Nieuws van SGP over CDA inzichtelijk

9 documenten

Moties PvdA IJzergieterij en Rokerij

SGP SGP CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 14-07-2020 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 9 juli 2020 heeft de gemeenteraad drie moties behandeld van de PvdA. Moties 1 en 2 betroffen de opdracht aan het college om opnieuw in gesprek te gaan met de klankbordgroepen van respectievelijk IJzergieterij en Rokerij. Motie 3 betrof een verzoek aan het college om het besluit om geen M.E.R. (Milieueffectrapportage) procedure te starten voor de locatie IJzergieterij te herzien en deze M.E.R. alsnog uit te voeren.

Lees de reactie van SGP-woordvoerder Jasper de Jong:

Ten eerste vind ik dat deze moties niet thuishoren bij de behandeling van de jaarrekening maar bij de behandeling van ruimtelijke procedures. Voor de IJzergieterij is het ontwerp bestemmingsplan in aantocht. Bewoners kunnen daar nu hun zienswijze inbrengen en aan de hand van de beantwoording in de zienswijzennota kunnen we beoordelen of er voldoende gehoor is gegeven aan de omwonenden. Inhoudelijk eens met de indieners dat we burgerparticipatie serieus moeten nemen. de rekenkamer gaat hier een onderzoek naar doen en daar worden beide plannen in betrokken. Ook het rapport van de heer Wardeniers wordt daarin meegenomen, dus dat komt nog terug en dan kunnen we daar wat van vinden. Los hiervan vraag ik mij af of we de klankbordgroep gelukkig maken om middels deze motie hen tot gesprek te dwingen met een stel Waterhoofden… (zoals zij ons bestuur in de pers benoemd hebben). Tot slot de motie over de M.E.R.. Daarover lopen nog vragen van de PvdA, dus deze motie komt echt te vroeg. Het is natuurlijk belangrijk dat er zorgvuldig met de grondkwestie omgegaan wordt, maar wij gaan wij er vanuit dat de Omgevingsdienst hier zeker advies over uit zal brengen. Op basis van de antwoorden op de vragen kunnen we altijd nog over deze motie besluiten.

Tijdens de bespreking bleek dat de PvdA-moties 1 en 2 gesteund werden door de oppositiepartijen CDA en Philippo en motie 3 alleen door Philippo. Het standpunt van het CDA was opmerkelijk omdat de fractie tijdens het debat net als de SGP de nadruk legde op de ontijdigheid van de moties. Maar tijdens het besluit verraste het CDA ons door te zeggen dat de volksvertegenwoordigende rol zwaarder woog dan de kaderstellende rol waardoor de fractie toch voor de moties 1 en 2 zou stemmen. Helaas laat het besluit geen debat hierover meer toe, waardoor de partij hier niet meer op konden worden aangesproken. De moties kunt u hier nalezen.Klik op onderstaande links voor de betreffende motie.

 

PvdA - Motie 'Samenwerken klankbordgroep De Rokerij'

PvdA - Motie 'Samenwerken klankbordgroep De IJzergieterij'

PvdA - Motie 'Uitvoeren MER procedure IJzergieterij'

Algemene beschouwingen 2020Jaarrekening 2019BURAP 2020PPN 2021BedrijfsvoeringGemeentehuisTot slot

SGP SGP CDA Alblasserdam 08-07-2020 00:00

Voorzitter, college, leden van de raad,

 

 

Vorig jaar bracht onze fractie de zeven vette en de zeven magere jaren, ten tijde van Jozef in Egypte, in herinnering bij het uitspreken van de Algemene Beschouwingen. De vette jaren waren voorbij, de magere jaren waren aangebroken. In de wetenschap dat de opgaven van vandaag niet morgen zouden zijn opgelost. Maar wie had gedacht dat wat klein begon uiteindelijk ons dorp, ons land, de hele wereld in de greep zou houden, niemand toch? De mens wikt, God beschikt. 

 

Ons dagelijks leven en werken veranderde in enkele weken drastisch. Van kantoor naar thuiswerken; van school naar thuisonderwijs, van kerkgang naar thuis meeluisteren. Zomaar wat voorbeelden. Na een korte periode van verlamming en onzekerheid werd er als snel gezocht naar nieuwe manieren van leven en werken. Het college liet al snel zien ook vóór een gezond ondernemersklimaat te willen blijven staan door een loket te openen waar ondernemers konden aankloppen. Niet iedereen kon de klap verduren en we moeten ook vrezen dat Smit Mode niet de laatste zal zijn in ons Damdorp. 

 

Ook binnen de raad zagen we nieuwe manieren van vergaderen. We vergaderden veelal digitaal, namen besluiten binnen de mogelijkheden van de gemeentewet. We herdachten de doden op 4 mei, gaven betekenis aan vrij zijn op 5 mei. En nog zoveel meer. Voorzitter, vanaf deze plaats wil onze fractie dan ook haar waardering uitspreken voor het vele werk wat door u, het college, griffie, de ambtelijke organisatie en verenigingen is verricht en nog verricht wordt. 

 

Corona houdt ons ook de spiegel voor als we denken aan de rolneming van een stabiel gezin, een goed sociaal netwerk en het klimaat. Hebben we hier oog voor? Staan we hier wel voldoende bij stil? Leren we daar ook van of gaan we straks op dezelfde voet verder? De SGP-fractie hoopt dat corona mensen ook aan het denken zet en bovenal dat het mag leiden tot terugkeer naar de Heere en zijn geboden. Want voorzitter, er ligt schuld. Persoonlijk, ambtelijk, in de landen. Dan is er maar één middel: handen vouwen in plaats van wassen.

 

Jaarrekening 2019

 

Kijkend naar de jaarrekening dan mogen we tevreden zijn! In mei 2019 verhuisden we negen woonwagens naar sportpark Souburgh en zetten we de eerste stappen om de Nedstaal locatie te transformeren tot een nieuwe werk- en leeromgeving. Echter, 2019 was ook het jaar van grote tekorten bij BSSA, zorgen om stijgende kosten in de zorg, toenemende druk op onze regionale samenwerking Drechtsteden. Verder trokken we in december 2019 de stekker uit DOK12. En het is vanwege de vele incidentele meevallers én een grote meevaller uit het gemeentefonds dat we 2019 positief afsluiten in plaats van 2 miljoen euro negatief (pag. 6 tabel).

 

BURAP 2020

 

Deze lijn zien we ook terug bij de 1e BURAP 2020. Dat de magere jaren waren aangebroken was ons bekend en voorzien. Nieuw is wel de 0,5 miljoen euro uit onze reserves om (extra) structurele tekorten en tegenvallende compensatie het hoofd te bieden. We vragen ons wel af welk effect de meicirculaire (positief / negatief) op de lopende programma begroting 2020 én de impact van corona. Op welk termijn kan het college ons voorzien van mogelijke scenario’s?

