Nieuws van politieke partijen in Almelo inzichtelijk

10 documenten

Huis van Lydia: Duurzaam en sociaal

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 04-03-2022 19:25

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1419092/173756/2022 Mijntje168.jpgMijntje Haakmeester van Stichting Huis van Lydia is onze kandidaat nummer 8. Zij zet zich al jaren in voor maatschappelijk en sociaal recht.

.

Programmabegroting 2020

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) GroenLinks Almelo 10-11-2019 14:25

College, ambtenaren. Dank voor het vele werk dat voorafgegaan is aan de totstandkoming van deze programmabegroting.

In deze begroting ligt de focus op het realiseren van een gastvrije vitale stad waarin iedereen kan meedoen. Alleen mensen met plasproblemen mogen volgens uw begroting dat niet.

Uw begroting is in strijd met het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Dit VN-verdrag verplicht gemeenten tot het hebben van openbare toiletten. Toiletten die de gemeente nog steeds niet heeft.

Velen durven de stad niet in omdat er geen serieuze openbare toiletten zijn. De Maag Lever Darm Stichting heeft u aangeboden hun kennis aan uw college over te dragen over hoe en op welke wijze toiletvoorzieningen in de binnenstad gerealiseerd kunnen worden.

Ook wil PVA graag dat uw college zich aanmeldt om het toiletsymposium op donderdag 21 november van 9.30 tot 14.00 uur bij te wonen.

We noemen enkele punten uit de begroting:

Economie en participatie

We willen mensen met afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen bieden. De sectoren Logistiek en hightech zou volgens u die kansen kunnen geven. Wij betwijfelen dat. In de logistiek is onvoldoende ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe technische vaardigheden. Dat komt doordat de sector aan de vooravond staat van grote technische veranderingen op het gebied van robotisering en automatisering.

Veiligheid

Deze is in het geding. Drugscriminelen en verwarde personen veroorzaken veel onveiligheid. Met preventie hadden veel van deze bronnen van onveiligheden kunnen worden voorkomen.

Het college dient de bestaande hulpverlening naar een hoger niveau te tillen zodat de politie zich meer kan richten op de echte politietaken.

Sociaal domein

Ons uitgangspunt is dat iedereen op intensieve jeugdhulp moet kunnen rekenen. Daar mag niet op beknibbeld worden. Positief zijn we over het project buurtbemiddeling.

Energieneutraal

Op de vraag of Almelo in 2050 haar energiedoelstelling kan halen zonder windmolens, geeft de begroting geen antwoord. Er moet in het jaar 2030 690 KWh grootschalige hernieuwbare energieopwekking op land gerealiseerd zijn. Zonder het gebruik van windenergie gaat dat volgens u niet lukken. Uw antwoorden op de PVA-vragen geeft aan dat u omwonenden pas wilt informeren zodra zij windmolens in hun achtertuin krijgen. Dat is voor PVA geen participatie. En dat moet anders.

Burgerparticipatie

De gemeente veroorzaakte veel rechtszaken. Burgers kwamen lijnrecht tegenover de gemeente tot en met de Raad van State. Dit maakt mensen moedwillig kapot. Willen we dit? Nee. De PVA wil dat B&W of een lid ervan persoonlijk in gesprek gaat met burgers om te horen wat er speelt en wellicht meer met tijdelijke vergunningen gaat werken als kostenbesparende tussenoplossing. Deze aanpak bespaart veel geld, ergernis en stress.

Vuurwerkvrije zones

Elk jaar is er aanzienlijke schade en overlast voor mens, dier en milieu. Voor een veilige viering is het noodzakelijk om de huidige aanpak ook op gemeentelijk niveau aan te pakken. De PVA dient samen met GroenLinks een motie in om in Almelo een pilot te houden met vrijwillige vuurwerkvrije zones waarbij de gemeente een faciliterende rol heeft. De Pilot vrijwillige vuurwerkvrije zones in het eerste kwartaal van 2020 te evalueren en met eventuele aanpassingen te komen.

Aardbeving op de Molukken

Er zijn aardbevingen op de Molukken, die sinds 26 september 2019 regelmatig plaatsvinden

PVA fractie en fractie Leefbaar Almelo doen een oproep aan de raad om de motie te steunen tot het geven van een eenmalige financiële ondersteuning.

Onze gemeente deed dat al eerder voor Haïti en Pakistan zonder dat we enige binding met deze landen hadden gehad.  Die heeft Nederland en de gemeente wel met de Molukken. We moeten dit moedige volk niet in de steek laten.

