Nieuws van D66 in IJsselstein over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Algemene beschouwingen: waar gaan we heen met IJsselstein?

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 11-07-2019 07:07

Op 4 juli vonden in de gemeenteraad de algemene beschouwingen plaats. Op basis van de bijdrage van fractievoorzitter Jos Pel zet D66 haar standpunten in dit artikel op een rij.

De algemene beschouwingen zijn een middel om terug te blikken op het afgelopen jaar. Om te kijken wat we gedaan hebben en wat onze visie daarop is. De algemene beschouwingen zijn bij uitstek ook een middel om vooruit te kijken. Met de kadernota geven we daar ook accenten bij aan met als doel om IJsselstein beter te maken. En dan refereren we graag aan ons motto: Iedereen doet mee. Terug kijken is mooi, maar we kijken bij D66 graag vooruit.

Ter besluitvorming lag 4 juli de Kadernota 2020 en de bijbehorende financieel perspectiefnota voor. Hiermee kijken we als Raad vooruit naar volgend jaar en geven we aan het college de kaders mee voor de begroting van 2020.

Voordat we vooruit kijken, willen we twee punten benoemen.

Ten eerste wil de fractie zijn waardering uitspreken voor het vele werk dat onze ambtenaren hebben verzet. De voorliggende kadernota is beknopt en overzichtelijk. Een puik stukje werk! Het tweede punt betreft het proces hoe we tot deze kadernota zijn gekomen. Even achterom kijken dus. We bedanken de Planning en Controle commissie die hier de regie over heeft gevoerd. Aan het proces heeft het niet gelegen dat de uitkomst zo belabberd is. Ja, dat is het; belabberd, beroerd, miserabel, slecht. De fracties hebben veel tijd en energie gestoken in het formuleren en onderbouwen van voorstellen en het college heeft haar punten uit het collegeakkoord naar voren gebracht. Het resultaat is bedroevend; vrijwel alle voorstellen van de Raad worden terzijde geschoven, en het college neemt de ruimte om te doen. Inderdaad doen; niets samen doen.

D66 constateert dat het eigenlijk geen zin heeft om mee proberen te denken en besturen. Overigens lijkt het erop dat het college ook niet meer een visie op IJsselstein hoeft te ontwikkelen, maar een urgentie agenda tot haar beschikking heeft, waarmee het allemaal wel goed komt.

Dat ziet D66 toch anders. Als we de financieel perspectiefnota er bij pakken, zijn we verbijsterd en maken we ons grote zorgen. De ruime overschrijding in de jeugdzorg, een onzekere taakstelling in de huurbaten en de verwachting dat er vanuit het rijk minder middelen beschikbaar komen, weerhoudt dit college er niet van om structureel 300.000 euro in de begroting op te nemen om parkeerplaatsen te subsidiëren. Niets de gebruiker betaalt; nee, de inwoner van IJsselstein betaalt!

Overigens hebben we nu niet de mogelijkheid om formeel iets van die 3 ton te vinden. Dit is geen voorstel, maar zien we in het najaar wel in de begroting terug. We hebben hier een amendement over ingediend, want D66 kan met een dergelijke begroting niet instemmen. Maar goed, dat is ook niet nodig. Dit college doet gewoon. D66 hecht er daarom aan dat ook de Raad zich over dit punt expliciet uitspreekt.

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/11/algemene-beschouwingen-waar-gaan-we-heen-met-ijsselstein/

Dan over de inhoud van de voorstellen. We hebben niet de illusie dat er iets zal veranderen, maar we willen wel voor onze inwoners onze verbijstering onderstrepen.

Het college heeft in de Urgentie-agenda aangegeven het belangrijk te vinden dat inwoners betrokken worden bij het bestuur van de stad en heeft ook in de toelichting bij voorstel 1 van de kadernota aangegeven inwonersparticipatie hoog in het vaandel te hebben staan. Uit die opstelling van het college verbaast het ons dat het voorstel om inwoners een directe mogelijkheid te bieden hun invloed op deze kadernota uit te oefenen op rood staat. Wij hebben dan ook het volgende amendement ingediend om inwoners te laten participeren in de totstandkoming van de kadernota.

