Nieuws van ChristenUnie in Utrecht inzichtelijk

10 documenten

Fiets-Rik vs Auto-David

ChristenUnie ChristenUnie Partij voor de Vrijheid Utrecht 18-10-2019 12:57

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279789/43795/auto vs fietsOnze eigen Rik van der Graaf ging de strijd aan met David Bosch van de PVV. Rik met de fiets, David met de auto. Wie is het eerst in Vleuten? Kijk snel de video!

De favoriete fietsroute van Rik van der Graaf

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 28-09-2019 13:44

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279748/43795/Oudegracht overdagHet thema van de maand september is de fiets. Voor de ChristenUnie Utrecht een erg belangrijk speerpunt. Fractiemedewerker Rik van der Graaf vertelt over één van zijn favoriete fietsroutes in de stad.

Mijn favoriete fietsroute is de prachtige route langs de Oudegracht, van het Ledig erf tot het Wed. Wat mij betreft is de Oudegracht Utrecht en is Utrecht de Oudegracht. De prachtige bomen, oude gebouwen en de gezelligheid op de werven. ‘s Zomers kom je veel boten tegen en in de winter kan er een enkele keer zelfs geschaatst worden. Ook als je 's avonds terugfietst is het rustig langs de Oudegracht en heeft het haast wat mysterieus.

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279748/43795/de-favoriete-fietsroute-van-rik-van-der-graaf.html

Daarnaast werken we in Utrecht aan het steeds verder autovrij maken van de Oudegracht. Dat betekent dat er steeds meer ruimte vrijkomt voor fietsers en voetgangers en dat de auto's uit het straatbeeld verdwijnen. Wat het karakter van de Oudergracht wat ons betreft alleen maar ten goede komt. We kijken daar dan ook naar uit!

Maandthema: fiets

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 12-09-2019 09:45

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279408/43795/Rik.jpgElke maand geven wij extra aandacht aan een bepaald thema dat ons inziens belangrijk is in de stad Utrecht. In september is dat de fiets, juist zo vlak na de zomer zijn we ons weer even extra bewust van de manier hoe we ons naar werk, sport, of andere zaken verplaatsen.

Doe je dit met de auto of met het ov of dus juist met de fiets. Als het aan de ChristenUnie ligt kiezen we binnen de stad voor de fiets. Fietsen is gezond, zowel voor de fietser als voor de omgeving. Bovendien is de fiets een efficient vervoersmiddel, dat in het verkeer gestald weinig ruimte inneemt. Om dit zo te houden willen we deze maand aandacht vragen voor drie punten:

1. Verkeersveiligheid

In een steeds drukkere stad worden ook de fietspaden steeds voller en ontstaan er zelfs af en toe fietsfiles (zie nieuws fietsfiles). Deze drukte zorgt er ook voor dat er op steeds meer plekken onveilige punten en kruisingen ontstaan. We willen deze maand aandacht vragen voor eerder gedane inventarisaties en prioritering hiervan.

2. Fietsen voor iedereen

Als het aan de ChristenUnie ligt moet iedereen zich kunnen verplaatsen in Utrecht en dan specifiek binnen Utrecht. Dit betekent dat naast dat iedereen zicht veilig moet voelen (vorige punt) ook moet beschikken over een fiets. Daarom riepen we eerder een fietsenbank in het leven. WE vragen deze maand aandacht voor de fietsenbank en de mogelijkheid om voor minima te beschikken over een fiets.

3. Fietsen in voetgangersgebieden

Ook in het centrum wordt het steeds drukker. Waardoor fietsers in het centrum (oudegracht en vismarkt) niet altijd meer welkom zijn. Enerzijds begrijpelijk maar de ChristenUnie vind dat er wel goede alternatieven moeten zijn (alternatieve routes) Daarnaast moet de communicatie over waar je wel en niet mag fietsen duidelijk en eenduidig zijn.

Mochten jullie andere punten hebben waar er volgens jou meer aandacht voor nodig is als het gaat om de fiets dan horen we dat natuurlijk graag!

Met vriendelijke groet,

Rik van der GraafWoordvoerder Dierenwelzijn, Economie, Verkeer, Ruimtelijke ordening, Stationsgebied en Vastgoed

Veiligheid in de stad: mogelijkheden binnen participatiewet

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 22-02-2019 12:17

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1264899/43795/Beveiligingscamera.jpgBinnen Utrecht zijn er in bepaalde sectoren tekorten aan arbeidskrachten, en tegelijk zijn er ook mensen die op zoek zijn naar werk maar nog een drempel over moeten. De ChristenUnie zocht de afgelopen weken naar een manier om mensen vanuit de participatiewet in te zetten binnen het domein 'Veiligheid'.