Tot slot.

We zien graag dat inwoners hun eigen kracht en sociaal netwerk inzetten voor zichzelf en anderen. Dit is onderlinge hulp. Mantelzorger, vrijwilliger en fysieke voorzieningen in hun omgeving. De organisatie ervan vraagt wel om cultuur- en mentaliteitsverandering bij de gemeente. De gemeente moet loslaten, vertrouwen geven en ruimte bieden aan initiatieven van inwoners.

Met andere woorden;…niet eerst beleid schrijven en je plannen voor de vorm nog even voorleggen aan je inwoners, maar tijdens het schrijven de wens van je inwoners centraal stellen. Op deze manier geef je inwoners echt invloed in de veranderingen.

Reactie:

Het optimisme van vorig jaar bij de presentatie van de begroting waren dit jaar een heel stuk getemperd. Zorgen over de toenemende schuldenlast in de komende jaren, de forse zorgvraag onder jongeren in Almelo, de grote financiële onzekerheid, onvoldoende medezeggenschap van burgers, uitvoering wet economie en participatie en bovenal de plaatsing van openbare toiletten niet in de begroting op te nemen is de bekende druppel die er voor gezorgd heeft om tegen de begroting te stemmen.

Steeds vaker plaatsten wij het onderwerp openbare toiletten op de agenda en steeds  gebeurde er niets. En dat terwijl zo’n 1 op de 20 mensen liever thuis blijft omdat er niet voldoende toiletten zijn. Onze grote wens is dat in gebieden waar veel mensen komen, zoals winkelstraten, om de 500 meter een openbaar toilet is. Mensen moeten binnen vijf minuten een toilet kunnen vinden, anders zijn ze te laat.

In dat opzicht is het niet alleen onbeschaafd, vies, maar ook weinig sociaal omdat op die manier geen rekening wordt gehouden met – inderdaad – de basisbehoeften van de mens. Maar meer nog dan de gezonde mens zijn b.v. vooral ouderen en chronisch zieken hiervan de dupe.

Stemuitslag Rv Programmabegroting 2020

Slechte vooruitzichten voor import-vakkrachten

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 07-10-2019 13:06

Helft beroepsbevolking straks vervangen door robot.

Er wordt nog steeds smakelijk gelachen om het idee dat robots mensen overbodig maken. Dat wordt afgedaan als science-fiction. Maar CPG Grey laat in een goed gedocumenteerde video zien dat robots wel degelijk het werk van mensen kunnen overnemen. In de video “Humans Need Not Apply” laat Grey overtuigend zien hoe in de nabije toekomst bijna de helft van de beroepsbevolking vervangen kan worden door robots. Dit leidt tot massawerkloosheid.

Grey laat zien, ondersteund door statistieken en voorbeelden van huidige ontwikkelingen, dat software en automaten geleidelijk het werk van mensen overnemen. Zo geleidelijk dat we eigenlijk niet doorhebben dat het gebeurt.

We moeten dus vrezen dat bijna vier op de tien Nederlandse werknemers de kans lopen de komende twee decennia vervangen te worden door computers, robots en andere machines. Vooral onder administratief personeel (720 duizend Nederlanders) en fabrieksarbeiders (301 duizend Nederlanders) dreigt automatisering de werkgelegenheid te vernietigen.

Dit alles blijkt uit berekeningen van de Volkskrant op basis van een Oxford-studie naar de gevolgen van automatisering voor de Amerikaanse werkgelegenheid. Onderzoekers Carl Frey en Michael Osborne brachten in 2013 voor meer dan 700 beroepen in kaart hoe groot de technologische barrières zijn om ze te kunnen vervangen door machines.

Dat de robotisering zich zelfs onder het bestuur in Twente gaat ontwikkelen zien we al in de gemeente Hengelo gebeuren. Hengelose ambtenaren op de afdeling Informatie Management krijgen sinds kort hulp van een virtuele robot. Op de afdeling die documenten beheert, archiveert, registreert en beschikbaar stelt, nemen softwarematige robots allerlei administratieve taken over. De Twentse gemeente claimt een voorloper te zijn met de inzet van robotic process automation (rpa) in Nederland.

