Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

7 documenten

6 augustus 2019 Schriftelijke vragen milieuzone propaganda

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 06-08-2019 08:34

Overeenkomstig artikel 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid René Oudshoorn (Hart voor Den Haag/Groep de Mos) vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

1) Bent u bekend met het AD-bericht ‘Straks geen diesel meer in centrum’? (1)

2) Is er door de gemeente een persbericht naar de media verzonden over dit onderwerp? Zo ja, wat was de inhoud van dit bericht?

3) Is het college met ons van mening dit bericht een onduidelijk beeld schetst omdat dit van toepassing is op voertuigen die ouder zijn dan vijftien of twintig jaar? Zo nee, waarom niet?

4) Wat is de status van de landelijke regeling milieuzones voor dieselrijders? (2)

5) Heeft het college inzichtelijk welke impact deze landelijke regeling milieuzones heeft voor bewoners en ondernemers die in het centrum zijn gevestigd? Graag een gedetailleerd antwoord.

In het convenant Platform Stedelijke Distributie Den Haag wordt door ondernemers, vervoerders en de overheid samengewerkt om voertuigbewegingen te reduceren en luchtkwaliteit te verbeteren door de inzet van schonere voertuigen. In het convenant (3) staat letterlijk ‘Er wordt zoveel mogelijk gestreefd om 0-emissie voertuigen in de zone te laten rijden’.

6) Is het college met ons van mening dat ‘het streven naar’ en ‘het verbieden van’ twee verschillende dingen zijn? Zo nee, waarom niet?

7) Is het college met ons van mening dat van het verbieden van diesels in het centrum nog geen sprake is? Zo nee, waarom niet?

8) Kunt u duiden wat een dergelijk verbod voor financiële consequenties zal hebben voor (kleine) ondernemers en bewoners in het centrum? Zo nee, waarom niet?

9) Wat gaat het college doen om bewoners en ondernemers financieel tegemoet te komen indien zij zich geen nieuw voertuig kunnen veroorloven?

10) Bent u bereid om een eventuele toekomstige regeling beter te communiceren naar de ondernemers in het centrum? Zo nee, waarom niet?

(1) AD Den Haag – ‘Straks geen diesel meer in centrum’, als bijlage.

René Oudshoorn

Hart voor Den Haag / Groep de Mos

Meten is weten! Stadsgesprek luchtkwaliteit verplaatst naar september

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 11-07-2019 13:02

De Haagse Stadspartij had een stadsgesprek georganiseerd over het zelf meten van de luchtkwaliteit. We moeten dit helaas uitstellen tot september, omdat er een ingelaste commissievergadering over Madurodam en de Koekamp tussen is gekomen precies op de avond van het stadsgesprek op dinsdag 16 juli. We zullen binnenkort met een nieuwe datum komen en houden iedereen op de hoogte. Excuus voor het ongemak.

D66 & GL: Zorgen over aantrekken cruiseschepen

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 02-06-2019 13:15

GroenLinks en D66 maken zich zorgen over de komst van cruiseschepen naar Den Haag. Vrijwel alle cruiseschepen varen nog op sterk vervuilende stookolie en dat heeft mogelijk gevolgen voor de luchtkwaliteit in onze stad. Ook is onduidelijk welk effect de grote stroom toeristen heeft op de leefbaarheid. “Wij twijfelen of Den Haag gebaat is bij de komst van meer cruiseschepen”, aldus Arjen Kapteijns (GroenLInks).

Schone lucht

Het stadsbestuur heeft besloten om meer cruiseschepen  naar Scheveningen te halen. De coalitiepartijen GroenLinks en D66 hebben het Haagse stadsbestuur om toelichting gevraagd op dat besluit. “We willen graag weten hoe de  doelstellingen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit en leefbaarheid in de stad rijmen met het aantrekken van meer cruiseschepen. Ook willen we graag weten hoeveel geld het cruisetoerisme de stad daadwerkelijk oplevert”, aldus Daniel Scheper (D66).

Kwaliteitstoerisme

Het is ook niet helder op welke manier bewoners betrokken zijn bij het besluit om meer cruiseschepen naar Scheveningen te halen. Dit terwijl cruiseboten mogelijk van invloed zijn op de leefbaarheid. Een boot zorgt in elk geval voor een grote stroom toeristen die in één keer de haven betreedt. Ook zorgen de cruiseboten voor een flinke uitstoot van CO2 en fijnstof in de haven en daardoor krijgen omwonenden vermoedelijk te maken met een slechtere luchtkwaliteit. Wij horen graag hoe dit past bij de klimaatambities en het doel om kwaliteitstoerisme naar Den Haag te trekken”, aldus Kapteijns. GroenLinks en D66 hebben over deze kwestie schriftelijke vragen gesteld aan het stadsbestuur.