 

PPN 2021

 

Vervolgens naar de inhoud van de Perspectiefnota 2021. Via de lijn A. Verlagen van de uitgaven B. Verhogen van de inkomsten en C. Inzetten van onze reserves.

 

 

A1. Sociaal domein

 

De SGP-fractie is vóór goede zorg,maar ook vóór betaalbare zorg. De alsmaar oplopende kosten binnen het sociaal domein blijven een zorgenkind. Naast het beheersbaar krijgen van de kosten heeft onze fractie vorige jaar ook gepleit voor extra middelen van het rijk. Die zijn vooralsnog uitgebleven. Terecht dat er nu hartenkreten, brieven en filmpjes worden gemaakt! Aanhouden college, en complimenten voor uw optreden! Maar laten we ook oppassen dat deze hartenkreten ondergesneeuwd raken door de actualiteit van vandaag. Corona komt er bij!

 

Laten we verder ook kritisch naar onszelf blijven kijken. Wat kan onze provincie (Jeugd),

Drechtsteden, Alblasserdam zelf eraan doen om de kosten beheersbaar te krijgen? Hoe vlakken we af, of beter, hoe laten we de curve dalen? Is meer lokaal (ook in relatie tot de 53% kritische grens) en preventie nog steeds het sleutelwoord, vragen wij aan het college? De problematiek binnen Jeugd lossen we daar niet mee op. Aan welke knoppen kan gedraaid worden, welke keuzes moeten er gemaakt worden? Want als we op deze wijze door blijven gaan, komt het niet goed. We moeten keuzes én tempo maken. Want het duurt ook allemaal lang.

 

Even tussendoor. Laatst was ik met mijn vrouw in de st. Bavo kerk in Haarlem. Rechts in de hoek viel mijn oog op een donker bruine ‘brood bank’ uit 1470. Daar werd in die tijd het brood uitgedeeld aan de armen. Ik moest gelijk denken aan onze voedselbank. Ja, in 2020 is er nog steeds een ‘brood bank’. Ongelooflijk toch? Voorzitter, op dit punt maken we stappen, maar welke doorontwikkeling kunnen we van het college nog verwachten?  

 

In de voorliggende perspectiefnota wordt nu wel uitgegaan van volumegroei en is uitgegaan van een minimaal negatief scenario. Dit punt is wat ons betreft voldoende aanbod geweest tijdens de laatst gehouden werksessie, waarbij onze fractie geneigd is hierin het college te volgen. Blijft wel een groot risico die we terug willen zien in de risicoparagraaf bij de begroting.

 

Dat bovengenoemde ook alles te maken heeft met onze regionale samenwerking Drechtsteden staat buiten kijf. De lijn vanuit Alblasserdam is helder. Regionaal wat regionaal moet; lokaal wat lokaal kan. Vanuit de inhoud gestuurd. Maar zijn er grenzen aan onze regionale samenwerking vragen wij aan het college? De conferentie heeft plaats gevonden. Is er iets wat u al met ons kunt delen?

 

A2. Subsidies

 

Ten aanzien van subsidies is in de perspectiefnota een gelijkblijvend bedrag opgenomen met daarnaast een algemene indexering ‘toeslag’. Vorig jaar hebben wij het college gevraagd om de subsidies nog eens onder de loep te nemen. Zijn er subsidies die mogelijkerwijs per definitie omlaag kunnen worden bijgesteld?

Verder zien we een structurele stijging van 100.000 euro opgenomen ten behoeve van Sporthal Molenzicht en BSSA, twee belangrijke voorzieningen. Echter wordt het nu wel tijd om het principe van stichtingen eens grondig onder de loep te nemen. De oproep van het CDA onderschrijven we van harte. Wel met de opmerking om het onderzoek breder te trekken door ook Landvast en Souburgh hierbij te betrekken. Wij vragen het college dan ook dit op te pakken en de raad hierover te rapporteren.

 

A3. OZHZ / B1. leges

 

Ten aanzien van OZHZ is in de perspectiefnota gerekend met de programmabegroting 2020 inclusief een indexering. Daarnaast wordt aangegeven dat de leges nog niet kostendekkend zijn en wordt voorgesteld om opnieuw een verhoging in de leges door te voeren. Laat voorop staan dat onze fractie niet tegen een kostendekkend tarief is, echter gaat een nieuwe legesverhoging voor ons te snel, temeer omdat we de begroting van OZHZ in de loop der jaren alleen maar zien toenemen, in zowel vette als in magere jaren. Goed om dat eerst te onderzoeken, voordat we besluiten een nieuwe verhoging door te voeren. Zeker gezien het feit dat vanaf 1 januari 2022 ook leges kunnen worden opgelegd ten aanzien van milieutaken.

 

A4. Meetpunt

 

De SGP is vóór een duurzame leefomgeving. Schone lucht is zo’n programma dat wij een warm hart toedragen en daarbij heeft een aantal jaren gegolden: meten is weten. De vraag is wel hoe lang moeten we nog door blijven meten, beschikken we inmiddels niet al over voldoende data? Wegen de kosten op tegen de baten? Nedstaal zelf is al enige jaren niet meer actief én het vergelijk met de landelijke meetpunten blijkt vrij zuiver te zijn.Onze fractie wil dan ook voorstellen om het meetpunt na 2020 te laten vervallen / niet op te nemen in de programmabegroting 2021 en meerjarenperspectief. Vernemen graag hoe de andere fracties daar tegenover staan. Duurzaamheid heeft ook alles te maken met hoe we omgaan met vuurwerk tijdens oudjaar. Het bestrijden van vuurwerk is niet alleen goed voor het milieu, maar draagt ook bij aan een hoger veiligheidsbeleving. Wie is er niet vóór een veilig Alblasserdam?

 

A5. Gebiedsperspectief Kinderdijk

 

In de perspectiefnota zijn incidentele budgetten opgenomen voor projecten die gelinkt zijn aan het gebiedsperspectief Kinderdijk. In eerdere voorstellen is geschermd dat een deel van de ticketopbrengsten in een gezamenlijke pot zou worden gestopt waar andere projecten uit zouden kunnen worden gefinancierd. Wat is daar eigenlijk de status van?

 

A6. Programmacoördinator Bibliotheek

 

Het is niet voor het eerst dat we iets te lezen krijgen over de programmacoördinator. Een nieuwe functie in De Rederij die deel uitmaakte van het eerste dienstverleningsconcept. In april zijn we opnieuw geïnformeerd over de wijzigingen in dat concept vanwege de financiële realiteit. De laatste passage in de raadsinformatiebrief stelt dat het concept passend is binnen de begroting, lees begroting 2020. Nu blijkt een structurele uitgave van 50.000,- Hoezo passend?

