Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon over GroenLinks inzichtelijk

128 documenten

Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.”

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:49

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-minder-is-meer-integrale-jeugdzorg-moet-van-twee-kanten-komen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De tweede motie is na uitgebreid overleg en verschillende bijeenkomsten opgesteld door de PvdA, GroenLinks en een aantal andere partijen uit de 18 gemeenten die in onze regio’s (Noord-Holland Noord, Alkmaar, West-Friesland, Kop van Noord-Holland) jeugdzorg inkopen. Wij pleiten ervoor dat aanvragen en verantwoording van de zorgaanbieders zoveel mogelijk uniform worden opgesteld. Daarmee wordt enorm veel administratieve rompslomp en verspilling van geld voorkomen. Dat kan beter ten goede komen aan de jongeren waar het om gaat.

In de gemeenteraad van 28 mei is deze motie is aangehouden

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 constaterende dat:

Uit onderzoek blijkt dat zorgprofessionals gemiddeld 35 procent van hun tijd besteden aan administratieve taken1. De drie regio’s in Noord-Holland-Noord, Alkmaar, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, allen een eigen inkooptraject hebben als het gaat om inkoop ambulante jeugdhulp en jeugdzorg met verblijf. Er wat betreft inkoop van JeugdzorgPlus, Jeugdbescherming, Jeugdreclassering en de Bovenregionale Crisisdienst bovenregionaal ingekocht wordt. Er ook na gezamenlijke inkoop door iedere individuele gemeente contracten gesloten worden met iedere zorgaanbieder, waarbij elke gemeente zijn eigen eisen kan stellen t.a.v. verantwoording en rapportage. Zorgaanbieders die in meerdere gemeenten werken hebben hierdoor met verschillende soorten contracten en manieren van verantwoording te maken. Vereenvoudiging van administratieve lasten bereikt kan worden door afspraken tussen de samenwerkende gemeenten over gelijkluidende vereisten over inhoud, detailniveau en periodiciteit van de rapportages door de jeugdzorgaanbieders. Professionaliteit van de gecontracteerde en te contracteren ‘Zorgaanbieders’ gewaarborgd dient te zijn in de op te stellen contractvoorwaarden.

Overwegende dat:

Administratieve lasten zorgen voor frustraties in de zorg en ten koste gaan van de tijd voor zorg aan de jongeren en hun ouders. Administratieve lasten zorgen voor frustratie bij jongeren en hun ouder/pleegouders, aangezien elke gemeente weer andere regels heeft wat betreft toegang en ook elke zorgorganisatie eigen toegangsdocumenten heeft. Ook veel aanbieders van andere vormen van jeugdzorg contracten hebben met meerdere gemeenten, vaak in verschillende regio’s.

Verzoekt het College:

Voor alle jeugdhulpproducten bovenregionaal, met de 18 gemeenten in NHN dezelfde inkoopcontracten samen te stellen (ook al is samen inkopen niet nodig/mogelijk), met als resultaat dat de administratieve lastendruk voor de instellingen en uitvoerenden in de jeugdzorg drastisch vermindert. Hierin expliciet ook exact dezelfde eisen aan verantwoording en rapportage op te nemen. Per aanbieder/instelling op te nemen in de inkoopvoorwaarden dat 1 en hetzelfde aanmeldformulier wordt gehanteerd als toegang tot hulp in alle 18 gemeenten. De raad periodiek op de hoogte te houden van de voortgang op het gebied van het terugbrengen administratieve lastendruk in de Jeugdzorg.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Toelichting: Op dit moment wordt er door (bijna) alle gemeenten in Noord-Holland gewerkt aan een gezamenlijke visie op de toekomst van de specialistische jeugdzorg. Deze toekomstvisie sluit in grote lijnen aan bij de visie van de gemeenten op andere Jeugdzorgonderdelen als Ambulante Jeugdzorg en Jeugdzorg met verblijf, zoals; een opname is een onderdeel van de ambulante behandeling, integraal werken en zoveel mogelijk begeleiden en behandelen in gezinsverband/gezinshuizen (‘zo thuis mogelijk’). Op de schaal van Noord-Holland Noord (regio’s Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Alkmaar) vindt dit soort samenwerking op de inhoud al langer plaats, bijvoorbeeld als het gaat om jeugdzorgplus.

