Nieuws van politieke partijen in Harlingen over GroenLinks inzichtelijk

12 documenten

Verslag Raadsvergadering van 6 mei 2020

CDA CDA GroenLinks Harlingen 07-05-2020 10:00

Harlingen – Grondbeleid, concept Energie strategie inclusief 2 moties, Nieuwe Havenverordening en 2 moties buiten de bespreekstukken om. De eerste digitale vergadering van de gemeente Harlingen is een feit. Na een matige oefenraadsvergadering waarbij er nog wel het een en ander te verbeteren was, zat iedereen keurig om half acht present voor de vergadering. Nadat de voorzitter de presentielijst had doorgenomen konden we starten. Voorafgaand aan de bespreekstukken had wethouder Schoute nog een mededeling van het college die betrekking had op een eerdere vraag van het CDA. Dit betreft de garantie van de toekomstige bereikbaarheid van de haven van Harlingen. Het antwoord wat in eerste instantie was gegeven, was dat er binnen de gebiedsagenda overeenstemming was over het op diepte houden van vaargeul de Boontjes, essentieel voor de economische activiteiten in de haven. De mededeling was dat de tekst over dit betreffende onderwerp intussen toch was gewijzigd. Wij wachten in spanning af of de bereikbaarheid gegarandeerd zal zijn voor de toekomst in de tekst van de gebiedsagenda Wadden 2050. In het vragenhalfuurtje vroeg het CDA naar het onderzoeksrapport over de sportaccommodaties dat ons als raad was beloofd in het voorjaar. Deze toezegging was bij de begroting in oktober al gegeven. Antwoord van de portefeuillehouder: De onderzoeksresultaten van de accommodaties zijn er. De opstellers van het rapport presenteren de resultaten volgende week aan het college, daarna wordt er een advies door B&W opgesteld. De uitkomsten zullen binnenkort aan de raad worden aangeboden. Hamerstukken Fumo Lidmaatschap WSGO – De Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) waar de gemeente Harlingen bij is aangesloten. Op 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking getreden. Hierdoor vallen werknemers van gemeenschappelijke regelingen niet langer onder de rechtspositieregeling (Cao Gemeenten/Car Uwo) maar onder de cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (Cao SGO). Hiervoor is vereist dat de FUMO als werkgever lid wordt van de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO). De gemeenteraad van Harlingen is hiermee akkoord gegaan. Bespreekstukken Grondbeleid – Het gemeentelijk grondbeleid biedt instrumenten om de door de gemeenteraad gestelde doelen te ondersteunen. Dit beleid wordt vastgesteld voor de periode 2020-2023. Het grondbeleid is op een aantal onderdelen aangepast. Hierbij valt te denken aan de Omgevingswet, Wet Markt en Overheid en de aantrekkende woningmarkt. Met name het Groenstroken-en erfpachtbeleid uit 2017 is door veranderende marktomstandigheden nu gewijzigd. De afgelopen jaren is er veel veranderd op de woning- en financiële markten. De rentes zijn scherp gedaald en de huizen– en grondprijzen zijn fors gestegen. Het CDA is van mening dat effecten van het hebben of verkopen van grond, vaak pas na meerdere bestuursperiodes in beeld zijn. Je moet bij het vervreemden van grond wat je als gemeente in eigendom hebt, zeer zorgvuldig te werk gaan.Een ding staat vast, weg is weg. Gelukkig hebben de gemeentebestuurders van lang geleden bijvoorbeeld grond in erfpacht uitgegeven aan o.a. de bouwvereniging, dit is nu een appeltje voor de dorst. Dit is dus niet een verdienste van de huidige raad, maar een gevolg van een actie van destijds. Helaas komt het andersom ook voor. We zullen u een paar voorbeelden noemen; De grond die de gemeente Harlingen in plan Ludinga moest kopen, is allemaal van de gemeente geweest, sterker nog, de grondposities van de ontwikkelaar ook. Alle grond is voor 1,50 gulden per vierkante meter verkocht omdat de gemeente vond dat ze geen grond hoefden te bezitten evenals de percelen waarover nu het wandelpad Byniastate zal worden aangelegd, dit is nog maar vier bestuursperiodes geleden voor de prijs van 1 gulden per meter verkocht. Het CDA wil hiermee zeggen, dat als je de rente goed kunt opbrengen niet snel van grond afstand moet doen en een paar keer moet nadenken voordat je grond verkoopt. We snappen goed dat je zoiets niet zomaar in een raadsvoorstel kunt schrijven, maar het CDA wil hiermee wel benadrukken dat als grondverkopen niet beslist hoeft, je iets terughoudend moet zijn zodat gemeenteraden in de verre toekomst ook een appeltje voor de dorst hebben en sommige ontwikkelingen makkelijker kunnen realiseren. Met grond heb je een sterke positie en naast rente geen kosten. Het voorstel is unaniem aangenomen. Concept Regionale Energie strategie (RES) – De gemeenteraad heeft in november besloten om deel te nemen aan het traject voor de opstelling van de RES Fryslan. Dit is vastgelegd in een startdocument. Het opstellen van een RES is nodig om tot regionaal gedragen keuzes te komen op het gebied van duurzame elektriciteit en regionale warmte. Nu ligt de Concept RES voor. Met deze Concept RES presenteert de RES Fryslân de Friese duurzame energieproductie voor 2030 van tenminste 2,3 TWh. Dat is een mooie stap in de energietransitie. Één van de kernwaarden van het CDA is rentmeesterschap, wij zijn verantwoordelijk om ook voor onze kinderen en het verdere nageslacht maatregelen te nemen. Dat de RES in onze en andere regio’s in Nederland een grote impact heeft staat bij ons niet ter discussie. Gezien de directe impact op onze leefomgeving, is het belangrijk dat er aandacht is en blijft voor de inwoners van de regio op dit vlak en dat de maatregelen breed gedragen worden. Wij hebben de overtuiging dat dit in het vervolg van de RES een goede plaats heeft. Het CDA vindt dit voor nu een passend eerste bod omdat het reeds vergund is, het bod is daarom realistisch en concreet. Het CDA heeft dit voorstel gesteund. Bij het voorstel waren ook 2 moties ingediend. Een verzoek aan het college om nog iets toe te voegen naast het voorstel. De eerste (gewijzigde)motie was van de fractie van HOOP. Te onderzoeken of restwarmte van de REC gebruikt kan worden als stadsverwarming. Hiermee kon het CDA uiteindelijk mee instemmen. De andere motie was van de fractie van GroenLinks; het realiseren van een substantiële verhoging van de Friese bijdrage aan de landelijke doelstelling en krachtig te sturen op het creëren van een maatschappelijk draagvlak voor duurzame energieopwekking in Fryslan en hiervoor activiteiten te ontwikkelen. Ondanks dat de wethouder, nadat GroenLinks de motie had aangepast, de motie wel wilde overnemen besloten de overige raadsleden tegen te stemmen. In de tijdlijn is opgenomen dat er wordt gewerkt aan een maatschappelijk en bestuurlijk gedragen RES 1.0. Waarin ook wordt gekeken naar een opslag bovenop dit bod. Ambitie is er dus en dat wordt duidelijk richting de RES 1.0. Een belangrijk onderdeel van de RES is juist maatschappelijk draagvlak creëren, onder andere door het aansporen van burgerinitiatieven. Volgens het CDA was