Maar vooral in de sector logistiek zullen binnen nu en pakweg 20 jaar koppen gaan rollen als gevolg van robotisering. De logistieke beroepen die volgens Jobpersonality.com het grootste risico lopen om vervangen te worden zijn:

Chauffeur buitendienst, bestelwagenchauffeur, vrachtwagenchauffeur

Magazijnmedewerker, orderpickers, heftruckchauffeurs

Medewerker havenlogistiek

Logistiek planner

Warehouse manager

Logistiek manager

Verder zullen met name de beroepen metaalbewerkers, lassers en bouwvakkers in de toekomst steeds meer gaan verdwijnen.

Hoewel de gemiddelde bouwvakker er niet blij mee zal zijn, is robotisering een geweldige manier om een betaalbaar huis te bouwen. De robot kan ieder uur duizend bakstenen plaatsen, wat zo’n twintig keer sneller is dan zijn menselijke concurrent.

Gaan binnenkort alle ambtenaren van Almelo vervangen worden door robots? Staan we straks oog in oog met overheidsdienaren die geen koffie drinken en nooit pauzeren?

Robots kunnen niet ziek worden. Ze kunnen ook niet protesteren en niet klagen. Roddelen en achterklap zal volledig verdwijnen van de werkvloer. Tal van menselijk falen en menselijke fouten zullen simpelweg verdwijnen. Het zou een verademing zijn voor iedereen binnen en buiten het stadhuis.

Denk dan ook gelijk even aan het vervangen van het management elite. Want Robots kunnen ook goed achter een bureau zitten. Nietszeggende mailtjes produceren. De vergaderingen zullen een stuk sneller gaan want robots hebben namelijk niets te klagen, praten niet over sex, over relatie problemen en zullen zeker niet meedoen met voorkomende duistere plannetjes. Dit wekt meteen de indruk dat al die ambtenaren in nauw onderling overleg politieke besluitvorming in één bepaalde richting sturen

In werkelijkheid is niets minder waar. Vele top- en beleidsambtenaren hebben weliswaar invloed op talloze politieke beslissingen, maar die invloed oefenen ze niet samen uit en die invloed gaat ook niet in dezelfde richting. Steeds andere ambtenaren hebben vanuit verschillende afdelingen en diensten en ook met uiteenlopende belangen en visies invloed op politieke besluitvorming. Wie meteen met de wethouder wil praten om snel tot zaken te komen, maakt een grote en vaak onherstelbare fout. De wethouder heeft namelijk geen macht. En bovendien geen kennis van zaken.

De wethouder is als portefeuillehouder verantwoordelijk voor de uitvoering van een deel van beleid. Die uitvoering doet hij niet zelf, daarvoor heeft hij ambtenaren die inhoudelijk belast zijn. Ambtenaren zijn de deskundigen die beslissingen voorbereiden. Zij adviseren de wethouder om iets wel of niet te doen. Als u dus ook maar een beetje kans wilt maken bij de wethouder, moet u tot zaken komen met de ambtenaar die over de inhoud gaat. Zonder zegen van de ambtenaar komt u bij de wethouder niet ver.

Robots zouden beter met mensen kunnen samenwerken. De standaard benadering daarbij is dat de robot vriendelijk, beleefd, behulpzaam, eerlijk, niet-bedreigend en partijgebonden moet zijn.

Partij Vrij Almelo (PVA)

Wij zijn nu 365 dagen verder. Wat is er …

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen Almelo 24-06-2019 22:14

Wij zijn nu 365 dagen verder. Wat is er zoal gerealiseerd door het huidige College.

Schriftelijke vragen over Nashville-verklaring

PvdA PvdA Almelo 09-01-2019 10:08

De fracties van LA, GL, SP en PvdA hebben met ontzetting kennis genomen van de ondertekening van de vertaalde Nashville-verklaring door orthodox-protestantse predikanten, voorgangers en politici in Nederland. Er is inmiddels een storm van kritiek en verontwaardiging losgekomen uit alle hoeken en gaten van de samenleving. Wat onze fracties betreft niet ten onrechte. Dit anti-homopamflet is een ontkenning van het bestaan van een fundamenteel grondrecht voor vele duizenden LHBTI-ers. Het pamflet is een stap terug in de tijd en doet bij ons de zorg groeien over wat het effect zal zijn op/in de samenleving, en op het gedrag en welzijn van mensen. Dat seksualiteit een vrije keuze zou moeten zijn, dat mensen hun geaardheid niet hoeven verbergen of afzweren, komt onder druk te staan. Ook in Almelo zijn orthodox-protestanten actief. Het kan wat onze fracties niet zo zijn dat er in het Almelose publieke domein vertegenwoordigers van orthodox-protestantse kerken/organisaties, hun leden of bezoekers oproepen tot het discrimineren van LHBTI-ers. Uiteraard geldt dit in brede zin voor religieuze organisaties. Voor onze fracties geldt heel krachtig: iedereen is gelijk. Wij gaan er vanuit dat dit ook geldt voor het stadsbestuur. Daarom hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Schriftelijke vragen Nashville-verklaring (8 januari 2018)

Het bericht Schriftelijke vragen over Nashville-verklaring verscheen eerst op PvdA Almelo.

