Nieuws van politieke partijen in Nijmegen over D66 inzichtelijk

12 documenten

Bezuinigingen CAZ en bijzondere bijstand van de baan

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 12-11-2019 13:24

Nijmegen gaat niet bezuinigen op de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering (CAZ) en de bijzondere bijstand. Op 13 november dienen SP, GroenLinks en D66 een gezamelijk amendement in dat deze bezuinigingen schrapt uit de begroting. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft is trots op dit resultaat: “Door gigantische kortingen op het gemeentefonds hebben we fors  moeten snijden in de Nijmeegse begroting. Ik ben er trots op dat we toch goed nieuws kunnen brengen voor mensen met een laag inkomen."

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/11/bezuinigingen-caz-en-bijzondere-bijstand-van-de-baan-inbox-x
Een geplande bezuiniging van 790.000 euro op de CAZ betekende een verhoging van de eigen bijdrage van 72 euro per jaar. De CAZ stelt mensen met een laag inkomen (tot 130 procent van het sociaal minimum) in staat om hun eigen risico te betalen. Van Hooft “Het terugdraaien van deze geplande bezuiniging levert ruim 11.000 mensen elke maand 6 euro op. Dat lijkt niet veel, maar tikt wel aan als je aan het eind van elke maand geld tekort komt.” Op de bijzondere bijstand stond een bezuiniging van 300.000 euro gepland, goed voor 2,5 procent van het budget. Ook daar zet de coalitie van GroenLinks, D66 en SP een streep door. Van Hooft: “Alles bij elkaar zorgen we ervoor dat er 1,1 miljoen euro in deze gemeentelijke begroting wordt verschoven ten gunste van mensen met een laag inkomen. Dat is een resultaat waar we als SP trots op mogen zijn.” Naast het schrappen van de bezuiniging op de CAZ (7,9 ton) en de bijzondere bijstand (3 ton), draaien de coalitiepartijen een korting van 100.000 euro op het ondernemersfonds terug en wordt de bezuiniging op grote culturele instellingen verlaagd met 132.000 euro.
Zie ook: Werk en inkomen

Streep door plannen biomassacentrale West, SP verheugd

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 06-11-2019 12:52

ENGIE ziet af van de plannen voor een biomassacentrale in Nijmegen-West. De SP, die net de actie ‘Schone Lucht voor Nijmegen West’ was begonnen, is blij met de overwinning. Gemeenteraadslid Marij Feddema: “Ontzettend mooi dat bewoners van Nijmegen-West en Weurt straks niet hoeven te lijden onder een vervuilende en stinkende biomassacentrale.” 

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/11/streep-door-plannen-biomassacentrale-west-sp-verheugdDe afgelopen dagen ging de SP in gesprek met bewoners van Nijmegen-West, onder andere in ‘t Waterkwartier. Feddema: “De mensen die er al van gehoord hadden reageerden overwegend negatief. Anderen wisten nog van niets: de buurt is door ENGIE niet goed betrokken bij de plannen. Een biomassacentrale lijkt heel duurzaam, maar leidt tot stankoverlast en stoot meer CO2 uit dan een steenkolencentrale. Dat kan nooit de bedoeling zijn, en dat ziet inmiddels gelukkig ook een meerderheid van de gemeenteraad in.” 

Nadat de SP acties aankondigde, meldden GroenLinks en D66 afgelopen maandag opeens in de krant dat ook zij weinig heil zagen in een biomassacentrale. Daarmee is er, samen met SP en een groot deel van de oppositie een ruime meerderheid in de raad die geen biomassacentrale wil in West.

Eerder kondigde de SP aan bij de raadsvergadering van 27 november een voorstel in te dienen om biomassa volledig uit te sluiten in het omgevingsplan voor Nijmegen-West. Dat gaat wat Feddema betreft gewoon door: “ENGIE heeft het nu twee keer geprobeerd. In 2017 kwam de rechter tussenbeide, nu steekt de raad er een stokje voor. Laten we doorpakken en voor de toekomst vastleggen dat er geen biomassacentrale komt in West. En wat ons betreft komt die nergens in Nijmegen."

