Nieuws van politieke partijen in Almelo over CDA inzichtelijk

10 documenten

Bestemmingsplan oude stadhuis vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 07-12-2019 19:59

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1282443/173756/oudestadhuisDe ChristenUnie Almelo heeft zich jarenlang ingespannen voor het behoud van het oude stadhuis. Met de goedkeuring van het bestemmingsplan is weer een belangrijke stap gezet.

In juli 2017 konden we al verheugd melden dat sloop van het oude stadhuis van de baan was, en er werd ingezet op herontwikkeling. Nu, meer dan twee jaar later, is ook het bestemmingsplan aangepast. De eerdere wens van grote partijen als VVD en CDA om het pand te slopen, en op deze locatie grondgebonden woningen of een zorginstelling te realiseren, wordt niet meer geuit. Iedereen lijkt enthousiast over het nieuwe plan voor een Stads Huis. Alleen over parkeren ontstond discussie en hebben wij ook zorgen. Het bestemmingsplan zegt dat de ontwikkelaar binnen 100 meter 99 parkeerplaatsen moet realiseren. Als dat niet lukt kan geen omgevingsvergunning worden afgegeven (en gaat het plan dus niet door). Belangrijkste optie is dat de parkeergarage Stadsbaken. Heel veel meer opties zijn er niet binnen 100 meter. Maar juist die parkeergarage kan wel eensherontwikkeld of zelf gesloopt worden, zo bleek tijdens de raadsvergadering op 19 november waar investeringen in deze parkeergarage om deze reden van de agenda werden gehaald.

Zie onderstaand onze bijdrage van Jeanet Buikema:

In het voorliggende bestemmingsplan wordt het mogelijk gemaakt om woningen te realiseren in het voormalige stadhuis. De fractie van de ChristenUnie heeft zich altijd sterk gemaakt voor behoud van dit gebouw en wij zijn dan ook blij dat het oude stadhuis nu een nieuwe functie gaat krijgen. Binnenstedelijk wonen moet ook een nieuwe impuls geven aan reuring in de binnenstad. Dit is ook een van de punten die in het koersdocument binnenstad belangrijk wordt gevonden.

Wij hebben echter nog wel een aantal vragen aan de wethouder: Wonen in de binnenstad brengt ook meer autoverkeer met zich mee. En hieraan gekoppeld meer parkeren. In het bestemmingsplan wordt uitgegaan van de norm van 1 parkeerplaats per woning die gerealiseerd kan worden op 100 meter van het plangebied. Er zal dus voorzien moeten worden in 99 parkeerplaatsen. Als argumentatie voor dit aantal geeft u aan dat de gemeente voor medewerkers van het voormalige stadhuis een restrictief autobeleid heeft gevoerd. En u geeft nu aan: Wanneer dit beleid doorgezet wordt en alternatief vervoer ook daadwerkelijk door de gemeente en de ontwikkelaar/verhuurder gestimuleerd wordt dan kan voor alle functies het minimaal aantal parkeerplaatsen aangehouden worden. Het lijkt me logisch dat de gemeente als werkgever dit van haar werknemers kan vragen. Maar kan de gemeente of de ontwikkelaar/verhuurder dat ook van bewoners vragen? Dat lijkt me een zaak van eigen inzicht van de bewoners en kan toch niet van gemeentewege opgelegd worden? En het houdt ook nog een sterke mate van onzekerheid in zich door de motivatie ALS dit beleid doorgezet wordt. Als het dus niet doorgezet wordt is er weldegelijk een grotere parkeerbehoefte.

En dan komt ook nog de vraag bij ons naar boven waar die parkeerplekken dan gesitueerd moeten worden. U geeft in het plan aan dat de parkeergarage Stadsbaken hier de uitgelezen plek voor is. Een parkeergarage met 375 openbare parkeerplekken moet dan ineens 99 plekken inleveren voor bewoners en hun bezoekers. Afgezien nog van de extra plekken die de overige functies vragen. Twee weken geleden stond de parkeergarage Stadsbaken op de agenda van de raadsvergadering. De garage zou niet brandveilig zijn en er zou veel achterstallig onderhoud zijn. Dit punt is toen van de agenda gehaald omdat er vergaande ontwikkelingen zouden zijn rond het omliggende terrein, inclusief de parkeergarage. Hoe toekomstbestendig is de parkeergelegenheid dan voor de bewoners stel dat de parkeergarage in de gehele gebiedsontwikkeling gesloopt zou worden? Dan is de realisatie van 99 parkeerplekken binnen 100 meter van de woningen niet haalbaar. Of krijgen we in dit gebied dan op het maaiveld een parkeerterrein voor minimaal 99 auto’s?

