Nieuws van SGP over VVD inzichtelijk

8 documenten

Zorgen over staat Zeeuwse molens

SGP SGP VVD Zeeland 14-09-2020 00:00

De SGP-, CDA-, VVD- en PvdA-Statenfractie hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met molenaars en vertegenwoordigers van Vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Door die gesprekken en werkbezoeken aan molens zijn we gealarmeerd over de staat van de laatste 77 molens in Zeeland. Wij maken ons zorgen en vinden de molens van cultureel-historisch, economisch en educatief belang. Het is wenselijk de staat van de resterende Zeeuwse molens in kaart te brengen en een haalbare route naar behoud en gebruik op te stellen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van de PvdA, de SGP, het CDA en de VVD de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. Hebben Gedeputeerde Staten zicht op de huidige staat van de molens in Zeeland? Graag een toelichting.

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om, in samenwerking met partners (participatief), een molenvisie op te stellen waarin onder andere onderstaande punten zijn opgenomen? Graag een toelichting.

Een Zeeuwse molenconsultent. Provinciale deelname aan wervingscampagnes voor molen-vrijwilligers. Het effect van de ruimtelijke omgeving (biotoop) op de molens. Een (alternatieve) visie op de ingeperkte draaipremieregeling. Het stimuleren, ondersteunen, behouden of overdragen van het vakmanschap van de molenaars.  Heroverweging (uitbreiding) van de financiële ondersteuning bij restauraties, noodzakelijk onderhoud en reparaties. 

3. Indien Gedeputeerde Staten bereid zijn om een molenvisie op te stellen, wat is dan het tijdpad?

4. Wij vinden het belangrijk om jongeren extra te betrekken bij het vak van molenaar. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om:

Scholen (basis, middelbaar, MBO, HBO) in contact te brengen met molenaars en jongeren de molens te laten bezoeken?Waarom wel / niet? Met de Cultuurbus een combinatie te maken waardoor leerlingen zowel een museum als een molen bezoeken?

SGP vraagt steun voor MKB

SGP SGP VVD CDA Overijssel 30-06-2020 00:00

 

De SGP Overijssel stelt voor om in de provincie het midden- en kleinbedrijf te steunen middels een subsidieregeling. Ook VVD, CDA, Partij voor de Toekomst en Groep GO hebben hun handtekening onder het voorstel gezet. Doel van de regeling is om getroffen bedrijven sterker uit de crisis te laten komen.

Met de subsidie kan de provincie aan MKB-ondernemers de ruimte te geven om -juist nu- te investeren in medewerkers en de werkorganisatie een upgrade te geven. Jan Jonker: ”Dat heeft twee voordelen: je hebt een sneller herstel van je verdienmogelijkheden als bedrijf, en je kunt de gevolgen van de crisis voor medewerkers beperken.”

De partijen geven de voorkeur aan een laagdrempelige subsidieregeling, zodat die makkelijk opgezet kan worden. Wel geven de Statenleden een voorbeeld waar de regeling op gericht kan worden: sociale innovatie, waardoor vitaliteit, productiviteit en ontplooiing vooropstaan, medewerkersgerichte opleidingen en anders en slimmer (digitaal) werken en leren.

Ook vragen de partijen aandacht voor herstel en/of het creëren van nieuwe vraag naar producten of diensten. Het uiteindelijke doel van de subsidie is het behouden van banen. “Want deze crisis gaat voorbij, en om onze economie te herstellen hebben we alle kennis en talent die we samen bezitten nodig.”

De motie wordt woensdag D.V. 1 juli behandeld in de Statenvergadering.



Asielbijdrage: stoppen met dat dwangsomcircus

SGP SGP VVD CDA Nederland 24-06-2020 00:00

Lees hieronder de bijdrage van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop aan het asieldebat.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de SGP is blij met het voorstel om te stoppen met het uitkeren van dwangsommen aan asielzoekers. De staatssecretaris moest eind vorig jaar aan de Kamer melden dat er problemen waren met de doorlooptijden van asielzaken en dat er miljoenen aan dwangsommen moesten worden uitgekeerd. Toen heeft de SGP samen met CDA en VVD een motie ingediend om te onderzoeken hoe we daar een einde aan konden maken. In maart van dit jaar werd duidelijk dat dit bedrag wekelijks ongeveer met 1 miljoen opliep. Een bizarre situatie. Daar is het geld niet voor bestemd. Meer dan terecht dus dat het kabinet een verstandig besluit nam: stoppen met dat dwangsomcircus.

Voor mijn fractie zijn de argumenten om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom helder. Fluctuaties in de asielstroom geven de werkzaamheden van de IND een bijzonder karakter in vergelijking met andere overheidsdiensten. Bij een uitvoeringsorganisatie die zo afhankelijk is van goed en specifiek opgeleid personeel bij een bepaalde instroom, kan een plotselinge piek in die instroom of een uitzonderlijke samenstelling van de instroom in korte tijd voor forse achterstanden zorgen. Dat kan weer leiden tot talloze dwangsomzaken en onevenredig hoge financiële lasten. Zo'n situatie kan weer leiden tot perverse prikkels. Asieladvocaten adviseerden hun cliënten massaal gebruik te maken van die regeling, zonder dat dit nog behulpzaam was bij het sneller beslissen, waardoor de overheid miljoenen euro's hieraan kwijt was. Dit is de schaduwkant van die dwangsomregeling, zo weten we allemaal als je een beetje contact hebt met het veld.

Een ander risico is dat asielzoekers in andere lidstaten lucht krijgen van de gigantische wachttijden en snel asiel aanvragen in Nederland om van die situatie te profiteren. Ik begrijp uit het verslag van de staatssecretaris dat er geen signalen zijn dat dit nu gebeurd is, maar mijn vraag aan de staatssecretaris is of dit klopt. Kan zij dit bevestigen?

