Nieuws van politieke partijen in Weesp over D66 inzichtelijk

14 documenten

Weesp bereidt alleenstaande vluchtelingenkinderen een veilige plek te bieden | Weesp

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Weesp 25-06-2020 00:00

GroenLinks Weesp heeft voorgesteld dat de gemeente de bereidheid laat zien om een veilige plek te bieden aan een aantal alleenstaande vluchtelingenkinderen.

Deze kinderen zitten nu in een uitzichtloze situatie vast in overvolle Griekse kampen. In een motie heeft GroenLinks hiertoe opgeroepen, samen met D66, CDA en VVD. De motie kreeg een brede steun in de gemeenteraad afgelopen woensdagavond 24 juni.

De motie volgt op een oproep van Defence for Children, Stichting Vluchteling en Vluchtelingenwerk Nederland aan gemeenten in Nederland om 500 alleenstaande vluchtelingenkinderen op te nemen uit Griekse vluchtelingenkampen. Dit is de meest kwetsbare groep die onder erbarmelijke omstandigheden in de kampen verblijft. Deze kinderen verdienen een veilige plek.

Daarom is het belangrijk dat Weesp de bereidheid uitspreekt om zo’n veilige plek te bieden voor een deel van deze kinderen. Weesp sluit zich aan bij de ‘Coalition of the Willing’. Dit is een steeds groter wordende groep Nederlandse gemeenten, die zich hierover heeft uitgesproken. Op deze manier wordt lokaal de druk opgevoerd om de regering in beweging te krijgen om deze kwetsbare kinderen een veilige thuishaven te geven.

 

Raad 5 maart: geen schone lucht, OZB blijft gelijk

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Weesp 08-03-2020 11:44

https://weesp.pvda.nl/nieuws/raad-5-maart-geen-schone-lucht-ozb-blijft-gelijk/Het is weleens frustrerend om in de oppositie te zitten. De coalitiepartijen WSP, GroenLinks en D66 kaarten vóór de raadsvergadering samen met het college de thema’s af. Wat heb je dan nog in te brengen als oppositiepartij? Als je met een motie komt vindt het college die doorgaans “overbodig”, of, laatst nog, “écht overbodig” (wie snapt het verschil?). Deze keer dachten we slim te zijn want we hadden samen met coalitiepartij GroenLinks een motie gemaakt om Weesp zich aan te laten sluiten bij het zogenaamde “Schone Lucht akkoord”, en ook nog één om de luchtkwaliteit in Weesp te gaan meten. Doel van het Schone Lucht Akkoord is om 50 procent gezondheidswinst te boeken in 2030 door vermindering van de hoeveelheid fijnstof en stikstofdioxide. Fijn voor Weespers die last hebben van de slechte lucht! Maar het college, bij monde van GroenLinks wethouder Maarten Miner, had er geen zin in. Te veel monitoring, en wie weet gaat het geld kosten. Over de te verwachten gezondheidswinst geen woord. GroenLinks trok zich al snel terug als indiener, er restte ons weinig anders dan hetzelfde te doen. Samen met de VVD brachten we ook nog een initiatiefvoorstel in om de OZB belastingheffing te repareren. Door een te lage schatting van de stijging van de WOZ waarde dreigt de gemeente EUR 120.000 meer aan OZB te innen dan de bedoeling was. Dat vinden wij niet eerlijk. Met goede hulp van de ambtenarij van Amsterdam sleutelden PvdA en VVD een voorstel in elkaar om het OZB tarief voor woningen te corrigeren. Het college kon niet aantonen waarom het allemaal niet uitvoerbaar was. Maar ja, de coalitiepartijen gingen als één blok voor de wethouder staan, dus het voorstel haalde het niet. Een lichtpuntje was wel dat de WSP en het CDA verklaarden dat wat we teveel gaan innen teruggegeven moet worden aan de burgers. Dat wordt in het het voorjaar van 2021 duidelijk dus daar moet u nog even op wachten. Maar we gaan het onthouden!

Het bericht Raad 5 maart: geen schone lucht, OZB blijft gelijk verscheen eerst op PvdA Weesp.

Fietsknelpunten aangeboden aan wethouder | Weesp

GroenLinks GroenLinks D66 Weesp 10-05-2019 00:00

Geen dik rapport maar een linkje naar de website, zo werd de Fietsknelpuntenkaart 2019 van GroenLinks op 1 april 2019 overhandigd aan verkeerswethouder Léon de Lange (D66).

