Nieuws van politieke partijen in Lelystad over GroenLinks inzichtelijk

7 documenten

Liberale overpeinzingen II, Coalitievorming…..

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Lelystad 23-06-2020 10:36

Maar liefst 3 maanden is er onderhandeld en zijn er veel verschillende mogelijkheden ondergezocht om met de bestaande coalitie “het motorblok” tot duurzame oplossingen te komen. Eerst is er gezocht naar een meerderheid, vervolgens geprobeerd te komen tot een variant van brede steun met als principe een minderheidscoalitie. Er is zelfs een beroep gedaan op externe adviseurs, waaronder de heer Jasper Loots die ons hierin uitstekend heeft bijgestaan als verkenner.

https://lelystad.vvd.nl/nieuws/39983/liberale-overpeinzingen-ii-coalitievorming

Als dan blijkt dat er na 3 maanden praten, onderhandelen en het over de eigen schaduw heen stappen maar niet lukt om tot een gedragen meerderheidscoalitie te komen, is er geen andere keuze meer dan hetgeen de heer Loots geadviseerd heeft op 10 juni jl. “Het motorblok moet ook bereid zijn elkaar los te laten”. 

Op dat moment liggen er een tweetal aanbiedingen van partijen. 

1. Het blok Leefbaar Lelystad en de InwonersPartij, met totaal 8 zetels in de raad en nadrukkelijk niet bereid los van elkaar deel te nemen in de coalitie. 

2. Het blok van GroenLinks, Jong Lelystad en Mooi Lelystad, met totaal 6 zetels in de raad.

Met beide aanbieders zijn gesprekken gevoerd. De conclusie van de verkenner was de volgende:

“Op basis van de gevoerde gesprekken heb ik moeten vaststellen dat de vier fractievoorzitters van de coalitie het niet eens kunnen worden over een keuze voor of Leefbaar Lelystad en Inwonerspartij of voor GroenLinks, Mooi Lelystad en Jong Lelystad”.  

De fractie van de VVD heeft nadrukkelijk uitgesproken een voorkeur te hebben voor de combinatie SP, Leefbaar Lelystad en de Inwonerspartij. Uitgangspunt hierbij was de uitstekende eerdere samenwerking met de SP en de InwonersPartij en de verkiezingsuitslag van Leefbaar Lelystad met vier zetels de op een na grootste partij. Jong Lelystad vinden wij een enthousiaste jonge partij met eigen idealen maar stond nog te ver van ons af qua programma. De ambities vinden wij te prijzen.    

De verkenner heeft nog één maal geprobeerd om met het motorblok en de beide aanbieders tot een mogelijke meerderheidscoalitie te komen. De conclusie van de fractie van de VVD was dat wij wederom in een “rotonde gesprek” terecht kwamen. Niemand wilde toegeven en blokkades vanuit diverse partijen maakte het onmogelijk uit de impasse te komen. Ook de verkenner heeft hier diverse keren op gewezen. 

De fractie van de VVD stelt zich nadrukkelijk niet boven de partijen. Wij zijn over onze schaduw heen gestapt en hebben tot twee keer toe een belangrijke handreiking gedaan om uit de impasse te geraken. De eerste handreiking betrof die door over onze diepgewortelde bezwaren tegen GroenLinks heen te stappen en een basis bereidheid aan te nemen hen tot de coalitie toe te laten. Dit laatste kon echter niet bewerkstelligen dat anderen de door hen uitgesproken blokkades en bezwaren lieten vallen.  De tweede handreiking betrof ondanks de eerder gelopen en mislukte onderhandelingsrondes de bereidheid opnieuw en nogmaals met de 9 partijen om de tafel te gaan. Daar hoorde voor ons echter wel de combinatie van de SP, Leefbaar Lelystad en de Inwonerspartij onlosmakelijk bij. En ja ook GroenLinks, D66 en de PvdA en Mooi Lelystad zijn uitgenodigd aan de onderhandelingstafel waaraan de VVD, SP, Leefbaar Lelystad, de Inwonerspartij en Mooi Lelystad altijd zijn blijven zitten.  

