Nieuws van CDA in Houten over GroenLinks inzichtelijk

7 documenten

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Sociale koers 2020-2023 moet concreter!

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie Houten 13-03-2020 07:12

In de raadsvergadering van 10 maart 2020 was de Sociale Koers 2020-2023 aan de orde. De raad oordeelde dat het gepresenteerde beleid nog te weinig concreet is en verzocht middels een motie om een concreter afwegingskader voor de te maken keuzes, meerjaren-doelstellingen en concrete effect-indicatoren voor de jaarlijkse uitvoeringsplannen. Wethouder Jana Smith zegde na een uitgebreid en soms heftig debat uiteindelijk toe over 2 maanden met een nieuw voorstel van de sociale koers voor de komende jaren te komen. Hieronder volgt de bijdrage van ons CDA- raadslid Willy Boersma: In het Programma Sociale Koers herkennen wij belangrijke thema's. "Iedereen telt mee!" Hoe werkt dat als problemen met bijvoorbeeld gezondheid een belemmering zijn om mee te doen? Citaat uit het programma: "We kijken hierbij liever naar wat iedereen wél kan: positieve gezondheid. Ziek zijn zijn of een beperking hebben betekent niet dat je niet meer meetelt en niet mee kunt doen." Heel waar. Ik moet dan denken aan een voorbeeld van jaren geleden uit mijn werk als fysiotherapeut. Een 90-jarige mevrouw met gevorderde dementie: ze woonde in het verpleeghuis, liep daar glimlachend rond. Verder deed ze niets en zei ze niets. We haalden haar op vaste momenten naar de oefenzaal. Vaste momenten omdat een mevrouw met een lichamelijke beperking, snel somber, zo graag naast haar zat. Daar werd ze blij van, daar trok ze zich aan op. En de mevrouw met dementie voelde zich gewaardeerd. Als CDA vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Op haar of zijn eigen manier. Iedereen is waardevol: ook als je beperkingen hebt, ben je van waarde. Laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal onze beperkingen. En we hebben allemaal onze kwaliteiten. We zien veel goede dingen in het programma. Hulp en ondersteuning wordt gegeven aan wie dat nodig heeft. Deze hulp willen we graag zo dicht bij huis zien als mogelijk is. Langer thuis blijven wonen krijgt duidelijk aandacht. De rol van mantelzorgers en van vrijwilligers heeft een plek. En de samenwerking tussen alle betrokkenen: scholen, sportverenigingen, kerken, de Voedselbank, zorgaanbieders. Te veel om op te noemen gelukkig. De culturele sector mag een grotere rol krijgen. Goed dat Groen Links daar een motie voor indient. Die hebben we mee ondertekend. Het raadsvoorstel heeft veel vragen opgeroepen. Dat bleek wel in de RTG. Wij vinden dat het raadsvoorstel beter moet aansluiten op het Programma. We dienen daarom een amendement in met VVD, PvdA, ChristenUnie en Groen Links. Het amendement bevat een aantal punten. De leidende principes en de doelstellingen worden duidelijk zichtbaar gemaakt in het raadsvoorstel en in het Programma. Het raadsvoorstel wekt de suggestie dat we het alleen over veranderopgaves hebben. Dat doet tekort aan wat is bereikt ten tijde van de transitie en van de transformatie tot dusver. We willen dat behouden, er op voortbouwen en met het Programma Sociale Koers de voorwaarden scheppen om de veranderopgaves realiseren. Het Programma Sociale Koers is breed en op hoofdlijnen, dat past bij een Programma. Lastig is dat het advies van de visitatiecommissie van de