The post D66 & GL: Zorgen over aantrekken cruiseschepen appeared first on Onze stad.

Successen HSP: Burgerplatform luchtkwaliteit en benutten bodemenergie

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 21-05-2019 07:35

Er is nog een lange weg te gaan om de noodzakelijke klimaatdoelen te bereiken, maar iedere stap in de goede richting is er een. De Haagse Stadspartij heeft succes geboekt met twee aangenomen moties: op voorstel van Joris Wijsmuller gaat het college beleid maken om het beschikbare potentieel aan bodemenergie optimaal te benutten. En het college gaat onderzoeken of er een burgerplatform luchtkwaliteit kan worden opgezet om tot een fijnmazig en flexibel meetnet te komen.

Bodemenergie

De toepassing van bodemenergiesystemen – met bodemlussen en warmte koude opslag – is een robuuste en rendabele techniek die een belangrijke bijdrage kan leveren aan het reduceren van CO2-uitstoot. Maar de energetische capaciteit van de bodem is niet ongelimiteerd, en ongecoördineerde toepassing in onze dichtbevolkte stad is ineffectief. Daarom heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin het college is opgedragen om de groeiende vraag naar bodemenergie op elkaar af te stemmen en het beschikbare potentieel optimaal te benutten.

Burgerplatform luchtkwaliteit

Vervuilde lucht met roetdeeltjes en fijnstof is schadelijk voor de gezondheid en beperkt de levensduur. Den Haag voldoet niet aan de normen voor luchtkwaliteit van de ‘World Health Organization’ van de Verenigde Naties, en dit vraagt om nieuwe actie. De luchtkwaliteit kan echter sterk verschillen per locatie en tijdstip, maar er is maar een beperkt aantal meetstations zodat de luchtkwaliteit op veel locaties niet wordt gemeten maar wordt geschat via berekeningen en aannames. Omdat het belangrijk is om de burger erbij te betrekken en de bewustwording hierover te vergroten, gaat het college nu op verzoek van de raad onderzoek doen om een burgerplatform luchtkwaliteit voor Den Haag en omgeving op te zetten. Doel hiervan is om in samenwerking met deskundige partijen te komen tot een fijnmazig en flexibel meetnet waarmee een actueel en gedetailleerd beeld van de kwaliteit van de leefomgeving wordt verkregen.

8 februari 2019 Schriftelijke vragen handen af van oldtimers

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 08-02-2019 20:47

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Jelle Meinesz de volgende vragen:

1. Erkent u dat oude tweetakters onderdeel zijn van de Haagse cultuur? Zo ja, bent u bereid deze te beschermen? Zo nee, waarom niet?

2. Is bij het college bekend hoeveel mensen aan deze oldtimers een hobby of plezier beleven?

3.  Is de wethouder op de hoogte van nieuwe brandstoffen zoals Triboron en Ecomaxx 2, waardoor oude brommertjes zo goed als volledig reuk- en rookvrij kunnen rondrijden?

4.  Bent u bereid bij de uitwerking van het beleid omtrent luchtkwaliteit een uitzondering mee te nemen voor klassieke tweetaktmotoren in Den Haag op weekend- en feestdagen? Zo nee, waarom niet?

D66: Geen ronkende dieselaggregaten meer in Den Haag

D66 D66 's-Gravenhage 24-09-2018 13:24

Raadslid Dennis Groenewold (D66) wil dat ronkende dieselaggregaten verdwijnen bij bouwprojecten in Den Haag en plaats maken voor duurzame stroomvoorzieningen. De generatoren zijn een enorme belasting voor het milieu, terwijl er voldoende schone alternatieven voor handen zijn om in de stroombehoefte te voorzien. “Het is ook mogelijk stroom te krijgen via een grote batterij die is opgeladen middels zonne- en windenergie”, benadrukt Groenewold.

Luchtkwaliteit

Het gebeurt geregeld dat midden in een woonwijk werkzaamheden plaatsvinden aan bijvoorbeeld de weg of een woning. Groenewold: “Het is zeer belastend dat er dan een dieselaggregaat draait. De generatoren hebben direct invloed op de luchtkwaliteit in de wijk. De stoffen die vrijkomen zijn ongezond voor omwonenden. Naast de luchtvervuiling levert een aggregaat natuurlijk ook veel geur- en geluidshinder op.”