de motie op dit punt volstrekt overbodig. Havenverordening – Opnieuw stond de havenverordening op het programma, in eerste instantie waren niet alle belanghebbenden tijdig op de hoogte gebracht om het te kunnen beoordelen. In het kader van burgerparticipatie is het voorstel daarom doorgeschoven naar de raadsvergadering van 6 mei. Het CDA heeft de HSBA (HarlingenSeaport Business Association - De ondernemersvereniging van haven) gevraagd naar haar op- en aanmerkingen op de nieuwe verordening. Na het overleg heeft het CDA enkele schriftelijke vragen gesteld. Ook heeft de HSBA zelf input aangeleverd bij het college. De inbreng van de HSBA heeft niet direct geleid tot een nieuwe versie. Haar argumenten kunnen volgens het college worden ondervangen met overname van de rechten en plichten uit de huidige verordening zoals bij de eis om certificering van de bootlieden. Met certificering wordt in deze context een interne training bedoeld. Ook bij andere paragrafen blijkt dat het college tegemoet kan komen aan de wensen van de bedrijven door de algemene afwijkingsbevoegdheid toe te passen. Het moet namelijk wel werkbaar blijven voor onze havenbedrijven. Je kunt Harlingen nu eenmaal niet in alle opzichten vergelijken met havens als Amsterdam en Rotterdam. Deze herziening was nodig en sluit aan bij de wens van de scheepvaartsector om te komen tot een harmonisatie van alle verschillende verordeningen en aanpassing aan de actuele geldende wet en regelgeving. De verscheidenheid zorgde binnen de sector voor onduidelijkheid, ze werden in elke stad geconfronteerd met andere regelgeving. Een ander belangrijk punt is de toekomstige bereikbaarheid van de haven. Zoals de wethouder eerder heeft meegedeeld, is het nog even wachten op de definitieve tekst in de gebiedsagenda Wadden2050 die de bereikbaarheid van vaargeul De Boontjes moet garanderen. Het CDA vraagt daarnaast om aandacht voor de veiligheid bij de werkzaamheden op het haventerrein. Hierover wordt niet gesproken in de verordening. Het terrein maakt onderdeel uit van het openbaar gebied. Het CDA zou graag zien dat er op korte termijn een plan van aanpak komt die gezamenlijk met de havenbedrijven is opgesteld om te komen tot afspraken over het afsluiten van bepaalde delen als er bedrijvigheid op de haven is voordat de arbeidsinspectie gaat ingrijpen. In het antwoord op vragen die het CDA heeft gesteld, dat er maatregelen worden uitgewerkt, is onze indruk dat er vanuit de POH wel overleg is, maar dat bedrijven nu zelf maatregelen treffen door camera’s te installeren om de slagboom te bedienen en dat er één-richtingsverkeer wordt gehanteerd. Wij zijn benieuwd welke maatregelen er binnenkort nog meer zullen komen. Wij hopen op een snelle oplossing. De nieuwe havenverordening is met 17 stemmen voor aangenomen! Moties Er resteerden nog 2 moties die niet tot de bespreekstukken behoorden. Coalition of the willing OZB Maatschappelijk Nut De eerste motie is een oproep aan het kabinet voor opname van alleenstaande minderjarige kinderen en jongeren uit Griekenland. Het verzoek aan het college luidde als volgt: Verzoekt het college om er bij de Nederlandse regering op aan te dringen direct in actie te komen voor vluchtelingenkinderen op de Griekse eilanden en de Grieks/Turkse grens Er bij de Nederlands regering aan te dringen op effectieve maatregelen om de crisis te doorbreken Mee te bouwen aan de “Coaltion of the Willing” waartoe de samenwerkende NGO’s oproepen Aan te geven in Den Haag dat de gemeente Harlingen bereid is kinderen op te nemen De CDA fractie is van mening dat er meerdere keuzes zijn om in actie te komen en ondersteunen deze motie daarom niet. Soms zijn er vraagstukken die schrijnend zijn en waar ieder weldenkend mens uiteindelijk hetzelfde doel voor ogen heeft. Dit geldt ook voor de benarde situatie waarin veel wereldburgers verkeren die om uiteenlopende redenen op de vlucht zijn, zo ook de vluchtelingen op de Griekse eilanden. Initiatieven om aan het kabinet duidelijk te maken dat ze in beweging moeten komen, heeft de schijn dat de bewindslieden in den Haag niets doen of niet de juiste beslissingen zou nemen en hun ogen sluiten voor het probleem dat zich daar afspeelt. Zoals hierboven genoemd, kun je dit op meerdere manieren beoordelen en je invloed uitoefenen om uiteindelijk hetzelfde doel te bereiken. CDA Harlingen vindt meedoen aan een oproep tot het ondernemen van actie niet de juiste keuze. Een aangenomen verzoek vanuit een lokale gemeenteraad moet naar ons idee omgezet worden in daden en actie. De lokale CDA fractie, onderdeel van een landelijke volkspartij, die op dit moment regering verantwoordelijkheid draagt, heeft zelf gemeend om invloed uit te oefenen binnen haar landelijke partij. Afgelopen weekend kregen wij te horen dat er hard aan een oplossing word gewerkt voor minderjarige vluchtelingen op de Griekse eilanden. Daar zou deze week duidelijkheid over komen. Bij het schrijven van dit verslag is inmiddels een kabinetsbesluit genomen. In onderstaande link kunt u dit besluit lezen: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/05/07/nederland-en-griekenland-gaan-samenwerken-bij-de-opvang-van-minderjarige-vreemdelingen Onze partij wordt echter kritisch bejegend opdat zij haar Christelijke normen en waarden zouden schenden door niet mee te werken aan deze motie/oproep. Niet meedoen aan de oproep, betekent in dit geval niet dat het CDA daar tegen is. De initiatiefnemers en de CDA fractie hebben hetzelfde doel voor ogen, namelijk kinderen uit erbarmelijke omstandigheden halen. Alleen we hebben niet dezelfde weg gekozen. De motie is wel door een meerderheid van stemmen aangenomen De tweede motie betreft een verzoek aan het college om met een voorstel te komen om de verenigingen met een maatschappelijk nut niet meer voor het hoge OZB tarief-voor niet woningen te belasten maar voor het lagere woningtarief. Onder maatschappelijk nut wordt verstaan: sportkantines, muziekgebouwen, dorpshuizen, wijkgebouwen en bijvoorbeeld gebouwen voor de duivensport. De ozb belasting voor de verenigingen/stichtingen is vier keer hoger dan het woningtarief. Daarnaast is het met het huidige subsidie beleid niet mogelijk om verenigingen/stichtingen hiervoor een subsidie te verstrekken. De lokale politiek heeft al eens aangegeven dat dit ongewenst is en gerepareerd dient te worden. De wet maakt het op dit moment al mogelijk dat gemeentes dit mogen toepassen, maar de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) vraagt om hier nog even mee te wachten omdat de wet momenteel gerepareerd wordt. Daarom stelt de raad een tussenoplossing voor totdat de wet is aangepast, om bij de begroting van 2021 deze verenigingen tegemoet te komen ter hoogte van 75% van de gemeentelijke OZB-aanslag. De motie opgesteld door het CDA en ingediend samen met 7 partijen werd in stemming gebracht en unaniem aangenomen. Het college is op pad gestuurd om met een oplossing te komen en een raadsvoorstel aan de raad voor te leggen.

