Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen inzichtelijk

13 documenten

Gemeentebelangen accepteert verhoging afvalstoffenheffing voor inwoners niet.

Gemeentebelangen Gemeentebelangen D66 Pijnacker-Nootdorp 01-11-2019 09:26

Gemeentebelangen accepteert verhoging afvalstoffenheffing voor inwoners niet.

Posted on

De fractie van Gemeentebelangen vindt het onacceptabel dat inwoners moeten betalen voor de hogere kosten van het afvalverwerkingsbedrijf Avalex. Volgens de begroting 2020 van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, die de gemeenteraad deze en volgende week behandelt, is er sprake van een verhoging van deze kosten met ongeveer 1 miljoen euro. Een groot deel van deze kosten had Avalex, en dus ook het college, kunnen voorzien. Het College wil deze hogere kosten verhalen op de inwoners, door de afvalstoffenheffing per huishouden in 2020 met 20% te verhogen. In het hoofdlijnenakkoord, dat aan het begin van deze raadsperiode door de politieke partijen en het college is opgesteld, is de afspraak gemaakt dat de lasten voor onze inwoners zouden dalen. Dit is hier dus duidelijk niet het geval. Dat de afvalstoffenheffing iets zou stijgen door inflatie is begrijpelijk, maar een stijging van rond de 60 euro per huishouden is onacceptabel, vindt Gemeentebelangen. Gemeentebelangen vraagt het College van Burgemeester en Wethouders daarom terug te gaan naar Avalex om deze verhoging ongedaan te maken. Avalex zou deze tegenvaller binnen zijn eigen budget moeten oplossen en niet domweg doorschuiven naar de aangesloten gemeenten. De inwoners was nota bene een daling van de belasting beloofd! Gemeentebelangen wil de stijging van de afvalstoffenheffing daarom uit de begroting halen. Mocht dat, om welke reden dan ook, niet lukken dan stemt Gemeentebelangen tegen deze begroting. De rechtsvorm van Avalex is een gemeenschappelijke regeling. Dat houdt in dat de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Wassenaar, Delft, Rijswijk, Midden-Delfland en Leidschendam-Voorburg eigenaar zijn van dit bedrijf. Wethouders van die gemeenten vormen samen het bestuur. Namens onze gemeente zit wethouder Hennevanger (D66) in het bestuur.

Dit bericht is gepost in Laatste nieuws. Bookmark de link.

Geen steun Gemeentebelangen voor starterslening

Inbreng fractievoorzitter Ina Mantjes bij de begrotingsbehandeling 2020 op 5 november 2019

11-10-2019: De Schroef

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 11-10-2019 07:51

Burgerinitiatief wil multifunctioneel sport- en recreatiepark

Het plan Dillenburg nadert zijn voltooiing. Momenteel wordt de Prins Hendrikstraat ter hoogte van het recreatiepark De Schroef omgetoverd tot een fietspad en wordt Dillenburg en recreatiepark als het ware aaneen gesmeed. Sporthal Dillenburcht wordt direct aan het recreatiepark gelinkt en zo kunnen er allerlei kruisbestuivingen plaats gaan vinden. Daarnaast loopt er al enige tijd een zgn. burgerinitiatief om het sport- en recreatiepark De Schroef zelf aan te pakken en om te toveren tot een multifunctionele (sport-)accommodatie.

Het eerste initiatief kwam oorspronkelijk van atletiekvereniging DAK, maar andere bij het park betrokken partijen sloten zich al snel aan en in februari van dit jaar werd er een intentieovereenkomst gesloten. Deelnemers: DAK, MHCD, stichting De Schroef, Stichting De Burcht en het Gezondheidscentrum Drunen. Ook met het d’Oultremontcollege zijn gesprekken gevoerd.

In de intentieovereenkomst wordt het belang benadrukt van een “open en multifunctionele leefomgeving, die bijdraagt aan een samenleving waarin iedereen kan meedoen en zich ontplooien”. Door de ruimte geschikt te maken voor diverse doelgroepen en disciplines zoals zorg, onderwijs, natuur en sport kan het initiatief een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven in de gemeente. Het initiatief werd mede ondersteund door Rabobank; die maakte de inhuur van NOC*NSF en Sport Service Noord-Brabant financieel mogelijk om het initiatief verder op te starten.

Maar het verder brengen van dit initiatief is een complex probleem, dat de verenigingen zelf niet goed kunnen organiseren. Zij hebben hulp nodig en komen dan vanzelf terecht bij de gemeente, die ook eigenaar van het park is. De verenigingen hebben behoefte aan externe ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van dit initiatief en gemeentelijke ondersteuning bij het verdere proces. Het college van Heusden heeft enkele weken geleden besloten om het burgerinitiatief verder te ondersteunen. De gemeente heeft een extern adviesbureau ingeschakeld en daarvoor ook gelden ter beschikking gesteld, vooralsnog is een budget van ruim 35.000 euro beschikbaar en daarnaast dan nog de inzet van ambtelijke capaciteit. De gemeenteraad moet weliswaar nog met dit budget instemmen (via de eerstvolgende bestuursrapportage komt dit aan de orde), maar het college verwacht hier kennelijk geen problemen omdat het initiatief prima past in het gemeentelijk gezondheidsbeleid.

