Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht inzichtelijk

12 documenten

Veerdienst Nieuwer Ter Aa moet blijven!

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 03-02-2022 10:48

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1415581/450154/veerdienst NTA-1.jpgDe ChristenUnie-SGP heeft met verbazing kennis genomen van het besluit van Rijkswaterstaat om de veerpont bij Nieuwer Ter Aa uit de vaart te nemen. Wij vinden het onaanvaardbaar dat Rijkswaterstaat dit heeft besloten zonder enig overleg met de inwoners, sterker nog, dit in alle stilte had willen regelen.

De veerpont is een essentiële verbinding van Nieuwer Ter Aa met Breukelen. Moeten scholieren zo meteen gaan omrijden? Ook fietsers uit Vinkeveen maken veelvuldig gebruik van deze oeververbinding. In Nigtevecht krijgen recreanten zomaar een mooie fietsbrug over het kanaal terwijl wat verder naar het zuiden inwoners van Nieuwer Ter Aa in de steek worden gelaten. En wat ook de denken van de gevolgen. Waar we het wandelen en fietsen juist willen stimuleren worden op deze manier inwoners van Stichtse Vecht de auto in gejaagd.

De gemeente Breukelen heeft destijds met Rijkswaterstaat een afspraak gemaakt die neerkomt op een eeuwigdurende verbinding van Nieuwer Ter Aa met Breukelen. Dat zou eventueel een fietsbrug kunnen zijn. Maar dit alternatief moet dan wel eerst worden gerealiseerd.

De ChristenUnie-SGP zal zich verzetten tegen dit eenzijdige besluit tot opheffing van de veerdienst zonder dat daar een gelijkwaardig of beter alternatief tegenover staat. Nieuwer Ter Aa is een volwaardig dorp van Stichtse Vecht en mag niet op deze manier van Breukelen worden afgesneden.

Overlast voor Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 27-10-2020 08:37

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1321046/450154/Vechtbrug Breukelen.pngDe overlast voor Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht die wordt veroorzaakt door de vervanging van de Vechtbrug in Breukelen is tijdelijk maar wordt permanent tenzij het college een alternatieve oplossing (opnieuw) bespreekbaar maakt.

Het college is zich zeer bewust van de overlast die vervanging van de de Vechtbrug Breukelen met zich mee zal brengen. 'Ook omliggende plaatsen zullen last krijgen van de omleiding', aldus het college bij monde van wethouder Klomps in de VAR van 15 oktober jongstleden. De indruk wordt gewekt dat deze overlast tijdelijk is. Maar als de plannen met de afsluiting van de Brugstraat voor autoverkeer verdere vorm krijgt is dat niet tijdelijk maar permanent.

Autoverkeer door de Brugstraat is niet meer van deze tijd. Het hele centrum van Breukelen zou autovrij moeten worden gemaakt. De ChristenUnie-SGP is het daar volmondig mee eens. Maar niet ten koste van overlast voor Maarssen en Nieuwersluis, en in het verlengede daarvan ook Loenen aan de Vecht.

Wij hadden verwacht dat het college de vervanging van de Vechtbrug in Breukelen zou aangrijpen om toch nog naar een meer structurele oplossing voor het verkeersprobleem in Breukelen centrum te kijken. Maar het lijkt erop dat zij het probleem daar wil 'vernieuwen' in plaats van uit de weg ruimen.

Daarom nogmaals de oproep aan het college: 'Haal de plannen voor een tweede Vechtbrug in Breukelen uit het stof en onderzoek nog eens goed of een financieel aantrekkelijk fietsbrug in het centrum naast een betaalbare tweede Vechtbrug niet toch een veel betere oplossing zou kunnen zijn. Voor het centrum van Breukelen maar voor de bewoners van Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht.

Wethouder Van Dort: '80 km op Zuilense Ring is kwestie van politieke wil in de Provinciale Staten!' | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 30-01-2019 00:00

De inspraak van onze wethouder Linda van Dort bij de Provinciale Staten  over de plannen van de provincie met de Noordelijke Ring Utrecht (NRU) liet afgelopen maandag niets aan duidelijkheid te wensen over. Zij stelde zich vierkant achter de omwonenden van de NRU (Zuilense Ring),  die al jarenlang strijden voor een gezondere leefomgeving. Volgens Van Dort is een van hun -terechte-   eisen,  een verlaging van de maximumsneldheid op de NRU naar 80 kilometer,  een kwestie van een pot verf.  Ze zei verder:

De motivatie dat trajectcontrole aanbesteed is op 100 km en dat die niet teruggedraaid kan worden naar 80 km/uur is een flutreden. Gelooft u het?  Slechts een keer is de afgelopen periode het lawaai van de Zuilense ring overstemd: door hoongelach van inwoners die zich in de steek gelaten voelen.