Tevens vragen wij ons af wat deze functie nu, naast de gastvrouw, toevoegt. Toevoegt voor de Alblasserdamse samenleving. Wegen de kosten op tegen de baten? Als onze fractie gevraagd wordt om keuzes te maken, dan is dit een onderdeel dat wat ons betreft kan komen te vervallen. Er liggen andere prioriteiten.

 

A.Verhogen van de inkomsten

 

B2. Lastenverhoging

 

Essentieel punt in de voorliggende perspectiefnota is de voorgestelde lastenverhoging (opnieuw), als argumentatie dat verdergaande bezuinigingen binnen het sociaal domein niet verantwoord zijn. Onze fractie vind het echter nog te vroeg om daar vandaag al een standpunt over in te nemen omdat:

1.       Er nog veel onduidelijkheid bestaat over een aantal essentiële onderdelen (effecten mei/september circulaire / effect lobby richting het rijk).

2.       We óók andere keuzes kunnen maken door bijvoorbeeld onderdelen in de begroting te schrappen (bijvoorbeeld programmacoördinator / meetstation), projecten op hold te zetten of uit te stellen.

3.       Het incidenteel / structureel inzetten van onze bestemmingsreserve Eneco-gelden.

Deze keuzes / scenario’s liggen vandaag niet voor. Wij roepen het college dan ook op om richting de programmabegroting 2021 met door het college gedragen voorstellen te komen waaruit de raad kan kiezen.

 

C.Inzetten reserves

 

C.1 Weerstandsvermogen

 

Ten aanzien van het weerstandsvermogen steunen wij de lijn van het college om niet lager te gaan dan 1,4. We komen van 2,6 (2018) naar 2,0 (2019). Lager dan 1,4 vinden we niet passend bij een solide financieel beleid.

 

C.2 Eneco-gelden

 

Onze voorraadschuur is onlangs eenmalig aangevuld met circa 18 miljoen euro. Dat vraagt wel om een verantwoorde besteding. Wat onze fractie betreft houden we daarin de volgende volgorde voor aan:

1.       Het verlagen van de structurele lasten (scenario Papendrecht onderzoeken);

2.       Gelden inzetten voor structurele dekking als gevolg van wegvallende dividend;

3.       Gelden inzetten voor verbetering van onze schuldenpositie;

4.       Gelden inzetten voor aantrekken van ons weerstandsvermogen;

5.       Gelden inzetten voor incidentele tegenvallers en de gevolgen van de coronacrisis;

6.       Gelden inzetten voor duurzame investering, bijvoorbeeld het verder uitvoeren van LEDverlichting in de openbare ruimte.

 

Bedrijfsvoering

 

De prioriteitendiscussie ligt nog vers in het geheugen. Nogmaals dank voor de inkijk en de eerlijke reflectie. Onze fractie wil vanavond nogmaals de bedrijfsvoering benadrukken. Zorg dat de basis op orde komt. Investeer in voldoende paardenkrachten. Dan maar een stapje terug in ambitie. We vragen het college wel om deze transformatie in bedrijfsvoering te monitoren en ons als raad daarin ook mee te nemen. Wat ons betreft mag dat ook een bijlage zijn aan de perspectiefnota 2022. Graag reflectie van het college op dit punt.

 

Gemeentehuis

 

Voorzitter, de SGP-fractie kijkt er naar uit om na de zomervakantie weer gebruik te kunnen maken van het vernieuwde gemeentehuis. Er is veel werk verzet en het resultaat mag er ook zijn. Complimenten aan het team! En… de nationale driekleur bent u niet vergeten toch?

 

Tot slot

 

Voorzitter, tot slot. Als SGP doen we ons politieke werk vanuit Bijbelse principes en het besef dat God ons leven leidt en Hij over de gehele wereld regeert. Dat geeft als het goed is afhankelijkheid, soms rust en vertrouwen, maar ook een verantwoordelijkheid om het goede te zoeken voor onze naasten. Daarom is bij het maken van alle plannen belangrijk om te realiseren dat we dat doen vanuit het principe ‘Deo Volente’: ‘zo de Heere wil en wij leven’.   

 

Jaco Brand

Fractievoorzitter SGP-Alblasserdam

 

SGP vraagt steun voor MKB

SGP SGP VVD CDA Overijssel 30-06-2020 00:00

 

De SGP Overijssel stelt voor om in de provincie het midden- en kleinbedrijf te steunen middels een subsidieregeling. Ook VVD, CDA, Partij voor de Toekomst en Groep GO hebben hun handtekening onder het voorstel gezet. Doel van de regeling is om getroffen bedrijven sterker uit de crisis te laten komen.

Met de subsidie kan de provincie aan MKB-ondernemers de ruimte te geven om -juist nu- te investeren in medewerkers en de werkorganisatie een upgrade te geven. Jan Jonker: ”Dat heeft twee voordelen: je hebt een sneller herstel van je verdienmogelijkheden als bedrijf, en je kunt de gevolgen van de crisis voor medewerkers beperken.”

De partijen geven de voorkeur aan een laagdrempelige subsidieregeling, zodat die makkelijk opgezet kan worden. Wel geven de Statenleden een voorbeeld waar de regeling op gericht kan worden: sociale innovatie, waardoor vitaliteit, productiviteit en ontplooiing vooropstaan, medewerkersgerichte opleidingen en anders en slimmer (digitaal) werken en leren.

Ook vragen de partijen aandacht voor herstel en/of het creëren van nieuwe vraag naar producten of diensten. Het uiteindelijke doel van de subsidie is het behouden van banen. “Want deze crisis gaat voorbij, en om onze economie te herstellen hebben we alle kennis en talent die we samen bezitten nodig.”

De motie wordt woensdag D.V. 1 juli behandeld in de Statenvergadering.



Asielbijdrage: stoppen met dat dwangsomcircus

SGP SGP VVD CDA Nederland 24-06-2020 00:00

Lees hieronder de bijdrage van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop aan het asieldebat.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de SGP is blij met het voorstel om te stoppen met het uitkeren van dwangsommen aan asielzoekers. De staatssecretaris moest eind vorig jaar aan de Kamer melden dat er problemen waren met de doorlooptijden van asielzaken en dat er miljoenen aan dwangsommen moesten worden uitgekeerd. Toen heeft de SGP samen met CDA en VVD een motie ingediend om te onderzoeken hoe we daar een einde aan konden maken. In maart van dit jaar werd duidelijk dat dit bedrag wekelijks ongeveer met 1 miljoen opliep. Een bizarre situatie. Daar is het geld niet voor bestemd. Meer dan terecht dus dat het kabinet een verstandig besluit nam: stoppen met dat dwangsomcircus.

