Nieuws van politieke partijen in Zeeland inzichtelijk

15 documenten

Vragen over slimme signalering Deltaweg

PvdA PvdA VVD Zeeland 06-02-2020 09:44

De provincie Zeeland investeert in de infrastructuur onder andere om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen te verbeteren. Er zijn diverse voorbeelden in Nederland zoals op de Tilburgse Heuvelring of in de proeftuin Nettelhorst waar slimme signalering onderzocht en / of toegepast wordt om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De VVD en PvdA hebben een aantal vragen over de toepassing van slimme signalering in Zeeland.

Vragen van de Statenleden Ralph van Hertum (PvdA) en Daniëlle de Clerck (VVD) aan Gedeputeerde Staten van Zeeland: 1. Is het college van Gedeputeerde Staten het met ons eens dat slimme signalering een instrument is wat de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen kan verbeteren? 2. Maakt het instrument van slimme signalering momenteel onderdeel uit van de instrumenten die de provincie Zeeland als wegbeheerder kan gebruiken om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren? 3.Welk afwegingskader/beleid wordt er binnen Zeeland gehanteerd voor het wel of niet inzetten van dit instrument. 4. Ziet het college van Gedeputeerde Staten slimme signalering als een (tijdelijke) mogelijkheid om de verkeersveiligheid en doorstroming op de huidige Deltaweg te verbeteren? Is het college bereid om dit nader te onderzoeken?

Antwoorden op Statenvragen ‘Slimme signalering’ (06-02-2020)

Het bericht Vragen over slimme signalering Deltaweg verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Voorkeursvariant Zanddijk Yerseke

SGP SGP Zeeland 16-12-2019 00:00

De Provincie heeft het afgelopen jaar maatregelen genomen om de Zanddijk – Molendijk richting Yerseke veiliger te maken. Echter om voor de toekomst dit tracé echt veiliger te maken en Yerseke nog beter bereikbaar te maken is een nieuwe weg nodig.

Noodzaak aanpakDat er iets aan de N673 moet gebeuren staat buiten kijf. Vanaf 2008 tot nu zijn er vijftig ongelukken gebeurd. De route over de Zanddijk wordt door veel verschillende verkeersdeelnemers gebruikt. Door eigen inwoners op de fiets of met de auto, door vrachtwagens van allerlei bedrijven, door de vele toeristen, etc. De verschillende groepen verkeersdeelnemers (van vrachtwagens tot fietsers en voetgangers) kruisen elkaar op gevaarlijke plekken. De weg is bovendien niet ingericht op deze verkeersdrukte en kan ook al het zware vrachtverkeer niet goed verwerken.

Onderzoek alternatievenIn de afgelopen periode is door de Provincie Zeeland, gemeenten Reimerswaal en Kapelle, waterschap Scheldestromen, Rijkswaterstaat en belanghebbenden onderzoek gedaan naar oplossingen voor de verkeersproblemen van de Zanddijk. In dit onderzoek zijn verschillende alternatieven uitgewerkt, namelijk Roze-Zwart, Bruin, Groen en Rood. Tevens is per alternatief aangegeven wat de effecten zijn voor de bereikbaarheid, doorlooptijd, kosten, etc. 

Voorkeursvariant De varianten Groen en Rood kunnen alleen gerealiseerd worden met een bijdrage van het Rijk. Het Rijk dient dan de kosten voor de aansluiting op de A58 te betalen. Helaas heeft het Rijk aangegeven de benodigde 17 miljoen euro niet te willen investeren. Ook de variant waarbij de dijk verbreed moet worden (variant Roze-Zwart) heeft niet de voorkeur. Feitelijk blijft dus alleen variant Bruin over. Vrijdag 6 december hebben Gedeputeerde Staten het alternatief Bruin als voorkeursvariant gepresenteerd. Volgens de berekeningen is variant Groen duurder dan Bruin. Daarom kunnen meekoppelkansen voor het poldertracé variant Groen (waarbij de regio en de gemeente meer financieel bijdragen) dit tracé wellicht toch realistischer maken.

