Nieuws van politieke partijen in Heerlen over VVD inzichtelijk

14 documenten

Wake up call!! Protestactie AWACS | Heerlen

GroenLinks GroenLinks VVD Heerlen 07-01-2020 00:00

Op 15 januari aanstaande brengt staatssecretaris Barbara Visser (VVD) van Defensie een bezoek aan Beekdaelen om te praten over de AWACS. Ze zal om 9.30 uur aankomen in het voormalige gemeentehuis van Onderbanken (Kloosterlaan 7 in Schinveld) en blijft daar tot 11.00 uur om vervolgens een bezoek te brengen aan de NATO basis.

We (GroenLinks Beekdaelen, Vereniging STOP AWACS en Groenfront) organiseren een wake up call/protest actie.

Zie verder op: https://beekdaelen.groenlinks.nl/agenda/groenlinks-beekdaelen-en-de-wake-call-protest-actie-awacs

Begrotingsbesprekingen 2018: MOEDIG VOORWAARTS!

SP SP VVD Heerlen 07-11-2018 18:27

Fractievoorzitter Ron Meyer sprak in de eerste termijn van de Algemene Beschouwingen 2018 over dromen en ambities die de SP-fractie in de gemeenteraad voor Heerlen koestert. Hij schroomde daarbij niet om naast de bereikte resultaten van de afgelopen jaren, ook te benoemen waar nog hard aan gewerkt dient te worden in de komende periode om Heerlen en haar bewoners te laten bloeien. De opkomst bij de laatste verkiezingen, de zorgwekkende ontwikkelingen op het vlak van gezondheidszorg, de positieve ontwikkelingen op gebied van werkgelegenheid, onderwijs, cultuur, leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid zijn centrale thema's. Kritiek betreft vooral plannen waarvan de uitwerking achterwege blijft zoals IBA, het gratis openbaar vervoer in de binnenstad, het wegwerken van de schrijnende sociaal-economische gezondheidsverschillen (waaronder het invoeren van de Kindertandarts), het Mijnmuseum en het besparen op gemeentelijke uitgaven door het inhuren van dure specialisten te beperken. Hieronder vindt u de volledige tekst van zijn betoog.

Vandaag mag ik deze Algemene Beschouwingen voor de 13e keer namens de grootste partij van Heerlen aftrappen. Ik trakteer daarom. En wel op een bijzonder verhaal uit lang vervlogen tijden. Mijnheer de voorzitter, stelt u zich eens het Heerlen voor van 125 jaar geleden. Het Heerlen van 1893. Van vóór Henri Sarolea, de spoorwegverbinding, de mijnen, de Royal en het Glaspaleis. Het was de tijd van de Limburger Koerier:  

Heerlen, 8 Juli. Naar wij uit goede bron vernemen bevinden zich sedert een paar weken in ons midden de heer en mevrouw F. Domela Nieuwenhuis. Het hoofd der socialistische partij in Nederland vertoeft hier incognito, onder den naam zijner echtgenoote, Godhelp. Hij houdt zijne vrouw gezelschap, die zich onder behandeling heeft gesteld van Br. Aloysius en sedert een maand de Kneippkuur volgt. 

Ferdinand Domela Nieuwenhuis, de allereerste socialist in de Tweede Kamer was in Heerlen en wel vermomd. Want bevreesd voor het gezag in het katholieke kuuroord. Het is één van die prachtige verhalen die samen het Verhaal van Heerlen vertellen. Domela Nieuwenhuis was één van voorvaderen van onze moderne democratie. Hij had in 1882 de Bond voor het Algemeen Kies- en Stemrecht opgericht. Ook wel Kiesbond genoemd. En met succes: in 1919 werd het Algemeen Kiesrecht afgedwongen.

In 2019 is het exact 100 jaar na het afdwingen van het Algemeen Kiesrecht. Heerlen is in bijna alle denkbare opzichten veranderd. Van dorp tot stad. Van een socialist die zich vermomde tot een socialist met de ambtsketen. Maar er is ook een overeenkomst en dat is een noodzakelijke strijd voor democratie. In Heerlen zien we een zorgwekkende trend bij alle verkiezingen: van 95% opkomst in 1935 naar 44% in 2018.

Hoe laag moet de opkomst zijn om de democratie hersendood te verklaren? Wanneer vertegenwoordigt een volksvertegenwoordiging het volk niet meer?

De SP vindt dat Heerlen voorop moet gaan in onderzoek en experiment om de democratie van iedereen te laten zijn. Onze moderne Kiesbond verzamelt alle ideeën, initiatieven én deskundigen om de opkomst bij verkiezingen te verhogen. (MOTIE KIESBOND)

Als de Minister van Medische Zorg toekijkt- en bewust niks doet- wanneer commerciële zorgverzekeraars de stekker uit onze ziekenhuizen trekken, dan ligt cynisme op de loer. Als de politiek alles uit handen geeft, aan de markt, waarom zou je dan nog stemmen?

