Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

432 documenten

Beantwoording vragen op voorgenomen afsluiting toegangsroute Steinsedijk Haastrecht

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 23-05-2024 18:32

Toon van der Stok, gemeenteraadslid Gemeente Belang Krimpenerwaard heeft recent vragen aan het college gesteld over de voorgenomen afsluiting van de toegangsroute naar de Steinsedijk in Haastrecht. Zie onder de beantwoording van het college op deze vragen.

Vraag 1: Op welke wijze is de gemeente Krimpenerwaard betrokken geweest bij deze besluitvorming?                                                            Antwoord college: De gemeente Krimpenerwaard is niet betrokken geweest bij deze besluitvorming.

Vraag 2: Is het college bereid om in overleg te gaan met de gemeente Oudewater om verkeer met de bestemming Steinsedijk Oost ook te rekenen tot bestemmingsverkeer? En welke middelen worden hiervoor ingezet?

Antwoord college: Ja, er is inmiddels contact opgenomen met gemeente Oudewater en een afspraak ingepland om het voorgenomen besluit te bespreken.

Vraag 3: Op welke termijn zal dit overleg plaats vinden?

Antwoord college: Dit overleg staat eind mei ingepland.

Vraag 4: Onderschrijft het college hiermee de extra noodzaak om in Haastrecht een tweede brug aan te leggen?                                                        Antwoord college: Dit kan worden beoordeeld als duidelijk is wat precies de overwegingen van gemeente Oudewater zijn van dit voorgenomen besluit en wat de gevolgen hiervan zijn voor gemeente Krimpenerwaard.

Vraag 5. Hoe zorgt de gemeente ervoor dat de Steinsedijk bereikbaar blijft met het noodzakelijk vrachtverkeer?

Antwoord college: Hierover gaan we eerst in gesprek met gemeente Oudewater.

Klik hier voor een eerder gepubliceerd artikel over dit onderwerp.

Op wijkbezoek in Buitenoord

Echt voor Barendrecht Echt voor Barendrecht Barendrecht 21-05-2024 12:17

Buitenoord, Laatste nieuws, Nieuwsberichten, Wijkbezoeken

Komende zaterdag bezoekt Echt voor Barendrecht (EVB) de wijk Buitenoord en dan met name de Bark, Boeier, Schoener, Spits, Klipper en Het Ruim. Onze gemeenteraadsleden, het bestuur en actieve leden van EVB – herkenbaar aan de gele jassen – gaan dan op pad om te horen wat er speelt in de woon- en leefomgeving. En ook onze wethouders zijn weer van de partij!

Bij een goedwerkende lokale democratie worden inwoners immers gehoord en betrokken bij de besluitvorming. Tussen pakweg 10.00 en 12.00 uur zal er huis-aan-huis worden aangebeld. Enkele leden staan ook klaar voor een gesprek bij woongebouw De Boeg aan de Spits.

Buitenoord is een groene, wandel- en fietsvriendelijke wijk met goede ontsluitingen. Diverse primaire voorzieningen zoals winkelcentra, sporthallen, maar ook onderwijsvoorzieningen (basis, bijzonder en voortgezet onderwijs) liggen op geringe afstand van de wijk, evenals het natuur- en recreatiegebied Zuidpolder. Maar er is altijd wat te verbeteren. Onderwerpen zoals veiligheid, schone buitenruimte, afvalbeleid en verkeersveiligheid zullen zeker ter sprake komen tijdens gesprekken met inwoners. Vragen kunnen ook op een later tijdstip per e-mail, WhatsApp of telefoon worden gesteld. EVB houdt overigens geen periodiek wijkspreekuur, maar is altijd voor inwoners bereikbaar! Via 0180 -20 10 20.