Variant BruinHet voorkeursalternatief houdt in dat de huidige Zanddijk vanaf rotonde Nishoek tot over de spoorkruising wordt aangepakt. Ook de rotonde bij Nishoek zelf zal worden aangepakt. Vanaf de spoorkruising wordt een nieuwe weg aangelegd die afbuigt naar bedrijventerrein Olzendepolder. Ter hoogte van de Olzendedijk, waar de nieuwe weg kruist, wordt een nieuwe rotonde aangelegd. De huidige spoorwegovergang wordt vervangen door een viaduct. Voor langzaam verkeer (fietsers, landbouwverkeer) blijft de huidige Zanddijk-Molendijk als parallelweg beschikbaar. Het overige (vracht)verkeer rijdt straks over het nieuwe tracé. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Ik denk dat de weg zo veiliger wordt voor alle gebruikers. Ook voor kwetsbare verkeersdeelnemers als bijvoorbeeld fietsers. Door het aanleggen van deze nieuwe weg is Yerseke straks optimaal bereikbaar.’’

InloopavondOver het besluit van Gedeputeerde Staten vindt op D.V. dinsdag 17 december 2019 een inloopbijeenkomst plaats. Vertegenwoordigers van de Provincie Zeeland, gemeente Reimerswaal en waterschap Scheldestromen zijn dan aanwezig om het besluit toe te lichten en om met u in gesprek te gaan. Inloop is mogelijk tussen 19.00 en 21.00 uur in Partycentrum de Lepel, Lepelstraat 7A in Yerseke. Iedereen is welkom!

InspraakDaarnaast is het mogelijk om van 9 december 2019 tot en met 20 januari 2020 te reageren op het besluit van Gedeputeerde Staten over het voorgenomen voorkeursalternatief Bruin. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Als iedereen meedenkt en inbreng levert, verwacht ik dat we aan de hand daarvan het plan nog kunnen optimaliseren. Ik wil de precieze invulling van het plan graag met de bewoners bespreken.’’ Het besluit kunt u online inzien en ligt ter inzage in het Provinciehuis in Middelburg en het gemeentehuis van Reimerswaal in Kruiningen. Reageren is mogelijk via: https://www.formdesk.com/provinciezeeland/inspraak_zanddijk

PlanningMet de inbreng vanuit de inspraakperiode en de inloopavond nemen Gedeputeerde Staten in februari 2020 een besluit over het voorstel dat gepresenteerd zal worden aan Provinciale Staten. Statenlid Van den Berge: ‘’De SGP-fractie benut de komende tijd om te luisteren naar de reacties uit de regio en zal in het voorjaar alle belangen wegen om zo tot een verantwoorde keuze voor een tracé te kunnen komen.’’ In april 2020 nemen Provinciale Staten een definitief besluit over de aanpak. 

Meer informatie is te vinden op de website van de Provincie Zeeland, Omroep Zeeland en PZC:

https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/aanpak-voor-verkeersproblemen-zanddijk-yerseke https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116848/De-kogel-is-door-de-kerk-Zanddijk-bij-Yerseke-wordt-deels-verlegd https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/yerseke-krijgt-de-weg-van-de-meeste-weerstand~a80f629b/

 

Statenvragen calamiteiten Westerscheldetunnel

PvdA PvdA Zeeland 26-10-2019 10:45

De PvdA-Statenfractie heeft drie jaar lang aan de hand van sms-alerts gemeten hoeveel gebeurtenissen plaatsvonden in de tunnel vanaf 2016 tot oktober 2019. Een ongewoon hoog aantal pechgevallen op deze strook asfalt. Hoe komt het en hoe kunnen we hier het beste op reageren? De PvdA pleit ervoor om de standaardprocedure bij een calamiteit nogmaals tegen het licht te houden en de gebruikers meer tegemoet te komen bij calamiteiten.

Deze maand ontvingen we een brief van de Stichting Werkgroep Gehandicapten Walcheren (SWGW), die zich zorgen maakt om mindervaliden in het geval van een calamiteit. Voor de PvdA staat de veiligheid van alle tunnelgebruikers voorop. Wij weten dat in de tunnel geen vluchtstrook ligt. Wel liggen in beide buizen twee rijstroken en kunnen mensen via deuren naar de andere buis vluchten.

Bijna één gebeurtenis vindt plaats in elke twee dagen. Op 6,6 kilometer rijweg vindt elke vier dagen één pechgeval plaats. Vaak levert een stremming in de tunnel flinke vertraging en overlast voor de gebruikers op. Wij pleiten om het veiligheidsprotocol nogmaals te bekijken. Ook is de tunnel tolvrij maken bij calamiteit voor ons een prima compensatie. Dit kan in sommige gevallen de verkeersafwikkeling bevorderen.