SAMENWERKING boven marktwerking In Amsterdam en Flevoland kunnen we momenteel zien welke ramp zich voordoet als niet de gekozen volksvertegenwoordigers maar de commerciële cowboys bepalen of een zorginstelling nuttig is of niet. Alleen in een pervers systeem komen de begrippen ‘ziekenhuis’ en ‘failliet’ in één zin voor.

In Heerlen kiezen we voor de gemeentelijke zorg al jaren voor samenwerking ipv marktwerking. Tot tevredenheid van zorgverleners en patiënten. Toch is Heerlen geen eiland. Onze regionale zorginstellingen kunnen te maken hebben met de gevolgen van parasiterende banken, krankzinnige zorgverzekeraars, discutabele vastgoedfinancieringen en de desastreuse ideologie van winst maken over de rug van zieke mensen. Daarom is een SCAN van de kwetsbaarheid van onze regionale zorginstellingen noodzakelijk. (MOTIE JAARLIJKSE SCAN ZORGINSTELLINGEN)

POSITIEVE TRENDS Heerlen krijgt al jaren grote complimenten voor het inhalen van grote achterstanden. En terecht! Het aantal ww-uitkeringen ontwikkelt zich voor het 7e achtereenvolgende jaar positiever dan het landelijk gemiddelde. Het aandeel Heerlenaren dat jaarlijks een culturele voorstelling bezoekt is gestegen naar bijna 90%. Driekwart van de Heerlenaren beoordeelt onze muurschilderingen als positief. Op het vlak van onderwijs daalde het aantal vroegtijdig schoolverlaters afgelopen decennia spectaculair.

Nog niet zo heel erg lang geleden, was het ondenkbaar dat onze stad de tippelzone zou sluiten en de dag- en nachtopvang in De Klomp zou afbouwen. Ook de Mini-Hartslag-aanpak (in bijv de Saffierstraat) waarmee buurtoverlast door huisjesmelkers en zorgmijders wordt aangepakt, is indrukwekkend. Het symboliseert de volwassenheid van onze stad als het om leefbaarheid en veiligheid gaat.

In het Centrum is er gekozen voor Waarde boven Winst. Michel Huisman nam de stad met het Maankwartier aan de hand en werd daarbij gesteund door coalities met lef en moed. De klaagzang van een enkele vastgoedbelegger en z’n politieke maatjes mag de stad als een trofee dragen. Het is het resultaat van de keuze voor kwaliteit boven cowboys. En we pakken door! We halen méér groen, water én toekomstige onderwijsnieuwbouw naar ons centrum.

Heerlen koos voor klimaatrechtvaardigheid, met het Mijnwater als sublieme voorbeeld. Verguisd door schreeuw-rechts, gestuwd door stoer-links.

Waar anderen kletsen, levert Heerlen.

HOGERE VERSNELLING

Maar voorzitter, niet alleen complimenten, ook kritiek. Want, waarom draait de motor van dit College nog niet op volle toeren? Er is geen enkele reden om vaart te minderen.

- Waar blijven de concrete plannen voor een Kindertandarts en het bestrijden van de onacceptabele sociaaleconomische gezondheidsverschillen? Waar blijven de Basisbanen en de Wijkwinkels? En wanneer verwachten we het plan voor gratis OV naar ons centrum? Wanneer wordt het volwaardige Mijnmuseum eindelijk gerealiseerd? U zoekt geld? Wanneer brengen we de externe inhuur eindelijk onder de 10%? - Wanneer stoppen we met zinloze verplichtingen voor 64-jarigen zonder enige kans op een baan? - Wanneer volgt het noodplan voor IBA? Zij die überhaupt van het bestaan van IBA weten, weten dat deze boemeltrein nooit tijdig op de eindbestemming komt. Het gros van de beoogde projecten is in de verste verte niet gestart. En ondertussen dromen wereldvreemde bestuurders over 18 miljoen euro kostende Oloïdes. Als klap op de vuurpijl zouden we in mei 2019 de 4e machinist in minder dan 3 jaar tijd op de IBA-boemel kunnen krijgen. IBA-directeur Regterschot is de eerste opvolger van VVD-Kamerlid Azmani die lijsttrekker is bij de Europese Verkiezingen. Het wordt tijd om in te grijpen als we IBA niet in chaos en gemiste kansen willen laten eindigen.

Er is in onze stad en streek geen tijd voor gezapigheid en getreuzel. Energie en elan: alleen zo komen we vooruit met wind tegen. We roepen het College op om naar een hogere versnelling te schakelen.

TOT SLOT

Heerlen is net als veel Heerlenaren. We werken hard, maar moeten elk dubbeltje een paar keer omdraaien. Dat doen we vol overtuiging, want onze missie is duidelijk.

De Portugese Nobelprijswinnaar Saramago vatte ‘m kernachtig samen: “Als de omstandigheden zo bepalend zijn voor de mens, laat ons dan die omstandigheden meer menselijk maken.”

Anders gezegd: moedig voorwaarts! Opdat we onze kinderen een betere stad nalaten.

