Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

32 documenten

Raadspraat: Hoor de wind…

Houten Anders! Houten Anders! Houten 16-11-2022 22:49

16 november 2022

Het is half november en de herfst heeft zijn weg gevonden naar Houten. Het is koud, het regent, het waait en het is vroeg donker.

Na een zomer die warmer en langer was dan ooit, hebben we toch de thermostaat een graadje lager gezet. De nieuwe energietarieven hakken er flink in. Een zorg voor ons allemaal; kunnen we onze energierekening nog wel betalen?

Het is het onderwerp van de dag. Met de opening van het energiehuis in de bibliotheek is het nu eenvoudig voor inwoners om informatie te krijgen over isolatie, zonnepanelen en alles wat met energie te maken heeft. We waren bij de opening en zijn trots op alle vrijwilligers die hieraan meewerken.

In de gemeenteraad is energie vaak aan de orde. Er komen zonneparken in de gemeente die flink zullen bijdragen aan onze doelstellingen om in 2040 energieneutraal te zijn. In december zal definitief worden beslist over een vergunning voor Windpark Goyerbrug. De drie bestaande windmolens van Eneco zijn harder gaan draaien na een rechterlijke uitspraak.

De windmolens gaan heel veel energie opleveren die we hard nodig hebben. Voor direct omwonenden is dat niet prettig. De molens leveren overlast. Er zijn richtlijnen hoeveel geluid een molen mag maken, deze moeten per windpark worden vastgelegd. Ondanks deze richtlijnen zullen er altijd mensen zijn die hinder ondervinden.

Kunnen we het ons veroorloven om de windmolens minder te laten draaien vanwege deze hinder, of om geen nieuwe molens te plaatsen? Wij vinden van niet. Nee zeggen is geen optie. Help de mensen met echte hinder en laat de molens draaien.

De regen komt nu met bakken uit de lucht. Ik stel mijn dagelijkse ommetje uit en ga straks nog even. Ook daar wil ik geen nee tegen zeggen.

CDA stelt het college vragen over voorkomen van Energiearmoede in Houten

CDA CDA Houten 23-11-2021 15:45

Door de stijgende energieprijzen worden gezinnen geconfronteerd met hogere rekeningen voor gas en elektriciteit. Doordat een groter deel van het inkomen moet worden uitgegeven aan energie groeit de groep huishoudens met ‘energie-armoede’. Deze inwoners worden geconfronteerd met de keuze tussen licht en warmte en andere levensbehoeften. Die situatie is onwenselijk. Om de energierekening te verlagen en huishoudens te hulp te schieten zijn acties nodig op korte en lange termijn. Zo heeft het kabinet recent een pakket aangekondigd om via de belastingen de energiekosten te verlagen. Daarnaast krijgen gemeenten een taak om geld te verdelen voor wo-ningisolatie via vouchers. Daarmee kunnen burgers isolatie aan hun woning betalen waardoor ze minder energie nodig hebben. Met de winter voor de deur is het belangrijk dat deze maatregelen zoveel mogelijk terechtkomen bij de burgers die ze het hardste nodig hebben. De gemeente zou alle relevante informatie en regelingen moeten bundelen en samen met energiemaatschappijen, woningcorporaties en andere partners ervoor moeten zorgen dat iedereen er warmpjes bij zit in de wintermaanden. Vragen 1. Is bekend hoeveel mensen in Houten met energie-armoede te maken hebben? 2. Welke maatregelen, regelingen en subsidies heeft de gemeente nu al beschikbaar om inwoners te helpen met woningisolatie en het verlagen van de energiekosten? 3. Hoe gaat de gemeente bepalen aan welke huishoudens de vouchers beschikbaar worden gesteld voor woningisolatie? 4. Is het college bereid om op korte termijn het onderwerp energie-armoede en de mogelijke oplossingen te bespreken met alle relevante partners? 5. Is alle bovenstaande informatie inclusief regelingen, subsidies en aanbiedingen voor isolatie en het verlagen van de energiekosten voor huishoudens van de gemeente, de provincie, het rijk en anderen te raadplegen op één plek? Zo ja, waar? Zo niet, is het college bereid deze informatie samen te brengen op één makkelijk te raadplegen plek?

Terugblik op een week vol debatten

D66 D66 PvdA Houten 12-10-2021 09:40

Vorige week donderdag vond er een extra raadsvergadering plaats, met een aantal belangrijke onderwerpen op de agenda. Er werd gedebatteerd over de Regionale Energiestrategie, de nieuwbouw van OBS De Velduil en de aanbesteding van nieuwe openbare verlichting. Hiernaast werd er gestemd over alle voorstellen rond de Ontwikkelvisie Oude Dorp, waarover dinsdag 5 oktober lang is gedebatteerd. Gisterenavond blikten we in de fractie terug op deze volle week.