VNG niet terug vinden is. De visitatiecommissie vond onze uitgangspunten mooi, maar miste de vertaling naar de praktijk. In het Programma staan nog steeds termen als normaliseren en toegankelijke en sociale openbare ruimte. Hoe gaat dit concreet gemaakt worden? Wethouder, gaan we dit terugzien in de uitvoeringsplannen? Ook het monitoren van de resultaten moest volgens de visitatiecommissie meer aandacht krijgen. In Programma en raadsvoorstel is dat niet concreet terug te vinden. Dit versterkt de behoefte aan contrôle door de raad. We hebben daarom meegetekend met het amendement van de Christenunie. Het is een grote stap van het programma naar de uitvoeringsplannen. Wethouder, samen met stakeholders bespreekt u waar de prioriteiten komen te liggen. Als raad willen wij daar graag meer zicht op krijgen. We vragen u met de raad daarvoor een manier te zoeken. Kunt u dat toezeggen? Leidende principes vormen de kern van de aanpak. Die beginnen bij eigen verantwoordelijkheid en eigen netwerk. Daarvoor is het nodig dat we elkaar kunnen ontmoeten. Het Programma noemt als doel dat er een netwerk van grote en kleine ontmoetingsplekken ontstaat. Ontmoeten is voor ons een belangrijk punt. Want het is goed elkaar te kennen en elkaar weten te vinden. Hulp en ondersteuning kan dan gegeven worden passend bij wat mensen nodig hebben, gericht op hun vraag. Bij de Houtense Werktafel zien we deze manier van werken goed terug: de ménsen kennen en hun vráag kennen. Dan kan passende ondersteuning gegeven worden. We vinden het dan ook vreemd dat voor de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel nog geen geld beschikbaar is. En dat tegelijkertijd aan de raad gevraagd € 100.000 voor 2021 en voor 2022 beschikbaar te stellen voor de uitvoering zonder dat duidelijk is waarvoor. We lezen in het raadsvoorstel dat in het jaarlijkse uitvoeringsplan gespecificeerd zal worden voor welke projecten deze middelen zullen worden ingezet. De afweging en de urgentie is ons niet duidelijk. Wethouder, kunt u ons vertellen waarvoor het gevraagde geld is bedoeld? En hoe de afweging is gemaakt ten aanzien van de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel? Het onder controle krijgen van de kosten binnen het Sociaal Domein is van groot belang. Zonder het bieden van passende hulp voor inwoners die dat nodig hebben, los te laten. Want de hulp en ondersteuning voor de meest kwetsbare mensen vinden wij essentieel. We hebben daarom ook het amendement van de PvdA mee ondertekend. In de regenboogmonitor van het COC krijgt Houten in 2019 opnieuw een "matig" voor LHBTI+ beleid. Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Voorzitter, de wethouder heeft de Raad (via een raadsinformatiebrief) en de LHBTI+ klankbordgroep toegezegd specifiek aandacht aan LHBTI+’ers te gaan besteden in de Sociale Koers. Dat hebben we helaas niet kunnen teruglezen in het Programma Sociale Koers dat nu voorligt. We dienen daarom een motie in die mede is ondertekend door Groen Links, Christenunie, VVD, PvdA en HA! De motie draagt het college op om specifiek aandacht aan de LHBTI+ doelgroep te besteden in een uitvoeringsplan voor ‘inclusie- en diversiteitsbeleid’ en ons dit plan vóór de zomer te doen toekomen. Iedereen telt mee. Juist mensen die kwetsbaar zijn, verdienen onze aandacht. Ons belangrijkste uitgangspunt blijft dat passende hulp aan de meest kwetsbare mensen geboden wordt.