EVB houdt megawijkbezoek: Bijdorp, Dorpzicht en Noord 1 en 2

Bijdorp, Dorpzicht, Nieuwsberichten, Noord 1 en 2, Wijkbezoeken

Tot aan de verkiezingen in maart gaat EVB elke week op pad om te horen wat er speelt in de […]

Nieuweland, Nieuwsberichten, Wijkbezoeken

Na het wijkbezoek in mei aan Nieuweland 2 en 3 staat zaterdag 27 november Nieuweland 1, 4 en 5 op […]

Laatste nieuws, Nieuwsberichten, Vrijenburg, Wijkbezoeken

Voor het laatste wijkbezoek van EVB in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen staat zaterdag 12 maart de wijk Vrijenburg op de […]

Eindelijk verbod doorgaand vrachtverkeer

ZW14 ZW14 Waalre 21-05-2024 11:34

De realisatie van het fysieke vrachtwagenverbod op de Eindhovenseweg wordt in de eerste week van juni 2024 ingevoerd. Het verbod voor doorgaand vrachtverkeer door Waalre-dorp wordt op 10 juni 2024 geëffectueerd.

In eerste instantie wilde het college alleen een verbod op de Eindhovenseweg doorvoeren, maar de gemeenteraad heeft herhaaldelijk aangegeven dat een sluiproute voor doorgaand vrachtverkeer via Waalre-dorp ongewenst was. Na veel onderzoek bleek dat dat gevaar inderdaad aanwezig was en heeft de gemeenteraad unaniem gekozen voor een verbod op doorgaand vrachtverkeer ook in Waalre-dorp..

Wat hieraan vooraf ging? Zoek op deze website op ‘vrachtwagen’. De bron voor de informatie over invoering van het vrachtwagenverbod is de Raads Informatie Brief (RIB) over de Eindhovenseweg:

Vragen Herinrichting Havenplein Haastrecht, najaar 2024 gaat de schop de grond in!

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 19-05-2024 12:50

Toon van der Stok, gemeenteraadslid Gemeente Belang Krimpenerwaard heeft vragen aan het college gesteld over de herinrichting van het Havenplein in Haastrecht en omgeving en op welk termijn de schop de grond in gaat om een aantrekkelijk Havenplein te creëren. Recent heeft het college de vragen beantwoord.

Toon gaf aan dat de situatie in dit gebied ronduit belabberd is. De straten liggen er slecht bij, het is hobbelig en rommelig. Het is onduidelijk waar je wel of niet mag parkeren waardoor auto’s ook op de rijbaan parkeren, wat voor fietsers en voetgangers gevaarlijke situaties oplevert. Voor de klanten van de supermarkt en de omliggende restaurants is het een verre van aantrekkelijke omgeving en zeker geen visitekaartje voor Haastrecht en de Krimpenerwaard!

Zie onder de beantwoording van het college op vragen van Toon van der Stok.

Vraag 1: Wanneer wordt dit nu concreet aangepakt?                        Antwoord college: Eind februari/begin maart 2024 is de renovatie van de riolering uitgevoerd. Vanaf het najaar van 2024 wordt het projectgebied aangepakt.                                                                                                                .

Vraag 2: Wat is het tijdspad en wanneer kunnen inwoners Haastrecht weer trots binnen rijden via de Grote Haven?                                                    Antwoord college: Naar verwachting is het project medio 2025 afgerond.

Vraag 3: Op welke wijze wordt er gecommuniceerd met de inwoners en ondernemers?                                                                                                          Antwoord college: Op 6 juni 2022 is er gestart met de participatie richting de bewoners en ondernemers in het gebied. Ook zijn er overleggen gevoerd met de ondernemersvereniging over het ontwerp. Tussentijds zijn de vertegenwoordigers van de winkeliers bijgepraat in het kader van Samen

Vraag 4: Hoe gaat het participatieproces verlopen?

Antwoord college: Bewoners van het projectgebied en de ondernemersvereniging zijn meegenomen met het schetsontwerp en het voorlopig ontwerp. Ook bij het definitief ontwerp worden ze uitgenodigd voor een bewonersavond.