RES 1.0 De Regionale Energiestrategie (RES 1.0) bevat een bod voor de opwek van duurzame elektriciteit in 2030. In de U16 regio heeft dit geleid tot een bod van 16% windmolens en 84% zonnevelden. Deze scheve verdeling ten nadele van windenergie is niet wenselijk: daarmee leggen we een heel groot beslag op ons buitengebied en landbouwgrond en is bovendien technisch en financieel ongunstig. Ook het Houtens bod zet uitsluitend in op zonnevelden.

Samen met de PvdA hebben we een amendement ingediend om ook voor windenergie alvast één gebied verder te onderzoeken of deze geschikt is voor de opwek van windenergie. Niet alleen omdat het jaren kost om een windmolen te plaatsen, niet alleen om de verhouding wind/zon recht te trekken, maar vooral ook omdat we nog ontzettend veel te doen hebben om onze Houtense doelstelling ‘klimaatneutraal’ in 2040 te behalen. Ook windenergie is hiervoor nodig. Niet vertragen maar doen wat nu mogelijk is om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Voor ons amendement was geen meerderheid, maar wel voor de motie van GroenLinks-ChristenUnie met ook als oproep om nu een zoekgebied verder te onderzoeken voor de geschiktheid voor windenergie. Deze motie hebben wij van harte gesteund en is aangenomen. We kunnen met recht trots zijn op Houten: waar andere gemeenten ervoor kiezen om wat minder te doen, neemt Houten haar verantwoordelijkheid.

Aanbesteding openbare verlichting De gemeenteraad heeft ook de aanbesteding openbare verlichting goedgekeurd waarmee de lantaarnpalen worden vervangen door LED verlichting. Hiermee kunnen we 50 % energie besparen, een mooie stap!

Nieuwbouw OBS De Velduil We zijn ontzettend blij dat het plan voor een nieuw schoolgebouw voor OBS De Velduil is aangenomen. Een mooie beweging richting één locatie voor deze fijne school. Het wordt een mooi en duurzaam gebouw, passend verwerkt in de groene omgeving. In het debat kregen we van de wethouder te horen dat het gebouw energieneutraal wordt opgeleverd en niet zoals eerder vermeld bijna energieneutraal. Dit was een belangrijke wens van ons en hier zijn we dus zeer tevreden mee!

Visie Oude Dorp Ook is er dus gestemd over alle voorstellen die zijn ingediend rond de Ontwikkelingsvisie Oude Dorp. Onze afdronk: wij blijven van mening dat we dit rommelige debat niet hadden moeten voeren. We vinden het jammer dat ons ordevoorstel niet door een meerderheid werd gesteund. De visie was simpelweg nog niet klaar voor debat en besluitvorming. Via tal van moties en amendementen zijn we als raad het werk van de wethouder gaan doen. Zo zijn er tussen neus en lippen door kaders voor uitbreiding van Albert Heijn aangenomen, niet wetende of deze kaders nou voldoende zijn en wat de gevolgen hiervan zijn. Het meest verstrekkende amendement van de coalitie, waarmee de wethouder in feite werd gevraagd het stuk terug te nemen en op de meest belangrijke thema’s een visie uit te werken, hebben wij gesteund. Dit amendement kwam het dichtst bij de in onze ogen beste oplossing: een nieuwe visie behandelen in januari, met daarin duidelijke keuzes en kaders.

Kortom: een volle, belangrijke en boeiende week!

Realistisch Houtens bod voor de Regionale Energie Strategie

VVD VVD Houten 07-10-2021 06:15

In de gemeenteraadsvergadering van 7 oktober werd gesproken over het Houtense bod voor de Regionale Energie Strategie1.0. Gezien alle inspanningen die de gemeente al deed in het kader van verduurzaming is het terecht dat er nu een pas op de plaats wordt gedaan.

https://houten.vvd.nl/nieuws/45533/realistisch-houtens-bod-voor-de-regionale-energie-strategie

Geachte voorzitter, college, collega’s en andere belangstellenden,

Met het Houtense aandeel in het U16 bod voor de RES 1.0 wordt recht gedaan aan de inspanningen die wij al gedaan hebben. Samen met belangstellende inwoners, energie-coöperaties, en ondernemers zitten we als gemeente in de kopgroep als het gaat om duurzame energieopwekking binnen de regio. Hier mogen we al trots op zijn. De al gerealiseerde en vergunde initiatieven maken dat in de gemeente Houten een meer dan evenredig aandeel aan duurzaam opgewekte energie gaat hebben in 2030.