Inmiddels ligt er een stappenplan, opgesteld door het externe bureau Kragten. In dat stappenplan worden 4 fasen onderscheiden. De eerste fase is de analysefase, waarin de huidige situatie wordt geïnventariseerd en geanalyseerd met wensen en gedachten voor de toekomstige ontwikkeling. In deze fase worden gesprekken met alle betrokken partijen gevoerd. Resultaat van deze fase wordt een analysedocument. De tweede fase is de Verkenningsfase, waarin gesproken gaat worden met de initiatiefnemers, gemeente en Bureau Kragten. Ook volgen er gesprekken met diverse betrokken partijen en potentiële gebruikers.

Dat alles moet leiden tot een zgn. masterplan met een programma van eisen en wensen (fase 3), gevolgd door het maken van een masterplan in fase 4 met een uitgewerkt projectplan. Voor de uitvoering van dat projectplan zullen waarschijnlijk ook geldmiddelen nodig zijn; in de begroting van de gemeente zijn echter nog geen middelen voor dit doel opgenomen. Maar hopelijk komen de initiatiefnemers (want die blijven in het gehele proces een grote rol spelen), samen met bureau Kragten en de gemeente, tot zo’n goed en ook betaalbaar plan, dat de gemeenteraad daar niet omheen kan en dan zal er voor de financiering ook wel een oplossing bedacht worden.

Drunen, vrijdag 11 oktober 2019

Kees Musters

20-09-2019: Begroting 2020

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 21-09-2019 07:59

Afgelopen dinsdag beleefden we weer de derde dinsdag van september ofwel Prinsjesdag: de traditionele opening van het parlementaire jaar met de troonrede en de aanbieding van de miljoenennota. In de gemeentelijke politiek gaat het allemaal iets minder ceremonieel: in de wekelijkse collegevergadering wordt de begroting vastgesteld, althans het voorstel van het college aan de raad, en vervolgens zal na uitgebreide studie en voorbereiding de begroting begin november in de raad worden behandeld.

De begroting 2020 is sluitend met een bescheiden overschot van 289 duizend euro. De totale uitgaven zijn begroot op ruim 122 miljoen. Veel van wat er in die begroting 2020 staat is geen verrassing meer. Immers bij de vaststelling van de Voorjaarsnota (VJN) zijn de belangrijkste plannen al vastgesteld. Zo werd in de VJN al uitgegaan van een kostenstijging in het Sociaal Domein van 1 miljoen euro. Dat bedrag blijkt nu nog hoger uit te komen op ruim 1,2 miljoen. Daar zijn voornamelijk twee oorzaken voor aan te wijzen. Op de eerste plaats de kosten van de hulp bij het huishouden stijgen met 250 duizend euro (meer cliënten, hogere tarieven). Belangrijkste oorzaak is echter de Jeugdzorg die 742 duizend euro duurder uitvalt dan in de begroting 2019. Ook hier meer cliënten die zorg nodig hebben en hogere tarieven als gevolg van indexering. Voor de toenemende kosten van de Jeugdzorg krijgt de gemeente (gelukkig) wel compensatie via extra gelden in het Gemeentefonds, maar dan nog moet er geld bij. Nou heeft dat voor de gemeente Heusden geen directe invloed op het begrotingsresultaat omdat overschotten en tekorten vooralsnog via de Reserve Sociaal Domein worden verrekend en in dat potje zit voorlopig nog wel wat geld. In dit lopende jaar (2019 dus) zal er naar verwachting 1,3 miljoen uit dat potje gehaald worden en dan blijft er nog 5,8 miljoen over. We kunnen dus nog wel even vooruit, maar bij dit soort bedragen is de reserve snel opgesoupeerd.

De financiële situatie in de gemeente Heusden is goed te noemen, al zijn er wel de nodige risico’s zoals bijvoorbeeld de nog steeds veel te grote grondpositie en de daarmee samenhangende schulden. Geluk bij een ongeluk daarbij is dat de rente al tijden op een historisch laag niveau staat, reden waarom bijvoorbeeld de rekenrente in de bouwgrondexploitatie verlaagd kon en zelfs moest worden. Die rekenrente is nu bepaald op 1,4% (was 1,75%) en daardoor ontstaat er voor 2020 een rentevoordeel van bijna een ton.

In 2020 zou de uitvoering van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) moeten beginnen. In de begroting is daarvoor inmiddels 18 miljoen opgenomen. Verder is er nog een extra bedrag van 2,5 miljoen opgenomen voor de zgn. mitigerende maatregelen in de verkeersstructuur. Daar bovenop komt nog een bedrag aan kapitaallasten van 200 duizend euro voor de uitvoering van plannen die zullen voortvloeien uit het nog vast te stellen Verkeers- en Vervoersplan, waar momenteel aan gewerkt wordt. Bovendien wordt er ook nog eens 500 duizend euro per jaar uitgetrokken voor extra onderhoud aan de wegen. Er wordt dus veel aandacht gegeven aan de verdere ontwikkeling van de infrastructuur in Heusden.