 

Voor de derde keer konden Weespers bij het fietsmeldpunt hun knelpunten doorgeven en daar werd ook deze keer flink gehoor aan gegeven.

 

Top 3 In de top 3 wederom twee knelpunten die ook de vorige twee keren dat GroenLinks het meldpunt openstelde vaak werden gemeld: de oversteek bij de Roskambrug en de rotonde bij de Bouhuystunnel.

 

Fietsparkeren Op nummer 1 dit jaar een nieuw knelpunt, het fietsparkeren bij het station. Te weinig plek, te veel fietswrakken en de plekken bestemd voor bakfietsen staan vaak vol met gewone fietsen en scooters, meldden veel Weespers.

 

Goed initiatief Wethouder de Lange is blij met het initiatief van GroenLinks. "Dit helpt om alle knelpunten nog beter in kaart te krijgen dan we ze al hebben. De top 3 was gelukkig al bij ons bekend en in behandeling."

 

NAAR DE KAART

 

(dit artikel is overgenomen van het WeesperNieuws)

Peiling Maurice de Hond: ‘50PLUS/Partij van de Ouderen verdubbelt naar twee zetels’

Partij van de Ouderen (PVDO) Partij van de Ouderen (PVDO) D66 VVD CDA PvdA Weesp 12-03-2019 10:43

Peiling Maurice de Hond: ‘50PLUS/Partij van de Ouderen verdubbelt naar twee zetels’

12/03/2019, rsluis in Uncategorized Reacties uitgeschakeld voor Peiling Maurice de Hond: ‘50PLUS/Partij van de Ouderen verdubbelt naar twee zetels’

Partij van de Ouderen: Zet Dansmakers niet op straat!

Partij van de Ouderen: Geen deelbakfietsen in Amsterdam

Wil van Soest: “Forse steun in de rug voor de ouderen”

50Plus/Partij van de Ouderen zou aangevoerd door Wil van Soest verdubbelen van één naar twee zetels. Dat blijkt uit de jongste peiling van Maurice de Hond, waarin de VVD wel de grootste partij blijft.

Lijsttrekker Wil van Soest is in haar nopjes met de peiling. “Het bewijst dat wij ouderen echt een stem geven in de politiek en deze luid en duidelijk gehoord wordt. Ik zie deze peiling als een forse steun in de rug voor de ouderen”, zegt van Soest. De politica benadrukt de huid nog niet te verkopen, voordat de beer geschoten is. “Ik roep iedereen op te gaan stemmen. Wij knokken nog steeds voor drie zetels en hebben alle stemmen dan ook keihard nodig om de belangen van ouderen in Noord-Holland zo goed mogelijk te kunnen dienen”.

Op dit moment zijn VVD, D66, PvdA en CDA aan de macht in de provincie. Die coalitie raakt volgens De Hond haar meerderheid kwijt.

I agree to have my personal information transfered to AWeber ( more information )

Met je abonnement verkrijg je onze nieuwsbrief met het laatste nieuws en achtergronden van de Partij van de Ouderen fractie Amsterdam. Daarnaast kun je actief meestemmen met de belangrijkste beslissingen die wij nemen in de gemeenteraad van Amsterdam. Dus aarzel niet en stem mee!

Wij haten spam. Je email zal door ons nooit worden gedeeld met anderen.

Basisinkomen | Weesp

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Weesp 08-01-2019 00:00

Universeel basisinkomen

Universeel basisinkomen

Je hoort de term steeds vaker. Een vast maandelijks inkomen voor iedere Nederlander, betaald door de overheid, zonder dat daar een verplichte tegenprestatie tegenover staat. Hoe kan dat nu? Gratis geld voor iedereen, zeggen critici. Dat gaat nooit werken. Mensen hebben financiële prikkels nodig om aan de slag te gaan. Maar is dat wel zo? Als ik naar mezelf kijk doe ik vooral dingen omdat ik er voor gemotiveerd ben. Geld speelt daarbij wel een rol, maar zonder geld zou ik het ook doen. En als ik nu vervelend of vies werk heb? Ja dan speelt financiële motivatie wel meer mee. Dat is ook logisch, saai, vies of slopend werk moet goed betaald worden. Een basisinkomen is geen vervanging voor betaald werk, het is een aanvulling er op. Je kunt er voor kiezen ervan te leven, en soms, als je geen werk kunt vinden of niet kunt werken, moet je het gebruiken om te overleven zoals nu in de bijstand of een andere uitkering. Maar ook in die gevallen spoort het mensen zonder werk aan om naar vermogen bij te verdienen zonder het risico je uitkering te verliezen. Bijverdienen geeft dus meer ruimte om te besteden. Het is een recht, dus het stigma verdwijnt. Basisinkomen voorkomt armoede maar het staat rijk worden niet in de weg. Een universeel basisinkomen maakt mensen gelukkiger en zorgt voor veiligheid. Het laat ook zien dat de overheid wel degelijk geeft om de burgers en aan zo'n gebaar is momenteel veel behoefte.