Een tweede punt waar voor ons nog onduidelijkheid over is, is de exploitatieovereenkomst. In het voorjaar heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van industrieel erfgoed op het Indieterrein. Bij de beantwoording van deze vragen werd verwezen naar de exploitatieovereenkomst die gesloten was met de ontwikkelaar. Deze overeenkomst was echter nooit ter beschikking gesteld aan de Raad en wij konden dus ook niet weten van bepalingen die hierin opgenomen waren over ondermeer het economische belang van de ontwikkelaar. In het bestemmingsplan Oude Stadhuis wordt aangegeven dat dit gebouw de aanduiding “karakteristiek” krijgt.

Kan de wethouder uitleggen wat precies met deze status beoogd wordt? En geldt dat alleen voor de buitenkant of ook voor eventuele kunstwerken in het gebouw? Hoe wordt hier mee omgegaan bij de transformatie van het gebouw? Staan hierover ook afspraken in de exploitatieovereenkomst? U kunt zich voorstellen dat wij nieuwsgierig zijn naar deze overeenkomst, want opnieuw is deze niet opgenomen bij de stukken en kunnen we dus ook niet weten wat hierin met de ontwikkelaar is afgesproken, terwijl in het bestemmingsplan dit stuk bij name genoemd wordt.

Half miljoen schrapen van minima moet van tafel!

PvdA PvdA VVD CDA Almelo 01-11-2019 06:43

Steun van de PvdA-fractie voor de begroting 2020 is dichtbij als de bezuiniging van een half miljoen euro op het minimabeleid van tafel gaat. Als het college het tegengaan van uitsluiting van burgers serieus neemt, dan geldt dat eens te meer voor de minima. Woorden als inclusie en participatie verliezen hun waarde als we mensen die het al zwaar hebben nog meer in de kou zetten, in een jaar nadat driekwart van de inkomenstoeslag al is afgepakt van mensen die met weinig rond moeten komen. De PvdA-fractie komt met een voorstel om de Klijnsma-middelen (bedoeld voor de aanpak van armoede bij kinderen) ook beschikbaar te stellen voor jongeren van 18 tot 20 jaar. Voor ouders valt bij de 18e verjaardag van het kind de kinderbijslag weg, de zorgpremie komt erbij. Ook de vergoeding vanuit Almelo Doe(t) mee biedt geen soelaas want die mag alleen worden gebruikt voor participatiedoeleinden. We komen daarom met een motie kindpakket-op-maat voor de jeugd tot 20 jaar. Ook dienen wij een motie in om de collectieve zorgverzekering toegankelijk te maken voor iedereen die voldoet aan de inkomenstoets, en nog een schuld heeft bij de zorgverzekeraar. Zij worden nu geweerd.

De PvdA vindt dat een sluitende begroting het verkeerde signaal afgeeft aan Den Haag. Almelo lost daarmee een rekening af die bij het Rijk ligt, namelijk van oplopende tekorten in het sociaal domein. Linksom of rechtsom is de burger daar de dupe van! Op zoek naar besparingen heeft het college de subsidies in het vizier. Het snijden in subsidies treft organisaties die zich richten op sport, cultuur, welzijn en armoedebeleid. Daarmee is het voor de PvdA vanuit het oogpunt van zekerheid bieden en meedoen een lastig punt. Inmiddels weten we dat Avedan, Humanitas, het Sportbedrijf en nog 4 organisaties, als eersten de klos zijn. En daarmee is de kous nog lang niet af. Nota bene in een week dat het college zijn ambities voor sport en een gezonde stad uitstraalt, staat diezelfde sport al met 1-0 achter. De PvdA maakt zich grote zorgen over deze kaalslag van 8 ton, maar beschikt helaas nog niet over de uitleg van het college. Voor ons is het totale subsidiebestand geen heilig huis. Accenten mogen worden verlegd. De maatschappelijke opbrengst van de organisaties die subsidie krijgen, weegt voor de PvdA-fractie zwaar.

De programma’s in het sociaal domein gericht op preventie en participatie, beginnen te oogsten. Zoals voor Miranda die met een baan op zak eindelijk de bijstand vaarwel kan zeggen. De PvdA waardeert de inzet en ambities van het college maar ziet ook dat die gedrevenheid de wethouders verblindt. Want de streefcijfers in het sociaal domein worden domweg niet gehaald sinds dit college aan de klus is begonnen. De problemen aan de ‘onderkant’ van de samenleving zijn hardnekkig, we zien het dagelijks in het nieuws. In Almelo kun je daar vrijwel altijd een uitroepteken achter zetten! De raad wordt ondertussen wel voorgehouden dat er tegenvallers zijn. Daar worden inwoners mee bedoeld met een zorgvraag of –behoefte. Zoals de gescheiden ouders Dennis en Shayenne die ten einde raad aankloppen voor jeugdzorg voor hun puberdochters. We roepen het college op om op te houden te spreken in termen van tegenvallers en daar de stad op aan te spreken, terwijl het zelf niet reëel begroot. De PvdA-fractie waarschuwt voor de nieuwe bureaucratisering in de zorg vanuit het stadhuis. Verregaande kostenbeheersing, systeemmaatregelen en ambulantisering mogen niet doorslaan en zich keren tegen zorg-op-maat-op-tijd en bonafide zorgondernemers. Balans is belangrijk. Mede daarom organiseert de PvdA begin 2020 (opnieuw) een zorgdebat, met als thema de staat van die balans. Op initiatief van de PvdA, CDA, LAS en VVD zal tijdens de begrotingsbehandeling een amendement worden ingediend om de tegenprestatie alleen voor de eigen ontwikkeling in te zetten. Op die manier staat de verlangde tegenprestatie voor mensen in de bijstand echt in het teken van participatie en perspectief.