Verslag Raadsvergadering 22 januari 2020

CDA CDA GroenLinks Harlingen 22-01-2020 20:30

Harlingen – OZB percentages, Veiligheidsregio Fryslan en bestemmingsplan fietspad Wijnaldum-Midlum Het CDA begon deze vergadering met een rondvraag over de rechtszaak die loopt tegen Liander over precariobelasting. De uitspraak in hoger beroep heeft gemeente Tytsjerksteradiel in het gelijk gesteld. Omdat de zaak van Harlingen vergelijkbaar is aan die van Tytsjerksteradiel vroeg Reynold Bontes aan de wethouder wat dit voor Harlingen betekent. College is in afwachting van de uitspraak. Het zou de gemeente daarmee 5 miljoen euro kunnen opleveren. Aanwijzingsbesluit griffier Omdat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren vanaf 1 januari in werking is gesteld, zijn de publiekrechtelijke aanstellingen van de griffier en locogriffier gewijzigd in privaatrechtelijk arbeidsovereenkomsten. Deze aanstelling gaf de griffier en de loco griffier speciale bevoegdheden. De nieuwe arbeidsovereenkomsten geven hen deze bevoegdheden niet. Om hen toch speciale bevoegdheden toe te kennen was dit aanwijzingsbesluit nodig. Daarnaast wordt een tweede loco-griffier aangewezen vanwege ziektevervanging. Aanpassen ozb percentages In de gemeenteraad van 13 november is de verordening op de ozb vastgesteld. Omdat op dat moment nog niet voldoende informatie beschikbaar was om de percentages definitief vast te stellen, zijn ze in eerste instantie hoger vastgesteld. Als alle waarden voor de ozb berekeningen bekend zijn, kunnen de percentage definitief naar beneden worden aangepast. Het is namelijk wettelijk niet toegestaan om met terugwerkende kracht de percentages te verhogen, maar wel te verlagen. De gebruikersbelasting is in 2006 voor woningen(huurder) afgeschaft en voor niet woningen is deze gehandhaafd. Voor woningeigenaren 1 percentage en voor niet woningen(bedrijfspanden) 2 percentages die je bij elkaar op moet tellen, dan kom je tot een verhouding van 1 staat tot 4,38. In 2019 was dit 4,02 In 2018 was dit 1 staat tot 3,96. Harlingen zit daarmee 8% hoger dan het landelijk gemiddelde. Het CDA heeft gevraagd om 2 jaar lang het percentage voor niet woningen te bevriezen. De verwachting was dat het verschil dichter bij elkaar zou komen. De constatering is na twee jaar, dat het verschil alleen maar groter wordt. Dit komt door de grote waardeontwikkelingen binnen een zeer kleine groep. Was deze beslissing voor het bevriezen niet genomen, dan was het verschil nu veel groter geweest. De argumentatie van partijen die stellen dat het tarief van woning-eigenaren dan ook niet verhoogd moet worden, is hetzelfde dan dat je daarmee aangeeft dat je vindt dat iedereen hetzelfde behandeld moeten worden en dus hetzelfde bedrag/percentage moet gaan betalen. Het CDA heeft ingestemd met het aanpassen van de percentages. Kaderbrief Veiligheidsregio Elk jaar brengt de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) de kaderbrief uit ter voorbereiding op de begroting. In de kaderbrief worden zowel de beleidsmatige als de autonome ontwikkelingen weergegeven voor Brandweer en GGD. Deze kaderbrief voor 2021 en verder staat vooral in het teken van investeringen en bedrijfsvoering. De noodzaak tot het doen van de extra uitgaven bij de VRF wordt op voldoende wijze onderbouwd en beargumenteerd. Wij zijn ook goed geïnformeerd in de commissievergadering. De kostenstijging in verband met de beleidsmatige keuzes die worden voorgelegd, is aanzienlijk en legt een extra beslag op de financiële middelen van onze gemeente. Maar het is eveneens duidelijk en onbetwist dat voor waarborgen van een VRF die voldoet aan de eisen een financiële impuls noodzakelijk is. Het vrij forse bedrag wat gevraagd wordt, komt voor het CDA wel wat onverwacht, maar hebben daar enige tijd geleden al voor gewaarschuwd. Sietse Zoodsma gaf in de raad aan dat het CDA daarom kritisch en terughoudend is m.b.t. de beleidsmatige invulling voor communicatie en bedrijfsvoering. Dit voorstel is unaniem aangenomen. Wijziging precariobelasting In de raad van 13 november 2019 is de verordening precariobelasting voor 2020 vastgesteld. Voor het belastingjaar 2020 was er 1,5% inflatiecorrectie opgeteld. Dit betreft de precariobelasting die geheven wordt op nutsbedrijven. Per 1 juli 2017 is echter de precariobelasting op nutsbedrijven afgeschaft. In verband met de overgangsregeling moeten deze tarieven vast blijven staan op het tarief zoals dat gold op 10 februari 2016 tot het einde van de overgangsregeling op 1 januari 2022. Het betreft een correctie op de beslissing van november. Met dit aangenomen voorstel is dit weer hersteld. Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst SoZaWe Dit is een technische wijziging m.b.t. de inwerkingtreding van de wet normalisatie rechtspositie ambtenaren(Wnra). Hiermee is de GR aangepast aan de WNRA en kan de GR lid worden van een werkgeversvereniging. Bestemmingsplan Fietspad Wijnaldum - Midlum De voorbereidingen voor het fietspad zijn in volle gang. Het exacte tracé is bekend en nu kan het planologisch worden geregeld. Hiervoor moet de gemeenteraad eerst een bestemmingsplan vaststellen om de realisatie mogelijk te maken. Er werd nog een discussie in de raad gevoerd over een verlicht fietspad, maar dat staat los van het bestemmingsplan wat nu ter behandeling ligt. Hendrik Sijtsma gaf in het debat aan dat het CDA ervoor kiest dat het buitengebied donker blijft zoals dit ook op het zwarte weggetje tussen Ludinga en Atjetille is. Het antwoord van het college hierop was, dat er op het fietspad tussen Wijnaldum en Midlum reflecterende belijning op het fietspad wordt aangebracht en de tunnel wordt verlicht. Het bestemmingsplan is aangenomen. De planning is om de aanleg van het fietspad in het voorjaar van 2020 aan te besteden en in de zomer/najaar van 2020 aan te leggen. Moties Door Groenlinks werden nog 2 moties ingediend. Een ging over de inhoud en de besteding van de Kerstpakketten, de tweede motie ging over dat de gemeente Harlingen meer aandacht zou moeten besteden aan vegetariërs bij gemeentelijke etentjes. Het CDA vindt dat de inhoud van beide moties niet thuishoort in een raadsvergadering. Er worden argumenten gebruikt die nogal twijfelachtig zijn en vooral het opdringen van je eigen gedachtegoed. Dit hoort hier niet thuis. De uitslag was, dat de motie Kerstpakketten aangehouden is door Groen Links en dat de motie vegetarische gemeente weggestemd is. De vergadering werd door de voorzitter om 21.05 afgehamerd. Goed voor elkaar! Namens de fractie van CDA: Hendrik Sijtsma, Reynold Bontes en Sietse Zoodsma

Verslag Raadsvergadering 22 januari 2020

CDA CDA GroenLinks Harlingen 22-01-2020 20:30

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 22 januari 2020 Harlingen – Ozb percentages, Veiligheidsregio Fryslan en bestemmingsplan fietspad Wijnaldum-Midlum Het CDA begon deze vergadering met een rondvraag over de rechtszaak die loopt tegen Liander over precariobelasting. De uitspraak in hoger beroep heeft gemeente Tytsjerksteradiel in het gelijk gesteld. Omdat de zaak van Harlingen vergelijkbaar is aan die van Tytsjerksteradiel vroeg Reynold Bontes aan de wethouder wat dit voor Harlingen betekent. College is in afwachting van de uitspraak. Het zou de gemeente daarmee 5 miljoen euro kunnen opleveren. Aanwijzingsbesluit griffier Omdat de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren vanaf 1 januari in werking is gesteld, zijn de publiekrechtelijke aanstellingen van de griffier en locogriffier gewijzigd in privaatrechtelijk arbeidsovereenkomsten. Deze aanstelling gaf de griffier en de loco griffier speciale bevoegdheden. De nieuwe arbeidsovereenkomsten geven hen deze bevoegdheden niet. Om hen toch speciale bevoegdheden toe te kennen was dit aanwijzingsbesluit nodig. Daarnaast wordt een tweede loco-griffier aangewezen vanwege ziektevervanging. Aanpassen ozb percentages In de gemeenteraad van 13 november is de verordening op de ozb vastgesteld. Omdat op dat moment nog niet voldoende informatie beschikbaar was om de percentages definitief vast te stellen, zijn ze in eerste instantie hoger vastgesteld. Als alle waarden voor de ozb berekeningen bekend zijn, kunnen de percentage definitief naar beneden worden aangepast. Het is namelijk wettelijk niet toegestaan om met terugwerkende kracht de percentages te verhogen, maar wel te verlagen. De gebruikersbelasting is in 2006 voor woningen(huurder) afgeschaft en voor niet woningen is deze gehandhaafd. Voor woningeigenaren 1 percentage en voor niet woningen(bedrijfspanden) 2 percentages die je bij elkaar op moet tellen, dan kom je tot een verhouding van 1 staat tot 4,38. In 2019 was dit 4,02 In 2018 was dit 1 staat tot 3,96. Harlingen zit daarmee 8% hoger dan het landelijk gemiddelde. Het CDA heeft gevraagd om 2 jaar lang het percentage voor niet woningen te bevriezen. De verwachting was dat het verschil dichter bij elkaar zou komen. De constatering is na twee jaar, dat het verschil alleen maar groter wordt. Dit komt door de grote waardeontwikkelingen binnen een zeer kleine groep. Was deze beslissing voor het bevriezen niet genomen, dan was het verschil nu veel groter geweest. De argumentatie van partijen die stellen dat het tarief van woning-eigenaren dan ook niet verhoogd moet worden, is hetzelfde dan dat je daarmee aangeeft dat je vindt dat iedereen hetzelfde behandeld moeten worden en dus hetzelfde bedrag/percentage moet gaan betalen. Het CDA heeft ingestemd met het aanpassen van de percentages. Kaderbrief Veiligheidsregio Elk jaar brengt de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) de kaderbrief uit ter voorbereiding op de begroting. In de kaderbrief worden zowel de beleidsmatige als de autonome ontwikkelingen weergegeven voor Brandweer en GGD. Deze kaderbrief voor 2021 en verder staat vooral in het teken van investeringen en bedrijfsvoering. De noodzaak tot het doen van de extra uitgaven bij de VRF wordt op voldoende wijze onderbouwd en beargumenteerd. Wij zijn ook goed geïnformeerd in de commissievergadering. De kostenstijging in verband met de beleidsmatige keuzes die worden voorgelegd, is aanzienlijk en legt een extra beslag op de financiële middelen van onze gemeente. Maar het is eveneens duidelijk en onbetwist dat voor waarborgen van een VRF die voldoet aan de eisen een financiële impuls noodzakelijk is. Het vrij forse bedrag wat gevraagd wordt, komt voor het CDA wel wat onverwacht, maar hebben daar enige tijd geleden al voor gewaarschuwd. Sietse Zoodsma gaf in de raad aan dat het CDA daarom kritisch en terughoudend is m.b.t. de beleidsmatige invulling voor communicatie en bedrijfsvoering. Dit voorstel is unaniem aangenomen. Wijziging precariobelasting In de raad van 13 november 2019 is de verordening precariobelasting voor 2020 vastgesteld. Voor het belastingjaar 2020 was er 1,5% inflatiecorrectie opgeteld. Dit betreft de precariobelasting die geheven wordt op nutsbedrijven. Per 1 juli 2017 is echter de precariobelasting op nutsbedrijven afgeschaft. In verband met de overgangsregeling moeten deze tarieven vast blijven staan op het tarief zoals dat gold op 10 februari 2016 tot het einde van de overgangsregeling op 1 januari 2022. Het betreft een correctie op de beslissing van november. Met dit aangenomen voorstel is dit weer hersteld. Wijziging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Dienst SoZaWe Dit is een technische wijziging m.b.t. de inwerkingtreding van de wet normalisatie rechtspositie ambtenaren(Wnra). Hiermee is de GR aangepast aan de Wnra en kan de GR lid worden van een werkgeversvereniging. Bestemmingsplan Fietspad Wijnaldum - Midlum De voorbereidingen voor het fietspad zijn in volle gang. Het exacte tracé is bekend en nu kan het planologisch worden geregeld. Hiervoor moet de gemeenteraad eerst een bestemmingsplan vaststellen om de realisatie mogelijk te maken. Er werd nog een discussie in de raad gevoerd over een verlicht fietspad, maar dat staat los van het bestemmingsplan wat nu ter behandeling ligt. Hendrik Sijtsma gaf in het debat aan dat het CDA ervoor kiest dat het buitengebied donker blijft zoals dit ook op het zwarte weggetje tussen Ludinga en Atjetille is. Het antwoord van het college hierop was, dat er op het fietspad tussen Wijnaldum en Midlum reflecterende belijning op het fietspad wordt aangebracht en de tunnel wordt verlicht. Het bestemmingsplan is aangenomen. De planning is om de aanleg van het fietspad in het voorjaar van 2020 aan te besteden en in de zomer/najaar van 2020 aan te leggen. Moties Door Groen Links werden nog 2 moties ingediend. Een ging over de inhoud en de besteding van de Kerstpakketten, de tweede motie ging over dat de gemeente Harlingen meer aandacht zou moeten besteden aan vegetariërs bij gemeentelijke etentjes. Het CDA vindt dat de inhoud van beide moties niet thuishoort in een raadsvergadering. Er worden argumenten gebruikt die nogal twijfelachtig zijn en vooral het opdringen van je eigen gedachtegoed. Dit hoort hier niet thuis. De uitslag was, dat de motie Kerstpakketten aangehouden is door Groen Links en dat de motie vegetarische gemeente weggestemd is. De vergadering werd door de voorzitter om 21.05 afgehamerd. Goed voor elkaar! Namens de fractie van CDA: Hendrik Sijtsma, Reynold Bontes en Sietse Zoodsma