In Nederland heeft GroenLinks het universele basisinkomen niet in het programma. Wel wordt voorgesteld lokaal te experimenteren rond sociale zekerheid, Daarbij kan basisinkomen een rol spelen voor mensen in de bijstand. Vrij algemeen wordt in GroenLinksgemeenten gepleit voor het afschaffen van de sollicitatieplicht, maar dat is toch echt iets anders dan basisinkomen. Het stigma 'uitkering' blijft daarbij bestaan. Basisinkomen is juist een recht. In veel Europese landen gaan groene partijen veel verder. Voorstanders zijn zowel aan de linker- als aan de rechterzijde te vinden. Volgens een peiling van Maurice de Hond (mei 2017) is 51 % van Nederland voor het basisinkomen. In juli 2018 steunden 61% van de PvdA leden een motie waarin de partijleiding opgedragen werd met het basisinkomen aan de slag te gaan. Al in 2016 werd op het congres van D66 een motie aangenomen om te experimenteren met basisinkomen. Zelfs binnen de FNV wordt Basisinkomen steeds meer bespreekbaar. De FNV uitkeringsgerechtigden hebben hun standpunt al klaar. Het basisinkomen is voor hen een speerpunt.https://www.youtube.com/watch?v=VGRbj6uWSmshttps://basisinkomen.nu/ubi/httpbasisinkomen-netobid66-voor-experimenten...www.regioeindhoven.pvda.nl/nieuws/basisinkomen/www.trouw.nl/samenleving/er-zijn-banen-genoeg-toch-wil-fnv-weten-of-er-een-basisinkomen-moet-komen~a260475a Ik wil pleiten voor experimenten met universeel basisinkomen in alle GroenLinks programma's. De argumenten hieronder zijn duidelijk.

 

Flexibel en creatief

Waarom is betaald werk voor iedereen in de toekomst geen zekerheid meer? De overheid waarschuwt voortdurend dat we ons moeten voorbereiden op een toekomst waarin we flexibeler moeten zijn. Er is volgens de overheid ook een steeds grotere behoefte aan creatieve en innovatieve mensen. Nederland moet zich volledig inzetten op onze topsectoren: agri/food, creatieve industrie, water, logistiek, hightech, life sciences. Vergeten wordt niet alleen dat andere landen precies hetzelfde denken, maar ook dat ieder mens anders is. Sommigen zijn van nature creatief. Ze kunnen dingen ontwerpen of hebben een talent voor het vinden van het juiste gat in de markt. Anderen zijn heel handig in het maken van dingen. Sommigen zijn heel sociaal en kunnen dus goed de ontworpen en gemaakte spullen verkopen. En weer anderen zijn heel ordelijk, zodat ze administratief in de gaten kunnen houden dat al die makers en ontwerpers en verkopers er geen potje van maken. Van al die mensen wordt ineens verwacht dat ze, ten behoeve van hun eigen toekomstbestendigheid creatief en flexibel worden binnen de topsectoren. Dat kan helemaal niet. Wat moet er met al die mensen die van nature minder creatief zijn en minder flexibel? En wat gebeurt er met de mensen die wel creatief zijn, maar waarbij de flexibiliteit in de loop van hun leven vermindert? En wat als er een overschot is aan creatieve mensen? Als er meer zijn dan nodig is om te produceren wat we nodig hebben? Daar heeft nog bijna niemand echt over nagedacht. Momenteel zijn de werkloosheidscijfers laag. Maar veel mensen die willen werken zitten niet in die cijfers. Ze hebben het opgegeven maar hebben een partner met een inkomen waarvan ze het samen net kunnen redden. Of ze werken noodgedwongen parttime, of ze zijn ZZP-er met weinig werk. Veel mensen zijn niet bang voor de verdergaande robotisering, Ze zeggen dat het verleden aantoont dat verdwijnende banen altijd weer nieuwe banen oplevert. De mens vindt altijd wel wat. Het zal ook nog wel een tijdje duren. Maar de technologische ontwikkeling is er in deze nieuwe tijd steeds meer op gericht om werk te automatiseren. Ook werk waarvan we ons nu nog niet kunnen voorstellen dat het geautomatiseerd kan worden zal in de toekomst worden geautomatiseerd. Op een gegeven moment is de rek er helemaal uit en blijft er echt nog maar heel weinig werk over dat door mensen gedaan kan worden.  