Naar aanleiding hiervan hebben de Statenleden Ralph van Hertum en Niek Joosse de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld: 1. De PvdA vindt dat de veiligheid van de tunnelgebruikers op geen enkele manier in het geding mag komen. Bent u bekend met het veiligheidsprotocol van de Westerscheldetunnel? In hoeverre kunnen mindervaliden de tunnel veilig uitkomen bij een calamiteit? 2. In hoeverre is het mogelijk om in plaats van de tunnel af te sluiten aan één kant het verkeer over één rijstrook te leiden in de veilige tunnelbuis? Waarom wordt dit wel / niet gedaan? 3. Bent u het met de PvdA eens dat wanneer er aanzienlijke vertraging van het verkeer plaatsvindt in de tunnel de passage tolvrij wordt ter compensatie van de overlast? Zo nee, waarom niet?

Categorie

O

W

T

Eindtotaal

Brand DOW

1

1

Fietser

3

2

5

Wielertour

3

2

5

File

1

2

3

Hoogte

2

4

6

Onderhoud

15

27

67

109

Ongeval

5

8

3

16

Pech

170

151

2

323

Rommel

29

22

51

Spookrijder

1

1

2

Weer

17

17

Werkzaamheden

1

6

7

Eindtotaal

247

218

80

545

Hinder in Westerscheldetunnel van 22/6/2016 tot en met 16/10/2019. O = Oostbuis, W = Westbuis, T = beide buizen. Bron: SMS-alerts.

Antwoorden Statenvragen ‘Calamiteiten Westerscheldetunnel’ (26-10-2019)

Het bericht Statenvragen calamiteiten Westerscheldetunnel verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Kamervragen over schrappen tolheffing

PvdA PvdA Zeeland 12-03-2019 13:40

Vragen van het Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) aan de minister Infrastructuur & Waterstaat over schrappen tolheffing Westerscheldetunnel voor betere bereikbaarheid Zeeuws-Vlaanderen:

Bent u bekend met de uitzending Goedemorgen Nederland van 12 maart 2019 over de Westerscheldetunnel en de berichten Zeeuws-Vlaamse boeren: ‘Tunnel moet tolvrij’ en Minister voert campagne in Zeeland? Vindt u het ook het onrechtvaardig dat inwoners van Zeeuws-Vlaanderen vanwege de tolheffing in de Westerscheldetunnel hoge kosten, meer dan  € 1600 per jaar, moeten maken voor woon-werkverkeer of een bezoek aan familie buiten Zeeuws-Vlaanderen? Wat vindt u ervan dat vele Zeeuws-Vlamingen de tolheffing door de Westerscheldetunnel als een mentale barrière ervaren? Klopt het dat 40% van de inwoners die vanwege woon-werkverkeer gebruik moet maken van de Westerscheldetunnel deze kosten niet vergoed krijgen door de werkgever en deze dus zelf moeten bekostigen? Bent u ook van mening dat het onwenselijk is dat deze mensen moeten betalen voor het gebruik van publieke voorzieningen terwijl er geen alternatief is? Klopt het dat de Westerscheldetunnel steeds vaker gebruikt wordt als onderdeel van de economische as Goes-Gent? Erkent u het belang van deze economische as? Denkt u ook dat het afschaffen van de tol op de Westerscheldetunnel deze economische corridor nog verder versterkt? Bent u ook, net zoals de Zeeuws-Vlaamse boeren, dat de tolheffing een vorm van concurrentievervalsing is? Ziet u ook dat de tolheffing in de Westerscheldetunnel ervoor zorgt dat het voor Zeeuws-Vlaanderen lastiger is om de bevolkingskrimp tegen te gaan en extra bedrijvigheid naar Zeeuws-Vlaanderen te trekken? Vindt u ook dat, vanwege deze bevolkingskrimp, het van groot belang is om de provincie Zeeland financieel bij te springen en er voor te zorgen dat de tolheffing zo spoedig mogelijk wordt afgeschaft? Bent u het eens dat het schrappen van de tolheffing enorme voordelen voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen en de omgeving kan hebben? Klopt het dat in de Tunnelwet is afgesproken dat er te allen tijde een veerverbinding tussen Vlissingen – Breskens voor fietsers en voetgangers moet zijn? Vindt ook, vanwege het belang voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, dat dit een OV-verbinding moet zijn? Kunt u garanderen dat deze veerverbinding niet commercieel wordt geëxploiteerd?