Overzicht moties:

Motie KiesBond Motie Scan Regionale Zorginstellingen Motie Ganzeweide Motie Verkeerseducatie Motie Raad geeft niet meer uit

Coalitieakkoord gepubliceerd | Heerlen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Heerlen 01-05-2018 00:00

Concept-coalitieakkoord voor de gemeenteraad van Heerlen vrijgegeven.

De beoogde coalitie voor de vorming van het team van wethouders voor de gemeente Heerlen is er na weken van hard werken uit. Nog net in april (op de 30e) is het concept-coalitioeakkoord tussen de partijen SP, OPH, VVD, D'66, CDA en GL gepubliceerd. Zoals al eerder aangekondigd, zal de LLV Heerlen van GroenLinks op 7 mei dit akkoord bespreken en er een besluit over nemen.

De LLV kan geen amendementen indienen op het akkoord, de vergadering kan alleen voor of tegen het akkoord stemmen.

De tekst van het akkoord vinden jullie onder de knop hieronder.

Heerlen krijgt coalitie van SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Heerlen 24-04-2018 14:54

Met lef doorbouwen aan een trotse stad; een sociale, levendige stad, waar iedereen mee kan doen en die bereid is moedige en onorthodoxe keuzes te maken. Daarvoor staat de nieuwe coalitie die het stadsbestuur van de gemeente Heerlen gaat vormen. De coalitie, die zes wethouders gaat leveren, bestaat uit SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks.

De nieuwe coalitie staat voor een stad met lef, die trots is op haar verhaal en staat voor haar inwoners. Zo komt er een speciaal ouderenloket, staan we voor een sterk verenigingsleven en zetten we de sociale koers van de stad voort en bouwen die verder uit.

In het centrum kiezen we voor meer levendigheid, groen en verduurzaming. Ook komt er een centrumbad. In onze buurten gaat het onderhoudsniveau de komende jaren omhoog en komen er buurtconciërges.

De partijen hebben een aantal investeringsgebieden benoemd. Dit zijn: sociale stad, de ontwikkeling van het centrum, leefbare buurten, economie en werk. Daarnaast krijgen verduurzaming en betere communicatie met onze burgers de komende jaren extra aandacht.

De portefeuilleverdeling is als volgt afgesproken:

Peter van Zutphen (SP): Welzijn, WMO, Volksgezondheid, Armoedebestrijding, Centrumontwikkeling. Locoburgemeester. Frank Simons (OPH): Middelen, Ruimtelijke Ordening (incl. IBA), Herstructurering. Martin de Beer (VVD/D66): Economie, Arbeidsmarkt, Participatie, Sport. Charles Claessens (CDA): Beheer en Onderhoud, Mobiliteit, Duurzaamheid & Milieu, Afval. Jordy Clemens (SP): Onderwijs, Jeugd, Cultuur, Erfgoed, Wonen (incl. wijkvoorzieningen). Adriane Keulen (OPH): Integraal Ouderenbeleid, Buurtgericht Werken, Publieke Dienstverlening.

Heerlen staat de komende jaren voor enorme opgaves en de nieuwe coalitie heeft grote ambities. Daarom kiezen we voor zes wethouders, die samen 5,1 fte kosten.

 

Coalitie Heerlen rond | Heerlen

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heerlen 24-04-2018 00:00

Persbericht

Heerlen krijgt coalitie van SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks

Met lef doorbouwen aan een trotse stad

Een sociale, levendige stad, waar iedereen mee kan doen en die bereid is moedige en onorthodoxe keuzes te maken. Daarvoor staat de nieuwe coalitie die het stadsbestuur van de gemeente Heerlen gaat vormen. De coalitie, die zes wethouders gaat leveren, bestaat uit SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks.

De nieuwe coalitie staat voor een stad met lef, die trots is op haar verhaal en staat voor haar inwoners. Zo komt er een speciaal ouderenloket, staan we voor een sterk verenigingsleven en zetten we de sociale koers van de stad voort en bouwen die verder uit.

In het centrum kiezen we voor meer levendigheid, groen en verduurzaming. Ook komt er een centrumbad. In onze buurten gaat het onderhoudsniveau de komende jaren omhoog en komen er buurtconciërges.

De partijen hebben een aantal investeringsgebieden benoemd. Dit zijn: sociale stad, de ontwikkeling van het centrum, leefbare buurten, economie en werk. Daarnaast krijgen verduurzaming en betere communicatie met onze burgers de komende jaren extra aandacht.

De portefeuilleverdeling is als volgt afgesproken:

Peter van Zutphen (SP): Welzijn, WMO, Volksgezondheid, Armoedebestrijding, Centrumontwikkeling. Locoburgemeester. Frank Simons (OPH): Middelen, Ruimtelijke Ordening (incl. IBA), Herstructurering. Martin de Beer (VVD/D66): Economie, Arbeidsmarkt, Participatie, Sport. Charles Claessens (CDA): Beheer en Onderhoud, Mobiliteit, Duurzaamheid & Milieu, Afval. Jordy Clemens (SP): Onderwijs, Jeugd, Cultuur, Erfgoed, Wonen (incl. wijkvoorzieningen). Adriane Keulen (OPH): Integraal Ouderenbeleid, Buurtgericht Werken, Publieke Dienstverlening.