De PvdA heeft ook dekkingsvoorstellen. Hoe belangrijk de omgevingswet die er aan komt ook is, wij zien de investeringskosten van 7 ton tezamen met die van de jaren daarna als overdone. Wij lezen in de bedragen vooral een ‘feestje’ voor ambtenaren en voor adviesbureaus die er een dikke boterham mee verdienen.

Tot zover de voor de PvdA belangrijkste zaken in de aanloop naar de begrotingsbehandeling op 7 november 2019.

Arjan de Vries, Fractievoorzitter PvdA Almelo 06 12730424

Het bericht Half miljoen schrapen van minima moet van tafel! verscheen eerst op PvdA Almelo.

Wethouder krijgt ijskoude maatregel erdoor: 75% korting op inkomenstoeslag

PvdA PvdA CDA VVD ChristenUnie Almelo 20-03-2019 20:33

Almelo kort fors (75%) op de individuele inkomenstoeslagen. VVD, CDA, LAS en ChristenUnie steunden dit voorstel van de VVD-wethouder. Een onnodige en onbarmhartige maatregel, zo oordelen wij.

Almelo kort fors op inkomenstoeslag: minima zijn de dupe!

Almelo kort fors (75%) op de individuele inkomenstoeslagen. VVD, CDA, LAS en ChristenUnie steunden vorige week dit voorstel van de VVD-wethouder. Een onnodige en onbarmhartige maatregel, zo oordelen wij.

Geplaatst door PvdA Almelo op Maandag 25 maart 2019

Almelo wordt vandaag wakker met een ijskoude douche. Nee, schrik niet: de meeste mensen hebben daar gelukkig geen last van. Zij kunnen rondkomen met wat er in de portemonnee zit. Voor de mensen die langdurig een laag inkomen hebben zijn de zorgen sinds gisteravond wél toegenomen. CDA, Christen Unie, VVD en LAS hebben gisteren hun steun gegeven aan het afbreken van een absoluut vangnet voor de financieel zwakste inwoners van Almelo. Door de individuele inkomenstoeslag met 75% te verlagen hebben de christelijke partijen een schaduw getrokken over waar de C bij hen voor staat. Met meel in de mond moesten de coalitiepartijen recht proberen te praten wat krom is. En dat was pijnlijk om te zien, want het raadsvoorstel van VVD-wethouder Maathuis was broddelwerk, inhoudelijk flinterdun, en miste de samenhang met de aangekondigde herprioritering van het college. Die nota bene volgende week (!) naar de raad wordt gestuurd. Juist daar zat onbegrip en irritatie bij ons, en bij alle oppositiepartijen: “Beste wethouder, als u eventjes had gewacht hadden we deze maatregel misschien wel kunnen steunen, in elk geval beter begrepen!” De wethouder wist van geen wijken, verslikte zich in de uitleg van de verordening, en werd waarschijnlijk vandaag óók katerig wakker met deze Pyrrusoverwinning. Ik gun hem dat niet maar ik gun het de mensen die hun kans op de toeslag nu zien verdampen nog vele malen minder. Juist als de wethouder aan die zogenaamde voorkant (preventie) de inkomenssituatie van vele mensen gaat verbeteren, is deze sanering van het vangnet onnodig en wrang. Alsof de wethouder daarmee het signaal afgeeft te twijfelen aan de effecten van zijn herprioriteringsbeleid. Bah!

Het bericht Wethouder krijgt ijskoude maatregel erdoor: 75% korting op inkomenstoeslag verscheen eerst op PvdA Almelo.

Draconische maatregelen Sociaal Domein Almelo betekent een dramatische bezuiniging

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Almelo 21-01-2019 14:04

Tijdens een interpellatiedebat aangevraagd door de linkse oppositie, bestaande uit Leefbaar Almelo, GroenLinks, PvdA en SP, werd duidelijk dat deze fracties zich grote zorgen maken over de bezuiniging die de coalitie van CDA, VVD, LAS en ChristenUnie voor de komende jaren in het sociale domein heeft aangekondigd. SP Fractievoorzitter Frits Akse vreest dat kwetsbare inwoners de dupe worden. Tijdens de raadsvergadering sprak Frits Akse: "Laten we niet extra bezuinigen en meer kapot maken dan ons lief is".