In de laatste ronde zijn ook de belangrijke lopende dossiers genoemd door partijen. De fractie van de VVD heeft toen letterlijk een grens getrokken. Het ging daarbij om dossiers waarop voorstellen ter besluitvorming aan de raad voorliggen die vanuit het huidige college zijn voorgesteld. Wij onderhandelen niet achteruit, alleen vooruit. Het vooruitschuiven of alsnog vertragen van belangrijke besluitvorming met hoog financieel risico (lees: onverkort een toename van de tekorten met miljoenen waarmee extra ingrepen noodzakelijk zullen worden) tot gevolg was voor de fractie van de VVD uitgesloten. Wij besturen de stad in goede en in slechte tijden. 

Wij lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid en weigeren onverantwoorde besluiten te nemen op lopende besluitvorming waarvan aan de voorkant de negatieve resultaten niet alleen aannemelijk, voor vooral aanzienlijk zullen zijn waaronder het sociaal domein en de jeugdhulp en de WMO in het bijzonder.

Vanzelfsprekend is het lastig om bestaande partners los te laten. Het is zuur dat men niet langer samen in staat is tot overeenstemming te komen. Het is teleurstellend dat dit vooral op betrekkingsniveau (personen) heeft geconflicteerd waar het mogelijk toetredende partijen betreft en dat partijen niet over de eigen schaduw heen wilde stappen of überhaupt zelfs maar de mogelijkheden daartoe wenste te verkennen aan tafel. 

Het gevolg is bekend. Er is een principe akkoord tussen de fracties van VVD, Leefbaar Lelystad, de InwonersPartij, SP, Mooi Lelystad/Forum voor de Ouderen. En zoals de verkenner, de heer Loots, dat zo mooi heeft gezegd: “Dat heeft te maken met op dit moment bestaande onoverkomelijke bezwaren van een of meer van de huidige coalitiefracties tegen samenwerking in een coalitie met een of meer van de fracties die bereid zijn toe te treden en/of met onoverkomelijke bezwaren tegen combinaties van fracties die bereid zijn om toe te treden, en de disbalans binnen de nieuwe coalitie die daardoor ontstaat. Het hoeft niet te verbazen dat over de (mate van) balans of disbalans die ontstaat na toetreden van een van beide combinaties verschillend wordt geoordeeld door de vier fractievoorzitters van de huidige coalitie. De ervaren balans of disbalans is immers subjectief en uiteindelijk een politiek oordeel, waar je het mee eens of oneens kunt zijn maar dat nooit waar of onwaar is”.

Voor de fractie van de VVD is het belangrijk te kijken naar de lange termijn. De verantwoordelijkheid te nemen, ook in moeilijke tijden. Keuzes te durven maken, ook wanneer deze niet eenvoudig zijn. Met de beperkte reserves is niet veel meer mogelijk. Uiteindelijk moet de stad bestuurd worden. Het gaat om eigen verantwoordelijkheid, draagkracht en een kansrijk Lelystad. 

De beoogde nieuwe coalitie zal het huidige raadsprogramma volgen. Dat is en blijft de leidraad. De beoogde coalitie wil dat graag zoveel mogelijk in overleg met gehele raad realiseren. Uitgaande van de recent (unaniem!) aangenomen kadernota 2021-2024 en het huidig raadsprogramma mogen daar geen belemmeringen zijn voor de gehele raad van Lelystad. 

Tot slot herhalen wij graag nogmaals een aantal passages uit onze eerdere liberale overpeinzingen.

• Grote financiële tegenvallers op de Jeugdzorg en de WMO zijn, in combinatie met de tegenvallende bijdragen van het rijk,  zijn belangrijke oorzaken van de oplopende tekorten. 

• Dat betekent concreet een opdracht tot  bezuinigen en dus het maken van echte keuzes waarbij de basis op orde blijft. Keuzes die zullen leiden tot versterking op lange termijn.

• Bezuinigen in een periode waarin Lelystad Next Level juist kansen biedt voor Lelystad zich te ontwikkelen tot een (economisch) aantrekkelijke stad met een sociaal sterke en duurzame samenleving vraagt ook om investeringen tot groei.  