Gemeenteraad ziet belang van Ondernemersfonds

CDA CDA GroenLinks Houten 20-11-2019 14:42

Gemeenteraad ziet belang van Ondernemersfonds! In de raadsvergadering van 19 november 2019 stond het initiatief van het ondernemersplatform Ondernemend Houten op de agenda om een Ondernemersfonds in Houten in te stellen. Dit plan was als een Initiatiefvoorstel ingediend door David Jimmink van Groen Links en Jan de Jong van het CDA. Wat is een Ondernemersfonds en welk voorstel lag er op tafel? Een ondernemersfonds is een fonds beheerd door een apart op te richten stichting met een bestuur en een fondsbeheerder. Het fonds bekostigt projecten vanuit de ondernemers, die soms daarbij samenwerken met de sectoren cultuur, welzijn, sport of de scholen, om voor de economische vitaliteit van Houten te zorgen. De funding voor zo’n fonds komt uit een opslag op de OZB voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen. Voorgesteld was hier in 2020 mee te starten en een geleidelijke opbouw te bewerkstellingen met een beoogd maximum van € 50 per € 100.000 WOZ waarde. In de jaren 2020 en 2021 zou dat een verhoging van de OZB betekenen van 3,5 %, waarna er evaluatie met alle betrokkenen en de gemeente zou plaatsvinden om na een positieve evaluatie te besluiten dit fonds voort te zetten op het beoogde niveau. De ondernemers in een bepaald gebied hebben en houden ‘trekkingsrecht’ op een deel van het fonds, dat door dat gebied is opgebracht. De gemeente is zelf ook eigenaar van vastgoed en maatschappelijke organisaties gebruiken dat. Doordat de gemeente uitgesproken heeft mee te willen doen hebben die organisaties in de cultuur, de sport, welzijn en de scholen ook trekkingsrechten op dat fonds. En juist daardoor ontstaan er ook mooie kansen voor zgn. ‘cross-overs’ tussen deze instellingen, bedrijventerreinen en winkelcentra om samen mooie plannen te maken en uit te voeren. Op die manier is het gemakkelijker om voorzieningen die de ondernemers in een gebied wensen, ook te realiseren. Er hoeft niet iedere keer gelobbyd te worden voor geld en het is ook een eerlijk systeem, want iedereen betaalt er op gelijke wijze aan mee. Als mogelijke voorbeelden van projecten, noemden de indieners van het initiatiefvoorstel, dat er dan bijv. meer local-to-local producten worden aangeboden aan de Houtense consumenten, dat er meer gekocht wordt bij de lokale winkeliers door betere distributie- en afhaalvoorzieningen, dat de ondernemers op de bedrijventerreinen meer bekend zijn in Houten, wat allerlei positieve neveneffecten zou kunnen hebben. En zo is er nog veel meer te bedenken en dat is na het instellen van een ondernemersfonds aan de samenwerking en creativiteit van alle partners. De opzet van een dergelijk fonds, dat al in zo’n 40 andere plaatsen naar tevredenheid functioneert is dat degenen die de extra OZB betalen ook zelf gezamenlijk beslissen waar het geld aan besteed gaat worden. Ze kunnen daartoe plannen bij het fondsbestuur indienen. Zo heeft Utrecht al acht jaar een heel succesvol fonds en daarmee komen er hele mooie voorzieningen tot stand. Advies van het college van B&W Omdat er bij Ondernemend Houten en de gemeente nog allerlei nadere zaken moeten worden geregeld zoals het oprichten van een stichting, een convenant, de aanwijzing van trekkingsgebieden en sectoren en trekkings-gerechtigden per gebied, was het voorstel van het college uit oogpunt van zorgvuldigheid om wél het fonds al per 1.1. 2020 in te voeren en nu nog alleen te besluiten over van de invoering van het eerste jaar 2020 van 3,5% ( voor een winkel gaat om een gemiddelde extra bijdrage van € 40,- per jaar) Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021 in juni 2021 wordt dan het vervolg aan de orde gesteld. ‘Dat voorstel werd door de indieners van het initiatiefvoorstel overgenomen’, aldus David Jimmink in zijn reactie. Debat in de gemeenteraad Breed wordt ook het belang van een ondernemersfonds ingezien door de raad. Er waren ook alom complimenten te horen voor de inzet, die daarvoor is geleverd. In de voor de raadsvergadering gehouden RTG ( ronde-tafel-gesprek) bleek al dat diverse insprekers heel enthousiast over een ondernemersfonds zijn. Diverse partijen bleven echter nog hangen op de snelheid waarmee besloten moest worden, dat het draagvlak nog onduidelijk was, en sommigen waren tegen een verplichte bijdrage in de OZB- voor niet-woningen. De indieners van het initiatief betoogden, dat in het college-voorstel de ruimte zit om daar de komende maanden verder aan te werken en zegden dat ook namens Ondernemend Houten toe. Jan de Jong ( CDA) sprak als zijn overtuiging uit, dat ondernemers best willen betalen, voor iets waar ze verwachten meer voor terug te zien. Daarvoor zijn ze immers ook ondernemer geworden! En dat is ook de uitdaging van een ondernemersfonds: gemakkelijker projecten van de grond krijgen, die in het belang zijn van die ondernemers, omdat ze die zelf hebben voorgedragen. Jan de Jong hield de raad voor: ‘Als u niet kiest voor een verplichte bijdrage, zegt u daarmee dat er geen ondernemersfonds komt’. ‘En het draagvlak zal ontstaan in de praktijk, als op deze wijze gewerkt wordt’. En de uitdaging om dat goed uit te voeren, zou nu best al zijn toe te vertrouwen aan de initiatiefnemers van Ondernemend Houten. Omdat in het verloop van het debat bleek, dat het voorstel net (nog) niet kon steunen op een meerderheid in raad, trokken de indieners het initiatiefvoorstel terug en zegden toe, op een later moment daarmee terug te zullen komen. Dan kan ondertussen ook op een goede manier aandacht besteed worden aan de kanttekeningen en de diverse reacties van de raadsfracties in het debat. Invoering Daarmee kan het niet meer per 1.1. 2020 worden ingevoerd. Het zal dus noodzakelijk langer moeten duren, voordat de mooie ambities van dit ondernemersfonds zichtbaar zullen worden, maar langs de lijn van een maatschappelijk initiatief als onderdeel van de samenlevingsagenda wordt er verdere uitwerking aan gegeven, waardoor de bezwaren, die er nu nog zijn, hopelijk worden weggenomen. En gelukkig denken we, dat er over enige tijd weer een nieuwe kans komt!