Klimaatneutraal

Het stadsbestuur heeft de ambitie om in 2030 klimaatneutraal te zijn als stad. Het gebruik van duurzame energievoorzieningen tijdens bouwwerkzaamheden draagt bij aan het realiseren van die ambitie. D66 ziet dan ook graag dat het gebruik van een duurzame stroomvoorziening een eis wordt voor het verkrijgen van een bouwvergunning. “Ik wil van het college weten of die maatregel mogelijk is en of het stadsbestuur bereid is die stap te zetten”, licht Groenewold toe.

The post D66: Geen ronkende dieselaggregaten meer in Den Haag appeared first on Onze stad.

Schoon genoeg van vieze lucht in Den Haag

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 17-03-2018 09:58

Schoon genoeg van vieze lucht in Den Haag

Wat de ChristenUnie/SGP betreft hebben de ruim honderdduizend kinderen in Den Haag recht op een gezonde omgeving om in op te groeien en gezonde lucht om in te ademen. Wat daarom nodig is, is minder ruimte voor vervuilende voertuigen in onze stad en inzetten op een rookvrije generatie. En dus moet blowen op straat, te beginnen bij scholen, pleinen en rond speeltuinen, aan banden worden gelegd. Lijsttrekker Pieter Grinwis: “Je hoort veel partijen deze weken mooie woorden spreken over de noodzaak van schonere lucht. Ter linkerzijde pleiten ze daarbij voor uitbreiding van de milieuzone en voor de scooters van de fietspaden. Ter rechterzijde voor het terugdringen van drugsoverlast, zoals het aanpakken van de overconcentratie coffeeshops in de Weimarstraat en het tegengaan van blowen op straat. Maar wie bepleit het nu allebei? Wie gaat er nu echt voor gezonde lucht? Precies, u raadt het al, de ChristenUnie/SGP. Blijkbaar de enige partij die de lucht in onze stad écht schoon en gezond wil krijgen.”

Minder vervuilend verkeer

Één van de boosdoeners als het gaat om luchtvervuiling zijn oude diesels. De ChristenUnie/SGP wil daarom dat ook voor deze personenauto’s de milieuzone gaat gelden. Daarnaast gaat de milieuzone wat de partij betreft ook in een groter gedeelte van de stad gelden. Pieter Grinwis: “Vervuilende voertuigen moeten we weren uit de dichtstbevolkte delen van onze stad. Natuurlijk wel in combinatie met een goede sloopregeling. Deze bestaat nu al, maar daar wordt nauwelijks gebruik van gemaakt. Dat zal bij een stevigere milieuzone natuurlijk anders worden. En natuurlijk moet ook de lucht op onze fietspaden schoner worden. Als iets ongezond is in Den Haag, is het wel een fietstocht achter de scooter. Daarom gaan scooters en snorfietsen van het fietspad naar de rijbaan. Zo voorkom je dat je de uitlaatgassen van de scooter voor je aan het inademen bent, wel zo prettig lijkt me.”

Den Haag drugswalmvrij

Opgroeien in een schone en gezonde stad gaat wat de ChristenUnie/SGP betreft over meer dan alleen maar verkeer. Pieter Grinwis: “Wat ook zo smerig is in onze stad, is die wietlucht. Hopelijk laat het voorjaarsweer niet lang meer op zich wachten, maar het nadeel is wel dat als ik bijvoorbeeld ‘s avonds door de Piet Hein- en Weimarstraat naar huis fiets, ik mazzel heb als ik niet bedwelmd door de wietdampen thuiskom. Blowen op straat, in speeltuinen en bij scholen, het gebeurt gewoon in Den Haag, ook als het niet mag. Dat valt toch niet te rijmen met de wens voor een schone en gezonde lucht voor onze kinderen? Wat ons betreft wordt er dus niet meer op straat geblowd en al helemaal niet meer op plaatsen waar veel kinderen zijn, zoals in de buurt van schoolpleinen en speeltuinen. Op naar een rookvrije en uitlaatgasloze generatie.” Kortom, maatregelen tegen vervuilend verkeer zijn belangrijk, maar we moeten wat de ChristenUnie/SGP betreft dus ook optreden tegen de andere ongezonde walmen in onze stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.