Als voorbeeld noemt hij de 300.000 euro die het college dit jaar wil besparen op de collectieve zorgverzekering. "Het maatschappelijk effect is dat mensen zich niet of minimaal verzekeren en daarom de risico's van zorgkosten naar de toekomst schuiven. Mensen die nu zorg nodig hebben en dat uitstellen zullen de maatschappij een veelvoud gaan kosten als door ergere klachten duurdere zorg nodig is." Volgens hem moet de gemeente juist in zorg investeren door in te zetten op preventie.

Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen' onderstreepten ook andere fracties het belang van preventie. Waar het college de oplossing ziet in extra bezuinigingen zien de linkse fracties meer heil in de landelijke politiek er op aan spreken dat deze bezuinigingen niet haalbaar zijn. Deels omdat Almelo een nadeelgemeente is, maar ook omdat de zorgvraag toeneemt terwijl er al eerder is bezuinigd op die zorg doordat het rijk tussen de 30 en 40 % minder budget heeft toegekend.

Informatie omtrent collegevorming

CDA CDA Almelo 07-05-2018 16:42

Naar aanleiding van het bericht dat Irene ten Seldam zich heeft teruggetrokken als wethouderskandidaat, heeft de CDA-fractie zich beraden over een nieuwe kandidaat.De fractie heeft Eugène van Mierlo unaniem voorgedragen als beoogd wethouderskandidaat wanneer het CDA een wethouder mag inzetten voor het nieuwe college. Eugène is een uitstekende kandidaat vanwege zijn dossierkennis en bewezen gedegen functioneren in de gemeenteraad.

Verjonging en vernieuwing voor Almelo vanuit het CDA

CDA CDA Almelo 27-11-2017 19:37

Voor de raadsperiode 2018-2022 gaat CDA Almelo de campagne in met een mix van nieuwe en jonge kandidaten en ervaren, bekende namen. De vertrouwenscommissie is uitgegaan van ‘het raadslid van de toekomst’, waarbij een afspiegeling van de Almelose inwoners en het belang van die inwoners en de stad voorop staan. Met onder andere een veelbelovende, jonge HBO-studente en twee stevige rotten uit de zorg en het onderwijs vers in zijn kielzog; heeft beoogd lijsttrekker Marcel Zielman een krachtig team om het gesprek aan te gaan met de inwoners van Almelo. Vanwege haar vasthoudendheid, betrokkenheid en doorzettingsvermogen om de goede dingen te doen voor Almelo en haar inwoners, heeft de vertrouwenscommissie Irene ten Seldam gevraagd als wethouderskandidaat en lijstduwer. Jongstleden 30 november 2017, heeft de ledenvergadering van het CDA unaniem ingestemd met de kandidaten-advieslijst die door de vertrouwenscommissie was samengesteld. Daarmee kunnen de kandidaten zich gaan opmaken voor de verkiezingsstrijd. Rob Franken heeft als voorzitter van deze commissie de aanwezigen een uitgebreide toelichting gegeven en alle leden hebben zich persoonlijk voorgesteld. Daarmee is de advieslijst, De Kieslijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen geworden. Kieslijst - Gemeenteraadsverkiezingen 2018 - 2022: 1. Zielman, Marcel 2. Geerdink, Herman 3. Mierlo van, Eugene 4. Wind, Dorien 5. Schilt van, Jan 6. Trienen, Ton 7. Gelici, Robin 8. Vos, Peter 9. Meijer, Leidy 10. Marle van, Jan 11. Horst van der, Fred 12. Veen van der, Harm Jan 13. Seldam ten, Irene

Groenbedrijf intern verzelfstandigd

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA CDA Almelo 24-11-2017 11:13

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140561/173756/groenbeheerDe werknemers bij de gemeente van het groenbedrijf zouden en moesten naar Twente Milieu. Mede dankzij de ChristenUnie is tot ieders tevredenheid een alternatief uitgewerkt.

Het is een al lang lopende discussie: Almelo moet een regiegemeente worden. Dat betekent dat dat uitvoerende taken, zoals het groenbeheer, niet meer door de gemeente zelf worden gedaan, maar worden ingehuurd. Bijvoorbeeld bij Twente Milieu. Voormalig wethouder Timmer was er al uit: het uitvoerdende groenbedrijf en de grondbank aan Twente Milieu verkopen, inclusief de medewerkers. Keer op keer vroeg de raad om alternatieven, waarbij de ChristenUnie vooral heeft gepleit voor een versterking van de positie van Soweco (zie bijvoorbeeld onze motie in december 2016). Alternatieven kwamen er niet en de medewerkers (en OR) van de gemeente waren boos.