Beter dan mensenwerk We leven op een bijzonder omslagpunt in de geschiedenis. Voor het eerst is automatisering niet meer gericht op productieverhoging, maar vooral op productieverbetering. Machines kunnen dingen niet alleen sneller dan mensen, dat bestond al lang. Door grootschalige geautomatiseerde productie konden spullen altijd goedkoper worden. Zo werden ze voor meer mensen bereikbaar en de economie groeide. Maar nu is er iets anders aan de hand. Machines kunnen steeds vaker dingen béter dan mensen. Robots kunnen nu heel snel, precies op maat, gespecialiseerd werk doen wat vroeger alleen door vakmensen gedaan kon worden. Een robot kan een buitenmuur van een huis bouwen. En het hoeven niet minstens honderd dezelfde muren te zijn om uit de kosten te komen. Elke muur kan dankzij 3D printtechniek op bestelling anders zijn.

Er zijn nog steeds ontwerpers nodig die bedenken hoe het huis er uit komt te zien en vervolgens kan de rest van het werk voor een groot deel gerobotiseerd worden. Er zijn studies die zeggen dat 80% van het huidige werk geautomatiseerd kan worden. Dat gaat niet alleen om werk in de bouw, maar ook in fabrieken, administratie, gezondheidszorg, marketing, onderwijs, enz. De hele maatschappij heeft er mee te maken. Soms kan een robot heel hoogwaardig werk doen (een chirurgische ingreep) soms saai werk (het doorploegen van enorme hoeveelheden data en daaruit de juiste conclusies trekken). Mensen die dat werk eerst deden kunnen andere dingen gaan doen. Vaak zijn dat leukere dingen, maar niet altijd staat er een inkomen tegenover..

Een verouderde economie Deze omslag is zo ingrijpend dat het invloed heeft op de hele economie. De economie zoals wij die kennen moet op een andere manier bekeken worden. Volledige werkgelegenheid kan in de toekomst niet langer gegarandeerd zijn. We zien nu al dat langdurig werklozen en werklozen tussen 55 en 67 moeilijk aan werk komen. Flexwerk zorgt voor veel stress en uitval omdat niet iedereen die flexibiliteit aankan. Niet uit overtuiging, maar als laatste optie kiezen sommigen een onzeker bestaan als ZZP-er. Stille armoede wordt steeds nijpender ondanks de hoogconjunctuur. Velen kunnen alleen als tweeverdiener samen het hoofd boven water houden, maar na een scheiding loopt het fout. Productiviteit blijft wel belangrijk voor de economie, maar het wordt steeds minder belangrijk als directe inkomensbron voor de mens. Steeds minder mensen zijn nodig om die ouderwetse productie economie te regelen. Voor productie, verkoop, administratie zijn steeds minder mensen nodig. Aan de andere kant zien we dat steeds meer mensen bezig zijn met productie die vroeger niet of nauwelijks tot de economie gerekend werd, maar wel als noodzakelijk wordt ervaren voor het voortbestaan van onze beschaving. Zij zijn bezig met: vrijwilligerswerk, opvoeden van kinderen, mantelzorg, kinderopvang, anderen helpen bij ontspanning of reflectie, kunst, traditioneel ambachtelijk werk, verhalen vertellen enz. De huidige economie werkt eigenlijk alleen goed bij voortdurende groei. Groei kost grondstoffen en is gebaat bij het uitspelen van arme gebieden tegen rijke gebieden. De arme gebieden zorgen voor grondstoffen tegen een habbekrats en goedkope productie. De rijke gebieden vormen de afzetmarkt. Als een arm gebied te rijk is geworden wordt een ander gebied gezocht. Zo ging de kledingindustrie in de loop van vier eeuwen van de rijke lakenstad Leiden naar het armere Brabant, later nog verder naar Twente, daarna naar Noord Afrika, India, om uiteindelijk uit te komen in een van de allerarmste landen van onze tijd, Bangladesh. Op een gegeven moment zijn alle arme landen rijk geworden en gaat het systeem verder in verarmde rijke landen. Dit is niet duurzaam. De aarde en de mensheid raakt er door uitgeput. Om de mensheid te laten voortbestaan moet er een economie komen die niet gericht is op groei, maar op duurzaamheid: bijvoorbeeld de donuteconomiewww.youtube.com/watch?v=XoejXbvjYwc