We hebben nog wel een paar opmerkingen.

Het college geeft aan dat de ze de uitkomsten van de participatie als een extra stimulans zien om het gesprek met de provincie te blijven voeren over de mogelijkheden voor energie-opwek in het Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW)-gebied. Juist in dat gebied zien inwoners veel kansen voor zonnevelden, maar gelden vanuit de NHW veel restricties. Wij gaan ervan uit dat het college zich houdt aan deze restricties om de net verworven UNESCO status recht te doen. Graag een bevestiging van de wethouder op dit punt.

Verder wordt ten aanzien van kernenergie aangegeven dat het onmogelijk is om binnen 10 jaar een centrale te realiseren. Hoewel kernenergie natuurlijk geen bevoegdheid van de gemeente is, wil ik hier toch even twee dingen gezegd hebben. Ten eerste wordt voor windenergie die termijn momenteel ook gehaald, ten tweede is het argument niet relevant. Er is besloten dat kernenergie niet in de ‘energiemix’ voor de RES zit. Als de wethouder het wel een goede energiebron vindt, dan wil ik haar graag oproepen haar stem in Den Haag te laten horen om deze vorm van energie, die geen CO2 emissie kent, toe te laten voor de RES.

Tot slot, voorzitter, denken wij dat het tempo waarmee de verduurzaming plaatsvindt prima is. Wat ons betreft is het dan ook terecht dat er in dit bod voor de RES 1.0 geen extra zoekvelden voor wind of uitbreiding van zonnevelden wordt voorgesteld. De technieken om duurzameenergie op te wekken zullen in de loop der jaren steeds verder ontwikkeld worden. Hierdoor zal het naar 2040 of 2050 toe steeds eenvoudiger worden om aan de doelstelling te voldoen.

VVD Statement over RES: meer innovatie en eigen keus!

VVD VVD Houten 19-05-2020 04:15

In de gemeenteraadsvergadering van 19 mei werd gesproken over de Regionale Energie Strategie: hoe gaan 16 Utrechtse gemeenten de transitie naar duurzame energie vormgeven. In zijn betoog gaf VVD Fractievoorzitter Eef Stiekema aan dat het bod dat er nu ligt nog wat verbeteringen kan gebruiken.

https://houten.vvd.nl/nieuws/39536/vvd-statement-over-res-meer-innovatie-en-eigen-keus

Zoals in het raadsvoorstel Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) dat we in juli vorig jaar bespraken vinden wij het een goed idee om de energietransitie samen met de andere gemeenten in de regio vorm te geven. Ook omdat we dan het stuur in handen blijven houden en geen ‘top-down’ opdracht vanuit het Rijk krijgen. Het voorliggende voorstel willen we echter graag verbeteren met een aantal moties en een amendement.

In de afgelopen periode is door het Rijk meer tijd gegund om de Ontwerp RES en conceptbod te maken. Vanwege de door Corona geringe mogelijkheden om met inwoners in gesprek te gaan is het mogelijk dit uit te stellen tot 1 oktober. In Houten wordt daar niet voor gekozen omdat de participatie in het vervolgtraject dan meer tijd kan krijgen. Graag horen wij van het college waar deze participatie dan uit gaat bestaan en welke ruimte er dan nog is voor aanpassingen.

Een van de aanpassingen die wij graag zouden willen zien is de oproep richting het Rijk om zon op dak verplicht maken voor iedereen. Aangezien een verplichting ons veel te ver gaat dienen wij een amendement in om deze randvoorwaarde te schrappen uit de ontwerp RES. Natuurlijk is het zonde om onbenutte daken leeg te laten, maar wij willen particulieren en ondernemers de vrije keus laten om te kiezen voor zonnepanelen en dit niet opleggen. Is dit geen onredelijke inbreuk op de eigen inrichting van je woning? Wanneer zet je het in, wanneer niet. Wat ons betreft is dit niet duidelijk, vandaar ons amendement.

Een ander onderdeel is de onderbelichte rol van innovatie in de Ontwerp-RES. Eigenlijk wordt alleen afwachtend naar het Rijk gekeken, wij willen juist in U16 verband oproepen om innovatie ruim baan te geven. Door innovatie te stimuleren en te faciliteren kan de U16 meehelpen de zoektocht naar betere oplossingen te versnellen. Dit zal tevens kunnen leiden tot het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid en opleidingsmogelijkheden binnen de samenwerkingsverbanden van de U16 regio Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderzoeksinstellingen, opleidingen, praktijkscholen, bedrijven en lokale ondernemers. Ook hiervoor dienen wij een motie in. 