Heerlen staat de komende jaren voor enorme opgaves en de nieuwe coalitie heeft grote ambities. Daarom kiezen we voor zes wethouders, die samen 5,1 fte kosten.

EINDE PERSBERICHT

Meer informatie:

Ron Meyer

+31 6 28 64 72 95

Coalitiebesprekingen Heerlen: overeenstemming over beheer, onderhoud en wonen

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Heerlen 12-04-2018 05:43

De partijen die in Heerlen over een nieuwe coalitie onderhandelen (SP, OPH, CDA, VVD/D66 en GroenLinks) zijn het eens geworden over de onderwerpen beheer, onderhoud en wonen.

Beheer en onderhoud

‘1000 extra bomen de komende jaren’.

De partijen zijn het er over eens dat het onderhoudsniveau van de openbare ruimte deels tot een te laag niveau is gezakt. Dat is met name bij het groen zichtbaar. Als er de komende jaren extra geld is, moet dat deels worden aangewend om dit niveau weer te verhogen. De partijen willen daarom voorstellen van het nieuwe college voor de verhoging van het onderhoudsniveau. In afwachting van een plan ‘1000 extra bomen de komende jaren’ komt er een moratorium op bomenkap, tenzij er sprake is van wortelopdruk of gevaar.

Ook is er de wens om de communicatie over beheer en onderhoud, en informatie over de plek waar vragen en klachten gemeld kunnen worden, beter te laten verlopen.

Buurtbewoners moeten gestimuleerd en gefaciliteerd worden bij mogelijkheden de eigen wijk extra te onderhouden.

‘Het Gebrookerbos is overal in Heerlen’.

Deze succesvolle aanpak uit Hoensbroek en Heerlen Noord, waarbij buurtbewoners en ondernemers gefaciliteerd worden zelf kleinschalige initiatieven op braakliggende stukken grond te ontplooien, moet over de hele stad uitgerold worden. Dat sluit ook aan bij de ‘stadslabs’ in Heerlen Centrum.

Punten die verder genoemd zijn bij dit thema zijn bijvoorbeeld verlenging van de bladkorvenperiode, aanpak zwerfvuil, meer afvalbakken, ecologisch beheer en de ‘eetbare stad’. Deze aspecten worden betrokken bij de buurtbeheerplannen die samen met bewoners worden vastgesteld.

Wonen

Met de komst van de nieuwe woningwet heeft de gemeente meer bevoegdheden gekregen om de woningcorporaties te sturen. Deze bevoegdheden worden in de komende periode onder andere gericht op de volgende punten.

Meer verduurzaming van sociale huurwoningen. Deze zijn vaak slecht geïsoleerd, met hoge energierekeningen voor de huurders als gevolg. En bij (financiële) besparingsmogelijkheden voor energie, zoals zonnepanelen, komen huurders juist veel minder aan bod. Beide aspecten dienen door de corporaties opgepakt te worden. (Andere aspecten van duurzaamheid en woningen komen in de coalitie-afspraken rond duurzaamheid aan de orde). Bij woningtoewijzing aan mensen die begeleiding nodig hebben moet er een evenwichtige spreiding over de regio komen. De bestaande Housing Parkstad-systematiek moet daarom verder uitgebouwd te worden. Ook dienen de Heerlense corporaties één systematiek voor woningzoekenden te hanteren. In het kader van de integrale aanpak van de problematiek rond huisjesmelkerspanden moeten woningcorporaties een kwalitatief goed alternatief bieden voor mensen die nu in het huisjesmelkerscircuit rondgepompt worden.

Daarnaast dient de gemeente zich bij Wonen in de komende periode op de volgende punten te richten.

Woningbouw in het centrum van Heerlen en Parkstad is een essentieel onderdeel van de aanpak in het centrum. Om dit mogelijk te maken moet het bij de woningbouwprogrammering mogelijk worden dat (gesloopte) vierkante meters retail en kantoorruimte worden omgezet in woningbouw.

Woningen dienen zoveel mogelijk levensloopbestendig te zijn. Bij nieuwbouw en renovatie dient dit meegenomen te worden.

Gezien de veranderingen in de woningmarkt wordt gestreefd naar het ook in Heerlen invoeren van de starterslening. Om beweging in de woningmarkt te krijgen voor mensen die door een dure bestaande  hypotheek niet kunnen verhuizen wordt invoering van de ‘Beter Leven Hypotheek’ onderzocht.

De gemeente ondersteunt in voorkomende gevallen onderzoek naar de mogelijkheden voor herontwikkeling van leegstaande (historische) panden in de Heerlense buurten. Het is aan de eigenaren die mogelijkheden te benutten, en, als die mogelijkheden er niet blijken te zijn, zo nodig ook snel tot sloop over te gaan. Verloedering, waar ook de buurt onder lijdt, moet voorkomen worden.