De indieners van deze motie juichen deze inhoudelijke bovenregionale samenwerking toe, want kinderen in Den Helder zijn niet anders dan kinderen in Opmeer. En ieder kind heeft recht op de beste zorg. Tegelijkertijd zouden we graag zien dat er ook in de monitoring en verantwoording die wij als gemeentelijke opdrachtgevers (terecht) vragen van jeugdzorgaanbieders, meer één lijn getrokken zou worden.

Geld voor de zorg moet ook naar de zorg gaan. Daar is iedereen het over eens. Toch blijkt uit onderzoek dat een steeds groter deel van het budget van zorgorganisaties opgaat aan administratieve lasten. Dit geldt ook voor de jeugdzorg, waar gemeenten verantwoordelijk voor zijn. In gesprekken met jeugdzorgaanbieders komt dit steeds terug als een knelpunt. Bij de start van het inkooptraject jeugdhulp met verblijf voor de regio Alkmaar, werd er door een aanwezige zelfs voor gepleit het terugdringen van de regeldruk tot een extra prioriteit te bestempelen.

Startbijeenkomst inkoop Jeugdzorg met verblijf regio Alkmaar, Alkmaar, 26 februari 2020. Niet alle administratie is te vermijden en gemeenten stellen terecht eisen aan de verantwoording door jeugdzorgaanbieders. Tegelijkertijd is al vaker geconstateerd dat door de decentralisatie jeugdzorgaanbieders te maken hebben met heel veel verschillende opdrachtgevers. Waarbij iedere gemeente net even andere eisen stelt ten aanzien van rapportage, verantwoording en contractmanagement. Dit maakt het voor jeugdzorgaanbieders enorm complex om hun werkzaamheden te verantwoorden. Ook jongeren en ouders zelf hebben last van regeldruk, omdat zij bij elke wisseling van aanbieder een nieuwe intake (met net even andere vragen) moeten invullen.

Niet alle regeldruk kan opgelost worden door individuele gemeenten. In het programma ‘[Ont]Regel de Langdurige Zorg’ wordt in opdracht van het ministerie van VWS en sociale partners, samen gewerkt aan minder regeldruk en meer tijd voor zorg. Er zijn al verschillende initiatieven gestart om die regeldruk te verminderen, zoals het actieplan (Ont)Regel de Zorg (https://www.ordz.nl). Tegelijkertijd kunnen wij ook als gemeenten hier een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door op de schaal van Noord-Holland Noord met elkaar dezelfde eisen te stellen aan contracten, rapportages en verantwoording. Deze motie beoogt dat voor elkaar te krijgen. Hij wordt daartoe gelijktijdig ingediend in alle gemeenten in Noord-Holland Noord.

 

Het bericht Motie Minder is Meer: “Integrale jeugdzorg moet van twee kanten komen.” verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Hollands Kroon 28-05-2020 14:29

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/motie-kinderen-uit-vluchtelingenkampen/

© BreBuc / PvdA HK

De Partij van de Arbeid dient op de raadsvergadering van 28 mei twee moties in.

De eerste gaat over het opnemen van weeskinderen uit Griekse vluchtelingenkampen, die onder erbarmelijke omstandigheden moeten opgroeien en die extra kwetsbaar zijn door allerlei gevaren die op de loer liggen. De motie wordt mede ingediend door GroenLinks, Christen Unie en D66. In een groot aantal andere gemeenten, kortgeleden in Schagen, is zo’n motie al aangenomen.

Op 28 mei is deze motie door de gemeenteraad van Hollands Kroon aangenomen.

Motie vreemd aan de orde van de dag: Kinderen uit vluchtelingenkampen

De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 28 mei 2020 Constaterende dat:

Er in EU-verband in 2019 afspraken zijn gemaakt over het opnemen van vluchtelingen uit vluchtelingenkampen en dit tot op heden niet door Nederland wordt nagekomen. Europese lidstaten, zoals Duitsland, Frankrijk, Portugal, Finland en Luxemburg plek bieden voor 1600 kinderen. Hulporganisaties, waaronder Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children opriepen tot het opnemen van 2500 alleenstaande vluchtelingenkinderen zonder ouders door Europese steden, waarvan 500 in Nederland. De gemeenteraden van ruim 40 steden zoals Amsterdam en Haarlem al te kennen hebben gegeven deze opvang te willen aanbieden. Een krachtig signaal nodig is richting de Nederlandse regering om alles in het werk te stellen om het urgente probleem van de alleenstaande kinderen in de vluchtelingenkampen mee te helpen oplossen.

