Nieuws van politieke partijen in Oude IJsselstreek over VVD inzichtelijk

8 documenten

Tijd voor rechtvaardigheid

SP SP VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 17-10-2019 19:59

Op donderdag 17 oktober vonden de Algemene Beschouwingen m.b.t. de gemeentelijke begroting van Oude IJsselstreek plaats. Hieronder volgt de spreektekst:

Voorzitter,

Aan het beging van een nieuw jaar, is het goed om even bij het oude jaar stil te staan. Vorig jaar sprak ik tijdens de Algemene Beschouwingen het volgende uit: ““Met lef”, zo betitelt het college zijn eerste programma begroting. En ja, misschien moet je inderdaad wel lef hebben om een greep in de Algemene Reserve te doen om de begroting kloppend te krijgen en vervolgens te stellen dat deze sluitend is.” En ook dit jaar presenteert het college een begroting, waar een greep uit de Algemene Reserve gedaan wordt. De begroting van dit jaar heeft een andere titel gekregen. “Samen Bouwen”. En dat is ook waarom wij in het bestuur van deze gemeente zitten: om samen te bouwen aan een gemeente waar het goed leven, wonen, leren en werken is. De SP-fractie geeft dit jaar de inbreng haar eigen titel: “Tijd voor rechtvaardigheid.” Samen met onze kernwaarden solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde, zullen wij alle voorstellen toetsen aan dit begrip: is het beleid rechtvaardig? 

Voorzitter, voor ik met mijn betoog ga beginnen, moet me toch iets van het hart. Vorige week om deze tijd hadden we in deze zaal de zg. Oude IJsselstreekse troonrede. Onze fractie was daarbij aanwezig, maar we kunnen niet anders stellen dan dat dit een schertsvertoning was. Een optreden voor de bühne, met bijzonder weinig inhoud en nauwelijks feitelijke informatie over de begroting. En dat we daar bovendien niet eens vragen over mochten stellen ter verheldering, steekt ons nog het meest. Maar goed; er komt een evaluatie, waarin we hier uitgebreid op terug zullen komen. 

Afgelopen jaar stond vooral in het teken van Laborijn. Door verschillende politieke partijen, waaronder de SP, werd al jaren geconstateerd dat er met de bejegening van de cliënten van de Sociale Dienst Laborijn het nodige niet in de haak was. Het is niet alleen de bejegening; veel mensen zijn en voelen zich gedupeerd en onrechtvaardig behandeld door Laborijn. De menselijke waarde werd volledig uit het oog verloren. Uiteindelijk werd door het DB van Laborijn besloten tot een onafhankelijk onderzoek. Dit onderzoek bevestigde, wat wij al lang wisten. Wat daarna gebeurde, weten we allemaal: de gemeente Oude IJsselstreek besloot om uittreden uit Laborijn te onderzoeken. Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder en moeten we als gemeenteraad op zeer korte termijn een besluit nemen, of we wel of geen toestemming voor deze uittreding geven. Terwijl we op dit moment nog niet weten, wat de financiële gevolgen voor Oude IJsselstreek zijn. In de presentatie over Gemeenschappelijke Regelingen, verzorgd door het bureau Berenschot, werd voorgerekend dat dit in het meest slechte scenario wel eens drie keer de jaarlijkse kosten, verdeeld over vier jaar zou kunnen zijn. Volgens de begroting van Laborijn, bedragen de uitvoeringslasten, exclusief SW, voor de gemeente Oude IJsselstreek de komende jaren rond de twee miljoen. Dat maal drie is zes miljoen, gedeeld door vier is anderhalf miljoen euro per jaar aan kosten voor uittreden uit Laborijn. Anderhalf miljoen euro die niet in de meerjarenbegroting is meegenomen. Of het niet verstandiger is om in Laborijn te blijven en te investeren in kwaliteitsverbetering gezien alle financiële consequenties kunnen we pas beoordelen als we alle voor- en tegens beschikbaar hebben gekregen. Pas dan, als we over alle noodzakelijke informatie beschikken om een afgewogen oordeel te kunnen vellen zullen we onze definitieve mening geven. Ik ga ervan uit dat alle fracties dezelfde mening zijn toegedaan. Zo niet, dan horen wij graag een reactie.

Voorzitter, voordat ik overga tot de behandeling van de vier programma’s in de programmabegroting, wil ik namens de fractie, dank uitspreken aan de ambtelijke organisatie, die het elk jaar weer klaarspeelt dit als een steeds beter leesbaar boekwerk aan ons te presenteren. De auditcommissie heeft hier ook met grote regelmaat contact over met de betreffende ambtenaren. Die samenwerking ervaar ikzelf in ieder geval als zeer prettig.

 

 

 

Programma 1: De gemeente waar het goed wonen is

Vorig jaar diende de SP-fractie, samen met de PvdA, Lokaal Belang en de VVD de motie Wooncontingent in. De motie werd overgenomen door de wethouder en aangenomen met één tegenstem. Sindsdien is er veel veranderd in de woonmarkt in de Achterhoek en onze gemeente. Momenteel liggen de regionale kwaliteitscriteria woningbouw ter besluitvorming voor bij Gedeputeerde Staten. We laten de aantallen los en gaan voor de behoefte aan woningen en voor kwaliteit op het gebied van onder andere duurzaamheid. Een goede zaak. Wat wij echter, ook in deze begroting, missen is de aandacht voor de sociale huursector. De wachttijd voor een sociale huurwoning is toegenomen van 1,1 jaar, eind 2017 naar ruim 1,5 jaar op dit moment. En volgens navraag bij Wonion, neemt deze wachttijd nog steeds toe. De krapte op de woningmarkt is ook in deze sector sterk voelbaar. De meest kwetsbare inwoners van onze gemeente komen steeds moeilijker aan een betaalbare woning. En, voorzitter, wonen is een Grondrecht, Artikel 22 lid 2 van de Grondwet zegt daarover: Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid. De SP-fractie verzoekt het College zich ten uiterste in te zetten om deze zorg waar te maken. Rechtvaardigheid is toch iets, waar we állen voor staan!

Op het gebied van de energietransitie moet er nog veel gebeuren. In 2018 dienden wij de motie Waterstof in, waarin we refereerden naar het rapport van Prof. Ad van Wijk van de TU Delft. Wij zijn blij dat Ad van Wijk dit najaar zijn visie ook kenbaar gaat maken in deze raad. Wij zien hier, in combinatie met duurzame opwekking van energie, kansen in. Kansen die ook betaalbaar zijn. De SP is mede-indiener van de Klimaatwet in de Tweede Kamer geweest en staat nog steeds volledig áchter deze wet, echter de kosten van de uitvoering moeten eerlijk en rechtvaardig verdeeld worden. 

De gemeente Oude IJsselstreek wil in 2030 energieneutraal zijn. Dat is over tien jaar. Een mooie ambitie, waar wij ons helemaal in vinden. Tijd voor de gemeente, om daar zélf het goede voorbeeld in te geven: zonnepanelen op alle gemeentelijke gebouwen, óók op de gebouwen die door de gemeente verhuurd worden. Wij overwegen hierover een motie in te dienen. Graag horen we hier van de andere fracties of men daarin mee wil denken. Energieneutraliteit mag, wat ons betreft, echter niet ten koste gaan van ons waardevolle landschap en zeker niet van de voedselketen. Zonnevelden op kostbare agrarische gronden zijn voor ons niet bespreekbaar. Wereldwijd heerst voedselschaarste en Nederland is één van de grootste producenten en exporteurs van dit schaarse goed. Die productie mag onder geen beding onder druk komen te staan. Geef bij de ontwikkeling van Hofskamp Oost III voorrang aan bedrijven die energieneutraal zijn. Wat ons betreft zou dat zelfs voorwaarde van vestiging moeten zijn. 

Bij goed wonen hoort volgens ons ook een goede leefomgeving. Bouwen ja, maar wel op plekken waar dat kan. Prioriteit zou hier ons inziens moeten liggen op gronden die in eigendom van de gemeente zijn en voor woningbouw geschikt zijn. Openbaar groen valt hier volgens de SP-fractie niet onder. Wel die gronden waar de gemeente de afgelopen jaren fors op heeft af moeten boeken. Zo kunnen we een deel van die verliezen nog terugverdienen. Ook moet hier volgens ons gekeken worden naar kavels aan de randen van de kernen, indien er geen mogelijkheid is tot inbreiden. Volgens ons moet bij de woonbehoefte ook heel goed gekeken worden naar welke behoefte er per kern is. 