Het bericht Kamervragen over schrappen tolheffing verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/46ee97d87d337d7fab8a9061fe9df04a?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=f660a65c430abf5ce17816aebe9563c2e0ffceb9

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/a7c4993ad2a7c69db5ec87156f2c83ab?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Fverkiezingen2019%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=c44cf0f8eb6d4092e38777cb671257c9cd62717d

Vragen over verkeersremmers bij Eede

PvdA PvdA Zeeland 05-01-2019 09:16

De PvdA-Statenfractie heeft met verbazing kennis genomen van de ontwikkelingen rondom de verkeersremmers in Eede. Wij lazen in de PZC dat op de provinciale weg bij Eede meerdere ongelukken plaats hebben gevonden door de plaatsing van de verkeersremmers. De provincie heeft na korte tijd het besluit genomen om de verkeersremmers weer weg te halen.

In de PZC stond het volgende: “De nieuwe verkeersremmers op de Rijksweg tussen Aardenburg en Eede worden weer weggehaald. Ze hebben al tot diverse ongelukken geleid. (…) De verkeersremmers zijn recent op de doorgaande weg geplaatst, in opdracht van de provincie. De gemeente Sluis was daar nog niet van op de hoogte.”

Voor de PvdA-Statenfractie staat de verkeersveiligheid voorop. Als eerste vragen we ons af hoe het met de verkeersdeelnemers is die een ongeluk hebben gehad bij Eede? Daarnaast vragen we ons af hoe het kan dat de Provincie Zeeland verkeersremmers plaatst die binnen korte tijd tot diverse ongelukken leiden? Daarnaast verbaast ons de communicatie met de gemeente Sluis. De gemeente geeft aan pas later op de hoogte te zijn gebracht van de verkeersremmers. Wij denken juist dat de belanghebbenden samen de verkeersveiligheid moeten verbeteren in Zeeland en niet zonder overleg tot actie over moeten gaan.

Naar aanleiding hiervan hebben de PvdA-Statenleden Anita Pijpelink en Ralph van Hertum de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld: 1. Zijn Gedeputeerde Staten het met de PvdA eens dat bij het verbeteren van de verkeersveiligheid op een weg eerst gedegen, goed onderbouwd onderzoek moet plaatsvinden? Welke stappen zijn doorlopen alvorens de verkeersremmers in Eede zijn geplaatst? 2. Hoe kijken Gedeputeerde Staten terug op het proces rondom de verkeersremmers? Zijn Gedeputeerde Staten het met de PvdA eens dat de belanghebbenden, zoals de inwoners van het betreffende gebied en de gemeente, bij het proces voor verkeersremmers moeten worden betrokken? Zo nee, waarom niet? 3. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om een intern onderzoek te organiseren naar het proces van de verkeersremmers in Eede en vergelijkbare huidige / toekomstige projecten op dezelfde manier tegen het licht te houden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, zijn Gedeputeerde Staten dan ook bereid om de uitkomsten van dit onderzoek binnen een half jaar in de Commissie Economie te bespreken? 4. Welke verbeterpunten ziet het college in het proces zoals dat is gelopen rondom de situatie van de plaatsing van verkeersremmers in Eede? Is het college bereid deze verbeterpunten in de organisatie toe te passen?

Het bericht Vragen over verkeersremmers bij Eede verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Werkbezoek Calvijn College

SGP SGP Zeeland 06-12-2018 00:00

Op 29 november 2018 bezocht de SGP-fractie het Calvijn College in Goes. We gingen in gesprek met leerlingen en decanen (van zowel Calvijn College als Hoornbeeck College) om informatie op te halen over de praktijk van openbaar vervoer, studeren in Zeeland en de aantrekkelijkheid van Zeeland.

