Nieuws van D66 in Rotterdam over CDA inzichtelijk

11 documenten

D66 bezorgd over zwart stof in Hoek van Holland

D66 D66 CDA PvdA Rotterdam 29-05-2020 07:15

Zaterdag 23 mei lag Hoek van Holland weer onder een laag zwarte stof. Dit stof kwam vermoedelijk vanuit het havengebied overgewaaid. Ingrid van Wifferen: “Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Veel is onduidelijk, maar dat deze stoflaag niet goed is staat vast”.

Het stof kom waarschijnlijk van twee overslagbedrijven uit de haven en is door droogte en de wind naar Hoek van Holland gewaaid. Helaas is het niet de eerste keer dat dit is gebeurd. Vorig jaar viel er ook een vergelijkbare lading stof over Hoek van Holland. D66 maakt zich zorgen over de gevolgen  voor mens en natuur en zou hier graag onderzoek naar willen zien. Vooral omdat de overslagbedrijven waarvan het stof afkomstig was voorlopig nog niet weg gaan. Ook vraagt D66 zich af wie de schade gaat betalen als er ernstige gevolgen zijn. D66 stelde hierover schriftelijke vragen samen met PvdA en CDA.

Het bericht D66 bezorgd over zwart stof in Hoek van Holland verscheen eerst op Rotterdam.

Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend!

D66 D66 SGP CDA Rotterdam 24-04-2020 08:36

Tot voor kort zorgde Rotterdam The Hague Airport (RTHA) voor veel overlast voor bewoners en was daarnaast erg vervuilend. Door de coronacrisis is dit tijdelijk anders, maar dit zal na de crisis weer zo zijn.

D66 maakt zich al jaren hard om de overlast van de RTHA te verminderen, maar helaas blijft de overlast toch toenemen. Dit komt voornamelijk door de huidige tijdelijke regelgeving die er niet voor zorgt dat de overlast afneemt. Deze tijdelijke regelgeving had al jaren geleden vervangen moeten worden, maar dat is vooralsnog niet gebeurd.

De wethouder gaf onlangs aan dat de tijdelijke regelgeving ook in 2020 niet vervangen zou gaan worden. Dat is voor D66 een doorn in het oog. Chantal Zeegers en Ingrid van Wifferen stelde dit aan de kaak bij de wethouder en werden hierin gesteund door CU/SGP, CDA en PvdA. Chantal: “Zowel de gemeenteraad als het college van B&W heeft zich al meerdere malen uitgesproken tegen verdere groei van de luchthaven, voor betere handhaving en minder hinder. Voor D66 is het dan ook onverteerbaar dat de vervanging van de tijdelijke regelgeving, die voor betere handhaving moet zorgen, zo lang op zich laat wachten.” D66 roept de wethouder op om actief te gaan pleiten voor vervanging van de tijdelijke wetgeving bij het Rijk.

Het bericht Rotterdam The Hague Airport: Vertraging onbekend! verscheen eerst op Rotterdam.

D66 komt op voor de vrijheid van ondernemers

D66 D66 VVD CDA Rotterdam 21-02-2020 10:52

De fractie van D66 neemt het in Rotterdamse raad op voor Rotterdamse coffeeshops en strijdt eveneens tegen stigmatisering van shisha-lounges. Tegelijkertijd maakt D66 zich hard voor ruimere openingstijden voor Rotterdamse nachtwinkels. “Wij staan voor de vrijheid van alle ondernemers: de kroeg- en clubeigenaren, de bakker op zondagochtend, de eigenaar van de avondwinkel, de shishalounge én de coffeeshopeigenaar”, aldus D66-raadslid Elene Walgenbach.

Coffeeshops

De houding jegens coffeeshops in de Rotterdamse raad is niet al te positief. Zo gaan er sinds vorige week geluiden op om coffeeshops te weren uit woonwijken of zelfs helemaal te sluiten, met alle gevolgen van dien. Er werd een voorstel van het CDA aangenomen om geen nieuwe coffeeshops toe te staan in woonwijken en vertrekkende coffeeshops niet te vervangen. Elene is het hier niet mee eens: “Het sluiten van coffeeshops lost niets op. Daarmee creëer je alleen nog maar meer problemen.”

Rotterdam kan daarentegen volgens haar juist stappen maken richting een meer rechtvaardig coffeeshopbeleid. Door het afschaffen van het afstandscriterium bijvoorbeeld, waarvoor ze een voorstel indiende. Als gevolg van het afstandscriterium hebben coffeeshops binnen 250 meter afstand van een school te maken met zeer beperkte openingstijden. Onderzoeken laten  juist zien dat dit criterium geen effect heeft op het blowgedrag van jongeren en geen problemen oplost. “Deze oneerlijke, symboolmaatregel zit coffeeshopeigenaren in de weg. En wat ons betreft schaffen we hem om die reden af” stelt Elene. Het voorstel haalde het helaas niet.