Voorzitter, tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota hebben wij aangekondigd om te onderzoeken, of het instellen van een solidariteitsheffing op de OZB haalbaar is, om een tekort in het Sociaal Domein op te vangen. We hebben hiervoor bij de VNG informatie ingewonnen en helaas zijn gemeenten hierin niet gerechtigd. 

 

 

Programma 2: Een leefbare gemeente.

“In de gemeente Oude IJsselstreek doet iedereen ertoe.” Een mooie zin, maar helaas is de praktijk nog steeds weerbarstiger. Ook in onze gemeente neemt armoede nog steeds toe. In een welvarend land als het onze, is dat onbestaanbaar. “Het gaat geweldig met ons land!” roept onze premier al een tijdje. Ja, met Nederland gaat het geweldig, maar met veel van zijn burgers gaat het slecht. En, het moet gezegd worden: gemeente Oude IJsselstreek heeft armoede, mede op ons initiatief, in ieder geval op de agenda gezet. Zijn we er daar mee?  Nee. Nog steeds weten veel te weinig mensen waar ze terecht kunnen wanneer het financieel minder gaat. En als ze het al weten, en dat weet ik uit ervaring, is de drempel om de telefoon te pakken en om hulp te vragen enorm groot. Er ligt in onze kapitalistische consumptiemaatschappij nog steeds een taboe op armoede. Afgelopen zaterdag sprak ik op het Stap Vooruit Festival meerdere mensen, die dat beamen. Bijna niemand hangt graag zijn vuile was buiten. Terwijl iedereen het kan overkomen. Nog steeds leven, ook in onze gemeente, mensen onder het bestaansminimum. 

Armoedebestrijding in onze gemeente vindt plaats via de meedoenregeling. Het motto is: iedereen doet mee. Voorzitter, als we op grond van de cijfers van het eerste half jaar een conclusie trekken, dan is deze, dat wij er nog steeds niet in slagen om enige vooruitgang te boeken in de armoedebestrijding, door middel van de meedoenregelingen. We bereiken met deze regelingen nog geen 20% van de doelgroep. Het kindpakket circa 30% en de bijzondere bijstand 55%. Het aantal aanvragen dat niet is toegekend bedraagt ongeveer 15%. Deze cijfers komen overeen met vorig jaar.

We kunnen dus stellen dat het armoedebeleid via de meedoenregelingen tot nog toe niet gelukt is. Hoe komt dit? Hierbij vervallen we in herhaling van voorgaande jaren. Onbekend, complex en onaantrekkelijk. Onaantrekkelijk omdat de tarieven in de meedoenregeling al circa 10 jaar worden gehanteerd, terwijl de kosten. Voor levensondehoud met 25% tot 30% zijn gestegen.

De uitwerking van een verzoek van CDA, LB, PvdA en SP om na te gaan of, zoals in vele buurtgemeenten de vrijgestelde norm van 110% te verhogen is, naar 120% of 130%, wordt via de ingekomen stukken, zonder enige discussie, met een negatief advies afgehandeld.

Het college zal begrijpen dat de SP-fractie er helemaal genoeg van heeft om iedere keer te horen: iedereen doet mee, maar dat daar in de praktijk weinig van terecht komt. Wij hebben in de voorgaande jaren vele voorstellen gedaan om de bekendheid te vergroten en de aanvragen te vereenvoudigen. Ondanks de belofte van de wethouder, heeft hij deze bijna alle naast zich neergelegd. De wethouder heeft het in de troonrede over een samenleving waarin mensen zich zeker voelen en vertrouwen in de toekomst hebben, houden of herwinnen. Mooie woorden, maar de SP-fractie ziet meer in daden. Armoedebestrijding moet je in een welvarend Nederland gewoon dóén.

Het college dient te begrijpen dat het onze kernwaarden raakt: solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde en dat wij het bovendien onrechtvaardig vinden dat in een welvarend land als het onze nog steeds armoede voorkomt. In de commissie zullen we hier uitvoerig op terug komen en maatregelen voorstellen, inclusief de motie kindpakket van 4 juli.

“Als mensen even -of langer- hulp nodig hebben dan zorgen we ervoor” een prachtige beleidsuitspraak waar we ons als SP helemaal in kunnen vinden. Bij de uitwerking daarvan zetten we de nodige vraagtekens. Ik citeer: “Wij willen dat niet allerlei zaken die gewoon bij het leven horen tot problemen worden gemaakt en als er toch zorg nodig is moet deze zo licht en dichtbij als mogelijk.” Schoenmaker blijf bij je leest! Laat een gekwalificeerde professional bepalen welke hulp wel of niet nodig is. Als dat niet gebeurt, begeeft u zich op glad ijs, zowel sociaal als juridisch en dan vindt u een bijzonder kritische SP tegenover u die opkomt voor de belangen van al onze inwoners.

Een tweede belangrijk onderwerp voor 2020 is de jeugdzorg. De vraag hierbij is gaan wij de kwaliteitsslag in het sociale domein waarmee een besparing gerealiseerd wordt van €1.853.000 realiseren?

De basis voor deze kwaliteitsslag is: normaliseren, voorkomen en innoveren/samenwerken. In de troonrede van de wethouder heeft hij hier uitvoerig bij stilgestaan. Graag wil de SP daar toch een aantal kritische kanttekeningen bij plaatsen. Allereerst heerst bij ons bezorgdheid over de uitleg die de wethouder geeft aan normaliseren.

In zijn benadering is dit meer bagatelliseren, wegkijken. Citaat van de wethouder: “Wanneer ouders een probleem ervaren bij hun kind, maar het probleem past bij de leeftijd van hun kind, dan moeten wij hun geruststellen.” Hiermee heeft de wethouder geen oog voor de werkelijkheid in deze gezinnen. Misschien zou de wethouder het boek, dat hij aan de raad heeft uitgereikt met de titel: “Echt doen wat nodig is”, eens echt moeten lezen. De realiteit is een heel andere. Gezinnen met kinderen komen vaak in de problemen door echtscheiding: boven de 50%, door schulden: 1 op de vijf huishoudens kampt met schulden, armoede, verslaving enz. De SP zou graag willen dat het advies uit het boek wordt opgevolgd. Dat luidt: Eén gemeentelijk loket voor het sociale domein, zorg, onderwijs. De SP vraagt het college met een zienswijze hierop te komen.

Aan de kant van de kinderen zien we dat er steeds hogere verwachtingen en eisen worden gesteld en dat veel kinderen hier niet mee komen. Van de jongeren tot 16 jaar heeft 17,4% psychische problemen. In onze gemeente tellen we circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar, die zonder startkwalificatie een opleiding hebben verlaten. Zij vormen het potentieel voor de Bijstand.

De hulpvraag is spectaculair gestegen. In onze gemeente hebben ruim 1000 kinderen in 2018 gebruik gemaakt van de jeugdzorg. Kortom: heel veel problemen, en dan komt de wethouder met de ouders geruststellen. Er moet sprake zijn van een luisterend oor door de gemeente, dat schept vertrouwen in de overheid.

De volgende pijler van de jeugdzorg is voorkómen. Het is de opzet om met behulp van het nieuwe bureau: Jeugdzorg Jong, te kijken naar het hele functioneren van de betrokkene, het gezin en de relevante omgeving. Wij willen van het college graag een afschrift van het contract met Jeugdzorg Jong inzien. Kunt u aangeven op welke termijn dit zou kunnen? De komst van dit nieuwe bureau houdt het risico in dat er nog meer versnippering gaat ontstaan bij de jeugdzorg. Ouders hebben te maken met: dit nieuwe bureau, de jeugdhulp, de WMO, de participatiewet, de leerplichtambtenaar, de AWBZ. Hulp en zorg voor gezinnen met meerdere problemen moet uit meerdere wetten komen. Door deze wetten lopen we vast in de bureaucratie. Bovendien plaatsen wij zeer grote vraagtekens bij de omstreden geldstromen vanuit Buurtzorg, de overkoepelende organisatie van Buurtzorg Jong. Wij verwijzen hier o.a. naar de uitspraak van het Scheidsgericht Gezondheidszorg van 26 februari 2019. De link naar deze uitspraak staat onderaan het gedrukte exemplaar van dit betoog. Wij vragen ons af, of we als gemeente zaken moeten willen doen met een ondernemer die op deze wijze met gemeenschapsgeld omgaat.