Om te beginnen delen de leerlingen en decanen hun ervaringen met het openbaar vervoer in Zeeland. Doordat Zeeland een uitgestrekte provincie is, zijn reistijden vaak lang. Buiten de gangbare schooltijden rijden er weinig tot geen bussen. SGP Zeeland wil voorkomen dat bussen leeg rondrijden. De inzet van regiotaxi’s, kleinere bussen en flexibeler OV (zoals bussen op afroep laten rijden) zijn mogelijke oplossingen hiervoor. Momenteel loopt een pilot waarbij alleen de afgenomen OV-kilometers worden betaald. Gedeputeerde Harry van der Maas: “dit geeft de prikkel om met goed weer de fiets te pakken, en maakt de OV kosten voor ouders lager.”Studeren in en buiten ZeelandGedeputeerde Harry van der Maas licht de plannen toe om met de bèta campus opleidingen op hbo en wo-niveau aan te bieden in sectoren die kenmerkend zijn voor Zeeland: water, energie en food. De aanwezige leerlingen zijn nog niet bekend met deze plannen en adviseren om hier meer bekendheid aan te geven. De jongeren kijken bij studiekeuze vooral naar de kwaliteit van opleidingen. SGP Zeeland vindt het belangrijk om kwalitatief goede opleidingen in de provincie aan te bieden, om zo jonge talenten vast te houden.Trots op ZeelandOnder jongeren leeft het beeld dat in Zeeland minder te beleven is dan in de randstad. Ze willen verder kijken dan hun eigen provincie. Zeeuwen zouden meer trots moeten uitstralen, om niet het beeld te bevestigen dat Zeeland ver weg, achtergesteld gebied is. Één van de leerlingen oppert om kinderen al tijdens de basisschoolperiode de geschiedenis van Zeeland mee te geven, om Zeeuwse trots zo aan hen door te geven. De SGP wil dat Zeeland zich blijft onderscheiden door rust en ruimte, en tegelijkertijd inspeelt op nieuwe ontwikkelingen en daar ook banen in garandeert. Naast alle onmisbare mbo’ers in de provincie, heeft Zeeland hbo’ers en wo’ers nodig!

Werkbezoek Calvijn College

SGP SGP Zeeland 06-12-2018 00:00

Op 29 november 2018 bezocht de SGP-fractie het Calvijn College in Goes. We gingen in gesprek met leerlingen en decanen (van zowel Calvijn College als Hoornbeeck College) om informatie op te halen over de praktijk van openbaar vervoer, studeren in Zeeland en de aantrekkelijkheid van Zeeland.

Om te beginnen delen de leerlingen en decanen hun ervaringen met het openbaar vervoer in Zeeland. Doordat Zeeland een uitgestrekte provincie is, zijn reistijden vaak lang. Buiten de gangbare schooltijden rijden er weinig tot geen bussen. SGP Zeeland wil voorkomen dat bussen leeg rondrijden. De inzet van regiotaxi’s, kleinere bussen en flexibeler OV (zoals bussen op afroep laten rijden) zijn mogelijke oplossingen hiervoor. Momenteel loopt een pilot waarbij alleen de afgenomen OV-kilometers worden betaald. Gedeputeerde Harry van der Maas: “dit geeft de prikkel om met goed weer de fiets te pakken, en maakt de OV kosten voor ouders lager.”Studeren in en buiten ZeelandGedeputeerde Harry van der Maas licht de plannen toe om met de bèta campus opleidingen op hbo en wo-niveau aan te bieden in sectoren die kenmerkend zijn voor Zeeland: water, energie en food. De aanwezige leerlingen zijn nog niet bekend met deze plannen en adviseren om hier meer bekendheid aan te geven. De jongeren kijken bij studiekeuze vooral naar de kwaliteit van opleidingen. SGP Zeeland vindt het belangrijk om kwalitatief goede opleidingen in de provincie aan te bieden, om zo jonge talenten vast te houden.Trots op ZeelandOnder jongeren leeft het beeld dat in Zeeland minder te beleven is dan in de randstad. Ze willen verder kijken dan hun eigen provincie. Zeeuwen zouden meer trots moeten uitstralen, om niet het beeld te bevestigen dat Zeeland ver weg, achtergesteld gebied is. Één van de leerlingen oppert om kinderen al tijdens de basisschoolperiode de geschiedenis van Zeeland mee te geven, om Zeeuwse trots zo aan hen door te geven. De SGP wil dat Zeeland zich blijft onderscheiden door rust en ruimte, en tegelijkertijd inspeelt op nieuwe ontwikkelingen en daar ook banen in garandeert. Naast alle onmisbare mbo’ers in de provincie, heeft Zeeland hbo’ers en wo’ers nodig!