D66 is tegen het voorstel om de kaders van het parkeerbeleid op de voorgestelde manier aan te passen. De risico’s en uitwerking zijn onvoldoende in beeld gebracht en zoals het College ook zelf al aangeeft zijn de exacte kosten niet op voorhand aan te geven. Ook is volgens het College onbekend hoe het beleid in de praktijk zal uitwerken. Het College heeft aangegeven dat er geen geld beschikbaar is voor nieuw beleid. D66 beschouwt dit voorstel als nieuw beleid. Vandaar dat wij daarop een amendement hebben ingediend.

Het College vindt een goede doorstroming van de fiets belangrijk en wil dit betrekken bij het mobiliteitsplan 2019. Het voorstel van D66, om op kruispunten een betere doorstroming voor fietsers te realiseren, zou dan ook op meer steun mogen rekenen.

Het voorstel met betrekking tot het uitbreiden van het fietsparkeren is een prima voorstel van de LDIJ, omdat het helpt de binnenstad autoluw te houden. Het advies van het college is om de uitvoering tot later te parkeren. D66 is van mening dat extra fietsparkeerplaatsen nu al nodig zijn om de binnenstad aantrekkelijk te houden en dat derhalve niet gewacht kan worden tot dat de tweede fase is afgerond.

Tot slot ondersteunt D66 een voorstel van LDIJ, PvdA en Groenlinks inzake het vastleggen van een visie en beleid voor de groene buitenruimte van IJsselstein.

D66 wil dat gemeente zich inzet voor àl haar inwoners en gericht LHBTI-beleid maakt

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 12-11-2018 13:35

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 november hebben D66, PvdA en GroenLinks een motie ingediend die het college van Burgemeester en Wethouders oproept een aanjagersrol te vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie en consistent beleid daarop te formuleren. De motie is door de raad verworpen.

Hieronder vindt u het bijbehorende betoog van D66.

Voorzitter,

Als D66 hebben we een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend om ook in IJsselstein beleid te maken gericht op LHBTI’ers. Directe aanleiding voor deze motie is de ondertekening van het regenboog stembusakkoord door D66, Groen Links en PvdA op 17 maart jl. Daarin hebben wij aangegeven ons in te willen spannen voor een beter en meer beleid ten aanzien van LHBTI’ers. Deze motie maakt deel uit van die inspanningen. Ook in IJsselstein hijsen wij op 11 oktober de Regenboogvlag. Vanaf 2016 doen we dat bij het Stadhuis, met dank aan Peggy Adema, raadslid D66, die hier in juni 2016 een motie voor indiende. 

In 2018 hebben we op 11 oktober ook de regenboogvlag gehesen bij het museum MIJ. Hier loopt tot 18 november de tentoonstelling “Gendervrij bij Mij”. In dat kader heeft Peggy Adema samen met het museum een aantal dialoog middagen en een avond lezing georganiseerd die elk een de onderwerpen Lesbisch, Homo, Bi, Transgender en Intersekse als aandachtspunt had. Dit is vanmiddag afgesloten met een bijeenkomst met het COC waarin gekeken is hoe het er in IJsselstein voor staat. Daar is nog wel een wereld te winnen. 

Ik herhaal een aantal zaken uit de motie van mw. Adema die aan actualiteit niet hebben ingeboet. Sinds 2016 hijsen we die regenboogvlag in Ijsselstein vlag.  D66 vind echter dat alleen aandacht voor het onderwerp niet voldoende is. Met het hijsen van de vlag op Coming Out Day 11 oktober zijn de problemen voor LHBTI’ers niet over. Het is slechts een teken maar wel een duidelijk zichtbaar teken. D66 denkt niet dat integratie-, emancipatie-, en acceptatie-problemen met het hijsen van de vlag meteen zijn opgelost. Met het hijsen van de regenboogvlag geven wij als stad, blijk van onze inzet voor al onze burgers. 

We willen een klimaat waarin jong en oud zichzelf durft te zijn en zich durft te uiten. We geven bovendien ondersteuning aan alle inwoners, scholen en organisaties die zich al blijvend inzetten voor homo-integratie, -emancipatie en acceptatie. 