Verder is er 600 duizend ingeboekt voor renovatie van de Doeverensche Sluis. Zoals elk jaar wordt er ook in 2020 een bedrag van 500 duizend uitgetrokken voor Duurzaamheidsbeleid. Dit bedrag zal o.a. ingezet worden voor verduurzaming van Die Heygrave. Voor uitvoering van de Investeringsagenda Sport is jaarlijks 100.000 euro beschikbaar; voor investeringen in sportaccommodaties staat al een jaarlijkse investering van 70 duizend euro opgenomen.

Een ander belangrijk punt in de begroting is het reserveniveau van de gemeente. Want geld uitgeven ten laste van de reserves is makkelijk, maar op de lange termijn kun je dat niet volhouden. Wat dat betreft kunnen we opnieuw concluderen dat de reservepositie redelijk op peil blijft. De Algemene reserve blijft de komende jaren ruimschoots op het gewenste niveau van 10 miljoen.

Tot slot de lokale lasten. De meeste tarieven worden verhoogd met 1,4% inflatiecorrectie. Dat geldt ook voor de OZB. Voor een gemiddeld huishouden gaat het te betalen bedrag omhoog van 305 euro in 2019 naar 311 euro in 2020. De tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing worden echter extra verhoogd, dit in verband met kostenstijgingen. Een gemiddeld huishouden is in 2020 een bedrag van ruim 200 euro kwijt aan afvalstoffenheffing; in 2019 was dat nog 184 euro. De rioolheffing wordt verhoogd van 173 in 2019 naar 184 euro in 2020. Daarmee is een gemiddeld huishouden in 2020 bijna 700 euro kwijt aan de belangrijkste drie lokale heffingen, een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2019.

Drunen, vrijdag 20 september 2019

Kees Musters

Voorstel Gemeentebelangen om de metro vaker te laten rijden door de raad overgenomen.

Gemeentebelangen Gemeentebelangen CDA Pijnacker-Nootdorp 26-04-2019 16:12

Voorstel Gemeentebelangen om de metro vaker te laten rijden door de raad overgenomen.

Posted on

Tijdens de raadsvergadering van 17 april diende raadslid Bianca van Petegem namens Gemeentebelangen een voorstel in om de metro vaker te laten rijden. Zij werd hierbij gesteund door Eerlijk Alternatief en het CDA. Het voorstel werd met meerderheid van stemmen aangenomen. Het voorstel was bedoeld om de strategische agenda van de Metropoolregio (MRDH) aan te passen. In deze strategische agenda van de MRDH staat vermeld dat men werkt aan: “Verhoging van de capaciteit van RandstadRail-sporen tussen Den Haag Laan van NOI en Leidschenveen en het aanleggen van een keerspoor bij Pijnacker-Zuid”. Het gedeelte tussen Leidschenveen en Pijnacker Zuid wordt niet genoemd. Onze gemeente heeft altijd aangegeven voorstander te zijn van een frequentieverhoging over de gehele lijn, dus van Den Haag tot Rotterdam en terug. De komende periode groeit onze gemeente qua inwoneraantal en dat geldt ook voor onze buurgemeenten. Een goed werkende metro (E- lijn) is essentieel om mensen te vervoeren tussen Rotterdam en Den Haag en om aan te sluiten op de busverbindingen tussen Delft en Zoetermeer. “Door de metro op het hele traject vaker te laten rijden, kunnen we de problemen door groei van het aantal inwoners voorkomen en overvolle metro’s zoals nu soms al het geval is, tegengaan”, aldus raadslid Bianca van Petegem van Gemeentebelangen.

Dit bericht is gepost in Laatste nieuws. Bookmark de link.

Misbruik en oneigenlijk gebruik gemeentelijke regelingen

Geen steun voor amendement Gemeentebelangen tegen “blauwe molens” Kruithuisweg/ Laan van Ruyven.

05-04-2019: Regionale samenwerking

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 05-04-2019 07:05

Strategische agenda voor Hart van Brabant

Afgelopen woensdag was er een informatiebijeenkomst in Loon op Zand over de nieuwe Strategische Meerjaren Agenda 2019-2023 (SMA) van de regio Hart van Brabant. Die agenda zal binnenkort vastgesteld worden door het Algemeen Bestuur van de regio, waartoe ook de gemeente Heusden behoort. Maar voor het zover is mogen de negen gemeenteraden ook nog hun zegje doen. Binnenkort is er een zgn. Verenigde Vergadering van die negen gemeenteraden waarin raadsleden met moties nog voorstellen kunnen doen tot wijziging van het nu voorliggende concept SMA. Afgelopen woensdag dus een eerste bijeenkomst voor de raadsleden waarbij ze zich konden informeren over de inhoud van het concept dat nu voorligt.

