Nieuws van politieke partijen in Ede over GroenLinks inzichtelijk

11 documenten

N224: Geef voorrang aan veiligheid | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 19-11-2019 00:00

GroenLinks heeft op 14 november een voorstel  aan de gemeenteraad gedaan om de snelheid op de provinciale weg N224 tussen de A30 en de langeberg op 50km te brengen, waardoor de kans op ongelukken aanzienlijk kan afnemen. Een rapport van Veilig Verkeer Nederland bevestigt dat.  Het voorstel werd samen gedaan met de partijen EdeNU, D66, PvdA en ChristenUnie. 

De N224 is een drukke weg aan de noordzijde van Ede, die gedeeltelijk binnen de bebouwde kom van Ede ligt. Op deze weg wordt (te) hard gereden en er gebeuren veel ongelukken. Omwonenden pleiten al jaren voor snelheidsverlaging, maar de gemeente Ede en de Provincie willen dat (nog) niet. 

Ons college van B&W wil nu niet tornen aan de snelheid. De wethouder verkeer denkt wel na over veranderingen, maar daar gaan omwonenden misschien pas over 5 jaar wat van merken, zo bleek in het raadsdebat. Onze gezamenlijke motie werd door de andere partijen vervolgens weggestemd. GroenLinks en de andere indieners vinden dat er snel iets moet gebeuren. Kortom, het laatste woord is hier nog niet over gezegd. Wij blijven ons inzetten voor een betere situatie op de N224

Ons raadslid, Peter van Leusden, houdt zich o.a. bezig met verkeer en mobiliteit. Hij legt uit waar de knelpunten zitten en geeft toelichting op ons voorstel:

 

Peter, hoe hard wordt er gereden op de N224?

Op een stukje van 6 km (tussen de A30 en de Langeberg) krijgen automobilisten te maken met drie snelheden, namelijk 70, 50 en 80 km. In de visie van de provincie zijn die hoge snelheden nodig voor een snelle doorstroming om het gebruik van de weg  “aantrekkelijk” te houden. 

 

Maar wat is dan precies het probleem?

Op plekken waar de snelheid hoog is, kunnen overstekende wandelaars en fietsers het snel naderend verkeer moeilijk inschatten en de remweg voor auto’s die 80km rijden is lang: een perfect recept voor gevaarlijke situaties. Vooral ter hoogte van het landgoed Kernhem is dat een probleem. Dit landgoed wordt door veel omwonenden gebruikt als wandelgebied en veel mensen steken dus hier de weg over. Beveiligde oversteekplaatsen liggen voor wandelaars vrij ver uit elkaar, waardoor er informele oversteek-plekken (olifantenpaadjes) zijn ontstaan.

 

Het tweede probleem is dat wisselende snelheden zorgen voor onnodig veel optrek- en rembewegingen van auto’s, met als gevolg meer lawaai, meer luchtvervuiling (CO2, stikstofoxide, fijnstof) en meer ongelukken (kop-staart-botsingen). Veiligheid is voor GroenLinks niet alleen verkeersveiligheid, maar bij gebruik van onze wegen moet ook rekening worden gehouden met de gezondheid van de omwonenden (fijnstof en geluidsoverlast zijn zeer slecht voor onze gezondheid). 

 

Hoe los je dan dat op?

De provincie geeft tot nu toe voorang aan snelle doorstroming. Maar tijden veranderen. Ede verandert. En een groot deel van deze weg loopt inmiddels door de bebouwde kom. Een 80 km weg past niet meer in zo’n omgeving. 

De weg moet ons inziens worden gezien als een weg binnen de bebouwde kom waarbij veiligheid van omwonenden en weggebruikers voorrang moet hebben boven snelheid, net als elders in de stad Ede. Daarom zeggen wij: breng de snelheid op 50 kilometer per uur.

 

Maar dan heb je een mega-probleem met de doorstroming, zeggen College en Provincie…

Nee, daar is een andere oplossing voor. De indieners van de motie hebben het inregelen van een groene golf voorgesteld. Het verlies in tijd tussen 80km en 50km schijnt volgens de verkeerskundigen maar gemiddeld 30 seconden te zijn. Met een groene golf winnen automobilisten veel meer tijd dan die 30 seconden. Je kunt de weg veiliger maken en toch een goede doorstroming bevorderen. 

 

Als het probleem al zo lang bestaat, waarom dan nu pas een motie?

Diverse partijen, waaronder GroenLinks, vragen al jaren aandacht voor dit probleem. In 2018 stelde D66 raadsvragen hierover en in november 2018 dienden GroenLinks, D66 en ChristenUnie ook al een motie in voor snelheidsverlaging op de N224. We zijn hier dus al lang mee bezig en zullen blijven knokken voor een goede oplossing voor de verkeersveiligheid op de N224, met als extra winst een verbetering van luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast.

 

De motie van GroenLinks, EdeNu, D66, PvdA en ChristenUnie kunt u hier lezen (klik op link)

Bekijk ook het TV-interview met Raadslid Peter van Leusden:

ATTENTIE! DEZE BIJEENKOMST IS ...

GroenLinks GroenLinks Ede 29-04-2019 16:47

ATTENTIE! DEZE BIJEENKOMST IS VANWEGE CL WEDSTRIJD AJAX-TOTTENHAM VERPLAATST NAAR 15 MEI! Eind deze maand zijn de Europese Parlementsverkiezingen. Ons GroenLinks Café (15 mei, 20:00 uur, Café Substitute Ede) zal daarom in het teken staan van Europa. Europa-kenner Alexander de Roo komt graag met jou in gesprek. https://ede.groenlinks.nl/nieuws/thema-avond-8-mei-europa-met-alexander-de-roo-café-substitute-museumplein-ede

Goede zorg voor onze inwoners met minder geld? Kan dat wel? | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 23-04-2019 00:00

De discussie over bezuinigingen in de zorg in Ede is in volle gang. Voor GroenLinks staat goede zorg voor mensen voorop, waarbij maatwerk en regie over je eigen situatie als inwoner uitgangspunten moeten zijn. Hulp die mensen ook echt nodig hebben, zou moeten bepalen hoeveel budget de gemeente daarvoor uittrekt. Dat was de afgelopen jaren ook zo.

Maar in 2017 en 2018 pakten zich donkere wolken samen boven onze gemeentebegroting. De tekorten op de uitgaven voor de jeugdzorg en de WMO liepen in 2018 op tot meer dan 10 miljoen. Dat kan de gemeente niet lang volhouden. Bezuinigingen zijn dus onontkoombaar. Waar ging het eigenlijk mis? En hoe houd je de kwaliteit van zorg overeind, als je zo’n groot bedrag te kort komt? Dat wordt een hele puzzel, maar wij denken dat het kan.