Het OM meet, wat de wegbeheerder, u dus als provincie, wil dat er gemeten wordt. Net zoals dat de provincie over de maximale snelheid gaat, en geen andere instantie. Het gaat hier niet om kunnen, maar om willen. Als u net als ik de gezondheid van onze inwoners belangrijk vindt ligt hier de mogelijkheid om zonder veel extra kosten iets concreets te doen en is het zo voor elkaar. Maar u moet dus wel WILLEN.

CDA: Afsluiten oprit Floraweg is géén goed idee

CDA CDA Stichtse Vecht 20-12-2018 20:28

De CDA fractie is zeer ontstemd over het voornemen van het college van B&W om een proef te doen om de oprit van de Floraweg naar de Zuilense Ring af te sluiten. Deze oprit is namelijk de belangrijkste route voor autoverkeer voor de wijken gelegen aan de Floraweg en Vogelweg richting de A2. In de zomer van 2010 is noodgedwongen ervaring opgedaan met het afsluiten van de oprit vanwege werkzaamheden. Dat leidde tot een verkeerschaos. Vanaf de eerste start van de bouwplannen voor Haagstede heeft de CDA-fractie zich er daarom hard voor gemaakt dat er een verkeersveilige oprit blijft naar de A2 en N230. In 2014 is een motie van de raad met brede steun aangenomen om de oprit te behouden. Een proef zal er in de ogen van het CDA toe leiden dat Maarssenbroek massaal in de file belandt. Het CDA steunt het voorstel daarom niet.

“Parkeren en Bisonspoor” nu en in de toekomst

PvdA PvdA Stichtse Vecht 01-12-2018 11:58

De wijk Bisonspoor is volop in ontwikkeling. In september 2018 is er een nieuwe parkeergarage gerealiseerd. De komende periode zal het marktplein worden heringericht en vinden er verbouwingen plaats aan het winkelcentrum. Verder zijn er plannen voor het realiseren van diverse woontorens, een nieuw politiebureau en een gezondheidscentrum. Naast de positieve effecten hiervan zijn er ook kanttekeningen te plaatsen. Zo zal de druk op Bisonspoor, maar ook omliggende wijken als Antilopespoor, Waterstede, Duivenkamp en Kamelenspoor, de komende periode flink toenemen. Naast een toename van het verkeer, is met name het parkeren een groot knelpunt.

Ondanks al deze nieuwe ontwikkelingen zal het aantal beschikbare parkeerplaatsen namelijk per saldo juist afnemen. De nieuwe parkeergarage biedt weliswaar capaciteit aan 1.100 auto’s (tegen 1.000 in de twee oude parkeergarages), maar daar staat tegenover dat het aantal openbare parkeerplaatsen met ca. 250 zal afnemen. Bovendien geldt er in de nieuwe parkeergarage een betaald parkeren regime na 4 uur parkeren. De teller start dan al bij 5 euro. Hier wringt hem de schoen. Met als resultaat een toenemende parkeerdruk in de wijk Bisonspoor en omliggende wijken. Bewoners van o.a. het Safari-complex ervaren nu al problemen met het vinden van een parkeerplek. Als de bijna 150 parkeerplaatsen op het marktplein binnenkort verdwijnen neemt de parkeerdruk in dat gedeelte van Bisonspoor (de noord kant van de wijk) alleen maar verder toe.

Voor de PvdA Stichtse Vecht staat de leefbaarheid in de wijk Bisonspoor en omliggende wijken centraal, nu en in de toekomst. Dit vraagt om serieuze oplossingen. De PvdA wil dan ook van het College van B&W weten welke oplossingen zij ziet op korte en lange termijn voor de problemen m.b.t. de toenemende parkeerdruk. Wat de PvdA betreft zouden er allereerst extra P&R parkeerplaatsen bij NS station Maarssen moeten worden gerealiseerd. Verder zou de eigenaar van het winkelcentrum, WinterTrust, wat de PvdA betreft het betaald parkeren regime in de parkeergarage moeten afschaffen. Met de extra mogelijkheden die WinterTrust wordt geboden in het nieuwe bestemmingsplan (het bouwen van onder meer diverse woontorens), mag er ook iets van hen worden terugverwacht. Het gratis openstellen van de parkeergarage zou een mooie tegemoetkoming kunnen zijn voor de inwoners van Maarssenbroek.