Voor mijn fractie zijn de argumenten om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom helder. Fluctuaties in de asielstroom geven de werkzaamheden van de IND een bijzonder karakter in vergelijking met andere overheidsdiensten. Bij een uitvoeringsorganisatie die zo afhankelijk is van goed en specifiek opgeleid personeel bij een bepaalde instroom, kan een plotselinge piek in die instroom of een uitzonderlijke samenstelling van de instroom in korte tijd voor forse achterstanden zorgen. Dat kan weer leiden tot talloze dwangsomzaken en onevenredig hoge financiële lasten. Zo'n situatie kan weer leiden tot perverse prikkels. Asieladvocaten adviseerden hun cliënten massaal gebruik te maken van die regeling, zonder dat dit nog behulpzaam was bij het sneller beslissen, waardoor de overheid miljoenen euro's hieraan kwijt was. Dit is de schaduwkant van die dwangsomregeling, zo weten we allemaal als je een beetje contact hebt met het veld.

Een ander risico is dat asielzoekers in andere lidstaten lucht krijgen van de gigantische wachttijden en snel asiel aanvragen in Nederland om van die situatie te profiteren. Ik begrijp uit het verslag van de staatssecretaris dat er geen signalen zijn dat dit nu gebeurd is, maar mijn vraag aan de staatssecretaris is of dit klopt. Kan zij dit bevestigen?

De SGP vindt het niet raar of onrechtstatelijk om asielzaken uit te zonderen van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen. Laten we helder zijn. Wij staan ervoor dat een overheid uiterst betrouwbaar en integer is en zich aan vastgestelde termijnen houdt. Dat is cruciaal voor een goed functionerende rechtsstaat. Als dat niet gebeurt, moet de Tweede Kamer de staatssecretaris dicht op de huid zitten — ik heb even wat gedubd hoe ik het precies ging formuleren — maar in ieder geval moeten we dan de staatssecretaris scherp volgen, want dit hoort gewoon in een rechtstatelijke, goed functionerende samenleving goed plaats te vinden: je aan de termijnen houden. Maar dit maakt het afschaffen van de dwangsomregeling nog geen schending van mensenrechten, zoals wel wordt gesuggereerd. Er is geen enkele andere EU-staat waar een dwangsomregeling voor asielzoekers van kracht is. En er is ook geen enkele Europese of internationale verplichting om dit zo te doen.

Ik wil ook wijzen op de kritiek die al sinds de inwerkingtreding van de Wet dwangsom klinkt. In 2012 stelde nota bene de Nationale ombudsman voor om de Wet dwangsom maar helemaal af te schaffen. Hij vond dat deze wet niet het juiste middel is om overheden sneller te laten reageren. Aanleiding voor de oproep van de Ombudsman was het misbruik dat van de dwangsomregeling werd gemaakt op basis van de Wet openbaarheid van bestuur, het wobben, wat massaal gebeurde en wat een enorme last met zich meebracht voor de gemeenten. De gemeenten konden die enorme stroom WOB-verzoeken niet behappen, moesten miljoenen aan dwangsommen uitkeren en smeekten daarom om de WOB uit te zonderen van de dwangsomregeling, omdat het een verdienmodel was geworden voor sommigen die misbruik maakten van de regeling. Als ik dit punt even mag afronden, voorzitter, ik zie u kijken. Dit gebeurde ook, want minister Plasterk regelde in 2016 dat de dwangsomregeling niet meer geldt voor de WOB. We hebben dus wel vaker een uitzondering gemaakt op de reikwijdte van de Wet dwangsom om een onbedoeld effect van die wet te repareren. Wanneer kunnen we de definitieve wet verwachten? Ik wil daar wel een follow-up op zien.

Ook nu lopen we weer tegen een onbedoeld effect aan en is dus opnieuw reparatie nodig. De dwangsommen hangen als een loden last om de IND heen en de organisatie ligt daardoor qua mensen en geld zowat plat. Dit schaadt de mensen voor wie we écht dit hele asielsysteem ingericht hebben. Het oneigenlijke gebruik, het misbruik dat er gemaakt wordt, veroorzaakt schade aan de positie van de mensen die duidelijk wel recht op asiel blijken te hebben. Want die zijn het slachtoffer van die verlengde termijn.

In de definitieve wet komen alternatieve prikkels om tijdig beslissen te stimuleren, zo wordt gesteld. Concrete vraag: is de staatssecretaris bereid om te kijken hoe andere EU-lidstaten dat doen? Blijkbaar hebben die geen dwangsomregeling nodig om tijdige beslissingen te stimuleren. In de tijdelijke wet ontbreekt het aan de juridische prikkel om tijdig te beslissen. Hoe stimuleert de staatssecretaris de IND om in de tussentijd wel de beslistermijnen te halen voor de nieuwe zaken sinds 1 april? De taskforce is helder en duidelijk. Daar hebben we onlangs nog uitvoerig over doorgesproken. Er zijn maatregelen genomen om achterstanden weg te werken en ik onderstreep nog maar eens, ook ten behoeve van de Handelingen, dat de staatssecretaris ondubbelzinnig heeft gezegd dat per 2021, dus 1 januari 2021, de achterstanden zijn weggewerkt. Dat heb ik inmiddels in mijn agenda gezet, zoals u begrijpt. Hoe stimuleert de staatssecretaris verder dat de beslistermijnen van de nieuwe zaken, sinds 1 april dus, wel gehaald worden?

De volgende vraag betreft het verslag waarin de staatssecretaris aangaf dat zij niet kon vaststellen wat op dit moment de precieze omvang van de uit te betalen dwangsom is en wat er dus met dit wetsvoorstel bespaard gaat worden. Is daar inmiddels wel enige duidelijkheid over? Want ik kan mij voorstellen dat de staatssecretaris hier bovenop zit en van week tot week geïnformeerd wil worden over wat we verdiend hebben.

Rondweg Opheusden

SGP SGP VVD CDA Neder-Betuwe 09-10-2019 00:00

Rondweg Opheusden

Verslag besloten gedeelte raadsvergadering 26 september 2019

Agendapunt 13a Rondweg Opheusden

Onderdeel van het coalitieprogramma van SGP, CDA en VVD is het verrichten van onderzoek naar een alternatieve ontsluitingsstructuur voor de kern Opheusden. Al geruime tijd bestaat de wens voor een (zuidelijke) ontsluitingsweg Agrobusinesscentrum (ABC) Opheusden. Reeds in 2008 is hier onderzoek naar gedaan. Enerzijds moet deze weg het verkeer in het centrum verminderen (en daarmee de leefbaarheid verbeteren) en anderzijds moet de weg zorgen voor een goede bereikbaarheid van het ABC.