Verder spreekt de wethouder over korte lijnen met belangrijke vindplaatsen en partners. Om dit vorm te geven zouden we moeten nadenken over buurtcoaches in plaats van gebiedsmakelaars. De SP-fractie wil dit onderwerp in een volgende MO-vergadering behandelen.

De derde pijler: Innoveren/samenwerken.

De wethouder zegt over samenwerking het volgende: “Om onze inwoners effectief te kunnen helpen is samenwerking nodig van alle formele en informele partijen die rondom een gezin staan of die er in enige vorm bij betrokken zijn.” Hiervoor dienen structuren te worden aangebracht en ons inziens is dit een extra reden om de introductie van buurtcoaches mogelijk te maken.

De wethouder kondigt aan om naar andere financieringsmodellen te willen kijken en naar innovatie in de zorg die in 2020 wordt afgerond. De SP-fractie wacht de voorstellen af.

Alle inwoners hebben een startkwalificatie

In onze gemeente zijn er circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar en 29 jongeren van 23 t/m 27 jaar, die in beeld zijn bij de gemeente en geen startkwalificatie hebben. Om dit aan te pakken zet de gemeente bij 23- t/m 27 jarigen een jongerenwerker om hen door middel van een persoonlijke benadering te begeleiden naar werk, school of een passende dagbesteding. Omdat dit jongeren zijn die geen inkomen hebben, komen zij veelal voor de kosten van levensonderhoud voor rekening van hun ouders. Misschien moet er voor deze groep een aanvullende voorziening komen. De SP wacht de eerste evaluatie in het voorjaar 2020 af.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 3: De werkende gemeente.

Sinds een paar jaar zien we een opleving in de economie. Van een jarenlange, zware crisis die veel gevergd heeft van vooral de meest kwetsbare inwoners in onze samenleving, naar een economie die weer draait als een tierelier. De werkgelegenheid is gestegen; werkgevers staan te springen om goed personeel. Toch zijn er in onze gemeente nog steeds ruim 600 mensen die een beroep moeten doen op het allerlaatste vangnet: de bijstand. Een vangnet waarin mensen net genoeg krijgen om van te leven. Mensen stompen af, raken in een isolement en als men geen goede begeleiding krijgt, wordt de afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar groter en groter, net als de problemen die dit met zich meebrengt. En niemand weet of deze opleving duurzaam zal zijn. We zijn afhankelijk van positieve of negatieve ontwikkelingen op het wereldtoneel en de gevolgen daarvan voor onze economie. Deze hebben hun weerslag zowel nationaal als ook op onze gemeente.

Vanuit het bedrijfsleven is er weer vraag naar bedrijventerreinen en kunnen we na jarenlange leegstand op de bestaande bedrijventerreinen, weer gaan denken aan verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld Hofskamp in Varsseveld. Bedrijvigheid levert ook werkgelegenheid op en dat biedt inderdaad kansen voor onze inwoners, kansen die we moeten benutten. De Achterhoek behoort tot de meest innovatieve regio’s van Nederland; benut ook déze wetenschap, om nieuwe bedrijven aan te trekken. Dus niet alleen het verplaatsen van bedrijven van de andere kant van onze Regio naar de onze, maar ook bedrijven die in andere delen van ons land klem zitten in de hectiek. Daar is een lobby voor nodig vanuit de Achterhoek, maar zeker ook vanuit onze gemeente. Wij horen graag van het College wat de aanpak hierin zal zijn. 

Een niet te verwaarloze factor in onze economie is de landbouwsector. De afgelopen weken hebben we kunnen ervaren, hoe kwetsbaar deze sector is. Boeren die steeds minder per geproduceerde eenheid krijgen, maar aan steeds meer regelgeving gebonden worden, komen in opstand. Het is niet aan ons als gemeenteraad, om daar beleid op te maken, maar we zullen de gevolgen van dit beleid wel ondervinden. Als boeren moeten stoppen met hun bedrijven, heeft dat gevolgen voor de economie in onze regio en gemeente. 

In het onderwijs zijn de landelijke ontwikkelingen op personeelsgebied verontrustend. Gelukkig zijn de gevolgen voor ónze kinderen nog niet groot. We gaan ervan uit dat U de situatie voortdurend monitort en indien nodig actief meedenkt met het onderwijsveld.

Komend jaar staat de nieuwbouw Almende gepland. We gaan ervan uit dat dit budgettair neutraal gebeurt en we niet opnieuw geconfronteerd worden met een of meerdere lijken in de kast. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 4: De dienstverlenende gemeente.

Oude IJsselstreek wil meer van buiten naar binnen gaan werken. Eigenlijk een rare kreet, want het houdt in dat we meer met onze inwoners sámen willen gaan doen. Waarom heet het dan niet van binnen (het gemeentehuis) naar buiten werken? Deze manier van werken vergt wel het één en ander van bestuur en organisatie. Inwoners, organisaties en bedrijven willen zich begrepen voelen en worden ook steeds mondiger. Vaak, misschien wel té vaak, zien mensen de overheid, ook de gemeentelijke overheid, als vijand, in plaats van de samenwerkingspartner, die we zo graag willen zijn. 

Eén van de belangrijkste taken van gemeenten is de veiligheid van de inwoners. En ja, we mogen ons gelukkig prijzen dat we nog steeds tot de meest veilige gemeenten van Nederland behoren, maar de burgemeester haalde het in zijn “troonrede” al aan: ondermijning wordt een steeds groter probleem. Criminele elementen die hier hun “bedrijfsactiviteiten” starten tasten die veiligheid aan. Het is maar de vraag, of de politie deze toename van criminaliteit aan kan. Want niet alleen problemen rondom deze toenemende criminaliteit, drukken zwaar op de politie; ook problematiek rondom verwarde personen. Bezuinigingen binnen de GGZ hebben ertoe geleid dat deze personen midden in onze samenleving wonen. Op zich is het toe te juichen, dat deze mensen niet meer altijd worden weggestopt in inrichtingen ergens achter in een bos, maar als ze niet de juiste begeleiding krijgen, kunnen bepaalde situaties maar zo escaleren. 

Voorzitter, ik ga afronden. 

De gemeente Oude IJsselstreek staat voor grote uitdagingen. Uitdagingen die niet zonder (financiële) risico’s zijn. Risico’s die zwaar op de komende begrotingen kunnen gaan drukken. We kunnen niet eeuwig uit de Algemene Reserve blijven putten. Een begroting, waar uit de Algemene Reserve wordt geput is niet sluitend, maar wordt sluitend gemaakt. Wat ons betreft een wezenlijk verschil. En een criterium, waarop wij de financiële begroting toetsen. Beleidsmatig zijn onze kernwaarden en rechtvaardigheid de meetlat, waarlangs we beleid steeds weer zullen leggen. 

Tot zover onze inbreng.

 

 

 

Rente sociale leningen moet omlaag

SP SP VVD D66 CDA PvdA Oude IJsselstreek 02-11-2018 13:20

Gisteravond besprak de commissie MO het voorstel van onder andere de SP, om het rentetarief van de zogenoemde sociale leningen bij Stadsbank Oost Nederland te verlagen. Sinds 1 januari mag iedere gemeente die tarieven zelf bepalen.

Een sociale lening is op de eerste plaats geen consumptief krediet voor leuke, luxe zaken. Een sociale lening is wat het heet; een sociale lening. Mensen met een minimum inkomen, die geen geld (meer) achter de hand hebben en in de meeste gevallen, ook geen problematische schulden, waarvan bijvoorbeeld de wasmachine, koelkast of diepvries kapot gaat. Noodzakelijke apparaten dus.