De SGP vindt het niet raar of onrechtstatelijk om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. Laten we helder zijn. Wij staan ervoor dat een overheid uiterst betrouwbaar en integer is en zich aan vastgestelde termijnen houdt. Dat is cruciaal voor een goed functionerende rechtsstaat. Als dat niet gebeurt, moet de Tweede Kamer de staatssecretaris dicht op de huid zitten — ik heb even wat gedubd hoe ik het precies ging formuleren — maar in ieder geval moeten we dan de staatssecretaris scherp volgen, want dit hoort gewoon in een rechtstatelijke, goed functionerende samenleving goed plaats te vinden: je aan de termijnen houden. Maar dit maakt het afschaffen van de dwangsomregeling nog geen schending van mensenrechten, zoals wel wordt gesuggereerd. Er is geen enkele andere EU-staat waar een dwangsomregeling voor asielzoekers van kracht is. En er is ook geen enkele Europese of internationale verplichting om dit zo te doen.

Ik wil ook wijzen op de kritiek die al sinds de inwerkingtreding van de Wet dwangsom klinkt. In 2012 stelde nota bene de Nationale ombudsman voor om de Wet dwangsom maar helemaal af te schaffen. Hij vond dat deze wet niet het juiste middel is om overheden sneller te laten reageren. Aanleiding voor de oproep van de Ombudsman was het misbruik dat van de dwangsomregeling werd gemaakt op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, het wobben, wat massaal gebeurde en wat een enorme last met zich meebracht voor de gemeenten. De gemeenten konden die enorme stroom WOB-verzoeken niet behappen, moesten miljoenen aan dwangsommen uitkeren en smeekten daarom om de WOB uit te zonderen van de dwangsomregeling, omdat het een verdienmodel was geworden voor sommigen die misbruik maakten van de regeling. Als ik dit punt even mag afronden, voorzitter, ik zie u kijken. Dit gebeurde ook, want minister Plasterk regelde in 2016 dat de dwangsomregeling niet meer geldt voor de WOB. We hebben dus wel vaker een uitzondering gemaakt op de reikwijdte van de Wet dwangsom om een onbedoeld effect van die wet te repareren. Wanneer kunnen we de definitieve wet verwachten? Ik wil daar wel een follow-up op zien.

Ook nu lopen we weer tegen een onbedoeld effect aan en is dus opnieuw reparatie nodig. De dwangsommen hangen als een loden last om de IND heen en de organisatie ligt daardoor qua mensen en geld zowat plat. Dit schaadt de mensen voor wie we écht dit hele asielsysteem ingericht hebben. Het oneigenlijke gebruik, het misbruik dat er gemaakt wordt, veroorzaakt schade aan de positie van de mensen die duidelijk wel recht op asiel blijken te hebben. Want die zijn het slachtoffer van die verlengde termijn.

In de definitieve wet komen alternatieve prikkels om tijdig beslissen te stimuleren, zo wordt gesteld. Concrete vraag: is de staatssecretaris bereid om te kijken hoe andere EU-lidstaten dat doen? Blijkbaar hebben die geen dwangsomregeling nodig om tijdige beslissingen te stimuleren. In de tijdelijke wet ontbreekt het aan de juridische prikkel om tijdig te beslissen. Hoe stimuleert de staatssecretaris de IND om in de tussentijd wel de beslistermijnen te halen voor de nieuwe zaken sinds 1 april? De taskforce is helder en duidelijk. Daar hebben we onlangs nog uitvoerig over doorgesproken. Er zijn maatregelen genomen om achterstanden weg te werken en ik onderstreep nog maar eens, ook ten behoeve van de Handelingen, dat de staatssecretaris ondubbelzinnig heeft gezegd dat per 2021, dus 1 januari 2021, de achterstanden zijn weggewerkt. Dat heb ik inmiddels in mijn agenda gezet, zoals u begrijpt. Hoe stimuleert de staatssecretaris verder dat de beslistermijnen van de nieuwe zaken, sinds 1 april dus, wel gehaald worden?

De volgende vraag betreft het verslag waarin de staatssecretaris aangaf dat zij niet kon vaststellen wat op dit moment de precieze omvang van de uit te betalen dwangsom is en wat er dus met dit wetsvoorstel bespaard gaat worden. Is daar inmiddels wel enige duidelijkheid over? Want ik kan mij voorstellen dat de staatssecretaris hier bovenop zit en van week tot week geïnformeerd wil worden over wat we verdiend hebben.

Rondweg Opheusden

SGP SGP VVD CDA Neder-Betuwe 09-10-2019 00:00

Rondweg Opheusden

Verslag besloten gedeelte raadsvergadering 26 september 2019

Agendapunt 13a Rondweg Opheusden

Onderdeel van het coalitieprogramma van SGP, CDA en VVD is het verrichten van onderzoek naar een alternatieve ontsluitingsstructuur voor de kern Opheusden. Al geruime tijd bestaat de wens voor een (zuidelijke) ontsluitingsweg Agrobusinesscentrum (ABC) Opheusden. Reeds in 2008 is hier onderzoek naar gedaan. Enerzijds moet deze weg het verkeer in het centrum verminderen (en daarmee de leefbaarheid verbeteren) en anderzijds moet de weg zorgen voor een goede bereikbaarheid van het ABC.

De gemeente heeft het bureau Royal HaskoningDHV (RHDHV) gevraagd een studie te verrichten naar de mogelijke varianten. De conclusie van deze studie is dat het tracé “West-Herenland” op verkeerskundig gebied de meeste voordelen geniet. (zie plaatje 1)

 

/r/a9d2e65dd43097bc09a1aebfba9524eb?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2Fplaatje+1%3A+voorgesteld+trac%26%23233%3B+Rondweg+Opheusden&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 plaatje 1: voorgesteld tracé Rondweg Opheusden

Uitleg voorgesteld tracé

Er komt een nieuwe, gelijkvloerse spoorwegovergang. In de studie is nog gekeken naar de mogelijkheid van een spoortunnel. Dit leverde echter hellingspercentages op van 11% en gezien de beperkte ruimte zou dit tot verkeersonveilige situaties leiden. Vanwege deze nadelen en de hoge kosten is besloten om de tunnel onder het spoor niet verder uit te werken en te kiezen voor een gelijkvloerse spoorwegovergang.