Wij streven naar meer gemengde woonwijken, rijk en arm, met ook oog voor andere leefvormen

 

Coalitievorming Heerlen: Overeenstemming over werk en economie

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Heerlen 05-04-2018 16:39

Tijdens de Heerlense coalitiebesprekingen is door de deelnemende partijen SP, OPH, CDA, PHB, VVD, D66, PvdD en GL overeenstemming bereikt over de onderwerpen werk en economie.

Wat betreft werk zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

1.     Iedereen doet zoveel als mogelijk mee in de Heerlense samenleving. Het aanbieden van reïntegratiemogelijkheden is niet vrijblijvend. Voor mensen in een (bijstands)uitkering geldt dat op het vlak van werk het hoogste doel is: het vinden van werk. En voor jongeren: het volgen van een opleiding (voorafgaand aan een baan).

2.     Is uitstroom naar werk niet mogelijk dan worden mensen aangespoord om actief te zijn als vrijwilliger (of andere vormen van dagbesteding). Het stimuleren van vrijwilligerswerk en reïntegratietrajecten mag niet leiden tot verdringing van regulier betaald werk.

3.     Bij reïntegratietrajecten (Baanbrekend Werk en Werk voor Heerlen) staat de mensontwikkeling voorop (niet de activiteit!) met als doel om mensen zo snel en zo veel mogelijk te laten uitstromen naar regulier werk.

4. Er is een lacune in het aanbod voor mensen die wel een productieve inzet kunnen bieden, maar voor wie de stap naar regulier betaald werk vanuit Baanbrekend Werk of Werk voor Heerlen vooralsnog te groot is. Die lacune dient ingevuld te worden.

5. Wij moeten ons bewust zijn van problemen rond werkende armen en onzekerheid over werk en inkomen door de doorgeschoten flexibilisering. Dit zijn fundamentele onzekerheden voor veel mensen in onze stad en regio. De overheid geeft het goede voorbeeld en stimuleert andere werkgevers tot méér zekerheid voor méér mensen.

6.     Succesvolle reïntegratie en uitstroom is afhankelijk van samenwerking met werkgevers. WSP vervult daarin de cruciale en verbindende schakel tussen gemeenten en marktpartijen.

7.     Heerlen moet aantrekkelijker worden voor (hoger)opgeleide jongeren door het bieden van interessante opleidings- en carrièrekansen. Ook als antwoord op de krimp. 

Dat leidt tot de volgende maatregelen:

1.     Het totale bestand van mensen in de bijstand binnen een termijn van 1,5 jaar scannen op competenties (uiterlijk 1-1-2019). En deze mensen begeleiden naar verschillende vormen van participatie, waarbij regulier werk het hoogste doel is.

2.     Daar waar laaggeletterdheid een belemmering is voor participatie/uitstroom worden gerichte taaltrajecten aangeboden, al dan niet afgestemd met potentiële werkgevers (conform VDL-traject).

3.     Het aansporen van mensen om vrijwilligerswerk te doen (indien dat de hoogst haalbare vorm van participatie is) wordt geïntensiveerd aan de hand van de diagnose (benoemd bij punt 1).

4.     Samen met het bedrijfsleven en het onderwijs (MBO) worden grootschalige sectorarrangementen afgesproken om mensen uit de bijstand op te leiden en als zij-instromer te laten uitstromen (zoals bij VDL en Beyond). Zeker voor de grote en urgente behoefte aan mensen in de zorg is dit aan de orde.

5.     Baanbrekend Werk sluit zoveel mogelijk aan op de sectorarrangementen als ‘gemeentelijk voorportaal’. De maximale duur van Baanbrekend Werk wordt beperkt. Er komt dit jaar nog een nader onderbouwd voorstel daartoe.

6. De gemeente gaat Basisbanen organiseren. Mensen die wel degelijk een productieve maatschappelijke rol kunnen spelen, maar vanuit Baanbrekend Werk of Werk voor Heerlen (nog) niet kunnen uitstromen naar regulier betaald werk, kunnen hier een betaalde functie (tenminste minimumloon) krijgen. Te denken valt aan bijvoorbeeld (buurt)conciërges.

7. Waar nodig en mogelijk wordt het beschikbare werk voor Baanbrekend Werk, Werk voor Heerlen en de Basisbanen uitgebreid door meer (gemeentelijke) taken aan hen toe te bedelen. Inbesteding speelt daarbij een belangrijke rol.

8.     Werkgevers wordt direct inzicht gegeven in de beschikbaarheid van arbeidspotentieel binnen de groep bijstandsgerechtigden. Hiervoor wordt uiterlijk 1 oktober 2018 de ‘kandidaatverkenner’ (landelijke tool) ingevoerd. Omgekeerd moeten werkzoekenden uit de bijstand alle beschikbare vacatures/baanopeningen digitaal kunnen inzien.