Het rentetarief dat de Stadsbank momenteel hanteert, ligt rond de 10%. SP, PvdA, D66 en CDA in Oude IJsselstreek willen dit verlagen naar 2,1 tot 2,3%. Tarieven die in andere gemeenten, zoals Bronckhorst, ook gehanteerd worden. VVD wil wel een lager percentage, maar dan meer in vergelijking met het tarief van een consumptief krediet. Maar dat is het dus niet en daar kun je deze lening dan ook niet mee vergelijken.

De hele maatregel kost de gemeente jaarlijks 8000 euro. 8000 op een begroting van ruim negentig miljoen! Lokaal Belang vindt dat we moeten bezuinigen op het sociaal domein, want we komen volgend jaar 4,3 miljoen te kort. En, ja, we hébben volgend jaar een tekort. Maar we hebben als raad ook unaniem gekozen voor preventie. En een sociale lening wérkt preventief, want deze zorgt ervoor dat deze mensen niet acuut verder in de problemen. 

En die 8000 euro moeten gedekt worden, ja, dat klopt ook. En die 8000 euro kán gedekt worden. In de gemeente Oude IJsselstreek geven we jaarlijks ruim twee ton uit aan beschermingsbewind. Mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, gaan, na tussenkomst van de rechter, naar een commerciële bewindvoerder die hun inkomsten en uitgaven beheert. De Stadsbank verleent ongeveer dezelfde dienst, zonder tussenkomst van een rechter, voor veel lagere kosten; de budget beheer rekening (BBR). Als er jaarlijks maar één gezin weggehouden kan worden uit het dure beschermingsbewind en met een BBR bij de Stadsbank geholpen kan worden, hebben we die 8000 euro dubbel en dwars terugverdiend.

Lokaal Belang, de partij die zonder enige informatie te hebben gezien, wél zonder blikken of blozen dit jaar drie miljoen euro extra uit wilde geven aan de nieuwbouw van het Almende College en dit ook uitgegeven hééft en een paar weken geleden nog zonder met de ogen te knipperen ruim een miljoen uitgaf on het voormalige ISWI-gebouw te kopen, zonder dat daar een goed onderbouwd plan onder ligt, wil géén 8000 euro uitgeven om mensen, die niets meer hebben en waarvan een noodzakelijk apparaat kapot is gegaan, te helpen. 

Snapt u het nog? Ik niet.

D66 dient motie van wantrouwen in.

D66 D66 VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 05-09-2018 18:22

Tijdens de raadsvergadering van 30 augustus heeft D66, mede namens de VVD, PvdA en SP, een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend. Hiertoe hebben wij niet lichtvaardig besloten, en dat besluit vraagt dan ook om een uitleg, die wij u hieronder geven. De volledige tekst van de motie, inclusief een puntsgewijze toelichting, is hier te vinden: https://goo.gl/awKnz6

Goed onderwijs

D66 vindt goed en toegankelijk onderwijs enorm belangrijk, en is zich ervan bewust dat een goede huisvesting onmisbaar is. Dat dit kosten met zich meebrengt spreekt vanzelf. En ook dat deze kosten worden betaald uit belastinggeld, dat de burgers van deze gemeente moeten ophoesten. D66 vindt het daarom ook van groot belang dat op een verantwoorde manier met geld van de belastingbetaler wordt omgegaan. En daarbij past een gezond kritische blik van de gemeenteraad, die uiteraard optimaal geïnformeerd moet worden.

De controlerende taak van de gemeenteraad

De raad is in de gemeente het hoogste bestuursorgaan, te vergelijken met de tweede kamer. Wethouders voeren hun taak uit onder toezicht van de raad, net als ministers. De wethouder heeft de plicht om de raad juist en voldoende te informeren. De raad heeft het recht om de wethouder om extra informatie te verzoeken. De wethouder mag de gevraagde informatie slechts bij hoge uitzondering weigeren, bijvoorbeeld als de verstrekking van de informatie in strijd met het openbaar zou zijn.

Liegen (het bewust spreken van onwaarheden) tegen de Raad is daarbij voor een wethouder onaanvaardbaar. Dat geldt ook voor een minister in de tweede kamer.

De feiten

In de commissievergadering van de commissie MO van 12 juli 2018 werd gesproken over de nieuwbouw van het Almende College. Gebleken is dat de kosten, nog voor de definitieve aanbesteding, al van 10 naar € 13 miljoen euro zouden stijgen. In de commissievergadering werd gevraagd waarom het project nu al 3 miljoen euro duurder zou worden.

Wethouder Peter van de Wardt (CDA), heeft pas na herhaald aandringen de gevaagde informatie verstrekt, en van die informatie een groot deel geheim verklaard. Een deel van de commissievergadering werd ook geheim verklaard. Tijdens de commissievergadering dook een brief op aan de gemeenteraad van Achterhoek VO over de kostenstijging, welke brief de Raad nooit heeft bereikt. Deze brief zat bij de geheime stukken.

De wethouder zei in het openbare deel van de vergadering dat hij niet wist waarom die brief geheim was verklaard, dat hij ook niet wist waarom die brief nooit bij de Raad terecht was gekomen, en hij wekte de indruk dat dit aan de griffie lag. In het besloten gedeelte gaf de wethouder toe dat het college van Burgemeester en Wethouders de brief in een schriftelijk besluit geheim had verklaard. Ook is gebleken dat deze wethouder op meerdere punten niet naar waarheid geantwoord heeft. Op de vraag waarom hij niet de waarheid had gesproken gaf Van de Wardt geen antwoord.

Pas na herhaald aandringen heeft de wethouder voor het achterhouden van de brief in het openbaar zijn excuses aangeboden. Hij gaf wel aan met de beste intenties te hebben gehandeld.

Conclusie

Wethouder Peter van de Wardt heeft meermalen geweigerd om gevraagde informatie aan de raad te verstrekken, en heeft nog altijd niet alle vragen behoorlijk beantwoord. Hij heeft ook meermalen tegen de raad gelogen.

De excuses zijn ongeloofwaardig. Op vragen waarom hij heeft gelogen zegt hij namelijk “slechts goede bedoelingen” te hebben gehad. Dat legde hij niet inhoudelijk uit, zodat de Raad hem op zijn woord moet geloven dat hij met goede bedoelingen heeft gelogen. Hieruit blijkt dat deze wethouder totaal geen inzicht toont in het kwalijke van zijn handelen, waarmee de kans groot is dat hij opnieuw zal liegen en stukken zal achterhouden als hij de kans krijgt. Als een wethouder liegt dan is dat erg, en dan heeft hij wat uit te leggen. En dat doet hij niet.

De Raad kan er dus niet langer van op aan dat wethouder Van de Wardt de Raad in de toekomst wel juist en volledig zal informeren. Dit leidt tot een onwerkbare situatie.

De fractie van D66 vindt dat wethouder Van de Wardt moet opstappen omdat hij niet langer te vertrouwen is, en heeft de gemeenteraad daarom voorgesteld een motie van wantrouwen aan te nemen. Deze motie is door alle oppositiepartijen gesteund, maar aangezien er geen steun van de coalitiepartijen voor de motie was kan de wethouder vooralsnog blijven zitten.

The post D66 dient motie van wantrouwen in. appeared first on D66 Oude IJsselstreek.

Brief van oppositie aan wethouder Van de Wardt

SP SP VVD D66 PvdA Oude IJsselstreek 25-07-2018 17:11

De voltallige oppositie van Oude IJsselstreek, bestaande uit PvdA, VVD, D66 en SP, heeft vandaag bijgaande brief aan de wethouder gestuurd in verband met de informatieverstrekking rondom de extra fianciering van € 3 miljoen voor de huisvesting van het Almende College.  

 

Hoog tijd voor een ambitieus Gelders klimaatplan

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Oude IJsselstreek 07-03-2018 11:47

Acht fracties uit de Gelderse Staten hebben het initiatief genomen om een Klimaatplan te maken. Zij willen daarmee het Klimaatakkoord van Parijs vertalen Gelderland. De ambities zijn hoog 55% minder uitstoot van broeikasgassen in Gelderland in 2030. En de éigen organisatie is in 2030 of eerder klimaatneutraal. Het plan spoort de provincie aan om samen met anderen stevige stappen te zetten.