Op 22 november organiseerde de PvdA Stichtse Vecht een inloopbijeenkomst in de wijk Bisonspoor. Aan deze bijeenkomst namen 25 bewoners deel. Grootste zorgpunten bij bewoners zijn parkeren, bereikbaarheid, leefklimaat en de hoogte van de woontorens. Het verslag van de inloopbijeenkomst is hier te downloaden.

Zie verder ook het TV-item bij RTV Utrecht eerder deze week over de parkeerproblematiek in de wijk Bisonspoor: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1849353/parkeerproblemen-in-maarssenbroek-ik-rijd-soms-wel-20-minuten-rond-voor-een-plaatsje.html

Het bericht “Parkeren en Bisonspoor” nu en in de toekomst verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Veel beroering over mogelijke verbreding N 201

PvdA PvdA Stichtse Vecht 08-11-2018 21:00

Zo lang ik in Loenen politiek actief ben, speelt al de mogelijke verbreding van de N 201 onder regie van de provincie Utrecht (en Noordholland) . De N 201 is een belangrijke oostwest-verbinding tussen A2 en A9 enerzijds en de A1 en A27 anderzijds. De weg loopt van Hilversum naar Haarlem. Met toen, in de jaren zeventig, en nu regelmatig stevige files. Met name in de ochtend vanuit de richting Hilversum en Mijdrecht naar de A2 . In de namiddag en vroege avond geeft de afwikkeling van het verkeer vanaf de A2 problemen.

De afgelopen jaren heeft de provincie een versnelling ingezet. ‘Er moet een oplossing komen’. Er wordt stevig doorgepakt. Verschillende ‘denkrichtingen’ passeren nu de revue. Van 2 x 2 rijbanen met 100 km of 80 km tot aanpakken van ‘plaatselijke’ problemen of afwaarderen van de weg tot een 60 km-weg. In februari nemen PS een beslissing betreffende de denkrichtingen.

Wij hebben (en hadden) het standpunt dat meer asfalt slechts schijnoplossingen brengt. Als weggebruikers merken dat de doorstroming op de N 201 verbetert, gaan ook weggebruikers die nu nog een andere route kiezen ook die N 201 gebruiken. Of verder van hun werk wonen … Na enkele jaren zal ook het verkeer op die 2 x 2 rijbanen vast komen te staan in de spits.

Wat dan? Want alleen maar NEE roepen, daar zijn wij niet van. Wij pleiten, samen met de statenfractie, voor een integrale aanpak waarbij dus niet enkel die N 201, maar ook de A2, A9, A1 en A 27 worden betrokken.

Grappig (?) is dat het adviesbureau dat door de provincie is ingeschakeld , bureau Haskoning DHV, op pagina 45 van hun rapport meldt dat een aanpak van enkel de N 201 , zonder daarbij de vier snelwegen te betrekken, vrij zinloos is. Benieuwd wat de gedeputeerde met deze kennis gaat doen. Namens Stichtse Vecht zit trouwens wethouder Jeroen Willem Klomps in ‘de’ stuurgroep.

Waar totaal niet over wordt/werd gesproken is het ‘feit’ dat de komende decennia onze mobiliteit gigantisch van karakter zal veranderen. Onder invloed van bv kunstmatige intelligentie staat ons een revolutionaire verandering van de samenleving te wachten. Daardoor zal ook onze manier van verplaatsen zich in sterke mate wijzigen. Hebben we een bredere N 201 dan nog wel nodig?

Maandag 5 november was er een zeer druk bezochte informatieavond in Loenen, georganiseerd door de dorpsraden Loenen en Vreeland samen met de provincie. Goede informatie, stevige discussie en af en toe heftige emoties. Waarschijnlijk gaan we samen met de Statenfractie begin volgend jaar een (verkiezings)avond houden in een van de noordelijke kernen met de N 201 als belangrijk onderwerp. Wordt vast en zeker ook weer heel erg druk …

Joseph Toonen Raadslid PvdA Stichtse vecht

https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/veel-beroering-over-mogelijke-verbreding-n-201/ https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/veel-beroering-over-mogelijke-verbreding-n-201/

Het bericht Veel beroering over mogelijke verbreding N 201 verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

GroenLinks Stichtse Vecht wil logistieke hub aan de A2 | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 10-10-2018 00:00

GroenLinks Stichtse Vecht stelt onderzoek voor naar een slimme oplossing voor zwaar verkeer in de dorpskernen: een logistieke hub aan de A2. Een logistieke hub is een plek waar vrachtwagens goederen naartoe brengen, waarna deze via kleinere elektrische voertuigen of de vrachtfiets naar de bestemming in de kernen van Stichtse Vecht worden gebracht. Zo’n hub  heeft als doel om de verkeersstromen van zwaar verkeer binnen de dorpskernen van Stichtse Vecht sterk te verminderen.