We moeten enerzijds de negatieve effecten van de marktwerking en bureaucratie durven aanpakken en anderzijds investeren in goede hulp en ondersteuning aan vrijwilligers en mantelzorgers. De komende maanden worden de besluiten hierover genomen in de Edese gemeenteraad. Wegbezuinigen van noodzakelijke hulp is voor GroenLinks geen optie, goedkoper organiseren van hulp en zorg is dat wél. Raadsleden Peter van Leusden en Ellen Out leggen in bijgaand opiniestuk uit hoe dat er uit ziet.

Wat ging er eigenlijk mis?

In 2015 kregen de gemeenten een groot aantal zorgtaken erbij. Die taken werden daarvoor door de provincie of de rijksoverheid uitgevoerd. De gedachte van het kabinet Rutte II was dat het veel goedkoper zou zijn om zorg dicht bij mensen organiseren. De gemeenten moesten de taken overnemen, maar kregen veel minder geld voor de uitvoering daarvan.

De redenering van het kabinet blijkt niet te kloppen. Zorg dichter bij mensen organiseren, lijkt het effect te hebben dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van de aangeboden voorzieningen. We hebben ook steeds beter in de gaten waarmee kinderen en volwassen écht geholpen zijn. In veel gevallen blijkt zwaardere zorg nodig. Meer gebruik en zwaardere zorg betekent dat de kosten snel oplopen en dat geld hebben we niet.

Dit gebeurt niet alleen in Ede

Vrijwel alle grotere gemeenten (met veel zorgvoorzieningen in hun gebied) kampen inmiddels met grote tekorten, vooral in de jeugdhulpverlening. Overal zien we hetzelfde beeld als in Ede en het brengt veel gemeenten in grote financiële problemen. Om ons heen in bijvoorbeeld Veenendaal, Wageningen, Renkum, Arnhem, Apeldoorn zijn de problemen even groot of zelf nog veel groter. Enkele gemeenten dreigen hierdoor zelfs onder financieel toezicht komen te staan.

De gemeenten hebben de alarmklok geluid bij het kabinet, maar die leek tot nu toe niet bereid om de gemeenten extra geld te geven. Integendeel. We werden als Gelderse gemeenten vorige maand onaangenaam verrast door tientallen miljoenen extra korting op het geld voor maatschappelijke ondersteuning. Ook kwam vorig jaar een besluit uit Den Haag dat de eigen bijdrage voor WMO-voorzieningen voor iedereen eenzelfde vast bedrag moest zijn en gemeenten geen hogere bijdrage meer mogen vragen aan mensen met de hogere inkomens. Ook dat hakt er financieel behoorlijk in. De situatie wordt daardoor onhoudbaar.   

Hoe lossen we het op?

Dat wordt pionieren, want dit is een nieuwe situatie voor alle gemeenten. Maar wij zien wel drie dingen die kunnen bijdragen aan een oplossing:

hardmaken voor meer rijksbijdrage meer sturing van de gemeente, en minder “marktwerking” en bureaucratie inwoners helpen om eigen verantwoordelijkheid en regie te nemen

We leggen hieronder uit wat we daarmee bedoelen.

Kabinet Rutte II was aan het boekhouden en Kabinet Rutte III neemt zijn verantwoordelijkheid niet.

Het vorige kabinet heeft een grote taxatiefout gemaakt. De bezuinigingen op de zorg zijn veel te rigoureus geweest en de gemeenten zitten nu met de brokken. Bovendien zitten er echt fouten in de wet, waardoor bijvoorbeeld de gemeente Ede opdraait voor zorgkosten voor specialistische instellingen, die landelijk werken. Ons college moet via lobby en samenwerking met andere gemeenten zich hard blijven maken voor meer rijksbijdrage en een eerlijker verdeling van zorgkosten.

Zorg is geen “markt”.

Zorg is geen “markt”, zorgaanbieders zijn geen bedrijven, zorg bieden is geen dienst of product, en zorgontvangers zijn geen cliënten. Het zijn mensen, onze inwoners, die hulp nodig hebben, in de zorg werken gedreven mensen die die hulp willen bieden en wij hebben als overheid de zorgplicht voor onze inwoners om dat goed te regelen. We maken het dus onnodig ingewikkeld. We doen namelijk net of die zorgaanbieders wél bedrijven zijn en we werken dus via “aanbestedingen”. We werken met een netwerk van wel 400 aanbieders in Ede. Dat is onbeheersbaar en we willen niet eens nadenken over de bureaucratische processen die ervoor nodig zijn om daar nog enig zicht op te houden. Als je zorgaanbieders als bedrijven behandelt, dwing je zo ook om zo te denken. Dus het gaat o.a. om voldoende omzet maken, jezelf in stand houden en bedrijfsrisico’s in je prijzen verwerken. Dat drijft de kosten alleen maar op. Het heeft bovendien in arbeidsvoorwaarden een “race to the bottom” veroorzaakt (arbeid is nu eenmaal de grootste kostenpost in de zorg). Het heeft werken in de zorg een slechte naam bezorgd. Ons college moet wat ons betreft alle mogelijkheden aanpakken om dit soort bureaucratisch processen te vereenvoudigen, kosten opdrijvende prikkels eruit te halen, goede arbeidsvoorwaarden bewaken en te sturen op fatsoenlijke effectieve zorg voor onze mensen.

Mensen helpen om verantwoordelijkheid en regie te houden over hun situatie.

In Nederland is de benadering tientallen jaren geweest dat als iemand denkt het niet meer zelf te kunnen, er als vanzelf naar de overheid wordt gekeken voor hulp. Die komt er dan ook en we gaan dan “voor mensen zorgen”. Goed bedoeld, maar daarmee maken we mensen ook vaak permanent afhankelijk van die zorg, met als gevolg een alsmaar groeiende groep hulpvragers en gestage stijging van kosten.

Denemarken heeft laten zien dat het ook anders kan. Iemand die hulp vraagt, krijgt het daar ook. Daarin verschilt de aanpak niet met Nederland. Maar tegelijk wordt gekeken hoe iemand weer geholpen kan worden om het leven weer zonder die hulp weer zelf aan te kunnen. Je werkt er als zorgaanbieder dus aan om jezelf weer overbodig te maken, door mensen niet afhankelijk te maken, maar weer de regie over de eigen situatie terug te geven. Dat is maatwerk, maar het werkt: De zorgkosten in Denemarken zijn door deze aanpak weer gaan dalen.