Een derde onderdeel is het punt van de randvoorwaarde dat alleen zon en wind meetellen voor het bod, wij vinden dit een gemiste kans. Zo denken wij bijvoorbeeld dat kernenergie op termijn een goede (tussen)oplossing is voor de energietransitie. Omdat deze vorm van energie ideaal is voor wat betreft CO2 emissie (nihil) en een stabiele energiestroom levert, kan deze perfect aansluiten op de sterk fluctuerende en vaak afwezige wind- en zonne-energie. Wij pleiten hiermee overigens niet voor een kerncentrale in de gemeente Houten, dat is ook geen bevoegdheid van de raad in Houten. Indien echter kernenergie op termijn wel in de energiemix voor een conceptbod meegenomen wordt kan het aandeel zon- en windenergie als onderdeel van de totale opgave voor Nederland fors verlaagd worden. Daarom willen wij met een motie de wethouder oproepen om de minister aan te sporen in het bod voor 2030 kernenergie wel toe te laten als mogelijke energiebron. 

Voorzitter, dan nog wat opmerkingen over de hoogte van het bod.

Naar aanleiding van vragen in het rondetafelgesprek werd duidelijk dat Houten met alles wat gerealiseerd is en in de pijplijn zit, goed is voor 12% van het conceptbod van 1,8 TWh. Als we met 16 gemeenten deze opgave willen doen, dan zou 6% van dat bod een evenredig deel zijn. Wat ons betreft hebben we ons deel van voorlopig dus wel geleverd. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat Houten hier niet onevenredig veel hoeft te doen en dus bijvoorbeeld de energieopname van de stad op moet lossen? “Wat krijgen wij hier voor terug?”, is dan ook een gerechtvaardigde vraag. Het mag er in ieder geval niet tot leiden dat ons mooie buitengebied op termijn de Noordoostpolder van Utrecht wordt! 

Voorzitter, zoals ik bij de startnotitie ook al afsloot is het logisch dat wij in de regio samen optrekken. We kunnen dan schaalvoordelen behalen en geen tegenstrijdige doelstellingen afspreken of elkaar tegenwerken. Wel behouden wij ons het recht voor om te allen tijde onze eigen afweging te maken ten aanzien van wat wij realistisch, haalbaar en wenselijk vinden.

Regionale energie-strategie voor de U16 | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 05-05-2020 00:00

Ondanks de corona-crisis gaat de politiek gewoon door. Een belangrijk onderwerp is de verduurzaming van de energievoorziening. De Rijksoverheid vraagt aan regio’s om in een Regionale Energiestrategie (RES) aan te geven hoe ze dit gaan doen, en de ontwikkeling van deze plannen ligt bepaald niet stil. Houten zit in de U16: de U16-regio bestaat uit 16 gemeenten die samen ongeveer de provincie Utrecht beslaan (minus het gebied rond Amersfoort en Veenendaal).

Alle regio’s moeten voor 1 juni een “concept-bod” doen: d.w.z. een document indienen bij het Rijk waarin wordt beschreven hoeveel duurzame energie de regio gaat opwekken. Besparing maakt nog geen deel uit van de plannen. Alle vergunningen voor projecten moeten in 2025 rond zijn, en voor 2030 moet alles er staan. Dat is veel langzamer dan waar de klimaatcrisis om vraagt, maar het is een begin.

Het concept-bod van ‘onze’ regio is 1.8 TWh (zie kader hieronder voor een toelichting). Het is mogelijk om zoveel elektriciteit op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen; 800 ha (8 km2) zonnevelden.

Maar dan ben je er helaas nog niet. We verbruiken namelijk niet alleen elektriciteit (20%), maar ook warmte (40%) en motorbrandstof (40%). Het goede nieuws is dat het in principe mogelijk zou moeten zijn om bijna geheel over te schakelen op duurzame warmte en elektriciteit, ook omdat overschakelen op elektriciteit processen efficiënter maakt.

GroenLinks vindt een belangrijk aandachtspunt voor deze strategie lokaal eigenaarschap. Wij willen dat met name omwonenden direct profiteren van bijvoorbeeld een zonneveld. Dat kan met aandelen, maar het is nog niet zo eenvoudig om zo voldoende geld op te halen. Bovendien is dat alleen weggelegd voor mensen die genoeg geld hebben om te kunnen investeren. Het zou mooier zijn als de gemeente kon investeren: dan was de energievoorziening automatisch van ons allemaal. Als GroenLinks willen we graag wetgeving in die richting zien.