 

Zie ook: Natuur en milieu

GroenLinks en D66: schrap het verbranden van biomassa uit de gebiedsvisie Waal Energie | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks D66 Nijmegen 04-11-2019 00:00

GroenLinks en D66 zijn trots op de gebiedsvisie Waal Energie. Het belooft een toonbeeld van duurzaamheid te worden. Beide partijen hebben echter grote moeite met het opnemen van biomassa als onderdeel van de warmtecentrale van het terrein.

Daan Moerkerk (GroenLinks):“De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Binnen de wetenschap heerst er bovendien twijfel over de duurzaamheid van het verbranden van biomassa. Daarom dienen we een amendement (tekstwijzigingsvoorstel) in waarin we dit onderdeel schrappen uit de gebiedsvisie.”

Biomassa is een breed begrip en dat maakt de discussie over de duurzaamheid ervan ingewikkeld. Daarom zijn in de gebiedsvisie strenge randvoorwaarden opgenomen. D66 en GroenLinks zijn het er over eens dat biomassa uit de regio duurzamer is dan biomassa uit de Baltische Staten en de VS, waarover de laatste weken veel geschreven wordt in de media. Toch bleven er zorgen:

De uitstootnormen van een biomassacentrale zijn soepeler dan die van een kolencentrale Het is onduidelijk of er voldoende regionale biomassa is voor alle warmtecentrales Er is nog geen goed certificeringssysteem om de herkomst van biomassa te achterhalen Feitelijk wordt er bij de verbranding van biomassa nog steeds CO2 uitgestoten

Daarom heeft biomassa inzetten als grondstof in plaats van als brandstof voor beide partijen de grote voorkeur. Lusanne Bouwmans (D66): “Alleen als we biomassa op een slimme manier als grondstof gebruiken, dragen we bij aan een duurzamer Nijmegen. Het grootschalig verbranden van biomassa lost het klimaatprobleem niet op.”

Beide partijen benadrukken dat ENGIE een prachtige visie heeft opgesteld: windmolens, vele zonnepanelen, accu’s voor de scheepvaart, plannen voor aardwarmte en warmte uit de Waal tonen dat aan. Ook heeft ENGIE geluisterd naar de wensen van omwonenden en andere betrokkenen. Zo komt er een omgevingsfonds, waarbij de omgeving geld krijgt voor verbetering van de wijk. Omwonenden kunnen mee-investeren in delen van het terrein, dat ook nog eens een groen en open karakter krijgt. Deze mooie visie wordt echter overschaduwd door een kleine passage over een mogelijke bio-warmtecentrale en dat is doodzonde.

Voor GroenLinks en D66 is het volstrekt helder dat de eventuele toepassing van biomassa als tijdelijke energiebron te allen tijde moet bijdragen aan de vermindering van CO2 uitstoot. Hier in Nijmegen, maar ook in de rest van de wereld. Het verbranden van bossen uit het buitenland draagt daar zeker niet aan bij en dat is voor beide partijen dan ook onbespreekbaar. Ook aan het verbranden van regionale biomassa, zoals nu is voorgesteld, kleven vele bezwaren. Door hierover duidelijkheid te scheppen in de Gebiedsvisie Waal Energie, dragen we zorg voor een echt duurzame ontwikkeling van het ENGIE terrein. Een project waar Nijmegen trots op mag zijn!

Kritisch betoog bij de Stadsbegroting 2019-2022

Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) GroenLinks VVD D66 Nijmegen 14-11-2018 21:11

In de stadsbegroting presenteert het College de plannen voor de komende jaren. Op 14 november ging de gemeenteraad in debat over de begroting voor 2019-2022 die de huidige coalitie (GroenLinks, D66, SP) onlangs presenteerde. Stadspartij DNF hield tijdens deze raadsvergadering een kritisch betoog. Zijn dit nu de plannen waar alle Nijmegenaren nou echt op zitten te wachten? Dat was de kern van het betoog dat onze fractievoorzitter Wendy Grutters uitsprak.

In hoofdlijnen ging deze kritiek over…

Een flinke greep uit de gemeentespaarkas

Het flink interen op de gemeentelijke spaarpot en het tegelijkertijd flink laten oplopen van de schulden, terwijl er nog veel tegenvallers en bezuinigingen op met name zorg en welzijn aan dreigen te komen. Waar wij als voormalige coalitiepartij nog uitgingen van een spaarrekening van 148 miljoen euro in 2022, vind deze coalitie het verantwoord om maar liefst 70 miljoen minder te sparen.