Het is pas de tweede SMA die op deze manier wordt vastgesteld. De bedoeling is nu dat dit elke vier jaar gaat gebeuren in het jaar na de gemeenteraadsverkiezingen. De nieuwe colleges zijn dan gevormd, de nieuwe raadsprogramma’s zijn vastgesteld en een en ander kan dan worden vertaald naar de regio. De regio Hart van Brabant onderscheidt bij haar activiteiten drie programma’s: Mens en Samenleving, Leefomgeving en Milieu en Economie. Bij elk van die drie programma’s worden in de SMA doelen, activiteiten en indicatoren vermeld. En met name de vermelding van die indicatoren is nieuw. Men probeert het beleid te monitoren, maar dan moet je wel iets meetbaars hebben om eventuele resultaten van beleid te kunnen vaststellen. De missie van de regio is “Duurzaam in ontwikkeling”. Het gaat niet alleen om economische groei; ecologische groei en sociale groei zijn minstens zo belangrijk. Hart van Brabant wil dé regio van Nederland zijn waar duurzame groei door innovatie de standaard is. De hele SMA is dan ook doorspekt met termen als innovatie, duurzaamheid, smart industry etc. etc. Om de effecten van het beleid te meten wil men gebruik maken van de zgn. Telos-benadering, een onderzoekssystematiek die ontwikkeld is door het Brabants Centrum voor duurzame ontwikkeling, een centrum dat gelieerd is aan de Tilburgse Universiteit. Zoals gezegd, het gaat niet alleen om economische ontwikkeling, zaken als gezondheid, onderwijs, sociale contacten, goed bestuur en culturele identiteit zijn ook van belang. Het gaat niet alleen om economisch kapitaal, maar ook om sociaal-cultureel kapitaal en ecologisch kapitaal. De Nederlandse gemeenten scoren op die Telos-ladder 40 tot 56 (punten). De gemeenten in de regio Hart van Brabant scoren gemiddeld 47; de score voor onze gemeente Heusden staat momenteel (in 2018) op 52,0; Heusden scoort dus opvallend goed als het om een duurzame ontwikkeling gaat. Landelijk gezien staat Heusden op de 85

De nieuwe SMA houdt natuurlijk rekening met nieuwe ontwikkelingen in de moderne samenleving. Die nieuwe ontwikkelingen doen zich voor op alle beleidsterreinen en gaan bijzonder snel. Denk bijvoorbeeld aan de voortgaande digitalisering en dataficatie (nu al de vierde industriële revolutie genoemd), de transformatie van het sociaal domein en de verduurzaming.

De ontwikkeling rondom digitalisering en de dataficatie biedt enorme kansen voor met name ICT-gerelateerde bedrijven, maar er zijn ook zorgen, bijvoorbeeld m.b.t. de privacy en gezondheid.

Binnen het sociaal domein is de zorg een belangrijk aandachtspunt: de vergrijzing slaat toe en er komen steeds minder zorgplekken en bedden beschikbaar waardoor wachtlijsten ontstaan. Gemeenten worden zo gedwongen om goed na te denken over de organisatie van zorg en ondersteuning. Dit geldt met name ook voor de Jeugdzorg.

En wat de verduurzaming betreft: er is sprake van een groeiend klimaatbewustzijn. Kabinetsbeleid is erop gericht om in 2050 energieneutraal te zijn en de klimaatadaptatie schreeuwt om maatregelen. Klimaatbeleid gaat verder dan de bestaande gemeentegrenzen. De regio is vaak het schaalniveau voor effectieve en efficiënte maatregelen. Bovendien richten overheid en de Europese Unie zich met subsidieregelingen vaak tot de regio’s en kunnen gemeenten daar geen of veel moeilijker een beroep op doen. Ook hier is de regio dus het schaalniveau waarop beleid gevoerd moet worden.

Zoals gezegd: de nieuwe Strategische Agenda voor de komende vier jaren wordt in de komende maanden vastgesteld. Afgelopen woensdag was er voor de raadsleden een eerste aftrap. Binnenkort volgt die Verenigde Vergadering (eind mei) en daarna zal het Algemeen Bestuur van de regio de Strategische Agenda definitief vaststellen. In de komende weken zal ik zeker nog op de inhoud van de Agenda terug komen.