In de komende maand zal het onderwerp RES in de gemeenteraad komen: in mei bespreken we het concept-bod in de gemeenteraad (12 mei RTG, 19 mei Raad). In het najaar worden de bestuurlijke besluiten in de regio genomen en daarna wordt de inpassing concreter. Op dit moment praten we nog niet over locaties om de verduurzaming van de energievoorziening te realiseren: het concept-bod geld voor de hele U16-regio samen.

Dick Veldkamp   Portefeuillehouder duurzame energie fractie GroenLinks Houten

De ontwerp-RES is hier te vinden.

Kader 1: Wat zijn de getallen?

Het Nederlandse stroomverbruik is 120 TWh per jaar. Hiervan moet in 2030 volgens het Klimaatakkoord 70% (= 84 TWh) duurzaam zijn. Dat moet bereikt worden met 49 TWh wind-op-zee en 35 TWh wind en zon op land. Vertaal je 35 TWh evenredig naar de U16-regio, dan kom je uit op 1 à 2 TWh duurzame stroom.

Het bod van de U16 is 1.8 TWh. Het is mogelijk om deze hoeveelheid (of iets meer) op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens ≈ 0.7 TWh; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen ≈ 0.5 TWh; 800 ha (8 km2) zonnevelden ≈ 1.0 TWh.

Het totaalverbruik van de U16 is 23 TWh (ca. 20% elektriciteit, 40% warmte en 40% motorbrandstof). Bij overschakeling naar (duurzame) elektriciteit kan het totaal jaarverbruik worden teruggebracht van 23 TWh naar 14 TWh. Er hoeft dan 9 TWh minder opgewekt te worden. Alle gemeenten behalve Utrecht, Zeist en Nieuwegein zouden lokaal hun eigen elektriciteit en warmte kunnen opwekken. Dit is wel het meest optimistische scenario: we gaan er dan bijvoorbeeld van uit dat ook al het vervoer geëlektrificeerd kan worden en er vergaand wordt geïsoleerd.

Lees meer over:

de energieanalyse het klimaatakkoord een analyse van alle RESsen tot nu toe de CBS Klimaatmonitor

Kader 2: Wat betekent 23 TWh?

De terawattuur (TWh) is een zeer grote energie-eenheid. De eenheid kWh is waarschijnlijk bekender: een huishouden gebruikt aan elektriciteit ca. 3000 kWh per jaar.

1 TWh = 1.000.000.000 kWh (kilowattuur) 1 TWh = 1.000.000 MWh (megawattuur) 1 TWh = 1.000 GWh (gigawattuur)

Het elektriciteitsverbruik van Houten is 160 GWh/jaar (= 0,16 TWh), waarvan 50 GWh voor huishoudens. Windpark Houten levert 10 GWh, het net gebouwde zonneveld Groenedijkje gaat ca. 15 GWh leveren. Windpark Goyerbrug komt in de boeken voor 65 GWh. Dat is samen al 90 GWh. Er zitten nog twee zonneprojecten in de pijplijn ter waarde van 25 GWh.

Aan deze getallen is te zien dat Houten binnen een jaar of vijf zijn eigen elektriciteit duurzaam zou kunnen opwekken als er nog 50 ha zonneveld bij zou komen (1 ha zonneveld levert ca. 1 GWh per jaar).

 

Kader 1: Wat zijn de getallen?

Het Nederlandse stroomverbruik is 120 TWh per jaar. Hiervan moet in 2030 volgens het Klimaatakkoord 70% (= 84 TWh) duurzaam zijn. Dat moet bereikt worden met 49 TWh wind-op-zee en 35 TWh wind en zon op land. Vertaal je 35 TWh evenredig naar de U16-regio, dan kom je uit op 1 à 2 TWh duurzame stroom.

Het bod van de U16 is 1.8 TWh. Het is mogelijk om deze hoeveelheid (of iets meer) op te wekken met bijvoorbeeld:

45 grote windmolens ≈ 0.7 TWh; 15% benutting van grote dakoppervlakken voor zonnepanelen ≈ 0.5 TWh; 800 ha (8 km2) zonnevelden ≈ 1.0 TWh.

Het totaalverbruik van de U16 is 23 TWh (ca. 20% elektriciteit, 40% warmte en 40% motorbrandstof). Bij overschakeling naar (duurzame) elektriciteit kan het totaal jaarverbruik worden teruggebracht van 23 TWh naar 14 TWh. Er hoeft dan 9 TWh minder opgewekt te worden. Alle gemeenten behalve Utrecht, Zeist en Nieuwegein zouden lokaal hun eigen elektriciteit en warmte kunnen opwekken. Dit is wel het meest optimistische scenario: we gaan er dan bijvoorbeeld van uit dat ook al het vervoer geëlektrificeerd kan worden en er vergaand wordt geïsoleerd.