• Een stad waarin jongeren hun talenten ontwikkelen en waarin ouderen lang bij de samenleving betrokken blijven en waardig oud worden. Een stad waar nieuwe én huidige bewoners prettig wonen, werken en ondernemen. 

• Waar wij niet op wensen te bezuinigen zijn onze primaire voorzieningen zoals ons Theater de Agora, de Bibliotheek, de Kubus, de Corneel en sport. Wat wij wel nastreven is een integrale functie en fysieke integratie van deze primaire voorzieningen waar dat mogelijk is. 

• Het wederom verhogen van de OZB-tarieven of andere lastenverzwaring voor de bewoners is voor ons echt een brug te ver, daar is de vorig jaar eenmalig de hand gereikt, nu gaat dat niet meer. 

• Er zijn investeringen noodzakelijk om tot groei en economische versterking te komen conform Lelystad Next Level, onze duurzaamheidsopgave en de versterking van de bestaande stad, binnen de kaders van een meerjarenraming- en begroting die reëel en structureel in evenwicht moeten zijn.

• Om onze stad te versterken en ook het sociaal evenwicht in balans te brengen is het noodzaak aandacht te besteden aan (kwalitatieve) woningbouw in het midden- en hoger segment. In het hoger segment vragen wij hierbij nadrukkelijk aandacht voor meer variatie in architectuur waarmee een breder publiek kan worden aangetrokken tot onze mooie stad.

Om dit alles te bereiken is aandacht voor economische ontwikkeling uiteraard belangrijk. Ruimte voor ondernemen, gebruikmakend van onze ligging en aanwezig en in aanbouw zijnde infrastructuur met als doel: iedereen aan het werk. Want werken maakt sterk. 

U mag er dan ook op vertrouwen dat wij ons als liberalen hard maken voor deze uitgangspunten de komende periode in aanloop naar de begroting, de volgende kadernota en de periode daarna.  

Fractie VVD Lelystad

WOB-verzoek over OV-concessie

SP SP GroenLinks Lelystad 19-02-2020 21:30

Om meer te weten te komen over de nieuwe OV-concessie in Lelystad en Flevoland hebben Peter van der Wal en Dimitri Sessink, fractie-assistenten van respectievelijk GroenLinks en de SP in Lelystad, een WOB-verzoek ingediend bij de Provincie Flevoland. Per september 2021 zal het stadsvervoer overgaan van Arriva naar Keolis Nederland, maar veel is nog niet bekend.

Eind september 2019 is bekend gemaakt dat met ingang van september 2021 Keolis Nederland het stadsvervoer in Lelystad zal gaan verzorgen. Ook zullen zij per december 2023 verantwoordelijk zijn voor het streekvervoer in Flevoland, Gelderland en Overijssel. De dienstregeling zal een uitvloeisel zijn van een openbare aanbesteding die vanaf het moment van ingang niet meer valt onder de gemeente Lelystad, maar onder verantwoording van de provincie Flevoland. Afgelopen december bereikten ons geluiden over de nieuwe dienstregeling, die we graag willen onderzoeken.

Informatie over de OV-concessie

Om onze controlerende taak als raadsfracties te kunnen uitvoeren, dienen we vanzelfsprekend over de daarvoor benodigde informatie te beschikken. Omdat het aanbestedingsdocument nergens vindbaar is, hebben we navraag gedaan bij onze collega’s in de Provinciale Staten. Tot onze teleurstelling bleek het document niet openbaar beschikbaar. Hierop hebben we vandaag een verzoek om informatie ingediend bij de provincie Flevoland op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).

Met de concessie-documenten hopen we duidelijkheid te krijgen in hoeverre de wensen die de gemeente Lelystad heeft aangeleverd, erin zijn opgenomen. Daarnaast krijgen we inzage in de wijzigingen die de nieuwe dienstregeling tot gevolg zal hebben. Tenslotte is de nieuwe dienstregeling nu nog niet in beton gegoten, zodat waar noodzakelijk nog wijzigingen aangebracht kunnen worden.