In delen van de zorg doen we dit al een beetje, maar er liggen ons inziens kansen om dat principe veel breder in te zetten. En laat er geen misverstand over ontstaan: Er zijn situaties, waar permanent “zorgen voor mensen” niet anders kan. Dan moet die hulp ook beschikbaar zijn.

Vrijwilligers en mantelzorgers zijn het reddingvlot waar de zorg op drijft.

Ede kent tienduizenden mensen die zich op vrijwillige basis inzetten voor onze samenleving en onze mede-inwoners. We realiseren ons terdege dat zonder deze vrijwilligers de hulpvraag aan de overheid nog veel groter zou worden. De bereidheid van vrijwilligers is groot, maar ze zijn vaak niet opgeleid om alles te kunnen overnemen van professionals en er zijn dus grenzen aan hun mogelijkheden. De gemeente nog denkt echter vanuit een te theoretisch, maar niet erg realistisch, beeld van zelfredzaamheid. De samenleving moet vanuit die gedachtegang alles zelf maar oppakken en als het echt niet lukt, dan kan een professional wellicht bijspringen.

Volgens de Deense benadering zou dat andersom moeten. De professionals helpen de initiatiefnemers bij de startup, schatten in dat proces in waar de professionals kunnen loslaten en waar niet en maken zich achteraf dus zoveel mogelijk overbodig. Dat wordt nu in veel gevallen omgedraaid en dat is letterlijk “het paard achter de wagen spannen”. Initiatieven komen hierdoor moeizaam of niet van de grond. Dat zijn gemiste kansen voor de gemeente. GroenLinks wil goede ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, want dat is de sociale basis onder onze gemeenschap. Dit principe is ook vastgelegd in ons bestuursakkoord, maar moet nog op veel plekken handen en voeten krijgen.

Hoe stellen we ons op in de gemeenteraad

Wij hebben in maart en april in de gemeenteraad de eerste debatten gehad over de mogelijkheden om te bezuinigen. Die waren pittig. GroenLinks wil dat de discussie primair om kwaliteit van zorg blijft gaan, en dat niet het gebrek aan geld leidend is. We willen dus ook geen boekhoudkundige discussie, waar we de zorg voor onze mensen ter plekke zouden moeten afwegen tegen bijvoorbeeld het bouwen van een tunnel, het verbouwen van een school of het faciliteren van wielerrondes. We willen dat de zorg-als-geheel in Ede blijft deugen. Daar moet het over gaan! En daarna zien we wel weer wat mogelijk is en wat niet als het gaat om andere onderwerpen.

Het college van Burgemeester en Wethouders heeft 23 maatregelen geïnventariseerd, die mogelijk kunnen bijdragen aan een oplossing. Een aantal van die maatregelen voldoen aan de denklijnen die we hierboven hebben beschreven. Maar een aantal lijken daar haaks op te staan. We zijn daar op voorhand al uiterst kritisch over geweest. Maar we laten de ruimte aan het college om alle mogelijkheden goed te onderbouwen.

In juni/juli zal hier opnieuw een debat over zijn in de gemeenteraad. Onze zorg betreft vooral de maatregelen, die niet ondersteunend lijken te zijn aan vrijwilligers en mantelzorgers, dwangmatige voorwaarden stellen om zorg te krijgen of die financiële drempels opwerpen voor de laagstbetaalden. Dat kan wat ons betreft echt niet. En we vinden het belangrijk dat de vertegenwoordigende organen uit de samenleving, die de belangen van de zorgontvangers behartigen, kunnen meepraten en meedenken over oplossingen.

Het college van B&W denkt al ongeveer 6,5 miljoen te kunnen bezuinigen, door dingen anders te gaan organiseren, maar wel met dezelfde kwaliteit van zorg. Dat onderschrijven we. In de voorgestelde 23 maatregelen gaat het om veranderingen die de inwoners van Ede wél gaan merken. GroenLinks wil eerst duidelijkheid wat deze maatregelen voor de inwoners gaan betekenen en daaruit inhoudelijke keuzes maken. Het zou best kunnen dat dit voldoende bezuinigingen gaat opleveren. Of dat lukt? Dat zal spannend worden.

Peter van Leusden Ellen Out

Themamiddag Biodiversiteit: natuur en landbouw | Ede

GroenLinks GroenLinks CDA Ede 20-12-2018 00:00

Op zaterdag 15 december 2018 is in Cultura te Ede een themamidddag over biodiversiteit, landbouw en natuur georganiseerd door het bestuur van GroenLinks Ede. Dagvoorzitter Reinier van den Berg kondigde vier sprekers aan. Wethouder Willemien Vreugdenhil vertelde over het programma biodiversiteit waaraan nu wordt geschreven. Arnold van den Burg liet zien hoe bomen en vogels op de arme zandgronden in grote problemen komen door verzuring en kalkgebrek. Twee boeren vertelden hoe er vanuit de reguliere landbouw en vanuit de biologische landbouw in de praktijk omgaan met biodiversiteit. Na afloop vlogen veel vragen door de zaal. Duidelijk is dat het herstellen en versterken van natuur ingewikkeld is en het belangrijk is dat hierover een goede dialoog op gang komt tussen alle belanghebbenden. Lees verder voor een verslag van deze boeiende en zeer leerzame middag.

Dagvoorzitter Reinier van den Berg: Klimaatonderhandelingen lopen nu en klimaatbeleid kan niet zonder groen. Bomen zorgen voor CO2 opslag. Landbouw kan helpen tegen klimaatverandering (maar kan ook negatief zijn). Biodiversiteit staat vaak te weinig op de agenda maar hier gelukkig wel. Intussen is bekend hoe zwaar de insecten het hebben. We dreigen in het ravijn te belanden en als dat gebeurt komen we er niet snel weer uit.

Wethouder Willemien Vreugdenhil: Het college is bezig met een biodiversiteitsnota en daarom sta ik hier. Sicco Mansholt was verzetsstrijder, heeft de oorlog overleefd, en had als motto: nooit meer honger: voedselproductie tegen lage kosten. Nu is inderdaad de Nederlandse landbouw effectiever dan ooit, maar de keerzijde van de efficiënte landbouw is uitstoot van broeikasgassen, verzuring en eutrofiering. Daarom is verandering in dit systeem nodig. Minister Schouten wil kringlooplandbouw met recycling en combinatie van plantaardige en dierlijke productiesystemen. We hebben wereldwijd een feed-food competitie georganiseerd. Mensen gaan elkaar daarvoor te lijf. Het CDA heeft veel ministers voor LNV geleverd in de traditie van Mansholt, maar als consument bepalen we uiteindelijk hoe een boer kan werken. Zie ook het filmpje van de lezing van twee hoogleraren, Imke de Boer en Martin van Ittersum. Vallei boert bewust is mede daarvoor opgericht. Er is ook discussie over zonnepanelen op landbouwgrond: er is geen alternatief voor voedselproductie, en er is wel een alternatief voor energieproductie. Meer plantaardig voedsel eten is goed maar niet vleesloos want kippen en varkens zijn ideaal om reststromen in waarde om te zetten. In Ede hebben we alles om aan een beter systeem te werken: boeren, politiek en wetenschap. We hebben ook een programma Levend Landschap dat bijdraagt aan biodiversiteit. Het programma biodiversiteit dat we nu schrijven heeft zes hoofddoelen: soorten behouden, biodiversiteit in bebouwd, in buitengebied, en in natuurgebied versterken, integreren van biodiversiteit in ruimtelijke processen, en verankeren van biodiversiteit in participatieprocessen.