Is basisinkomen een oplossing?

Eén onderdeel van de economie van de toekomst kan nu al op een betrekkelijk eenvoudige manier worden ingevoerd. Het gaat hierbij om het universele basisinkomen. Universeel omdat iedereen er zonder uitzondering recht op heeft. Het basisinkomen moet voldoende zijn voor een menswaardig bestaan en voor het basisinkomen wordt geen verplichte tegenprestatie gevraagd. Iedereen kan het geld besteden zoals hij of zij wil. En het bedrag dat iedereen ontvangt ligt boven de armoedegrens. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau is dat in Nederland rond 1100 EUR per maand.

https://digitaal.scp.nl/armoedeinkaart2018/waar-ligt-de-armoedegrens/ het bijstandsbedrag voor een alleenstaande inclusief vakantiegeld ligt ongeveer op dat niveau. Een basisinkomen voor iedereen kost veel geld, Maar het levert ook veel op. Het zorgt voor levensgeluk door het verminderen van stress. En we besparen kosten door het verminderen/verdwijnen van allerlei toeslagen en de administratie daarvan.

 

Op de website van de Vereniging Basisinkomen (www.basisinkomen.nl ) staan een groot aantal argumenten vóór het invoeren van een basisinkomen.

Iedereen wordt door het basisinkomen erkend als volwaardig burger, zonder voorwaarden vooraf. Dit zal leiden tot meer saamhorigheid in de samenleving. Het is een verklaring van vertrouwen vanuit de gemeenschap naar elke burger. Het zelfrespect bij de gemiddelde burger zal toenemen.

Het kostwinners-principe verdwijnt. Niemand is nog totaal financieel afhankelijk van een partner.

Iedereen zal in staat zijn om te kunnen voorzien in de meest basale kosten van levensonderhoud. Dakloosheid, honger en schulden kunnen worden uitgebannen.

Een basisinkomen is goed voor het gezinsleven. Ouders die dat willen kunnen zich primair richten op de zorg voor hun kinderen. Dit zal de kwaliteit van de opvoeding ten goede komen.

Je hoeft niet om het even welk werk te accepteren. Je kunt vanuit een sterkere positie onderhandelen met degene die je een betaalde baan aanbiedt. Daardoor kun je betere arbeidsomstandigheden eisen. En bijvoorbeeld een hoger salaris. Salarisverhoging (dus meer koopkracht) voor meer mensen is goed.

Wanneer niemand meer verplicht hoeft te werken zullen veel mensen waarschijnlijk minder uren gaan werken, waardoor er meer ruimte beschikbaar komt op de betaalde arbeidsmarkt. De beschikbaarheid van betaalde functies zal dus groeien, in tegenstelling tot de huidige situatie.

Je kunt meer invloed krijgen op het werk zelf, en op het functioneren van je bedrijf. Hierdoor krijg je dus meer greep op je eigen functioneren, en daarmee ook meer maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Je kunt makkelijker ontslag nemen.

Een wereldwijd ingevoerd basisinkomen zal een veel evenwichtigere wereldhandel tot gevolg hebben. Dit zal een sterke toename van de welvaart in ontwikkelingslanden tot gevolg hebben. Daardoor zal economische migratie, op zoek naar welvaart in rijkere delen van de wereld, afnemen. Ook zal de noodzaak voor mensen in ontwikkelingslanden om roofbouw te plegen op de natuur sterk afnemen.

De productie van goederen en diensten kan door een verdere mechanisering en automatisering efficiënter en kwantitatief beter worden uitgevoerd.

Vasthouden aan het streven naar volledige werkgelegenheid boven automatisering dwingt veel mensen tot het verrichten van onnodig geestdodend en mensonwaardig werk. Kostbare levenstijd wordt op deze manier zinloos verbruikt en kan tegelijkertijd niet meer zinvol worden aangewend. De menselijke waardigheid wordt op deze manier geminacht.