Overwegende dat:

Voor minderjarigen zonder ouderlijke zorg, de opgroei-omstandigheden in de vluchtelingenkampen in Griekenland, op zeer gespannen voet staan met artikel 22 van het Internationaal verdrag van de rechten van het kind. In dit artikel staat onder andere dat deoverheid vluchtelingenkinderen bescherming moet bieden. Zowel als zij met hun ouders zijn, als wanneer zij alleen zijn. Het gaat daarbij niet alleen om basale bescherming zoals een dak boven het hoofd, eten en drinken en gezondheidszorg. Het gaat ook om bescherming bij het verkrijgen van een vergunning als dat nodig is. Daarnaast zijn vluchtelingenkinderen ook gewoon kinderen. En dat betekent dat zij – net als alle kinderen – aanspraak moeten kunnen maken op alle rechten uit het Kinderrechtenverdrag. Zij moeten daarom onderwijs kunnen volgen, buitenschoolse activiteiten kunnen ondernemen en vrij kunnen spelen. En zij hebben recht op continuïteit en stabiliteit. Er voor deze kinderen in de Griekse vluchtelingenkampen geen kans op verbetering in zicht is.

Verzoekt het College:

Een brief te sturen naar het Kabinet om aan te dringen op naleving van de afspraken over opvang van vluchtelingen die in 2019 in EU-verband zijn gesloten, onder andere door de opname van 500 alleenstaande en kwetsbare kinderen uit de vluchtelingenkampen in Griekenland. In diezelfde brief richting Kabinet aan te geven dat de gemeente Hollands Kroon bereid is een passend aantal kinderen te willen huisvesten. Opvang en huisvesting van deze kinderen in de gemeente Hollands Kroon te faciliteren.

En gaat over tot de orde van de dag.

Fractie Partij van de Arbeid Sylvia Buczynski

Fractie GroenLinks Lilian Peters

Fractie ChristenUnie Johan Paul de Groot

Fractie D66 Liesbeth Vlietstra

Het bericht Motie: Kinderen uit vluchtelingenkampen verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Nieuwsbrief van de fractie over de raadsvergadering van 26 september 2019.