Windpark Goyerbrug

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Houten 02-10-2019 20:06

Dinsdagavond hebben we een moeilijk besluit moeten nemen als fractie over het windmolenpark bij de Goyerbrug. Lees hieronder de bijdrage die Robert Pelleboer tijdens de raadsvergadering uitgesproken heeft. Inbreng Geachte voorzitter, collega’s van de Raad, omwonenden en betrokkenen op de tribune, Als CDA- fractie moeten wij er vanavond voor uitkomen dat we door een diepgaand en heftig afwegingsproces zijn gegaan over de vraag of we deze 4 windmolens bij de Goyerbrug willen. Vanavond zal ik dan ook geen makkelijk verhaal houden. We balanceren tussen de verantwoordelijkheid die we hebben voor een duurzame toekomst én de impact die dit heeft op het landschap en de omwonenden van de Goyerbrug. Voorzitter, tijdens het vorige raadsdebat heb ik aandacht gevraagd voor zes punten: · Duiding over de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; · Uitbreiding van de compensatiemaatregelen; · De financiële en operationele risico’s; · Een bijdragen van de ondernemer aan het windfonds; · Een excursie voor omwonenden; · De omwonenden app om het draaien van de molen te beïnvloeden. Over de ruimtelijke aspecten in relatie tot het landschap en de garanties voor de compensatiemaatregelen wil ik het volgende zeggen: Punt 1: Ruimtelijke aspecten Voorzitter, we gaan hele hoge windmolens tot mogelijk 241 meter neerzetten in een uniek landschap. We horen en voelen de zorgen in het gebied. De zorg van omwonenden is ook onze zorg. De notitie over de landschappelijke inpassing, waar we om gevraagd hebben, concludeert dat het landschap windmolens van deze hoogte kan dragen. Tegelijkertijd ontstaan er ook veel vragen. De verkleining/verdwerging van het landschap klinkt zorgelijk en vraagt om oplossingen en interventies om dat te verzachten. Wij vragen de wethouder om hierover een toezegging te doen. Er worden overal in Nederland steeds grotere windmolens gebouwd, waarmee een steeds hoger rendement te behalen valt. Afgelopen zaterdag hebben we de impact van hoge windmolens kunnen bekijken met omwonenden. Collega’s van PvdA, D66 en GroenLinks waren ook aanwezig. Het was goed om ook zelf te ervaren en te zien waar we het over hebben. Had het veel verschil gemaakt als molens lager waren geweest? Een voorzichtige conclusie van zaterdag is dat impact vooral bepaald wordt door hoeveel windmolens in een landschap geplaatst worden, de verhouding hoogte/rotordiameter en de manier waarop ze in het landschap geplaatst worden en niet door de hoogte in absolute zin. Voor ons was dat in zekere mate geruststellend! Nu de compensatie en de zekerheid daartoe Het is positief, dat de initiatiefnemer met vrijwel alle bewoners tot 500 meter afspraken heeft gemaakt over compensatie en dat de participatie met korting voor bewoners buiten de 500 meter is uitgebreid. Maar, zijn we er zeker van dat deze ambitieuze compensatieplannen ook uitgevoerd gaan worden? Dat is ook de vraag die omwonenden hebben. Om die vraag te beantwoorden hebben we een summiere notitie van de wethouder ontvangen over de financiële positie van de initiatiefnemer. Deze notitie gaf ons onvoldoende antwoord op de zorgen die wij hadden. We hebben als CDA onze verantwoordelijkheid genomen en de initiatiefnemer afgelopen vrijdag uitgenodigd om óns uit te leggen hoe het zit. Eigenlijk lag daar natuurlijk een taak voor de wethouder om dit voor de gehele Raad te organiseren. Er is uitvoerig gesproken over hoe de gemaakte toezeggingen en afspraken onderdeel uitmaken van de business case en financiering en hoe dat proces in elkaar zit. De brief die we gisteren nog van de initiatiefnemer kregen met de afspraken en garanties op een rij hebben óns het vertrouwen gegeven dat deze afspraken wel degelijk een essentieel onderdeel uitmaken van het plan. Nu nog enkele laatste inhoudelijke punten Voorzitter, kort zou ik nog iets over de app willen zeggen. Onder omwonenden wordt verschillend gedacht over het gebruik van een app waarmee de windmolens stilgezet kunnen worden bij overlast. Wij zien daar nog steeds een win-win situatie, waarbij omwonenden grip krijgen op de overlast, maar de molens meer kunnen draaien als er niemand last van heeft. We blijven de wethouder dan ook vragen om zich er hard voor te maken dat deze app er daadwerkelijk gaat komen. Van de initiatiefnemer hebben we deze toezegging al ontvangen. Afsluiting Voorzitter, zoals gezegd is dit voor ons echt een besluit, waar we niet lichtvaardig over oordelen, waar we diepgaand over gesproken hebben met elkaar en met belanghebbenden, zowel voorstanders als tegenstanders. Wij zijn gekozen volksvertegenwoordigers, die in de positie zijn geplaatst, om na al dat wikken en wegen, over alle relevante aspecten een besluit te nemen. Een besluit waarbij we als CDA zo goed mogelijk alle belangen met elkaar af hebben te wegen. We constateren, dat dit plan een lange voorgeschiedenis heeft, die we niet kunnen veranderen En als we er nu aan zouden beginnen, dan zouden we de participatie vanaf het begin anders hebben ingevuld. Tegelijkertijd voelen we vandaag als CDA’ers ook onze grondbeginselen meespelen, waarbij we een diepe verantwoordelijkheid voor onze schepping voelen en willen nemen. En over die schepping horen we iedere dag in een steeds sneller tempo dreigende berichten in de media: over CO2, stikstof, stijging van de zeespiegel, klimaatverandering en vervuiling. Vanavond ligt er een plan voor waar veel aan gewerkt is en veel over gesproken en gediscussieerd is. Een plan waarmee we belangrijke stappen zetten op de weg naar het realiseren van onze doelstellingen voor duurzame energie. Als we nu ‘nee’ zeggen, plaatsen we onszelf weer heel ver terug op die weg. In het licht van alles wat nog op ons afkomt misschien zelfs onverantwoord ver terug. Laat iedereen die vanavond tegenstemt zich dát goed realiseren! Alles afwegend stemmen wij vanavond daarom: ‘voor’.

Coalitie-akkoord 2018- 2022 past op CDA- uitgangspunten!

