Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

10 documenten

Afgelopen maandag stond de nieuwe Samenwerkingsovereenkomst vaarverbinding Boerenverdrietsluis. (SOK) ter discussie

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 09-09-2023 19:07

Wij kregen geen antwoord op onze vraag wat de exacte voordelen zjjn van het creëren van een 2e calamiteitenroute voor de beroepsvaart of 2e recreatie vaarroute.

Wij stelde de vraag, wat schiet de burger concreet hiermee op?

Verder stelde wij de vraag over de ontsluiting Nieuwe Diep/Paleiskade.

Een omvaarroute, zo wordt door het college gesteld, zou zorgen voor een betere ontsluiting op het water en bruggen. Echter, met deze ontsluiting wordt niet rekening gehouden met het verkeer op het Nieuwe diep.

Want door het vaker gebruiken van de Zeedoksluis zal de brug vaker open staan. Een belangrijke verkeersader zal dus hierdoor regelmatig verstopt raken met alle gevolgen van dien. Ook hier kregen wij geen antwoord.

Ook stelde wij de vraag, waarom het advies van 22 juni van de Rijk cultureel Erfgoed niet toegevoegd was aan de stukken?

Deze brief was al bekend voor het zomerreces. Waarom is deze brief niet met de gemeenteraad gedeeld?

Gaat het college dit advies over nemen?

De wethouder gaf geen concrete antwoorden op onze vragen, het gaat volgens het college om een administratieve wijziging van een oude Overeenkomst.

Nog steeds zijn wij het niet mee eens met deze overeenkomst,

Hef de oude overeenkomt op en ga zeker geen nieuwe aan. Er is geen nut en noodzaak. Het financieel risico is te groot en wij zijn geen voorstander van miljoenen verslindende projecten waar de burger niets aan heeft.

Regio Noordkop Lianne Snel schreef hierover onderstaande artikel (de reacties op dit artikel zijn de moeite van het lezen waard)

NHD over schriftelijke vragen ’Stop met dure inhuurkrachten en adviesbureaus’

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 24-08-2023 10:53

In het Noord Hollands Dagblad schreef Delano Weltevreden vandaag over onze vragen

’Stop met dure inhuurkrachten en adviesbureaus’

Den Helder Het moet afgelopen zijn met ambtenaren die na hun ontslag door de gemeente worden ingehuurd om dezelfde werkzaamheden te verrichten voor een hogere vergoeding. Dat vindt Behoorlijk Bestuur. De fractie wil van burgemeester en wethouders weten hoe vaak dat de afgelopen vijf jaar in Den Helder is gebeurd.

Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag vindt dat ’de verbonden partijen, externe partners en regionale clubs’, in Den Helder de dienst uitmaken. De politieke partijen die het voor het zeggen hebben keren zich in de ogen van de grootste oppositiepartij ’nog steeds bewust af van de inwoners en doen met regelmaat precies het tegenovergestelde van wat zij beloofd hebben’.

Er wordt volgens BB jaarlijks miljoenen uitgegeven aan externe bureaus omdat het ambtelijk apparaat kennelijk niet in staat is dat werk te doen. Het liefst heeft BB dat ambtenaren de besluitvoering voorbereiden en dat burgers bijdragen aan de adviezen.

De fractie wil van het college weten of en zo ja hoe het stadsbestuur afstand wil nemen van externe bureaus. Geld dat de gemeente aan ontwikkelbedrijf Zeestad geeft, volgens BB ruim drie miljoen euro per jaar, verdwijnt onder meer naar allerlei adviesbureaus en tijdelijke inhuurkrachten zegt de partij. De fractie wil weten hoeveel geld Zeestad kwijt is aan die externen.

Volgens BB kan de gemeente geld besparen door gekwalificeerde ambtenaren in vaste dienst aan te nemen. Die kosten veel minder dan inhuurkrachten. De fractie hoopt dat het college daar werk van wil maken.

Video Woordvoering: Kadernota behandeling 2023 B&M 15 juni 2023

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 16-06-2023 08:26

Gisteravond was weer zo een avond, zelfs de coalitiepartijen rolde over elkaar heen. In beeld onze volledige woordvoering

https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2023/07/Woordvoering-Kadernota-behandeling-2023-BM-15-juni-2023.mp4

Woordvoering 2e instantie Kadernota behandeling 2023 B&M 15 juni 2023

https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2023/07/Woordvoering-2e-instantie-Kadernota-behandeling-2023-BM-15-juni-2023.mp4

Meningvormende commissievergadering over de kadernota, in deze nota worden de financiële richtingen uitgezet voor de begrotingsbehandeling in november dit jaar.

BB is voornemens onderstaande moties en amendementen op 10 juli as in te dienen

Motie Gedenkteken visserij (locatie, financiering)

Motie budget voor het operationeel maken van dok 1 en 2

Motie Crisis fonds/Grondwater steunfonds

Motie parkeren binnenstad. Dit zal dan gaan over de blauwe zones en de tijdsaanduiding en de vele bedrijfsbusjes die in de omringende straten staan.

Motie Referendum/volksraadpleging dijkzone plan en seasaw

Motie krans algemene begraafplaats burger slachtoffers WO2 40-45 door de dienst ambachtsweg uitgevoerd

Motie peildatum energie toeslag en mogelijk ook inkomens toets procentueel bij te stellen.

Motie de Nollen

Motie steunfonds inzetten voor €500 energietoeslag eerder toekennen

Motie herziening beleidskader cultuur. Aanleiding is dat de Nollen momenteel hierin is opgenomen en hiermee het college vrijbaan heeft voor het toekennen van subsidies en kredieten.

Amendement Schrappen investering/krediet verzoek de Nollen

Amendement Schrappen eigen bijdrage Wmo taxivervoer

Amendement Belbus, Verhaal over vrijwilligers.

Amendement Schrappen Seasaw

Amendement Schrappen extra investering Quelderduin

Amendement Schrappen € 25.000 Ambassadeurschap

Nav de toezegging van de wethouder dienen wij onderstaande motie niet in, maar gaan wij de discussie in commissie verband aan.

Motie kunst en cultuur sociaal-maatschappelijke prestatie afspraken, motie om meer helder te krijgen hoe wij als gemeente met kunst en cultuur om gaan en onder de loep te nemen. Daar hoort wat ons betreft namelijk ook een maatschappelijk onderdeel in verwerkt te zijn. Een actief subsidie is nu naast toekenning slechts gericht op, jaarverslag meerjarenplan en prestatielijst, wij willen hier een sociaal maatschappelijk afspraken lijst aan toevoegen.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Video: Woordvoering, Havenvisie 6 juni 2023

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 11-06-2023 12:24

Voorzitter, Dank u voor het woord.