Veel administratieve rompslomp wordt overbodig. Dit bespaart veel tijd, energie, geld, papier en ergernis. Ambtenaren hoeven niet meer dag in dag uit formulieren te bekijken en duizend-en-één bureaucratische regeltjes proberen te handhaven. Ook zij kunnen na invoering van het basisinkomen hun leven eindelijk naar eigen inzicht invullen met vrijwillig gekozen activiteiten.

Dat zijn nogal wat voordelen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, Het ene is misschien beter onderbouwd, of het telt wat zwaarder dan het andere, maar dan blijft er nog genoeg over.

 

Worden mensen lui van een basisinkomen? Over de hele wereld zijn experimenten met verschillende vormen van basisinkomen geweest of nog gaande. In verschillende onderzoeken is aangetoond dat een basisinkomen er niet toe leidt dat mensen minder gaan werken. Mensen werken niet minder uren en ze zoeken niet minder hard naar een baan. Wat dat betreft staat helemaal niets ons in de weg om in Nederland snel te starten met testprojecten om alle twijfel weg te nemen.

Is het betaalbaar? In Nederland bestaan heel veel regelingen die er op gericht zijn bevolkingsgroepen financieel te helpen. Sommige meer dan terecht, andere onterecht. Denk bij het laatste bijvoorbeeld aan de hypotheekrenteaftrek die vooral rijke huizenbezitters voordelen biedt. De invoering van het basisinkomen kan betekenen dat heel veel uitkeringen, toeslagen, aftrekposten, uitvoeringskosten en beurzen afgeschaft kunnen worden. Dit zorgt voor een grote besparing waarmee het basisinkomen betaald kan worden. Ook degenen die het minder nodig hebben krijgen een basisinkomen. In die zin is het eigenlijk hetzelfde als de AOW. Ook mensen met een hoog pensioen krijgen  daar bovenop AOW. Er zijn prima belastingmaatregelen te bedenken die het voordeel verminderen voor rijkere mensen. Een basisinkomen is niet een nieuw bedrag dat ineens opgehoest moet worden bovenop de begroting. Het is eerder een herverdeling van geld. Maar wel een herverdeling met een nivellerende werking. De verschillen tussen arm en rijk worden minder groot. En dat is momenteel meer dan noodzakelijk.

De vereniging voor basisinkomen heeft een rekentool gemaakt waarmee uitgerekend kan worden hoe een universeel basisinkomen gefinancierd kan worden uitgaande van verschillende variabelen.

www.basisinkomen.nl/bereken-zelf-basisinkomen/ Een basisinkomen van 1100 EUR per maand voor elke Nederlander is financieel haalbaar. Ik stel voor dat GroenLinks, te beginnen met GroenLinks Weesp, zich hard gaat maken voor experimenten met het basisinkomen, te beginnen bij mensen met een uitkering.

 

Hans Quatfass

Raad 4 okt: Wat nou participatie?

PvdA PvdA GroenLinks D66 Weesp 08-10-2018 08:45

Het is donderdagavond 4 oktober kwart over zeven. In de burgerzaal staan fractieleden van alle partijen klaar om Weespers te woord te staan. Maar ineens is de coalitie weg. Wat gebeurt hier? Vooroverleg.
Deze coalitie van WSP, GroenLinks en D66 is niet de eerste die vóór de raad onderling afspreekt wat te stemmen bij heikele punten. Maar deze coalitie ging het wél anders doen. Eén van de beleidsprioriteiten is “participatie”. Dat strekt zich dus niet uit tot in de raad. Als die eenmaal op gang is, weten we waar dat vooroverleg over ging. Het voorstel van het college om de parkeernormen in de Bloemendalerpolder aan te passen wordt er zonder discussie doorgejast. Bij de uitwerking van het coalitieakkoord kunnen we ons de blaren op de tong praten, maar ons voorstel om “Weespers met een smalle beurs” als vijfde prioriteit van dit college op te nemen maakt geen kans. En dit was tijdens de commissievergadering nog wel door GroenLinks zélf ingebracht.
Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Ons idee om de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek te vragen hun overschot niet zelf op te potten maar terug uit te keren aan de gemeenten haalt het wel. En het mooiste moment van de avond zit in de staart: alle partijen gaan akkoord met ons voorstel dat Weesp zich aansluit bij het Kinderpardon. Howick en Lili mogen uiteindelijk blijven, maar nog ongeveer 400 kinderen zitten in dezelfde situatie: ze wonen al minstens vijf jaar in Nederland, zijn volledig Nederlands en moeten toch vrezen om uitgezet te worden. Het college gaat nu bij de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid pleiten voor een daadwerkelijke oplossing voor deze kinderen.