De gemeente heeft het bureau Royal HaskoningDHV (RHDHV) gevraagd een studie te verrichten naar de mogelijke varianten. De conclusie van deze studie is dat het tracé “West-Herenland” op verkeerskundig gebied de meeste voordelen geniet. (zie plaatje 1)

 

/r/a9d2e65dd43097bc09a1aebfba9524eb?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2Fplaatje+1%3A+voorgesteld+trac%26%23233%3B+Rondweg+Opheusden&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 plaatje 1: voorgesteld tracé Rondweg Opheusden

Uitleg voorgesteld tracé

Er komt een nieuwe, gelijkvloerse spoorwegovergang. In de studie is nog gekeken naar de mogelijkheid van een spoortunnel. Dit leverde echter hellingspercentages op van 11% en gezien de beperkte ruimte zou dit tot verkeersonveilige situaties leiden. Vanwege deze nadelen en de hoge kosten is besloten om de tunnel onder het spoor niet verder uit te werken en te kiezen voor een gelijkvloerse spoorwegovergang.

De nieuwe rondweg wordt met 50 km/u ( beginnend bij ABC) en een vrijliggend fietspad ontworpen. In deze variant wordt Herenland-West directer verbonden met de rondweg. Daarnaast wordt de spoorwegovergang bij de Smachtkamp opgeheven, waardoor maar één brug over de Linge in de variant zit. De rondweg loopt tot de Markstraat parallel aan het spoor aan de noordzijde. De Markstraat wordt opgewaardeerd met een vrijliggend fietspad. De Parallelweg wordt heringericht als fietsstraat en er komt een knip tussen de Broekdijk en de Markstraat. Tussen de rondweg en de Varakker wordt op de Parallelweg twee richtingen gemotoriseerd verkeer toegestaan. Indien noodzakelijk worden passeerstroken aangebracht. Daarnaast wordt de doorgaande route door Opheusden afgewaardeerd en heringericht als 30 km/u zone. Een meekoppelkans voor deze variant is dat er een directe ontsluiting van West Herenland via de rondweg gefaciliteerd kan worden.

 

/r/bf1f00a2c8f9f9ee455ee13928cffb0d?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2Fplaatje+2%3A+impact+Rondweg+op+verkeersbewegingen&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 plaatje 2: impact Rondweg op verkeersbewegingen

 

Volgens verkeersberekeningen zou de nieuwe rondweg maximaal 6.100 motorvoertuigen per etmaal verwerken. Dit leidt met name tot een ontlasting van de Parallelweg (-2.600), Tielsestraat (-3.000), Rijnbandijk (-2.200) en Smachtkamp (-1.700). Op andere wegen vinden wat kleinere veranderingen plaats.

Vervolg

Uit verdere studie zal moeten blijken welke milieueffecten dit tracé kent en welke optimalisaties mogelijk zijn. Dat gebeurt middels het opstellen van een milieueffectrapport voor het vast te stellen bestemmingsplan (plan-MER). Een Plan-MER moet uitwijzen of het voorkeurstracé ook op milieutechnische aspecten goed scoort. Pas dan kan een definitief voorkeurstracé gekozen worden en de daarbij horende vervolgstappen. Het resultaat van de diverse onderzoeken zal uiteindelijk leiden tot een investeringsvoorstel voor de realisatie van een ontsluitingsweg.

Om de vervolgfase te kunnen starten zijn middelen voor verdere civieltechnische detaillering nodig en wordt er een bestemmingsplan voorbereid. Daarnaast wordt een acquisitieplan uitgewerkt om over de noodzakelijke ondergronden te kunnen beschikken.RHDHV heeft een raming gemaakt van de kosten van de twee meest kansrijke varianten. Dit betreft onder andere de bouwkosten (incl. kunstwerken zoals bijv. een brug), vastgoedkosten, engineering/administratie/toezicht. Vervolgens zijn intern de kosten van grondverwerving verder verfijnd, op basis van lokale kennis en ervaring.

Op basis van deze verdiepingsslag zijn de totale kosten voor de realisatie van een ontsluitingsweg Agrobusiness Centrum geraamd op € 11.000.000 excl. BTW. (De kosten van de ruimtelijke procedure en de regievoering op het totale project zijn hierin niet meegenomen.)

Bespreking in de raad

Dit onderwerp staat geagendeerd onder agendapunt 13a van de agenda van de openbare raadsvergadering van 26 september 2019. De voorzitter acht het nodig de agendapunten 13a en 14 achter gesloten deuren te behandelen. De deuren worden gesloten. Vervolgens beslist de raad unaniem dat er in beslotenheid verder wordt vergaderd over deze agendapunten. De raad is akkoord met de aanwezigheid van de aanwezigen zoals deze bovenaan de besluitenlijst staan genoemd.

Vervolgens behandelt de raad het onderwerp inhoudelijk.

Dhr. Woldberg meldt niet overtuigd te zijn van nut en noodzaak van deze rondweg. Om speculaties te voorkomen kan zijn fractie wel instemmen met de aankoop van gronden. Hij kan zich desgevraagd vinden in de voorstellen die er liggen.

Mevr. Berends stelt dat tijdens de beeldvormende avond van 19 juni jl. door het college was toegezegd dat de raad de gelegenheid krijgt de diverse ontwikkelingen in Opheusden in samenhang te bespreken. Dit is tot dusver niet gebeurd. Nu ligt er een voorbereidingsbesluit voor, terwijl nut en noodzaak niet vanuit een brede blik door de raad zijn afgewogen. Ze stelt voor besluitvorming uit te stellen. Dhr. Van Hattum wijst er op dat er nu een uitgebreide voorstudie is gedaan. In zijn optiek kan de raad nu een voorbereidingsbesluit nemen.

Dhr. Waasdorp wijst er op dat gezien het proces het nu het moment is om de belangrijke stappen die nu worden voorgesteld te zetten. Als er allerlei andere aspecten eerst besproken moeten worden leidt dat tot extra vertraging. Een dergelijke bespreking kan naar zijn mening ook na het nemen van het voorbereidingsbesluit. Dhr. Van Essen sluit zich aan bij dhr. Van Hattum. Hij vindt het wenselijk dat de raad bij vervolgstappen wel spreekt over een brede visie op het gebied. Dhr. Hommersom is het daarmee eens. Mevr. Berends wil zich nu niet vastleggen voor een definitieve scenariokeuze.