Lees meer over:

de energieanalyse het klimaatakkoord een analyse van alle RESsen tot nu toe de CBS Klimaatmonitor

Kader 2: Wat betekent 23 TWh?

De terawattuur (TWh) is een zeer grote energie-eenheid. De eenheid kWh is waarschijnlijk bekender: een huishouden gebruikt aan elektriciteit ca. 3000 kWh per jaar.

1 TWh = 1.000.000.000 kWh (kilowattuur) 1 TWh = 1.000.000 MWh (megawattuur) 1 TWh = 1.000 GWh (gigawattuur)

Het elektriciteitsverbruik van Houten is 160 GWh/jaar (= 0,16 TWh), waarvan 50 GWh voor huishoudens. Windpark Houten levert 10 GWh, het net gebouwde zonneveld Groenedijkje gaat ca. 15 GWh leveren. Windpark Goyerbrug komt in de boeken voor 65 GWh. Dat is samen al 90 GWh. Er zitten nog twee zonneprojecten in de pijplijn ter waarde van 25 GWh.

Aan deze getallen is te zien dat Houten binnen een jaar of vijf zijn eigen elektriciteit duurzaam zou kunnen opwekken als er nog 50 ha zonneveld bij zou komen (1 ha zonneveld levert ca. 1 GWh per jaar).

 

Energietransitie, een zaak van iedereen

PvdA PvdA Houten 14-02-2020 15:03

De PvdA wil zeker zijn van een schoon en comfortabel leven voor ons en voor onze kinderen. Schone lucht, fijn wonen, comfortabel vervoer, gezond voedsel. Energieverbruik en daardoor uitstoot van CO2, zorgt voor een klimaatverandering waardoor dit alles niet meer vanzelfsprekend is. De PvdA Houten wil vasthouden aan de ambitie die we al in 2009 hebben omarmd, namelijk dat Houten in 2040 een energie- en CO2-neutrale gemeente is. Maar we moeten ook realistisch zijn. We zitten nu op 8% dus als we in dit tempo doorgaan, halen we dat natuurlijk nooit. Versnelling is nodig. We onderschrijven de bedoeling van het Energieplan: maximaal inzetten om mensen en ondernemers in Houten aan te moedigen maatregelen te nemen voor verduurzaming. Je beslist immers zélf of je je huis of bedrijf gaat isoleren, zonnepanelen op je dak legt, je afval tot nul reduceert en je tuin verduurzaamt. De manier waarop het Energieplan tot stand gekomen is al onderdeel van deze aanpak en waarderen we zeer: meer dan 15 lokale initiatieven en projecten waaronder de Energietafel Houten hebben meegedacht en meegewerkt aan dit plan. Niet onbelangrijk, men is unaniem enthousiast. Wat ons in het bijzonder aanspreekt is dat ingezet wordt op het creëren van schaalgrootte en continuïteit. Pas dan kun je stappen maken. En alleen met medewerking en draagvlak kunnen we die meters maken en succesvol zijn. We hebben wel een paar zorgen. Tot 2025 ligt de nadruk op het verwerven van draagvlak voor de energietransitie bij de inwoners van Houten. Het gaat dan onder meer om het isoleren van woningen en plaatsen van zonnepanelen op daken bij zowel huur- als koopwoningen. Onze zorg is hoe je huizen op een betaalbare wijze duurzaam maakt. Voor mensen met een kleine beurs moet het net zo goed mogelijk zijn om het huis te verduurzamen. Ook voor mensen die door een hoge hypotheek aan het plafond van hun leencapaciteit zitten, is er weinig keus. Wij willen dat de gemeente actief meedenkt met inwoners die wel willen, maar niet kunnen. Er zijn vast creatieve mogelijkheden hoe we in de gemeente een concrete bijdrage in dit soort gevallen kunnen leveren, al dan niet met steun van het rijk. De wethouder heeft op verzoek van de PvdA toegezegd hierover apart een bijeenkomst over te organiseren. De tweede zorg is het tijdpad. Het is de bedoeling dat we in 2025 20% van de doelstelling hebben behaald. In de laatste 15 jaar tot 2040 moet dan 80% van het doel gerealiseerd worden. De gedachte is dat met voortschrijdende technologische ontwikkelingen in de komende jaren, dit haalbaar moet zijn. Feitelijk komt het er op neer dat we het probleem vooruitschuiven. In 2009 waren we nog ongeïnformeerd optimistisch, ondertussen zijn we toch echt geïnformeerd realistisch: het wordt nog een hele dobber. We moeten daarom de komende jaren scherp aan de wind te blijven varen om geen enkele kans op versnelling voorbij te laten gaan. De PvdA is daarom mede-indiener van een motie die ons als raad in staat moet stellen om op tijd te kunnen reageren op kansen en risico’s om de ambitie in het vizier te houden. Tenslotte willen we een lans willen breken om bij de uitvoering van plannen en maatregelen het zo makkelijk mogelijk te maken voor de inwoners en ondernemers. Natuurlijk moeten we blijven inzetten op draagvlak en urgentie. Maar iets weten en willen is vaak nog geen garantie dat mensen ook iets anders gaan dóen. De beste weg is vaak om het eenvoudig en makkelijk te maken een eerste stap te zetten. Dat is wat ons betreft niet alleen een oproep aan de gemeente, maar aan alle initiatieven, organisaties en vrijwilligers die zich inzetten voor de energietransitie.