Nienke Groenrijk (Levend Landschap Bennekom en Steenbreek). U zegt er zijn geen alternatieven voor voedselproductie, maar het kan ook op zee: zeewier.

Arnold van den Burg. onderzoeker Stichting Biosfeer: Kan de rekening van stikstofemissie nog ten laste komen van de natuurkwaliteit? Er zijn interessante uitspraken van het Europese Hof over stikstofemissies. Wanneer begint stikstof de natuur te veranderen? Het gebeurt snel op arme zandgrond. Korstmosrijke vegetaties zijn we in Nederland al sinds de industrialisatie kwijt want ze kunnen niet tegen ammoniak. In Noord Frankrijk kom je dat voor het eerst weer tegen. Stikstof leidt tot kalkgebrek bij vogels waardoor ze met gebroken pootjes in het nest liggen en vogelembryo's afwijkingen laten zien. De groei van eiken neemt af en bomen sterven massaal op de voedselrijke zandgronden van Nederland. De Wielewaal kan niet meer leven in deze bossen omdat er geen rupsen meer zijn. Veel typisch Veluwse soorten zijn landelijk of regionaal uitgestorven: de Duinpieper, de Wielewaal. Sperwer en valk gaan achteruit en zelfs algemene soorten als Gaai en Houtduif hebben het moeilijk. Een zure bodem onder de 4,5 pH heeft teveel aluminium beschikbaar waardoor wortels niet groeien. Je krijgt vergrassing en minder insecten. De Noord-Ginkelse heide heeft voor een groot deel een pH van 3,5 of nog minder. Slakken zijn weg, daardoor krijgen vogels niet genoeg kalk, hun eieren zijn niet goed en de jonge vogels zijn zwak. We geven de natuur stikstof wat op zich een meststof is. Daar kan een plant aminozuren en eiwitten van bouwen. Maar plant heeft ook andere mineralen nodig zoals mangaan, en als die stoffen er niet zijn kan er geen eiwit gemaakt worden. Dus de plant loopt vol stikstof waar hij niks mee kan. De Amerikaanse eik neemt minder stikstof op dan de Europese zomereik. Rupsen overleven niet op een boom waar de voedselkwaliteit te laag van is; doordat stikstof erin is opgehoopt. Bij nachtpauwoog rupsen die slechte hei eten wordt de darm aangetast door de stikstof. Helpt het om kalk op de natuur te brengen? De advocaat van Nederland heeft bij Europese Hof gezegd dat we door bekalken geen negatieve effecten meer hebben in natuur, maar dat is onzin. Als je 9 ton kalk per ha aanbrengt komt alle stikstof vrij en groeit de braam enorm. Ook begrazing is alleen symptoombestrijding want het gras verdwijnt maar de bodem blijft nog even zuur. Plaggen van hei: je haalt de stikstof eruit maar ook alle andere mineralen (calcium, magnesium) dus alleen heide kan daar leven en er komen geen vogels of insecten meer op af. Er is geen goede manier om stikstof er weer uit te krijgen. Veel zangronden zijn nu verzadigd en er komt steeds meer bij, ook al is de depositie verminderd. De kritische depositiewaarde zou eigenlijk steeds lager moeten worden naarmate de verzadiging voortgaat. Sowieso zit je er al ver overheen. De enige oplossing is stoppen met de stikstofdepositie. Als hulpmiddel hebben we de zwarte mees wel plankjes met schelpgruis aangeboden; dat voeren mezen aan hun jongen en het helpt maar is dweilen met de kraan open.

Reinier: Wat is de verhouding als oorzaak van stikstofdepositie tussen landbouw en verkeer? Verkeer en huishoudens hebben NO2 emissies en dat is minder ernstige zuurbelasting. Ammonium en nitraat hebben een sterker verzurend effect. De landbouw veroorzaakt 50% van de stikstofdepositie.

Willemien: Arnold heeft dit onderzoek gedaan in opdracht van de gemeente en daarom zijn we gaan bekalken. Groenbemesting is ook een maatregel. Plaggen doen we op de heide.

Ben Apeldoorn LTO Gelderland: Ik heb een veehouderij in de Gelderse Vallei. Ik heb 120 koeien en twee melkrobots. 2017 was een supergrasjaar en 2018 was veel minder. Boeren is lange termijn werken, met de fokkerij. De helft van het land gebruik ik voor gras/klaver en mais. In 1920 was Nederland woest en ledig, mijn overgrootvader had in Leusden 20 ha met een zeer diverse activiteit o.a. dieren, fruit en kaas. Er kwam een spoor dwars over het land, de voedselcrisis in 1935, er kwam goedkoop graan uit Canada en de graanprijs ging onderuit. Ondernemers kocht failliete boerderijen op en ontwikkelden een landgoed. Een andere optie was vee te voeren met goedkoop graan dus je meer richten op veehouderij in plaats van op een gemengd bedrijf. In 2010 waren er in Nederland meer bos, meer woningen en meer wegen. 10 ha van de boerderij in Leusden kwam vol woningen, spoorweg, industrie en wegen. De andere 10 ha werd natuur en is deels nog landbouw. Vader verkaste naar Woudenberg en begon een veehouderij. Eigenlijk is het meer een vee-industrie met grote efficiëntie en kleine marges. We luisteren ook naar de markt: In de jaren 50 had je kippenweitjes met hoge bemesting. Later gingen alle kippen naar binnen in kooien. In 2000 gingen we naar grote scharrelstallen. Sinds een paar jaar gaan weer alle kippen naar buiten; 70% van biologische leghennen in Nederland lopen nu in de Gelderse Vallei. De Gelderse Vallei heeft arme grond dus daarom is er vooral veehouderij. Het gebied zit dicht bij de Rotterdamse haven en dichtbij het Duitse Ruhrgebied; die kan Ede allemaal van eieren voorzien. Het aantal bedrijven daalt en daardoor ook de uitstoot. Er waren 250.000 varkensbedrijven in 1950 en nu zijn het er nog 4000. De mest gaat naar mestverwerkers (en vervolgens naar graangebieden in bv Frankrijk) of naar akkerbouw in Groningen en Brabant. Een paar honderd jaar geleden had je volledig circulaire landbouw met een lage opbrengst; dat is doorbroken met het importgraan. Nu wordt het weer meer circulair; bijproducten uit voedingsindustrie worden steeds meer gebruikt zoals bietenpulp. Nu is 40% van het veevoer circulair, maar nog steeds is een goede balans in het voer nodig. Daarom wordt eiwitrijk voer toegevoegd, vooral soja. 1% van alle wereldwijde soja gaat naar Nederland, en daarmee produceren we 3% van het dierlijke eiwit. Nu wordt gezocht naar alternatieve hoogwaardige aminozuurbronnen. Daar wordt met de wetenschap in Food Valley naar gezocht. Voedselproductie heeft de vorm van twee pyramides: van 65000 boeren via een distributiesysteem met 5 verkoopkantoren en supermarktketens naar 17 miljoen burgers. Het is een heel efficiënt systeem waardoor de consument veel minder aan voedsel hoeft te besteden. Voedsel zoals een varken wordt geproduceerd waar dat het goedkoopste is en wordt verkocht waar de prijs het hoogst is. Van neus tot staart gaat niets verloren. De veestapel is een korte keten en neemt het CO2 zelf weer op dus broeikasgas moet je via verkeer en fossiele brandstof aanpakken en niet via de landbouw. Veehouderij verandert de wereld niet maar de wereld verandert de veehouderij. Wij veranderen graag mee naar een duurzamere landbouw.