9.     WSP neemt de totale verantwoordelijkheid op zich voor de werkgeverscontacten (incl. jobcoaching-activiteiten) en de uitstroom naar werk per 1 juli 2019. De sociale dienst blijft verantwoordelijk voor de instroom (diagnose) en de doorstroom.

10.   Samen met (grote) werkgevers en instellingen voor hoger onderwijs, wordt een verkenning gedaan naar de mogelijkheden van een traineeprogramma om jong talent aan Heerlen en de regio te binden.

11.   De mogelijkheden van grensarbeid worden intensiever gepromoot onder meer via het Servicepunt Grensoverschrijdende Arbeidsbemiddeling en het Grensinfopunt Eurode. 

12. Naast een jongerenloket komt er ook een vorm van een ouderenloket. Uitzendbureau’s worden gefaciliteerd bij inzet voor 55+-ers

13. De grote ontwikkelingen rond de energietransitie en duurzaamheid bieden nadrukkelijk de mogelijkheid om ook daar mensen aan het werk te helpen. Ook toerisme en de creatieve industrie in het centrum bieden daarvoor kansen,

Wat betreft economie zijn de volgende uitgangspunten geformuleerd:

1.     Heerlen bouwt verder op de ingezette koers van economische profilering rondom de sectoren Medische Logistiek, Smart Services en Retail (binnenstad en woonboulevard).

2.     Ondernemers verdienen een faciliterende gemeente die denkt in termen van mogelijkheden en werkt vanuit een integrale ondernemersdienstverlening met zoveel als mogelijk één aanspreekpunt.

3.     Het economisch beleid wordt vormgegeven langs de lijnen van (3A’s) acquisitie (van nieuwe bedrijven), aanjagen (van innovatie, initiatieven en samenwerking) en activeren (van talentontwikkeling). 

4.     De gemeente voert een actieve dialoog met ondernemers, ondernemerscollectieven (bijvoorbeeld MKB Parkstad) en vertegenwoordiging van werknemers (vakbonden) en stuurt op actieve communicatie, wederzijds vertrouwen, gezamenlijke agendavorming en afgestemde uitvoeringsplannen en acties.

5.     Ondernemerschap, arbeidsmarkt, vestigingsklimaat en leegstandsbestrijding worden (minimaal) opgepakt op de schaal van de gemeenten in Parkstad en Zuid-Limburg. Hiervoor is samenwerking meer dan noodzakelijk.

Dat leidt tot de volgende maatregelen:

1.     De gemeente verdiept de samenwerking met de drie genoemde sectoren (Medische Logistiek, Smart Services en Retail) op het gebied van branding, arbeidsmarkt, gezamenlijke acquisitie en aansluiting MKB (specifiek ten aanzien van de campus).

2.     Trilandis (en in mindere mate Avantis) heeft prioriteit voor de uitbouw van de sector medische logistiek. Met de gemeenten in Parkstad wordt verkend waar toekomstige ontwikkelgebieden voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.

3.     Het Ondernemershuis wordt sterker gepositioneerd (zowel organisatorisch als fysiek) als aparte ‘unit’ van integrale ondernemersdienstverlening. Waarbij het Bedrijvencontactpunt (BCP) volledig wordt aangehaakt (dus ook organisatorisch en fysiek). Het Ondernemershuis geldt als het centrale aanspreekpunt voor ondernemers (ook ZZP-ers), bedrijven en instellingen.

4.     Het Fonds Economische Structuurversterking geldt als aanjaagfonds voor nieuwe vestigingen, bedrijfsuitbreidingen en gezamenlijke initiatieven gericht op het creëren en het behouden van werkgelegenheid. Het fonds wordt gevoed met (incidentele) middelen uit de bedrijventerreinen en restmiddelen uit het cofinancieringsfonds (conform begroting 2016). 

5.     De gemeente stimuleert actief de oprichting van winkeliers- en ondernemersverenigingen met eigen budget, bij voorkeur in de vorm van een BIZ-regeling. Dit wordt door de gemeente ook financieel gestimuleerd

6.     De regeling Ruimte voor Ondernemerschap (RvO) blijft in stand (ook voor verplaatsers) maar wordt wat betreft subsidiehoogte zoveel als mogelijk afgestemd op het niveau van de gemeenten in Parkstad. Tevens wordt een meervoudige subsidie mogelijk bij meerdere vestigingen.

7.     Ten behoeve van grootschalige sloop en herbestemming van retail- en kantoorvierkante meters wordt een voorstel gedaan voor een transformatiefonds (op het niveau van de gemeenten in Parkstad). Dit fonds kan privaat (compensatiegeld) en publiek (regiodeal?) worden gevoed.

8.     Er wordt een onderzoek gedaan naar de toekomstbestendigheid van de Woonboulevard inclusief de maatschappelijke kosten en baten van de huidige branchering in termen van werkgelegenheid en fysieke en milieu-effecten op de omgeving. Daarbij wordt de positie van het centrum beschermd, een eventuele nieuwe invulling van de branchering van de Woonboulevard mag niet ten koste van het centrum gaan.