Shishalounges

Een andere groep ondernemers die last heeft van negatieve beeldvorming zijn de eigenaren van shishalounges. Naar aanleiding van meerdere incidenten wordt stevig ingezet op handhaving. D66-raadslid Nadia Arsieni is het ermee eens dat misstanden moeten worden aangepakt, maar zij verzet zich tegen het wegzetten van de hele groep ondernemers. “We moeten als gemeente niet bezig zijn met een heksenjacht tegen shishalounges. Dat is stigmatiseren van een type onderneming. Laten we daar nou eens mee ophouden.” Nadia benadrukt dat D66 staat voor de vrijheid van goedwillende, hardwerkende ondernemers. Daar horen ook shishalounges bij.

Nachtwinkels

Daarnaast kwam D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers deze week samen met DENK en de VVD met een voorstel om nachtwinkels langer op te houden. De sluitingstijd is nu 01.00 uur ‘s nachts, maar dat zou tot 06.00 uur ‘s ochtends moeten kunnen zijn volgens de partijen.

“Het is niet zo dat ze langer open móeten zijn, maar je wil ondernemers wel de mogelijkheid geven. Nu sluiten ze vaak de deuren terwijl er nog klandizie is”, aldus Chantal. Een groot aantal supermarkten zijn in Rotterdam dagelijks tot 22:00 uur open. Er is volgens de partijen nog te weinig ruimte voor avondwinkels om het verschil te maken.

Het bericht D66 komt op voor de vrijheid van ondernemers verscheen eerst op Rotterdam.

D66 wil meer zonnepanelen op Rotterdamse schooldaken

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Rotterdam 10-01-2020 10:20

Als het aan D66 ligt wordt er tempo gemaakt met het aanbrengen van zonnepanelen op Rotterdamse schoolgebouwen. “We hebben hoge klimaatdoelstellingen als stad. Laten we daarom zo snel mogelijk aan de slag gaan met schooldaken die nog niet benut worden” aldus Elene Walgenbach en fractievoorzitter Chantal Zeegers.

 

Zoveel mogelijk schooldaken

De gemeente Rotterdam heeft als ambitie om de komende jaren zoveel mogelijk stroom voor de stad op te wekken via zonnepanelen, samen met bewoners, bedrijven en instellingen. Ook gemeentelijk vastgoed, zoals gymzalen en scholen, moeten daarbij voorzien worden van zonnepanelen.

Elene en Chantal willen met steun van GroenLinks, de PvdA en het CDA van het stadsbestuur weten hoe het staat met de ambitie om zoveel mogelijk Rotterdamse schoolgebouwen te voorzien van zonnepanelen. Daarnaast is D66 vooral geïnteresseerd in hoeveel schoolgebouwen geschikt zijn voor de aanleg van zonnepanelen en op hoeveel van die daken deze inmiddels al zijn aangebracht.

Schooldakrevolutie

Niet alleen in Rotterdam, maar ook op nationaal niveau wordt ook veel aandacht besteed aan het plaatsen van zonnepanelen op schooldaken. “De stichting Schooldakrevolutie heeft hierin een voortrekkersrol” aldus Elene en Chantal. Ze willen van het stadsbestuur weten of de gemeente contact heeft met deze stichting en waarom de stichting geen ambassadeur heeft in de regio Rotterdam, iets wat ze wel hebben in andere regio’s. “Het zou mooi zijn als onze regio ook een ambassadeur krijgt. Dan kunnen we hier echt werk van maken”.

 

Het bericht D66 wil meer zonnepanelen op Rotterdamse schooldaken verscheen eerst op Rotterdam.

Tweedeling Rotterdamse jongeren dreigt

D66 D66 CDA PvdA Rotterdam 03-09-2019 09:05

Vorige week kwam naar buiten dat de jongerenafdeling van de SER zich zorgen maakt over een tweedeling onder jongeren. Jongeren met kansen op een baan en een (koop)woning en jongeren zonder deze kansen. D66, CDA en PvdA maken zich hier zorgen over en willen dat de gemeente onderzoek doet naar de tweedeling in Rotterdam. Zie ook het artikel in Dagblad010.

 

Volgens een vorige week uitgekomen SER-rapport hebben jongeren vaker flexibel werk, kopen later een huis en hebben meer last van stress. Dit staat in de publicatie ‘Hoge verwachtingen: Kansen en belemmeringen voor jongeren in 2019’. In het rapport wordt gekeken hoe de huidige jongeren verschillen van vorige generaties.

 

De jongeren van de SER zien ook een scherpere lijn tussen jongeren met meer en minder kansen. “Er mag geen kloof komen tussen Rotterdamse jongeren met kansen en zonder kansen. Iedereen verdient een eerlijke kans op een goed en vast inkomen, een koopwoning en een goede vervolgopleiding.” Aldus D66-raadslid Nadia Arsieni.

 

Daarom heeft D66 samen met het CDA en PvdA kritische vragen gesteld aan het Rotterdamse college. Daarin dringen deze partijen aan op een onderzoek naar de situatie in Rotterdam. Arsieni: “Zorgt discriminatie door werkgevers bijvoorbeeld voor oneerlijke kansen in Rotterdam? Of is de kwaliteit van de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt een boosdoener? Dan wil ik dat daar wat aan gedaan wordt!”