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 15-06-2018 08:37

Het coalitieakkoord 2018-2022 bezien vanuit de beginselen van het CDA Het CDA kent een aantal kernbegrippen, of beginselen, die als uitgangspunt dienen voor het politiek handelen van het CDA en voor alle CDA-politici in Europa, ons land, de provincie en de gemeente én voor de inrichting van de samenleving. Het is goed om die regelmatig als leidraad te gebruiken bij het politiek optreden van iedere dag. Daarom ligt het vanuit onze optiek voor de hand om nu ook het coalitieakkoord van CDA, Groen Links, VVD en ChristenUnie voor de nieuwe bestuursperiode 2018- 2022 van Houten te toetsen aan die beginselen. Wij hebben bij ieder van onze vier uitgangspunten tien passages uit het coalitieakkoord 2028- 2022 Duurzaam, ondernemend en dichtbij’ gezocht en gevonden, die passen bij dát uitgangspunt. (N.B.Het paginanummer verwijst naar waar die passage is te vinden in het coalitieakkoord 2018- 2022- te raadplegen op www.houten.nl) In ons CDA- verkiezingsprogramma 2018-2022 staat: “Het CDA is bij uitstek een lokale partij, geworteld in alle lagen van onze Houtense samenleving. De kandidaten op onze lijst zijn ook actief in het verenigingsleven. Zij staan midden in die samenleving. Het zijn allemaal mensen, die vanuit hun eigen geloofs- en levensovertuiging aan politiek doen”. En daarbij gelden de vier CDA-uitgangspunten: Wij zetten in op solidariteit, dat burgers op elkaar betrokken zijn en naar elkaar omzien. Dat gaat niet alleen over geld. Wie geraakt is door het lot van de ander, kan niet anders dan in beweging komen. We hebben specifiek oog voor het verenigingsleven, waar die solidariteit vaak handen en voeten krijgt. In het coalitieakkoord: 1. Uit Toekomstvisie Houten 2025, die mede ten grondslag ligt aan het Collegeprogramma: Wij stellen de mens centraal! (pag. 2) 2. Belangrijkste aandachtspunten: Hoe zorgen we ervoor, op een persoonsgerichte manier, dat iedereen naar vermogen kan meedoen in onze samenleving? Ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten, inkomen en gezondheid? (pag.2) 3. Onder ‘onze sociale omgeving’: We streven naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen naar vermogen kan meedoen en een waardevolle bijdrage kan leveren. Het gaat daarbij niet om eenrichtingsverkeer, maar om wederkerigheid. Iedereen voelt zich thuis in Houten en draagt een steentje bij. (pag. 15) 4. Onder onze sociale omgeving: We hebben een aantal minimaregelingen. Die zijn bedoeld om mensen met de laagste inkomens te ondersteunen en een armoedeval te voorkomen. Als criterium voor ondersteuning geldt een percentage van het sociale minimum. Samen met betrokken instellingen evalueren we de effectiviteit van de verschillende minimaregelingen. (pag. 18) 5. De bibliotheek vormt als onderdeel van het Huis van Houten een ontmoetingsplek voor inwoners. De bibliotheek moet laagdrempelig zijn. Het terugdringen van laaggeletterdheid is een belangrijk doel. Ter vergroting van de maatschappelijke waarde wordt er dit jaar een nieuwe opdracht aan de bibliotheek geformuleerd met bijbehorende (financiële) middelen. (pag. 21) 6. Onder ‘persoonlijke en digitale dienstverlening’: Persoonlijk contact staat hoog in het vaandel. Vragen en initiatieven van de samenleving staan centraal en we ondersteunen en handelen naar wat mensen nodig hebben. (pag. 23) 7. Ook onder ‘zorgdoelgroepen’ en mensen met een beperking is een woningbehoefte, waarin we willen voorzien. We zijn groot voorstander van nieuwe woonvormen als alternatief voor intramurale zorg, ook voor jeugdigen. (pag. 7) 8. We willen dat statushouders volwaardig deel uitmaken van de Houtense samenleving. We zoeken naar opties om hen hiervoor al in een eerder stadium naar werk te begeleiden, zodat ook de inburgering en het leren van de taal sneller kunnen gaan. (pag. 17) 9. Bij dit alles hebben we speciale aandacht voor aangepast, begeleid en beschut werk voor mensen met een beperking. De gemeente neemt hier haar verantwoordelijkheid in en gaat hier voortvarend mee aan de slag. Om te ontdekken wat hierbij de beste werkwijze is, zetten we experimenten op, zoals de basisbaan (pag. 17) 10. We zorgen ervoor dat kwetsbare groepen (zoals statushouder, LHBTI’ers en mensen met een beperking hun aanspreekpunt bij de gemeente kennen (pag.16) Ons uitgangspunt van gerechtigheid staat voor eerlijkheid en rechtvaardigheid. Wij willen een eerlijke samenleving, waar onrecht wordt aangepakt. Er zou in oneerlijke situaties meer maatwerk mogelijk moeten zijn. Minder regels, meer verantwoordelijkheid. Een betrouwbare overheid stelt duidelijke grenzen en geeft mensen zekerheid. In het coalitieakkoord: 1. Wij hebben de ambitie om een fors aantal sociale woningen te bouwen (pag. 6) 2. De komende jaren willen we een forse inspanning leveren zodat onze inwoners een