Nieuws van politieke partijen in Gelderland over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Gelderse coalitie stelt vragen over buurtbussen

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie VVD CDA Gelderland 25-08-2020 09:50

Foto: Louis Espéret

De coronacrisis heeft grote impact op de maatschappij, zo ook op het openbaar vervoer. Toen de crisis begon was het dringende advies om alleen gebruik te maken van het openbaar vervoer voor reizen die strikt noodzakelijk zijn. De dienstregelingen gingen naar een zogenoemde basisdienstregeling: het minimale om wat mogelijk is. Buurtbuslijnen werden zelfs helemaal aan de kant gezet, omdat het in deze — kleinere — bussen niet mogelijk is om anderhalve meter afstand tot elkaar te houden. Daarbij komt ook dat zowel de passagiers als de vrijwilligers die de bussen rijden gemiddeld genomen een hogere leeftijd hebben. Hierdoor vallen zij ook vaker dan gemiddeld in de risicogroep.

Het advies om het openbaar vervoer alleen voor strikt noodzakelijke reizen te gebruiken is inmiddels opgeschort. Lijnbussen zijn inmiddels zo goed als allemaal aangepast om ze coronaproof te maken en er is een mondkapjesplicht. Alleen de buurtbussen blijven voorlopig nog aan de kant. Tot voor kort werd vastgehouden aan 1 september als streefdatum om dit vervoer weer op te starten. Recent is deze datum losgelaten in afwachtig van nader onderzoek, uitgevoerd door TNO. Dit onderzoek moet antwoord geven op de vraag hoe de buurtbussen ook coronaproof gemaakt kunnen worden.

Reizigers die afhankelijk zijn van de buurtbus zijn al sinds maart verstoken van openbaar vervoer en blijven dit nog tot nader bericht. Daarom stellen de coalitiepartijen in de Gelderde Provinciale Staten (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) vragen aan Gedeputeerde Staten over de stand van zaken en mogelijke alternatieven.

De vragen luiden als volgt:

Hoe monitort Gedeputeerde Staten de periode sinds maart waarin geen buurtbussen meer rijden? Krijgt de provincie zelf signalen over reizigers die in de problemen komen door het ontbreken van buurtbuslijnen of komt dit via de vervoerders? Kan de gedeputeerde aangeven wanneer, volgens de huidige inzichten, verwacht wordt dat de buurtbussen weer kunnen gaan rijden? Werkt Gedeputeerde Staten, in samenwerking met de vervoerders, aan een redelijk alternatief zolang de buurtbussen nog niet rijden? Hoe staat de gedeputeerde tegenover de volgende mogelijkheden? In Noord-Brabant kunnen reizigers tijdelijk gebruik maken van de regiotaxi tegen WMO-tarief. Het tijdelijk vervangen van de buurtbussen door andere, dan wel grotere, voertuigen. Wellicht zijn er nog meer alternatieven denkbaar.

Het bericht Gelderse coalitie stelt vragen over buurtbussen verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Sportverenigingen in voormalig Lingewaal met eigen gebouw of terrein krijgen dit jaar geen subsidie.

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Gelderland 26-06-2019 15:54

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1277385/1084246/Kunstgras 2.JPGIn de gemeenteraad was dinsdag 25 juni aan de orde "De vaststelling van de 1e bestuursrapportage 2019 van de gemeente West Betuwe". In deze rapportage bleek dat er nog diverse zaken financieel gerepareerd werden. Niet meegenomen waren de subsidie kosten voor de sportverenigingen met een eigen gebouw of terrein in voormalig Lingewaal. Hun subsidie bestaat uit een OZB compensatieregeling en dit bedrag was voor 2019 niet meer begroot terwijl de regeling geen eindtijd kende. Daarmee ontstaat de oneerlijkheid dat zij dit jaar geen subsidie ontvangen als in 2018 en alle overige sportverenigingen in West Betuwe wel. Onze fractie heeft bij de behandeling van dit agendapunt geprobeerd via een motie deze ongelijke behandeling op te heffen. De meerderheid van de raad steunde ons niet en laat de sportverenigingen in voormalig Lingewaal met lege handen staan. Steun was er wel van de leden van de PvdA, D66 en GroenLinks.

Hier onze inbreng bij het raadsonderwerp:

In de 1e bestuursrapportage 2019 worden puur de verwachte mee- en tegenvallers ten opzichte van de vastgestelde begroting gepresenteerd. Dat zijn er meerdere en soms met grote bedragen. Het wordt duidelijk in beeld gebracht en dat is goed. De gepresenteerde afwijkingen zijn dus niet het gevolg van wijzigingen in het bestaande beleid, maar aanpassingen doordat uit de uitvoering blijkt dat de geraamde baten en lasten in werkelijkheid afwijken van hetgeen is begroot.

In het thans nog actuele subsidiebeleid van de vml gemeenten komen we nog zo’n afwijking tegen die onze fractie graag wil herstellen. Voor de regeling OZB compensatie voor niet commerciële sportverenigingen in vml Lingewaal is het bedrag niet begroot, terwijl de regeling niet expliciet aangeeft dat deze per 31-12-2018 stopt. Als dit bedrag niet begroot wordt, dan zijn dit de enige verenigingen binnen West Betuwe die in hun subsidie toekenning een financieel nadeel ondervinden t.o.v. de situatie in 2018. Dat vinden wij onrechtvaardig en ongewenst. In het raadsspreekuur van 3 juni heeft de voorzitter van sportstichting De Wiel ingesproken en uitleg gegeven over de stand van zaken en consequenties en risico’s die niet aanpassen mogelijk kunnen geven. Onze fractie gaat een motie indienen om deze gelden alsnog op te nemen in de begroting. Daarbij willen we benadrukken dat OZB compensatie een toegestaan middel is om subsidie te verlenen. De naam OZB compensatie kan misschien tot een onjuiste interpretatie leiden. Het betreft een reguliere subsidievorm. Subsidie die andere sportverenigingen ook krijgen, maar de benaming waaronder het verleend wordt kan heel verschillend zijn. De verenigingen die dit nadeel treft zijn o.a. sportstichting De Wiel, enkele voetbalverenigingen, ijsclubs, tennisverenigingen en paardensportverenigingen.

Motie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.