In maart van dit jaar kwam er een doorbraak toen CDA, LAS, VVD, Democraten.nu en de ChristenUnie -samen een ruime meerderheid in de raad- per brief hebben gevraagd om het alternatief van een interne verzelfstandiging uit te werken van alle afdelingen die gaan over beheer van de openbare ruimte. De ChristenUnie is voor een interne verzelfstandiging om te voorkomen dat elk hek dat je ergens wilt neerzetten of elke tak die je afzaagt een extra factuur en veel bureaucratie oplevert.

Acht maanden heeft het geduurd voordat wethouder Van Wijk met een raadsvoorstel kwam waarin beide opties (Twente Milieu en interne verzelfstandiging) als keuze voorlagen. Opnieuw was de raad verdeeld. De Linkse partijen (PvdA, SP) houden het liefste alles bij de gemeente zelf. De Liberale partijen (VVD, Democraten.nu) wilden dat het ingenieursbureau niet meeging in de interne verzelfstandiging. Zij pleiten er al jaren voor het hele ingenieursbureau buiten de gemeente te zetten, iets waar de ChristenUnie tegen is omdat je dan intern geen kennis van zaken meer hebt.

Uiteindelijk heeft de raads ingestemd met een compromis waarin het ingenieursbureau wel meegaat met de interne verzelfstandiging, maar tevens wordt gekeken of het ingenieursbureau niet wat kleiner kan worden. Hier hebben wij tijdens de vergadering ook voor gepleit. Het voorstel wordt nu verder uitgewerkt waarbij de ChristenUnie erop zal blijven toezien dat gestelde randvoorwaarden -zoals de samenwerking met Soweco- ook gestaldte krijgen.

Begroting aangenomen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Almelo 03-11-2017 08:33

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1136392/173756/stadhuis19deNa een vergadering van 13 uur kon de raad en wethouder Langius 's avonds om tien uur worden gefeliciteerd met het hebben van een sluitende begroting voor 2018. Enkele belangrijke wijzigingen vanuit de ChristenUnie werden aangenomen!

Zo pleit Michiel van Heek al vier jaar lang voor het behoud van het erfgoed in de stad. Een amendement dat stelt de Raad de erfgoednota vaststelt, en dat er geld voor wordt uitgetrokken (!) werd met slechts 1 stem tegen aangenomen. Ook een amendement met het CDA rond duurzaamheid, om meer werk te maken van 'hernieuwbare elektriciteit' werd ruim aangenomen.

Daarnaast zijn twee belangrijke moties (verzoeken an het college) aangenomen. Met GroenLinks hebben we gepleit voor deen 'inclusie-agenda'. We moeten er meer van maken dat iedereen meetelt! Gevraagd is een startconferentie te organiseren. Dit verzoek is ruim ondersteund door de raad. Ook hebben we gevraagd de fractieondersteuning (geld dat fracties krijgen) te baseren op de verkiezingsuitslag, in plaats van dat iedereen die uit een partij stapt en zijn eigen fractie begint hier financieel groot voordeel uit haalt. Ook dit is aangenomen door de raad. 

Onderstaand vind u onze bijdrage aan het debat (in eerste termijn).

Begroting 2018: Bijdrage ChristenUnie Almelo

De fractie van de ChristenUnie Almelo wil het college van Burgemeester en Wethouders allereerst complimenteren met de begroting 2018. Samen met de commissie Planning en Control is een nieuwe opzet voor de begroting gemaakt. Alle cijfers staan nu in de basisbegroting conform het huidige Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) wat vergelijken makkelijk maakt en voorkomt dat dezelfde cijfers op meerdere plekken staan. Wat we gaan doen en wat we met de budgetten willen bereiken staat bij de hoofdopgaven (programma’s). Aanvullende hoofdstukken over de gemaakte keuzes of over wat er is gedaan met de moties rond de perspectiefnota maken het nog overzichtelijker. Niet eerder was de begroting zo helder. Ook inhoudelijk zijn complimenten te maken. Gegeven de financiële situatie, met tegenvallers zoals het extra afboeken van 10,5 miljoen euro op werklocaties, is het knap dat er een meerjarig sluitende begroting ligt, waarbij Almelo blijft binnen de kaders als gesteld door Raad en Provincie voor het financiële herstel. Onze fractie wil het Raadsvoorstel Programmabegroting 2018 dan ook hierbij voordragen voor de Raadsmeter.