Het bericht Raad 4 okt: Wat nou participatie? verscheen eerst op PvdA Weesp.

14 juni: Raad onder vuur, PMD bakken, zendmasten

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Weesp 21-06-2018 11:16

Het nieuwe Weesper college moet nog op gang komen. De agenda voor de raadsvergadering van 14 juni was erg dun. Vuurwerk was er wel tijdens de voorbereidende commissie AZM van 6 juni waar het “Bestuurlijk Convenant” voorlag. Hierin worden de uitgangspunten geregeld voor de invlechting van de ambtelijke organisatie van Weesp in de gemeente Amsterdam. Op zich kan de PvdA zich vinden in de uitgangspunten, en zeker in het feit dat Amsterdam de kosten van de fusie (incl. ons vertrek uit de Gooi en Vechtstreek) voor haar rekening neemt. Tijdens de campagne werden we nog bang gemaakt met kosten die tot 15 miljoen euro konden oplopen. Flauwekul dus.
Maar in datzelfde bestuurlijke convenant wordt het budgetrecht van de raad, dat wil zeggen: de zeggenschap over de uitgaven van de Gemeente Weesp, op verschillende manieren ingeperkt. Als de Weesper raad bijvoorbeeld tijdens de fusie meer dan 50,000 euro wil uitgeven aan extra personeel, dan moeten we in overleg met Amsterdam. Terecht of niet: hier wordt een essentiële bevoegdheid van de raad aangetast, en daar moet de raad over beslissen. Daar dacht het college echter anders over en de coalitiepartijen WSP, GroenLinks en D66 gingen al snel overstag. Leve het dualisme.
De burgemeester gaf tijdens de commissie AZM verder aan van mening te zijn dat de raad puur op basis van de uitkomst van het referendum over de bestuurlijke toekomst van Weesp heeft beslist. Een onjuiste voorstelling van zaken: de raad heeft juist een uiterst zorgvuldig proces van studie, afweging en gesprekken met de Weespers doorlopen. De uitkomst van het referendum was een belangrijke factor in de eindbeslissing. Gelukkig bleek de burgemeester op een vraag van de PvdA bereid zijn mening te herzien.
De introductie van de 4e afvalbak voor PMD afval blijft de Partij van de Arbeid zorgen baren. Hoewel: het feit dat minder dan 5% van de Weesper huishoudens met meer dan 30m2 erf heeft aangegeven de PMD bak niet te willen stelt ons enigszins gerust. We hebben voorgesteld dat de GAD de keuzelijst begin 2019 nog eens rondstuurt maar daar wilde de raad niet aan.
GroenLinks diende een motie in voor een Duurzaam Antennebeleid, gesteund door de PvdA, VVD en CDA. Het belangrijkste voor de Partij van de Arbeid is dat bij de plaatsing van nieuwe zendmasten uitgegaan wordt van het “voorzorgsprincipe”: zover mogelijk van bebouwing en zo min mogelijk straling met behoud van bereik. Laten we de bewoners in de toekomst betrekken bij de plaatsing van de masten. Wethouder John Vos raadde de motie af, maar de raad hield voet bij stuk.

Het bericht 14 juni: Raad onder vuur, PMD bakken, zendmasten verscheen eerst op PvdA Weesp.

