Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over PvdA inzichtelijk

112 documenten

Bijgebouw De Vogelweide in gebruik genomen

PvdA PvdA Krimpenerwaard 19-09-2020 09:11

De uitbreiding van MFA De Vogelweide in Schoonhoven is in gebruik genomen.

Door het snel groeiende leerlingenbestand op zowel de dependance van de Koningin Emma school als de Ichthus school in de snel groeiende wijk Thiendenland II in Schoonhoven oost was uitbreiding noodzakelijk.

Het bijgebouw sluit architectonisch goed aan bij het bestaande gebouw van MFA De Vogelweide.

De bewoners van de appartementen boven het schoolgebouw behouden hun uitzicht in westelijke richting omdat ze over het bijgebouw heen kunnen kijken.

Er bestaat wel kans dat de bewoners te maken krijgen met meer geluidsoverlast omdat de speelplaats voor de beide scholen nu is ingesloten tussen de twee gebouwen.

Het bericht Bijgebouw De Vogelweide in gebruik genomen verscheen eerst op PvdA Krimpenerwaard.

Wonen in de Krimpenerwaard

PvdA PvdA Krimpenerwaard 19-07-2020 15:22

Passend, betaalbaar en prettig wonen

 

Hoe je ook woont, alleen samen of met een gezin: je hebt een huis nodig dat bij je past en dat je kunt betalen. In onze gemeente lukt het niet om voor iedere woonvorm genoeg huizen bij te bouwen. We doen mensen tekort die op ons moeten kunnen rekenen.

De woningcorporaties zorgen voor de sociale huurwoningen. Ontwikkelaars zijn verantwoordelijk voor de bouw van de koopwoningen.

Het bouwen van nieuwe woningen wordt voor woningcorporaties steeds lastiger doordat zij belasting moeten betalen over hun huurwoningen. Ontwikkelaars bouwen voor een groot deel alleen voor de doelgroep waar zij (veel) aan verdienen.

Door deze ontwikkeling gaan jongeren en starters noodgedwongen elders wonen. Steeds meer van onze inwoners wonen in een huis dat te klein of te groot is. Ouderen komen op een wachtlijst voor een aangepaste woning.

Er moet een actieplan komen om de vraag naar woningen te verminderen. Vraag en aanbod moeten op elkaar aansluiten. Ontwikkelaars moeten ook betaalbare woningen voor de lagere en midden inkomens gaan bouwen. De woningcorporaties moeten de ruimte krijgen voor het ontwikkelen van nieuwe sociale huurwoningen.

We moeten versnellen en gaan bouwen wat we beloofd hebben. Versnellen door beter te luisteren naar de wensen van de toekomstige bewoners en de omwonenden. Woningen moeten aanpasbaar zijn aan de wensen van nu en in de toekomst. Dit vraagt om allerlei flexibele woonvormen zoals het gebruik van vrijkomende bedrijfs- of agrarische gebouwen.

Het gaat om wat je werkelijk bouwt, daar los je problemen mee op.

Op ons kun je rekenen.

 

PvdA Krimpenerwaard,

Cees van der Graaf

Het bericht Wonen in de Krimpenerwaard verscheen eerst op PvdA Krimpenerwaard.

Gebied Buiten de Veerpoort in Schoonhoven in gebruik genomen

PvdA PvdA Krimpenerwaard 01-06-2020 12:58

Vanaf maandag 1 juni mogen de terrassen in het hele land weer open. Daar maakten de dagjesmensen in Schoonhoven gretig gebruik van. Ook het terrein Buiten de Veerpoort biedt na de renovatie meer dan voldoende zitgelegenheid om van het uitzicht op de Lek en het zonnige weer te genieten.

Het project dat door de gemeenteraad van Schoonhoven in 2014 werd goedgekeurd, is dit voorjaar voltooit. Een renovatie met een resultaat waar niet alle Schoonhovenaren even blij mee waren, maar de horeca in dit gebied zal hier zeker van profiteren.

Het bericht Gebied Buiten de Veerpoort in Schoonhoven in gebruik genomen verscheen eerst op PvdA Krimpenerwaard.

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Motie van de PvdA goed voor de mobiliteit van de minima in de gemeente Krimpenerwaard

PvdA PvdA Krimpenerwaard 17-01-2020 11:17

Een aangenomen motie van de fractie van de PvdA in november 2018 heeft er toe geleid, dat de gemeente Krimpenerwaard nu een overeenkomst met Arriva heeft gesloten voor gratis openbaar vervoer voor de minima in onze gemeente.

De motie had tot doel om de mobiliteit van de minima, een kwetsbare doelgroep, te verbeteren waardoor sociale participatie mogelijk wordt.