De nieuwe rondweg wordt met 50 km/u ( beginnend bij ABC) en een vrijliggend fietspad ontworpen. In deze variant wordt Herenland-West directer verbonden met de rondweg. Daarnaast wordt de spoorwegovergang bij de Smachtkamp opgeheven, waardoor maar één brug over de Linge in de variant zit. De rondweg loopt tot de Markstraat parallel aan het spoor aan de noordzijde. De Markstraat wordt opgewaardeerd met een vrijliggend fietspad. De Parallelweg wordt heringericht als fietsstraat en er komt een knip tussen de Broekdijk en de Markstraat. Tussen de rondweg en de Varakker wordt op de Parallelweg twee richtingen gemotoriseerd verkeer toegestaan. Indien noodzakelijk worden passeerstroken aangebracht. Daarnaast wordt de doorgaande route door Opheusden afgewaardeerd en heringericht als 30 km/u zone. Een meekoppelkans voor deze variant is dat er een directe ontsluiting van West Herenland via de rondweg gefaciliteerd kan worden.

 

/r/bf1f00a2c8f9f9ee455ee13928cffb0d?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2Fplaatje+2%3A+impact+Rondweg+op+verkeersbewegingen&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 plaatje 2: impact Rondweg op verkeersbewegingen

 

Volgens verkeersberekeningen zou de nieuwe rondweg maximaal 6.100 motorvoertuigen per etmaal verwerken. Dit leidt met name tot een ontlasting van de Parallelweg (-2.600), Tielsestraat (-3.000), Rijnbandijk (-2.200) en Smachtkamp (-1.700). Op andere wegen vinden wat kleinere veranderingen plaats.

Vervolg

Uit verdere studie zal moeten blijken welke milieueffecten dit tracé kent en welke optimalisaties mogelijk zijn. Dat gebeurt middels het opstellen van een milieueffectrapport voor het vast te stellen bestemmingsplan (plan-MER). Een Plan-MER moet uitwijzen of het voorkeurstracé ook op milieutechnische aspecten goed scoort. Pas dan kan een definitief voorkeurstracé gekozen worden en de daarbij horende vervolgstappen. Het resultaat van de diverse onderzoeken zal uiteindelijk leiden tot een investeringsvoorstel voor de realisatie van een ontsluitingsweg.

Om de vervolgfase te kunnen starten zijn middelen voor verdere civieltechnische detaillering nodig en wordt er een bestemmingsplan voorbereid. Daarnaast wordt een acquisitieplan uitgewerkt om over de noodzakelijke ondergronden te kunnen beschikken.RHDHV heeft een raming gemaakt van de kosten van de twee meest kansrijke varianten. Dit betreft onder andere de bouwkosten (incl. kunstwerken zoals bijv. een brug), vastgoedkosten, engineering/administratie/toezicht. Vervolgens zijn intern de kosten van grondverwerving verder verfijnd, op basis van lokale kennis en ervaring.

Op basis van deze verdiepingsslag zijn de totale kosten voor de realisatie van een ontsluitingsweg Agrobusiness Centrum geraamd op € 11.000.000 excl. BTW. (De kosten van de ruimtelijke procedure en de regievoering op het totale project zijn hierin niet meegenomen.)

Bespreking in de raad

Dit onderwerp staat geagendeerd onder agendapunt 13a van de agenda van de openbare raadsvergadering van 26 september 2019. De voorzitter acht het nodig de agendapunten 13a en 14 achter gesloten deuren te behandelen. De deuren worden gesloten. Vervolgens beslist de raad unaniem dat er in beslotenheid verder wordt vergaderd over deze agendapunten. De raad is akkoord met de aanwezigheid van de aanwezigen zoals deze bovenaan de besluitenlijst staan genoemd.

Vervolgens behandelt de raad het onderwerp inhoudelijk.

Dhr. Woldberg meldt niet overtuigd te zijn van nut en noodzaak van deze rondweg. Om speculaties te voorkomen kan zijn fractie wel instemmen met de aankoop van gronden. Hij kan zich desgevraagd vinden in de voorstellen die er liggen.

Mevr. Berends stelt dat tijdens de beeldvormende avond van 19 juni jl. door het college was toegezegd dat de raad de gelegenheid krijgt de diverse ontwikkelingen in Opheusden in samenhang te bespreken. Dit is tot dusver niet gebeurd. Nu ligt er een voorbereidingsbesluit voor, terwijl nut en noodzaak niet vanuit een brede blik door de raad zijn afgewogen. Ze stelt voor besluitvorming uit te stellen. Dhr. Van Hattum wijst er op dat er nu een uitgebreide voorstudie is gedaan. In zijn optiek kan de raad nu een voorbereidingsbesluit nemen.

Dhr. Waasdorp wijst er op dat gezien het proces het nu het moment is om de belangrijke stappen die nu worden voorgesteld te zetten. Als er allerlei andere aspecten eerst besproken moeten worden leidt dat tot extra vertraging. Een dergelijke bespreking kan naar zijn mening ook na het nemen van het voorbereidingsbesluit. Dhr. Van Essen sluit zich aan bij dhr. Van Hattum. Hij vindt het wenselijk dat de raad bij vervolgstappen wel spreekt over een brede visie op het gebied. Dhr. Hommersom is het daarmee eens. Mevr. Berends wil zich nu niet vastleggen voor een definitieve scenariokeuze.