De balans in bereikbaarheid slaat door naar het pamperen van de fiets

De huidige coalitie investeert veel in bereikbaar. De Dorpensingel komt er en daar zijn wij blij mee. Maar verder slaat de balans veel te ver door naar fietsbereikbaarheid.

Nijmegen kent ook auto’s, OV  en vooral voetgangers. Het woord fiets komt in de hele stadsbegroting 100x voor, het woord voetganger 3x! Dat niet evenredig gekozen wordt voor de bereikbaarheid van ALLE Nijmegenaren is en velen regelmatig een doorn in het oog.

De coalitie wil 1,5 miljoen euro steken in de versmalling van de Graafseweg. Maar al in 2011 heeft de gemeenteraad beslist: eerst zorgen dat de S100 (de weg over De Oversteek naar uiteindelijk de Grootstalselaan) doorstroomt!  Hebben we nu al op die s100 een lekkere doorstroom? NEE die hebben we niet. Stuur dus niet de mensen onnodig de file in en investeer eerst die 1,5 miljoen euro in die doorstroom op de S100.

Als je de ogen sluit voor goede doorstroom van autoverkeer dan draag je bij aan onveiligheid voor alle weggebruikers ook voor fietsers en voetgangers. Investeringen in bereikbaarheid zouden volgens Stadspartij DNF daarom in de eerste instantie moeten gaan over doorstroom en veiligheid, voor bijv. rotondes. Het pamperen van de fiets, dat is al voldoende gedaan de afgelopen jaren…. een investering in een Fietsschans Hezelpoort, is mogelijk best handig, maar wij vinden dat er hogere prioriteiten zijn: de veiligheid. Gebruik die 2,4 miljoen die nodig is voor die fietsschans daarom voor een hele onveilige situatie in de stad waar auto, bus, fiets en voetgangers samenkomen, voor de reconstructie van de rotonde Heyendaalseweg – Erasmuslaan.

Bestraf niet de Nijmegenaren door afvalzakken en parkeren onnodig duurder te maken

De coalitie is scheutig met leningen, spaarreserves aanspreken, miljoenen voor fiets en milieu. Toch heeft deze coalitie bedacht het tekort op afvalinzameling bij de burger neer te leggen.

Want de Nijmegenaar doet aan goed afvalscheiden en omdat ze dat zo goed doen krijgt de gewone Nijmegenaar een geweldige beloning. Ze mogen meer gaan betalen voor de vuilniszak en nog maar 1x per jaar hun grofvuil op laten halen. Je zou verwachten dat een dergelijk tekort gedekt wordt door duurzaamheid maar dat gaat niet want het geld gaat op aan een milieuzone.

Hiermee worden niet alleen bezuinigingen afgewenteld op de burger, het is ook nog eens het kortzichtig. Want minder grofvuilophaal kan meer zwerfvuil veroorzaken én we hebben ouderen in onze stad en zoals GroenLinks haar grote wens is, we hebben ook mensen zonder auto…. die kunnen dus niet met hun grofvuil naar de DAR. Wij dienden daarom een amendement in om het laten ophalen van grofvuil (titel: Haal op die zooi en hou Nijmegen mooi) 2 x per jaar gewoon zo te laten. Zodat zwerfvuil wordt voorkomen en die mensen zonder auto en die ouderen gewoon 2x per jaar een beroep blijven kunnen doen op de DAR. De bijna voltallige oppositie steunde het amendement, de coalitiepartijen niet.

En niet alleen bij afval krijgen de Nijmeegse burgers de rekening van deze coalitie gepresenteerd. Het kadootje 50 cent op avondparkeren wordt namelijk gewoon via de Nijmeegse burger betaald door hogere parkeertarieven op andere plekken. Het zijn Nijmeegse buurtbewoners die de hoogste rekening hiervan betalen, die gaan 75% omhoog met hun kosten voor bezoekerstarief. En dat terwijl de Nijmeegse parkeerbalans een positief resultaat kent van bijna 7 miljoen euro. Ieder jaar 7 miljoen euro in the pocket en dan 3 ton laten betalen door de bewoners.