We willen met deze visie vooruitkijken naar de mogelijkheden van de invulling en groei havenactiviteiten. In deze visie hoort eigenlijk ook een SWOT-analyse om enigszins vooruit te lopen op een uitvoeringsplan. In de SWOT zal te zien zijn dat er veel kansen zijn maar ook bedreigingen zoals eerder benoemd, krimp van 6% inwoners, toename drukte op de toegangswegen, financiële middelen en zwakten zoals onzekerheid die invulling moeten geven aan de projecten van PODH.

Aflossingsvrije lening voor Willemsoord

PvdA PvdA Den Helder 15-09-2020 06:40

Recent hebben de betrokken bankinstellingen aan Willemsoord bv aangegeven eind 2020 de bestaande leningen om te willen zetten naar een meer duurzame en bij het vastgoed passende financieringsvorm. Dit betekent concreet dat er op dat moment een einde komt aan de huidige goedkopere wijze van financieren van Willemsoord bv en er door Willemsoord bv een alternatieve financiering moet worden aangetrokken.

De eerste stappen in de samenwerking tussen Willemsoord BV en de stichting Erfgoed Den Helder zijn inmiddels gezet. Dit voorstel tot herfinanciering van Willemsoord BV past ook in dit proces. Het geeft Willemsoord bv een stabiel financieel uitgangspunt en zekerheid in de voorbereiding van de meerjarenbegroting benodigd voor de besluitvorming in de volgende stap in de vormgeving van de erfgoedorganisatie.

Willemsoord BV is door de gemeente opgericht als verbonden partij om het erfgoed op Willemsoord te beheren en exploiteren. Eind 2017 heeft de gemeenteraad zich, met de vaststelling van het beleidskader Erfgoed, uitgesproken voor professionalisering van het Helders erfgoed waar Willemsoord deel van uitmaakt. Vanuit deze opdracht hebben Stichting Stelling Den Helder, Willemsoord BV en de gemeente de ambitie uitgesproken om tot één erfgoedorganisatie in Den Helder te komen.

De bestaande leningenportefeuille van € 18 miljoen is in het verleden afgesloten bij diverse bankinstellingen en de gemeente. De gemeente loopt op dit moment, door het afgeven van garantstellingen en het zelf verstrekken van leningen, al risico over 90% van de leningenportefeuille.

In de risicoparagraaf van de gemeentelijke begroting is hier rekening mee gehouden. De leningen dienen voor de financiering van het vastgoed op Willemsoord maar passen, door de hoge mate van risico die op de variabele rente wordt gelopen, niet bij de gebruikelijke financieringswijze van vastgoed. Ook de bankinstellingen hebben recent aangegeven deze situatie ongewenst te vinden en eind 2020 met een meer passend financieringsaanbod te komen. De herfinanciering is ook randvoorwaardelijk in opmaat naar het samenbrengen van het vastgoed van de stichting Stelling Den Helder en Willemsoord BV in de stichting Erfgoed Den Helder.

Op basis van het Algemeen Belang Besluit Willemsoord BV is het mogelijk om in lijn met de Wet markt en overheid deze lening aan Willemsoord BV te verstrekken. De Wet Markt en Overheid bepaalt namelijk dat de gemeente haar eigen bedrijven niet mag bevoordelen ten opzichte van andere bedrijven tenzij er sprake is van algemeen belang.

Doelen en resultaten Met dit besluit is de bedrijfsvoering van Willemsoord BV minder gevoelig voor fluctuaties op de gelden kapitaalmarkt en dus minder risicovol.

Door de lage variabele rente in de afgelopen jaren en het feit dat op ca. 90% van de leningenportefeuille niet werd afgelost vielen de (exploitatie) lasten van Willemsoord BV in de afgelopen jaren lager uit dan bij een dergelijke financiering van vastgoed gebruikelijk is: namelijk een duurdere, rentevaste en langlopende geldlening waarop gedurende de looptijd wordt afgelost. Recent hebben de bankinstellingen aan Willemsoord bv aangegeven eind 2020 de bij hen afgesloten leningen  om te willen zetten naar een meer duurzame en bij het vastgoed passende financieringsvorm. Dit betekent concreet dat er op dat moment een einde komt aan de huidige goedkopere wijze van financieren van Willemsoord BV en er door Willemsoord BV een alternatieve financiering moet worden aangetrokken.

In overleg met de gemeente is de hiervoor genoemde situatie in de afgelopen jaren gehandhaafd om bij de oprichting van de erfgoedorganisatie financieel maatwerk te kunnen verrichten en de financieringslasten optimaal af te kunnen stemmen op de bedrijfsvoering van de erfgoedorganisatie. Vanuit dit perspectief en met het beëindigen van de bestaande bankleningen eind 2020 in het vooruitzicht is het moment aangebroken om tot herfinanciering van de leningenportefeuille (bij banken en gemeente) ad € 18 miljoen over te gaan.

Mogelijkheden herfinanciering In plaats van met de bestaande bankinstellingen in een aangepaste financieringsvorm verder te gaan is het voorstel om als gemeente een op maat gemaakte financiering te verstrekken die zowel voor Willemsoord BV nu als ook voor de erfgoedorganisatie in de toekomst voordelen oplevert. Het voortzetten van de bestaande relatie met de bankinstellingen wordt niet geadviseerd omdat de financiering van (commercieel) vastgoed relatief duur is en dit vrijwel altijd onder een gemeentelijke garantstelling plaatsvindt. Het risico blijft ook in dit geval voor de gemeente. Financiering via de gemeente is dus zowel voor Willemsoord BV als de gemeente aantrekkelijk omdat de gemeente, onder bepaalde voorwaarden. Dit komt de exploitatielasten van Willemsoord BV en de erfgoedorganisatie ten goede. Randvoorwaarde is dat de gemeenteraad een zogenaamd “Algemeen belang Besluit Willemsoord BV” neemt. Omdat gemeenten relatief goedkoop kunnen lenen op de geld & kapitaalmarkt (goedkoper dan een marktconforme financiering via een bankinstelling) kan dit voordeel worden doorgegeven aan Willemsoord bv en de erfgoedorganisatie. Op basis van het Algemeen Belang Besluit Willemsoord BV is het mogelijk om in lijn met de Wet markt en overheid deze lening aan Willemsoord te verstrekken.