Drunen, vrijdag 5 april 2019

Misbruik en oneigenlijk gebruik gemeentelijke regelingen

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 01-04-2019 08:26

Misbruik en oneigenlijk gebruik gemeentelijke regelingen

Posted on

Ina Mantjes zei hier op 21 maart 2019 het volgende over: Zoals in het raadsvoorstel staat vermeld, gaat het bij het M&O-criterium in het bijzonder om vast te stellen dat in de organisatie effectieve maatregelen zijn getroffen om misbruik te voorkomen/op te sporen en dat de geldende regelgeving duidelijk, actueel en handhaafbaar is. Daarom worden per proces maatregelen op maat getroffen om misbruik en oneigenlijk gebruik zo veel mogelijk te voorkomen. Op zich een prima nota, maar onze fractie is wel verbaasd over het feit dat juist voor een risicovolle onderwerp als inkoop en aanbesteding er geen specifiek M&O-beleid is opgenomen, terwijl er meestal sprake is van een aanzienlijk financieel belang. Wij kunnen nu niet beoordelen of de interne controle op transacties de juistheid en de volledigheid voldoende wordt gewaarborgd. Juist de VNG geeft aan dat het voor gemeenten belangrijk is om een professioneel inkoop- en aanbestedingsbeleid te hebben omdat het de gemeente helpt om een doelmatig inkoper te zijn. Al in 2010 heeft de VNG hierover een convenant gesloten met de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het doel van het aanvullend beleid is om richting te geven aan de aanbestedingspraktijk, een verdere professionalisering te ondersteunen en meer uniformiteit tussen gemeenten te bevorderen. Binnen dit kader heeft de VNG het raamwerk VNG Model Inkoop- en aanbestedingsbeleid ontwikkeld. Onze fractie zou graag zien dat onze gemeente het aanvullend beleid zou uitvoeren. Onze vraag is dan ook of de door onze gemeente genomen maatregelen in lijn zijn met het beleid van de VNG.

Dit bericht is gepost in Laatste nieuws. Bookmark de link.

Voorstel Gemeentebelangen om de metro vaker te laten rijden door de raad overgenomen.

08-02-2019: Veiligheidsregio

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 08-02-2019 08:17

Verdere regionalisering brandweer gaat veel geld kosten

Het was voor raadsleden in Brabant de week van de regio, zo lijkt het wel. Afgelopen dinsdag een regionale bijeenkomst van de regio Hart van Brabant en een dag later een bijeenkomst in Oss voor de gemeenteraadsleden van veiligheidsregio Noordoost-Brabant. Op beide dagen ging het over het klimaatbeleid en de energietransitie, zoals dat zo mooi heet, maar in Oss ging het ook over de verdere regionalisering van de brandweer. En die verdere regionalisering gaat flink wat geld kosten, zo bleek uit de presentaties.

De Veiligheidsregio Noordoost-Brabant is een samenwerkingsverband van 17 gemeenten; het gebied strekt zich uit van onze gemeente Heusden, helemaal aan de westrand van het gebied, tot aan de gemeente Cuijk aan de oostkant; centrumstad is Den Bosch. Die 17 gemeenten betalen in 2019 nog een totale bijdrage van ruim 31 miljoen, in 2020 zal dat volgens de nu voorliggende beleidsnota oplopen tot 35,5 miljoen, een stijging van meer dan 14%. En voor volgende jaren is nog een verdere stijging voorzien. Belangrijke oorzaken van die wel zeer forse stijging zijn o.a. een indexering van de kosten met 8,5 ton (2,7%) en een teruglopende overheidssubsidie die door de gemeenten gecompenseerd moet worden (ruim 5 ton). Maar er zijn nog twee andere belangrijke oorzaken en die liggen vooral in de verdergaande regionalisering van de brandweer.

Die regionalisering van de brandweer is al een aantal jaren geleden ingezet. Uitgangspunt daarbij is dat alle inwoners van de regio recht hebben op dezelfde veiligheidszorg. Dat is alleen betaalbaar als bepaalde taken in regionaal verband worden opgepakt. Dat betekent dan logischerwijs ook dat de kosten van die regionale aanpak over alle inwoners gelijkmatig verdeeld worden, m.a.w. alle deelnemende gemeenten betalen een zelfde bedrag per inwoner. Voor 2020 komt dat bedrag uit op € 54,257. U kunt dan zelf wel uitrekenen wat dat betekent voor een gemeente als Heusden met ruim 43.000 inwoners.

De regionalisering van de brandweer is zoals gezegd al een aantal jaren geleden in gang gezet en komt nu in de laatste fase. Er wordt nu gesproken over de huisvesting van de brandweer in de diverse gemeenten. De bedoeling is dat alle gemeentelijke kazernes in eigendom worden overgedragen aan de regio. Uitgangspunt daarbij is dat alle huidige kazernes gewoon in gebruik blijven en dat die in goede onderhoudsstaat worden overgedragen aan de regio. Niet op basis van taxatiewaarde of WOZ-waarde o.i.d.; men heeft gekozen voor een genormeerde overnamewaarde. De prijs waartegen de kazernes worden overgedragen wordt volledig gebaseerd op een groot aantal gebruiksnormen. Voor sommige gemeenten pakt dat goed uit; voor andere gemeenten ontstaat een meer of minder groot nadeel. De totale overnamewaarde van de 39 aanwezige kazernes komt uit op 17,5 miljoen euro en dat is aanzienlijk minder dan de WOZ-waarde van die kazernes want die is 35 miljoen. Die overname moet door de regio betaald worden uit een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

Verder wil men ook nog komen tot een centrale huisvesting van vrijwel alle medewerkers en bedrijfsfuncties van de veiligheidsregio in Den Bosch. Momenteel huurt de regio nog een pand in Den Bosch, maar die huurovereenkomst loopt af. Naast de centrale huisvesting in Den Bosch komt er een nevenvestiging in de driehoek Mill-Uden-Zeeland t.b.v. werkplaatsen en logistieke processen. De totale kosten van deze nieuwbouw zijn geraamd op 24,5 miljoen. De huur, die men momenteel betaalt voor het huidige pand, komt uiteraard te vervallen, maar dat weegt niet op tegen de extra kosten van de nieuwbouw. De extra kosten zullen vanaf 2020 dan ook leiden tot een verdere stijging van de inwonerbijdrage.