Hoe gastvrij is Harlingen voor zijn bezoekers?

Harlinger Belang Harlinger Belang GroenLinks VVD CDA PvdA Harlingen 19-11-2019 19:51

Verslag van de raadsvergadering van 13 november 2019.

De agenda bevatte op zich niet zo veel onderwerpen. Toch werd het weer laat! Moeten we misschien weer terug naar de oude vergaderstructuur? Weg met de eindeloze debatten, waarbij niemand, iemand anders kan overtuigen om van een vooraf reeds ingenomen standpunt af te wijken? Er zijn raadsleden, die niet achter het katheder zijn weg te slaan…

Hoe dan ook, het begon plezierig met de benoeming van mevr. Allersma- V.d. Bij tot duo commissielid van D’66. We hebben haar van harte geluk en wijsheid gewenst.

Voor haar benoeming kwam wethouder Kuiken met de mededeling, dat hij zijn toezegging aan Harlinger Belang tijdens de Algemene Beschouwingen 2019, om de raad op de hoogte te houden van een permanent onderkomen voor de verenigingen, die voorheen in Trebol terecht konden, niet juist omschreven vond. Hij kon Harlinger Belang en de griffie niet goed duidelijk maken wat hij dan wel bedoeld had te zeggen. De voorzitter zal in overleg met de griffie nog eens naar de tekst kijken.

We zijn benieuwd. Immers de verenigingen zijn “in diaspora” en hebben voorlopig een tijdelijke accommodatie voor hun activiteiten gevonden, maar hoe verder in de toekomst? Dit college zet zich, terecht, wel in voor de sportaccommodaties, maar andere maatschappelijke en culturele verenigingen komen er v.w.b. accommodaties bekaaid af. Sturing van de wethouder heeft men node gemist. Ook in de Begroting 2020 is hierover niets terug te vinden.

Dan de onderwerpen, die als hamerstukken konden worden beschouwd:

De Verordening Leerlingenvervoer en de Nota Reserves en Voorzieningen (een zeer verzorgde en duidelijke nota – de complimenten) werden door alle partijen omarmd.

Harlinger Belang kon zich niet vinden in de Belastingverordening 2020 “onroerende zaakbelasting” en “afvalstoffenheffing”, die wij derhalve niet hebben gesteund.

In het coalitieakkoord is opgenomen, dat de onroerende zaakbelasting voor niet-woningen gedurende de jaren 2019 en 2020 niet wordt verhoogd met het inflatiepercentage van 1,5 % en voor woningen wel. Dit vinden wij principieel onjuist. De argumentatie hiervoor is nooit echt gegeven en is als appels met peren vergelijken. Enfin, de cadeautjes voor de achterban van het CDA en de VVD zijn uitgepakt. Wat doet de PvdA voor zijn kiezers?

De extra verhoging voor de afvalstoffenheffing, die via een amendement van het CDA werd ingevoerd om de papierstroom via de vrijwilligers van de verenigingen weer op gang te krijgen, hebben wij ook niet willen steunen. Wij zijn van mening, dat dit een ad hoc besluit is, zonder een echte onderbouwing. Wij zien graag een nader onderzoek om tot structurele oplossingen te komen. Bijv., hoe pakt men dit aan in andere gemeenten. Een papiercontainer? Andere oplossingen met een deugdelijke, financiële onderbouwing? College, u gaat toch een breed onderzoek doen samen met Omrin naar de afvalstromen? Dus heren, werk aan de winkel. Weer een extra verhoging van de heffing is de gemakkelijke weg gekozen.

Het onderwerp Startdocument Regionale Energie Strategie Fryslân kon weinig animo onder de partijen opwekken. Dit is iets wat ons opgelegd wordt door Den Haag in het kader van het Klimaatakkoord. In de toekomst zal blijken wat dit voor de regio Fryslân echt zal inhouden, als de plannen duidelijk omschreven worden. Dan gaat het om draagvlak en wie gaat de rekening betalen, u voelt hem wel aankomen. Met uitzondering van de Wad’n Partij gingen alle partijen akkoord. O ja, kort voor de stemming ging de heer Erents/HOOP naar het toilet…..

U zult ongetwijfeld intussen de essays van de heer Wildeboer/Wad’n Partij over dit onderwerp via de Harlinger Courant of Harlingen boeit hebben kunnen lezen. Voor de liefhebber een mooi stukje proza. Jammer, dat de Nobelprijs voor Literatuur al is vergeven.

Dan komen we bij het slotstuk: de Parkeerverordening en de tarieven:

Het college wenste de campertarieven opnieuw aanzienlijk te verhogen en een eind te maken aan het gratis parkeren tijdens de evenementen Vlootdag, Visserijdagen op zaterdag, het Straatfestival en de Zoutsloter Kerstmarkt. Of met andere woorden: willen we een gastvrij Harlingen zijn voor bezoekers, die hun geld in de stad uitgeven of willen we de portefeuille van de wethouder financiën, de heer Boon, letterlijk en figuurlijk spekken. Er ontstond een interessante discussie, waarbij duidelijk werd, dat de scheidslijnen divers door alle partijen liepen, coalitie en oppositie.