Wethouder Van Someren beaamt dat het belangrijk is een lange-termijnvisie voor het gebied te ontwikkelen. Het voorstel dat nu voorligt is een eerste stap en bij volgende stappen wordt de raad adequaat in positie gebracht en wordt ook de participatie van inwoners geborgd. Vooralsnog schat het college in dat het voorgestelde tracé de meest kansrijke optie is, daarbij ook de belangen van derden en de financiële aspecten in ogenschouw nemend. Hij zegt toe de raad volledig mee te nemen in het vervolgproces van de rondweg en daartoe wordt ook een college-informatieavond georganiseerd. Op dit moment kan hij nog niet aangeven wanneer dat is.

Voorts benadrukt wethouder Van Someren dat het college graag de verschillende ontwikkelingen in het gebied integraal wil benaderen en zorgvuldig in afstemming met elkaar en met de Omgevingsvisie wil bezien. Dit alles is te veel om in één college-informatieavond te bespreken.

Mevr. Berends wil spreken over de toekomst van Opheusden en Kesteren in brede zin, voorbereid door het college. Dhr. Waasdorp doet de suggestie dit in een heimiddag voor de raad te doen. Burg. Kottelenberg suggereert daarbij ook de overige infrastructuur te betrekken, bijv. de rondweg Ochten. Wethouder Van Wolfswinkel en wethouder Van Someren beamen dit. Mevr. Berends vraagt wanneer de uitkomsten van de MER bekend zijn. Dhr. Van Someren geeft aan dat dit pas na januari 2020 is. Afgesproken wordt dat wethouder Van Someren en wethouder Van Wolfswinkel i.s.m. raad/griffie de heimiddag zullen organiseren. Voorlopig wordt getracht deze begin 2020 te houden.

De raad stemt unaniem in met het voorstel, met dien verstande dat er geheimhouding wordt opgelegd gelijk voorstel 14.

Agendapunt 14 - Voorbereidingsbesluit tracé rondweg Opheusden

Voor de realisatie van de rondweg Opheusden dient een nieuw bestemmingsplan te worden opgesteld. De raad neemt hiervoor een voorbereidingsbesluit. Daarmee worden tevens ongewenste ontwikkelingen in dit gebied tegengegaan. Dit besluit dient in de Staatscourant gepubliceerd te worden. Na publicatie in de Staatscourant vervalt de geheimhouding en zijn alle stukken openbaar in te zien.

De publicatie op 2 oktober 2019 was als volgt:

/r/326bab94d4c211fa6a89a192010b7df6?url=http%3A%2F%2Fwww.neder-betuwe.sgp.nl%2Factueel%2Frondweg-opheusden%2F11226&id=4fe4af3418a3718653c92e3e8e6965a806b6f951

 

Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe maken bekend dat de gemeenteraad op 26 september 2019 heeft besloten een voorbereidingsbesluit (ex artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening) te nemen voor het tracé van de rondweg Opheusden. De raad verklaart hiermee voor dit gebied een bestemmingsplan te gaan maken en tot die tijd ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Op grond van artikel 3.3 lid 1 onder a Wabo dienen aanvragen om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen of aanlegwerkzaamheden te worden aangehouden. De raad heeft tevens bepaald dat het verboden is het gebruik van gronden en/of bouwwerken te wijzigen.

Dit voorbereidingsbesluit geldt voor de duur van 1 jaar, is op 27 september 2019 in werking getreden en ligt ter inzage:

analoog: tijdens de openingstijden van het gemeentehuis Neder-Betuwe bij de receptie, Burgemeester Lodderstraat 20, 4043 KM Opheusden digitaal: www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.1740.vbOProndweg-bsl1

Tegen dit besluit staat geen bezwaar of beroep open.

Opheusden, 2 oktober 2019

Burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe

 

Bijdrage Dirk van Dijk bij presentatie Coalitieakkoord 2019-2023 "Samen bouwen aan Overijssel”

SGP SGP VVD CDA PvdA Overijssel 20-06-2019 00:00

Op 19 juni 2019 is het Coalitieakkoord 2019-2023 "Samen bouwen aan Overijssel” gepresenteerd. De SGP maakt deel uit van deze coalitie; de heer ir. Gert Harm ten Bolscher is op 19 juni 2019 namens de SGP als gedeputeerde geïnstalleerd.  

Bij de presentatie van het Coalitieakkoord hield fractievoorzitter Dirk van Dijk een betoog, waarvan de tekst hieronder integraal is overgenomen:

 

Meneer de voorzitter, geachte dames en heren,

De SGP heeft zowel in de eerste als in de tweede informatieronde een coalitie van CDA,VVD,CU,PvdA en SGP vanuit meerdere invalshoeken kansrijk genoemd. Wij zijn blij dat het tot onderhandelingen tussen die partijen gekomen is. Wij hebben vooraf gezegd: ’De SGP wil meedoen, graag zelfs, maar dan wel volwaardig, met een eigen gedeputeerde, met een stevige portefeuille. Dat is voluit gehonoreerd. Wij danken dhr. Krol hartelijk voor de deskundige, voortvarende en sympathieke manier, waarop hij de onderhandelingen geleid heeft. Onze coalitiegenoten danken we hartelijk voor de open en constructieve sfeer waarin we de afgelopen tijd bij elkaar geweest zijn.

Het resultaat van die onderhandelingen in de vorm van het coalitieakkoord ‘Samen bouwen aan Overijssel’ is hier vandaag  onderwerp van bespreking. Meneer de voorzitter, Ik noem enkele zaken die door de SGP zowel in de verkiezingstijd als tijdens het informatie- en formatieproces als speerpunten benoemd zijn:

1. Bouwen naar behoefte, voor jong en oud, in de stad en op het platteland

2. Goede bereikbaarheid, ook van het platteland met het OV dmv maatwerk

3. Ruimte voor bedrijvigheid, niet alleen in de steden, maar ook op het platteland in kernen met veel lokaal gewortelde bedrijvigheid.

4. Aandacht voor het MKB en de daarin sterk vertegenwoordigde familiebedrijven

5. Gelet op de personeelstekorten in de bouw, de techniek, de zorg en andere sectoren voortgaande en geintensiveerde samenwerking tussen ondernemers, onderwijs en overheid. Goede voorbeelden provinciebreed uitrollen

6.Energietransitie/verduurzaming is vanuit rentmeesterschap noodzakelijke opgave.  Wel realistisch dwz. haalbaar en betaalbaar. Bij wind en zonne-energie Overijssel niet vol zetten met windmolens en zonneparken. Onder voorwaarden is medewerking mogelijk.