Tot slot is er nog een belangrijke oorzaak voor de kostenstijgingen: er moet een zgn. calamiteiten-coördinator komen, in het moderne brandweerjargon een “caco”. Dat is een wettelijke verplichting waaraan de veiligheidsregio nu nog niet voldoet. Als er een groot incident is, dan moet er binnen 5 minuten iemand zijn die leiding kan geven aan de meldkamerprocessen en die ook in staat is om een correct eenduidig beeld van het incident te vormen t.b.v. die meldkamers. Een dergelijke functionaris moet 24/7 paraat zijn. De regio Noordoost-Brabant wil deze functionaliteit invullen, samen met de regio Brabant-Zuidoost, waardoor de kosten nog enigszins gedrukt worden, maar toch is voor deze zogenoemde Caco-functionaliteit 327.000 euro per jaar uitgetrokken. En ook dat bedrag moet uit de inwonerbijdrage betaald worden.

Uit een onderzoek vorig jaar is gebleken dat de regio Noordoost-Brabant in vergelijk met andere regio’s in Nederland verreweg de laagste bijdrage per inwoner had. Het ziet er nu naar uit dat we die achterstand razendsnel aan het inhalen zijn. Vraag daarbij blijft: is het allemaal nou echt zo nodig, want het is wel gemeenschapsgeld dat de regio uitgeeft. Je kunt je daarbij makkelijk verschuilen achter het begrip veiligheid, want daar kun je niet tegen zijn en veiligheid mag best geld kosten. Maar er zijn wel grenzen.

Kees Musters

Drunen, vrijdag 8 februari 2019

19-12-2018: Terugblik Raadsvergadering 18 december

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 19-12-2018 08:57

Eerste raadsvergadering burgemeester Van Hees

Na de installatievergadering op 12 november jl. is de nieuwe burgemeester Willemijn van Hees aan de slag gegaan en gisteren (dinsdag 18 december) mocht zij dan haar eerste raadsvergadering in Heusden voorzitten. Bij haar eerste optreden als raadsvoorzitter meteen een leuk moment: afscheid van de twee jeugdburgemeesters van 2018 en verwelkoming van de twee nieuwe jeugdburgemeesters, maar daarna kwam ook het serieuze werk. Op de agenda enkele belangrijke agendapunten zoals de Tweede Bestuursrapportage en het bestemmingsplan Buitengebied 4

herziening. Met name bij de behandeling van dat bestemmingsplan werd langdurig stilgestaan. De gehele procedure die er aan vooraf ging verdiende dan ook niet de schoonheidsprijs. Na de nodige discussies over en weer en waarbij de wethouder wederom beterschap beloofde als het om de publicatie van dit soort voorstellen gaat ging de raad unaniem akkoord met het raadsvoorstel. Zoals overigens alle voorstellen unaniem werden aangenomen en dat gebeurt ook niet altijd.

Het integraal Veiligheidsplan werd door de burgemeester zelf behandeld en kon ook op algemene instemming rekenen. Nog wel discussie over de vraag of dit plan nou wel zo integraal is als de naam doet vermoeden, maar het is een regionaal plan voor de 6 gemeenten in het basisteam Meierij en de lokale accenten die Heusden zelf daarbij plaatst zoals een extra buitengewoon opsporingsambtenaar worden niet in dat regioplan opgenomen. Inhoudelijk was er nauwelijks commentaar op het regioplan.

Het grondbeleid kwam ook uitvoerig aan de orde, de voorgestelde grondprijzen vormden eigenlijk geen probleem, wel werd er gediscussieerd over de wijze waarop de residuele grondprijs bij nieuwprojecten nou precies tot stand komt en over de beleidsregel nieuwbouwwoningen op eigen grond. Die regel kwam overigens ook al ter sprake bij het bestemmingsplan Buitengebied. De beleidsregel geeft aan dat aan initiatieven van particulieren om een woning op eigen grond te bouwen in principe wordt meegewerkt, maar dan wel maximaal één woning per perceel. In genoemd bestemmingsplan wordt echter meegewerkt aan een plan met twee nieuwbouwwoningen en daar ontstond al twijfel aan een goede toepassing van de beleidsregel. Anderen vroegen zich af of we die beleidsregel überhaupt wel moeten blijven toepassen. De regel komt eigenlijk uit de crisisjaren waarin gemeentelijke bouwplannen maar zeer moeizaam van de grond kwamen. De gemeente wilde toen particuliere plannen zoveel mogelijk beperken om het eigen woningbouwprogramma en de eigen grondexploitatie niet te benadelen. Een motie van Gemeentebelangen waarin werd gesteld dat particuliere woningbouw op eigen grond toch mogelijk moest blijven werd destijds door de gemeenteraad aangenomen. Later werd dat beleid in een beleidsregel geformaliseerd. Maar we leven nu in andere tijden waarbij de woningbouw weer op volle toeren draait en het is de vraag of die beleidsregel in deze vorm wel gehandhaafd moet blijven.