Bestuurscultuur

Afrekenen met de regenteske bestuurscultuur uit het verleden was bij de verkiezingen in 2014 een van de belangrijkste onderwerpen uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie. Via een minderheidscollege is hier een grote stap gezet. Het leidde tot een college met een dienende in plaats van heersende houding; en tot een oppositie die met constructieve voorstellen kwam. Waar er knopen moeten worden doorgehakt of verantwoordelijkheid moet worden genomen lopen we nu echter ook aan tegen de grenzen van een minderheidscollege. Het Mobiliteitsplan Centrum Noord (rond de Sluiskade) toont aan hoe de Raad een voorstel van het college kan torpederen, zonder zelf met een alternatief te komen. Er gebeurt daarom niets. Terwijl de meerderheid van de Raad voor de verkoop van de Kolkschool lijkt te zijn, lukt het ons niet om dit ook te besluiten. En zolang de Raad zich gaat bemoeien met de verkoopprijs van een individueel pand, is er de reële vraag of er voor de verkiezingen sowieso nog vastgoed gaat worden verkocht. Of het fietspad aan de Plesmanweg nu links of rechts moet komen, we komen er nog niet uit. We willen erop wijzen dat een gebrek aan vertrouwen van de Raad in het college, een college ookdemissionair kan maken. In de praktijk zetten we dan (als Raad en College gezamenlijk) de stad ‘op slot’. De burger betaalt (letterlijk en figuurlijk) het gelag. Dit mag niet het geval zijn! Een minderheidscoalitie werkt prima, maar het vraagt wel een andere mentaliteit van zowel de raad (verantwoordelijkheidsbesef) als van het college (luisteren en meebewegen). In die zin nemen we het appèl dat het college op de Raad doet serieus. Het is noodzakelijk om verantwoordelijkheid te nemen, de krachten te bundelen, en te doen wat nodig is om te bereiken wat we willen bereiken. Het belang van de stad is ook het belang van het college en van iedere individuele raadsfractie, en niet omgekeerd. Daarmee valt en staat ook het vertrouwen van de burger.

Organisatie

Om het vertrouwen in het gemeentebestuur –in Almelo 17% tegen 30% in vergelijkbare gemeentes– te verhogen vindt een doorontwikkeling van de organisatie plaats. Sleutelbegrippen zijn programmasturing en stadsdeelgericht werken. Hier staan we als fractie van de ChristenUnie 100% achter. Resultaatgericht werken en aansluiten bij de belevingswereld van de burger zijn essentieel. Daarbij hoort ook het loslaten en vertrouwen geven aan de burgers (ook voor de Raad!). Het budget dat hiervoor wordt gevraagd in 2018 van 1,874 miljoen euro is echter op zijn zachts gezegd stevig (3.037 euro per formatieplaats, 25,89 euro per inwoner). We geven het college vooralsnog het vertrouwen, maar willen wel de boodschap meegeven dat het middel (programmasturing en stadsdeelgericht werken) geen ‘panacee’ zal zijn voor alle kwalen van onze stad. Vertrouwen heeft vooral met de houding van mensen te maken in plaats van met een organisatiestructuur (waarbij de structuur volgt uit de houding in plaats van andersom). Vertrouwen van de burger heeft ook in hoge mate te maken met, bijvoorbeeld, het groenonderhoud, de parkeertarieven of het afvalbeleid. Zaken die dicht bij de burger liggen en waar men het gemeentebeleid niet altijd begrijpt. In paragraaf 3.3 van de begroting (p. 13) staan de doelstellingen voor de doorontwikkeling van de organisatie, maar we missen de kritieke prestatie-indicatoren (kpi’s). Zo kunnen we nooit beoordelen voor de inzet van middelen ook het gewenste maatschappelijk effect heeft gehad.

Een besluit dat nog in de lucht hangt is de zogenaamde ‘sourcing’ rond het beheer openbare ruimte. Het college wilde deze taken extern beleggen bij Twente Milieu. Op voorstel van een aantal fracties, waaronder de ChristenUnie, wordt het alternatief van interne verzelfstandiging uitgewerkt. Deze fracties hebben dit op 1 maart 2017 per brief verzocht. Sindsdien is het acht maanden stil. Bij de perspectiefnota hebben wij gepleit voor tempo. Wij doen dan nu opnieuw! In de begroting lezen we dat voor 2018 er uit incidentele middelen een bedrag is opgenomen van 450.000 euro als ‘vertragingsschade’. Dit staat ook zo in het raadsvoorstel. In de begroting paragraaf 5.6.6 lezen we echter onder Twente Milieu al een conclusie over wat in het raadsvoorstel nog een ‘complex en gevoelig traject’ wordt genoemd ‘waarvan de uitkomsten nog ongewis zijn’. Hier lezen we (p. 83): ‘conclusie is dat een interne verzelfstandiging binnen de gestelde randvoorwaarden niet haalbaar is, maar dat een externe verzelfstandiging met een breed takenpakket nader wordt uitgewerkt’. Als ChristenUnie zullen we alle opties hun merites wegen, maar weet dat flexibiliteit het argument is voor interne verzelfstandiging (geen bureaucratische verrekeningen of extra facturen voor elke kleine opdracht). Ook lezen we in paragraaf 5.5.3 bij de Ingenieursdiensten en bij de Wet op de lijkbezorging de opmerking dat dit ‘wordt betrokken bij de sourcing van het beheer openbare ruimte’ (p. 69). Dit verbaast ons. De fractie van de ChristenUnie wil pleiten voor tempo, het niet vermengen van de sourcingsvraagstukken rond openbare ruimte en ingenieursbureau, en het meenemen van de raad in het proces.