Busvervoer is belangrijk voor veel Lelystedelingen

Voor onze fractie is het belangrijk dat mensen die zijn aangewezen op het busvervoer in Lelystad dit zo dicht mogelijk bij hun woning kunnen gebruiken. Wij vinden het belangrijk dat straks met de komst van deze vervoerder er een goede dienstregeling wordt gepresenteerd. Ook vinden wij het belangrijk dat straks bussen frequent rijden en dat er geen lijnen gaan verdwijnen uit het stadsbeeld.

Wij zijn enorm benieuwd naar de reactie die we op ons WOB-verzoek zullen ontvangen. Volgens deze wet mag het maximaal vier weken duren voor we deze in ons bezit gesteld krijgen, dus we wachten in spanning af. Wel willen we graag de fijne samenwerking met en steun van onze collega’s van GroenLinks Lelystad benadrukken.

WOB-verzoek over OV-concessie | Lelystad

GroenLinks GroenLinks Lelystad 19-02-2020 00:00

Om meer te weten te komen over de nieuwe OV-concessie in Lelystad en Flevoland hebben Peter van der Wal en Dimitri Sessink, fractieassistenten van respectievelijk GroenLinks en de SP in Lelystad, een WOB-verzoek ingediend bij de Provincie Flevoland. Per september 2021 zal het ​stadsvervoer in ​Lelystad en in december 2023 ook dat in de regio door een nieuwe aanbieder worden uitgevoerd, maar veel is nog niet bekend.

Eind september 2019 is de naam van de aanbieder bekend gemaakt die zowel het streek- als het stadsbusvervoer in Flevoland, Gelderland en Overijssel​gaat verzorgen. De dienstregeling zal een uitvloeisel zijn van een openbare aanbesteding die vanaf het moment van ingang niet meer valt onder de gemeente Lelystad, maar onder de verantwoording van provincie Flevoland. Afgelopen december bereikten ons geluiden over de nieuwe dienstregeling, die we graag willen onderzoeken.

Informatie over OV-concessie

Om onze controlerende taak als raadsfracties te kunnen uitvoeren, dienen we vanzelfsprekend over de daarvoor benodigde informatie te beschikken. Omdat het aanbestedingsdocument nergens vindbaar is, hebben we navraag gepleegd bij onze provinciale collega's. Helaas konden zij het gevraagde document niet verstrekken. Hierop hebben we vandaag een verzoek om informatie ingediend bij de provincie op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Met de concessie-documenten hopen we duidelijkheid te krijgen in hoeverre de wensen die de gemeente Lelystad heeft aangeleverd, erin zijn opgenomen. Daarnaast krijgen we inzage in de wijzigingen die de nieuwe dienstregeling tot gevolg zal hebben. Tenslotte is de nieuwe dienstregeling nu nog niet in beton gegoten, zodat waar noodzakelijk nog wijzigingen aangebracht kunnen worden.

Busvervoer is belangrijk voor veel Lelystedelingen

Voor onze fractie is het belangrijk dat mensen die zijn aangewezen op busvervoer dit zo dicht mogelijk bij hun woning kunnen gebruiken. Van de Lelylijn is onze fractie een groot voorstander. Het doet ons dan ook goed dat dit een gevoel is dat (bijna) raadsbreed wordt gedeeld. Vooralsnog is de enige manier om bijvoorbeeld Noordoostpolder te bereiken nog door gebruik te maken van busvervoer. Allemaal redenen waarom wij vinden over de concessie te moeten beschikken.

Wij zijn enorm benieuwd naar de reactie die we op ons Wob-verzoek zullen ontvangen. Volgens deze wet mag het maximaal vier weken duren voor we deze in ons bezit gesteld krijgen, dus we wachten in spanning af. Hierbij willen we graag de plezierige samenwerking met en steun van onze collega's van de SP benadrukken.

Toeristenbelasting, €1 voor een nacht parkeren, en 8 andere bezuinigingsideeën

Leefbaar Lelystad Leefbaar Lelystad D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Lelystad 20-08-2019 01:20

Toeristenbelasting, €1 voor een nacht parkeren, en 8 andere bezuinigingsideeën

Lelystad • Woensdag 22 mei 2019 | 13:54

Waarop moet de gemeente Lelystad bezuinigen? En waarvoor moet juist extra geld worden uitgetrokken? Het zijn vragen die de Lelystadse politieke deze weken bezighouden. Er wordt namelijk gesproken over de jaarlijkse toekomstplannen van de stad.