Daarmee komt de coalitie een belofte aan de Nijmeegse burger niet na. Waar in het coalitieakkoord nog staat; we verhogen de parkeertarieven met niet meer dan 2% netto, wordt de Nijmeegse bewoner bedrogen met een verhoging van 75%, op een winstgevende post. Schande, dat moet gecorrigeerd worden. Daarom diende Stadspartij DNF een amendement (titel: Extra parkeerlast tot 75% EN 7 miljoen winst is ongekend) in met een oproep de tarieven op bezoekersparkeren niet onnodig te verhogen. Dit amendement werd niet voldoende gesteund, want ook hier hield de coalitie liever de gelederen gesloten ondanks sympathie van de SP voor dit voorstel van Stadspartij DNF.

Proef met vrijwillig betaald fietsparkeren

Uit de opbrengst betaald parkeren betaalt gemeente Nijmegen het gratis fietsparkeren. Parkeertarieven voor de auto constant blijven verhogen is eindig, en bovendien niet gastvrij en niet goed voor de ondernemers en buurtbewoners in de stad. Laten we gewoon toch eens kijken of we fietsparkeren deels kostendekkend kunnen maken door er op een heel vriendelijke en creatieve manier vrijblijvend geld voor te vragen. Op die manier kunnen we de stad, met name de binnenstad gastvrij houden voor iedereen en de  fietser vragen het gratis fietsparkeren te waarderen, waarbij die de keuze blijft houden voor gratis. Stadspartij DNF vindt dat het proberen waard, daarom dienden wij een amendement in. Deze werd niet gesteund door een meerderheid van de Het is allicht het proberen waard vandaar ons voorstel voor een pilot via de motie Gratis fietsparkeren is te waarderen, die we hierbij samen met de VVD indienen.

Tot slot

Als slotwoord koos Wendy Grutters voor deze woorden, refererend naar de titel van het coalitieakkoord (Samen vooruit: Duurzaam + Sociaal + Veerkrachtig + Aantrekkelijk):

“Is dit nou een stadsbegroting waar zo veel mogelijk Nijmegenaren  op zitten te wachten? Duurzaam ja, maar wat is de prijs die je daarvoor betaalt in geld en bereikbaarheid en is die duurzaamheid door alle Nijmegenaren te dragen, ook qua impact op hun dagelijkse leven?

Sociaal ja, maar het moet ook betaalbaar blijven en hoe sociaal is het als je bewoners confronteert met hoge parkeerkosten en afvallasten?

Veerkrachtig, misschien want hoe veerkrachtig ben je als je inteert op je spaarpot terwijl er risico’s’ zijn?

Aantrekkelijk ja, want het mooiste van Nijmegen is heel Nijmegen maar dan moet je dat wél laten zien voor en door ALLE Nijmegenaren.”

Kritisch betoog bij de Stadsbegroting 2019-2022

Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) GroenLinks VVD D66 Nijmegen 14-11-2018 21:11

In de stadsbegroting presenteert het College de plannen voor de komende jaren. Op 14 november ging de gemeenteraad in debat over de begroting voor 2019-2022 die de huidige coalitie (GroenLinks, D66, SP) onlangs presenteerde. Stadspartij DNF hield tijdens deze raadsvergadering een kritisch betoog. Zijn dit nu de plannen waar alle Nijmegenaren nou echt op zitten te wachten? Dat was de kern van het betoog dat onze fractievoorzitter Wendy Grutters uitsprak.

In hoofdlijnen ging deze kritiek over…

Een flinke greep uit de gemeentespaarkas

Het flink interen op de gemeentelijke spaarpot en het tegelijkertijd flink laten oplopen van de schulden, terwijl er nog veel tegenvallers en bezuinigingen op met name zorg en welzijn aan dreigen te komen. Waar wij als voormalige coalitiepartij nog uitgingen van een spaarrekening van 148 miljoen euro in 2022, vind deze coalitie het verantwoord om maar liefst 70 miljoen minder te sparen.

De balans in bereikbaarheid slaat door naar het pamperen van de fiets

De huidige coalitie investeert veel in bereikbaar. De Dorpensingel komt er en daar zijn wij blij mee. Maar verder slaat de balans veel te ver door naar fietsbereikbaarheid.