Vorige week hebben we in de commissie Mens & Samenleving het Integraal Veiligheidsplan behandeld. Hierin wordt uiteengezet wat de plannen zijn van de Gemeente Utrecht met betrekking tot de veiligheid. De vier ambities die in het plan staan zijn: ondermijning steviger aanpakken, zorg en veiligheid dichter bij elkaar, een veilige digitale stad, veiliger verkeer. De ChristenUnie ziet op deze vier ambities veel mooie plannen waar veilige wijken en buurten centraal staan. Toch mist het plan op sommige vlakken de scherpte en de verscherping van de ambities in cijfers. We hebben de burgermeester verzocht om de ambities scherper te formuleren (SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Als belangrijk argument waardoor de ambities soms scherpte mist is de personele onderbezetting binnen de veiligheidsafdeling van de gemeente. Met betrekking tot de verkeersveiligheid willen we de gemeente oproepen om aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid van fietsende maaltijdbezorgers, zij scheuren vaak in onveilige situaties met gevaar voor eigen leven over kruispunten in de stad.    

Als oplossing voor de personele onderbezetting vragen we het college om mensen vanuit de participatiewet op te leiden tot handhavers. Een tijd geleden riepen wij het college middels de motie ‘Maak echt werk van de Banenafspraak’ op om meer energie te besteden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt richting een passende baan te helpen. We zijn erg benieuwd of de gemeente zich hiervoor wil gaan inzetten.

Snorfiets naar de rijbaan, maar wel zorgvuldig

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 16-11-2018 11:26

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1234838/43795/Fietsen Den HaagGezonde lucht, doorstroming op het fietspad en veiligheid voor de (snor)fietsers. Vandaag werd in de commissie Stad en Ruimte besproken hoe het plan om snorfietsers van het fietspad te weren eruit gaat zien. Daar zitten haken en ogen aan, dus de ChristenUnie vindt het belangrijk dat dit zorgvuldig gebeurt.

Zo is er een groot gebied in het centrum waar straks geen snorfietsers mogen komen, denk aan de Van Sijpesteijntunnel en het fietspad voor het Vredenburg. De suggestie op het bijgeleverde kaartje wordt gewekt dat deze fietsers straks op de busbaan zullen rijden, omdat er anders een grote omrijroute verplicht is. De ChristenUnie maakt zich zorgen om de veiligheid op de busbanen en vindt dit geen goed idee. De wethouder heeft toegezegd dat er een nieuwe kaart  komt waarin de juiste wegen worden weergegeven. 

Daarnaast stelde fractiemedewerker Rik van der Graaf tijdens de commissiebehandeling ook de vraag hoe de helmplicht er in deze nieuwe situatie uit gaat zien. Op dit moment is het voor snorfietsers niet verplicht om een helm te dragen en is dat dus ook juist vaak de reden dat iemand voor een snorfiets kiest: zij bewegen zich alleen op het fietspad. Snorfietsen op de rijbaan zijn straks verplicht een helm te dragen, maar dit geldt niet voor snorfietsen op het fietspad. De ChristenUnie wil dat het duidelijk is welke regels waar gelden, zodat alle snorfietsen veilig de weg op gaan. 

De wethouder stuurt binnen twee weken een brief met de beantwoording van deze en andere vragen die zijn gesteld tijdens de behandeling in de commissie. 

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1234838/43795/snorfiets-naar-de-rijbaan-maar-wel-zorgvuldig.html

Snorfietsen geweerd van de Utrechtse fietspaden

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 05-07-2018 14:26

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1223717/43795/Screen_shot_2011-11-28_at_14.43.52_400x400Ken je de plaatjes, die van de eerlijke brommer? Ze laten zien waar elke fietser regelmatig mee te maken heeft. Als je rustig staat te wachten bij het stoplicht, kunnen de snorfietsen niet anders dan blijven tuffen. De ChristenUnie is daarom erg blij met de financiële dekking die is gevonden om de snorfietsen van de fietspaden op de rijbaan (waar veilig) te laten rijden.