Het bericht Energietransitie, een zaak van iedereen verscheen eerst op PvdA Houten.

VVD Statement Concept-beoordelingskader en de concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10

VVD VVD Houten 19-11-2019 08:00

In dit artikel is het statement terug te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dit verwoordde in de raadsvergadering bij de behandeling van het Concept-beoordelingskader en de concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U10.

https://houten.vvd.nl/nieuws/37391/vvd-statement-concept-beoordelingskader-en-de-concept-uitgangspuntennotitie-ruimtelijk-economisch-programma-u10

Voorzitter, 

 

Een kort statement van onze kant aangezien dit onderwerp ook in de vorige raad al inhoudelijk is besproken maar de raad het niet eens kon worden over de definitieve tekst van de reactiebrief.

 

De fractie van de Houtense VVD dient drie amendementen in om de brief te verbeteren op het gebied van Energie, de Agrarische sector en Veiligheid. 

 

Energie

Wij zijn van mening dat het van groot belang is dat een goede balans is en blijft tussen de pijlers zoals deze genoemd worden in de uitgangspuntennotitie. Deze pijlers (wonen, werken, bereikbaarheid, groen en energie) raken uit balans als er nog meer windenergie in onze gemeente komt dan dan nu al gepland is. Hiernaast vinden wij dat de gemeente Houten in vergelijking met de andere U10 gemeenten een zeer grote bijdrage levert aan de energietransitie in onze regio. De toevoeging aan de brief benadrukt dat andere gemeenten ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen op dit vlak.

 

Agrarische sector

Wij zijn van mening dat de agrarische sector enorm belangrijk is voor de economie en voor het behouden, ontwikkelen en versterken van het buitengebied van onze gemeente. Door de volgende toevoeging doen we recht aan de belangrijke rol van de agrarische sector in het algemeen en in het bijzonder in onze gemeente: “Er is meer aandacht nodig voor het behoud, versterking en ontwikkeling 

van de agrarische sector passend binnen de doelen van het REP. Zoals de rol van de 

agrarische sector bij de ontwikkeling van recreatie en het beheren van landschap en natuur.”

 

Veiligheid

Wij zijn van mening dat het van belang is te benadrukken dat er een samenhangend beleid gevormd wordt waarbij de volksgezondheid niet kan ontbreken. Waar wonen, werken, bereikbaarheid, groen en energie wel genoemd worden als pijler ontbreekt de volksgezondheid. Omdat wij deze niet ten koste willen laten gaan van genoemde pijlers vinden wij het belangrijk deze toe te voegen in de reactiebrief.

VVD Statement bij uitgangspuntennotitie en beoordelingskader Ruimtelijk Economisch Programma U10

VVD VVD Houten 29-10-2019 08:00

Onderstaand is het statement terug te lezen dat VVD fractievoorzitter Eef Stiekema verwoordde bij het behandelen van het concept uitgangspuntennotitie en concept beoordelingskader Ruimtelijk Economisch Programma U10.

https://houten.vvd.nl/nieuws/36971/vvd-statement-bij-uitgangspuntennotitie-en-beoordelingskader-ruimtelijk-economisch-programma-u10

Voorzitter, college, collega’s en andere belangstellenden,

 

We besluiten vandaag over belangrijke documenten. Het concept-beoordelingskader en de concept uitgangspuntennotitie Ruimtelijk Economisch Programma geven richting aan voor de komende twintig jaar. We kunnen nu nog accenten aangeven die gebruikt worden voor een aanscherping waarna we begin volgend jaar besluiten over een voorkeursperspectief. Helaas zit er echter een schijnbare tegenstelling in: we besluiten over een concept waardoor we eigenlijk nog nergens over besluiten. Tegelijkertijd geven we wel richting voor een definitief perspectief. Lastig… 