Ook bij de Jeugdzorg werd uitvoerig stilgestaan. Wethouder Peter van Steen (foto boven) gaf in een uitvoerig betoog aan dat er nog altijd veel onzekerheden bestaan over de werkelijke kosten van de jeugdzorg in de regio Hart van Brabant en als onderdeel daarvan in onze gemeente Heusden. Natuurlijk wil iedereen, en zeker college en raad, dat er zo snel mogelijk zekerheid komt over de werkelijke kosten en met name ook de vraag hoe die kosten beheersbaar gemaakt kunnen worden. Maar het beleid wordt gemaakt in de bestuurscommissie Jeugdzorg en die besluitvorming vraagt nog de nodige studie en onderzoek. De wethouder zegde toe de raad zo spoedig mogelijk te informeren zodra er meer informatie beschikbaar zal zijn.

Diverse voorstellen werden als een hamerstuk afgehandeld en dus goedgekeurd: voorbereidingskredieten kleedgebouw SC Elshout en renovatie atletiekbaan DAK, de locatiekeuze vervangende nieuwbouw twee basisscholen in Oudheusden, meerjarenonderhoud gemeentelijke gebouwen en een nieuwe legesverordening 2019. Een motie vreemd aan de orde waarin de regio Hart van Brabant wordt verzocht om weer een Verenigde Vergadering te organiseren, werd ook aangenomen en tot slot: Henk Melis, lid van onze partij, werd benoemd tot fractieondersteuner van de fractie Gemeentebelangen. Henk zal als fractieondersteuner o.a. optreden bij de informatievergadering Ruimte.

Drunen, 19 december 2018

Kees Musters

07-12-2018: Onderhoud gebouwen

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Heusden 07-12-2018 08:21

In de raadsvergadering van 18 december a.s. vraagt het college de raad om drie ton per jaar extra beschikbaar te stellen om het onderhoud van gemeentelijke gebouwen op peil te houden, een forse stijging van het budget. Dat budget gaat in een jaar tijd van ruim 9 ton naar ruim 1,2 miljoen per jaar en dat is zo op het eerste gezicht natuurlijk wel erg veel. Is dat onderhoud tot nu toe dan zo slecht geweest, zo kun je je dan afvragen. Welnu, dat blijkt toch niet het geval.

Elke vier jaren laat de gemeente de gemeentelijke gebouwen door een extern adviesbureau inspecteren en op basis van die inspectie wordt beoordeeld hoe het staat met de onderhoudstoestand van de gemeentelijke gebouwen. De laatste inspectie was in 2014, inmiddels al weer vier jaren geleden, en die inspectie heeft nu in 2018 weer opnieuw plaats gevonden. Conclusie van het inspectierapport is dat het huidige beleidsplan nog steeds voldoet en dat de kwaliteit van de gebouwen nog in orde is. Maar toch moet er voor de komende jaren extra geld beschikbaar gesteld worden. Mede op basis van deze inspectie is namelijk ook weer een Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) opgesteld en daaruit blijkt dat de gemeente op jaarbasis drie ton tekort komt om het onderhoudspeil van alle gemeentelijke gebouwen op peil te houden. Daarvoor zijn verschillende oorzaken aan te geven. Op de eerste plaats is het aantal gebouwen toegenomen (zo is zwembad het Run weer opgenomen) of vergen nieuwe gebouwen meer onderhoud zoals sporthal Dillenburcht. Een tweede belangrijke oorzaak is het prijsniveau: het oude budget was nog gebaseerd op het prijsniveau uit 2014, maar sindsdien is er nog al wat veranderd. Behalve de jaarlijkse inflatie zijn de prijzen anno 2018 ook aanzienlijk hoger omdat het in de bouwwereld als gevolg van gunstige economische ontwikkelingen veel drukker is geworden en de aanbestedingsvoordelen, die zich in het verleden nog wel voordeden, nu verdwenen zijn. Verder is ook de wet- en regelgeving strenger geworden, waardoor de gemeente meer moet doen om gebouwen “veilig en heel” te houden.

Die drie ton extra lijkt misschien veel, maar als je bedenkt dat het hier gaat om 96 gemeentelijke gebouwen, waarvan sommige erg duur in onderhoud zijn (denk alleen maar aan de twee gemeentehuizen en de gemeentewerf, de gemeentelijke sporthallen en diverse buitensportaccommodaties), dan valt het wellicht toch nog mee. Waarbij wel bedacht moet worden dat met verschillende zaken nog geen rekening is gehouden. Het onderhoud van de net gerenoveerde Voorste Venne is bijvoorbeeld nog niet opgenomen; hier moet nog een afzonderlijk onderhoudsplan voor opgesteld worden. Ook is de gemeente voornemens om het onderhoud van de gebouwen te verduurzamen en ook hiermee is nog geen rekening gehouden. Sterker nog, het college vraagt de raad om 50 duizend euro beschikbaar te stellen om een plan voor de verduurzaming van het onderhoud gemeentelijke gebouwen op te stellen. En dan zijn er nog diverse gebouwen waarbij men alleen rekening houdt met zgn. klachtenonderhoud. Dat wil zeggen dat men bij die gebouwen geen groot onderhoud pleegt maar alleen reageert op klachten m.b.t. het onderhoud van die gebouwen. Het betreft gebouwen die men op termijn mogelijk wil afstoten en waarbij groot onderhoud op dit moment daarom wordt uitgesteld. Dat geldt bijvoorbeeld voor de twee bibliotheken en de drie brandweerkazernes in onze gemeente.