Aflossingsvrij Ten aanzien van de rente en aflossing van de lening zijn er verschillende mogelijkheden. De aflossingscomponent zou beslag leggen op een groot deel van de begroting van. Willemsoord bv. Het ontbreekt echter aan de daarvoor noodzakelijke financiële (liquiditeit) ruimte. Uitgaande van een lening van € 18 miljoen (indicatief 40 jr./1% rentevast) waarop jaarlijks wordt afgelost, zou Willemsoord bv bij een aflossingstermijn van veertig jaar jaarlijks € 450.000 aflossing aan de gemeente moeten betalen. Een subsidie van € 450.000 per jaar zou noodzakelijk zijn. In de begroting 2020 e.v. van de gemeente is hier vooralsnog geen rekening mee gehouden. Willemsoord BV heeft in haar meerjarenbegroting hiervoor geen ruimte en de gemeente heeft in haar begroting deze subsidie niet voorzien. Gezien het feit dat het grootste deel van de leningportefeuille het gevolg is van besluitvorming van de gemeente rond Willemsoord BV bij de beeindiging van de samenwerking met Libema in 2007 is het ook niet logisch dat de last van de aflossing bij Willemsoord bv wordt gelegd.

Rente Aan Willemsoord BV kan een aflossingsvrije en rentevaste lening (indicatief 20 jaar/1%) van € 18 miljoen worden vertrekt die na 20 jaar in een keer wordt afgelost. Er wordt dan door Willemsoord BV gedurende de looptijd uiteraard wel rente betaald (€ 180.000 per jaar). De gemeente heeft de mogelijkheid om daartoe een zelfde lening af te sluiten bij de BNG. Hierdoor is deze transactie voor de gemeente budgettair neutraal. Het rentepercentage gekoppeld aan de lening die de gemeente sluit, is dezelfde als die verbonden wordt aan de lening aan Willemsoord BV. Het risico dat de gemeente loopt ten aanzien van het verstrekken van een dergelijke financiering is vastgelegd in het beleidskader Gemeentelijke garanties en geldleningen 2019. Op grond hiervan is  het mogelijk om, in geval van geboden zekerheden, een lager risico te accepteren. Omdat de gemeente 100% eigenaar is van Willemsoord BV is dit het geval. Om te voorkomen dat gemeentelijke balanswaarde van de lening in de toekomst hoger ligt dan de feitelijke waarde van het vastgoed van de onderneming (er wordt op de lening niet afgelost en de waarde van het vastgoed kan dalen) is het van belang dat deze waarde in de toekomst minimaal gelijk blijft. Uitgaande van het plegen van regulier onderhoud en stijgende (commerciële) huren die een waarde verhogend effect hebben mag ervan worden uitgegaan dat dit het geval zal zijn. Dit zal tot uitdrukking komen in de jaarrekening van Willemsoord BV.

Aflossing van de lening drukt gedurende de looptijd van de lening niet op de liquiditeit/exploitatie. Voor de gemeente zijn er geen kosten aan verbonden (budgettair neutraal). Na 20 jaar moet de lening wel opnieuw worden gefinancierd tegen de dan geldende marktrente. Staatssteun technisch zijn er geen belemmeringen te verwachten omdat de bijdrage wordt verstrekt op grond van de AGVV en na melding sprake is van geoorloofde staatssteun.

Bestuurlijke vernieuwing De directeurbestuurder van Willemsoord BV houdt rekening in de inrichting van de bedrijfsvoering en de begroting met de hier voorgestelde financiering. De kwartiermaker van de erfgoedorganisatie houdt in de voorbereiding van het bedrijfsplan en de begroting van deze organisatie eveneens rekening met de hier voorgestelde financiering. In de stukken die u bij de bespreking van de tweede rapportage privaatrechtelijk verbonden partijen en de behandeling van het voorstel omtrent stap 2 van de Erfgoedorganisatie zullen worden voorgelegd, zal dit inzichtelijk zijn.

Financiële consequenties De rentelast van een door de gemeente bij de BNG af te sluiten aflossingsvrije lening van € 18 miljoen bedraagt, bij een looptijd van 20 jaar en een (indicatief *) rentepercentage van 1%, € 180.000 per jaar. Wanneer de lening onder gelijke condities wordt doorgeleend aan Willemsoord BV, die hiervoor de jaarlijkse rentelast ad € 180.000 aan de gemeente vergoedt, zijn er voor de gemeente geen financiële consequenties (budgettair neutraal). Willemsoord BV kan het eigen risico door de langere looptijd beter beheersen. Minder risico op een tekort bij Willemsoord BV betekent ook voor de gemeente minder financieel risico. *) het rentepercentage is indicatief. Pas bij het afsluiten van de lening bij de BNG kan op basis van de dan geldende marktrente het definitieve rentepercentage (en lasten) worden bepaald.

Uitvoering en planning Het streven is om de herfinanciering eind 2020 te hebben gerealiseerd. Dit is afhankelijk van de voortgang in het gesprek met de BNG.

Het bericht Aflossingsvrije lening voor Willemsoord verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Algemene Beschouwing fractie PvdA ( update 1)

PvdA PvdA D66 Den Helder 25-06-2020 08:57

Hier volgt een verslag van de eerste avond van de Algemene Beschouwingen. Het verslag is overgenomen van Regio Noordkop. de lokale streekomroep

De Stadshal in De Kampanje is dit jaar het toneel voor het bespreken, beoordelen en uiteindelijk besluiten van de Kadernota 2021-2024. Tijdens de algemene beschouwingen lieten alle 13 partijen in meer of mindere mate hun licht schijnen over de onderdelen uit deze Kadernota: de bestuurlijke vernieuwing, de zorgzame gemeente, de vitale gemeente, de leefbare gemeente en tot slot de financiële invulling van al deze mogelijke plannen en ontwikkelingen in Den Helder de komende jaren.

Fractievoorzitter Carlo Assorgia van Beter van Den Helder mocht als grootste partij het spits afbijten. Volgens de partij gaat veel goed in Den Helder, maar zorgen zijn er om het draaiende houden van de Helderse economie in de coronacrisis. Ondanks de zeer recente aangekondigde versoepelingen per 1 juli en daarmee mogelijk zelfs het van start gaan van de Juttersmarkt in de Helderse binnenstad, kijken alle partijen met argusogen naar de economische ontwikkelingen in de stad.

“De economie moet blijven draaien. Die verantwoordelijkheid is immens groot. We hebben geleerd van de vorige crisis”, aldus fractievoorzitter Harmen Krul van het CDA.die daarmee aangaf een voorstander te zijn om juist nu geld uit te geven om te investeren in de stad. Een oproep die op bijval kon rekenen van fractievoorzitter Petra Bais van de VVD, die dat ook in de Kadernota terug zag. “De intentie om te investeren lees je terug in alle ambities van deze Kadernota.”