SP-Statenlid Paul Kusters is een van de initiatiefnemers: “Het is voor de meeste mensen duidelijk dat de verandering van het klimaat ingrijpende gevolgen heeft en dat handelen noodzakelijk is. We moeten meer doen dan het energiegebruik verminderen. Het vraagt ook om bewustwording bij alle activiteiten waarbij broeikasgassen worden uitgestoten. Dit voorstel geeft dat wind in de rug. We willen meer richting, concrete projecten en een grote, eigen verantwoordelijkheid van de provincie.”

De indieners van het plan realiseren zich dat het geen gemakkelijke opgave is voor het provinciebestuur. En kostbaar bovendien. Maar het is hard nodig en de provincie kan een belangrijke rol spelen bij het steunen van concrete projecten op het terrein van circulaire economie en schone technologie.

Kusters: “Het is belangrijk dat er ook draagvlak is in de samenleving. Als de provincie plannen maakt waarvan de meerwaarde niet onderkend wordt door de inwoners van Gelderland dan doen we iets niet goed. Het is daarom belangrijk dat we de inwoners van Gelderland betrekken want klimaatbeleid grijpt in op de leefwereld van ons allemaal. We nodigen daarom ook alle Gelderlanders van harte uit om met ideeën te komen die ons Klimaatplan kunnen versterken. De ervaring leert dat uit onverwachte hoek soms geweldige oplossingen voor complexe problemen worden aangedragen”

De acht partijen die het klimaatinitiatief hebben ingediend zijn SP, VVD, CDA, D66, PvdA, Christen Unie, GroenLinks en 50Plus. De commissie EEM bespreekt in haar vergadering van 21 februari het klimaatinitiatief en de ‘Wensen en Bedenkingen’ van de Gedeputeerde Staten. In de Statenvergadering van 7 maart wordt het initiatiefvoorstel officieel aangeboden aan de Staten en met de leden en de gedeputeerden besproken.

De stukken zijn te vinden op https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/431457

 

Acht fracties uit de Gelderse Staten hebben het initiatief genomen om een Klimaatplan te maken. Zij willen daarmee het Klimaatakkoord van Parijs vertalen Gelderland. De ambities zijn hoog 55% minder uitstoot van broeikasgassen in Gelderland in 2030. En de éigen organisatie is in 2030 of eerder klimaatneutraal. Het plan spoort de provincie aan om samen met anderen stevige stappen te zetten.

SP-Statenlid Paul Kusters is een van de initiatiefnemers: “Het is voor de meeste mensen duidelijk dat de verandering van het klimaat ingrijpende gevolgen heeft en dat handelen noodzakelijk is. We moeten meer doen dan het energiegebruik verminderen. Het vraagt ook om bewustwording bij alle activiteiten waarbij broeikasgassen worden uitgestoten. Dit voorstel geeft dat wind in de rug. We willen meer richting, concrete projecten en een grote, eigen verantwoordelijkheid van de provincie.”

De indieners van het plan realiseren zich dat het geen gemakkelijke opgave is voor het provinciebestuur. En kostbaar bovendien. Maar het is hard nodig en de provincie kan een belangrijke rol spelen bij het steunen van concrete projecten op het terrein van circulaire economie en schone technologie.

Kusters: “Het is belangrijk dat er ook draagvlak is in de samenleving. Als de provincie plannen maakt waarvan de meerwaarde niet onderkend wordt door de inwoners van Gelderland dan doen we iets niet goed. Het is daarom belangrijk dat we de inwoners van Gelderland betrekken want klimaatbeleid grijpt in op de leefwereld van ons allemaal. We nodigen daarom ook alle Gelderlanders van harte uit om met ideeën te komen die ons Klimaatplan kunnen versterken. De ervaring leert dat uit onverwachte hoek soms geweldige oplossingen voor complexe problemen worden aangedragen”

De acht partijen die het klimaatinitiatief hebben ingediend zijn SP, VVD, CDA, D66, PvdA, Christen Unie, GroenLinks en 50Plus. De commissie EEM bespreekt in haar vergadering van 21 februari het klimaatinitiatief en de ‘Wensen en Bedenkingen’ van de Gedeputeerde Staten. In de Statenvergadering van 7 maart wordt het initiatiefvoorstel officieel aangeboden aan de Staten en met de leden en de gedeputeerden besproken.

De stukken zijn te vinden op https://gelderland.stateninformatie.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/431457

Algemene Beschouwingen 1e termijn

PvdA PvdA VVD SP CDA Lokaal Brabant Oude IJsselstreek 04-11-2017 22:59

Laat ik beginnen met de overige raadsfracties, het college en de ambtelijke organisatie te bedanken voor de samenwerking de afgelopen periode. We hopen ook de komende ongetwijfeld interessante verkiezingsperiode weer op u allen te kunnen rekenen. Dat kan ik nu ook niet meer vergeten.

 Inleiding

Deze Programmabegroting is de laatste van een ingewikkelde collegeperiode van CDA, LB en SP. LB en CDA en sinds 2 jaar LB, CDA en de VVD. Nieuwsgierig keken we dan ook uit naar een vorm van reflectie op die periode en natuurlijk naar de plannen die het college in haar laatste jaar aan de gemeente presenteert.

De Programmabegroting begint echter met veel ‘ronkende zinnen’: “We hebben met de raad, de organisatie en de burgers gewerkt aan het uitbouwen van het wederzijds vertrouwen”.  “In een moeilijke periode hebben we gezamenlijk verantwoordelijkheid genomen en de nek uitgestoken om zaken te realiseren”. Vervolgens is het college trots op een groot aantal zaken, maar daarover later meer.

‘Met vertrouwen werken aan de toekomst’ heet de programmabegroting 2018 – 2021 van het college. Ook het nieuwe kabinet koestert haar ‘vertrouwen in de toekomst’. Geruststellende constateringen dat in een tijd van blonde verlossers en oplopende conflicten. Maar het blijft de vraag of de juiste antwoorden worden gegeven op de problemen van deze tijd. De PvdA denkt van niet.

De titel zal ook bedoeld zijn om aan te geven dat de economische crisisjaren, de jaren van het ‘zuur’, achter ons liggen. De tijd van ‘zoet’ kan binnenkort aanbreken; in de toekomst. Over het verleden, het vertrouwen in het heden, het niemandsland van nu, spreekt het college nauwelijks; de toekomst: dáár moet het gebeuren.

Daar waar het college in de programmabegroting nauwelijks aan terugkijken toekomt, probeert de PvdA aan het eind van deze raadsperiode wel voorzichtig een balans op te maken. Dat moet om ook verder te kunnen en het verleden ook achter je te kunnen laten. We houden er niet van ‘oude koeien uit de sloot te halen’, maar kunnen onze ‘kop daarvoor ook niet in het zand steken’.

Verleden De bestuurscrisis heeft de afgelopen chaotische collegeperiode in ieder geval een flinke wissel getrokken op de relatie tussen burger en de overheid. Met dank aan LB en het CDA zijn ook de verhoudingen in de raad flink op de proef gesteld en zijn mensen onnodig zwaar beschadigd.

De bestuurscrisis heeft de gemeente ook miljoenen euro’s gekost. “Zo zijn onze manieren”, de titel van het eerste coalitieprogramma, heeft zo wel een hele wrange smaak gekregen.

Door de bestuurscrisis zijn ook vier lange jaren verspeeld. Het college liep vaak met een grote boog om incidenten heen in de hoop dat het over zou waaien, terwijl ze er ook gewoon de tanden in hadden kunnen zetten.

Het ontbrak het college vaak aan bestuurlijk ‘fingerspitzengefuhl’, zei ik al tijdens de behandeling van de VJN. Bestuurlijke visie en lef heeft het college nauwelijks laten zien. Er was de afgelopen jaren een groter mandaat dan een beetje sleutelen aan de begroting. Maar in plaats van dat mandaat te gebruiken heeft het college ‘het op de handen zitten’ tot kunst verheven. Nauwelijks eigen plannen verwezenlijkt, weinig zelfvertrouwen gehad en een grote liefde aan de dag gelegd voor de status quo. Kortom: politiek micromanagement dat eigenlijk volgend jaar door de kiezer afgestraft zou moeten worden.