Nijmegen kent ook auto’s, OV  en vooral voetgangers. Het woord fiets komt in de hele stadsbegroting 100x voor, het woord voetganger 3x! Dat niet evenredig gekozen wordt voor de bereikbaarheid van ALLE Nijmegenaren is en velen regelmatig een doorn in het oog.

De coalitie wil 1,5 miljoen euro steken in de versmalling van de Graafseweg. Maar al in 2011 heeft de gemeenteraad beslist: eerst zorgen dat de S100 (de weg over De Oversteek naar uiteindelijk de Grootstalselaan) doorstroomt!  Hebben we nu al op die s100 een lekkere doorstroom? NEE die hebben we niet. Stuur dus niet de mensen onnodig de file in en investeer eerst die 1,5 miljoen euro in die doorstroom op de S100.

Als je de ogen sluit voor goede doorstroom van autoverkeer dan draag je bij aan onveiligheid voor alle weggebruikers ook voor fietsers en voetgangers. Investeringen in bereikbaarheid zouden volgens Stadspartij DNF daarom in de eerste instantie moeten gaan over doorstroom en veiligheid, voor bijv. rotondes. Het pamperen van de fiets, dat is al voldoende gedaan de afgelopen jaren…. een investering in een Fietsschans Hezelpoort, is mogelijk best handig, maar wij vinden dat er hogere prioriteiten zijn: de veiligheid. Gebruik die 2,4 miljoen die nodig is voor die fietsschans daarom voor een hele onveilige situatie in de stad waar auto, bus, fiets en voetgangers samenkomen, voor de reconstructie van de rotonde Heyendaalseweg – Erasmuslaan.

Bestraf niet de Nijmegenaren door afvalzakken en parkeren onnodig duurder te maken

De coalitie is scheutig met leningen, spaarreserves aanspreken, miljoenen voor fiets en milieu. Toch heeft deze coalitie bedacht het tekort op afvalinzameling bij de burger neer te leggen.

Want de Nijmegenaar doet aan goed afvalscheiden en omdat ze dat zo goed doen krijgt de gewone Nijmegenaar een geweldige beloning. Ze mogen meer gaan betalen voor de vuilniszak en nog maar 1x per jaar hun grofvuil op laten halen. Je zou verwachten dat een dergelijk tekort gedekt wordt door duurzaamheid maar dat gaat niet want het geld gaat op aan een milieuzone.

Hiermee worden niet alleen bezuinigingen afgewenteld op de burger, het is ook nog eens het kortzichtig. Want minder grofvuilophaal kan meer zwerfvuil veroorzaken én we hebben ouderen in onze stad en zoals GroenLinks haar grote wens is, we hebben ook mensen zonder auto…. die kunnen dus niet met hun grofvuil naar de DAR. Wij dienden daarom een amendement in om het laten ophalen van grofvuil (titel: Haal op die zooi en hou Nijmegen mooi) 2 x per jaar gewoon zo te laten. Zodat zwerfvuil wordt voorkomen en die mensen zonder auto en die ouderen gewoon 2x per jaar een beroep blijven kunnen doen op de DAR. De bijna voltallige oppositie steunde het amendement, de coalitiepartijen niet.

En niet alleen bij afval krijgen de Nijmeegse burgers de rekening van deze coalitie gepresenteerd. Het kadootje 50 cent op avondparkeren wordt namelijk gewoon via de Nijmeegse burger betaald door hogere parkeertarieven op andere plekken. Het zijn Nijmeegse buurtbewoners die de hoogste rekening hiervan betalen, die gaan 75% omhoog met hun kosten voor bezoekerstarief. En dat terwijl de Nijmeegse parkeerbalans een positief resultaat kent van bijna 7 miljoen euro. Ieder jaar 7 miljoen euro in the pocket en dan 3 ton laten betalen door de bewoners.