Klik hier voor een eerder gepubliceerd artikel over dit onderwerp.

Toekomstbeeld van Erpseweg: Dagelijkse file dreigt

Lokaal Meierijstad Lokaal Meierijstad Meierijstad 13-05-2024 17:46

Op donderdag 16 mei zal tijdens de commissievergadering Ruimte Economie en Bedrijfsvoering een Motie worden aangekondigd door de fractie van LOKAAL Meierijstad met betrekking tot de voortdurende verkeersdrukte op de Erpseweg. LOKAAL is van mening dat ingrijpen noodzakelijk is om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Met de groei van woningen en bedrijvigheid is de verkeersintensiteit op de Erpseweg de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. De honderden woningen in Veghels Buiten en uitbreidingswijk De Bolst in Erp zorgen voor een aanhoudende stroom van verkeer. LOKAAL zal het College oproepen en aansporen om haast te maken met structurele integrale verkeersoplossingen.

Vragen over afsluiting toegangsroute Steinsedijk

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 08-05-2024 11:44

Toon van der Stok, gemeenteraadslid Gemeente Belang Krimpenerwaard heeft vragen aan het college gesteld over de voorgenomen afsluiting van de toegangsroute naar de Steinsedijk in Haastrecht.

In het Algemeen Dagblad editie Groene Hart stond op vrijdag 3 mei het bericht dat de gemeente Oudewater van plan is het buitengebied van Hekendorp, bijvoorbeeld de Hekendorpse Buurt en de Opweg te sluiten voor vrachtverkeer.

Dit heeft voor de bewoners van Haastrecht en de Steinsedijk in het bijzonder nogal wat consequenties. De route via Hekendorp is namelijk een van de drie toegangsroutes voor de Steinsedijk. Voor grotere vrachtwagens geldt zelfs dat het een van de twee routes is. Dit betekent dat vrachtverkeer met de bestemming Steinsedijk, of de wijk Stein alleen nog via de westzijde van de Steinsedijk en dwars via de wijk Goverwelle hier kan komen. Zeker voor de bedrijven gevestigd aan de oostzijde of de boeren die hier land in gebruik hebben, betekent dit een enorme omrijroute. Waar mogelijk zullen deze via het centrum van Haastrecht de Steinsedijk proberen te bereiken. Terwijl bewoners hier nu al last hebben van het zware verkeer.

Ook vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is de afsluiting een ongewenste situatie, want de Steinsedijk is ook voor veel schoolgaande kinderen een doorgaande fietsroute. Zij krijgen dus te maken met veel meer zwaar verkeer.

Onderstaand de vragen die aan het college gesteld zijn.

Op welke wijze is de gemeente Krimpenerwaard betrokken geweest bij deze besluitvorming?

Is het college bereid om in overleg te gaan met de gemeente Oudewater om verkeer met de bestemming Steinsedijk Oost ook te rekenen tot bestemmingsverkeer? En welke middelen worden hiervoor ingezet?

Op welke termijn zal dit overleg plaats vinden?

Onderschrijft het college hiermee de extra noodzaak om in Haastrecht een tweede brug aan te leggen?

Hoe zorgt de gemeente ervoor dat de Steinsedijk bereikbaar blijft met het noodzakelijk vrachtverkeer?

Video’s Woordvoering: VERVOLG BUSLIJNEN…. Het college heeft de belangen vanuit Den Helder niet goed behartigd

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 08-05-2024 10:02

En dan kom ik nu bij de nieuwe. locatie aan de Luchthavenweg. Zij spreken uit dat de. toegangsweg van en naar Den Helder Airport voor al het bestemmingsverkeer afslaand,dus remmend verkeer voor de bocht van twee zijden en optrekkend verkeer in de

beide richtingen vanaf Den Helder Airport.Dit kan een spanningsveld zijn.