Lekker plassen binnenkort mogelijk in het centrum van Almelo

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 04-12-2018 14:39

De gemeente Almelo krijgt er binnen een jaar twee openbare toiletvoorzieningen bij. Eentje in de nieuw te bouwen havenkom en een tweede in de Grotestraat. Dit bericht stond onlangs te lezen in dagblad Tubantia.

De gemeente moet veel meer werk maken van meer of beter aangegeven openbare toiletten. Want als dat niet gebeurt, kunnen de gevolgen voor mensen groot zijn. Zo blijven sommigen liever thuis omdat ze bang zijn voor ongelukjes op straat.

De Partij Vrij Almelo is al langere tijd niet tevreden met de afdoening van de aangenomen Motie PVA openbare toiletten in de Almelose binnenstad. Ondanks dat deze motie tijdens de bespreking van de begroting 2017 met een ruime meerderheid in de raad werd aangenomen heeft het college nu eindelijk stappen ondernomen om ook daadwerkelijk openbare wc’s te realiseren. Steeds maar weer drong de PVA er bij de wethouder op aan een actievere houding aan te nemen en ervoor te zorgen dat er openbare toiletten komen. De Partij Vrij Almelo vindt dat bij een aantrekkelijke binnenstad ook openbare toiletten voor vrouwen, gehandicapten en dak en thuislozen horen. Zij zijn nu afhankelijk van de horeca.

We zijn tevreden dat het college heeft toegezegd dat zij er nu écht mee aan de slag gaan”. Geen gezeik, binnen een jaar openbare toiletvoorzieningen in de binnenstad!”

EVEN TER HERINNERING AAN HET COLLEGE VAN ALMELO…!!!!!

Almelo pakt de Omgevingswet aan

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 29-08-2017 03:03

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1125848/173756/aan-de-slag-met-de-omgevingwetAls gevolg van een ChristenUnie-motie uit 2016, stelde de gemeenteraad op 9 mei jl. een plan van aanpak vast om Almelo voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet. De nieuwe Omgevingswet betekent een enorme verandering van het omgevingsrecht en de ruimtelijke ordening. ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek sprak:

Voorzitter, een verheugend moment. Ik zie dit toch wel een beetje als de officiële aftrap van de Omgevingswet in Almelo.

Als ChristenUnie-fractie zijn we blij dat er een plan van aanpak voorligt. Alle aspecten van onze motie zien we erin terug: het betrekken van de raad, integraal werken... En terecht wordt gesteld dat zo'n cultuurverandering niet morgenochtend al gerealiseerd is.

Nog wel een punt van aandacht. In onze motie stond de zinsnede "Niet perse minder, maar anders reguleren". Op sommige plekken in het plan van aanpak zou je bijna de indruk krijgen dat het hoogste doel van de Omgevingswet is om zoveel mogelijk bouwvergunningen af te geven. Maar dat is natuurlijk niet zo. De gemeente blijft essentieel en onvervangbaar hoeder van het algemeen belang. En het algemeen belang is in dit geval een aangename en duurzame leefomgeving. Het "anders" reguleren betekent: meer op het communicatieve, meer uitnodigend.

Verder bespeuren wij een afwachtende houding met betrekking tot automatisering. Valt een beetje tegen van een gemeente die op ander beleidsterrein zo ambitieus wil automatiseren dat het zelfs minister Plasterk verrast. Heel mooi natuurlijk om samen met andere gemeenten software te ontwikkelen voor stemcomputers. Maar waarom dan niet samen met andere gemeenten software ontwikkelen voor de Omgevingswet? Rijssen-Holten is daar bijvoorbeeld heel ver mee. Volgens mij is het zelfs open source. Is er al contact geweest met afdeling ICT? Ook dat valt onder integraal werken.