Wat kan de natuurlobby voor agrariërs doen? Geen welles nietes maar een dialoog. Dode koolmezen komen niet door de veehouderij, maar door de toename van de hoeveelheid mensen. Wij moeten daarvoor voedsel produceren. Voedsel moet duurder worden en de financieringsstromen moeten veranderen. Burgers moeten koopkracht inleveren. Mensen moeten uiteindelijk versoberen. Dan kan ik met 60 koeien mijn brood verdienen.

Jan Dirk van de Voort: duurzame landbouw. We hebben Jersey koeien, daar maken we kaas van en we genereren inkomen voor 6 mensen. Wij zijn uit het systeem gestapt. 15 jaar geleden zijn we gestopt met antibioticum, door meer te gaan observeren. Dat was in het begin lastig. De koe, de bodem en hele natuurlijke systeem zijn we als spiegel gaan zien en we zijn alle synthetische middelen uit het systeem gaan halen, Daardoor is het systeem op een natuurlijke manier gaan draaien en dat kon ik financieren uit smaak. De koeien wijzen je de weg, daarmee creëer je smaak en smaak verkoop je. Een goed verhaal en gezondheidsclaims verkopen niet. We zitten in een systeem waar we bijna niet uit kunnen komen. Ons derde verdienmodel bestaat uit excursies, 5x in de week, voor mensen in het vak: boeren, onderwijs (landbouwschool, WUR) en afnemers van producten als restaurants en winkels. Iedere klant moet op het bedrijf komen. De laatste tijd komen ook veel ambtenaren. Ambtenaren zeggen: het is vijf over twaalf, er moet iets gebeuren. Efficiëntie is een model en daarnaast heb ik het natuurlijke verdienmodel en dat is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Ik ben 15 jaar biologisch maar de bodem was helemaal ontregeld. We posten elke maand een film wat gebeurt op ons bedrijf want het is nog steeds een zoektocht om het beter te begrijpen. De films worden veel gedeeld. Het gaat ook vaak mis. Vorig jaar hebben we de rauwmelkse productie van een hele maand moeten opgeven, dat is 70000 euro maar een maand later hadden we het probleem weer opgelost. We willen altijd een natuurlijke oplossing vinden. het bedrijf is doorgelicht met een rijdend laboratorium. Alles is een kringloop (schimmels, bacteriën, gisten, antibiotica, wormmiddelen...). Je kunt weer schoon worden, weer naar het natuurlijke systeem gaan. De bodem geeft dat goed aan, als je niet meer ploegt en niet meer met landbouwmachines komt, dan gaan de bodem, de kruiden en de koeien aan de slag. Filmpje: Peter Vanhoof bestudeert de bodem en de wortelgroei. De bodem gaat vooruit door dit beheer. Er is nu een bodemcursus in Ede die snel was volgetekend. We verwachtten veel natte jaren en nu kregen we ineens een gigantische droogte. De storende laag is een groot probleem in de Vallei die we op moeten lossen en de cursus gaat daarbij echt helpen. Een storende laag komt door ploegen, op 20-25 cm ontstaat verdichting en daar vindt ook stapeling van magnesium plaats omdat teveel kalium wordt opgebracht via krachtvoer. Daardoor verdringt de kalium het magnesium en calcium, die hopen zich op in de storende laag van 10 cm en die laag kan niet meer doordrongen worden door de plantenwortels. Die storende laag moet zich weer oplossen, door niet te ploegen, door kruiden hun werk te laten doen en door bepaalde natuurlijke middelen te gebruiken (gips). Je kunt niet slechts 12% van ons inkomen aan voedsel uitgeven, dat systeem is niet houdbaar. Consumenten kopen ons product voor de smaak maar het verhaal moet ook kloppen, dus we hebben gelukkig een oplossing voor de stierkalfjes. Wij werken niet met de supermarkt. Als ik dat doe hang ik, dan kan ik net overleven waardoor ik steeds concessies moet doen. Kaas wordt door veel restaurants en winkels afgenomen (vaak ondernemers die ook uit het systeem zijn gestapt). Wel voor een meerprijs. Veel mensen zoals jullie hier zijn bezig: hoe komen we hier uit? Cheese Berlin filmpje: Remeker kaas krijgen een prijs.

Discussie Stelling 1: Een liberale markt gericht op lage kosten biedt geen kans voor biodiversiteit.

Willemien: Ja dat klopt, consumptie is leidend. Nadeel van biologische scharrelkippen is wel dat fijnstof weer toeneemt. Een stalsysteem kan voor het milieu weer beter zijn dus we moeten het integraal bekijken. Boeren hebben ook een bijdrage aan biodiversiteit geleverd. Inderdaad, de prijs van voedsel moet omhoog. Regelluwe ruimte is ook belangrijk om de boeren niet door zoveel pieken en dalen te laten gaan.