CDA CDA GroenLinks Hollands Kroon 30-09-2019 15:18

Donderdag 26 september stond de eerste raadsvergadering na het zomerreces op de agenda. Een overvolle agenda waardoor het presidium al besloten had om de agenda in 2 vergaderingen te behandelen. Het 2e deel staat voor dinsdag 8 oktober. Zoals gezegd een overvolle agenda waar meteen al een aantal vaststellingen van bestemmingsplannen werden afgehaald door de nieuwe regeling rondom stikstof. De zogenaamde PAS= Programma Aanpak Stikstof eist een meer uitgebreide berekening van de uitstoot van stikstof. Allereerst het verzoek van herziening bestemmingsplan Schelphorst 58 Wieringerwerf (aanvraag Imming) . Hier is een woning in een bedrijfspand gerealiseerd, in strijd met het bestemmingsplan Wieringerwerf. In de omgevingswet van onze gemeente is vastgelegd dat er geen nieuwe woningen meer gevestigd mogen worden op een industrieterrein. Dus ook niet op Schelphorst 58. Ruim vóór het zomerreces is hetzelfde voorstel in de raad aangehouden om de initiatiefnemer de gelegenheid te geven om te komen tot overeenstemming met de bedrijven in de buurt tot aanpassing van de milieucategorie. Op één na alle bedrijven wilden medewerking verlenen om de burgerwoning toch mogelijk te maken. Ook de verplaatsing van de functieaanduiding bedrijfswoning van Schelphorst 67 naar Schelphorst 58 is niet mogelijk. Hoewel het voor de betreffende familie een behoorlijke impact heeft kan het CDA en met hen de meerderheid van de raad, niet instemmen met de aangevraagde herziening van het bestemmingsplan. Dit agendapunt kan nog wel een staartje krijgen want de betreffende familie heeft aangekondigd om naar de rechter te stappen. Overigens heeft de voorzieningen rechter op 15 mei nog geen uitspraak gedaan over het bezwaar tot handhaving van de gemeente. De rechter liet mee wegen dat er nog gesprekken gaande waren tussen de gemeente en de familie Imming. Bij de behandeling van de zaak zal de rechter wel uitspraak gaan doen over de inhoudelijke beroepsgronden zoals de gedane toezeggingen (vertrouwensbeginsel) en het zicht op legalisatie. Verder op de agenda de afronding van de bedrijfsverplaatsing van de firma Luyt in de haven van Den Oever. Een dossier dat al sinds 2013, sinds het vaststellen van de overeenkomst Waddenpoort, loopt. De bedrijfsverplaatsing van Luyt was hier onderdeel van. Vertraging van het uitvoeren van de dijkverhoging van Den Oever zorgde voor het mislopen van een grote subsidie van de provincie. Verder kon de gemeente het lange tijd niet eens worden over het invullen van de afspraken rondom de verplaatsing. Het niet goed vastleggen van afspraken en het voor meerdere uitleg mogelijke maken van besluiten maakten het moeilijk tot een afronding te komen. Om het dossier af te ronden vroeg het college aan de raad een bedrag van € 350.000 voor nog te maken onkosten voor o.a. aanleg rioleringen, voor aanleg van de kadevloer en overige aanpassingen. Het CDA, maar ook meerdere andere partijen hadden moeite met dit bedrag. Het veroorzaakt bij onze fractie een naar gevoel maar alles overziende zijn we, met de meerderheid van de raad, het eens dat dit dossier afgerond moet worden. Het college kan met dit bedrag aan de slag om de verplaatsing af te ronden en de werkgelegenheid in de haven van Den Oever te behouden. Wel hebben we het college geadviseerd om voor het bouwen van het nieuwe dok door Luyt een bepaald termijn vast te leggen met een boetebeding. Of we er al zijn met het beschikbaar stellen van het gevraagde bedrag is nog maar de vraag want de wethouder verwacht nog een paar claims van Luyt in verband met bedrijfsschade die zij zeggen opgelopen te hebben door de vertraging van de uitvoering van het project. Een ander agendapunt, verhoging van het budgetplafond zorg en ondersteuning, zorgde voor vele vragen en vraagtekens bij de vraag van het college voor verhoging van het budgetplafond tot ruim € 19 miljoen. Vooral om dat er al eerder en verhoging gevraagd was door het college van € 2 miljoen en een korte tijd later werd dit opgehoogd naar € 2,6 miljoen, dit omdat IHK niet meer met verdere verliezen wil en kan werken. De verlenging van het contract met Incluzio Hollands Kroon (IHK) voor 2020 is door IHK niet meer te realiseren voor het door de raad vastgestelde plafond. Er wordt steeds meer beroep gedaan op vooral de jeugdzorg wat hoge kosten met zich meebrengt. Dit is een landelijk trend en dus ook in onze gemeente aan de orde. Hoewel onze gemeente nog steeds binnen het door de minister vastgestelde beschikbaar gestelde bedrag blijft, is het voor de alle partijen een zorg hoe er steeds een groter beroep gedaan wordt op de jeugdzorg en het daarvoor beschikbare budget. Als de gemeente het motto “Iedereen krijgt de zorg die hij/zij nodig heeft” blijft hanteren dan moeten we kijken hoe en wie de zorg blijft uitvoeren. Binnenkort zal de raad een beeldvormende vergadering wijden aan de inhoud en de uitvoering van de zorg voor de komende jaren. Het raadsvoorstel werd door de meerderheid van de raad aangenomen. Een motie om het gebruik van lachgas terug te dringen en eventueel te verbieden bij evenementen haalde het niet. Een meerderheid van de raad stemde tegen. Het CDA stemde vóór de motie maar dat was te weinig om voldoende steun te krijgen voor de motie. Op de agenda ook nog het afscheid van Groen Links raadslid Peter Fekkes. Hij kan de activiteiten van zijn eigen bedrijf en die van raadslid niet langer op een goede manier combineren. Daarom heeft hij besloten om zijn raadslidmaatschap op te geven. Zijn opvolger wordt oud raadslid Jan Eichhorn, die van 2014 tot 2018 ook al in de raad zat. Op de raadsvergadering van 8 oktober o.a. op de agenda het vaststellen van beleidsmaatregelen tijdelijke medewerkers, de 2e bestuursrapportage (berap), cultuureducatie en ontwikkeling IKC in Hollands Kroon. Namens de raadsfractie, Hans van Tongerlo

Progressieve partijen van 18 Noord Holland Noord gemeente maken zich zorgen.