Veel verschillende geluiden De PVV meldde geschrokken te zijn van de Kadernota, sprak van wanbeleid en verzocht het college opnieuw om een stresstest. Naast de oproepen om geen geld te besteden aan het nieuwe stadhuis op Willemsoord en de energietransitie. De partij zegde toe een motie in te dienen om het geld voor het stadhuis en de energietransitie uit te sparen en over te hevelen naar het Helders Steunfonds. Het financieel overzicht kan de prullenbak in. “De begroting is op drijfzand gebouwd. Wij gaan tegen stemmen.”

D66 toonde zich milder en zag ook positieve zaken: de sportvisie, de Regiodeal, de stedenbouwkundige plannen van de Woningstichting. Zorgen waren er over de jeugdzorg (verschuiving van de hulpvraag naar zwaardere trajecten) en de energietransitie, kritiek was er op het stadhuis op Willemsoord en teleurstelling over het inschakelen van een extern bureau voor het maken van een Plan van Aanpak voor Julianadorp. “Het is geen makkelijke tijd en we hebben begrip voor de gestelde doelen”, aldus de fractie, die de vaart in de bouw wilt houden alsook met het mogelijk maken van windenergie op zee.

Proefwijk De Seniorenpartij beloofde een motie in te dienen voor een knarrenhofje en openbare toiletten. De Stadspartij riep op om extra alert te zijn op mensen die het hardst getroffen worden en afhankelijk zijn (geworden) van de voedselbank. Ook wil de partij de gang erin houden met het project stadhuis op Willemsoord, zodat het in deze termijn afgehamerd kan worden en op het verbeteren van de ontsluiting op Willemsoord. De proefwijk voor het afsluiten van het gas in De Schooten roept vraagtekens op: “Eigenaren worden geconfronteerd met hoge kosten, terwijl ze het geld niet op de plank hebben liggen.”

Het oordeel van de ChristenUnie (“hard gewerkt en veel bereikt, we gaan de goede kant op”) stond haaks op hetgeen GroenLinks als reactie gaf: “Onzinnig. Houden wat je hebt en dat versterken. Je kan op je klompen aanvoelen dat de doelen uit de Kadernota niet gehaald gaan worden.”

De PvdA kwam met de vraag of de Juttersmarkt nu weer georganiseerd kan worden. Daarnaast de oproep om de Beatrixstraat om te toveren in de Beatrixboulevard (“een flaneer- en terrassenboulevard”), aandacht voor bouwlocaties, de recreatievaart op Willemsoord en het oplossen van de problematiek van autoverkeer richting de Teso.

Tot slot kwamen Behoorlijk Bestuur, Gemeentebelangen en Fractie Dijk aan het woord. Alle drie behorend tot de oppositie, maar met een totaal verschillend inzicht in de Kadernota en op de coalitie. “De miljoenen vliegen de deur uit en het vaststellen van deze Kadernota is onbegrijpelijk”, aldus Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur. Nancy List van Gemeentebelangen noemde haar partij een gedoogpartij en meldde dat samenwerking met de coalitie in het belang is van de kiezers. Ook Fractie Dijk steunt de Kadernota op vele vlakken, maar staat daarnaast ook open voor de moties en amendementen die worden ingediend en verzameld worden bij de griffie van de gemeenteraad en waar de komende dagen overleg over plaats gaat vinden.

Vervolg Na de korte schorsing kwamen alle wethouders op wethouder Kos na (geen vragen over zijn portefeuilles) kort aan het woord. Wethouder Kees Visser meldde de raad dat hij nog dit jaar hoopt op een presentatie van zes scenario’s hoe de gebiedsontwikkeling op de haven kan verlopen. Wethouder Heleen Keur gaf aan in 2021 met een nieuwe Woonvisie te komen, waarin ook aandacht zal zijn voor alternatieve woonvormen. Het masterplan voor de jeugdzorg wordt eind dit jaar verwacht, liet wethouder Peter de Vrij weten.

Het slotwoord van deze avond was voor burgemeester Jeroen Nobel, die voorzichtig reageerde op de mogelijkheid om toch deze zomer de Juttersmarkt doorgang te laten vinden. “Eerst maar eens luisteren of het klopt. Als er een mogelijkheid is en de wetgever laat het toe, ik hoop dat het door mag gaan”, aldus de burgemeester. Dinsdag 30 juni vanaf 15.00 uur wordt de vergadering voortgezet, zullen ingediende moties en amendementen worden besproken en heeft de gemeente Den Helder uiteindelijk laat die avond een nieuwe Kadernota 2021-2024 vol met plannen, ambities en ontwikkelingen die gerealiseerd kunnen en mogen worden.

De vergadering zal worden vervolg op dinsdag 30 juli om 15.00 uur

https://denhelder.pvda.nl/nieuws/algemene-beschouwing-fractie-pvda/ de fractie in de Stadshal aanwezig voor de Algemene Beschouwingen

 

Samen de toekomst in

Voorzitter, Samen de toekomst in, in deze onbestemde tijden. Daarvoor past een belangrijk appel: we zullen we steeds alert moeten reageren als de situatie daarom vraagt. In het bijzonder geldt dat voor de gemeentelijke plannen en uitvoering. Voor de PvdA geldt dat steun en zorg voor hen die dat het meest nodig hebben daarbij voorop blijft staan. Gelukkig is al het nodige in gang gezet. Zo worden met het nieuwe armoedebeleid in persoonlijke gesprekken bewoners geholpen om van hun schulden af te komen en nieuwe schulden te voorkomen. En met de wijkteams en wijkkantonniers wordt invulling gegeven aan de terugkeer van gemeentelijke werkers die samen met bewoners zorgen voor een goede woonomgeving. Maar er blijven aandachtspunten.