Neem Breukelen als voorbeeld

Al jaren is de verkeerssituatie in Breukelen rond de Brugstraat, het Zandpad en de Scheendijk onderwerp van discussie. Vrachtwagens, bestelbussen en landbouwvoertuigen zorgen voor (milieu-)overlast, files en onveilige verkeerssituaties. De huidige ideeën om overlast van dit verkeer te verminderen, bestaan vooral uit verkeerstechnische maatregelen: van een tweede Vechtbrug, betonblokken/palen (recent in de Brugstraat) tot regulering (bijvoorbeeld autoluw/autovrij maken van het Zandpad).GroenLinks Stichtse Vecht wil een duurzame oplossing om de problemen bij de bron aan te pakken en vraagt het college de mogelijkheden van een logistieke hub aan de A2 te onderzoeken.

 

Leefomgeving en lokale economie gaan hand in hand

Raadslid GroenLinks Gertjan Verstoep:

“Het is zaak om uit de reflex van verkeerstechnische oplossingen te komen en verder te kijken naar slimme innovatieve oplossingen. Andere gemeenten hebben al succesvolle logistieke hubs langs de snelweg om vrachtverkeer in het centrum te verminderen. Daarnaast durf ik te stellen dat een logistieke hub niet alleen de leefomgeving van dorpskernen verbetert maar ook een positief effect zal hebben op het vestigingsklimaat voor duurzame bedrijven. Wij kiezen voor een toekomstbestendig Stichtse Vecht: duurzaam en fijn wonen voor de volgende generaties”.

 

 

Rechtspositie inwoners weer in het gedrang

Maarssen 2000 Maarssen 2000 Stichtse Vecht 05-10-2018 15:14

5 okt. 2018 – Maarssen 2000 heeft vragen gesteld over de wijze waarop inwoners geïnformeerd worden over het ontwerpbestemmingsplan Bisonspoor 2020. De beantwoording van de vragen laat zien dat slechts een aantal wijken in Maarssenbroek van een wijkbrief zijn voorzien. Op de vraag of andere inwoners van Maarssenbroek ook actief geïnformeerd worden over de te bouwen hoogbouwflats van 70 m hoog, is het antwoord dat inwoners deze kunnen vinden op de website van Bisonspoor 2020 .

Maarssen 2000 constateert dat de berichtgeving op de website Bisonspoor 2020 onder het kopje reageren wel erg summier is. Er staat geen enkele verwijzing naar hoe inwoners zienswijzen kunnen indienen. Ook op de gemeentelijke website onder ontwerpbestemmingsplan P2 en P3 Bisonspoor staat ook niet uitgelegd hoe men zienswijzen zou kunnen indienen.

De fractie van Maarssen 2000 vindt dat een kwalijke zaak. Inwoners moeten te ver grasduinen op de website om te achterhalen hoe men een zienswijze kan indienen.

Zo zet je inwoners niet in hun rechtspositie, aldus Maarssen 2000. Dat geeft inwoners terecht het gevoel dat ze zich niet gezien en gehoord voelen. Inwoners hebben het recht op informatie, dat is een actieve zorgplicht van de gemeente.

Maarssen 2000 zal bij het College vragen de termijn op te rekken, omdat zij van mening is dat inwoners niet behoorlijk zijn geïnformeerd over de procedure.

Zwartboek Qbuzz ligt bij provinciebestuur

SP SP Stichtse Vecht 09-05-2018 09:12

Buschauffeurs van de regio Utrecht (U-OV) zijn het helemaal zat en komen in aktie tegen werkgever Qbuzz. De Qbuzz directie belooft telkens verbeteringen op gebied van veiligheid en dienstverlening voor passagiers en personeel, maar komt deze beloften niet na. De chauffeurs eisen nu ook dat de provincie zich ermee gaat bemoeien. Zij zijn tenslotte opdrachtgever en betalen Qbuzz, met ons eigen belastinggeld, voor goed en veilig openbaar vervoer in de regio Utrecht.