7. Landbouw en Natuur. Gezinsbedrijven van cruciaal belang. Steun bij omschakeling naar kringlooplandbouw en verdere verduurzaming van intensieve landbouw. Agrarische sector maximaal betrekken bij natuurbeheer en daarvoor passend belonen. Samen werkt beter concept continueren.

Waar mogelijk regeldruk verminderen.

8. Culturele sector. Wij bepleitten ruimhartig beleid mbt kleine evenementen die een link hebben met streektaal, streekcultuur etc.

9. Financién: geen verhoging van de lasten van de burgers.

10. Beleid uitvoeren in samenwerking met partijen en samenleving als geheel.

Meneer de voorzitter, al deze punten staan in het akkoord. Wij hebben dan ook, met een knipoog, de suggestie gedaan om het akkoord als titel Bouwen en Bewaren te geven. Begrijpelijk ging het onze medeonderhandelaars  wat te ver om de titel van het SGP verkiezingsprogramma ook als titel voor het coalitieakkoord over te nemen.

Terecht, want ik realiseer me dat ik wel op mag passen dat op mij niet van toepassing is de uitspraak van een Italiaanse politicus/historicus, die ik van de week tegenkwam en als volgt luidt: ‘In een coalitie is het heel natuurlijk dat de staart met de hond probeert te kwispelen. Het komt er alleen op aan of de hond dat toelaat.’

Een mooie uitspraak. Voorzitter laten we onszelf daarom maar niet te groot maken.  Wat ik vooral duidelijk wil maken is, dat de SGP erg content is met dit akkoord. Dat geldt evenzeer onze coalitiepartners, die ook met overtuiging hun handtekening gezet hebben. Wij hebben dan ook unaniem gekozen voor de suggestie om het akkoord ‘Samen bouwen aan Overijssel’ te noemen. Het akkoord nodigt uit aan de slag te gaan en roept iedereen op een steentje bij te dragen en mee te bouwen aan onze mooie provincie Overijssel.

De SGP bouwt en bewaart graag mee. Vanuit onze levensovertuiging doen we dat in de wetenschap dat het een opdracht is om te bouwen en te bewaren, maar ook in het besef dat we daarin afhankelijk zijn. Als God Zijn zegen er niet aan geeft, is al ons bouwen en bewaren, zwoegen en zweten tevergeefs staat in Psalm 127. In het akkoord staan geen expliciete passages die hiernaar verwijzen. Wij weten van elkaar dat over sommige zaken verschillend gedacht wordt. Wij gunnen elkaar hier een zekere vrijheid in.

Voorzitter ik vond in het akkoord toch iets wat ik ter afsluiting nog even wil noemen. Behalve inhoudsvolle teksten bevat het akkoord ook functionele citaten uit brieven gericht aan de informateur. Daarnaast zijn in het akkoord ook mooie foto’s opgenomen. De laatste foto vond ik heel bijzonder. (ik bedoel natuurlijk niet de pasfoto van Gert Harm op de laatste blz.) Ik bedoel de foto op blz. 39 : 8 munten met een hoopje aarde waaruit een plantje groeit. De onderste munt is een 2 euromunt. Ik sluit graag af met het randschrift, ooit vanwege een motie van SGP-kamerlid Bas van der Vlies aangebracht. Onze wens aan het begin van een nieuwe coalitieperiode van vier jaar voor PS, het nieuwe college van GS, de vertrekkende leden van GS, alle ambtelijke medewerkers, ja onze hele provincie staat hier treffend in gegraveerd: God zij met ons! 

SGP tegen gratis gehandicaptenparkeerkaart?

SGP SGP CDA Ermelo 31-12-2018 00:00

In de laatste raadsvergadering van dit jaar dienden CDA, CU en PE een amendement in om – tegen het collegevoorstel in – toch geen leges te heffen voor een gehandicaptenparkeerkaart.

De SGP had een tiental redenen om tegen te zijn. Enkele waren: leges dienen kostendekkend te zijn, dat geldt toch ook voor de begraafplaats?, de kosten van €110,- worden mede veroorzaakt door het vereiste medisch onderzoek. Indien nodig zijn er altijd mogelijkheden om financieel bij te springen via de WMO en niet elke gehandicapte is minder draagkrachtig. Men kan dan ook een auto aanschaffen en onderhouden. Evenwel werd dit amendement aangenomen.

De laatste loodjes van 2018: feiten en emotiesZwembad ’t Willaer: Vóór opknappen van zwembad, maar beter financieel kaderBereikbaarheidsagenda Regio FoodValley: Meer aandacht voor ScherpenzeelInvoering WMO-abonnementstarief: Laat die het echt nodig hebben niet de dupe wordenMotie kinderpardon: Moties en emoties

SGP SGP CDA Scherpenzeel 19-12-2018 00:00

 

Zwembad ’t Willaer, de bereikbaarheid van Scherpenzeel en verordening maatschappelijke ordening  stonden onder andere op de agenda van de raadsvergadering van 13 december 2018. Ook een landelijk thema als het kinderpardon kreeg ruime aandacht.

 

Zwembad ’t Willaer: Vóór opknappen van zwembad, maar beter financieel kader

 

De SGP vindt dat zwembad ’t Willaer een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol in Scherpenzeel en directe omgeving vervult. Er moet een bedrag € 388.180,- beschikbaar worden gesteld voor de renovatie van het zwembad. Een noodzakelijke investering die een integrale aanpak vraagt.

/r/f3a9abf6550808f4e4c77eb89cbd85bf?url=http%3A%2F%2Fwww.scherpenzeel.sgp.nl%2Factueel%2Fde-laatste-loodjes-van-2018-feiten-en-emoties%2F10043&id=c529a98ca9e4606297069b4336f0a1266f341414

SGP’er Gerard van Deelen, naar eigen zeggen een ‘heavy user’ van het zwembad, licht toe: ‘We duiken opnieuw in het zwembad. Het huidige voorstel verdient een integrale aanpak. Die wordt in dit voorstel gemist. Het is nu een natuurlijk moment om de investering te koppelen aan de exploitatie. Vandaar dit amendement. Het doel is: Het zwembad boven water te houden op de langere termijn’. Helaas behaalde dit amendement geen meerderheid in de raad. Het voorstel om het krediet beschikbaar te stellen werd evenwel aangenomen.

Bereikbaarheidsagenda Regio FoodValley: Meer aandacht voor Scherpenzeel

 

Scherpenzeel komt er bekaaid af in de bereikbaarheidsagenda van regio FoodValley. SGP en CDA dienden een amendement in om door middel van een zienswijze aandacht te krijgen voor de bereikbaarheid van Scherpenzeel. In de voorgestelde zienswijze staan twee concrete wensen: opname van N224 als poort bij de grens Woudenberg/Scherpenzeel en een OV-verbinding (buslijn) van Scherpenzeel naar Barneveld op te nemen. Dit amendement werd met ruime meerderheid (10 van 13 stemmen voor) aangenomen. Door voornoemde knelpunten aan te kaarten staat Scherpenzeel weer op goed op de regiokaart.