geschikt huis kunnen vinden. Te veel inwoners staan te lang op de wachtlijst voor een geschikte woning. Het gat tussen het beschikbare aantal woningen en de woningbehoefte willen we zo veel mogelijk dichten. (pag. 6) 3. We vinden het belangrijk dat ouderen en mensen met een beperking mobiel blijven. We faciliteren hiervoor duurzame oplossingen op maat en zorgen zo voor een passend alternatief voor openbaar vervoer binnen de Rondweg en naar de kleine kernen. (pag. 11) 4. We willen opnieuw naar het hele sociale domein in onderlinge samenhang kijken en daar ook onderwijs en arbeidsparticipatie bij betrekken. Door flexibeler te werken, beleidsterreinen beter op elkaar af te stemmen en de zorgcoördinatie te verbeteren, kunnen we aansluiten bij de leefwereld van de inwoner. We kunnen maatwerk leveren en het beschikbare geld effectiever inzetten. (pag. 16) 5. We onderzoeken hoe we mantelzorgers kunnen ontlasten, bijvoorbeeld door respijtzorg. En we bedenken of en hoe we flexibeler kunnen omgaan met regels voor mantelzorgwoningen. (pag. 16) 6. Werken is één van de manieren om mee te kunnen doen in de samenleving. Werk biedt mensen die in armoede leven de kans om daaruit te komen. Door werk, betaald of onbetaald, krijgen mensen ook structuur en waardering. Arbeidsparticipatie regelen we zoveel mogelijk lokaal, met inzet van de Houtense Werktafel. Deze willen we dan ook in stand houden. (pag. 17) 7. Aanpak van armoede heeft de absolute aandacht. Het is onacceptabel dat zo’n 1.500 gezinnen in Houten leven rond het bijstandsniveau. Werk is daarbij een belangrijke factor, maar ook de terugdringing van laaggeletterdheid. (pag. 18) 8. Samen met jongeren en gezinnen die er op eigen kracht of met hun sociale netwerk niet uitkomen, wordt gezocht naar passende hulp. Preventie en op tijd de juiste hulp krijgen, dichtbij huis of school, zijn belangrijke uitgangspunten. We stimuleren dat lokale instanties en professionals nog beter samenwerken. Zo kunnen we beter maatwerk leveren. (pag. 18) 9. We willen de komende jaren stappen zetten om flexibeler met budgetten om te gaan. We kunnen deze dan makkelijker preventief en lokaal inzetten. (pag. 18) 10. Goede ondersteuning begint bij ‘vinden en gevonden worden’. We leveren zoveel mogelijk maatwerk en handelen vanuit de bedoeling van de regels. (pag. 15) Vanuit het besef van verbondenheid tussen de generaties weet het CDA zich geroepen tot zorg voor natuur en cultuur. Het rentmeesterschap vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd. We beschermen wat van waarde is. Om een betere samenleving achter te laten zijn ook innovatie en ondernemerschap nodig. Dat moedigen we aan en de resultaten geven wij die waardering, die dat nodig heeft. In het coalitieakkoord: 1. Bij duurzaamheid gaat het om een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen: we kijken naar de huidige behoeften die mensen hebben en hoe die in de toekomst ontwikkeld kunnen worden zonder dat de mensen, het milieu of de economie in gevaar komen. Het is dus een zeer breed begrip. Het raakt in veel opzichten ons leven en onze omgeving. Het komt daarom ook overal in dit coalitieakkoord terug. (pag. 4) 2. In 2019 komt er een klimaatplan met nieuw beleid op het gebied van duurzaamheid. In dat plan staan thema’s als de energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie centraal. pag.4) 3. De raad heeft eerder de ambitie uitgesproken om in 2040 energieneutraal te zijn. Deze ambitie blijft overeind. Dat betekent dat we niet kunnen volstaan met het tempo waarin de energietransitie tot nu toe is gerealiseerd. Houten neemt haar verantwoordelijkheid in energieopwekking, energiebesparing en voor een circulaire economie. Dit doen we ook in U10-verbandii door gezamenlijk tot een regionale energiestrategie te komen. (pag. 4) 4. We willen het rentmeesterschap van de aarde vormgeven: we zorgen samen voor de wereld waarin we leven. We willen dat er meer ruimte komt voor flora en fauna in onze gemeente, waarmee we recht doen aan de Toekomstvisie Houten 2025. We maken een totaalvisie op flora en fauna. (pag.7) 5. We houden ons buitengebied bewoonbaar, bereikbaar en duurzaam groen. Bij projecten en gebiedsontwikkeling in het buitengebied is het uitgangspunt dat we bij elke activiteit kijken naar de mogelijkheid voor versterking van natuurwaarden. We houden daarbij rekening met de positie van de agrarische ondernemers en de inwoners en wegen de verschillende belangen altijd in samenspraak af. (pag.7) 6. Door klimaatverandering krijgen we te maken met hogere temperaturen, nattere winters, heftigere buien en drogere zomers. We willen onze omgeving klimaatbestendig inrichten zodat dat we de gevolgen van klimaatverandering op kunnen vangen. We werken daarbij samen met gemeenten, provincie, het hoogheemraadschap en de veiligheidsregio. Deze partijen hebben afgesproken