Daarmee komt de coalitie een belofte aan de Nijmeegse burger niet na. Waar in het coalitieakkoord nog staat; we verhogen de parkeertarieven met niet meer dan 2% netto, wordt de Nijmeegse bewoner bedrogen met een verhoging van 75%, op een winstgevende post. Schande, dat moet gecorrigeerd worden. Daarom diende Stadspartij DNF een amendement (titel: Extra parkeerlast tot 75% EN 7 miljoen winst is ongekend) in met een oproep de tarieven op bezoekersparkeren niet onnodig te verhogen. Dit amendement werd niet voldoende gesteund, want ook hier hield de coalitie liever de gelederen gesloten ondanks sympathie van de SP voor dit voorstel van Stadspartij DNF.

Proef met vrijwillig betaald fietsparkeren

Uit de opbrengst betaald parkeren betaalt gemeente Nijmegen het gratis fietsparkeren. Parkeertarieven voor de auto constant blijven verhogen is eindig, en bovendien niet gastvrij en niet goed voor de ondernemers en buurtbewoners in de stad. Laten we gewoon toch eens kijken of we fietsparkeren deels kostendekkend kunnen maken door er op een heel vriendelijke en creatieve manier vrijblijvend geld voor te vragen. Op die manier kunnen we de stad, met name de binnenstad gastvrij houden voor iedereen en de  fietser vragen het gratis fietsparkeren te waarderen, waarbij die de keuze blijft houden voor gratis. Stadspartij DNF vindt dat het proberen waard, daarom dienden wij een amendement in. Deze werd niet gesteund door een meerderheid van de Het is allicht het proberen waard vandaar ons voorstel voor een pilot via de motie Gratis fietsparkeren is te waarderen, die we hierbij samen met de VVD indienen.

Tot slot

Als slotwoord koos Wendy Grutters voor deze woorden, refererend naar de titel van het coalitieakkoord (Samen vooruit: Duurzaam + Sociaal + Veerkrachtig + Aantrekkelijk):

“Is dit nou een stadsbegroting waar zo veel mogelijk Nijmegenaren  op zitten te wachten? Duurzaam ja, maar wat is de prijs die je daarvoor betaalt in geld en bereikbaarheid en is die duurzaamheid door alle Nijmegenaren te dragen, ook qua impact op hun dagelijkse leven?

Sociaal ja, maar het moet ook betaalbaar blijven en hoe sociaal is het als je bewoners confronteert met hoge parkeerkosten en afvallasten?

Veerkrachtig, misschien want hoe veerkrachtig ben je als je inteert op je spaarpot terwijl er risico’s’ zijn?

Aantrekkelijk ja, want het mooiste van Nijmegen is heel Nijmegen maar dan moet je dat wél laten zien voor en door ALLE Nijmegenaren.”

Nieuwe raad, nieuwe ronde, nieuwe kansen

VoorNijmegen.NU VoorNijmegen.NU VVD D66 PvdA Nijmegen 20-10-2018 09:11

In aanloop naar de verkiezingen heeft de Gelderlander een stemwijzer gemaakt die alle partijen die meededen hebben ingevuld.

1 van de vragen was of er voortaan met 70 km/u over de oversteek gereden kon worden mocht de partij het voor het zeggen hebben

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/meerderheid-politiek-70-km-per-uur-op-de-nijmeegse-uitvalswegen~ad96b8e0/

De voorstanders (D66, PvdA, VVD, Gewoon Nijmegen, Stadspartij DNF, Voor NijmegenNu, OPA en 50PLUS) benadrukken allemaal dat de doorstroming met een hogere snelheid verbeterd wordt. De voo

rstanders benadrukken wel dat 70 km op de uitvalswegen alleen kan als er ook vrijliggende fietspaden liggen. Dat is bij de Oversteek het geval

Reden voldoende voor ons om nogmaals een poging te doen om 70 km/u mogelijk te maken.

Graafseweg niet verder versmallen!

VoorNijmegen.NU VoorNijmegen.NU D66 Nijmegen 10-10-2018 07:57

Samen met VVD Nijmegen, D66 Nijmegen, PvdA Nijmegen SP Nijmegen, Stadspartij DNF Gewoon Nijmegen en CDA Nijmegen hebben we de versmalling van de graafseweg op de agenda gezet. We willen weten wat het nut en noodzaak van deze versmalling is en waarom dit er (schijnbaar) zo gehaast doorheen gejaagd moet worden.