/r/f3a9abf6550808f4e4c77eb89cbd85bf?url=http%3A%2F%2Fwww.scherpenzeel.sgp.nl%2Factueel%2Fde-laatste-loodjes-van-2018-feiten-en-emoties%2F10043&id=c529a98ca9e4606297069b4336f0a1266f341414

Invoering WMO-abonnementstarief: Laat die het echt nodig hebben niet de dupe worden

 

Per 1 januari 2019 wordt een abonnementstarief ingevoerd voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. SGP’er Maarten Zwankhuizen: ‘Dit wordt ons vanuit Den Haag opgedrongen. Door de invoering van het abonnementstarief wordt het gebruik van WMO-budgetten zeer laagdrempelig, waardoor financiële tekorten kunnen ontstaan. Mensen die echt zorg nodig hebben, moet zorg blijven krijgen!  Die mogen niet de dupe zijn van eventuele financiële tekorten.’  Zwankhuizen riep het college op om het verloop van de zorgaanvragen en het budget nauwkeurig te monitoren. Uiteraard moet de raad hier tijdig van op de hoogte worden gebracht.

 

Motie kinderpardon: Moties en emoties

 

De raadsvergadering eindigde met een levendig debat over het kinderpardon. Het college werd opgeroepen om te pleiten voor een pardon voor in de samenleving gewortelde kinderen. Met name ChristenUnie en ProScherpenzeel waren van de noodzaak en nut van deze motie zeer overtuigd. GBS vond het symboolpolitiek en een landelijke aangelegenheid. Desondanks kwam de GBS zelf met een motie met dezelfde strekking voor het Scherpenzeelse college. De SGP koos voor een bestuurlijke lijn die wij altijd hanteren in dit soort kwesties, Zwankhuizen: “Dit zijn geen moties, maar emoties. Dit is compleet niet de verantwoordelijkheid van de gemeente. En als het hier zou spelen hebben wij voldoende vertrouwen in het college om dit te regelen.” Een schorsing was nodig om de college partijen te verenigen, waarna een samengestelde motie alsnog werd aangenomen.

Stand van zaken

SGP SGP VVD CDA Noord-Beveland 21-07-2018 00:00

De verkiezingen zijn weer al een tijdje achter de rug, er is een nieuw college.

Tijd om terug te kijken en vooruit te kijken.

Altijd weer een spannende periode voor de verkiezingen en daarna de collegevorming. Dat vergt veel energie, maar het geeft ook energie. De voorbereidingen, folderen, verkiezingsdebat, het intensiever contact met de burger, het is toch altijd weer een enerverende tijd.

We zijn voor het eerst sinds het ontstaan van de gemeente Noord-Beveland iets teruggegaan in stemmen maar mochten onze 2 zetels behouden. Reden voor dankbaarheid.

De collegevorming liep anders dan we gewend waren maar wel transparant en constructief. Een behoorlijke politieke verschuiving heeft er plaats gevonden. De coalitie die al jaren uit VVD, CDA en SGP bestond, had geen meerderheid meer omdat de VVD een zetel verloor. Wij bedanken vanaf deze plaats nogmaals onze oud collega Piet de Putter, voor zijn inzet en de samenwerking van de afgelopen periode, maar ook de fractie van de VVD met wie we prima hebben samen gewerkt. Er kwam een eind aan een periode waarin we met die 3 partijen en de fracties heel goed hebben samengewerkt.

Na verschillende rondes bleek er een grote meerderheid voor een coalitie te zijn die bestaat uit: NBB, CDA en SGP. Ook weer niet zo bijzonder omdat de laatste periode er ook in de raad goed werd samen gewerkt met NBB.

We zijn nu een paar maanden op dreef en de verhoudingen binnen college en raad zijn goed te noemen.

Het eerste besluit wat de Raad genomen heeft via een initiatief van de Raad zelf, de openstelling van de winkels op zondag , was en is voor ons nog steeds bedroevend. Zeker, iedereen weet dat we de zondagsrust  geëerbiedigd willen zien en alleen al daarom hartgrondig tegen zijn, maar ook voor de rust in het algemeen en de bijna dwingende concurrentie die dat met zich mee brengt, vinden wij geen meerwaarde hebben.  Bovendien wordt er door die openstelling niet extra geconsumeerd. Eén dag extra om te kopen maar evenveel om te consumeren, dus per saldo geen hogere inkoop. 

Een aantal belangrijke thema’s zijn de afgelopen paar maanden aan de orde geweest en/of reeds uitgevoerd. Er is een begin gemaakt aan de verbetering en verfraaiing van het Banjaardstrand.

Het initiatief voor de school in Kats is aan de orde geweest. Met veel waardering hebben we gezien dat een kleine groep mensen hard heeft gewerkt om dit initiatief van de grond te krijgen.Toch gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat met een nog steeds dalend leerlingaantal op Noord-Beveland  we al moeite genoeg moeten doen om op de bestaande 4 scholen kwalitatief goed onderwijs te geven en dat ook te borgen. Hier moet de focus op liggen wat ons betreft.

We hebben de nieuwe Spar in Colijnsplaat veel succes toegewenst op een prachtige locatie en hebben er alle vertrouwen in dat dit een aanwinst is voor Colijnsplaat. Vol overtuiging kunnen we ook hier wel zeggen dat de gemeente haar steentje hieraan ruimschoots heeft bijgedragen.

En ondanks mocht de nieuwe Aldi in Kamperland geopend worden. Een discounter op ons eiland, goed voor de burger en goed voor onze recreanten. Daarmee is het totale winkelverbeterplan eigenlijk voltooid. Een megaklus maar dankzij de inzet van velen een boost voor de leefbaarheid van ons mooie eiland. Er wordt een totaal aan winkelpakket aangeboden voor elke portemonnee.

Kortom weer een periode waarin hard gewerkt is en best veel bereikt voor onze inwoners.

We gaan bij gezondheid de komende periode met vertrouwen tegemoet.

Er ligt nog genoeg op tafel om aangepakt te worden. Zo zijn we ook intensief bezig met de rondom plannen in met name Kamperland en Colijnsplaat. Veel wordt er geïnvesteerd door de gemeente om onze dorpen een opwaardering te geven die de leefbaarheid ten goede komt.

Want we doen en kunnen het niet alleen. We doen het ook met u en vooral voor u!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.