Besturen is ook bijsturen. Als het ergens mis gaat, moet je ingrijpen. Moet het schip een andere kant op worden gestuurd. Iets doen! Anders gaat het mis. Dat vraagt niet om helderziendheid maar om actie wanneer het nodig is. Dat zagen we de afgelopen periode te weinig. Misschien was het de tijdsgeest. Maar dat is iets ongrijpbaars, zeker als je er middenin zit.

Vroeger hoorde je nog weleens iemand over dualisme in de politiek. Dat is, voor de duidelijkheid, het concept dat de volksvertegenwoordiging haar taak als kaderstellende en controlerende macht serieus neemt en zich kritisch opstelt tegenover de uitvoerders, de types in het college, zeg maar. Oók de raadsleden van de collegepartijen. De coalitiepartijen in onze raad hielden echter op belangrijke dossiers de gelederen vaak gesloten. Zij hadden op hun beurt ‘de kikkers in de kruiwagen houden’ tot hogere kunst verheven. Ze deden daarbij precies wat vorige colleges werd verweten. Langzamerhand komt de hele raad echter gelukkig tot het besef dat deze ‘monistische’ houding het debat frustreert en niet helpt oplossingen te vinden of maatregelen te nemen die het beste zijn voor de burger en de gemeente. Uiteindelijk ligt de oplossing voor elk groot probleem in het bewandelen van ongebaande paden. En in plaats van een procesakkoord schrijven moeten kijken wat ons bindt in het belang van de inwoners van onze gemeente.

Zo! Dat was het verleden. Na een korte behandeling van de berap en de begroting, ga ik verder in op het heden en daarna de toekomst.

 De 2e Berap

Het resultaat van de 2e berap is positief. Dit positieve saldo van €100.000 is vooral te danken aan structurele factoren zoals de verbetering van de algemene uitkering en de lagere rente. Bij de incidentele afwijkingen valt het grote nadeel van €717.000 op door toevoeging aan de ‘voorziening voormalige bestuurders’. Nog zo’n uitvloeisel van de bestuurscrisis. Net als vorig jaar worden weer een paar bestemmingsreserves opgeheven ten gunste van de algemene reserve.  Als dit verantwoord is dan is dat natuurlijk positief. Het vergroot de transparantie en het verbetert het kengetal voor het weerstandsvermogen. Een tekst waarin wordt verklaard óf het opheffen van die bestemmingsreserves verantwoord is, kan ik overigens niet vinden??

De programmabegroting

In het raadsvoorstel staat op de tweede pagina een mooie samenvatting van de begrotingscijfers.  Daarin is overzichtelijk samengevat hoe je via de jaarschijven 2017 t/m 2019 van de begroting 2016 naar de actuele begroting komt. De beleidsmatige ontwikkelingen worden daarin duidelijk. De structurele aanpassingen uit de Berap zijn erin terug te vinden en je ziet de extra toevoeging in 2018 van € 300.000 aan de algemene reserve.

De programmabegroting zelf is op financieel gebied uitstekend leesbaar en financieel-inhoudelijk goed onderbouwd. Er ligt een structureel sluitende begroting en uit de tekst en cijfers op bladzijde 114 is op te maken dat de begroting zelfs zonder de mutaties in de reserves sluitend is.

De PvdA-fractie wil u daarvoor een groot compliment geven. Natuurlijk helpt het als de economische crisis voorbij is, de algemene uitkering stijgt en de rentekosten laag zijn, maar toch. De financiën zijn op orde en voor de PvdA veel belangrijker; de financiën zijn ‘im griff’! Er is ruimte voor, door het college noodzakelijk geacht, nieuw beleid, de woonlasten gaat beperkt omhoog met 1,25% en het kengetal voor het weerstandsvermogen verbetert van een ruime voldoende vorig jaar naar uitstekend dit jaar.

Wat de PvdA-fractie verder opvalt is dat de investeringslijst op bladzijde 125 relatief beperkt is. Dit betekent toch niet dat minder dan noodzakelijk wordt geïnvesteerd vanwege het uitgangspunt dat per se de leningenportefeuille moet worden verminderd?

Heden In de aanbiedingsbrief bij de begroting zegt u hard te hebben gewerkt om tot breed gedragen besluiten te komen voor verschillende belangrijke onderwerpen. Vervolgens somt u een rijtje besluiten op waar u trots op bent:

1.            Zo bent u trots op de verzekering van de toekomst van ons voortgezet onderwijs in nauwe samenwerking met het Almende College. Daar mag u natuurlijk trots op zijn. De toekomst van leegkomende gebouwen en terreinen baart de PvdA echter grote zorgen. Ook de financiering van het geheel is ons een doorn in het oog. Onder druk van uw vermaledijde begrotingsdiscipline en het dogma de schuldenpositie terug te dringen, hebt u bedacht om de jaarlijkse exploitatie voor 40 jaar te financieren en de bouw en onderhoud van de school aan Achterhoek VO te laten. Omdat het Achterhoek VO niet meer dan 8% van de stichtingskosten voor haar rekening mag en kan nemen, moeten externe investeerders worden aangetrokken voor de financiering van de bouw. Volgens de PvdA nog steeds een slecht idee ook en niet alleen omdat niemand zo goedkoop kan lenen als de gemeente via de BNG. Zo kan een dogma zomaar een knellend korset worden en ons op termijn nog lelijk opbreken.

2.            Ook bent u trots op het nieuwe subsidiebeleid, ontwikkeld met betrokken partijen: soms lastig, maar eerlijk, ruimhartig en rechtvaardig. Dat het soms lastig was weten we en klopt. Dat het eerlijk, ruimhartig en rechtvaardig is klopt niet. Dat vinden niet alleen de culturele verenigingen, maar ook de PvdA. We willen daarom in de behandeling in de commissies van de programmabegroting een voorstel doen om het saldo van de clusters die in 2020 (fors) minder krijgen op te hogen naar het saldo van de oude subsidieregeling (inclusief financiële taakstelling tot en met 2017). Daarvoor hebben we redenen: De recent vastgestelde uitvoeringsregels voor subsidie pakken desastreus uit voor juist verenigingen in die clusters (zie overzicht subsidies oud en nieuw).

Het uitgangspunt dat de nieuwe regels alleen bedoeld zijn “om ontmoeten, meedoen, bewegen en ontspannen mogelijk te maken en niet om het prestatie –en ambitieniveau van de organisatie te bekostigen”, pakt bij deze verenigingen helemaal verkeerd uit. Er worden niet langer eisen gesteld aan en middelen beschikbaar gesteld voor bijvoorbeeld de vakbekwaamheid van de (artistieke) leiding. Wij denken dat het verenigingsleven in het algemeen en de amateurkunst in het bijzonder juist erg gebaat is bij het streven naar kwaliteit.

Voor ons voorstel is in 2018 nog geen extra budget nodig, wel in 2019, 2020 en verder.  Op basis van het overzicht is vanaf 2020 structureel € 80.000 extra nodig. Ik schat dat in 2019 de helft van dit bedrag dus €40.000 nodig is. Uiteraard zullen we in ons voorstel ook een dekking aangeven.

Trots bent u ook op het bereiken van een goede financiële balans. De schulden dalen, onze financiële positie wordt beter, waarbij we veel nieuwe ontwikkelingen kunnen realiseren. U mag inderdaad trots zijn op de begroting. Daarvoor heb ik u namens de PvdA ook al gecomplimenteerd.

Maar de omvang van de leningenportefeuille is, na een stijging in 2014 en 2015, een forse daling in 2016, in 2017 toch weer opgelopen naar bijna 122 miljoen euro. En ook in 2018 groeit de leningenportefeuille nog. Van een echte en substantiële schuldreductie, zoals de coalitiepartijen de burgers met grote woorden beloofden, is dan ook geen sprake. De gemeenteschuld is de afgelopen 4 jaar nauwelijks gedaald. Wel is de stijging tot staan gebracht. Prima!