9.     Heerlen neemt vanaf 2018 deel aan de Stichting Economische Samenwerking Zuid-Limburg. Heerlen claimt daarin als centrumgemeente het trekkerschap voor de programmalijn Arbeidsmarkt-Onderwijs. Dekking vindt plaats via de eerder in de begroting (t/m 2020) opgenomen “LED-gelden”. De andere twee programmalijnen (MKB en Vestigingsklimaat & Economie) worden getrokken door Maastricht en Sittard-Geleen.

10.   Samen met ondernemerscollectieven wordt een verkenning gedaan naar de mogelijkheden van afschaffing, versnelling of vereenvoudiging van regelgeving, vergunningen en procedures voor ondernemers.

Coalitievorming Heerlen: overeenstemming over het sociaal domein

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Heerlen 02-04-2018 19:33

De deelnemende partijen aan het coalitieoverleg in Heerlen (SP, OPH, CDA, PHB, VVD, D66, PvdD en GL hebben op 2 april overeenstemming bereikt over de koers in het sociale domein.

Sociale koers wordt voorgezet en uitgebouwd

Allereerst werd geconstateerd dat de lijn van de afgelopen jaren gesteund wordt. De sociale koers van Heerlen wordt voortgezet en uitgebouwd.

Met het oog op de grote achterstanden die Heerlen op dit gebied heeft, moeten preventie en het over de generaties doorgeven van sociale problemen centraal staan. We moeten voorkomen dat de problematiek van nu, ook bij kinderen, zich herhaalt als deze kinderen straks volwassen zijn. Onderwijs, Jeugdhulp en bestrijding van Kinderarmoede spelen daarbij een centrale rol. Onderwijs en zorg moeten nadrukkelijk met elkaar verweven worden.

Achterstanden bij kinderen zijn bijvoorbeeld zichtbaar bij het hoge percentage Heerlense kinderen (27%) dat niet (jaarlijks) naar de tandarts gaat. Wij berusten daar niet in en willen via vormen van collectieve samenwerking, zoals een kindertandarts, deze achterstanden terugdringen. Dit zal nader uitgewerkt worden.

Samenwerking in de zorg

In de afgelopen periode zijn in Heerlen belangrijke stappen gezet rond een nieuwe aanpak in de zorg. Samenwerking in plaats van marktwerking, en vertrouwen en ruimte voor de professionals en hun deskundigheid zijn de kern van de ‘Stand-by’- aanpak bij de maatschappelijke ondersteuning. Deze aanpak wordt in de komende periode uitgebreid naar bijvoorbeeld de jeugdzorg en de huishoudelijke zorg maar ook over de grenzen van de gemeentelijke zorg heen. Voorbeelden daarvan zijn de GGZ in de wijk en de samenwerking met wijkverpleegkundigen en huisartsen. Bij de verdere ontwikkeling van deze aanpak dient er aandacht te zijn voor het behoud van het vertrouwd gezicht bij de overdracht van zorg.

Reïntegratie en sociale werkvoorziening

Zeker nu het economisch beter gaat moeten mogelijkheden om mensen die nu geen werk hebben aan het werk te helpen met beide handen worden aangegrepen. Het is de beste manier om armoede en gebrek aan participatie te bestrijden. De gemeente stimuleert en faciliteert dat op een creatieve en waar nodig onconventionele manier. Arbeidsmarkttoeleiding werkt het beste als dat op een positieve en stimulerende manier gebeurt. De zeer positieve ervaringen van Baanbrekend Werk (re-ïntegratie), (betaald) Werk voor Heerlen, en de succesvolle bemiddeling van Heerlen naar werk bij VDL zijn daar voorbeelden van.

Het aanpakken van mogelijkheden voor betaald werk is niet vrijblijvend. Anderzijds moeten we af van zinloze verplichtingen voor mensen in de bijstand, als duidelijk is dat deze niet tot meer kansen op werk en participatie leiden. De beoordeling daarvan gebeurt op individuele basis. Als fulltime werk niet mogelijk is, worden mogelijkheden voor parttime inkomsten gestimuleerd. Bij het stimuleren van vrijwilligerswerk door mensen in de bijstand wordt gewaakt voor verdringing van betaald werk.

Voor mensen met beperkingen kiest Heerlen voor loonkostensubsidie aan de werkgever, waarbij mensen tenminste het minimumloon verdienen, en niet voor loondispensatie waarbij mensen voor minder dan het minimumloon werken. Getracht wordt hiervoor ook bij de andere gemeenten in de regio steun te krijgen.

De sociale werkvoorziening is op slot gegaan voor nieuwe instroom. Daarmee is een gemis ontstaan voor ‘nieuwe’ mensen die op beschut werk aangewezen zijn. Heerlen zet daarom in op de inrichting van een voorziening voor ‘Nieuw Beschut Werken’.