Raad 9 mei: Nieuw college meert af in stadhuis

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Weesp 22-05-2018 10:00

Tijdens de raad van 9 mei heeft de nieuwe coalitie van WSP, GroenLinks en D66 het collegeakkoord gepresenteerd: “Samen voor elkaar”. Het is grotendeels een voortzetting van de lijn van de vorige coalitie. Daaraan heeft het niet gelegen dat de PvdA naar de coalitie is verbannen. We hebben wel zorgen om de haalbaarheid van de plannen in een periode dat we moeten zorgen dat we de fusie met Amsterdam in goede banen leiden. De verdeling van de taken van de wethouders is ook niet logisch. Lees hier onze reactie op het coalitieakkoord: (Coalitieakkoord Reactie PvdA 090518)
We zullen de coalitie kritisch en constructief gaan volgen. Om daar meteen een begin mee te maken diende Anneke Blommestein een motie in (samen met VVD en CDA) om de pilot van bootjes in de Oudegracht af te blazen. Deze Pretpark Weesp maatregel van de WSP moeten we niet willen. Laten we zuinig zijn op de waterplanten en het verstilde stadsgezicht aan de Oudegracht. GroenLinks is het hier 100% mee eens maar diende toch een motie in om nog eens het gesprek aan te gaan en aparte aandacht te besteden aan duurzaamheid, de flora en fauna en het Rijksbeschermde Stadsgezicht. Onze motie werd verworpen, die van GroenLinks werd door de nieuwe coalitie gesteund. Slag verloren, de oorlog nog niet. We zullen er alles aan doen om de bootjes te weren uit de Oudegracht.

Het bericht Raad 9 mei: Nieuw college meert af in stadhuis verscheen eerst op PvdA Weesp.

De blog van Christian: Airbnb | Weesp

GroenLinks GroenLinks D66 Weesp 18-05-2018 00:00

In Amsterdam steeg het aantal toeristen de afgelopen twee jaar met 20 procent en ook voor de komende jaren wordt een stijging verwacht. De hoofdstad lijkt populairder dan ooit. Dit heeft gevolgen voor Weesp, of we nu willen of niet. De komende jaren zullen wij de positieve en negatieve effecten van deze toeristificatie merken.

Weesp ligt gunstig ten opzichte van Amsterdam. Onze stad wordt meer en meer een populaire uitvalsbasis met aantrekkelijke overnachtingsprijzen. Neem de sterke groei van hotel Hart van Weesp, de afgelopen jaren steeg het aantal hotelkamers aan de Herengracht sterk. En ook het aantal mogelijkheden om te overnachten met Airbnb stijgt hard. Logisch ook als je erover nadenkt: de openbaar vervoer verbindingen naar de hoofdstad zijn vanuit Weesp erg gunstig. Een toerist kan met een halfuur reizen op de Dam staan.

Deze toenemende toeristische interesse biedt Weesp vele nieuwe kansen. Zo koppelen veel toeristen een verblijf in Weesp met een bezoek aan de lokale horeca, winkeliers, culturele gelegenheden of wandelen zij door ons stadje. Zij dragen op deze manieren bij aan de versterking van onze lokale economie.

Toch vindt GroenLinks wel dat ook in Weesp de leefbaarheid in het centrum voorop moet blijven staan. We gaan hier geen Amsterdamse toestanden prediken, want die zijn in Weesp nog ver weg, maar het is goed om er eens wat breder over na te gaan denken. Zo zijn er zorgen over de toenemende parkeerdruk rondom Hart van Weesp en de effecten die met name Airbnb op de omgeving kunnen hebben. Onder invloed van GroenLinks is dan ook in het nieuwe coalitieakkoord van GroenLinks, WSP en D66 een passage opgenomen over een beperking van Airbnb in Weesp. Want nu Amsterdam de regels voor het runnen van Airbnb steeds strenger maakt, willen wij een ‘waterbedeffect’ richting Weesp voorkomen. Op dit moment kent Weesp al meer dan 300 Airbnb’s en het aantal groeit hard. Die Airbnb’s zijn ook voor buurtbewoners potentieel overlastgevend.

Door een beperking aan toeristenverhuur te gaan onderzoeken moet inzichtelijk worden gemaakt hoe er in Weesp hierover spelregels geformuleerd kunnen worden die ook te handhaven zijn. Want nu al zijn er huizen die 365 dagen per jaar worden verhuurd aan toeristen en feitelijk is dat een onttrekking van woonruimte aan de woningmarkt. Op kleine schaal is dat wellicht nog wel te overzien, maar op grote schaal kan dat zorgen voor een serieus huisvestingsprobleem in de binnenstad. Dat moeten we voor zijn.

Een nieuw coalitieakkoord 2018-2022 | Weesp

GroenLinks GroenLinks D66 Weesp 02-05-2018 00:00

Het coaliteakkoord is vanmorgen in het stadhuis aangeboden aan de gemeenteraad. In het akkoord staat wat de coalitiepartijen WSP, GroenLinks en D66 de komende raadsperiode willen bereiken. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.