Tenslotte nog een punt over de organisatie van de Raad zelf. De verordening fractieondersteuning als vastgesteld op 17 januari jl. kent financieel gezien een boete op het fuseren van fracties en een beloning voor het uit een partij stappen en beginnen van je eigen fractie. Via een motie willen wij voorstellen dat de griffie voor de verkiezingen met een alternatief komt met meer respect voor de uitspraak van de kiezer.

Regio

In paragraaf 5.6.5 van de begroting komen de gemeenschappelijke regelingen ter sprake. Wij observeren dat de overhead van een gemeente lager is dan die van een gemeenschappelijke regeling. Wij constateren ook, op basis van het proces rond de Agenda van Twente, dat de regio (en zijn voorzitter) Almelo niet altijd even serieus neemt. Het is Enschede dat de klok slaat. De Regio Twente wil in zijn begroting 2018 een euro per inwoner beschikbaar stellen voor de uitvoering van de toeristische marketing en promotie van Twente. Almelo heeft de Regio gevraagd dit geld te zoeken in de eigen begroting van de Regio. Op p. 77 van onze eigen begroting lezen we dat Almelo ‘voorzichtigheidshalve’ hier desalniettemin een bedrag voor heeft opgenomen in de eigen begroting. Voor een Regio die ons toch al niet al te serieus neemt lijkt ons dit niet handig, al snappen wij dat er op regionaal niveau al besloten is en een eventuele factuur daarom betaald moet worden. Wij willen hierbij onze onvrede uitten over de ‘dynamiek’ in de regio en het college oproepen om in een uiterste inspanning de bijdrage van tafel te krijgen.

Zorg en werk

De tweede fase van de transformatie werk en zorg gaat in. In paragraaf 4.1.2 lezen we dat ‘de bezuinigingsdiscussie in feite gevoerd is zonder overall aanpak’ en dat ‘de aanpak van geleidelijkheid niet meer effectief is’ (p. 21). Dat zijn stevige woorden. De fractie van de ChristenUnie steunt de aanpak om meer in samenhang uit te voeren, de toegang anders te organiseren, en ‘na te gaan of het ingezette beleid ook echt werkt’ (p. 22). De vraag te stellen ‘waarom nu pas?’ doemt op maar is ook een beetje flauw. Vraag is hoe we daadwerkelijk komen tot een meer preventieve aanpak en een integrale uitvoering om echt preventief te kunnen werken. Daarbij mag –zoals onze fractie ook heeft benadrukt bij het recente initiatiefvoorstel van de VVD– preventie nooit een argument zijn om reële zorg te onthouden. Als je echt in preventie (als middel) gelooft, zou het zelfs geld mogen kosten! De kop ‘via preventie voorkomen dat mensen gebruik maken van dure zorg’ (p. 24) klinkt in onze oren dan ook een beetje vreemd, maar we begrijpen de intentie.

Preventie begint al in de kinderjaren, of zelfs voor de geboorte. De focus bij de preventieve aanpak op de jeugd, op het jonge kind (-9 maanden tot 4 jaar), en op de ondersteuning aan de ouders spreekt ons aan (p. 25). Via de zogenaamde Klijnsma-middelen is er speciale aandacht voor kinderen in armoede. De begroting neemt hier een bedrag van 515.000 euro per jaar op voor een volwaardig kindpakket (p. 43). Dit is nog niet geheel ingevuld (p. 104) maar er volgt nog een plan in het kader van het transformeren van de minimamiddelen (p. 105). Wij wachten het voorstel met belangstelling af. Naast aandacht voor armoede wil de fractie van de ChristenUnie graag ook aandacht voor Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). Wij zullen hier een motie over indienen.

De fractie van de ChristenUnie juicht het toe dat er aandacht is voor sociaal ondernemerschap en dat het college onderzoekt of de invoering van het instrument Social Impact Bonds (als financieel instrument om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken) hier een bijdrage aan kan leveren. Op 18 november 2014 heeft onze fractie (met Groenlinks via een motie) gevraagd naar de mogelijkheden voor de gemeente Almelo om de sector sociaal ondernemerschap te versterken. Dit is de (enige en) meest concrete invulling van deze motie tot nu toe.