Het invoeren van gratis openbaar vervoer zal ook een bijdrage leveren aan het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen met een minimum inkomen.

Op de foto staan van links naar rechts: Martijn van de Weijer, regiodirecteur West van Arriva, mevrouw Brouwer en wethouder Jan Vente. Fotograaf: Stephan Tellier.

AOW’ers kunnen een aanvraagformulier met een retourenvelop ophalen bij de welzijnsstichting of via de website van de gemeente. Voor meer informatie: www.krimpenerwaard.nl/laaginkomen.

Het bericht Motie van de PvdA goed voor de mobiliteit van de minima in de gemeente Krimpenerwaard verscheen eerst op PvdA Krimpenerwaard.

Petitie Geen gif in de Lek!

PvdA PvdA Krimpenerwaard 20-11-2019 12:08

Een aantal burgers zijn een petitie gestart tegen chemische lozingen in onze Lek. Chemours vervuilt onze rivieren met GenX, een PFAS. Dit is kankerverwekkend en niet afbreekbaar. Toch worden vergunningen om GenX te lozen verlengd, terwijl anderen de schade van deze vervuiling dragen. De petitie roept beleidsmakers op om GEEN nieuwe vergunningen voor deze lozingen af te geven. Wij als PvdA Krimpenerwaard steunen dit initiatief volledig!

Omwonenden en medestanders:

constateren

dat het bedrijf Chemours onze rivieren vervuilt met PFAS en GenX. Deze stof is kankerverwekkend en hoopt zich op in ons milieu omdat het niet afbreekbaar is. De aanwezigheid van GenX in bagger, grond(water), rivier en oppervlaktewater veroorzaakt problemen. Recreatiegebieden blijken vervuild met verontreinigd slib. Tuinders, waterbouwers en bouwbedrijven zitten in hun maag met verontreinigde grond die volgens de huidige normen niet meer bruikbaar is. In de vergunningen is vastgelegd dat de vervuilers zelf gaan controleren of de lozingen binnen de normen blijven. Dit is een ernstig naïeve voorwaarde. De gezondheid van omwonenden is hierdoor in gevaar. Daarbij worden de vergunningen nu al verleend, terwijl de veiligheidsnormen pas in 2020 bekend zijn…

en verzoeken

de beleidsmakers om de nieuwe vergunningen niet af te geven, omdat een milieugevaarlijke lozing geen vergunning verdient.

 

Teken deze petitie via de onderstaande link!

https://geengifindelek.petities.nl/

Het bericht Petitie Geen gif in de Lek! verscheen eerst op PvdA Krimpenerwaard.

Krimpenerwaard is Kinderpardongemeente.

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA SGP VVD CDA Krimpenerwaard 20-09-2019 06:57

Hoewel het alweer enige tijd geleden is, is het toch de moeite waard te vermelden, dat ook Krimpenerwaard een Kinderpardongemeente is. Op initiatief van de ChristenUnie Krimpenerwaard werd op 11 december 2018 hiertoe een motie ingediend, die medeondertekend werd door CDA, D66, Dierbaar Krimpenerwaard, Pro Krimpenerwaard, PvdA, SGP en Waard 18. Alleen de VVD stemde tegen, alsmede één lid van Lokaal op 1 en één lid van VGBK.

*Ingezonden brief van Francisca ...

PvdA PvdA D66 VVD Krimpenerwaard 30-07-2019 11:03

*Ingezonden brief van Francisca Drijver.* Dit is een reactie op de kadernota en vooral op het bericht dat Krimpen Presents ermee stopt. En dan ook op de discussies die op verschillende Facebook posts zijn geplaatst hierover en reacties door het huidige college en wethouder. *Cultuur-wethouder Kirsten Jaarsma voelt zich door het nieuws dat Krimpens Event er mee stopt overvallen. Haar reactie is op zijn minst naïef te noemen. Nog voordat haar cultuurnota is de gemeenteraad is besproken, wist zij tijdens de behandeling van de Kadernota 2020 er geld voor los te krijgen. Haar partij, de Stem van Krimpen, schrijft in het verkiezingsprogramma “groot voorstander van een ruim aanbod van diverse voorzieningen op het gebied van cultuur en recreatie” te zijn. In de praktijk werkt het duidelijk anders. Vier fulltime wethouders kosten een vermogen, het is een politieke keuze geweest. Het streven om Krimpen aan den IJssel voor iedereen te laten zijn, blijkt een farce. Alleen de happy few kan op de warme aandacht van dit rechts-liberale college rekenen. Beloften van Stem van Krimpen, Leefbaar Krimpen, VVD en D66 blijken scheten in een netje te zijn. Francisca Drijver,*

Krimpen PresentsMeer nieuws! De ...

PvdA PvdA Krimpenerwaard 20-07-2019 12:10

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.