Jan Dirk: Wat zijn de drempels in de regelgeving? Fosfaatrechten zijn een probleem; De Grote Voort wordt afgerekend op een fosfaatproductie die wij niet halen, want onze koeien worden als normale koeien afgerekend terwijl ze nutriënten-arme mest produceren.

Ben Apeldoorn: Kleinschaligheid en biodiversiteit kan wel op een bedrijf. Maar als ik gras teel, teel ik gras. Als ik extensiever teel dan stijgt de kostprijs en dus daalt mijn marge. Dus biodiversiteit is dan op de randen, in de sloot, op de akkerranden.

Willemien: Je zou een wildvergoeding kunnen geven als herten de oogst deels opeten. Via het Manifest van Salentijn proberen we ook de landbouw te verbeteren. Er zijn vier typen boeren: wereldmarkt, korte keten, neven activiteit, stopper. De overheid geeft vaak maar een van de vier typen boeren aandacht. Ook reguliere boeren hebben heel wat te leren. In Nederland kunnen we toonaangevende landbouw ontwikkelen. Alle erfbetreders moet daarbij betrokken worden en zorgen dat er geen mensen buiten de boot vallen.

Stelling 2: Biodiversiteit op landbouwgrond wordt onderschat en niet goed gemonitord. Bij de Grote Voort leven nu 550 wormen per m2 dus als je er wat aan doet kan het snel beter worden. Als je ploegt heb je na 4 jaar pas weer die wormenstand terug. Koeien kunnen 100% grasgevoerd worden en je kunt het ze zelf buiten op laten halen, maar dan daalt de productie. Friesland Campina kijkt mee, al lever ik daar niet aan.

Arnold: Nederland is 85% biodiversiteit kwijt en dat komt voor een groot deel door de landbouw. Door de mest, de soortenarme graslanden en het bewerken van het land.

Sander: Er is veel citizen science, er zijn burgers die natuur monitoren, bv de vogelatlas. Op een druilerige dag zie je 4000 waarnemingen en op een mooie dag 12.000. Boeren zouden wel meer monitoring op hun land moeten toestaan.

Arnold: Er kan geen stikstof meer bij in de natuur. De politiek moet het regelen en er niet langer mee wachten. Met steenmeel kun je de mineralen weer opbrengen: 70-80 ton per hectare. In Noorwegen is een groeve waar zeldzame aardmetalen worden gewonnen, de rest storten ze in een fjord en dat zou je kunnen gaan ophalen. Er zit geen calcium in dus calcium zou je ook nog moeten toevoegen. Dan komt de hele Veluwe onder een laag grit te liggen en het is onbetaalbaar. In elk geval kun je met kalk beginnen. En overschakelen naar de biologische landbouw.

Jan Dirk: Je moet de hele bodembalans in ogenschouw nemen en niet maar naar een paar elementen kijken. Iedere boer gebruikt hetzelfde product omdat de coöperatie maar 1 kalkproduct verkoopt waar teveel magnesium in zit waardoor je je bodem nog meer naar de knoppen helpt. De boeren in de cursus die het begrepen werden daar boos om dus de erfbetreders hebben ook een rol in dit verhaal. Zware machines en diepploegen zijn achterhaald.

Ook naaldbomen moet je kritisch bekijken. Er is teveel grove den, dat is een bodemverzuurder maar eiken en beuken zijn dat ook.

We zitten op de kennis-as dus we kunnen naar oplossingen zoeken. We zijn daar in de Food Valley al jaren mee bezig, daarom is er nu ook de Regiodeal met de regering.

Begroting: Wat brengt 2019? | Ede

GroenLinks GroenLinks Ede 19-11-2018 00:00

De eerste begroting van het College van B&W, waar GroenLinks deel van uitmaakt, werd op 15 november goedgekeurd de gemeenteraad, met een totaalbedrag van € 416 miljoen.

In haar algemene beschouwingen constateerde onze fractievoorzitter Ellen Out dat duurzaamheid als rode draad nu door alle beleidsvelden heenloopt, geld wordt vrijgemaakt voor herstel van natuur en biodiversiteit, en zorgvuldig wordt gekeken hoe de tekorten op de zorg en jeugdbeleid kunnen worden opgelost. Aan de hand van onze 4 verkiezingsthema’s (Eerlijk delen, Goede zorg, Klimaatverandering en een Groene en schone wereld) deed ze nog een aantal voorstellen voor verbeterpunten. De hele bijdrage van Ellen, onze verbetervoorstellen en wat hiervan het resultaat is geweest, kunt u hier teruglezen.

Eerlijk delen

Er worden te weinig betaalbare woningen gebouwd. GroenLinks wethouder Hoefsloot gaat over wonen en heeft toegezegd er alles aan doen om nieuwe plannen voor sociale huur en goedkope koopwoningen zo snel mogelijk van de grond te krijgen. Bouwplannen voorbereiden duurt echt lang. De huidige situatie is dus een gevolg van besluiten door het vorige college. Het zal jaren duren voordat de schade is ingelopen.

We maken ons grote zorgen over de plotselinge sterke toename van dak- en thuislozen. Voor dak- en thuislozen kreeg GroenLinks de toezegging dat de gemeenteraad op korte termijn wordt geïnformeerd over de oorzaken van de toename. Dan kunnen we kijken wat we er tegen kunnen doen.

De lasten van de omslag naar schone energie moeten eerlijk worden verdeeld en daar moet het college zich op voorbereiden. Ons voorstel (motie) over het in beeld brengen van energie-armoede kreeg tot onze teleurstelling onvoldoende steun. Wij plaatsten hier al een apart bericht over.

Verder steunden wij goede initiatieven van andere partijen

Motie ChristenUnie over OZB-verlaging ook voor huurders (mede ingediend) Motie ChristenUnie over CPO-bouwen (mede ingediend)

Beide moties zijn aangenomen.

Goede zorg

Waarom lopen de tekorten in de afgelopen 2 jaar in jeugdzorg en WMO zo snel op? Ellen Out heeft een warm pleidooi gehouden om dat eerst te achterhalen en daar dan actie op te ondernemen. Dat is noodzakelijk om de tekorten terug te kunnen dringen met behoud van kwaliteit.

Verder steunden wij goede initiatieven van andere partijen

Motie ChristenUnie lokaal preventieakkoord (mede ingediend) (tegen roken, overgewicht, alcohol etc) – daar was helaas geen meerderheid voor. Motie ChristenUnie over verbetering thuisondersteuning mantelzorgers (mede ingediend). Die is aangenomen. Motie Gemeentebelangen voor speelvoorziening op het marktplein voor kinderen in een rolstoel (mede ingediend) Die is aangenomen. Klimaatverandering

Het college zet in op versnelling van maatregelen en komt binnenkort met een uitnodigingskader voor grootschalige schone energieopwekking. Dat juichen we toe. Maar al die inwoners die hun eigen huis willen isoleren of ook schone energie willen opwekken hebben ook een helpende hand nodig. Als we ook dat goed organiseren zal de omslag veel sneller kunnen gaan.