Ik wil hierbij op hoofdlijnen blijven. En ze zijn belangrijk. Het gaat ons in deze onbestemde tijd in eerste instantie om de dag van morgen, over hoe we de dingen goed doen of juist beter kunnen doen. Daar is het college voor. En dat doen ze goed. Natuurlijk zijn er voor ons daarbij aandachtspunten……Ik kom daar nog op terug. Maar het gaat ons in deze fase niet alleen om de dingen goed doen maar ook om de goede dingen te doen. Juist de onbestemdheid door het coronavirus en de maatschappelijke en economische gevolgen daarvan, geven voeding aan de noodzaak tot verder nadenken en zonder dat je planbare zekerheden hebt. Daarom van ons uit in deze behandeling geen eigen moties of amendementen op een na. Verstandig is het nu om te bestendigen wat we nu al hebben, waar besluiten voor zijn genomen en concrete middelen in geld en menskracht voor zijn toegewezen. Daar zullen we het in het komende jaar mee moeten doen. Daarmee moeten we de storm van een eventuele economische crisis door. Wel moeten we ons vragen blijven stellen. Wat gebeurt er? Hoe staan we er voor? Hoe hebben we ons voorbereid? Staan de zaken al goed zeevast? En waar moeten we nog een extra sjorband omheen leggen? We moeten vooral alert zijn op de onverwachte zaken die zich voor gaan doen. Het zal daarbij niet gaan om de stevigheid van de organisatie maar veeleer om de slagvaardigheid van het organiseren. En het eerste punt komt al direct op. Zonet sprak de premier over nieuwe versoepelingen in het kader van het corona-regime….Burgemeester. Mag de Juttersmarkt weer georganiseerd worden? Dat is uitermate belangrijk voor het stimuleren van de binnenstadeconomie. Dit soort organiseren bedoelen we. En dat is wat wij van het college en het ambtelijk apparaat voor de komende tijd vooral verwachten. Alleen met-elkaar en voor elkaar komen we ongeschonden de storm door. In eerste instantie dus -op een na- geen eigen eigenstandige moties en amendementen. Wel vragen wij als PvdA aandacht voor de volgende onderwerpen:

1. Prima de nieuwe bouwlocaties. Goed voor het stimuleren van de lokale economie. Goed om het perspectief te hebben op lichte groei en nieuwe bewoners. Maar we mogen de huidige bewoners vooral in de oude buurten rondom het centrum niet vergeten. Met alleen de huidige aanpak komen we er niet. Er is meer aandacht en actie nodig. We willen dat er in de komende jaren een programma wordt gestart à la de stadsvernieuwingsprojecten uit de vorige eeuw. Hoe denkt het college hierover?

2. Natuurlijk moet de opwaardering van ons stadshart ook moet voortgang houden. Het maakt Den Helder aantrekkelijk voor nieuwe bewoners en toeristische bezoekers. Voor onze werkgelegenheid zeer belangrijk. De terrassen op de Beatrixstraat kunnen een mooi visitekaartje vormen. Maar helaas autoverkeer raast nog steeds door de straat. Ook voor zessen. De afsluitpaal aan de noordkant is kapot en kan niet meer worden gemaakt. Edzo Bindels en Zeestad hebben een prachtige nieuwe Beatrixstraat aangelegd. Het is een echte boulevard. De PvdA stelt een naamswijziging voor. Waarom dopen we de naam niet om naar Beatrixboulevard en maken we in de zomertijd de boulevard autoluw. Dat kan prima met een afsluiting aan de oostzijde waar voor het ingaand en uitgaand autoverkeer een prima alternatief mogelijk is. Laten we er een echte flaneer-en terrassenboulevard van maken. Met de markt op zaterdag kan de Beatrixboulevard dan een echte regionale uitstraling krijgen. Wat zijn de mogelijkheden op korte termijn?

3. Aandachtspunt is ook de haven. Daar is echt een omslag noodzakelijk. Ophouden met praten maar doen is het devies. Zo er moet er een echte oplossing komen voor de TESO-problematiek. En de discussie over de Boerenverdrietsluis heeft ons geleerd dat er in het havenbeleid vooralsnog veel te weinig aandacht bestaat voor de kansen en mogelijkheden van het verder ontplooien van de recreatievaart en het fietsboottoerisme. Tegen de binnenstad aan en met de verbinding met Willemsoord liggen daar prima kansen voor versterking voor de aantrekkingskracht van ons stadshart. Wat vindt het college hiervan?

Zo zijn er nog meer punten waar we als PvdA aandacht voor willen vragen. Maar het gaat ons nu om de belangrijkste speerpunten. Wel geef ik u nog mee dat we voor wat betreft de aankomende energietransitie we in willen steken op de toepassing van waterstof als energiegeleiding in plaats van het aanleggen van warmtenetten. Dus waterstoftoepassing niet alleen voor de grootgebruikers ontwikkelen, maar gelijktijdig ook aan de slag gaan met toepassingen voor de Helderse huishoudens. Met andere woorden langer op gas en door het gebruikmaken van het huidige geschikte gasleidingnetwerk eerder op waterstof. Wij zullen daarvoor samen met D66 een motie indienen.

Ik wil tenslotte nog een belangrijk punt aan de orde stellen.

Het grote gevaar van een crisis is dat er sociale spanningen ontstaan. Daarom is het ook zo van belang dat we als gemeente dicht bij onze bewoners blijven staan. In contact blijven. In gesprek blijven. Helpen waar het kan. Daarom zijn we ook zo blij dat mede op ons initiatief –de credits hiervoor ook aan de PVV- we met elkaar en voor elkaar unaniem een gemeentelijk steunfonds met 2.000.000 euro hebben ingesteld. Hiermee moet slagvaardig gereageerd kunnen worden als de situatie daarom vraagt. Maar niet alles is met geld op te lossen. Het in gesprek zijn of komen is echt op z’n minst even belangrijk. Er zijn onderwerpen waar het geld niet belangrijk is maar die nu wel in de actualiteit spelen. Onze insteek is: ga ook in Den Helder deze gesprekken aan. Den Helder is een open samenleving waar een ieder zijn thuis moet kunnen vinden. Dat betekent geven en nemen. Luisteren naar elkaar om elkaar te leren

verstaan. Soms krijg ik het beeld dat we in ieder Den Helder vooral vele eilandjes bewonen. Elke buurt of wijk zijn eigen karakter. Stoere stad noemen we dat. Maar ik vind het eigenlijk niet zo’n geslaagde aanduiding. Vooral door het feit dat in Den Helder ook vele vrijwilligers actief zijn. Dat kenmerkt onze stad met haar bewoners vooral. Altijd klaar voor elkaar en niet te beroerd om een feestje of evenement te organiseren. Den Helder is vooral een bezige stad. Dat bekt misschien niet genoeg. Dat laten we aan onze inwoners zelf over. Op zich niet erg. Maar het kan ook spanningen geven. De wereld verandert, de samenleving verandert. Mensen veranderen dus nieuwe inzichten nieuwe feiten geven nieuw besef. Men gaat zich realiseren en bedenken dat het ook anders kan. Daarover ga je met elkaar in dialoog, probeer je een open gesprek aan te gaan … Laten we het daarover gaan hebben…juist nu…opdat we niet verrast worden… De PvdA stelt voor om op kleine schaal op buurt- en wijkniveau een dialoog op te zetten. Een open stadsgesprek over gelijkwaardigheid, saamhorigheid en verdraagzaamheid én over hoe wij in Den Helder rekening houdend met elkaar ook dit jaar een geslaagd en gezellig Sinterklaas kinderfeest gaan organiseren.