In het Algemeen Dagblad wordt daar verder verslag van gedaan. CU-raadslid Jan Wijmenga: 'Het is goed dat deze stad investeert in verkeersveiligheid. Fietspaden worden steeds voller en snelheidsverschillen brengen altijd risicio's met met zich mee. Deze maatregel zorgt bovendien voor minder blootstelling aan uitlaatgassen. Voor een stad die duidelijk partij kiest voor de fiets is de keuze om snorfietsen van het fietspad te weren dan ook snel gemaakt. Ik ben blij dat deze ambitie uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie zo snel gerealiseerd wordt.' De verplaatsing van de snorfiets naar de fietspaden is mogelijk omdat de landelijke wetgeving vervroegd aangepast is (per 1 juli hebben gemeenten de keuze om snorfietsen van fietspaden te weren). En hoewel er nog geen geld gereserveerd was in de begroting, blijkt de onverwachte financiële meevaller die deze week bekend werd, genoeg te zijn om de kosten voor de aanpassing te dekken. Goed nieuws voor de fiets!

ChristenUnie Utrecht maakt zich zorgen over verkeersveiligheid Transwijk

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 14-03-2018 08:45

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1203245/43795/Auto navigatie.jpgWerkzaamheden aan de Koningin Wilhelminalaan en de Europalaan zorgen voor gevaarlijke situaties aan twee rotondes in Transwijk. Door de werkzaamheden verandert de verkeerssituatie op het 5 Meiplein en het Anne Frankplein voortdurend. Dit heeft de afgelopen tijd verschillende keren tot (bijna-) ongelukken geleid. Daarom stelt de ChristenUnie kritische vragen.

Achter het verkeersplein bevindt zich het woonzorgcentrum Vecht en IJssel. Bezoek aan de bewoners van het woonzorgcentrum, alsook de bewoners zelf, hebben te maken met een onduidelijke en onoverzichtelijke oversteekplaats. Automobilisten rijden hier vaak te hard en hebben onvoldoende zicht op het overstekende langzaam verkeer. Ook het feit dat de situatie bijna wekelijks verandert, helpt niet mee aan de overzichtelijkheid van de twee verkeerspleinen. Hierdoor zijn al verschillende heftige verkeersongelukken ontstaan.

De ChristenUnie bevraagt de wethouder onder andere over meldingen van bewoners (en een evt. toename hiervan) en over mogelijke oplossingen om met de aannemer de verkeerssituatie veiliger te maken.

De werkzaamheden vinden plaats om de vrije busbaan Transwijk te realiseren. Deze zal lopen via Utrecht Centraal, via Papendorp naar Vleuten.

De vragen zijn hier te vinden. 

ChristenUnie wint de zilveren medaille voor meest fietsvriendelijke programma

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Utrecht 08-03-2018 13:07

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1199295/43795/Medaille fietsersbondNa GroenLinks scoorde de ChristenUnie het beste met het verkiezingsprogramma. De Fietsersbond reikt deze prijs elke vier jaar uit in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De jury noemde het een ‘nek-aan-nekrace’ voor de twee eerste partijen.

Gisteravond werd de medaille uitgereikt. De jury, bestaande uit Ilse Harms, Bas Hendriksen en Michiel Slütter, keek naar vier belangrijke thema’s:

 Verkeersveiligheid / drukte / doorstroming (onder andere meer groen licht voor fietsers, scooters van het fietspad en bredere fietspaden) Fietsfaciliteiten (onder andere fietslessen, meer stallingen, snelfietsroutes, en autovrije zones rond scholen) Ambitie / toekomstvisie / innovatie (onder andere groei fietsgebruik, meer fietsgebruik voor schone lucht en gezondheid, fietsnetwerk verbeteren) De door de Fietsersbond Utrecht gewenste nieuwe of verbeterde fietsverbindingen.

 https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1199295/43795/christenunie-wint-de-zilveren-medaille-voor-meest-fietsvriendelijke-programma.html

Opvallend vond de jury een zin in het verkiezingsprogramma over de snelheid van fietsers: 'De wegen worden zo ingericht, dat de gemiddelde fietser binnen Utrecht sneller is dan de gemiddelde automobilist.' De jury vatte de ambities van de ChristenUnie als volgt samen: 'Meer groen voor fietsers, meer buurtstallingen, minder paaltjes en autoverkeer scheiden van fietsverkeer'.

Vier jaar geleden won de ChristenUnie de gouden medaille in deze competitie. Fractievoorzitter Maarten van Ooijen: "Met het verkiezingsprogramma in de hand hebben we als fractie weer talloze handvatten om de komende vier jaar in volle vaart voor een fietsvriendelijk Utrecht te gaan."

Wil je rustig onze punten over de fiets nog eens nalezen? Kijk hier voor de paragraaf over de fiets!

De infographic is gemaakt door Ilse Harms.