Wethouder Van Someren beaamt dat het belangrijk is een lange-termijnvisie voor het gebied te ontwikkelen. Het voorstel dat nu voorligt is een eerste stap en bij volgende stappen wordt de raad adequaat in positie gebracht en wordt ook de participatie van inwoners geborgd. Vooralsnog schat het college in dat het voorgestelde tracé de meest kansrijke optie is, daarbij ook de belangen van derden en de financiële aspecten in ogenschouw nemend. Hij zegt toe de raad volledig mee te nemen in het vervolgproces van de rondweg en daartoe wordt ook een college-informatieavond georganiseerd. Op dit moment kan hij nog niet aangeven wanneer dat is.

Voorts benadrukt wethouder Van Someren dat het college graag de verschillende ontwikkelingen in het gebied integraal wil benaderen en zorgvuldig in afstemming met elkaar en met de Omgevingsvisie wil bezien. Dit alles is te veel om in één college-informatieavond te bespreken.

Mevr. Berends wil spreken over de toekomst van Opheusden en Kesteren in brede zin, voorbereid door het college. Dhr. Waasdorp doet de suggestie dit in een heimiddag voor de raad te doen. Burg. Kottelenberg suggereert daarbij ook de overige infrastructuur te betrekken, bijv. de rondweg Ochten. Wethouder Van Wolfswinkel en wethouder Van Someren beamen dit. Mevr. Berends vraagt wanneer de uitkomsten van de MER bekend zijn. Dhr. Van Someren geeft aan dat dit pas na januari 2020 is. Afgesproken wordt dat wethouder Van Someren en wethouder Van Wolfswinkel i.s.m. raad/griffie de heimiddag zullen organiseren. Voorlopig wordt getracht deze begin 2020 te houden.

De raad stemt unaniem in met het voorstel, met dien verstande dat er geheimhouding wordt opgelegd gelijk voorstel 14.

Agendapunt 14 - Voorbereidingsbesluit tracé rondweg Opheusden

Voor de realisatie van de rondweg Opheusden dient een nieuw bestemmingsplan te worden opgesteld. De raad neemt hiervoor een voorbereidingsbesluit. Daarmee worden tevens ongewenste ontwikkelingen in dit gebied tegengegaan. Dit besluit dient in de Staatscourant gepubliceerd te worden. Na publicatie in de Staatscourant vervalt de geheimhouding en zijn alle stukken openbaar in te zien.

De publicatie op 2 oktober 2019 was als volgt:

/r/326bab94d4c211fa6a89a192010b7df6?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2F11226&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 

Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe maken bekend dat de gemeenteraad op 26 september 2019 heeft besloten een voorbereidingsbesluit (ex artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening) te nemen voor het tracé van de rondweg Opheusden. De raad verklaart hiermee voor dit gebied een bestemmingsplan te gaan maken en tot die tijd ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Op grond van artikel 3.3 lid 1 onder a Wabo dienen aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen of aanlegwerkzaamheden te worden aangehouden. De raad heeft tevens bepaald dat het verboden is het gebruik van gronden en/of bouwwerken te wijzigen.

Dit voorbereidingsbesluit geldt voor de duur van 1 jaar, is op 27 september 2019 in werking getreden en ligt ter inzage:

analoog: tijdens de openingstijden van het gemeentehuis Neder-Betuwe bij de receptie, Burgemeester Lodderstraat 20, 4043 KM Opheusden digitaal: www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.1740.vbOProndweg-bsl1

Tegen dit besluit staat geen bezwaar of beroep open.

Opheusden, 2 oktober 2019

Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe

 

Bijdrage Dirk van Dijk bij presentatie Coalitieakkoord 2019-2023 "Samen bouwen aan Overijssel”

SGP SGP VVD CDA PvdA Overijssel 20-06-2019 00:00

Op 19 juni 2019 is het Coalitieakkoord 2019-2023 "Samen bouwen aan Overijssel” gepresenteerd. De SGP maakt deel uit van deze coalitie; de heer ir. Gert Harm ten Bolscher is op 19 juni 2019 namens de SGP als gedeputeerde geïnstalleerd.  

Bij de presentatie van het Coalitieakkoord hield fractievoorzitter Dirk van Dijk een betoog, waarvan de tekst hieronder integraal is overgenomen:

 

Meneer de voorzitter, geachte dames en heren,

De SGP heeft zowel in de eerste als in de tweede informatieronde een coalitie van CDA,VVD,CU,PvdA en SGP vanuit meerdere invalshoeken kansrijk genoemd. Wij zijn blij dat het tot onderhandelingen tussen die partijen gekomen is. Wij hebben vooraf gezegd: ’De SGP wil meedoen, graag zelfs, maar dan wel volwaardig, met een eigen gedeputeerde, met een stevige portefeuille. Dat is voluit gehonoreerd. Wij danken dhr. Krol hartelijk voor de deskundige, voortvarende en sympathieke manier, waarop hij de onderhandelingen geleid heeft. Onze coalitiegenoten danken we hartelijk voor de open en constructieve sfeer waarin we de afgelopen tijd bij elkaar geweest zijn.

Het resultaat van die onderhandelingen in de vorm van het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan Overijssel’ is hier vandaag  onderwerp van bespreking. Meneer de voorzitter, Ik noem enkele zaken die door de SGP zowel in de verkiezingstijd als tijdens het informatie- en formatieproces als speerpunten benoemd zijn:

1. Bouwen naar behoefte, voor jong en oud, in de stad en op het platteland

2. Goede bereikbaarheid, ook van het platteland met het OV dmv maatwerk

3. Ruimte voor bedrijvigheid, niet alleen in de steden, maar ook op het platteland in kernen met veel lokaal gewortelde bedrijvigheid.