Ten slotte. Het plan van aanpak is -terecht- heel erg gericht op de stappen die nodig zijn om de organisatie en procedures klaar te stomen. Maar welke stappen zijn nodig om inhoudelijk straks een goede omgevingsvisie te hebben? De ChristenUnie pleit daarom ook voor inhoudelijke voorbereiding. In overleg met het presidium en met ambtenaren zullen wij een workshop organiseren over "Dilemma's in het omgevingsbeleid".

Hoe verder met uitvoerende taken openbare ruimte?

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 07-04-2017 13:07

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1113769/173756/Herfst AlmeloHet college wil de uitvoerende taken openbare ruimte onderbrengen bij Twente Milieu. De raad heeft bezwaren en daardoor dreigt een patstelling. Democraten.nu, LAS, VVD, CDA en ChristenUnie stellen voor dat nog een tweede variant wordt uitgewerkt. Het college omarmt dit.

Dit 2e alternatief gaat uit van een interne verzelfstandiging van de desbetreffende organisatieonderdelen binnen de gemeente Almelo. Tevens wordt een leer-werkbedrijf opgezet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De eerder vastgelegde bezuinigingstaakstellingen verbonden aan het buiten de deur zetten van deze taken richting twente Milieu worden ook in deze nieuwe variant gerealiseerd.

Het college heeft inmidedls besloten de beide varianten nu naast elkaar uit te werken, zodat de Raad aan de hand van de voorstellen een goed afgewogen keuze kan maken. Het college streeft er naar om de uitwerking voor deze keuze voor de zomervakantie gereed te hebben. Voor de daadwerkelijke uitvoering van de gekozen variant richt de gemeente zich dan op 1 januari 2018.

Onderstaand vind u de brief die we samen met genoemde fracties hebben gestuurd.

Geachte college,

Ondergetekenden reageren met deze brief op uw raadsbrief van 31 januari jongstleden. Het wil niet vlotten met de outsourcing van onze team Beheer Openbare Ruimte. U bent van mening dat Twente Milieu de aangewezen partij is. Een belangrijk deel van de raad is echter van mening dat de overwegingen daarvoor ontbreken of is een andere mening toegedaan. Op deze manier komen raad en college niet verder bij elkaar. De stelling is verdedigbaar dat de voorgenomen outsourcing van het team Beheer Openbare Ruimte naar Twente Milieu ons in de weg is komen te zitten, nu de oplossing steeds verder van ons afdrijft.

De ondergetekende raadsfracties willen deze negatieve trend breken door een andere weg in te slaan. Deze brief is daar de eerste aanzet voor. Wij willen dat u naast de keuze voor Twente Milieu nog een tweede alternatief uitwerkt. Dit alternatief volgt niet geheel de lijn zoals die oorspronkelijk is vastgelegd, daarom wensen ondergetekenden dat de kaders worden aangepast. Hiermee wordt de huidige patstelling doorbroken en kan voor een deel tegemoet worden gekomen aan de vraag van de OR. Ook ons is er veel aan gelegen om een goed werkgever te zijn.

De volgende randvoorwaarden worden bij dit alternatief gehanteerd;

dat de kostenbesparing, waartoe reeds is besloten, overeind blijft staan. Wij zien dit als een minimale besparing; dat de verandering(en) bijdragen aan het realiseren van een slagvaardige-, kundige- en flexibele organisatie; dat de organisatieverandering in een hoog tempo wordt uitgevoerd. Tempo wordt gezien als een belangrijke succesfactor voor het slagen van verandering. Tempo is ook noodzakelijk om de reeds ingeboekte kostenbesparingen ook daadwerkelijk te realiseren; om deze verandering een faire kans te geven is het noodzakelijk om met een schone lei te beginnen; dat er een fase van herbezinning in gang wordt gezet over de voorgenomen deelname in een op te richten GR-Twente (milieu)bedrijf. Voor Gemeenschappelijke Regelingen geldt in z’n algemeenheid dat ze gepaard gaan met verlies aan bestuurlijke invloed en controle, terwijl de bestuurlijke- en financiële verantwoordelijkheid volledig intakt blijft.