 

'Hoog Catharijne laat minder bedeelden in de kou staan'

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 06-12-2017 17:51

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1143229/43795/ChristenUnie_Kerstbeeld_2015.jpgDe ChristenUnie en de SP reageren verontwaardigd op het bericht dat de collectebus van het Leger des Heils geen plek meer krijgt in winkelcentrum Hoog Catharijne.

Raadslid Maarten van Ooijen (CU) heeft weinig begrip voor het verbod op collecteren in het Utrechtse winkelcenturm. Het Leger des Heils organiseert in de wintermaanden allerlei kerstactiviteiten voor minder bedeelden. De opbrengst van de collecte onder het winkelend publiek is bestemd voor deze activiteiten. 

Het Leger des Heils was nog altijd de enige organisatie die mocht collecteren in Hoog Catharijne, maar daar komt dit jaar dus een eind aan. Eigenaar Klépierre wil voortaan één lijn trekken; vandaar dat de uitzonderingspositie wordt geschrapt. 

Zie ook het nieuwsbericht op RTVUtrecht

Update 6 december: De vastgoedgigant Klépierre, geeft vrijwilligers van het Leger des Heils nog één keer toestemming om te collecteren in Hoog Catharijne. Eerder liet het bedrijf nog weten vanaf dit jaar de collectanten weg te sturen.

Utrechtse partijen ontevreden over collegebeleid Vleutense brug

ChristenUnie ChristenUnie CDA PvdA Partij voor de Dieren Utrecht 20-04-2017 13:38

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1115921/43795/Bos.jpgVier Utrechtse politieke partijen zijn ontevreden over de opstelling van het college van B&W inzake een veilige brug voor wandelaars in de Dorpsstraat in Vleuten. ChristenUnie, Partij voor de Dieren, CDA en PvdA kunnen zich niet vinden in de antwoorden van het college op gestelde vragen. De huidige brug is nu onveilig voor wandelaars en het college kiest niet voor een andere oplossing om de situatie veiliger te maken, aldus de partijen. De vier partijen steunen de wens van de Wijkraad Vleuten De Meern en bewonersgroepen.

Al in 2014 vroegen omwonenden, verenigd in de Stichting Vrienden van de Joostenlaan, aandacht voor de gevaarlijke situatie die de smalle brug in de Dorpsstraat oplevert. Zij stelden voor om de overbodige wandelbrug die in het natuurgebied langs de Joostenlaan ligt te verleggen en vlakbij de bestaande brug in de Dorpsstraat te plaatsen. Als dat gebeurt, hoeven wandelaars niet meer het gevaarlijke knelpunt bij de kruising Dorpsstraat/Verlengde Parkweg over te steken. Het advies werd overgenomen door Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond en de Wijkraad Vleuten De Meern. De provincie Utrecht en Natuurmonumenten wilden meewerken aan een oplossing.

In antwoord op vragen van Partij voor de Dieren, ChristenUnie, CDA en PvdA zegt het college van B&W dit advies niet over te nemen. Het college is kort in zijn antwoord: “De voorgestelde variant leidt qua verkeersveiligheid niet tot een betere oplossing dan de uitvoering van de eerder gekozen maatregelen”. Helaas wordt deze uitspraak verder niet onderbouwd. Het college verwijst ook naar hun eigen oplossing voor de verkeersveiligheid op het kruispunt Dorpsstraat/Verlengde Parkweg, maar na twee jaar is er nog altijd niets aangepakt. Inpassing van een brug zoals voorgesteld door Stichting Vrienden van de Joostenlaan is volgens het college niet nodig en zou vooral te duur zijn.

Kosten lager dan college aangeeft

Het college meent dat het inpassen van een andere brug € 30.000,- zou kosten. Volgens Wijkraad Vleuten De Meern kan het veel goedkoper. Natuurmonumenten stelt de brug namelijk gratis ter beschikking. Het aanpassen van de brug zou € 7.500,- kosten, waarvan de helft door de Provincie Utrecht betaald zou worden. De gemeente Utrecht zou dan slechts € 3.750,- betalen, plus de kosten voor het aanpassen van de bestrating. Wijkraad Vleuten De Meern concludeert: “Wij vrezen dat wethouders en burgemeester zich op het verkeerde been hebben laten zetten en adviseren derhalve om iemand met een frisse blik naar dit lovenswaardige burgerinitiatief te laten kijken.”

De vier Utrechtse oppositiepartijen onderschrijven deze conclusie en roepen het college op om actie te ondernemen op dit dossier.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.