220 Chauffeurs trokken dinsdag 8 mei naar het Provinciehuis in Utrecht om een zwartboek aan te bieden aan het provinciebestuur. (niet opgemerkt door het AD, het NPO en de talkshows van de grachtengordel)

Hierin staat wat er allemaal mis is met de arbeidsomstandigheden van de buschauffeurs sinds Qbuzz werkgever is geworden. (zie voor het zwartboek de bijlagen onder dit artikel).

Het personeel veroordeelt de te hoge werkdruk, te korte pauzes, te scherpe aanrijtijden, maar ook de laksheid omtrent veiligheid en verwaarlozing van bussen door Qbuzz. Slechte werkomstandigheden en slecht materiaal zorgen voor onveiligheid van personeel, passagiers en andere weggebruikers.

Een chauffeur zegt 'Ik ben een keer overvallen en heb nu gemerkt dat de camera's op de bussen regelmatig niet werken. Ik voel me  onveilig.' Een andere chauffeur zegt:  'Als ik een passagier met rollator of een kinderwagen zie staan, baal ik, want ik moet uit de bus om deze persoon te helpen ,dan kom ik te laat en krijg 'strafkorting'. 'Vaak haal ik door de drukte of niet gemelde omleidingen mijn aanrijtijd niet. Dan ga ik steeds sneller rijden, om toch op tijd te komen.'

Het Provinciebestuur heeft een aantal maanden geleden, toen de FNV namens de busschauffeurs insprak in een provincievergadering, gevraagd of alle klachten eens onder elkaar gezet kunnen worden. Dan zou daar naar gekeken worden. Met de aanbieding van het zwartboek is dat nu gebeurd. Helaas meent provinciebestuurder Dennis Straat (VVD), dat het geen zaak is van de provincie maar van werkgever (Qbuzz) en werknemers. De FNV, hierin gesteund door de OR, zegt dat er vaak afspraken gemaakt worden met Qbuzz om bovenstaande zaken te verbeteren, maar daar komt telkens niets van terecht.

Te duur, zegt Qbuzz.  Het valt de OR ook op dat er veel uitbreiding is in de overhead van het busbedrijf, op kantoor komen regelmatig goedbetaalde banen bij, zgn. sleutelfiguren, terwijl er bezuinigd wordt op de chauffeurs en het onderhoud van de bussen.

De buschauffeurs eisen nu inmenging van de opdrachtgever, de provincie Utrecht dus. 'Voordat er ongelukken gebeuren!', aldus een  chauffeur.

De SP, zowel in de Provinciale Staten als in de gemeenteraden van Utrecht en omliggende gemeenten, steunt de aktie van de buschauffeurs onvoorwaardelijk en gaat het zwartboek in de provincie op de agenda zetten.

SP steunt staking buschauffeurs

SP SP Stichtse Vecht 06-05-2018 20:24

De SP Stichtse Vecht steunde de busstaking van 30 april en 1 mei en was aanwezig op het centraal station Utrecht om met de buschauffeurs te praten.

Er wordt opnieuw gestaakt, omdat de beloften die de werkgevers na de laatste staking in januari van dit jaar  deden, niet veel zoden aan de dijk zetten. ‘Er worden geen duidelijke zaken veranderd om de werkdruk te verbeteren’, zegt een buschauffeur. ‘We moeten volhouden om echt een verbetering van dit beroep te krijgen, waardoor wij het langer vol kunnen houden en ook weer jonge mensen voor buschauffeur gaan leren.’ Ook voor de veiligheid wordt aktie gevoerd. ‘We kunnen mensen met rollators, rolstoelen en kinderwagens niet rustig in de bus laten stappen. Dat kost teveel tijd. Andere mensen missen hun aansluiting. We worden opgejaagd en dat levert soms onveilige situaties op.' Ook het loon laat nog te wensen over voor dit belangrijke beroep. De vakbonden FNV en CNV bieden namens de chauffeurs op dinsdag 8 mei om 11.15 uur een zwartboek op het provinciehuis aan de gedeputeerde Dennis Straat van de provincie Utrecht. Hierin staat precies wat er niet goed gaat. En hoe het beter kan. Hierbij zullen veel buschauffeurs, maar ook statenleden aanwezig zijn. De SP statenfractie zal natuurlijk aanwezig zijn.

Adres van het provinciehuis is: Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.