 

Er kan veel veranderen tot 2040. Als we nu twintig jaar terug kijken dan had Houten 33.000 inwoners, moest Houten-Zuid nog gebouwd worden, was het woord energietransitie nog niet bedacht en zat geen van de huidige raadsleden in de gemeenteraad. Ik kan niet anders dan zeggen dat onze collega’s het destijds goed gedaan hebben! Houten is mooi geworden en moet dat ook blijven. Hiervoor is het nodig om het initiatief te blijven houden en te blijven ontwikkelen, zeker in regionaal verband is het goed om het stuur in handen te houden. 

 

De zorgen die wij hebben over de uitgangspuntennotitie en beoordelingskader zijn voor de hand liggend. Hoe wordt gezorgd voor voldoende samenhang, voor een integraal verhaal. Het gaat over wonen, werken, mobiliteit, energie, landschap… over alles dus! Daarnaast gaan wij nog altijd over onze eigen besluiten, zo gaf de wethouder terecht aan in het rondetafelgesprek. Het is dan ook de vraag hoe je als gemeente niet ondersneeuwt in het totaal verhaal van alle deelnemende partijen. Wij onderschrijven dan ook graag het amendement waarmee wij een brief sturen naar de trekkers en waarin wij aangeven wat we belangrijk vinden voor Houten. We roepen de wethouder op zich hard te maken voor het Houtense belang in de regio.

 

Als fractie hebben wij enkele onderdelen aan de brief toegevoegd, deze en andere punten zijn voor ons erg belangrijk. Ik wil de volgende punten hier nog even benadrukken:

Voor wat energie betreft vinden wij het van belang aan te geven dat Houten met twee windmolenparken inmiddels voldoende heeft bijgedragen in de regio op dit gebied.Er is meer aandacht nodig voor het behoud, versterken en ontwikkelen van de agrarische sector. Vooral de kansen die er zijn, naast de economische peiler die de sector is, voor het beheren van het landschap en de natuur en het ontwikkelen van recreatie. De leesbaarheid van de stukken moet verbeterd worden.

 

Nog een laatste opmerking over het concept uitgangspuntennotitie… Wederom moet ik in deze raad aangeven (de vorige keer was bij het vaststellen van de Startnotitie Regionale Energie Strategie) dat het argument dat de gaswinning in Groningen stopt aanleiding geeft tot de energietransitie onzin is. Het stoppen met de gaswinning in Groningen is een politieke, begrijpelijke en verstandige keuze. Het gebruiken hiervan als argument voor de energietransitie is onzin omdat er ook gas geïmporteerd kan worden. Ik ben van mening dat wij hier besluiten moeten nemen op basis van feiten, niet op basis van verzinsels!

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1190332905; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-888248204 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

Zonneënergie in Houten – doet u ook mee? | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 14-10-2019 00:00

Houten doet het niet onverdienstelijk op het gebied van zonneënergie. Op daken is inmiddels ongeveer 12.3 MWp (MegaWattpiek) geïnstalleerd, wat neerkomt op ongeveer 50.000 panelen. Bij elkaar leveren deze panelen 7% van het Houtense stroomverbruik, dat is net zoveel als Windpark Houten. Op dit moment is een vergunning aangevraagd voor de bouw van drie zonnevelden in het buitengebied van elk ca. 15 ha., bij elkaar nog eens 50 MWp.

Toch moet er nog veel meer gebeuren: als Windpark Goyerbrug gebouwd is, zal dat samen met Windpark Houten kunnen voorzien in de helft van onze stroom. De rest zou kunnen komen van 8 zonnevelden. Rekenen we alles op daken als één zonneveld, dan hebben we er nu één gebouwd, drie in de pijplijn, en moeten er nog vier bijkomen.

Bij hoge uitzondering willen we daarom reclame maken voor de coöperatie Opgewekt Houten, die probeert om alle zonnepanelen die we nog nodig hebben zo snel mogelijk gelegd te krijgen. Opgewekt Houten heeft zich tot nu toe gericht op daken van (bedrijfs)gebouwen, zoals Sporthal De Wetering, maar streeft ook naar deelname in zonnevelden. Op dit moment beheert Opgewekt Houten 1.000 zonnepanelen, de ambitie is om te groeien naar 40.000 panelen in 2024. 

Voor meer informatie verwijzen we naar de website van Opgewekt Houten. Opgewekt Houten is nog op zoek naar daken en mensen die willen investeren in zonnepanelen. Dit kan al vanaf één paneel. Doet u mee?!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.