De PvdA heeft echter al eerder aangegeven dat de omvang van de leningenportefeuille in feite van minder belang is, zolang de rente en afschrijving van alle investeringen kunnen worden opgevangen in een sluitende begroting. De vraag voor de komende raadsperiode is dan ook: blijven we zuinig doen of moeten we juist investeren. Aangezien we in een opgaande fase van de economie zitten, zal de schuld met een beetje geluk automatisch nog wel verder gaan dalen. De PvdA ziet vooralsnog weinig reden om de schuldenlast extra omlaag te krijgen. Maar laten we er in ieder geval voor zorgen dat we een reële en haalbare norm afspreken die het ook mogelijk maakt de noodzakelijke overheidsinvesteringen te doen in de fysieke en menselijke infrastructuur. Nu de rente historisch laag is en de overheid bijna voor niets op de kapitaalmarkt kan lenen is de tijd daarvoor rijp.

4.            Trots mag u zijn op het garanderen van de continuïteit van de zorg en ondersteuning binnen de sterk veranderende taken; maar zonder slag of stoot ging dat niet. Ik herinner u daarvoor bijvoorbeeld nog even aan de perverse bonus/malus boekhoudprikkel. Bovendien twijfelen wij aan de stelligheid waarmee u beweerd dat niemand tussen wal en schip is geraakt. We hebben de afgelopen 4 jaar de armoede in de Oude IJsselstreek niet terug weten te dringen. Inmiddels heeft ruim 25 % van de huishoudens het financieel moeilijk. Er is de afgelopen 4 jaar vooral veel over armoede en armoedebeleid gesproken, maar er had, wat de PvdA betreft, daadwerkelijk een flinke inhoudelijke en financiële schep bovenop gemoeten. We zijn te veel blijven hangen in beleidsuitgangspunten en zijn veel te weinig bezig met de kern: direct, dichtbij en maatwerk. Innovatie, vernieuwing en verbetering van de dienstverlening, zijn nog steeds ondergeschoven kindjes en daarmee de cultuuromslag en transformatie voor de mensen zelf, de professionals, de beleidsmakers én de (gemeente)bestuurders.

Tenslotte bent u trots op het feit dat u, samen met de DRU-partners, het DRU Industriepark voor de toekomst hebt geborgd. U bent zelfs trots op het complex en de activiteiten die er georganiseerd worden. U spreekt niet alleen de ambitie uit dat u samen met de partners een succes wilt maken van dit unieke initiatief, maar u doet er ook nog geld bij. Het kan verkeren! Aanstaande donderdag komen we uitgebreid terug op uw ‘visie’ op het DRU Industriepark.

 De Toekomst In de begroting geeft u aan behalve de dagelijkse taken uitvoeren ook aan de slag te gaan met:

De omgevingsvisie De PvdA vindt dat het klimaat en duurzaamheid een veel prominentere plek moet en kan krijgen in de omgevingsvisie. Gewoon een flinke ambitie formuleren. Stellen dat we in jaar X 100% duurzaam zijn. Als eerste gemeente in Gelderland. Met zo’n ambitie en bijbehorend plan kunnen we burgers en ondernemers betrekken en samen optrekken in de realisatie ervan. Een dergelijke ambitie genereert, volgens de PvdA, een enorme aantrekkingskracht. In zo’n gemeente wil je namelijk wonen.

In de omgevingsvisie willen we ook ruim aandacht voor de Duitse en Nederlandse samenwerking op het gebied van economie en onderwijs. Een Duits/Nederlandse omgevingsvisie waarin we werken aan de gevolgen, de oplossingen en het wellicht keren van demografische ontwikkelingen. Door maatregelen te nemen die zorgen dat we de tekorten aan technisch personeel inlopen, bijvoorbeeld door een D/NL campus in te richten waar leerlingen uit het MBO/HBO onderwijs en technische bedrijven elkaar ontmoeten.

De PvdA wil ook de kracht van en ondernemerschap in onze gemeente nog meer inzetten om maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. Moderne technologische oplossingen voor de zorg- of de agrosector bijvoorbeeld. Of inventief omgaan met de vraag en het aanbod van werk. Kortom slim en ondernemend, bouwen aan de perfecte balans van wonen, werken en recreëren!

We willen af van het ‘stoplichtenmodel’, ingegeven door boekhouders, afboekfetisjisten en doemdenkers. Dit model jaagt mensen weg in plaats van ze te behouden voor de Achterhoek. Door een gebrek aan goede en goedkope huur –en koopwoningen in onze gemeente, dwingen we inwoners naar buiten de gemeente te gaan wonen in plaats van ze te koesteren. Ook binnen de coalitie proeven we een kentering. Laten we door creatieve samenwerking tussen gemeente, corporatie en particulieren mooi en betaalbaar bouwen, daar waar dat kan en nodig is, zodat leegstaande winkels in de verschillende kernwinkelgebieden, al dan niet tijdelijk, weer ingevuld of herbestemd kunnen worden.

Realiseren van het meedoenbeleid

We accepteren geen armoede in de gemeente Oude IJsselstreek. De PvdA vindt dat ook als het even tegenzit en je door de bomen het bos niet meer ziet, de gemeente er is om je er bovenop te helpen. Armoede geeft veel stress en als er geen geld is, kunnen ook kinderen soms niet deelnemen aan de muziekles, de sportclub, de bibliotheek, het schoolreisje of een verjaardagsfeestje. Armoedebeleid biedt een vangnet zodat iedereen volwaardig deel kan nemen aan de samenleving. De gemeente Oude IJsselstreek stond bekend als sociale gemeente, met goede voorzieningen voor mensen die het minder hebben. Met alles wat de gemeente nu doet is de armoede echter niet verdwenen. Integendeel. Het aantal kinderen dat in armoede opgroeit neemt bijvoorbeeld toe. We moeten daarom fors blijven investeren in armoedebestrijding.

De ‘meedoenregeling’ was, als het aan de PvdA had gelegen, al lang gerealiseerd. Veel gemeenten werken er al langer mee en kunnen als voorbeeld dienen. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. We willen niet alleen dat mensen met een laag inkomen een korting krijgen op bijvoorbeeld sport en cultuur, maar ook dat de ‘meedoenregeling’ slim ingezet wordt. Mensen die meer dan 120% procent van het minimumloon verdienen bijvoorbeeld, kunnen hem blijven gebruiken, maar naarmate mensen meer verdienen worden de kortingen kleiner.

We willen mensen die door de bodem zakken veel gerichter ondersteunen, bijvoorbeeld door inkomensondersteuning, maar ook door mensen die weer aan het werk willen te helpen aan internet, of mensen die mantelzorger zijn aan een smartphone.

In de behandeling van de begroting in de commissies, willen we deze en andere concrete voorstellen verder uitwerken.

Het toekomstbestendig maken van het basisonderwijs in Gendringen

De PvdA vraagt al tijden om beleid en een integrale visie ten aanzien van de huisvesting van het (basis)onderwijs. Wat komt er op ons af, wat willen we en wat moeten we? Wat zijn de sociaaleconomische en ruimtelijke gevolgen nu en straks? Op initiatief van de PvdA is in 2015 door alle fracties gezamenlijk, een motie ingediend waarin werd gevraagd integraal te kijken ook naar de huisvesting van basisscholen in onze gemeente. De PvdA en de andere fracties vroegen in die motie om een integrale visie en aanpak. Niet afwachten maar zelf ideeën aandragen. Ook in 2016 nog is door de gehele raad een motie ingediend met de opdracht aan het college om een specifiek integraal stedenbouwkundig en ruimtelijk plan voor de Grotestraat en omgeving te ontwikkelen. Beide moties zijn door het college genegeerd. De nieuwbouwplannen gingen gewoon en ongestoord door. “Past precies in het kader van de motie”, aldus wethouder Hengeveld. Over het hoe en waarom geen woord. Hij kwam niet verder dan iets met “een rijdende trein”. Ook ten aanzien van de onderwijshuisvesting anticiperen we niet zoals, de motie uit 2015 vraagt, maar reageren we pas als de betrokken schoolbesturen, Accent en Essentius, allebei afzonderlijk een aanvraag indienen voor een voorziening onderwijshuisvesting in Gendringen.