4. Aandacht voor het MKB en de daarin sterk vertegenwoordigde familiebedrijven

5. Gelet op de personeelstekorten in de bouw, de techniek, de zorg en andere sectoren voortgaande en geintensiveerde samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid. Goede voorbeelden provinciebreed uitrollen

6.Energietransitie/verduurzaming is vanuit rentmeesterschap noodzakelijke opgave.  Wel realistisch dwz. haalbaar en betaalbaar. Bij wind en zonne-energie Overijssel niet vol zetten met windmolens en zonneparken. Onder voorwaarden is medewerking mogelijk.

7. Landbouw en Natuur. Gezinsbedrijven van cruciaal belang. Steun bij omschakeling naar kringlooplandbouw en verdere verduurzaming van intensieve landbouw. Agrarische sector maximaal betrekken bij natuurbeheer en daarvoor passend belonen. Samen werkt beter concept continueren.

Waar mogelijk regeldruk verminderen.

8. Culturele sector. Wij bepleitten ruimhartig beleid mbt kleine evenementen die een link hebben met streektaal, streekcultuur etc.

9. Financién: geen verhoging van de lasten van de burgers.

10. Beleid uitvoeren in samenwerking met partijen en samenleving als geheel.

Meneer de voorzitter, al deze punten staan in het akkoord. Wij hebben dan ook, met een knipoog, de suggestie gedaan om het akkoord als titel Bouwen en Bewaren te geven. Begrijpelijk ging het onze medeonderhandelaars  wat te ver om de titel van het SGP verkiezingsprogramma ook als titel voor het coalitieakkoord over te nemen.

Terecht, want ik realiseer me dat ik wel op mag passen dat op mij niet van toepassing is de uitspraak van een Italiaanse politicus/historicus, die ik van de week tegenkwam en als volgt luidt: ‘In een coalitie is het heel natuurlijk dat de staart met de hond probeert te kwispelen. Het komt er alleen op aan of de hond dat toelaat.’

Een mooie uitspraak. Voorzitter laten we onszelf daarom maar niet te groot maken.  Wat ik vooral duidelijk wil maken is, dat de SGP erg content is met dit akkoord. Dat geldt evenzeer onze coalitiepartners, die ook met overtuiging hun handtekening gezet hebben. Wij hebben dan ook unaniem gekozen voor de suggestie om het akkoord ‘Samen bouwen aan Overijssel’ te noemen. Het akkoord nodigt uit aan de slag te gaan en roept iedereen op een steentje bij te dragen en mee te bouwen aan onze mooie provincie Overijssel.

De SGP bouwt en bewaart graag mee. Vanuit onze levensovertuiging doen we dat in de wetenschap dat het een opdracht is om te bouwen en te bewaren, maar ook in het besef dat we daarin afhankelijk zijn. Als God Zijn zegen er niet aan geeft, is al ons bouwen en bewaren, zwoegen en zweten tevergeefs staat in Psalm 127. In het akkoord staan geen expliciete passages die hiernaar verwijzen. Wij weten van elkaar dat over sommige zaken verschillend gedacht wordt. Wij gunnen elkaar hier een zekere vrijheid in.

Voorzitter ik vond in het akkoord toch iets wat ik ter afsluiting nog even wil noemen. Behalve inhoudsvolle teksten bevat het akkoord ook functionele citaten uit brieven gericht aan de informateur. Daarnaast zijn in het akkoord ook mooie foto’s opgenomen. De laatste foto vond ik heel bijzonder. (ik bedoel natuurlijk niet de pasfoto van Gert Harm op de laatste blz.) Ik bedoel de foto op blz. 39 : 8 munten met een hoopje aarde waaruit een plantje groeit. De onderste munt is een 2 euromunt. Ik sluit graag af met het randschrift, ooit vanwege een motie van SGP-kamerlid Bas van der Vlies aangebracht. Onze wens aan het begin van een nieuwe coalitieperiode van vier jaar voor PS, het nieuwe college van GS, de vertrekkende leden van GS, alle ambtelijke medewerkers, ja onze hele provincie staat hier treffend in gegraveerd: God zij met ons! 

Uitgestoken hand wordt verdiepte kloof

SGP SGP VVD Woudenberg 20-10-2018 00:00

Het was zo ongeveer de meest gehoorde uitdrukking in de commissievergadering van oktober: ‘uitgestoken hand’. Vooral van de kant van de VVD-fractie was de uitgestoken hand hét thema van de avond. Aan het eind van de raadsvergadering moest GBW-fractievoorzitter Marco van der Hoef constateren dat hij een steeds scherpere scheidslijn zag tussen de coalitie en de oppositie. Vraag is wel aan wie dat ligt. Wij lichten onze positie graag nader toe.

Positief gevoel commissie

Als SGP-fractie hielden we een positief gevoel over aan de commissievergadering. De argumenten van de commissieleden werden gehoord en gewogen. We hadden dan ook verwachtingen van de raadsvergadering. Samen met CDA en PvdA/GL bereidden we een aantal constructieve voorstellen voor. Wij hadden voorafgaand aan de Raad goede hoop dat deze voorstellen op steun van een of meerdere coalitiepartijen konden rekenen.

