken met mensen die inmiddels al in Europa zijn en waarvan we moeten aannemen dat dit vooral vluchtelingen zijn. Zijn ze dat niet dan moeten ze wat de VVD betreft als gezegd zo snel mogelijk worden uitgezet. Maar mensen die daadwerkelijk oorlog en ellende ontvluchten, en inmiddels in Europa, in Nederland, zijn gearriveerd zullen we menswaardig en met compassie moeten opvangen. Dat is voor ons een kwestie van beschaving.

Het zal in de praktijk waarschijnlijk zo gaan dat een deel van de pas gearriveerden uiteindelijk in Nederland zal blijven. Daarom kunnen we wat ons betreft lokaal het best maar meteen de koe bij de horens vatten door eenieder die het voornemen, en ook het uitzicht heeft om in Nederland te blijven, zo goed mogelijk bij te staan met de integratie.

Omdat er van werd uitgegaan dat de gastarbeiders na gedane arbeid terug zouden keren naar het land van herkomst, werd er in het verleden onvoldoende werk gemaakt van de integratie en zaten we uiteindelijk met de gevolgen. We weten nu hoe het niet moet, en aangezien er nu een risico is op herhaling kunnen we beter lessen trekken uit dat verleden.

Met onderling contact kan gettovorming en isolatie worden voorkomen. Contact, opdat men zo snel mogelijk de taal en manieren van Nederland onder de knie krijgt. Dát, maar ook opdat de mensen die niet bij de Nederlandse cultuur passen, of willen passen, zich dat zo snel mogelijk realiseren en dan hun heil maar elders moeten zoeken. Ook dat moet duidelijk gemaakt worden!

Naast de redenen die het college aanvoert, en die nu wel bekend zijn (kosten, tempo, al aanwezige nutsvoorzieningen, andere plannen voor het Westerzeedijkgebied) is dit voor de VVD Harlingen reden om na veel wikken en wegen het college te volgen in haar keuze voor het Balkland. Vluchtelingen niet te ver weg stoppen maar op een plek waar de voorwaarden, mede om bovengenoemde redenen, het beste lijken om een AZC te vestigen. Wel betreuren we het dat het college de bevolking niet eerder betrokken heeft in het afwegingsproces voor wat betreft de lokatie. Dat had het draagvlak groter kunnen maken.

Maar het college heeft de keus gemaakt voor het Balkland...dat is haar bevoegdheid, en wij als raad mogen daar wat van vinden.

En dan moeten we ons realiseren dat de directe consequenties van het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid vooral bij de (direct) omwonenden en de hockeyclub terecht komen.

Om aan te geven wat wij vooral belangrijk vinden in het nu komende proces, onder andere met die omwonenden, heeft de VVD het initiatief genomen tot een amendement, dat mee ingediend is door het CDA en D66.

Het is absoluut duidelijk dat een AZC met deze omvang en duur, op deze specifieke plek, verantwoord moet zijn. Dit vraagt om stevige onderhandelingen met het COA, waarbij het doel is te komen tot een duidelijk pakket aan afspraken en maatregelen gericht op leefbaarheid, veiligheid en integratie, en een goede inbedding van het AZC in het terrein.

Ontwikkeling van het terrein dient dusdanig te geschieden dat er meerwaarde gecreëerd wordt in het algemeen belang, ook voor de harlingers zelf dus!

In de bestuursovereenkomst met het COA zal dus een aantal essentiële zaken expliciet geregeld moeten worden. Wij hebben daarom (met het CDA en D66) een amendement ingediend met een aantal wensen waar wat ons betreft aan voldaan moet worden. Dit amendement geeft dus eigenlijk aan welke zaken wij in het bijzonder belangrijk vinden.

1. Veiligheid

A. De opname van een veiligheidsprotocol waar in staat: een spreekuur, een nulmeting en risicoanalyse (oplevering drie maanden voor opening van het azc), een beheerplan, bewonersoverleg en incidentenregistratie. 

B. Structurele overlast, ernstige incidenten en/of onvoldoende communicatie moet leiden tot onmiddellijk overleg gericht op normalisatie en beheersing tussen COA en gemeente. Zo nodig wordt de beheersovereenkomst hierop direct aangepast.

2. Communicatie

Facilitering door de gemeente van een op te richten bewonersplatform, inclusief de dekking van de kosten voor vergaderingen voor dat doel. 

3. Dagbesteding

Het college gaat het gesprek aan met het COA over de wijze waarop intern voor zinvolle dagbesteding / activiteiten wordt gezorgd. Tevens besteed het college aandacht aan vrijwilligerswerk van asielzoekers in onze gemeenschap. 

4. Informatie

Aan de gemeente wordt maandelijks een overzicht van het aantal bewoners, uitgesplitst in populatie beschikbaar gesteld. Dit is beschikbaar voor het bewonersplatform en de adviesgroep. Een vertegenwoordiging van het bewonersplatform/adviesgroep zal voor aanvang, tijdens en direct na (aanvullende) onderhandelingen als eerste worden betrokken en geïnformeerd. 

5. Inrichting van het terrein

In overleg met het bewonersplatform en de adviesgroep zal bekeken worden waar de ingang van het AZC moet komen. Maatregelen tegen eventuele (geluids)overlast zullen tezamen met de het bewonersplatform en/of de adviesgroep worden gedefinieerd. Er moeten groenvoorzieningen gerealiseerd worden om het terrein voor een ieder aantrekkelijk te maken.

6. Besluitvorming

Als het gehele voorbereidingstraject afgerond is zal de raad als eerste worden geïnformeerd over het eindresultaat. Pas daarna dienen de overeenkomsten getekend te worden.

7. Hardheidsclausule

Bij situaties/omstandigheden waarin de overeenkomst niet voorziet wordt dit in goed onderling overleg tussen gemeente en COA besproken en opgelost.

8. Compensatieregeling

Indien door welke omstandigheid ook het AZC eerder wordt gesloten dan beoogd (5 of 10 jaar), kan de gemeente in overleg treden met het COA om kosten naar rato gecompenseerd te krijgen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.