Nieuws van politieke partijen in Almelo inzichtelijk

4 documenten

Intercity to Berlin Hbf (GER) departs from Almelo Trainstatiom (NED)

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS.

Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden.

Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten.

Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen.

Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland.

Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente.

De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden.

Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen.

Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

IC-Berlin departs from Almelo. The 9 German passenger-carriages are being pulled by a Dutch 1700-class loc. At Bad Bentheim, just over the German Border, thi…

In 85 minuten naar Groningen! | Almelo

GroenLinks GroenLinks Almelo 23-02-2018 00:00

Voor spoorlijnen zijn er momenteel twee plannen: een directe verbinding met de stad Groningen en elektrificatie van het stuk spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg.

Als er een nieuw spoor is aangelegd tussen Emmen en Stadskanaal staan onze inwoners 85 minuten later op het station in Groningen. Dit is positief voor Almelo én Twente en komt onder meer ten goede aan de centrumfunctie van Almelo. Fractievoorzitter Hans Buitenweg heeft gevraagd of het college van B en W om zich op provinciaal niveau in te zetten voor de aanleg van deze spoorverbinding.

Elektrificatie Door de elektrificatie van het stuk Almelo - Mariënberg hoeven er in de toekomst geen dieseltreinen meer te rijden op deze lijn. De uitstoot van fijnstof wordt daardoor fors beperkt. Inwoners van Almelo-Noord en Aadorp profiteren hiervan. GroenLinks Almelo wil graag weten of het college bereid is om de petitie te ondertekenen die aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. Daarnaast willen wij weten of het college bereid is om zich op provinciaal niveau in te zetten voor het elektrificeren van deze spoorlijn.

Minister van Nieuwenhuizen komt naar Almelo

VVD VVD Almelo 14-02-2018 10:07

Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bezoekt zaterdag 17 maart Almelo. Ze zal een wandeling maken over de politieke markt op de Koornmarkt en een lunchbijeenkomst bijwonen met het thema "Bereikbaarheid van Almelo". Heb jij een vraag aan de minister over de bereikbaarheid van Almelo en wil je hier bij zijn, meld je dan aan voor deze openbare VVD-bijeenkomst via Esther Reinders (esther@estherreinders.nl)

Ontwikkelingen op het spoor: het belang van goede treinverbindingen

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 15-01-2018 16:26

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/IMG_20180114_113923In de raadsvergadering van 9 januari had Michiel van Heek zijn schriftelijke vragen over de trein al aangekondigd: "In de mobiliteitsvisie staat 37 keer het woord auto, 2 keer het woord bus, en slechts 1 keer het woord trein. U onderschat toch hopelijk niet het belang van openbaar vervoer voor onze stad?" En een paar dagen later stuurde de ChristenUnie-fractie de volgende brief:

Almelo, 13 januari 2018

Geacht college van B&W,

Almelo beschikt over een uitstekende aansluiting op het regionale, nationale eninternationale spoornetwerk. Regionaal door frequente stoptreinen in diverserichtingen. Nationaal door een intercity-verbinding met de Randstad. Eninternationaal door een directe trein naar Hannover en Berlijn.

Deze spoorverbindingen zijn van groot belang voor Almelo als locatiefactor, omhier te wonen, te werken of naar school te gaan. Wij durven zelfs te stellen dat inAlmelo professionals wonen die zonder intercity-station niet voor een woning inonze (binnen)stad hadden gekozen. Almelo staat immers niet op zichzelf. Onzeeconomie en samenleving moeten het hebben van een relatief korte(reis)afstand tot centra als Enschede, Amsterdam/Schiphol en Berlijn.

Op het spoornet zijn verschillende ontwikkelingen gaande die gevolgen kunnenhebben voor Almelo (kansen en/of bedreigingen). Momenteel spelen de volgendezaken:

StoptreinenDe nieuwe regering is van plan om meer sprinterdiensten aan te besteden inregionale OV-concessies. Dit geldt onder andere voor het traject Apeldoorn –Almelo – Enschede. Volgens NS komen in Twente door hogere bezetting metsprinters (van andere vervoerders) de tijden van de intercity in de knel. Er is danwel capaciteit voor het lokale vervoer, maar de verbinding met de rest vanNederland (halfuurs intercity-stop in Almelo) zou eronder kunnen lijden.https://www.ovpro.nl/trein/2017/10/10/regeerakkoord-ns-mag-meebieden-op-regionale-concessies/

IntercityDe verbinding met de Randstad (m.n. Amsterdam Centraal) loopt tegenwoordigonder andere via de Hanzelijn (via Lelystad i.p.v. Amersfoort), wat een langerereistijd betekent van en naar Twente. Hier komt bij dat de nieuwe intercity Zwolle– Almelo – Enschede een jaar is vertraagd. (Overigens, kan een trein die ook inRaalte en Nijverdal stopt, eigenlijk wel een intercity genoemd worden?)https://www.destentor.nl/zwolle/voorlopig-nog-geen-sneltrein-tussen-zwolle-en-enschede~aaa692e0/

Internationale trein Berlijn – AmsterdamEr loopt een onderzoek om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten.Eén van de varianten omvat de Hanzelijn; een ander keuzevariant is om stops teschrappen, waaronder die in Almelo. Dat laatste zou enkel acceptabel zijn alsdaarmee de verbinding tussen Hengelo en Hannover/Berlijn echt veel snellerwordt.http://www.euregio.eu/sites/default/files/downloads/Eindrapport%20SpoorRegio%20NL_Optimized.pdf

Nieuwe spoorverbinding Groningen – Emmen – AlmeloEr is een plan voor de aanleg van een nieuwe treinverbinding met Groningen.Voor Almelo een interessant perspectief.http://www.dvhn.nl/groningen/%E2%80%98Spoorverbinding-Groningen-Almelo-kansrijk%E2%80%99-22484865.html

Wij hebben de volgende vragen:• In hoeverre is het college bekend met bovenstaande (en mogelijk andere)ontwikkelingen op het spoor?• In hoeverre onderschrijft het college de noodzaak van goede en snelleregionale, nationale en internationale treinverbindingen voor de Almeloseeconomie en samenleving?• Welke stappen onderneemt het college om Almelo en omgeving op deagenda te krijgen en te houden bij deze ontwikkelingen? Al dan niet samenmet de regio's Twente en Stedendriehoek (Apeldoorn/Deventer). Is degemeente Almelo bijvoorbeeld al een (vaste) gesprekspartner in de diversebeleidsdiscussies omtrent spoorverbindingen?

Tenslotte willen we u vragen waarom de koffie-wachtruimte op station Almelo(Coffee Central) al zo lang (“tijdelijk”) gesloten is. Is het enkele feit dat dezewinkel van eigenaar wisselde inderdaad reden voor een maandenlangevergunningprocedure? Wat kan het college doen dat deze voor reizigersbelangrijke voorziening snel weer open kan?

Hoogachtend en met vriendelijke groet,Namens de ChristenUnie-fractie,

Michiel J. van Heek.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/ontwikkelingen-op-het-spoor-het-belang-van-goede-treinverbindingen.html

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/ontwikkelingen-op-het-spoor-het-belang-van-goede-treinverbindingen.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.