GroenLinks heeft daarvoor een voorstel ingediend (een motie). Het college ziet het nut daarvan ook en heeft toegezegd dat ze de stappen wil uitvoeren, die GroenLinks heeft voorgesteld. Wij zijn daar blij mee. Na zo'n concrete toezegging is zo'n motie overbodig en hebben we hem ingetrokken.

Verder steunden wij goede initiatieven van andere partijen

Motie SGP e.a. om de komst van een waterstoftankstation in Ede te bevorderen Motie CDA  Daken verplciht geschik maken voor zonnepanelen op nieuwe bedrijfspanden (mede ingediend) Die is aangenomen.

Beide moties zijn aangenomen

Groene en schone wereld

In de begroting was geen aandacht voor de luchtkwaliteit, die in onze gemeente slecht is. Vooral hoge concentraties van fijnstof van agrarische bedrijven en hard rijdend verkeer zijn zorgelijk. Wij hebben daarom 2 moties ingediend.

Een voorstel “vaart minderen” om maximumsnelheden omlaag te brengen op de N224 en op de A12/A30 en hierover met de wegbeheerders (provinvie en rijkswaterstaat) in gesprek te gaan. Ook vroegen wij aandacht voor betere handhaving van die snelheid. Wij hebben daarbij tevens gewezen op de gezondheidsrisico's van geluidsoverlast.

De wethouder probeerde het onderwerp aan kant te schuiven met de dooddoener “Daar gaan we niet over”. Tja, we gaan ook niet over luchtvaart, maar het college verzet zich wel actief tegen laagvliegen over Ede, was onze reactie. Maar het werd duidelijk dat er geen wil is bij de verkeerswethouder om die gesprekken te gaan voeren. GroenLinks vindt het teleurstellend dat de wethouder kennelijk niet wil opkomen voor de veiligheid en gezondheidsbelangen van haar inwoners.

Een tweede motie “meten is weten” viel wel in goed aarde.

Ons voorstel was om de luchtkwaliteit in Ede beter te gaan meten zodat acute problemen kunnen worden aangepakt. Het college liet weten een meetnetwerk voor fijnstof op te gaan zetten in het komende jaar en werd heel concreet in de plannen daarvoor. Wij zijn daar zeer tevreden over. Wij gaan er vanuit dat het probleem dan voor iedereen helder wordt en het alsnog duidelijk wordt wat de noodzaak is om snel verkeersnelheden te beperken en te handhaven.

Verder steunden wij goede initiatieven van andere partijen

Motie PvdA Natuur en bosbehoud werd door ons mede ingediend (aangenomen)

Naast deze besluiten werd

door de ChristenUnie een motie ingediend om watertappunten in het centrum te realiseren. Dat is ook een punt uit ons eigen verkiezingsprogramma. Dus die motie hebben we mede ingediend. De motie is aangenomen. Door GroenLinks is een motie Eerlijk Kinderpardon ingediend, met 5 medeindieners, om namens de gemeenteraad van Ede bij de staatsecretaris van Justitie en Veiligheid te pleiten voor een Kinderpardon van hier in Nederland gewortelde kinderen (het gaat om 400 kinderen). De motie is aangenomen.

 

 

 

Tweede termijn begroting inclusief amendementen en moties

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Ede 16-11-2018 10:06

Op donderdag 15 november vond de tweede termijn plaats van de begrotingsbehandeling inclusief alle amendementen en moties op de begroting. Bijgevoegd onze inbreng en een paar bijzonderheden ten aanzien van de ingebrachte moties en amendementen.

https://ede.vvd.nl/nieuws/32712/tweede-termijn-begroting-inclusief-amendementen-en-moties

INBRENG TWEEDE TERMIJN

Voorzitter,

Allereerst willen wij het college danken voor de beantwoording van onze vragen die wij in de eerste termijn hebben gesteld en de toezeggingen die door het college zijn gedaan.

Toezeggingen/Bedrijventerreinen

Goed om te horen dat we bij de perspectiefnota de onderdelen gaan bespreken die nu nog onder de streep staan en dat het college voortvarend aan de slag gaat met het plan van aanpak ondermijning (en ons jaarlijks op de hoogte houdt van de voortgang). Ook het feit dat we bij de nieuwe bedrijventerreinen kritisch kijken naar het soort bedrijven en of we ruimte kunnen bieden aan lokale en/of foodgerelateerde ondernemingen vinden wij goed om te horen, alleen dat is bij de afgelopen bedrijventerreinen niet zo goed gelukt. Kan de wethouder aangeven hoe we dit beter in de hand gaan houden?

Woningmarkt

De beantwoording op onze vragen met betrekking tot de urgentie op de woningmarkt vinden wij echter niet geruststellend. Allereerst geeft de wethouder de indruk dat we kunnen/moeten sturen op het minder aantrekken van mensen vanuit de Randstad. Daar begrijpt de VVD helemaal niets van… Nou zijn we een aantrekkelijke gemeente met goede voorzieningen, ruimte om te wonen en een prachtige natuur en dat trekt mensen aan van buiten Ede, en dan wil de wethouder dat verminderen? Gaan we dan ingrijpen in de markt en mensen alleen toestaan een huis te kopen als ze uit Ede komen? Waarom zijn we niet blij mee met onze groeimogelijkheden en zorgen we gewoon voor voldoende woningen zodat zowel de mensen uit Ede, alsook van buiten onze gemeente gewoon een plek kunnen vinden?

Op de tweede plaats lopen we achter met het bouwen met name op het gebied van sociale woningbouw. Dat ligt natuurlijk aan diverse factoren, maar zouden we dan niet bijvoorbeeld naast het inzetten op bouwen ook niet moeten inzetten op het actiever bevorderen van de doorstroom? Hebben we überhaupt wel inzicht in waar scheefwonen in Ede plaatsvindt? Kan de wethouder toezeggen ons hier in het eerste kwartaal van 2019 een overzicht te geven?

Ook zouden we voor bepaalde groepen, zoals bijvoorbeeld statushouders en arbeidsmigranten tijdelijke woningen kunnen realiseren door bijvoorbeeld het aanpassen van kantoorgebouwen. Voor de eerste groep is er zelfs landelijk budget om tijdelijke huisvesting te realiseren (Tijdelijke regeling stimulering huisvestingvergunninghouders). Maken wij hier al gebruik van en zo nee, waarom niet?