Werkbezoek Veilig Verkeer Nederland

SGP SGP Zeeland 22-07-2018 00:00

Veilig Verkeer Nederland is een organisatie die enerzijds veilig verkeersgedrag probeert te bevorderen door middel van educatie en voorlichting en anderzijds door mensen toe te rusten om zelf actief te werken aan veilig verkeer in de eigen omgeving. Op 22 augustus 2018 bracht de SGP-Statenfractie een bezoek aan de Zeeuwse afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN). 

Ongevallen in Zeeland zijn vaak het gevolg van stilte op de wegen en het gedrag dat dit veroorzaakt (afleiding). Meer dan 90% van de ongevallen heeft te maken met gedrag en zijn niet te wijten aan de infrastructuur. Dat betekent dus dat er door middel van gedragsbeïnvloeding veel ongevallen voorkomen kunnen worden. De provincie besteedt jaarlijks 750.000 euro aan verkeersveiligheid. 57.000 euro daarvan gaat naar VVN. 

Uniformiteit wegenbelijningEen probleem met betrekking tot de verkeersveiligheid dat niet aan gedrag is te wijten, is de belijning van wegen. Mensen weten vaak niet goed op welke type weg ze rijden, omdat de belijning onduidelijk is. VVN heeft aangegeven dat het belangrijk is dat mensen aan de belijning moeten kunnen zien welke snelheid daarbij hoort. Dat is in Zeeland vaak niet het geval. Hier ligt een taak voor de provincie om uniformiteit aan te brengen. Hetzelfde geldt voor veel verschillende voorrangssituaties (bijv. met fietsers op een rotonde). Dit kan per rotonde verschillend zijn. 

GedragIn Zeeland vallen de meeste ongevallen in de categorie 'frontale botsing' of 'eenzijdig ongeval'. De belangrijkste reden daarvoor is afleiding. Vanwege de stilte op de wegen zijn mensen vaak met andere dingen bezig, zoals met hun smartphone of autoradio. Een ander probleem is alcohol. Het geld dat VVN ontvangt van de provincie wordt gebruikt om projecten uit te voeren die erop zijn gericht om het gedrag van mensen op en rond provinciale wegen veiliger te maken.

Rol VVN ten opzichte van verkeersveiligheidHet Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een verband van 15 partners dat samenwerkt om de verkeersveiligheid in Zeeland te bevorderen. Deze organisatie was voorheen zo ingericht dat de samenwerkende partners een aantal keer per jaar bij elkaar kwamen. Dat systeem is op de schop gegooid, waardoor de verschillende organisaties (o.a. de VVN) elkaar nu veel minder zien en spreken. De VVN heeft uitgesproken dat zij het erg jammer vinden dat ze nu niet meer regelmatig met de regionale overheden en andere partners om tafel zitten. Door deze organisatieverandering is VVN meer een uitvoerend orgaan geworden en is het meedenken aan de visie op verkeersveiligheid sterk verschraald. 

Landbouwverkeer vs. 'kwetsbare' weggebruikersDe SGP heeft de conflictsituaties tussen landbouwverkeer enerzijds en fietsers en voetgangers anderzijds ter sprake gebracht. Conflictsituaties kunnen voor een deel vermeden worden door landbouwverkeer en fietsers/wandelaars met elkaar in gesprek te laten gaan om begrip te krijgen voor elkaars situatie. Hier zou een taak voor VVN en de ZLTO kunnen liggen. De SGP heeft VVN opgeroepen om dit onderwerp op te pakken en te kijken wat er aan gedaan kan worden. 

Wensen VVNDe SGP heeft gevraagd welke wensen VVN heeft met betrekking tot de verkeersveiligheid in Zeeland en wat de provincie daarin kan betekenen. VVN heeft meer aandacht gevraagd voor de structuur van fietspaden. De structuur is de laatste jaren vaak gelijk gebleven, terwijl ze veel drukker zijn geworden met allerlei verschillende type gebruikers met verschillende snelheden en formaten. Dat levert knelpunten op. Tevens zou VVN graag extra financiën willen om te kunnen handhaven waar dat nodig is en om de persooneelskosten te kunnen betalen. De 57.000 euro die men nu ontvangt is te weinig om alle doelen die VVN heeft, waar te kunnen maken. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.