Nu ligt er dan op de valreep in ieder geval een rapport. En dat rapport laat niets aan duidelijkheid te wensen over.  Zowel qua financiën, ruimtelijke inpassing als onderwijsinhoudelijk is de renovatievariant ondermaats. Alleen bij nieuwbouw kunnen beide scholen hun onderwijskundige visie in de praktijk brengen. Ook voor de kinderopvang kan bij nieuwbouw een situatie worden gerealiseerd die passend is voor een dergelijke functie.

Nu de feiten en cijfers grotendeels boven water zijn, kunnen we ten aanzien van de onderwijshuisvesting in Gendringen een stap vooruitzetten. Tegelijkertijd moeten we ten aanzien van de ontwikkeling van Maria Magdalena Postel in Gendringen de pas inhouden. De rijdende trein is, wat de PvdA-fractie betreft, net op tijd op het rangeerterrein gestopt. Een uitgelezen moment om de trein op het juiste spoor te zetten door alsnog een integraal stedenbouwkundig en ruimtelijk plan voor de Grotestraat en omgeving te ontwikkelen, waarin aspecten als, huisvesting van basisonderwijs, leegstand en herbestemming van winkelvoorziening, huisvesting van zorg, horeca en wonen integraal een plek krijgen. We willen dit onderwerp in de commissiebehandeling van de begroting nog uitgebreid verder bespreken.

Tenslotte

De verkiezingen staan voor de deur. Tijd voor een kentering. Misschien gaan we dan rabiate dwarsdenkers eindelijk weer meer serieus nemen. Zij zijn het die uiteindelijk met de antwoorden moeten komen. Tijd voor een politiek die inspireert, dus. Politiek waarbij visie belangrijker is dan boekhoudkunde. Politiek die bevlogenheid verkiest boven het geruststellen van hysterici. Niet de kiezer is volledig de weg kwijt, dat zijn vooral politici in hun populistische lafheid. Democratie is ook: het volk tegen zichzelf in bescherming nemen. Bovendien weet de kiezer wel raad met politici die bang zijn. Ze kiezen dan totale outsiders. Verkiezingen en verkiezingsprogramma’s. Hopelijk is het in de Oude IJsselstreek gedaan met de beleidsvakantie van de afgelopen 4 jaar. 2018 is ook een prima jaar daarvoor: hoge economische groei, dalende werkloosheid en een steeds vollere schatkist. Het is weer tijd voor stevig handelen. Partijen hebben de plicht een serieuze bijdrage te leveren aan de toekomst van de gemeente

Aan die toekomst werken we als PvdA graag mee. Wat geweest is, is geweest. We willen hernieuwde ambitie en visie. We dagen de andere fracties nadrukkelijk uit om ook die omslag te maken en samen na te denken over de toekomst. En als het aan de PvdA ligt gaan we ons dan nog meer bekommeren om de gemeente die voor iedereen is en voor iedereen blijft en het een misverstand is dat mensen voldoende hebben aan zichzelf. Dat ze niets of niemand buiten zichzelf nodig hebben om zich op te oriënteren. Dat we de basis en de top van de Maslov-piramide op orde krijgen: geen armoede, een sociale omgeving met een netwerk, een gezonde leefomgeving, een goede openbare ruimte, genoeg betaalbare woningen, goed onderwijs in mooie gebouwen en een sterke overheid met visie die blijft investeren als het nodig is.

Dus aan de slag allemaal en als de bliksem schrijven aan een verkiezingsprogramma waarin veel meer staat dan symboolpolitiek en uitstelbeleid. Belangrijk voor de komende verkiezingen en raadsperiode is voor de PvdA: meer ratio minder emotie en meer lange termijn.

Ton Menke, fractievoorzitter

 

Het bericht Algemene Beschouwingen 1e termijn verscheen eerst op PvdA Oude IJsselstreek.

CDA, VVD en Lokaal belang tegen voorstel van 3,6 miljoen voor basisscholen Gendringen.

PvdA PvdA VVD SP CDA Lokaal Belang Oude IJsselstreek 14-07-2017 08:06

Het college van B en W trekt maar 8 ton uit voor renovatie van de basisscholen in Gendringen. Volstrekt onvoldoende volgens de bestuurders van de Hoeksteen en de Christoffel.  De PvdA heeft na eigen onderzoek ook die conclusie getrokken en heeft samen met D’66 en de SP een motie ingediend om 3,6 miljoen voor huisvesting basisonderwijs Gendringen uit te trekken. CDA, VVD en Lokaal Belang stemden tegen deze motie.

Een nieuw Kindcentrum kan volgens de PvdA een nieuwe impuls geven aan de leefbaarheid in Gendringen en verhoogt de kwaliteit van het voorzieningen niveau in het dorp.

https://oudeijsselstreek.pvda.nl/nieuws/leefbaarheid-gendringen/

Het bericht CDA, VVD en Lokaal belang tegen voorstel van 3,6 miljoen voor basisscholen Gendringen. verscheen eerst op PvdA Oude IJsselstreek.

CDA lokaal maakt het verschil!

CDA CDA VVD Oude IJsselstreek 06-10-2016 04:41

De raad en het college van de gemeente Oude IJsselstreek heeft een turbulente periode achter de rug. Ook het CDA maakte deel uit van de problemen waarvan alle partijen eigenaar zijn geweest. Het CDA heeft na de verkiezing willens en wetens bestuursverantwoordelijkheid genomen met de wetenschap dat er een aantal hoofdpijndossiers vanuit het verleden liggen. In het coalitie akkoord CDA, LB en VVD heeft het op orde brengen van de financiën de hoogste prioriteit. CDA probeert zo breed mogelijk overeenstemming te vinden voor de te nemen stappen. Waar staan wij als CDA, fractie, wethouder en bestuur, voor? Sociaal domein Het zal duidelijk zijn dat dit het gehele domein betreft. Bijzondere aandacht gaat uit naar het beleid rondom ARMOEDE en VLUCHTELINGEN. Voorshands zijn wij van mening dat gezien de financiële mogelijkheden van onze gemeente dit dient te gebeuren binnen de hiervoor beschikbaar gestelde gelden van het rijk. Ondanks deze beperkte middelen willen wij het vangnet in stand houden. Almende College Het CDA is voor behoud van het voortgezet onderwijs in de gemeente. Wij vinden dit van belang voor de leerlingen, de werkgelegenheid en daarvan afgeleid de economie. Essentieel voor een vitale toekomst van onze gemeente. We willen hier met alle partners zoeken naar een financieel verantwoorde huisvesting. In tijden van financiële schaarste komen de beste ideeën op tafel. Dru park Het zal bij elke inwoner wel duidelijk zijn dat het CDA moeite heeft met de financiën die zijn gebruikt om het DRU-park te realiseren. De zwaar gesubsidieerde exploitatie van het DRU-park heeft het CDA altijd betwist. We willen dat niet verhelen. Het geld is uitgegeven en komt niet terug. Het is nu zaak dat er niet opnieuw kapitaalvernietiging plaats vindt. De gebruikers van het DRU-park kunnen en moeten elkaar versterken en wel zodanig, zoals in de meerjarige plannen is vastgelegd. De over een jaar aflopende jaarlijkse tijdelijke subsidies dienen niet verlengd te worden. Subsidiebeleid Bij de fusie van de gemeente Wisch en Gendringen zijn uit beide regelingen de betere zaken ingebracht. Hierdoor ontstond in de regio de met afstand beste subsidie regeling. Financieel is dit niet meer overeind te houden en vraagt inventiviteit van de verenigingen. Samenwerking en mogelijke fusies zullen dan op termijn mogelijk noodzakelijk zijn. We begrijpen dat de verenigingen hierin een belangrijke rol spelen. Dorps- of kerktorenpolitiek Het CDA stuurt op leefbaarheid in alle kernen. Er leven veel wensen en zelfs plannen, er is een beperkte financiële ruimte. CDA wil weg blijven van precedente werking en wie het eerst komt, die het eerst maalt. CDA wil kijken naar wat mogelijk is maar verwacht ook een constructieve bijdrage van de aanvragers. De jaren dat kon worden volstaan met het handje ophouden bij de gemeente zijn voorlopig voorbij. Functionaliteit gaat boven luxe uitvoering. Mogelijkheden in bestaande gebouwen gaat boven dure nieuwbouw.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.