Daarom vindt D66 dat :

Gemeenten een aanjagersrol zouden moeten vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie; Gericht beleid vanuit de overheid een enorme steun in de rug zal betekenen voor de LHBTI-ers en past bij het streven naar een inclusieve samenleving;

Ik lees nu graag de motie voor:

De raad van de gemeente IJsselstein in vergadering bijeen d.d.8 november 2018

De Raad,

Overwegende dat

Er in IJsselstein geen consistent en samenhangend beleid is ten aanzien van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender- en intersekse personen (hierna te noemen: LHBTI); Gemeenten een aanjagersrol zouden moeten vervullen bij LHBTI-emancipatie en acceptatie; LHBTI-ers regelmatig te maken krijgen met pesten, sociale uitsluiting en met uitsluiting op de arbeidsmarkt, scholen en bij sportclubs; 30% van de jongeren denkt dat je seksuele geaardheid of genderidentiteit beter voor je kunt houden en 40% van hen de vriendschap met hun beste vriend(in) zou verbreken als deze zou aangeven homoseksueel te zijn (bron:SCP 2013); Onder LHBTI-jongeren significant vaker sprake is van depressieve klachten en zelfmoordgedachten; Er ook onder oudere LHBTI-ers vaak sprake is van depressiviteit, eenzaamheid en een sociaal isolement; Dat er nog steeds teveel LHBTI-ers zijn die er momenteel noodgedwongen voor kiezen hun geaardheid of genderidentiteit te verbergen; Beeldvorming over LHBTI-ers/seksuele diversiteit veelal eenzijdig en niet conform de werkelijkheid is; Het versterken van eigen kracht, het faciliteren van ontmoeting met gelijkgestemden waarin (h)erkenning kan plaatsvinden, de kern vormt van de LHBTI-emancipatie Gericht beleid vanuit de overheid een enorme steun in de rug zal betekenen voor de LHBTI-ers en past bij het streven naar een inclusieve samenleving;

Draagt het college op:

De raad uiterlijk in zijn vergadering van 11 april 2019 een voorstel voor te leggen met daarin opgenomen:

Wat er al binnen IJsselstein aan beleid is op het gebied van LHBTI; Een voorstel voor een aanvullend samenhangend beleid, dat wordt voorbereid in samenwerking met het onderwijs, zorgaanbieders, sportverenigingen overige maatschappelijke partners, politie, GGD, COC, Vluchtelingenwerk, Centrum voor Jeugd en Gezin, waarin expliciet aandacht is voor de LHBTI-ers van jong tot oud, met als doel hen volwaardig deel te laten uitmaken van onze samenleving; Het aanvullend beleid vorm te geven aan de hand van o.a. de aanbevelingen van Movisie over LHBTI-emancipatie (zie: https://www.movisie.nl/kennisdossiers/lhbt-emancipatie).

En gaat over tot de orde van de dag.

Nipte meerderheid tegen uitbreiding MFA Touwlaan met de Touwladder

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA IJsselstein 13-03-2018 21:52

Vorig jaar besloot de gemeenteraad in te stemmen met de nieuwbouw van de scholen aan de Touwlaan in de multifunctionele accommodatie (MFA) Touwlaan. In dit gebouw worden de huidige Nicolaasschool en de Fatimaschool gehuisvest en is er ruimte voor kinderopvang. Vanwege fusieplannen van de Trekvogel en de Touwladder werden deze scholen buiten het project gehouden. Nu een fysieke fusie tussen de twee scholen niet haalbaar is, werd voorgesteld om de Touwladder als nevenvestiging alsnog onder te brengen in de MFA Touwlaan. Na een hoofdelijke stemming stemde een nipte meerderheid (LDIJ, VVD, SoFIJ, PvdA en 1 lid van het CDA) van de gemeenteraad tegen het voorstel. D66 was net als de ChristenUnie, GroenLinks en twee leden van het CDA voor het plan.

D66 IJsselstein is voor het plan omdat dit het meest in lijn is met het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, waarmee de hele raad in 2015 heeft ingestemd. Belangrijke uitgangspunten bij dit plan waren onder andere: Maximale flexibiliteit als ondersteuning voor samenwerking, loslaten klassikaal onderwijs, duurzaamheid en een goed leerklimaat, schoolgebouw met een brede maatschappelijke functie (flexibele multifunctioneel gebouw) en schoolvoorzieningen op wijkniveau aanbieden.