Het college van burgemeester en wethouders heeft al een aantal voorstellen gedaan. Bijvoorbeeld bezuinigen op het re-integratieproject voor uitkeringsgerechtigden bij de Bataviawerf. Inmiddels is het de beurt aan de zeventien gemeenteraadsfracties om hun visie op de plannen te geven.

Dinsdagavond kondigden verschillende partijen aan de voorstellen van het college te willen wijzigen. Volgende week praat de gemeenteraad verder over de voorstellen. Dan wordt duidelijk welke voorstellen kunnen rekenen op een meerderheid.

Je auto parkeren in Lelystad is op dit moment ‘s avonds en ‘s nachts gratis. Leefbaar Lelystad stelt voor om in garage’s een tarief van 1 euro per nacht te rekenen. “Ons inziens is dit een niet meer dan reële vergoeding voor overdekt staan en video-bewaking.”

In ‘t Lelycentre parkeren achter de slagboom

De PvdA, D66 en de InwonersPartij willen dit plan gerealiseerd zien worden. Het kost 95.000 euro.

Geen 80.000 euro uittrekken om oneigenlijk gebruik van gemeentegrond op te sporen

“Oneigenlijk gebruik van gemeentegrond kan inderdaad als ongewenst worden aangemerkt. Maar niet dusdanig ongewenst dat het een structurele uitgave van €80.000 per jaar rechtvaardigt”, aldus de PvdA.

Verschillende partijen willen niet dat de voorgestelde bezuiniging op een re-integratieproject bij de Bataviawerf doorgaan. VVD, PvdA, GroenLinks en Leefbaar zien het idee niet zitten. Die laatste twee zijn ook tegen snijden bij het project Flevodrome. Volgens Leefbaar moet er wel een onderzoek naar meer efficiency komen. “De Bataviawerf is ons paradepaard en wereldwijd is de constructie bekend. Maar het kan misschien wel efficiënter.”

Stop met cultureel centrum De Kubus in de huidige vorm

De functie van De Kubus zou overgenomen moeten worden door de verschillende Multifunctionele Accommodaties in de stad, vinden Leefbaar Lelystad en de PVV.

Maar ook naar de opzet van die MFA’s moet gekeken worden

Een heel scala aan partijen zegt dat onderzocht moet worden of het beheer van MFA’s op een andere wijze gedaan kan worden. Het moet flexibelere en goedkoper. De partijen zeggen dat de MFA’s niet optimaal benut worden en stellen dat er regelmatig signalen binnenkomen dat mensen onvoldoende tijd en plek beschikbaar zien voor hun initiatieven. Dit voorstel wordt gesteund door D66, PvdA, SP, VVD, ChristenUnie en de InwonersPartij.

Subsidie popcentrum Corneel afbouwen

Als het aan Leefbaar Lelystad en de PVV ligt wordt de subsidie die popcentrum Corneel krijgt afgebouwd. De vroegere Underground moet het dan op eigen houtje zien te redden. Dat zou eerlijker zijn ten opzichte van andere horeca-ondernemers in het centrum die geen subsidie krijgen.

Gesubsidieerde instellingen toch compenseren voor de inflatie

Als het aan het college van B&W ligt, krijgen organisaties die een gemeentelijke subsidie ontvangen er volgend jaar geen geld bij om de inflatie te compenseren. Een verkapte bezuiniging dus. GroenLinks wil dat de inflatiecorrectie wel plaatsvindt.

Toeristenbelasting: prima plan zegt GroenLinks

“Vrijwel iedere gemeente kent toeristenbelasting. Het is een breed geaccepteerde kleine bijdrage…[…] In de praktijk blijkt dit, anders dan wel eens gesuggereerd wordt, geen enkele invloed te hebben op de keuze voor toeristen voor hun bestemming.”

D66 en Forum voor de Ouderen willen 0.8 FTE aan extra bezetting op de afdeling communicatie. “Onlangs hebben we met de Noordzoom ervaren wat de afwezigheid van strategische communicatie betekent voor onze relatie met de stad.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.