aan de slag te gaan met vier klimaatthema’s: veiligheid, hitte, droogte en wateroverlast. (pag. 12) 7. We willen in Houten meer ruimte voor ontplooiing op kunst-, cultuur- en sportgebied. De gemeente draagt eraan bij dat kunst, cultuur en sport laagdrempelig en breed toegankelijk zijn. (pag. 20) 8. We hechten groot belang aan cultureel erfgoed: het zorgt voor historisch besef en maakt dat je trots op Houten bent. We vernieuwen het bestaande beleid. (pag. 21) 9. Onze missie is daarbij: een duurzaam en groen Houten, met ruimte voor experimenten en eigen initiatieven, waar we omzien naar elkaar. Kortom: een Houten waar het goed toeven is en blijft voor onszelf, voor nieuwe inwoners en voor toekomstige generaties. (pag. 2) 10. We zorgen voor een gunstig vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers in Houten. We willen sneller meer duurzame en sociale ondernemers. We verleiden hen en helpen hen actief om zich hier te vestigen en stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. (pag. 12) En tenslotte leggen we niet alle problematiek neer bij de overheid, maar zijn wij als de burgers ook zélf verantwoordelijk voor een goed functionerende samenleving. Vanuit onze optiek van gespreide verantwoordelijkheid erkennen wij het maatschappelijk initiatief. Mensen, buurten, sportclubs, scholen, kerken, zorginstellingen, bedrijven: zij leveren allemaal een unieke bijdrage aan de samenleving en weten vaak zelf heel goed hoe dingen geregeld moeten worden. In het coalitieakkoord: 1. Dit coalitieakkoord beschrijft hoe de coalitiepartijen met deze vraagstukken aan de slag willen gaan. Maar dat willen en kunnen we niet alleen. Daarom vragen we de raad en vertegenwoordigers uit de Houtense samenleving om met ons mee te denken. ….. Een agenda waarin we vastleggen hoe we mét de samenleving gemeentelijk beleid ontwikkelen en uitvoeren. Waarin we afspreken wie wat doet. (pag. 3) 2. Over grote maatschappelijke opgaven, bij de totstandkoming van beleid en bij de uitvoering van beleid, gaan we in gesprek met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. In samenwerking met hen komen we tot concrete en breed gedragen oplossingen voor vraagstukken. Dat leidt tot betere besluiten en effectief bestuur. (pag. 22) 3. Maar we willen meer. Samen met Houtenaren stellen we een zogenaamde samenlevingsagenda op. Hierin leggen we vast hoe we samen vraagstukken oplossen. Daarin spreken we ook af wie wat doet. Jaarlijks bekijken we samen waar we staan, welke nieuwe ontwikkelingen er zijn en wat dit betekent voor het komende jaar. (pag. 22) 4. Initiatievenbudget: Het college krijgt de beschikking over een budget waarmee het snel financieel kan handelen. We kunnen daarmee goede initiatieven uit de samenleving, waarvoor een kleine bijdrage van de gemeente wordt gevraagd, financieren. Het college kan het geld ook inzetten om een proef te starten of een second opinion uit te voeren. (pag. 23) 5. Houten heeft een rijk vrijwilligersleven in de cultuur-, welzijns- en sportsector en bij kerken. Vrijwilligers vormen de ruggengraat van de Houtense samenleving. (pag. 20) 6. We betrekken de Houtense ondernemers nog meer bij de arbeidsparticipatie. Daarbij ontzorgen en ondersteunen we hen zoveel mogelijk. We hebben zo min mogelijk beperkende regelgeving en gaan vanuit de bedoeling met regels om. Zo vergemakkelijken we het ondernemers om mensen in dienst te nemen. (pag. 17) 7. We hebben een digitaal gemeentelijk loket voor bestaande en nieuwe ondernemers, met daaraan gekoppeld één aanspreekpunt. Dit aanspreekpunt willen we ontwikkelen tot een initiatievenmakelaar. Deze makelaar haalt initiatieven op bij ondernemers, begrijpt hen, denkt mee en wijst hen de weg. (pag. 13) 8. De gemeente werkt samen met onderwijs, zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, kerken en ondernemers. (pag. 15) 9. We pakken de uitvoering van het burgerinitiatief over cultuureducatie verder op en reserveren daar geld voor. We stellen samen met de scholen een programma op voor cultuureducatie op scholen. Het uitgangspunt daarbij is een flexibel aanbod dat aansluit bij de behoefte van de scholen en de versterking van de deskundigheid op de school. Bij de verdere uitwerking hiervan betrekken we actief de scholen. (pag. 21) 10. We willen op weg naar een nieuw evenwicht tussen expertise uit het gemeentehuis en uit de samenleving…… Zo geven wij samen verder vorm aan ons mooie Houten! Wij hopen dat u deze match van CDA-uitgangspunten en het coalitieakkoord ook herkent. Wij zijn daar heel tevreden over! Om al die idealen te verwezenlijken, is er veel werk te doen in de komende gemeenteraadsperiode 2018-2022. En dat gaan we doen! En dat doen wíj met de intentie, die de leus van ons verkiezingsprogramma was: ‘Groei naar nóg beter’ Daarom is het goed dat u op 21 maart 2018 op het CDA hebt gestemd!