Er is geen enkele aanleiding om dit met stoom en kokend water te realiseren. Sterker: Gezien het verhitte debat in zowel de stad als in de raad is een zorgvuldig proces zeer gewenst.

Aan de slag! | Nijmegen

GroenLinks GroenLinks D66 Nijmegen 22-05-2018 00:00

Woensdag 16 mei debatteerde de Nijmeegse gemeenteraad voor het eerst in de nieuwe samenstelling. Belangrijkste agendapunten: het coalitieakkoord en de wethoudersbenoemingen. De nieuwe raadsperiode is begonnen!

Een zelfverzekerde GroenLinks-fractievoorzitter, voorspelbare kritiek van de ervaren politici uit de oppositie en onwennige bijdragen van de nieuwkomers zorgden voor een vermakelijk en soms zelfs enerverend debat. Oppositiepartijen gaven hun bedenkingen, waarop de coalitie nog eens uitlegde hoe we met dit akkoord financieel verantwoord verder bouwen aan een sociale, groene, economisch veerkrachtige en aantrekkelijke stad.

 

Zeven wethouders

Uiteraard kwam vanuit de oppositie ook de vraag waarom de coalitie heeft besloten zeven wethouders aan te stellen, terwijl we voor flinke financiële uitdagingen staan. April legde uit dat de wethouders in totaal 6,2 Fte ‘kosten’. De voltallige gemeenteraad is blij dat Bert Frings als projectwethouder Wmo nog 2,5 jaar blijft (in 0,8 Fte) om de transitie in het sociaal domein af te ronden. Daarna valt de Wmo onder verantwoordelijkheid van Grete Visser (D66). Dit is het voltallige wethoudersteam met hun portefeuilles:

Harriët Tiemens - Duurzaamheid (klimaat en energie), Wonen, Mobiliteit, Parkeren, Groen & Water

Noël Vergunst - Stedelijke Ontwikkeling, Ruimtelijke Ordening, Cultuurhistorie, Grondbeleid, Cultuur

Bert Frings - Projectwethouder herziening Wmo-stelsel (Wmo, Jeugdzorg, GGZ, Beschermd Wonen)

Monique Esselbrugge - Financiën, Economie, Citymarketing, Vestigingsbeleid, Binnenstad & Toerisme, Personeel & Organisatie

Grete Visser - Onderwijs, Zorg & Welzijn (Diversiteit, Asiel, Gezondheid, Preventief Jeugdbeleid, GGD, Mantelzorg, Vrijwilligersbeleid, herziening Wmo-stelstel vanaf 1 november 2020).

Renske Helmer-Englebert - Werk, Inkomen & Armoedebestrijding, ICT & Faciliteiten

Bert Velthuis - Wijken, Openbare Ruimte, Vastgoed, Sport & Accommodaties

 

Trots op het resultaat

April Ranshuijsen vertelde in haar speech het bijzonder te vinden als eerste het woord te krijgen in haar nieuwe rol als voorzitter van een vrijwel geheel vernieuwde en naar eigen zeggen ‘nogal grote’ fractie. Ze blikte terug op de zeer intensieve onderhandelingsweken: ‘Met soms ook pittige momenten, dat is logisch, maar waarbij iedereen zich steeds constructief heeft opgesteld.’ Terugkijkend geeft ze aan: ‘Ik ben er trots op dat het ons gelukt is de verschillende essentiële uitdagingen voor de stad te verbinden én ondanks de grote financiële opgaven ook te blijven investeren in een sociaal, duurzaam en veerkrachtig Nijmegen.’

Zorgvuldig formatieproces

April: ‘Als kersvers fractievoorzitter rolde ik, letterlijk, na de verkiezingsuitslag meteen mijn eerste grote uitdaging tegemoet: de leiding nemen in het formatieproces. We stonden oprecht open voor álle fracties en we wilden een brede vertegenwoordiging van alle mensen uit de stad. Met die opdracht ging Lenie Scholten als informateur aan de slag. Haar uiteindelijke advies om te starten met GroenLinks, D66 en de SP hebben we dan ook opgevolgd.’

Dank aan Rik en de ambtenaren!