PvdA PvdA GroenLinks Hollands Kroon 07-06-2019 10:32

De progressieve politieke partijen uit 18 gemeenten in Noord Holland Noord maken zich grote zorgen over de jeugdzorg in Noord Holland Noord. Daarom is er namens deze partijen een persbericht verstuurd naar de nieuws media.

 

 

 

 

 

 

Jeugdzorg-plus actief op de raadsagenda Progressieve Partijen uit 18 Noord-Hollandse gemeenten eisen een open debat

Achttien Noord-Hollandse gemeenten hebben gezamenlijk de jeugdzorg plus bovenregionaal aanbesteed. Tot op heden zijn de gemeenteraden niet betrokken geweest in deze discussie. Ze zijn enkel op de hoogte gesteld van de uitkomst van de aanbesteding en de consequenties voor de zorgaanbieders. De progressieve partijen van de 18 Noord-Hollandse gemeenten luiden nu de noodklok. Zij zijn van mening dat de raden gaan over de manier waarop gemeenten de gesloten jeugdzorg organiseren. En eisen via het aanbieden van een discussienotitie dat de raden: 1. zich uitspreken over de randvoorwaarden voor goede (gesloten) jeugdzorg, 2. kaders stellen voor de samenwerkingsrelatie die wordt aangegaan met de zorgaanbieder alsook 3. de wijze van financieren.

De opstellers van de discussienota: PvdA, GroenLinks, SP en de progressieven van de betrokken 18 gemeenten in Noord-Holland Noord, hebben de krachten gebundeld. Met deze nota willen ze een open debat met hun collega-raadsleden op gang brengen. Ze zijn van mening dat de gemeenteraden veel meer betrokken moeten worden omdat het over ‘onze kinderen’ gaat. Daar zijn de gemeenten verantwoordelijk voor.

Dat er iets moest veranderen in de (gesloten) jeugdzorg staat als een paal boven water. Het afgelopen halfjaar is er veel maatschappelijke onrust ontstaan door de veranderingen in de jeugdzorgplus en de consequenties voor de jongeren, medewerkers, ouders en ketenpartners. Het is niet voor niets dat wetenschappers, advocaten, Kamerleden en de minister de Noord-Hollandse ontwikkelingen in (gesloten) jeugdzorg op de voet volgen.

De progressieve partijen zijn het erover eens dat innovatie nodig is. Daar staat tegenover dat ze beducht zijn dat gemeentelijk ‘wensdenken’ tot een onmogelijke opdracht leidt en/of dat organisatorische belangen van een aanbieder innovatie in de weg gaan staan. De stelling is dat innovatie niet alleen bij de zorgaanbieder of van de gemeente vandaan kan komen. Maar dat het een netwerk van ketenpartners is dat zorgt voor een integrale aanpak van een jongere. Innovatie is niet mogelijk zonder intensieve samenwerking met dit netwerk.

In de ogen van de progressieve partijen heeft de recente aanbesteding van de jeugdzorgplus niet geleid tot het samen innoveren en veranderen. Sterker nog, de gemeenten hebben gekozen om via de aanbesteding innovatie af te dwingen en dit financieel te sturen. Dat is een ongelukkig concept.

Tevens zijn de links progressieve partijen van mening dat het veranderen van zorgaanbieder een onwenselijke gang van zaken is, een noodgreep die zo veel mogelijk voorkomen moet worden. Langdurige samenwerkingsrelaties zijn van onschatbare waarde, voor zowel de jongeren, de zorgverleners, hun ouders alsook de ketenpartners. De financieringswijze moet dusdanig zijn dat er geen blanco cheque wordt verstrekt, en dat er tussentijds bij kan worden gestuurd. Een subsidierelatie of een duurzame samenwerkingsrelatie zoals bij gemeenschappelijke regelingen liggen dan meer voor de hand.

Door in de 18 gemeenteraden te discussiëren over deze nota verwachten we tot een gemeenschappelijk kader te komen voor de organisatie van jeugdzorgplus waarbij de belangen van de betrokken kinderen voorop staan. In het najaar worden de uitkomsten van de discussies in de raden gebundeld en van concrete politieke voorstellen voorzien.