Allereerst, het tarief voor de campers. Harlinger Belang had het initiatief genomen om een amendement in te dienen voor het ongewijzigd laten van het tarief, zijnde 10 euro per dag/nacht. Deze werd mede ondertekend door PvdA, VVD, GroenLinks, HOOP en CU. Overwegingen waren o.a. gastvrij zijn voor deze specifieke doelgroep, in 2019 al een aanzienlijke verhoging ingevoerd, geen investeringen, opbrengst ruimschoots dekkend voor deze eenvoudige voorziening. Tot onze verbazing deed bijv. het CDA niet mee. Op het laatste moment kwam de Wad’n Partij nog met een amendement om het tarief te verhogen naar 12,50 euro i.p.v. de door het college voorgestelde 15 euro per dag/nacht. U raadt het al, het amendement om het tarief niet te verhogen werd aangenomen.

Toen was het de beurt aan het CDA om samen met andere partijen een “tegen”amendement in te dienen inzake het voorstel van het college om een eind te maken aan het gratis parkeren tijdens een 4 tal evenementen, door de Harlinger Courant “Harlinger Hoogtijdagen” genoemd. Dit amendement van het CDA was mede ondertekend door Harlinger Belang, VVD en Wad’n Partij. Overwegingen waren o.a. bevordering toerisme, gastvrij zijn, regulering verkeersstromen kan op een andere manier via bebording/verwijzingssysteem. De PvdA deed niet mee! Het amendement “kwam daarmee een stem tekort”. Maar gelukkig was daar mevr. Huizenga van de PvdA. Zij redde met haar stem het amendement. De rest van de PvdA fractie stemde tegen. Het gratis parkeren blijft.

Afsluitend, het was weer een boeiende avond, maar weer veel te lang!

De laatste raadsvergadering in 2019 is op woensdag 11 december a.s. U bent weer van harte welkom.

Graag tot ziens.

Fractie Harlinger Belang.

CDA maakt verruiming winkeltijden op zondag mogelijk

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 23-10-2019 06:47

Verslag van de raadsvergadering van 25 september 2019.

Het was weer een lange vergadering met diverse onderwerpen. Wij zullen ons in dit verslag beperken tot een aantal voor ons relevante onderwerpen.

Allereerst het voorstel tot verruiming van de winkeltijden op zondag. Het werd een levendig debat met als winnaar het CDA met een gedegen betoog van de heer Sijtsma. De zuurprijs was in onze ogen voor de PvdA. Wat ging er aan vooraf. In november 2018 was er reeds tot een verruiming besloten vanaf 11.00 u. tot 18.00 uur, waarvoor een amendement van o.a. CDA en PvdA als basis gold. Het voorstel van het college luidde destijds een verruiming vanaf 09.00 u. ‘s morgens. Ondanks steun van o.a. Harlinger Belang, VVD en D’66 kreeg het oorspronkelijke voorstel toen geen meerderheid. Op verzoek van Ondernemend Harlingen kwam er een heroverweging. Een enquête onder Harlinger ondernemers gaf aan, dat in meerderheid men voor een verruiming was naar 09.00 uur. Het college bracht daarom opnieuw het voorstel in stemming. Dat de CU/Marga Liefting zich hiertegen krachtig verzette, daar hebben we begrip voor vanuit hun religieuze opstelling over de zondagsrust. Wij hopen ook op begrip van haar kant voor andersdenkenden. Toen kwam het goed onderbouwde betoog van Hendrik Sijtsma/CDA.

Wat ons betreft onverwacht, maar zeer welkom ter ondersteuning van ons standpunt. Hij sprak van “respect voor elkaar en laat ondernemers zelf de keus maken”. Volgens hem is de verzuiling voorbij en is de zondag meer een actiedag geworden, waar iedereen op zijn eigen wijze invulling aan geeft. Wij vonden dit een verrassende wending en hebben de heer Sijtsma hiermee gecomplimenteerd. Daarmee was de stemming wel bepaald en werd het voorstel aangenomen met de stemmen van de CU, Wad’n Partij en… de PvdA tegen.

We hebben onze verbazing uitgesproken over de opstelling van de grootste partij in de raad, de PvdA. Toen wij onze teleurstelling hierover uitten met o.a. het argument werkgelegenheidsbevordering en dat zij toch altijd via hun voormannen “werk, werk, werk” riepen en het nu laten afweten, reageerden ze als door een wesp gestoken. Liefst drie woordvoerders gingen in de aanval met als gevolg een onsamenhangend betoog. Kennelijk hadden we “een open zenuw geraakt”. Beste PvdA collega raadsleden: wij raden u aan nog eens goed te luisteren naar het betoog van uw coalitie partner CDA. Een dogmatisch en ideologisch statement maken tegen de 24 uurs economie helpt Harlingen niet vooruit. Integendeel. Harlingen heeft ondernemers nodig! Wij herinneren ons ook nog uit de vorige bestuursperiode het dogmatisch tegen de verzelfstandiging van het Havenbedrijf stemmen door de PvdA. Harlinger Belang ziet, dat het verzelfstandigde Havenbedrijf prima draait en werkgelegenheid creëert. De snelste weg om uit de armoede te komen is werk.

Gelukkig waren er nog twee PvdA aanhangers in de raadszaal, die voor het voorstel waren, te weten wethouder Kuiken en burgemeester Sluiter. Helaas mochten ze niet mee stemmen…..

De vorige keer hebben wij u bericht over het strategisch plan voor de ambtelijke huisvesting en dat wij van mening zijn dat burgemeester Sluiter niet als portefeuillehouder in dit politiek gevoelige dossier moet optreden. Hij deed hierover in de raadsvergadering een mededeling, dat hij de portefeuille over zou doen aan wethouder Boon. Wij vinden dit een wijs besluit.

Wat kwam er verder op tafel. Het schetsontwerp en ontwikkelstrategie Westerzeedijk. Al eerder had de voltallige raad ingestemd met het voorkeursmodel, ook wel vlekkenplan genoemd. De basis hiervoor was het Open Planproces Westerzeedijk. De volgende stap in dit proces was het voorliggende schetsontwerp. Hoewel wij van mening zijn, dat dit een logische vervolgstap betreft, hadden we met name forse kritiek op de communicatie van het college in zijn algemeenheid in dit dossier. Niet alleen richting Klankbordgroep, maar ook richting raad. Allereerst hebben wij alle complimenten gegeven richting klankbordgroep voor hun gedegen en goed onderbouwde advies aan het college. Hieraan kan menig adviesbureau een voorbeeld nemen. Net als Harlinger Belang hebben ook andere partijen de kritiek van de klankbordgroep richting college als ernstig beoordeeld en geven wij allen wethouder Kuiken mee beter te communiceren. De klankbordgroep is in het leven geroepen om kritisch advies te geven. Het is geen applausmachine! Ook richting Raad hebben wij gevraagd beter en tijdiger te communiceren in de vervolgstappen in het proces. Veel zaken blijven nog onduidelijk en roepen vragen op. Ook waar het college mandaat heeft om te beslissen, willen we graag weten welke besluiten er daadwerkelijk zijn genomen en welke consequenties een en ander hebben. In het aanbestedingstraject voor de invulling van vlek 5 (verblijfsrecreatie) heeft men de gunning gegeven aan Zeelenberg/Ouddorp. Maar welke zijn de voorwaarden?? Ander voorbeeld: men heeft intussen een stuk grond verkocht aan camping De Zeehoeve. We hebben geen prijs gehoord, noch de voorwaarden. Het college wordt opgeroepen niet alleen via de pers te communiceren. Het voorstel werd uiteindelijk met grote meerderheid aangenomen. GroenLinks en de Wad’n Partij waren tegen. Wij wachten de volgende stappen in dit proces, te weten naar voorlopig ontwerp en definitief ontwerp, verder af.

Sturing sociaal domein Noardwest Fryslân. Al eerder werden een aantal besluiten in dit dossier in meerderheid aangenomen. Het gaat kort gezegd om een hervorming in het sociaal domein, waarbij de regie en beleid terug gaan naar de afzonderlijke gemeenten Harlingen, Waadhoeke, Terschelling en Vlieland, maar er wel samengewerkt wordt bij het afstemmen van het beleid en de uitvoering middels een gezamenlijke bedrijfsvoeringsorganisatie(BVO). Het voorstel behelsde de vervolgstappen. Wij konden met anderen instemmen met het voorstel. Wel hadden en hebben wij ook hier weer forse kritiek over de communicatie richting Raad. Wij hebben daar eerder over bericht. Vragen onzerzijds werden altijd gepareerd door het college onder het mom van “een broedende kip moet je niet storen”. Men (college, organisatie, adviesburo’s) is al jarenlang bezig tot beleidsvoorstellen te komen. Echter, de raad is sluitstuk.