Tot slot zijn er diverse initiatieven om maatwerk toe te passen bij woningbouw zoals tiny houses, CPO’s en dergelijke. Laten we deze gewoon de ruimte geven, maar wel inpassen in onze totale woonvisie. Dus bijvoorbeeld niet een groot stuk bouwgrond reserveren voor tiny houses die dan qua woonruimte wel ‘tiny’ zijn, maar qua grondbehoefte niet. Dan schieten we met z’n allen door. Is de wethouder dat met de VVD eens?

Leges op paspoorten en ID-kaarten

Voorzitter, graag wil ik nogmaals terugkomen op de discussie rondom de teruggave voor de leges van de paspoorten en ID-bewijzen. Zoals u allen heeft kunnen horen, ontvangt de gemeente Ede een kleine 3,3 miljoen euro om de tekorten in de zorg te compenseren. Een mooie meevaller! Het is verleidelijk om dit geld nu direct weer uit te geven om de korting op de paspoorten alsnog door te voeren, maar wij denken wij dat het verstandiger is om eerst te kijken of we ons huishoudboekje op orde krijgen. Als het lukt om onze tekorten in de hand te houden en er blijft dan geld over, dan kunnen we dit geld altijd nog uitgeven…

Hondenbeleid

Dan, voorzitter, willen wij nog even de motie herijkinghondenbeleid van 8 februari 2018 onder de aandacht brengen die wij samen met Gemeentebelangen, Groenlinks, Christenunie en het CDA destijds hebben ingediend en is aangenomen. In de motie werd onder andere opgeroepen om de kosten voor het dierenasiel te dekken uit de algemene middelen (en niet de hondenbelasting) en van het vrijgekomen budget extra voorzieningen aan te brengen bij losloopgebieden binnen en buiten de bebouwde kom. Kan het college aangeven wat de stand van zaken is met betrekking tot de uitvoering van de hele motie?

Motie kinderboerderij Oude Hofstede

Tot slot hebben wij samen met Groenlinks, Christenunie, EdeNU, Burgerbelangen, Gemeentebelangen, D66, PvdA en CDA nog een verzoek aan het College om ruimte te zoeken om kinderboerderij de Oude Hofstede te helpen, een vrijwilligersorganisatie die, met zijn ruim 40.000 bezoekers per jaar, een grote maatschappelijke functie vervuld in de Maandereng (maar ook bezoekers trekt uit Bennekom en heel Ede), en momenteel grote problemen heeft om het hoofd boven water te houden. Hiertoe zullen wij een motie indienen waarin het verzoek als volgt luidt:

naar een manier te zoeken om Stichting Kinderboerderij “De Oude Hofstede” (financieel) te helpen bij het (groot) onderhouden de formatie van beroepskrachten zodat verruiming van de openingstijden mogelijk wordt, waarbij de doelstelling blijft dat de exploitatie jaarlijks sluitend is en de Stichting zoveel mogelijk eigen inkomsten genereerthierbij te onderzoeken of het terugdraaien van de korting op de exploitatiesubsidie tot de mogelijkheden behoordte kijken of meer participeren in de kosten van groot onderhoud, gebaseerd op een meerjarig onderhoudsplan, al dan niet gebruikmakend van subsidies (van bijv. de Provincie), mogelijkheden biedt.

Wij zien uit naar de tweede termijn van het college.

Dank u, voorzitter

AMENDEMENTEN EN MOTIES

In totaal zijn er 6 amendementen en 22 moties ingediend. Op de website van de gemeente zijn alle amendementen/moties te bekijken (link: zie onder), maar een aantal zou ik graag nog even willen uitlichten:

Amendementen

Alle amendementen hadden tot doel andere politieke keuzes te maken met betrekking tot de besteding van het geld. Wij hebben TEGEN alle amendementen gestemd, omdat wij de keuzes zoals gemaakt in de begroting juist vonden en geen zwaarwegende redenen zagen om dit te wijzigen naar aanleiding van de discussie in de Raad en met het College.

Moties

Bij de moties is heel wisselend gestemd tussen de partijen en een aantal moties zijn ingetrokken. Hierbij onze opmerkingen ten aanzien van ons stemgedrag.

Motie 1 - Instellen raadsadviseur Social Domein

Wij herkennen het beeld dat het nog steeds erg ingewikkeld is om goed inzicht te krijgen in de uitgaven binnen het sociaal domein, maar vinden dat we eerst goed moeten bespreken op welke wijze we dit moeten oplossen en niet direct geld uitgeven voor een extra raadsadviseur terwijl we nog niet eens zeker weten of dat de oplossing is. Wij hebben TEGEN gestemd.

Motie 6 - Prestatieafspraken OZB met Woonstede

De motie hebben wij mede-ingediend en roept het College op om afspraken te maken met Woonstede om bij OZB-verlaging dit ook terug te geven aan de huurders. Een goede zaak! Wij hebben uiteraard VOOR onze eigen motie gestemd.

Motie 12 - Zonnepanelen nieuwe bedrijfspanden verplichten

Op het eerste beeld een sympathieke motie, maar wat de VVD betreft een verkeerde insteek. Hiermee wordt bedrijven verplicht om zonnepanelen op daken te leggen (of hun dak geschikt te maken), terwijl wij van mening zijn dat je bedrijven wel kunt verplichten om duurzaamheidsmaatregelen te nemen (het 'wat') maar niet 'hoe' ze dat moeten doen. Stel dat een bedrijf veel kosteneffectiever bijvoorbeeld gebruik zou kunnen maken van een Warmte-Koude-opslaag (WKO), dan verplichten we ze nu hun geld uit te geven aan zonnepanelen. De motie is (helaas) aangenomen, maar wij zullen het gesprek aangaan met de Raad om hem wat meer kaderstellend te maken. Wij hebben TEGEN gestemd.

Motie 22 - Een eerlijk kinderpardon: Ze zijn al thuis

Het betreft een landelijk onderwerp en het gaat om complexe afwegingen, met vergaande gevolgen. Ook internationaal.  Wij gaan hier niet over als lokale overheid.  Wij stellen vast dat er altijd grensgevallen zullen zijn. VVD Ede ondersteunt het landelijke beleid dat ruimte biedt voor mensen die moeten vluchten voor hun leven, voor nu én in de toekomst. Wij hebben TEGEN de motie gestemd.

De programmabegroting 2019-2022 is hier te bekijken: https://ede.begroting-2019.nl/

Wilt u de vergadering terugkijken, inclusief alle interrupties: https://ede.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/439170/Politieke%20Dag%20Ede%2015-11-2018

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.