Correct boekhouden

De voorstellen van de oppositie hingen met elkaar samen. Er is dit jaar een relatief groot tekort op het sociaal domein en de verwachting is dat dit de komende jaren ook wel zo zal blijven. Het college komt in de begroting met een aantal voorstellen om de kosten te beperken, zonder dat dit gevolgen heeft voor de kwaliteit van de zorg. Een denkrichting waar de SGP zich goed in kan vinden. De overige meerkosten worden gedekt uit de reserve dorpsvoorzieningen. U begrijpt uit de naam van die reserve al dat deze hier eigenlijk niet voor is bedoeld. Toch vinden wij het logisch om het tekort voor 2019 uit deze reserve te dekken. Het is op zo’n korte termijn niet mogelijk om ergens anders geld vandaan te halen. Voor de toekomst willen we echter niet blijven putten uit onze reserves. Daarom dienden wij een motie in om het college onderzoek te laten doen naar mogelijkheden om uitgaven te beperken (mogelijkheden van bezuinigingen te onderzoeken dus) en mogelijkheden om inkomsten te verhogen (mogelijkheden van belastingverhogingen te onderzoeken dus). Met de resultaten van dit onderzoek zou het college bij de kadernota in 2019 een voorstel kunnen voorleggen waarin de begroting structureel op orde wordt gebracht. Dat is wat wij verstaan onder correct boekhouden. Het college loopt op deze discussie eigenlijk al vooruit door nu al de OZB te verhogen. U gaat dus meer betalen aan gemeentelijke belastingen. Net voor de verkiezingen, in oktober 2017, werd de OZB door het college gesteund door GBW en CDA nog verlaagd. Nu vindt het college het kennelijk al weer nodig de OZB te verhogen. Wij willen daar pas een besluit over nemen als we alle mogelijkheden van bezuinigingen en belastingen bij elkaar kunnen afwegen. Daarom diende CDA samen met ons en de PvdA/GL een amendement in om deze OZB-verhoging terug te draaien. Ten slotte heeft het college uitgerekend wat een stijging van het aantal inwoners de komende jaren ongeveer gaat betekenen voor de inkomsten en uitgaven. Conclusie is dat zowel inkomsten als uitgaven met €111.000,- gaan toenemen in 2019. Dit bedrag is natuurlijk nog erg onzeker en er wordt geen invulling gegeven aan de uitgaven, terwijl ze wel in de begroting staan. De SGP diende daarom samen met CDA en PvdA/GL een amendement in om deze bedragen uit de begroting te halen. Het resultaat van de begroting blijft daarmee hetzelfde, maar er staat geen blanco cheque van €111.000,- meer in.

Denigrerende reactie

De reactie van het college op deze amendementen was ronduit denigrerend. Er werden allerlei suggesties gewekt die onterecht waren. Zo zou er bijvoorbeeld geen dekking worden gegeven bij de voorstellen, en dat zou volgens het college heel vreemd zijn. Nu zou het natuurlijk raar zijn om alvast een dekking mee te geven als je het college oproept een onderzoek te gaan doen. Bovendien is er voldoende ruimte in het begrotingsresultaat om de OZB-verhoging van het college terug te draaien. Daarnaast suggereerde het college dat wij met ons amendement het college niet voldoende vertrouwen willen geven en wij ervan uitgaan dat het college die €111.000,- zomaar uitgeeft. Helemaal niet aan de orde! Wij vinden het gewoon niet van goed bestuur getuigen om een bedrag in de begroting op te nemen, waarvan niet bekend is wat ermee gaat gebeuren en waarvan de wethouder bovendien aangeeft er niets mee te gaan doen. De coalitiepartijen reageerden alle drie in lijn met het college. De initiatieven van de oppositie werden met termen als ‘uw gevoel’ aan de kant gezet. Bovendien nam een van de coalitiepartijen zelfs de moeite om een voorval van een jaar geleden op te dissen. De SGP zou toen tegen een OZB-verlaging hebben gestemd. Inderdaad stemde de SGP in 2017 als enige partij tegen een motie waarin het college werd opgedragen ‘een OZB-verlaging bij de begroting te onderzoeken’. Dat ging echter gepaard met de toelichting dat wij ervan uit gaan dat het college bij iedere begroting kijkt of de OZB omlaag kan. Het is onzin om zo’n motie in te gaan dienen. Je dient ook niet bij iedere kadernota een motie in om het college de opdracht te geven ‘zo mogelijk met een sluitende begroting te komen’.

Teleurstellende afloop

Aan het eind van de raadsvergadering moeten we helaas concluderen dat er van de uitgestoken hand weinig terecht is gekomen. Alleen een motie van PvdA/GL (mede ingediend door CDA en SGP) om een onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een lokaal fonds volkshuisvesting werd door het college en de coalitie overgenomen. Ook dat ging echter gepaard met opmerkingen die lieten blijken dat het plan ‘eigenlijk van GBW komt’ en ‘in den lande heel ongebruikelijk is’. Al met al jammer dat er zo weinig van de uitgestoken hand van de coalitie terecht is gekomen. Wij konden de begroting niet steunen. Alle voorstellen om op de lange termijn een nettere manier van boekhouden te hanteren werden weggestemd. Dan kan de coalitie niet van ons verwachten dat wij zonder meer met deze plannen instemmen.

Politieke bijdrage Kroonbede Koen Schouten

SGP SGP VVD Hardinxveld-Giessendam 14-09-2018 00:00

 

Tijdens de Kroonbedebijeenkomt op 11 september j.l. verzorgde ons burgerlid Koen Schouten de politieke bijdrage. Onderstaand de tekst van zijn bijdrage:

 

Toen ik de landelijke politiek begon te volgen een paar jaar geleden, was ik nog aardig onwetend en vind je alle oneliners en uitspraken nog mooi: “Met dit plan creëren we zoveel duizend banen”, “vandaag begint een nieuwe toekomst!”, “vanaf vandaag gaat het roer helemaal om”.

Eén uitspraak kwam ik echter pas tegen toen ik nog iets dieper in de geschiedenis van de Nederlandse politiek dook: een uitspraak, die perfect bij deze avond past:

Ik ben niet links, ik ben niet rechts, maar ik ben recht door zee!

Ik heb zomaar het idee dat sommigen deze quote wel eens hebben gehoord. Rita Verdonk deed deze uitspraak toen ik nog maar 8 jaar oud was, in 2006 dus. Ze startte een eigen partij, Trots op Nederland, nadat ze een tijdje daarvoor uit de VVD was gezet. Een mooie oneliner.