De indruk ontstaat, dat aan het eind van het traject de voorstellen dan nog even door de raad kunnen en moeten worden gejast! Tekent u maar even bij het kruisje! M.a.w. Harlinger Belang is van mening, dat de raad onvoldoende meegenomen wordt bij een dergelijk, gevoelig en belangrijk onderwerp. Wethouder Kuiken was ook van mening, dat het proces geen schoonheidsprijs verdiende. Wij vonden dat de heer Kuiken hiervoor “een gele kaart” verdiende.

Armoedebeleid. Er was alom tevredenheid over het voorstel inzake het armoedebeleid. Het werd unaniem aangenomen. Ook onze aangepaste motie over onderzoek naar aansluiting bij de Alliantie Kinderarmoede Nederland werd overgenomen door het college.

De volgende raadsvergadering vindt plaats op woensdag 30 oktober a.s. De begroting 2020 staat dan prominent op de agenda. U bent van harte welkom.

Fractie Harlinger Belang.

Is de toekomst van MCL Harlingen (Zorgplein) zeker?

Harlinger Belang Harlinger Belang GroenLinks D66 Harlingen 01-02-2019 20:58

Afgelopen woensdag 23 januari 2019 werd de agenda van de raadsvergadering vlot behandeld. De agendapunten Experiment centraal tellen van de stemmen, Kaderbrief Veiligheidsregio Fryslân 2020 – 2023 en Gemeentelijk Rioleringsplan 2019 – 2023 waren hamerstukken of werden unaniem aangenomen.

Harlinger Belang (samen met Wad’n Partij, GroenLinks en D’66) heeft tegen het voorstel gestemd inzake de aanpassing OZB percentages 2019. De coalitie wenst de percentages voor niet-woning eigenaar en gebruiker op nul te houden en die voor woning eigenaar te verhogen met 1,5 %.

Wij hebben in het verleden gepleit het percentage voor woning eigenaar ook op nul te houden. Harlinger Belang houdt niet zo van deze vorm van cliëntelisme. Ook is hiervoor voldoende ruimte in de begroting. Het voorstel van de coalitiepartijen werd met steun van HOOP en CU aangenomen.

Vooraf aan de raadsvergadering vond er een presentatie plaats door onderzoeksbureau Ecorys naar de gevolgen van een eventuele sluiting van de REC. Het betrof hier een Concept-tussenreportage, omdat nog niet alle partijen zijn gehoord. Er wordt onderzoek gedaan op het gebied van financiën, economie, de juridische aspecten en de organisatorische gevolgen. U hebt ongetwijfeld via de media kunnen vernemen, dat een dergelijk besluit ingrijpende gevolgen zou kunnen hebben. Het is voorbarig om hier nu al definitieve conclusies aan te verbinden. Eind maart volgt het eindrapport, waarna het aan de raad is om hierover in discussie te gaan. Wordt vervolgd.

Tot slot enkele opmerkingen over MCL Harlingen (Zorgplein). Eind december 2018 verschenen er berichten in de media, dat MCL Leeuwarden drastisch moet bezuinigen. Naar verluidt ongeveer 20 miljoen euro. In de commissievergadering van 9 januari heeft Harlinger Belang wethouder Kuiken gevraagd, welke gevolgen dit kan hebben voor MCL Harlingen gelet op de nauwe relatie tussen MCL Leeuwarden en Harlingen. Hij bleek toen niet op de hoogte van dit bericht en zegde toe hier naar te zullen informeren. In de raadsvergadering van vorige week kwam hij met de mededeling, dat genoemde bezuinigingen geen gevolgen zullen hebben voor Harlingen. Hij had hierover overleg gehad met de directie. Wij hebben hier kennis van genomen, maar blijven niettemin bezorgd. Immers, wie het nieuws op het gebied van ziekenhuiszorg volgt, kan concluderen, dat faillissementen (MC Slotervaart, IJsselmeerziekenhuizen) en herlocatie van vestigingen om financiële redenen (Bronovo ziekenhuis sluit in 2024) aan de orde van de dag zijn. Denk ook aan Sionsberg in Dokkum. Harlingen let op uw zaak! Wij verwachten van dit college, dat ze de vinger aan de pols houden…, of met andere woorden, constant de temperatuur blijven meten….

De eerstvolgende raadsvergadering is op woensdag 27 februari a.s.

Fractie Harlinger Belang.

Vertrouwen of transparantie en medeverantwoordelijkheid.

Harlinger Belang Harlinger Belang GroenLinks VVD CDA PvdA Harlingen 22-12-2018 10:41

Op grond van de korte agenda zou je kunnen veronderstellen, dat de raadsvergadering van afgelopen woensdag 12 december niet zo lang zou duren. Maar iedereen kwam weer bedrogen uit; het werd weer een latertje. Wat kwam er zoal aan de orde:

Allereerst deed de burgemeester melding van zijn reis naar Sevilla/Spanje om met een Harlinger delegatie te pleiten voor de komst van de Tall Ships naar Harlingen in 2022. Er is echter nog een noordelijke concurrent in de markt en wel Delfzijl. U hebt hier ongetwijfeld over gehoord en gelezen in diverse media.

Wij hebben ons wel verbaasd over het “snerende” taalgebruik van de heer Sluiter richting de projectorganisatie van Delfzijl. O.i. maak je hier geen vrienden mee als je wilt gaan samenwerken, zoals door hem werd aangegeven. De Harlinger Courant meldde het bericht onder de kop: “Delfzijl en Harlingen op ramkoers?” We zullen zien hoe dit afloopt.

Een belangrijk agendapunt was de vaststelling van de Toeristische Visie Harlingen 2018 – 2022. Wie Harlinger Belang volgt, weet dat wij toerisme en recreatie als een speerpunt zien in de economische ontwikkeling van Harlingen. Het oude visiedocument “Harlingen op koers” had een looptijd van 10 jaar en was inmiddels gedateerd. Op advies van de Rekenkamercommissie werd de looptijd ook verkort naar 4 jaar gelet op de snelle veranderingen in de maatschappij. ZKA Leisure Consultants had in samenspraak met diverse partners in de branche, waaronder Ondernemend Harlingen, een uitstekende visie opgesteld. Wij hebben hierover de complimenten uitgesproken. Met ons deden dat vele partijen. Echter, nu moet het echte werk pas beginnen: na een visie moet er actie komen. Er worden in het rapport actielijnen genoemd. Deze moeten nu verder worden ingevuld. Het college is aan zet.

De Parkeerverordening 2019 bevatte o.a. een verhoging voor het campertarief van 7,70 naar 10 euro per dag/nacht en een verdere verhoging naar 15 euro in 2020. Wij hebben geen bezwaar tegen de verhoging naar 10 euro, maar een volgende stap naar 15 euro is naar onze mening te vors gelet op de minimale voorzieningen in de Nieuwe Vissershaven en vergelijkbare tarieven in deze sector in andere delen van het land. We kregen in de beantwoording van wethouder Boon ook de indruk, dat hij niet goed had nagedacht over het beleid in algemene zin voor deze toeristenstroom en zijn oordeel vooral had laten leiden door de directie van Port of Harlingen, d.w.z. winstmaximalisatie. Trouwens wij vinden ook, dat deze tak van toerisme niet thuis hoort bij Port van Harlingen; het is hier een vreemde eend in de bijt, een weeffoutje. Het hoort onder het beleidsterrein toerisme van de gemeente. Herziening is o.i. op zijn plaats.

Als laatste willen we nog aandacht vragen voor de samenwerkingsovereenkomst, welke tussen de partijen Hannemahuis, de Bieb en boekhandel Van der Velde weldra zal worden getekend. Geen onbelangrijk onderwerp in deze grote, gemeentelijke investering in de huisvesting van genoemde 3 huurders van de panden. U zult begrijpen, dat dit geen sinecure is; immers het betreft hier een invulling door een commercieel bedrijf, een museum met vele vrijwilligers en een bibliotheek, die dienstverlening als bedrijfsmodel voert. Diverse partijen met ieder zo hun eigen personele, financiële, organisatorische en andere belangen.

Wad’n Partij, GroenLinks en Harlinger Belang hadden daartoe een motie Cultureel Centrum Voorstraat ingediend, waarin wij het college vroegen de samenwerkingsovereenkomst eerst aan de raad ter consultatie voor te leggen, alvorens de handtekeningen zouden worden gezet.