Wij willen sowieso de berekeningen zien waarop het college haar keuze heeft gebaseerd om verder te gaan met Twente Milieu. Los daarvan stellen wij u voor om de hier onderstaande alternatieve-route ook uit te werken;

er wordt per direct een vacaturestop ingevoerd bij het team Beheer Openbare Ruimte, bij het ontstaan van vacatures worden die bij voorrang ingevuld door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt; de reeds opgelegde bezuinigingen worden minimaal gerealiseerd; het personeel (onderhoud buitendienst) wordt intern verzelfstandigd, het reeds aanwezige personeel kan onder de cao voor gemeentepersoneel blijven werken en vallen dus ook onder het ABP; het reguliere (groen)onderhoud wordt uitgevoerd door gedetacheerde medewerkers uit de WSW en anderen met een afstand tot de arbeidsmarkt; specialistisch werk wordt in eigen beheer uitgevoerd; omvorming- en nieuw werk worden aanbesteed bij marktpartijen. Dit gebeurt op wijkniveau; de regionale grondbank wordt apart intern verzelfstandigd, waarbij het positief saldo naar de algemene middelen gaat; de mogelijkheid van een buy-out staat open voor de medewerkers; onderzoek naar de mogelijkheden van een werkbedrijf voor de intern verzelfstandigde organisatie die mensen met afstand op de arbeidsmarkt werk, scholing en nieuw perspectief kan bieden, waarbij het inzetten van participatie-budgetten zeker tot de mogelijkheden behoort.

Bovengenoemde punten zijn een weerslag van ingebrachte standpunten tijdens de laatste raadsvergaderingen.

Op deze wijze willen wij een organisatie in de benen helpen, waar de gemeente nog wel de regie heeft op de openbare ruimte, en die tegelijkertijd mensen met afstand tot de arbeidsmarkt weer perspectief geeft. Ook zullen marktpartijen via opdrachtgeverschap op wijkniveau hierin een substantieel aandeel kunnen krijgen.

Met deze brief geven wij de contouren weer van de nieuwe kaders voor het personeelsbeleid van dit te verzelfstandigen deel van de gemeente. Vanzelfsprekend zal dit ook in de raad onderwerp van gesprek worden.

Wij verzoeken het college om de aangegeven route uit te werken in een opdracht aan de gemeentesecretaris, als eindverantwoordelijke voor de ambtelijke organisatie.

Met vriendelijke groet,Fred Gerritsen, namens Democraten Nu;Marcel Zielman, namens het CDA;Jemy Pauwels, namens de VVD;Gijs Stork, namens LAS;Wouter Teeuw, namens de CU.

Actualisatie Regionaal Masterplan Fietssnelweg F35

VVD VVD Almelo 30-01-2017 07:44

https://almelo.vvd.nl/nieuws/19750/actualisatie-regionaal-masterplan-fietssnelweg-f35

Omdat onze fractie de afgelopen week meerdere signalen en vragen heeft ontvangen over het volgende onderwerp verzoeken wij mondelinge beantwoording tijdens de vergadering d.d. 31 januari 2017.

Bijna jaar geleden (17 feb 2016) heeft de VVD fractie Almelo schriftelijke vragen gesteld over een geopperde alternatieve aanleg F35 over de Plesmanweg. Het aangenomen raadsvoorstel heeft immers nog steeds bewust géén route van de F35 over de Plesmanweg voorzien.

Onze fractie heeft meerdere malen heel duidelijk - in samenspraak met betrokken ondernemers op dat traject - aangegeven dat een fietssnelweg op het bedrijventerrein niet veilig voor de fietser is en ook niet werkbaar voor de ondernemers.

Uw College heeft vervolgens op 12 juli 2016 een voorstel aan de raad gedaan om de zoekrichting voor aanlegroute uit te breiden. De Almelose raad heeft dit voorstel aangenomen.

Aangezien we weer ruim zeven maanden verder zijn, mogen wij aannemen dat het onderzoek naar andere zoekrichtingen afgerond is.

Graag stelt de VVD fractie volgende vragen:

1. Is de huidige zoekrichting nog steeds zoals gepland in het aangenomen raadsbesluit “Actualisatie Regionaal Masterplan Fietssnelweg F35”. (15 december 2015)?

    a. Zo ja, wanneer ontvangen wij een bevestiging van aanvang?

    b. Zo nee, welke zoekrichting(en) wordt(en) nu nog onderzocht en     wanneer ontvangen we uitsluitsel?

2. Zijn de betrokken ondernemers (zowel vóór als na de Hollander Graven) in kennis gesteld over de zoekrichtingen?

    a. Zo ja, wat waren de reacties?

    b. Zo nee, wanneer gaat uw college dit doen?

Woordvoerder: Edith van den Ham  

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.