Voorzitter. Ik rond af.

Er is nog genoeg werk aan de winkel. Laten we dat samen oppakken en vooral gezond blijven. Laten we samen de toekomst in gaan. Ik dank u wel.

Pieter Blank Fractievoorzitter PvdA

Het bericht Algemene Beschouwing fractie PvdA ( update 1) verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Nieuwe regels voor evenementenvergunningen en evenementensubsidies

PvdA PvdA Den Helder 21-05-2020 06:58

Het college van burgemeester en wethouders heeft een nieuwe nota voor evenementenvergunningen vastgesteld. Hoewel er vanwege de coronamaatregelen geen evenementen mogen plaatsvinden – in ieder geval tot 1 september 2020 – is alvast de stap genomen om het evenementenbeleid te verbeteren. Met soepeler regels en de mogelijkheid om voor meerdere jaren een evenementenvergunning aan te vragen. Zodat organisatoren niet elk jaar opnieuw een aanvraag hoeven doen. Ook is het mogelijk zonder vergunning een evenement te organiseren tot 75 personen. Dan kan men volstaan met een melding. De nieuwe regels voor evenementenvergunningen gelden vanaf 1 september 2020.

De afgelopen jaren is sprake van een toename van evenementen. Dit beeld zien we zowel landelijk als plaatselijk terug. Steeds meer evenementen willen neerstrijken in Den Helder. Evenementen brengen leven in de brouwerij, dragen bij aan de economie, versterken het imago van Den Helder en trekken bezoekers aan. Maar kennen ook een andere kant als het gaat om overlast en risico’s voor publiek en inwoners. In de nieuwe evenementennota staan zowel de procedures over veiligheid als de aanvraagprocedures beschreven.

Versoepeling vergunningen

In de nieuwe nota is (onder bepaalde voorwaarden) ruimte gekomen voor organisatoren van evenementen met een laag risico om een vergunning voor meerdere jaren aan te vragen. Op deze manier ‘ontzorgen’ we ervaren organisatoren, zodat zij niet elk jaar een nieuwe aanvraag hoeven in te dienen. Ook is het mogelijk een vergunningsvrij evenement te organiseren tot 75 personen en kan men volstaan met een melding bij de gemeente.

Nieuwe regels evenementensubsidie

Ook de regels voor evenementensubsidies worden gewijzigd. Het college stelt de gemeenteraad voor nieuwe subsidieregels op te stellen die het mogelijk maken evenementen – die een bijdrage leveren aan het gemeentelijk beleid – financieel te ondersteunen. De focus ligt op vernieuwing van evenementen en op evenementen in de maritieme, techniek- of energiesector. Ook blijft het mogelijk voor culturele, sportieve of andere vermakelijke publieksactiviteiten evenementensubsidie aan te vragen, als dat noodzakelijk is voor het laten plaatsvinden ervan. De nieuwe regels gelden voor aanvragen evenementensubsidie voor 2021. De deadline voor het aanvragen is 1 oktober 2020.

Input van evenementenorganisatoren

Op 11 september 2019 is er een informatieavond evenementen gehouden. Hieruit kwam naar voren dat organisatoren meer informatie willen over procedures en aan welke voorschriften zij moeten voldoen. Diverse evenementenorganisatoren en citymarketing zijn betrokken geweest bij het maken van de nieuwe vergunningennota en de nieuwe regels voor evenementensubsidie. Burgemeester Jeroen Nobel: ‘Met de nieuwe nota geeft het college invulling aan de wens om het proces voor een evenementenvergunning te verhelderen. Tevens verbeteren we de dienstverlening richting organisatoren.’ Naast het versoepelen van de vergunningen gaat het college ook andere zaken faciliteren. Zoals meer informatie beschikbaar stellen op de website van de gemeente om (nieuwe) organisaties op weg te helpen. Zo komen er voorbeeldplannen van plattegronden en verkeers- en veiligheidsplannen beschikbaar. Daarnaast is er meer ruimte voor intakegesprekken en vooroverleggen met evenementenorganisatoren en zijn de aanvraagprocedures beter in beeld.

Uitnodiging bijeenkomst

Zodra de coronamaatregelen zijn versoepeld nodigt de gemeente de evenementenorganisaties uit voor een (eventueel digitale) bijeenkomst waar alle facetten rondom evenementen (zowel op het gebied van evenementenvergunningen als –subsidie) worden toegelicht.

Het bericht Nieuwe regels voor evenementenvergunningen en evenementensubsidies verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Den Helder ontkiemt

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder VVD CDA PvdA Den Helder 08-11-2019 10:38

Deze begroting is een prima vertaling vanuit de kadernota en is structureel sluitend en dat verdient meer dan een compliment aan dit college.

Het is altijd mooi, als je met elkaar de bevestiging krijgt dat we doen wat we hebben afgesproken en dat we elkaar de ruimte gunnen om te zeggen wat we er van vinden, zonder dat er heibel in de tent is.  Dit alles is een groot compliment naar deze coalitie, maar natuurlijk ook aan deze gemeenteraad.  Politieke stabiliteit is goed voor de stad en straalt vertrouwen uit naar onze omgeving. Het is hier wel eens anders geweest heb ik begrepen.

Langzaam maar zeker kruipt deze stad verder uit haar schulp, Den Helder ontkiemt. Met dank aan eenieder die hierin een bijdrage heeft kunnen en willen leveren. Deze vooruitgang wordt zelfs tot over onze landsgrenzen heen opgemerkt. Zo mag de Kopgroep Bibliotheek in school 7 zichzelf gelukkig prijzen met belangstelling van over de gehele wereld en daar snoept deze stad van mee. Maar Den Helder heeft natuurlijk nog veel meer te bieden, eigenlijk te veel om op te noemen en laten we dat met zijn allen koesteren en uitdragen.

Het college geeft aan dat de economische ontwikkelingen gunstig zijn, en dat lijkt ook zo, maar laten we ons wel realiseren dat nog lang niet iedereen hiervan meeprofiteert. Laten we vooral zorgen dat we oog houden op zij die het minder hebben of door domme pech buiten de boot dreigen te vallen.

We weten dat hier hard aan wordt gewerkt door het college en vanuit het Sociaal Domein, maar we kunnen het niet vaak genoeg herhalen.