Namens PvdA, GroenLinks, SP en de Progressieven van Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stedebroec, Texel en Uitgeest

Gijsbert van Iterson Scholten (PvdA; 06-23557091, gijsbert123@gmail.com)

Saskia Borgers (PvdA/GroenLinks; 06-23917000, sborgers@xs4all.nl)

Het bericht Progressieve partijen van 18 Noord Holland Noord gemeente maken zich zorgen. verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Geen verbod op ballonnen, wel nadenken!

VVD VVD GroenLinks Hollands Kroon 12-12-2018 06:14

Tijdens de raadsvergadering van 29 november heeft Lars Ruiter namens de VVD-fractie gepleit om het oplaten van ballonnen niet te verbieden in Hollands Kroon, De fractie van GroenLinks wilde dit namelijk wél. Middels een motie een verbod op het oplaten van ballonnen in de APV afdwingen was hun streven.

Wij zijn van mening dat het opnemen van extra regels in de APV niet zal leiden tot het gewenste maatschappelijke effect, dit wordt ook bekrachtigt door het onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, welk in 2019 door de raad zal worden besproken. Daarnaast zal een verbod op het oplaten van ballonnen lastig te handhaven zijn.

Wel roepen wij een ieder op eerst na te denken over het oplaten van ballonnen en de consequenties voor het milieu. 

Overeenkomst progressieve partijen.

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Hollands Kroon 18-04-2018 21:28

De punten van overeenkomst tussen PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en D66 zijn in een document gezet. We hebben deze op een rijtje gezet in voorbereiding op ons gesprek met de informateur. Hierin kunnen we als oppositiepartijen samen optrekken.

 

 

 

De progressieve partijen hebben een gezamenlijk document gemaakt over de punten waar ze programmatisch met elkaar overeenkomen. Ze willen dit document gebruiken om gezamenlijk oppositie voeren tegen de coalitie van SHK, VVD en CDA. Als u dit document wilt lezen klik dan hier op Inbreng partijen progressieve samenwerking

Het bericht Overeenkomst progressieve partijen. verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

EU geeft multinationals extra rechten zonder plichten | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 20-03-2018 00:00

De Europese ministers gaven de Europese Commissie dinsdag een mandaat om onderhandelingen te starten over de oprichting van een multilateraal investeringshof. Dit permanente hof zou de arbitrage tussen staten en investeerders in de toekomst op zich moeten nemen. GroenLinks is ontsteld dat de EU-landen hiermee de rechten van internationale investeerders verder versterken zonder daaraan internationale plichten op het vlak van mensenrechten en duurzaamheid te verbinden.

Europarlementariër Bas Eickhout: “In plaats van multinationals die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen of vernietiging van de natuur aansprakelijk te maken, geeft de EU prioriteit aan het verder versterken van de positie van investeerders ten koste van overheden.”

Ongelijkheid

Het hof voorziet in een hervormde vorm van de gedateerde en uiterst controversiële arbitrage tussen investeerders en staten (ISDS), maar die hervormingen gaan slechts over de procedures. Rechters worden onafhankelijker, de rechtsgang wordt transparanter en er komt een mogelijkheid tot beroep. Maar al deze zaken veranderen niets aan de ongelijkheid die dit systeem in stand houdt: investeerders krijgen een permanent hof om staten aan te klagen wanneer zij menen dat investeringsverdragen geschonden worden. Maar staten of slachtoffers van misdragingen van bedrijven kunnen niet aankloppen bij het hof om hen tot de orde te roepen.

Eickhout: “De EU mist hier een grote kans om investeerders op hun plichten te wijzen. De bescherming van investeerders wordt verder geïnstitutionaliseerd. Maar in het mandaat voor het multilateraal hof staat geen enkel streven om multinationals die zich inlaten met zaken als kinderarbeid of landroof ter verantwoording te roepen.”

Mandaat

De Commissie heeft nu het mandaat om het investeringshof namens de EU met geïnteresseerde partijen uit te onderhandelen. Als er een akkoord komt, zal dit moeten worden voorglegd aan het Europees Parlement en de lidstaten. GroenLinks wilde dat het Europees Parlement voorafgaand aan het onderhandelingsmandaat een positie zou innemen, maar een rechtse meerderheid verhinderde dat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.