Wethouder Kuiken ging hier niet in mee en sprak over bevoegdheid en verantwoordelijkheid van het college; en hij kon hier naderhand altijd op afgerekend worden. Afrekening is niet iets, waar wij op zitten te wachten. Dat leidt alleen maar tot schade bij allen. Maar daarmee was de toon gezet. Het ging niet meer om een debat over de inhoud, maar zoals zo vaak werd de discussie verengd tot een vertrouwensvraag. De “macho” cultuur kwam weer boven. Van dik hout zaagt men planken. Zelfs meneer Erents van Hoop schrok wakker en wenste een duit in het zakje te doen om zijn “lokale vriend” Wildeboer/Wad’n Partij eens flink de oren te wassen. We kregen dus geen steun van de andere partijen in ons verzoek tot transparantie, participatie en medeverantwoordelijkheid willen dragen in deze kwestie. De nuance was weer heel ver weg. Jammer. Immers, door consultatie aan de raad vooraf, kun je ook draagvlak creëren bij partijen, die hun controlerende rol wel serieus nemen en kritische vragen durven stellen. Dit kun je o.a. doen door hun deelgenoot te maken van de problematiek. Daarmee kun je je achteraf veel ellende besparen. Wij verwijzen in dit geval naar de hoofdpijndossiers Ludinga, Spaansen ,Van Meurs en het REC. Was het in deze 4 dossiers ook niet dezelfde coalitie PvdA/CDA met gedoogsteun van VVD, die hier wel even de zaakjes zou regelen? Ruim 10 jaar na datum plukken we hier nog steeds de wrange vruchten van!

De eerstvolgende raadsvergadering is op woensdag 23 januari 2019.

Wij wensen u goede feestdagen en goede gezondheid toe.

De uitglijder van PvdA wethouder Kuiken en het beton van de VVD

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 18-11-2018 09:07

Het was weer een gedenkwaardige raadsvergadering woensdag 31 oktober jongstleden. Aan de orde was de programmabegroting 2019 en de Algemene Beschouwingen 2018. Iedere partij kon zijn verhaal kwijt en duidelijk maken wat men vond van de begroting en de programma’s, positief of kritisch.

Harlinger Belang gaf de complimenten aan wethouder Boon en iedereen, die een bijdrage aan de begroting heeft geleverd. Het financiële boekje in de gemeente ziet er de komende jaren goed uit. Wel hadden we hier en daar een kritische noot. Zie onze eerdere bijdrage op “Harlingen boeit”. Na de pauze, waarin men kon genieten van een heerlijk stampotje, was het de beurt aan het college om een reactie te geven op hetgeen de diverse partijen in hun beschouwingen hadden uitgesproken. Voor de details verwijzen wij u graag naar de website van de gemeente.

Opmerkelijk was de bijdrage van wethouder Kuiken. Hij spreekt soms met een snelheid, waarop menigeen jaloers kan zijn; dat is een talent, Lucky Luke schiet trager. De ouderen onder ons kunnen zijn snelle spreekstijl af en toe niet volgen. Gelukkig hebben we een journalist van de LC, de heer Koen Pennewaard, die ons af en toe kan bijpraten. Wat had de heer Pennewaard uit het snelle betoog van de heer Kuiken o.a. kunnen optekenen? Het volgende:

Wethouder Kuiken noemt iemand van de oppositie “politieke meeuw”: U komt aanvliegen, maakt veel lawaai, doet uw behoefte, laat stank achter en vliegt weer weg.

Daarmee was de toon in het debat wel gezet en kwam het deze avond niet meer goed tussen coalitie en oppositiepartijen Wad’n partij, GroenLinks, D66 en Harlinger Belang. Bij Harlinger Belang houden we wel van humor tijdens de debatten en we lopen al een tijdje mee in de politiek, dus we zijn wel iets gewend. Toch zijn deze uitspraken van een niveau, waarbij je je toch ernstig moet afvragen, waarom de heer Kuiken zich tot deze uitspraken verlaagt. Viel het stampotje verkeerd, had hij niet op tijd een nicotine shot gehad of is de politieke roem hem zodanig naar het hoofd gestegen, dat hij geen kritische geluiden meer wil horen? Waarom greep de voorzitter, burgemeester Sluiter, niet in? Of is hij nu Heilige Hein geworden? Is dit voortaan de nieuwe stijl van de coalitiepartijen PvdA/CDA/VVD? Worden hiervoor nog excuses aangeboden? We zullen zien.

Bovengenoemde oppositiepartijen hadden veel amendementen/moties ingediend, maar u voelt het wel aankomen na de uithaal van de heer Kuiken, ze werden (bijna) allemaal van tafel geveegd. De Algemene Beschouwingen van de VVD, uitgesproken door de heer De Vries, begonnen nog zo mooi: “Het bestuursakkoord is zeker niet in beton gegoten” en “ondanks de ideologische verschillen blijven we de dialoog zoeken”, waren enige van zijn uitspraken. Echter, het bleken loze woorden: het coalitieprogramma is en blijft heilig en van beton en geen kritische geluiden svp.

Harlinger Belang had twee amendementen samen met genoemde oppositiepartijen ingediend. De eerste betrof het handhaven van de hondenbelasting tegen kostendekkendheid met als verdere strekking, dat handhaving en opruiming van de hondenpoep eerste prioriteit moet worden en een onderzoek naar de hoge inningskosten met als doel deze terug te dringen. Dit alles volgens het profijtbeginsel en “de vervuiler betaalt”. Verder vrezen wij, dat bij afschaffing van de hondenbelasting dit voor menige, niet oppassende hondenbezitter ook een verkeerd signaal afgeeft voor het niet opruimen van de poep. De coalitie wilde de hondenbelasting helemaal afschaffen met als financieel gevolg een belastingderving van 80.000/- euro structureel. De coalitie kreeg natuurlijk zijn zin; men wenste hier niet aan te tornen zonder echte onderbouwing te geven. Het staat in het coalitieakkoord en daarbij basta. Mocht u zich blijven ergeren aan de poep op straat, dan weet u waar u moet zijn met uw klachten.

De tweede ging om de OZB belasting: de coalitie wilde de belasting gedurende 2019 en 2020 bevriezen alleen voor niet-woningen(bedrijven). Harlinger Belang pleitte ook bevriezing van het OZB tarief voor woningen. U raadt het al, de coalitie won ook hier. Men heeft meer compassie met hondenbezitters dan met huizenbezitters. Wordt vervolgd. De eerstvolgende raadsvergadering is op 14 november a.s.

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 31 oktober 2018

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie Harlingen 05-11-2018 06:14