Absoluut onmisbaar waren ze: de ambtenaren die alle cijfers en achtergrondgegevens in no time boven tafel toverden, zodat de onderhandelingen in volle vaart konden doorgaan. April bedankte hen nogmaals in haar bijdrage aan het debat. Ook Rik Grashoff kreeg als formateur een extra woord van dank, voor zijn enorm constructieve bijdrage aan het onderhandelingsproces.

Lees in het coalitieakkoord hoe GroenLinks, D66 en de SP het samen met de andere partijen én alle inwoners van Nijmegen voor elkaar gaan krijgen.

 

 

SP sluit coalitieakkoord met GroenLinks en D66

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 26-04-2018 12:09

Vandaag is het coalitieakkoord dat de fractie van de SP heeft gesloten met GroenLinks en D66 gepresenteerd. Onder de noemer “Nijmegen: samen vooruit duurzaam | sociaal | veerkrachtig | aantrekkelijk’’ zetten de drie partijen het sociale beleid van het vorige college voort. Ook de twee SP-wethouders van het vorige college gaan door. Renske Helmer is verantwoordelijk voor de portefeuilles Werk, Inkomen & Armoedebestrijding, ICT & Faciliteiten, Bert Velthuis gaat zich bezighouden met Wijken, Openbare Ruimte, Vastgoed, Sport & Accommodaties.

Lijsttrekker Renske Helmer onderhandelde namens de SP: “Met dit akkoord gaan we de problemen die we de afgelopen jaren zijn tegengekomen aanpakken. Zo krijgen cliënten die thuiszorg nodig hebben weer gewoon recht op uren, pakken we schimmelwoningen aan en blijven we een sociale stad. We zetten weer in op de wijken, met 1 miljoen extra voor onderhoud, wijkvegers in de hele stad en een nieuwe bibliotheek in Lindenholt. En de bus voor 65+ vormen we om tot een abonnement voor iedereen met een laag inkomen, zodat nog meer mensen gratis met de bus kunnen reizen.’’

Helmer onderhandelde samen met fractievoorzitter Hans van Hooft: “De snelheid doet misschien anders vermoeden, maar het zijn pittige onderhandelingen geweest. Natuurlijk hebben we niet alles binnen kunnen halen, net als de andere partijen hebben we compromissen moeten sluiten. Ik ben er trots op dat we stappen vooruit kunnen zetten, en tegelijkertijd de problemen van de stad kunnen opvangen.’’

Vandaag werd het akkoord gepresenteerd, op woensdag 16 mei debatteert de Nijmeegse gemeenteraad over het politieke akoord van de drie partijen. Voor die tijd is het woord aan de leden. Op maandag 14 mei houdt de Nijmeegse SP daarvoor een algemene ledenvergadering. Die avond wordt gehouden in onSPand aan de Molenweg 95, en begint om 20.00.

CDA voorstander van brede coalitie

CDA CDA GroenLinks D66 Nijmegen 30-03-2018 18:07

Informateur Lenie Scholten adviseerde vandaag een coalitie te onderzoeken tussen GroenLinks, D66 en SP. CDA-fractievoorzitter Mark Buck: "Natuurlijk is dit een coalitie die op basis van de uitslag logisch lijkt. Maar toch vindt het CDA deze keuze jammer en weinig recht doen aan de uitdagingen waar de stad voor staat. Met 11 partijen in een versplinterde raad, is het CDA voorstander van een bredere coalitie. Daarnaast verbindt GroenLinks zich nu aan twee partijen die de verkiezingen verloren hebben. Dat betekent dat deze coalitie weinig recht doet aan het verkiezingsbeeld en de diversiteit in stad en raad. "Dat zal dan ook een extra uitdaging zijn voor de nieuwe coalitie. Hopelijk wordt de verbinding met de stad en alle partijen in de Raad gezocht. Het CDA ziet uit naar de komende vier jaar, waarin we samen gaan werken aan een sterke en stabiele stad. Ongeacht of we uiteindelijk in oppositie of coalitie terecht komen." Het CDA bedankt Lenie Scholten voor haar werk en wenst de onderhandelende partijen veel succes. Onze twee raadsleden, Mark en Marjolijn, hebben deze week ook hun ambtseed mogen afleggen en zullen zich de komende vier jaar dag en nacht inzetten voor uw belangen in deze prachtige stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.