Duurzaamheidsagenda

Volgens het Energieakkoord moet over 5 jaar 16% van alle Nederlandse energie duurzaam opgewekt worden. Almelo zit nu ongeveer op 1%. De doelen zijn helder, maar er moeten nu ook echt stappen gezet worden om de doelen te kunnen halen. Helaas is er niet veel financiële ruimte om daar als gemeente zelf in te investeren. Als we geld hadden, konden we bijvoorbeeld investeren in een aardwarmte-netwerk. Dat is nu geen optie. Voor concrete oplossingen kijken we vooral naar het bedrijfsleven. Als ChristenUnie zien we hoe belangrijk de samenwerking met lokale bedrijven is. Initiatieven komen vaak uit de private sector, maar je moet daar als gemeente wel alert op zijn en actief op inspelen. Almelo heeft een innovatief bedrijfsleven, dus we denken dat hier voor ons ook kansen liggen.

De gemeente kan zelf ook iets doen. De gemeente Almelo bezit een grote hoeveelheid dakoppervlak waar (nog) geen zonnepanelen op liggen. Denk aan scholen. Hoe zorgen we dat die oppervlaktes ook benut gaan worden? Als ChristenUnie stellen we voor om een energiecoöperatie te starten, waar vooral burgers in kunnen investeren. Een soort crowdfundingplatform[1]. We vragen het college dit idee mee te nemen en uit te werken in het Duurzaamheidsbeleid 2018-2021. We kunnen dit idee ook toepassen op gemeentelijke grond (afgewaardeerde werklocaties). En als het goed loopt, wordt het voor private bedrijven wellicht ook interessant om hun dakruimte in te brengen. Een goede communicatiestrategie is hier heel belangrijk. We moeten een beweging op gang krijgen. Dat zorgt voor substantieel nieuwe groene energie (met als neveneffect collectief bewustzijn) zonder dat het de gemeente substantieel geld kost.

Naast zonne-energie staan we open voor innovatieve vormen van windenergie. Samen met het CDA dienen we een amendement in om meer prioriteit te geven aan elektriciteit die is opgewerkt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. Aanvullend is het een uitstekende ontwikkeling dat de gemeente, samen met bewoners, inzet op het ontwikkelen van het Nieuwstraatkwartier tot een duurzaam, energie producerende wijk. Ook hier willen we pleiten voor tempo. Graag horen we van het college wanneer Almelo hier concreet aan de slag gaat (planning, voortgang, status convenant met de Provincie).

Erfgoed

Gezien de financiële situatie van Almelo begrijpen wij het bedrag van 23.000 euro dat er nu staat voor erfgoed. Ter vergelijk: in de concept-erfgoednota “Zichtbaar verleden” wordt een bedrag van 115.000 euro (incidenteel en structureel) genoemd. Met 23.000 euro per jaar zal er veel gevraagd worden van onbezoldigde vrijwilligers. Maar er is dan tenminste wel een (minimaal) erfgoedbeleid mogelijk. Vanuit de lokale erfgoedgemeenschap is de suggestie gedaan om kosten te besparen door meer te doen met adviezen uit de non-profit sector (lokale en landelijke erfgoedorganisaties). Vrijwilligers doen nu al veel. Dat zou dan een meer structureel karakter moeten krijgen. Vooral aan de lokale vrijwilligers zou gevraagd kunnen worden om het onderdeel voorlichting of Monumentendag te doen. Over het aanwijzen van monumenten zou men bijvoorbeeld met Het Oversticht en het Cuypersgenootschap kunnen praten. De gemeente is echter aan zet om dat soort mogelijkheden in beeld te brengen. Als ChristenUnie willen we er bij het college dan ook sterk voor pleiten om de concept-erfgoednota zo snel mogelijk naar de raad te brengen, en samen met erfgoedorganisaties de uitvoering van het beleid vorm te geven. We komen met een amendement hier ook budget voor vrij te maken.

Tenslotte

We hebben als fractie onze complimenten uitgesproken over de begroting, en ook enkele kritische kanttekeningen gezet. De begroting blijft een echter een zeer kwetsbare begroting. Er zijn taakstellingen geformuleerd waarvan de begroting zelf al de risico’s aangeeft of deze wel realistisch zijn. Er zijn systeeminnovaties nodig waarvan het effect onzeker is. De vele bezuinigingen vragen veel van onze bevolking, die het vertrouwen in het gemeentebestuur verloren heeft. Het is nodig dat we onze burgers perspectief geven door een andere aanpak, door naast te bezuinigen ook te investeren en door een toekomstvisie voor de stad neer te zetten. Om de burger moed te geven en het bestuur een besef van voortgang en verantwoordelijkheid stellen wij voor (via motie) om af te tellen naar het moment dat Almelo weer financieel gezond is.

Fractie ChristenUnieWouter TeeuwMichiel van Heek

NB De moties over Jongeren op gezond gewicht ('je betaalt alleen het beeldmerk') en het aftellen naar het moment dat we weer financieel gezond zijn werden niet door de raad gesteund.

[1] Ter inspiratie, of misschien zelfs om zo bij aan te sluiten: https://www.zonnepanelendelen.nl/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.