Armoede, schuldhulpverlening, ouderen

Het armoedebeleid en de schuldhulpverlening worden beter aangesloten bij de leefwereld en de praktische mogelijkheden die mensen hebben in plaats van teveel vanuit bureaucratische procedures te redeneren. Bij bestrijding van armoede onder kinderen en ouderen moeten onze ambities hoog zijn.

Bij ouderenzorg zetten we ook in op de bestrijding van eenzaamheid bij ouderen. Ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten op buurtniveau, en de inzet van buurthulpen zijn daarbij belangrijk. Informatie over voorzieningen voor ouderen moet makkelijk vindbaar en actueel zijn.

Met het wegvallen van de verzorgingshuizen is een lacune ontstaan tussen verpleeghuizen en zorg voor mensen die thuis wonen. Zorgbuurthuizen kunnen een rol spelen om die lacune te vervullen. De financiering daarvan ligt niet bij de gemeente, maar de gemeente stimuleert wel de inrichting daarvan.

Aan ‘Heerlen Inclusief’: toegankelijkheid en bereikbaarheid voor mensen met een beperking, moet in alle onderdelen van ons handelen invulling gegeven worden.

Het ‘Wittemer Beraad’ is een voorbeeld om ook in Heerlen in overleg te gaan met geëngageerde mensen in onze stad. Met als doel om te praten hoe we ons samenleven inrichten: open, met durf, creatief, bezield - en vooral praktisch! In dit beraad zijn essentiële punten aan de orde gekomen die ook voor Heerlen van belang zijn. De ontwrichtende werking van flexibilisering van de arbeid bestrijden: oftewel meer zekerheid van werk en inkomen. En aandacht voor werkende armen: het bestrijden van armoede onder werkenden.

Vervolg coalitiebesprekingen Heerlen

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Heerlen 30-03-2018 20:02

Op 29 en 30 maart hebben de eerste gezamenlijke bijeenkomsten plaatsgevonden voor de vorming van een nieuwe coalitie in de raad van de gemeente Heerlen. Daarbij zijn de fracties van de SP, OPH, CDA, PHB, VVD, D66, PvdD en GL vertegenwoordigd.

In de eerste bijeenkomst zijn met name enkele werkafspraken voor de verdere onderhandelingen gemaakt.

Bij de tweede ronde zijn de volgende 4 investeringsgebieden genoemd waar de nieuwe coalitie zich met name op gaat richten.

1.           Het sociaal domein

2.           De ontwikkeling van het centrum

3.           Aanpak van de wijken en stadsdelen, inclusief de veiligheid

4.           Economie en werk

Dwars door deze investeringsgebieden hebben de aspecten groen/klimaat en communicatie aandacht nodig.

Inhoudelijke coalitiebesprekingen Heerlen starten donderdag 29 maart

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Heerlen 27-03-2018 20:50

Vanavond heeft Ron Meyer in de raadszaal de conclusies van de SP bekend gemaakt voor het verdere verloop van de coalitie-onderhandelingen in Heerlen. Hij deed dat als fractievoorzitter van de SP, de grootste partij in de nieuwe gemeenteraad van Heerlen. Vanuit die positie heeft de SP vorige week afzonderlijke gesprekken gevoerd met alle fracties in de nieuwe raad. Vanaf nu zal er met acht van de partijen verder worden gesproken.

Alleen met de Stadspartij is niet gesproken, deze partij had al aangegeven voor zichzelf geen rol in de coalitie te zien. De gesprekken met alle andere partijen hebben in een heel prettige sfeer plaatsgevonden. Over de vraag met wie vervolgens verder gesproken wordt, meldde Ron Meyer het volgende:

"Met de fractie HartLeers constateerden we dat de standpunten over belangrijke thema’s mijlenver uit elkaar liggen. Ook gaf deze fractie aan een coalitie zonder de SP te willen. De PvdA gaf zelf aan de komende periode in de oppositie te willen gaan. Een overigens logische conclusie, gezien de teruggang van de PvdA van 8 via 4 en 2 naar nu 1 zetel.

Anderzijds ligt het voor de hand om weer een coalitie aan te gaan met de Ouderenpartij Heerlen, de tweede partij in de Heerlense raad, met wie we in de voorgaande periodes prima samengewerkt hebben.

Ook met de andere partijen wil de SP graag verder praten: CDA, Partij Hoensbroeks Belang, VVD, D66, Partij voor de Dieren en GroenLinks."

Aan de samenstelling van het nieuwe College stelde Meyer wel meteen twee duidelijke voorwaarden. Allereerst dat het College uit ten hoogste 5 of 6 wethouders zal kunnen bestaan. Ten tweede: dat alleen partijen of partijcombinaties met tenminste 4 zetels een wethouderspost zullen kunnen krijgen. Hierbij is het ook mogelijk om als partij samen met andere partijen mee te schrijven aan een gezamenlijk coalitieprogramma zonder een plek in het college.

De partijen zijn gevraagd uiterlijk donderdagochtend 29 maart te laten weten of ze op de uitnodiging van de SP ingaan. Donderdagavond, zullen de coalitiebesprekingen dan van start gaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.