Het thema van vanavond is ‘Recht door zee’, maar wat betekent de uitdrukking recht door zee eigenlijk? Een paar klikjes op internet verder, en daar zijn jongeren goed in zoals u weet, vond ik de betekenis: eerlijk zijn, oprecht handelen en de derde betekenis houd ik nog even achterwege voor u.

 Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Eerlijkheid. Dat lijkt me toch niet het eerste woord waaraan u denkt bij het woord ‘politiek’ hoort, toch?

Ik hoorde het tijdens de campagne ook terug toen ik aan het praten was met iemand die net zo oud was als ik. Ik zei dat ik iets enorm belangrijk vond in ons dorp. Hij keek me lachend aan en zei: “Haha ja, dat zeg je nu”.

Ik lach er nu wel om, maar eigenlijk heb ik hier de kern te pakken, toch? Jongeren, waar ik mijzelf ook onder schaar, zijn niet zo goedgelovig meer als vroeger, dat was me al duidelijk, maar werd nog even bevestigd. Een simpel verkiezings-/verkooppraatje slaat niet meer aan niet bij jongeren met social media. Het zal jongeren een zorg wezen wie in het gemeentehuis zit, want die politici doen toch wel wat ze willen, zeggen ze. Jong en oud denkt aan gekonkel, gelieg en een ander soort politiek: vriendjespolitiek.

 Of dit nu waar is of niet: Eerlijkheid is helaas geen kernwoord van de algehele politiek en dat straalt ook af op Hardinxveld-Giessendam. Het aantal niet-stemmers is in Hardinxveld-Giessendam nog nooit zo groot geweest, ondanks onze prachtige filmpjes met onder andere een springende burgemeester en de mooiste flyers met speerpunten. Ondanks alle inspanningen die zijn gedaan tijdens de verkiezingen, haalden we slechts afgerond 66% van de stemgerechtigden naar de stembus.

Waar gaat het toch mis? Ik denk een kloof tussen burger en politiek. Dat mensen niet weten wat er in de politiek gebeurt. Daar ligt ruimte voor een oplossing.

De derde betekenis van ‘recht door zee’ had u nog tegoed van mij. Deze betekenis hangt samen met een uitspraak, die u ook misschien wel kent:

Ik zeg wat ik doe en ik doe wat ik zeg!

Dit zijn twee aparte dingen, maar die zijn minstens even belangrijk.

Zeggen wat we doen, gebeurt denk ik veel te weinig. Wat wordt er eigenlijk besloten in het gemeentehuis, welk beleid vloeit daaruit voort? Welke invloed heeft dit op mensen en op hun leefomgeving? Wordt er ook echt verteld wat er gebeurt en leggen we de keuzes ook uit? We hebben allemaal een verantwoordelijkheid om onze besluiten uit te leggen, op tijd en duidelijk. Mensen betrekken bij besluiten die hen raken, luisteren (niet aanhoren) en vervolgens de belangen goed afwegen als volksvertegenwoordiger. Het algemeen belang voor het persoonlijk belang. Ach, wie heeft gezegd dat volksvertegenwoordiger-zijn eenvoudig was?

Vervolgens moeten we ook doen wat we zeggen. Maak je beloften waar. Juist christen-politici! Maar wat loopt het daar toch vaak spaak: de Bijbel geeft ons zoveel voorbeelden: kijk alleen maar naar Petrus. De ene dag belooft Petrus zijn HEERE, zijn Zaligmaker niet te verlaten, wat dan ook, en zo weinig later vloekt Petrus dat hij ‘Die Man’ niet kent.

Zien we dit ook vandaag niet terug? Denkt u maar aan de recente onthullingen in de Rooms-Katholieke kerk in de Verenigde Staten. Mensen die zouden wijzen op liefde, maar ontucht bedrijven: vreselijk!

In de politiek ligt men als christen-politici, juist nu, onder een enorm vergrootglas. Beseffen we dat eigenlijk wel? Weten we wel wat voor verantwoording we eigenlijk hebben gekregen? Goed om daar vanavond voor te bidden: om in Zijn spoor te gaan.

 Recht door zee zijn, houdt ook in dat we kleur moeten bekennen. Duidelijkheid scheppen.

Er zijn ook dingen waarin we gelukkig hier in Hardinxveld-Giessendam recht door zee zijn: de positie van de zondag in de jagende wereld van de 24-uurs economie, de plaats van de kerken in de samenleving, de waarde van het ambtsgebed, de positie van kwetsbaren in onze samenleving en de terechte aandacht voor het milieu- en klimaatvraagstuk.

Dat zijn geen ouderwetse of moeilijke standpunten, maar juist voor oud en jong van het grootste belang. Erg belangrijk dat we dit gezamenlijk blijven vasthouden, er eerlijk over zijn en ons er niet voor schamen!

Tegen de zondagsopenstelling van winkels zijn, is niet populair in ons land. In nog maar een kleine minderheid van de gemeenten is er geen zondagsopenstelling van winkels. Laten we daar eensgezind recht door zee zijn.

Kwetsbaren verdienen onze hulp en ons medeleven. “Het uitgangspunt is dat niemand tussen wal en schip mag vallen, wij zetten in op zorg voor hen die dat nodig hebben”, aldus het coalitieakkoord. Een prachtig uitgangspunt. We moeten er als politiek scherp op zijn dat er ook daadwerkelijk niemand tussen wal en schip valt.

Milieu en duurzaamheid verdienen alle aandacht, ook daar staan wij eensgezind voor. Ook daarin mogen wij recht door zee zijn. Er worden goede stappen gezet met een duurzaamheidsagenda.

De waarde van het ambtsgebed en daarmee de afhankelijkheid van onze Schepper belijden, elke raadsvergadering opnieuw wordt in de gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam nog ingezien. Ook daarover moeten we recht door zee zijn.