D66 is voor een brede school of kindcentra, waar meerdere functies onder gebracht kunnen worden. Wel vindt D66 dat dit modulair opgebouwd moet worden. Dit betekent dat we bij aanvang een kleiner gebouw neerzetten dan op basis van de prognoses nodig zou zijn. Ook vindt D66 dat een multifunctioneel gebouw niet hetzelfde is als meerdere scholen onder één dak. Dus geen vierkante meters voor twee personeelskamers en twee aula’s maar uitgaande van het aantal vierkante meters voor een school. Voor D66 heeft bundeling van gevarieerd onderwijsaanbod in één gebouw in het centrum onze voorkeur. Dit zorgt voor voldoende en gespreid openbaar onderwijs in IJsselstein. Ja, dit betekent een verhoging van de kosten. Maar het alternatief kost dat uiteindelijk ook. Als er gekozen wordt om de Touwladder op de voorlopige locatie te laten zitten, dan zitten we al snel met een verouderd gebouw dat bovendien niet voldoet aan de normen voor energieneutraliteit die vanaf 2020 gaan gelden (BENG). We weten dan zeker dat dit tot meer kosten gaat leiden (voor het schoolbestuur bij renovatie, voor de gemeente bij nieuwbouw). Bovendien betekent het ook dat als we nu niet alles in één keer meenemen dan moet je twee keer bouwen, waardoor er dubbele overlast voor de buurt ontstaat. Tenslotte kunnen we vrijkomende locaties niet herontwikkelen en kunnen we dus deze opbrengsten ook niet in het onderwijs investeren.

D66 stemde in met een amendement van de ChristenUnie met het voorstel om kleiner te bouwen dan de oorspronkelijke plannen. Dit voorstel komt overeen met het voorstel van D66 om modulair te bouwen. Ook dit voorstel is door een nipte meerderheid afgewezen, waardoor de Touwladder op de oorspronkelijke locatie blijft. D66 betreurt de uitslag en zal zich ook in de toekomst inzetten voor uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan en voor investering in de kwaliteit van het onderwijs.

 

Meer informatie over de standpunten van D66 ten aanzien van ‘goed onderwijs’ vindt u op onze verkiezingspagina.

D66 wenst de nieuwe IJsselsteinse coalitie veel succes toe

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA IJsselstein 11-10-2017 10:31

Donderdag 5 oktober werd een nieuw college gepresenteerd. De partijen van LDIJ, VVD, CDA en PvdA kwamen met nieuwe kandidaat wethouders en presenteerden een opdracht voor dit nieuwe college. Zij noemen het college een zakencollege. D66 ziet het als een VVD-CDA-PvdA college met gedoogsteun van de LDIJ.

“Voor de derde keer deze raadsperiode ligt er een raadsvoorstel ter besluitvorming voor om wethouders van een nieuwe coalitie te benoemen”, sprak D66 fractievoorzitter Jos Pel uit. “Voor de tweede keer in een halfjaar tijd bleek de ambtelijke samenwerking met Montfoort, UW Samenwerking, de aanleiding voor het opstappen van de wethouders.” D66 voelt ook de urgentie om voor ondernemers en inwoners van IJsselstein, de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking en de stad snel duidelijkheid te geven. D66 vindt wel dat dit zorgvuldig moet gebeuren. D66 heeft dit voorjaar samen met GroenLinks gepleit voor een raadsonderzoek. Dit onderzoeksrapport vormt samen met een bestuurskrachtrapport en de benchmark voor D66 de basis voor de toekomst van IJsselstein. Eerst moet een strategische keuze worden gemaakt voor de oriëntatie van IJsselstein. “Richten we ons op het Westen, of richten we ons op het Oosten. Kiezen we voor de Lopikerwaard, of kiezen we voor het verstedelijkt gebied van Nieuwegein en Utrecht.Vanuit deze keuze vloeit naar de mening van D66 automatisch de keuze voort of er doorgepakt of doorgeknipt gaat worden.”, vervolgde Jos Pel.

Het nieuwe college kreeg van de vier partijen een opdracht mee. D66 ziet dit als een verkort bestuursakkoord, die te vergelijken is met een coalitie akkoord. De keuzes die daar in gemaakt zijn, zijn voor D66 niet acceptabel. D66 mist een visie voor het komende half jaar en mist ook de aansluiting met de gemeenteraad. In het voorstel staat dat de gemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang. D66 vindt dat de gemeenteraad en de inwoners van IJsselstein actief moet kunnen meepraten over deze dossiers.

D66 zal de komende periode constructief oppositievoeren en wenst deze coalitie en dit college veel wijsheid en energie toe. “Het rommelt en dondert in IJsselstein, maar dat heeft het al eerder gedaan. Wij zijn er van overtuigd dat we de constructieve weg omhoog weer met elkaar in kunnen slaan. Nu Vooruit!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.