De gemeentelijke begroting biedt de komende jaren ruimte om onze ambities voort te zetten en uit te breiden daar waar mogelijk, maar de bomen groeien ook hier niet tot aan de hemel. Ambities zijn mooi, maar laten we daarin niet te hard van stapel lopen als wij onze basisvoorzieningen nog niet voldoende op orde hebben. Het mag dan relatief goed gaan, maar er is ook nog genoeg te doen, zoals het college ook al heeft aangegeven.

De Stadspartij wil haar zorg uitspreken en het college aansporen om werk te gaan maken van plannen voor investeringen in onderwijs en jongerenhuis- vesting.  De huisvesting van “Scholen aan zee” aan de Bijlweg is feitelijk niet meer van deze tijd en het vinden van nette betaalbare jongerenhuisvesting blijft voor de komende jaren sterk achter op de vraag, bij een verwachtbare expanderende werkgelegenheid in en om onze stad. Vanuit de PvdA is hiervoor  al een eerste aanzet gegeven, waarbij we in een verdere uitwerking mogelijk van de nood een deugd kunnen maken.

De Stadspartij is het lang niet altijd eens met het college, maar al met al mogen wij wel stellen, goed op weg te zijn met deze stad.

Omdat wij ook in Den Helder ons geld maar één keer kunnen uitgeven, zal de Stadspartij zelf niet met extra moties of amendementen komen, omdat wij vinden dat we de begroting op orde moeten zien te houden.

Wij hebben dan ook een weloverwogen afweging gemaakt in de beoordeling van de ingediende moties en of amendementen. Omdat de plannen mede vanuit de bevolking tot wasdom zijn gekomen zullen in ieder geval onze steun geven aan de motie van het CDA en de VVD m.b.t. de verdere ontwikkelingen voor Julianadorp.

Als we het met elkaar, voor elkaar willen doen en we onze bewoners er zo veel als mogelijk bij willen betrekken, zal het ons zeker gaan lukken om deze stad nog aantrekkelijker te maken dan dat het nu al is

Namens de fractie van de  Stadspartij Den Helder

Harrie van Dongen, fractievoorzitter.

100 dagen

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 22-10-2018 14:46

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1233351/43656/Tjitske Biersteker

100 dagen

Sinds 9 juli jl. maak ik deel uit, namens de ChristenUnie van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder. Dat betekent dat we op 18 oktober 100 dagen geleden als college zijn geïnstalleerd. Dat leek me een goed moment om iets over deze periode te vertellen.

Het begint er mee dat ik me nog steeds verwonder over het feit dat ik dit ambt namens de ChristenUnie mag uitoefenen. Ik ben daar dankbaar voor en vind dat tegelijkertijd een grote verantwoordelijkheid. Er is een goed contact met de (steun)fractie en gezamenlijk weten we ons afhankelijk van Onze God.

Ik merk dat niet alleen wij als (steun)fractie moeten wennen aan deze nieuwe positie, maar ook onze achterban en de inwoners. Immers, daar waar ik voorheen als raadslid voor de ChristenUnie en meestal opererend vanuit een oppositieplek direct kon reageren op voorstellen vanuit het college, of zaken die vanuit de inwoners werden aangedragen moet er nu eerst in het college overlegd worden.

Dat is de gebruikelijke gang van zaken en wel om een aantal redenen: alle collegeleden hebben een eigen portefeuille en het is niet juist om in het openbaar te spreken over zaken die niet tot je eigen portefeuille horen. Anderzijds is het zo dat het college als geheel voorstellen aan de gemeenteraad doet. Daarover is dan tijdens collegevergaderingen uitgebreid gesproken, standpunten gedeeld en uiteindelijk komt daar een gezamenlijk voorstel over naar buiten, ondertekend door de voorzitter van het college en de gemeentesecretaris.

Ik noem dat zo expliciet omdat ik gemerkt heb dat veel mensen denken dat de burgemeester alles beslist omdat zijn naam onder raadsvoorstellen staat. Als voorzitter van het college ondertekent hij de voorstellen aan de raad namens het college. Vanuit deze veranderde positie is het ook niet praktisch om, zoals ik voorheen wel deed in de media te reageren op zaken die spelen of opmerkingen die gemaakt worden. Via persberichten en andere georganiseerde media-optredens kan ik wel inhoudelijk op onderwerpen die mijn portefeuille betreffen ingaan. Met enige regelmaat zal ik via de site en onze facebook-pagina verslag doen van activiteiten.

Toen we als college aantraden wisten we al dat we een behoorlijke financiële taak te vervullen hadden. Er werd ieder jaar meer uitgegeven dan er aan middelen binnen kwam, zeker ook binnen het Sociale Domein. Hoe vervelend ook, de begroting moet sluitend zijn en we kunnen niet meer uitgeven dan we binnen krijgen. Het is ook een noodzaak om binnen de programma’s waar de overschrijdingen zich voordoen te zoeken naar de oplossingen. Dat betekent niet dat er zonder meer bezuinigd moet worden, maar dat we juist op zoek moeten gaan naar creatieve manieren om mensen die dat nodig hebben te helpen. Daar gaan we, direct na de vaststelling van de begroting mee aan de slag richting de kadernota van volgend jaar. We willen graag met de hele raad samen op zoek naar een goede invulling van de komende begrotingen en denken dat het nodig is dat ook de toekomstvisie voor Den Helder tegen het licht gehouden moet worden.

Er zijn op dit moment enorm veel positieve ontwikkelingen en het is zaak om daar op in te spelen: er komt meer geld vrij voor defensie ontwikkelingen, het toerisme ontwikkelt zich nog steeds en er is krapte op de huizenmarkt in de Metropole Regio, dus ook daar zijn kansen. Met de huidige economische ontwikkelingen is het voor meer mensen mogelijk om een baan te vinden en uit de uitkeringssituatie te raken. Dat maakt het ook realistisch om te veronderstellen dat er dan minder voorzieningen nodig zijn.