Vervolgvragen over verkeer Constantijn Huygensstraat

Gouda Vitaal Gouda Vitaal Gouda 08-05-2024 05:38

Eerder heeft de fractie van Gouda Vitaal met technische vragen zich tot het college, de antwoorden op deze technische vragen gaven aanleiding tot nieuwe vragen. Met onze waarneming hebben wij vastgesteld dat er met grote regelmaat zware vrachtauto’s door de Constantijn Huygensstraat rijden, waar volgens uw antwoord op onze vragen geen voertuigen dan 20 ton en langer dan 10 meter mogen rijden. Ook zijn er vooral in de avond- en nachtelijke uren veel zeer snel rijdende personenauto’s en scooter die door de Constantijn Huygensstraat rijden.

Conform artikel 39 van het Reglement van Orde heeft de fractie van Gouda Vitaal daarom volgende

Hoeveel keer is er het laatste halfjaar een ontheffing verleend voor vrachtwagens langer dan 10 meter en zwaarder dan 20 ton door de Constantijn Huygensstraat te rijden? Antwoord graag met vermelding van tijdstip en aantal.

Hoeveel keer is er het laatste halfjaar gehandhaafd op voertuigen die langer dan 10 meter en zwaarder zijn dan 20 ton die gebruik maakte van de Constantijn Huygensstraat? Antwoord graag met vermelding van tijdstippen en datum?

Hoe vaak is er het laatste halfjaar gehandhaafd op snelheid en gevaarlijk rijgedrag in de Constantijn Huygensstraat? Antwoord graag met vermelding van tijdstippen en datum?

Is er capaciteit voldoende om te handhaven op het verbod van voortuigen langer dan 10 meter en zwaarder dan 10 ton? En zo ja, kunnen we die capaciteit niet beter inzetten op onderwerpen waar het echt onvermijdelijk is, en het door fysieke beperkingen en cameratoezicht onmogelijk maken dat voortuigen van vrachtwagens langer dan 10 meter en zwaarder dan 20 ton door de Constantijn Huygensstraat te rijden?

Waarom geen fysieke beperkingen in de Constantijn Huygensstraat, fysieke beperkingen die het ook onmogelijk maken dat personenauto’s met hoge snelheid door de straat kunnen rijden? Onze fractie denkt dan aan bloembakken of ander groen zoals meer bomen, zodat de Constantijn Huygensstraat meer groen krijgt wat ook een functie heeft. Graag een antwoord met een motivatie waarom het niet mogelijk is om obstakels te plaatsen zodat de snelheid terug gebracht kan worden van het verkeer.

Ondergetekende verzoekt om een schriftelijke beantwoording op bovenstaande vragen binnen dertig

Hoogbouw in de stad (locatie Oving)

Swollwacht Swollwacht Zwolle 06-05-2024 11:48

Een nieuwbouwproject met maar liefst 90 woningen, verdeeld over twee gebouwen (hoogbouw), is een feit! De appartementen zijn vooral bedoeld voor Zwollenaren (starters en senioren) om de lokale doorstroming te bevorderen. Een erg mooie ontwikkeling voor Zwolle! En eentje die precies past bij ons verkiezingsprogramma waarin wij pleiten voor voorrang voor Zwollenaren!

BEHOUD BUSHALTES IN DE REGIO

SP SP Heerhugowaard 03-05-2024 17:11

https://dijkenwaard.sp.nl/nieuws/2024/05/behoud-bushaltes-in-de-regio

Vanaf juli 2024 gaan er weer minder bussen in in de regio rijden. En worden haltes verwijderd.

In Dijk en Waard lijkt 't nog mee te vallen. Maar met iedere versobering verdwijnen er ook doorrreis mogelijkheden. Bent u daar ook mogelijk de dupe van? Kijk op deze site en geef uw mening! https://alkmaar.sp.nl/form/petitie-behoud-buslijnen

Zie ook: Acties

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.