Kortom, met die drie ton extra per jaar zal de gemeente in de komende jaren waarschijnlijk nog niet voldoende middelen hebben om al het gewenste onderhoud uit te voeren. Volgend jaar bij behandeling van de Voorjaarsnota zal er wel weer extra geld bij moeten. Want verloedering van gemeentelijke gebouwen is geen optie.

Kees Musters

Drunen, vrijdag 7 december 2018

Regionaal beleidsplan politie

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 06-12-2018 17:52

Op 15 november 2018 werd het regionaal beleidsplan van de politie van de eenheid Den Haag in de Raad oordeelsvormend behandeld. Fractievoorzitter Ina Mantjes heeft hierover het woord  gevoerd. De volgende punten werden door haar genoemd.

Allereerst heeft de fractie van Gemeentebelangen  de complimenten geven voor het regionaal beleidsplan 2019-2022 van de eenheid Den Haag van de politie.

In het beleidsplan werd de cijfermatige onderbouwing gemist. Beleid wordt immers onder andere gemaakt op grond van het criminaliteitsbeeld, dus op grond van de geregistreerde en niet geregistreerde criminaliteit. Wij hadden hier eerder schriftelijke vragen over gesteld en werden verwezen naar een website. Wij vinden dat onaanvaardbaar. De cijfers van de geregistreerde criminaliteit en uitkomsten van een eventuele slachtofferenquete behoren onderdeel te zijn van het beleidsplan.

Dat het in de eenheid Den Haag veiliger is geworden vinden wij plezierig om te vernemen, maar wij vragen ons af of dit niet te maken heeft met de afnemende aangiftebereidheid. Gemeentebelangen heeft eerder gepleit voor een project om de aangiftebereidheid te stimuleren, met name op het gebied van winkeldiefstal.  Wij hebben hier nogmaals aandacht voor gevraagd.

Tijdens de beeldvormende vergadering hebben wij een leidinggevende functionaris van de politie in de raadzaal gemist. Zonder de plaatselijke ambtelijke staf tekort te willen doen, gingen de vragen over specifieke politiezaken die toch het beste door de politie zelf beantwoord kunnen worden. Omdat het een regionaal plan betreft denken wij aan een vertegenwoordiging van de politie op districts- of eenheidsniveau.

Gemeentebelangen heeft eerder aangegeven dat wij de aanpak van ondermijning belangrijk vinden. Ook in onze gemeente vinden gevallen van ondermijning plaats en het is goed om hier de nodige aandacht aan te besteden. De ondersteuning van het RIEC is daarbij van groot belang.

Ook heeft Gemeentebelangen meerdere malen aangedrongen op de aanpak van cybercrime. Dat is niet alleen een zaak van de politie. Wij vonden voor ons pleidooi weinig gehoor bij het college en in de raad. Daarom zijn wij verheugd om te zien dat daar nu wel de nodige aandacht aan besteed gaat worden. De voorgenomen voorlichting aan burgers en bedrijven vinden wij een goede zaak.

De aanpak van terrorisme, extremisme en CTER kunnen wij ondersteunen.

Op het gebied van High Impact Crime hebben wij schriftelijke vragen gesteld of onze gemeente behoort tot de gemeenten met hardnekkige problemen op dit gebied.  In het beleidsplan wordt deze groep in het algemeen genoemd. Hierop hebben wij onvoldoende antwoord gekregen.

De fractie van Gemeentebelangen heeft regelmatig aangedrongen op het hanteren van de landelijke verdeelsleutel voor het aantal wijkagenten, 1 op de 5000 inwoners. Dat wij in het voorjaar van 2019 dit aantal gaan bereiken en de politie wordt uitgebreid met drie extra wijkagenten vinden wij een goede zaak.

In omliggende gemeenten hebben burgemeesters zich uitgesproken en zorgen geuit over de politiesterkte in hun gemeente, die onvoldoende zou zijn. Het is ons bekend dat de gemeente hier weinig invloed op heeft en dat dit een zaak in van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de nationale politie.  Wij hebben  de burgemeester gevraagd hier alert op te zijn en eventuele problemen met betrekking tot de politiesterkte tijdig te signaleren en binnen het overleg met burgemeesters in de eenheid te bespreken.

Tijdens de besluitvormende vergadering van 22 november is het beleidsplan met algemene stemmen aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.