De afgelopen collegevergaderingen hebben ook in het teken gestaan van kennismaking. Zowel met elkaar als met organisaties die in Den Helder actief zijn. Ook wordt er veel tijd gestoken in team-vorming. Daarnaast heb ik nog een coach vanuit de ChristenUnie (landelijk). Natuurlijk wil ieder college de hele bestuursperiode vol maken, maar in deze periode is er wel een enorme “drive” om dit te verwezenlijken. We hebben immers gekozen voor een brede coalitie en een groot college om bestuurlijke rust te creëren. We hebben partners nodig voor de grote opgaven die er in Den Helder zijn, zoals de havenontwikkeling en de infrastructuur en het maakt dan zeker geen goede indruk als wij er niet alles aan doen om eensgezind te werken aan de toekomst van Den Helder. Als college en coalitie zijn we ons dat goed bewust. We hopen de komende tijd ook tot een verdere samenwerking met de oppositiepartijen te komen. Daarvoor wordt een werkgroep “bestuurlijke vernieuwing” in het leven geroepen waarin ook de oppositiepartijen zitting hebben. Er zijn een aantal gemeenten die tot een raadsbreed programma zijn gekomen voor de komende jaren. Dat is misschien in Den Helder nog een brug te ver na alle jaren van tegenstellingen en polarisatie, maar we willen er de komende tijd wel aan werken om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren voor de toekomstplannen.

Ondanks alle verantwoordelijkheden en stevige discussies hebben we ook ongelooflijk veel plezier met elkaar. De werkbezoeken aan bedrijven en organisaties zijn erg inspirerend. Zo zijn we vorige week naar Zeestad staal geweest: een bevlogen directeur die enorm veel kansen ziet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en daar heel veel voor doet. Deze week zijn we bij Den Helder Airport geweest. Hier wordt enthousiast en gedreven gewerkt aan een toekomstbestendige luchthaven.

Al met al hebben we als college de 1e 100-dagen er op zitten. De begrotingsbehandeling zal volgens mij duidelijk maken of we ook na 100 dagen nog op het goede spoor zitten. Natuurlijk ga ik er van uit dat de coalitiepartijen het coalitieakkoord nog steeds ondersteunen en daarmee ook het college maar de commentaren op de begroting waren afgelopen woensdag wel stevig.

Nu eerst een paar dagen herfstvakantie. Het blijft maar mooi weer en dat biedt kans om mijn moestuintje winterklaar te maken. In de natuur ervaar ik Gods’ nabijheid telkens weer.

Tjitske Biersteker

VVD zegt samenwerking binnen coalitie op

VVD VVD Den Helder 03-10-2017 08:36

De VVD vindt onvoldoende aanknopingspunten voor een verdere vruchtbare samenwerking binnen de huidige coalitie.

Directe aanleiding is de discussie omtrent de renovatie van het stadhuis. Een meerderheid van het college heeft uitgesproken ernstige bedenkingen te hebben bij het renovatievoorstel. Desondanks is het voorstel doorgeleid naar de raad. Een vreemde en voor de VVD niet uit te leggen gang van zaken. Daarnaast kan de VVD zich niet vinden in de totstandkoming en inhoud van de begroting die voorligt.

 

De VVD zal zich uiteraard blijvend inzetten om Den Helder nóg mooier te maken. En ook zonder de VVD heeft de coalitie een meerderheid.

Renovatie Stadhuis Zowel de financiële consequenties als de gevolgen voor de ambtelijke organisatie zijn uitermate onzeker. Toch heeft het college gemeend een voorstel om tot renovatie over te gaan ter besluitvorming aan de raad voor te leggen. De afgelopen jaren heeft de VVD, samen met vele anderen geprobeerd de raad op andere gedachten te brengen daar waar het ging om de huisvesting van onze ambtelijke organisatie. Dat nieuwbouw op de stationslocatie geen optie meer was na de verkiezingen van 2014 hebben wij als een politiek feit aanvaard. Maar niets stond ons in de weg om samen te zoeken naar een andere oplossing, een alternatief waar iedereen mee kon leven. Goed voor Den Helder, goed voor de inwoners, goed voor haar ambtenaren en zonder gezichtsverlies voor partijen. De Stadspartij is onder druk van de oppositie tot het standpunt gekomen dat renovatie van het huidige stadhuis de enige optie was. De VVD heeft zich over deze starre houding van de Stadspartij richting de overige coalitiepartners verbaasd. Alternatieven waren niet bespreekbaar. De Stadspartij heeft in die zin bewust afstand genomen van samenwerking binnen de coalitie op een uitermate gevoelig politiek onderwerp.

Begroting De totstandkoming van de voorliggende begroting voor 2018 laat inhoudelijk veel te wensen over.

De VVD staat voor een sober financieel beleid. Een sluitende begroting en een sluitend meerjaren perspectief.  In het voorjaar is er door het college en de raad extra geld gevraagd voor een aantal zaken. Zo wilde men extra geld voor de openbare ruimte, extra geld voor armoedebeleid, extra geld voor vrij parkeren, extra geld voor experimenten op het gebied van arbeidsparticipatie, extra geld voor de overname van de strandslagen en extra geld voor de ambitie op het gebied van duurzaamheid. Ook wilde men vanuit het college “gebiedsgericht werken” opnemen in de begroting.  Voor al deze voorstellen was tijdens de behandeling in de raad geen geld beschikbaar vanuit de begroting en werden er ook geen dekkingsvoorstellen gedaan vanuit het college. De benodigde financiële middelen zouden wel gevonden worden in de discussie over de kadernota. Echter de discussie over de kadernota bleef uit…. Nu we aan de vooravond staan voor de vaststelling van de begroting van 2018 en we inzicht krijgen in het meerjarig perspectief worden we geconfronteerd met miljoenen aan extra uitgaven uit onze reserves hetgeen het onmogelijk maakt om überhaupt de komende tijd nog geld beschikbaar te kunnen stellen voor nieuw beleid. Dat is potverteren in plaats van de tering naar de nering zetten. Nergens worden voorstellen gedaan om op andere gebieden de broekriem aan te trekken om nieuw beleid mogelijk te maken. Op deze manier krijg je natuurlijk elke begroting sluitend. Maar van sober financieel beleid is geen sprake. Liever ziet de VVD het geld dat over blijft terugvloeien naar al onze inwoners en ondernemers. Een voorstel van de VVD om de lasten voor al onze burgers te verlagen bij financiële meevallers bleek onbespreekbaar. Dit terwijl lastenverlichting onderdeel was van het coalitieakkoord. Einde samenwerking maar geen crisis De VVD blijft positief en zal zich constructief op blijven stellen. Helaas gaat dit niet meer binnen de huidige samenwerking. De VVD blijft openstaan voor elke vorm van samenwerking die leidt tot een mooier, beter en veiliger Den Helder. Wij hebben in samenspraak met ons bestuur besloten om met onmiddellijke ingang onze samenwerking op te zeggen. Wij danken de wethouder voor zijn inzet en tonen begrip voor zijn positie binnen het college. We hebben er samen het beste van proberen te maken binnen een moeizame samenwerking.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.