Update coalitievorming: CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 25-04-2018 17:17

Op 21 maart heeft CDA Houten, ’t Goy, Schalkwijk, Tull en ‘t Waal een schitterende verkiezingsuitslag geboekt: we zijn veruit de grootste partij in Houten! Samen met de grote vreugde geven we de afgelopen periode intensief invulling aan de grote verantwoordelijkheid tot het vormen van een stabiel bestuur voor Houten. Formatieproces Het CDA heeft de leiding in het formatieproces. We worden daarvoor bijgestaan door formateur Hans-Martijn Ostendorp. De heer Ostendorp is voormalig burgemeester van Bunnik en huidig voorzitter van betaald-voetbalclub De Graafschap. Uitgangspunt: een transparant en zorgvuldig proces om tot een stabiel college te komen waarmee we Houten de komende 4 jaar vooruit brengen. Verkenning met ITH Na een vliegende start met een “openbare bijeenkomst” in De Roskam, was al snel duidelijk dat wij als grootste partij, samen met met Groen Links (de grote winnaar met vijf zetels) samen zouden optrekken in dit proces. We hebben samen met GroenLinks drie intensieve gesprekken gevoerd met ITH, de partij die met 5 zetels opnieuw een flink deel van Houten representeert. Doel: verkennen of we samen het stabiele motorblok konden vormen van het nieuwe Houtense college. Hoewel de gesprekken goed en vruchtbaar waren, bleven er helaas vooralsnog te grote verschillen op bestuursstijl en inhoud, waaronder op duurzaamheid. Daarop hebben we met GroenLinks besloten eerst een bredere verkenning uit te voeren in gesprekken met andere partijen. We ontkrachten het beeld dat ITH hiermee “buitenspel gezet is”. Verwijten doen geen recht aan de eerlijke gesprekken en gang van zaken. Ondanks dat het niet uitgesloten is dat we in een latere fase opnieuw met ITH rond de tafel gaan, begrijpen we ook dat onze vervolgstap naar formatie-onderhandelingen de kans aanzienlijk verkleint dat ITH komende periode in het college komt. We vinden dit jammer, gezien hun stabiele aantal zetels in de Houtense gemeenteraad. We hadden hen graag in de dialoog over de bredere verkenning aanwezig gezien en ons appėl op inwonersparticipatie met hen willen delen. Maar we zijn ook zeker van onze zorgvuldige overwegingen om tot een ambitieus en betrouwbaar bestuur te komen dat voor alle inwoners van Houten klaarstaat om “groei naar nóg beter” te realiseren, waarmee we de afgelopen periode campagne hebben gevoerd. Formatie met VVD en ChristenUnie Het CDA en GroenLinks hebben besloten, op advies van de formateur, de formatiegesprekken verder in te gaan met VVD en ChristenUnie. Met de ChristenUnie is veel inhoudelijk raakvlak. En ondanks de inhoudelijke verschillen met de VVD, zoals in windenergie en Fort Honswijk, is er de afgelopen 8 jaar constructief samengewerkt, wat vertrouwen geeft om ook de vernieuwende beweging die het CDA met GroenLinks heeft ingestoken verder vorm te geven. De combinatie CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie doet bovendien recht aan de verkiezingsuitslag, gezien de balans tussen vernieuwing en continuïteit enerzijds, en ruim voldoende draagvlak (16 van de 29 zetels) anderzijds. Twee belangrijke voorwaarden voor een stabiele en ambitieuze coalitie de komende 4 jaar. Vervolg We hebben begrip voor de teleurstelling die dit heeft opgeleverd voor partijen die ook graag in de nieuwe coalitie wilden deelnemen, maar dit doet niets af aan het zuivere proces dat doorlopen is met alle partijen onder leiding van de informateur. Nu dit een kansrijke coalitie op inhoud, vorm en stijl lijkt op te leveren, zijn we het aan Houten verplicht om door te pakken en de onderhandelingen aan te gaan met GroenLinks, VVD en ChristenUnie. Coalitieakkoord op hoofdlijnen De komende tijd trekt het CDA samen met de 3 andere partijen op om een ‘coalitieakkoord op hoofdlijnen’ te schrijven. De basis hiervan ligt in de verschillende verkiezingsprogramma’s. In deze fase van de formatie zullen we, onder leiding van de formateur, raad en inwoners hierbij actief betrekken. Over de wijze waarop worden de komende dagen besluiten genomen door de vier partijen. Meer informatie hierover volgt snel. Het plan is dat er eind mei, begin juni, een coalitieakkoord op hoofdlijnen ligt, waarna ook de wethouders van de vier partijen geïnstalleerd kunnen worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.