Verslag van het CDA Harlingen uit de Raadsvergadering van woensdag 31 oktober 2018 Harlingen – Over Algemene beschouwingen, de begroting 2019 en lange debatten. Een zes uur durende raadsvergadering…. De jaarlijkse begrotingsbehandeling lag voor ons, waarbij we begonnen met de algemene beschouwingen. Anders dan voorgaande jaren, kregen de raadsfracties aan het begin van dit agendapunt de beschouwingen van de andere partijen pas te lezen. Het CDA mocht de spits afbijten. De intentie van de algemene beschouwingen is, om een aantal onderwerpen even extra aan te stippen die in de ogen van de partijen extra aandacht moeten krijgen of het college enkele aandachtspunten mee te geven. Daarbij kun je ook verwijzen naar wijzigingen die je wilt in de begroting in de vorm van amendementen en moties. Het moet gezegd worden dat dit een begroting is die bomvol nieuw beleid zit, ambitieus en een hele kluif voor de ambtenaren om het uit te voeren. De gemeente staat er financieel goed voor en ook de komende jaren blijft er nog voldoende over. Onze speerpunten in onze beschouwing gingen over water- en klimaatbeheer, de zoutwinning, voldoende budget beschikbaar houden in het sociaal domein voor professionele hulp, Empatec, het project ‘Harlingen Werkt’, Renovatie/nieuwbouw en nieuwe woonvormen, huisvesting voor arbeidsmigranten, de omgevingswet die er aan zit te komen, de FUMO, vrijheid van schoolkeuze en de OZB voor niet woningen. We zijn onze voordracht geëindigd met het onderstaande appél: De ‘A’ in het CDA verwijst naar het appél wat wij doen op mensen die de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de samenleving. Het CDA ziet de kracht in de gemeenschap voor het vrijwilligerswerk en het verenigingsleven. Wij hebben het vertrouwen dat mensen samen veel tot stand kunnen brengen en naar elkaar om willen (blijven) zien. Met elkaar bouwen aan de samenleving en aan een betere toekomst. Ieder met de eigen talenten en inzet. Het CDA appelleert hier nadrukkelijk aan zoals de Liefde de belangrijkste is in de bekende Bijbeltekst ’Geloof Hoop en Liefde’ is voor het CDA de A het belangrijkste! U kunt onze volledige beschouwing nalezen op onze website of via de onderstaande link: https://www.cda.nl/fryslan/harlingen/actueel/nieuws/algemene-beschouwing-cda-harlingen-2018/ Iedere partij kreeg maximaal 6 minuten spreektijd. Nadat iedere partij haar zegje had gedaan, vervolgden we de vergadering met een reactie van het college op alle bijdragen. De antwoorden leidden met name voor de oppositie voor vele langdradige interrupties. Dit resulteerde tot nog toe al in een totaal van drie uur durende vergadering. Toen was het voor de raadsleden, college en belangstellenden tijd voor een goed verzorgd stamppotbuffet. Na de maaltijd werd vervolgd met de behandeling van 10 amendementen en 3 moties die onderdeel uitmaken van de begroting. Iedere partij gaf een korte toelichting op zijn/haar amendement of motie en lazen de oproep aan het college nog even voor ter verduidelijking van de wens tot aanpassing. Daarna mochten alle fracties reageren op elkaars algemene beschouwing, de begroting en alle amendementen en moties. Het werd een voorstelling van de verenigde oppositie tegen de coalitie. Groen Links die op 17 mei voor het bestuursakkoord stemde, keerde zich nu in de uitwerking daarvan tegen de begroting. Heel opmerkelijk. Opmerkingen als: Te duur, niet in samenspraak, geen alternatieven en door de strot duwen. Hoezo? Alle punten van de begroting komen direct uit diverse verkiezingsprogramma’s. De handreiking om een bestuursakkoord op te stellen wordt niet aangenomen, dus dit rituele dansje zullen we 4 jaar lang te zien krijgen. Het belangrijkste wordt echter vergeten, dat we samen een gemeente moeten besturen en die we verder willen brengen in de toekomst. Oh ja, dan nog uitkomst van de stemmingen over de amendementen. Negen van de tien amendementen kwamen van de oppositie. Drie daarvan zijn aangenomen en het amendement over de regenbooggemeente werd aangehouden. Het amendement van de coalitie over het topsportfonds werd unaniem aangenomen. O.a. het terugdraaien van de afschaffing van de hondenbelasting en het tarief van de OZB voor woningen ook te bevriezen werden niet aangenomen. De woonlasten voor inwoners zijn immers al de laagste van Friesland! De amendementen over 100% circulair en Tiny Houses zijn al de raad geweest en hebben geen effect om ze op te nemen in de begroting. Na de inhoudelijke behandeling werd de begroting ter stemming gebracht. De coalitie gesteund door HOOP en de ChristenUnie stemden voor met 12 tegen 5. De motie van de ChristenUnie die een zeetrap willen realiseren op de Zuiderpier werd aangehouden omdat de veiligheid door de stroming nader onderzocht moest worden en de gehele Westerzeedijk nog in de fase van het Open Plan Proces zit. De tweede motie van de verenigde oppositie behelsde om de fietstunnel tussen de fietspadverbinding Wijnaldum-Midlum te schrappen en met een nieuw raadsvoorstel te komen. Deze motie heeft het niet gehaald. De motie over de ecologische bermen is unaniem aangenomen. De begroting kan nu inclusief de aangenomen amendementen en moties worden uitgevoerd. We kunnen hiermee verder bouwen aan de toekomst van Harlingen, Midlum en Wijnaldum! CDA Harlingen

Het REC dossier: er waait een “Frisse Wind” door de PvdA fractie

Harlinger Belang Harlinger Belang D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Harlingen 19-10-2018 08:31

Was het in de vorige raadsvergadering de heer Leen, die een ommezwaai van de PvdA in het sociaal domein dossier (visie op Sociaal Werkbedrijf Empatec) verkondigde, nu was het de beurt aan raadslid Konst in het omstreden REC dossier, die de oppositie blij verraste met een nieuw geluid. Met oppositie bedoelen we de echte oppositie, te weten Wad’n Partij, GroenLinks, D’66 en Harlinger Belang.

Wat was het geval, even een historische terugblik: destijds zo’n 10 jaar geleden met slechts 5 partijen in de raad, waren Harlinger Belang (3 zetels) en GroenLinks (2 zetels) tegen de komst van de afvaloven. PvdA, CDA en VVD waren voor. U raadt het al, daarmee was de weg vrij voor de komst van de afvaloven. De oppositie werd niet betrokken in de discussie. Het was al “geregeld”. Transparantie was in die tijd nog niet zo ingeburgerd. Dualisme bestond nog niet.

Harlinger Belang vroeg in de raadsvergadering van afgelopen maandag 15 oktober of de woordvoerders van de partijen, die altijd de REC te vuur en te zwaard hebben verdedigd, misschien ook spijt hadden van het besluit, dat hun partijgenoten destijds hadden genomen. Immers terugziend op de afgelopen periode is de REC een hoofdpijndossier zonder weerga gebleken. Een soort gewetensvraag dus. In alle eerlijkheid dient gezegd te worden, dat niemand van de huidige fracties en wethouders van de partijen CDA en VVD destijds in de raad zaten. Bij de PvdA wel, namelijk wethouder Kuiken, die altijd een warm pleitbezorger was voor de REC.

CDA woordvoerder Sijtsma is niet het type mens, dat gauw sorry zegt. Hij is meer het type van direct de aanval kiezen als iemand een kritische vraag stelt. (Zal wel media training gehad hebben van mevr. Poepjes). Dus we kregen de langspeelplaat weer gedraaid over LTO gegevens en dioxine in de melk en de brand bij Frisia van destijds, waar Harlinger Belang mede schuldig aan was (of iets dergelijks) en dat de boer veel slimmer is dan de gewone burger, die er niets van snapt en bewust kwaad spreekt, etc. Kortom er kwam weer een storm van woorden over ons, maar zeker geen spijt.

Toen was het de beurt aan VVD woordvoerder De Vries, die altijd beweert, dat er meer debat moet komen in de raad. Hij bracht zelf weinig in en was voor zijn doen wat timide. Op de vraag van de heer Van der Pol (D66) of hij ook een initiatief van de kant van de VVD kon noemen om de problematiek inzake veiligheid en gezondheid rondom de REC te verbeteren, was hij echter heel duidelijk: geen. Dat is in ieder geval eerlijk.

En toen was het de beurt aan woordvoerster Konst van de PvdA. Ze deed het op een charmante wijze. Welmoed had geen spijt, maar…. ze vond het wel jammer. Over woorden zullen we niet twisten. De oppositie hing aan haar lippen. Ze noemden haar zienswijze verfrissend en verrassend. Ze kwam tevens met een motie, waarbij de strekking min of meer was, dat het college werd opgeroepen alles in het werk te stellen stillegging van de afvaloven te bepleiten, zolang de oude “knalpijpen” nog niet vervangen waren c.q. zijn voor nieuwe.

Dit had niemand van de oppositie verwacht van de PvdA, die altijd zo “ijzeren Hein”-achtig in dit dossier zat. Verklaarde wethouder Hein Kuiken niet recentelijk dat “dat ding het gewoon moet doen”? Maar ja, dat is nu eenmaal het probleem met “dat ding”. De tekst kregen de meeste raadsleden pas staande de vergadering voor het eerst onder ogen, dus Harlinger Belang vroeg verduidelijking over tijdspad e.d. Want we kennen onze pappenheimers: Omrin zal ongetwijfeld zeggen, dat die pijpen vanuit Verweggistan moeten komen en het stormt op zee, dus er is “enige” vertraging en de eerste zending was van een verkeerde specificatie en, en, etc.

Welmoed toonde zich zeer inschikkelijk en liet doorschemeren hier wel aan mee te willen werken… Jammer was, dat ze na overleg hierover met Geurtz (GroenLinks), hierop terug moest komen na kennelijke druk van haar fractievoorzitter, de heer Helvrich. Ze sprak een beetje voor haar beurt zullen we maar zeggen en werd teruggefloten.

De oppositie vroeg daarop schorsing aan, maar besloot na intern overleg toch akkoord te gaan met de motie. Immers iets is beter dan niets, vooral nu het om een motie van de PvdA ging. Hoe deze tweede ommezwaai in korte tijd te verklaren? Heeft de burgemeester met wethouder Kuiken en de PvdA fractie plus de coalitiegenoten gesproken en druk uitgeoefend? De oppositie de wind uit de zeilen nemen? We zullen het waarschijnlijk nooit weten, wat zich daar in de boezem van de macht heeft afgespeeld. Echter, Welmoed mag blijven. En nu maar hopen, dat het resultaat zal hebben. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.