Recht door zee betekent niet dat het de eenvoudigste weg is, maar dat wordt ons ook niet beloofd.

Laat me u tot slot een stuk voorlezen uit Exodus 14 namelijk vers 13-17:

13. Doch Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, staat vast, en ziet het heil des HEEREN, dat Hij heden aan ulieden doen zal, want de Egyptenaars, die gij heden gezien hebt, zult gij niet weder zien in eeuwigheid.

14. De HEERE zal voor ulieden strijden, en gij zult stil zijn.

15. Toen zeide de HEERE tot Mozes: Wat roept gij tot Mij? Zeg den kinderen Israëls, dat zij voorttrekken.

16. En gij, hef uw staf op, en strek uw hand uit over de zee, en klief dezelve, dat de kinderen Israëls door het midden der zee gaan op het droge.

17. En Ik, zie, Ik zal het hart der Egyptenaren verstokken, dat zij na hen daarin gaan; en Ik zal verheerlijkt worden aan Farao en aan al zijn heir, aan zijn wagenen en aan zijn ruiteren.

Niet Mozes, niet wij, maar de Heere zorgt voor wegen op plaatsen waar men het in eerste instantie nooit zou verwachten, dwars door golven en het water.

Hoopt op de HEER gij vromen,

Is Israël in nood,

Er zal verlossing komen,

Zijn goedheid is zeer groot.

Hij maakt op hun gebeden

Gans Israel eens vrij

Van ongerechtigheden

Zo doe Hij ook aan mij (Psalm 130 vers 4)

Stand van zaken

SGP SGP VVD CDA Noord-Beveland 21-07-2018 00:00

De verkiezingen zijn weer al een tijdje achter de rug, er is een nieuw college.

Tijd om terug te kijken en vooruit te kijken.

Altijd weer een spannende periode voor de verkiezingen en daarna de collegevorming. Dat vergt veel energie, maar het geeft ook energie. De voorbereidingen, folderen, verkiezingsdebat, het intensiever contact met de burger, het is toch altijd weer een enerverende tijd.

We zijn voor het eerst sinds het ontstaan van de gemeente Noord-Beveland iets teruggegaan in stemmen maar mochten onze 2 zetels behouden. Reden voor dankbaarheid.

De collegevorming liep anders dan we gewend waren maar wel transparant en constructief. Een behoorlijke politieke verschuiving heeft er plaats gevonden. De coalitie die al jaren uit VVD, CDA en SGP bestond, had geen meerderheid meer omdat de VVD een zetel verloor. Wij bedanken vanaf deze plaats nogmaals onze oud collega Piet de Putter, voor zijn inzet en de samenwerking van de afgelopen periode, maar ook de fractie van de VVD met wie we prima hebben samen gewerkt. Er kwam een eind aan een periode waarin we met die 3 partijen en de fracties heel goed hebben samengewerkt.

Na verschillende rondes bleek er een grote meerderheid voor een coalitie te zijn die bestaat uit: NBB, CDA en SGP. Ook weer niet zo bijzonder omdat de laatste periode er ook in de raad goed werd samen gewerkt met NBB.

We zijn nu een paar maanden op dreef en de verhoudingen binnen college en raad zijn goed te noemen.

Het eerste besluit wat de Raad genomen heeft via een initiatief van de Raad zelf, de openstelling van de winkels op zondag , was en is voor ons nog steeds bedroevend. Zeker, iedereen weet dat we de zondagsrust  geëerbiedigd willen zien en alleen al daarom hartgrondig tegen zijn, maar ook voor de rust in het algemeen en de bijna dwingende concurrentie die dat met zich mee brengt, vinden wij geen meerwaarde hebben.  Bovendien wordt er door die openstelling niet extra geconsumeerd. Eén dag extra om te kopen maar evenveel om te consumeren, dus per saldo geen hogere inkoop. 

Een aantal belangrijke thema’s zijn de afgelopen paar maanden aan de orde geweest en/of reeds uitgevoerd. Er is een begin gemaakt aan de verbetering en verfraaiing van het Banjaardstrand.

Het initiatief voor de school in Kats is aan de orde geweest. Met veel waardering hebben we gezien dat een kleine groep mensen hard heeft gewerkt om dit initiatief van de grond te krijgen.Toch gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat met een nog steeds dalend leerlingaantal op Noord-Beveland  we al moeite genoeg moeten doen om op de bestaande 4 scholen kwalitatief goed onderwijs te geven en dat ook te borgen. Hier moet de focus op liggen wat ons betreft.

We hebben de nieuwe Spar in Colijnsplaat veel succes toegewenst op een prachtige locatie en hebben er alle vertrouwen in dat dit een aanwinst is voor Colijnsplaat. Vol overtuiging kunnen we ook hier wel zeggen dat de gemeente haar steentje hieraan ruimschoots heeft bijgedragen.

En ondanks mocht de nieuwe Aldi in Kamperland geopend worden. Een discounter op ons eiland, goed voor de burger en goed voor onze recreanten. Daarmee is het totale winkelverbeterplan eigenlijk voltooid. Een megaklus maar dankzij de inzet van velen een boost voor de leefbaarheid van ons mooie eiland. Er wordt een totaal aan winkelpakket aangeboden voor elke portemonnee.

Kortom weer een periode waarin hard gewerkt is en best veel bereikt voor onze inwoners.

We gaan bij gezondheid de komende periode met vertrouwen tegemoet.

Er ligt nog genoeg op tafel om aangepakt te worden. Zo zijn we ook intensief bezig met de rondom plannen in met name Kamperland en Colijnsplaat. Veel wordt er geïnvesteerd door de gemeente om onze dorpen een opwaardering te geven die de leefbaarheid ten goede komt.

Want we doen en kunnen het niet alleen. We doen het ook met u en vooral voor u!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.