Het bericht Tweedeling Rotterdamse jongeren dreigt verscheen eerst op Rotterdam.

Tussen wal en schip

D66 D66 VVD CDA PvdA Rotterdam 06-06-2019 08:59

Al voor langere tijd zet D66 Rotterdam zich in voor walstroom in de haven van Rotterdam. Het is belangrijk dat zeeschepen die in Rotterdam aanmeren, worden gestimuleerd om walstroom te gebruiken. “Momenteel is er geen infrastructuur voor walstroom en wordt de stroom zelf oneerlijk belast. Hierdoor zijn schepen genoodzaakt om hun generatoren te laten draaien en dit zorgt voor sterke luchtvervuiling in de stad en geluidsoverlast bij omwonenden”, aldus fractievoorzitter Chantal Zeegers.

Daarom heeft D66 Rotterdam, in samenwerking met de PvdA, VVD, DENK en CDA, schriftelijke vragen ingediend onder de titel ‘Van wal naar schip’. Aanleiding voor de schriftelijke vragen is de eindrapportage Haalbaarheidsstudie Walstroom Calandkanaal die in april 2019 door Eneco, Heerema en de Port of Rotterdam is gepubliceerd. Het doel van het Walstroom Calandkanaal project is om de vloot van Heerema te elektrificeren en om deze aan walstroom aan te leggen wanneer aangemeerd in het Calandkanaal.

Een dergelijke walstroom aansluiting zou uniek zijn voor de offshore industrie. De haalbaarheidsstudie bood voldoende inzichten om vragen te stellen. Op dit moment is de levering van brandstof aan schepen niet energiebelasting plichtig, maar is de levering van elektriciteit aan schepen dat wel. Er is sprake van een ongelijk speelveld. Businesscases voor walstroom staan onder druk waardoor grootschalige uitrol wordt tegengehouden. Tevens is er een belangrijke rol weggelegd voor Stedin. De termijn waarop Stedin een netaansluiting aanlegt heeft gevolgen voor de planning en investeringen.

Tijdens het opstellen van de schriftelijke vragen werd Chantal de mogelijkheid geboden om op werkbezoek te gaan bij de Aegir, het diepwaterconstructieschip van Heerema. Op het werkbezoek leerde Chantal meer over de voortgang van het walstroom-project en de werking van het schip. Gelukkig hebben we ook de foto’s nog. De schriftelijke vragen ‘Tussen wal en schip’ liggen momenteel ter beantwoording bij het college van B&W.

Het bericht Tussen wal en schip verscheen eerst op Rotterdam.

Reizigers Hoekse Lijn niet in de kou

D66 D66 CDA Rotterdam 21-11-2018 16:25

Chantal Zeegers, fractievoorzitter D66 Rotterdam, heeft samen met het CDA Rotterdam schriftelijke vragen gesteld over de situatie van reizigers op de Hoekse Lijn. “De winter komt eraan. Het is geen pretje om dan op de bus te wachten op een plek waar dit eigenlijk niet de bedoeling is. Voor die reizigers moet het comfortabel reizen zijn.”

De Hoekse Lijn is een groot project waarbij er een metroverbinding komt van Hoek van Holland naar Rotterdam, via Vlaardingen, Maassluis en Schiedam. Tijdens de bouw moet een deel van de reizigers gebruikmaken van alternatief vervoer, waaronder speciale bussen.

In verschillende steden zijn al compensatiemaatregelen getroffen. Vervoersmaatschappij RET heeft vervangend busvervoer ingezet in Maassluis, Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam. Ook zijn er op sommige plekken tijdelijke bushokjes neergezet.

Het college meldde op 7 november dat het weer langer gaat duren voordat de Hoekse Lijn reizigers kan vervoeren. Eind februari 2019 kan de exploitatie op zijn vroegst starten. Tot nu toe werd nog gerekend op een start eind 2018. De opleverdatum is al vaker ver naar achteren geschoven.

Omdat de compensatiemaatregelen van tijdelijke aard zijn, maakt D66 zich druk om het comfort van deze reizigers.  “Het was natuurlijk niet voorzien dat dit zo lang zou duren. Ik wil daarom echt zeker weten dat deze compensatiemaatregelen de hele winter blijven staan, totdat de Hoekse Lijn echt gaat rijden.” Aldus Zeegers.

In Schiedam is ook op initiatief van D66 op 13 november een motie aangenomen die ook in Schiedam aandringt op voortzetting van de compensatiemaatregelen. De motie dringt ook aan om in overleg te treden met buurgemeenten, waaronder Rotterdam.

Het bericht Reizigers Hoekse Lijn niet in de kou verscheen eerst op Rotterdam.

Bouwen op de groene trots van Rozenburg?

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Rotterdam 31-10-2018 17:04

Eerder deze maand sprak de gemeenteraad op initiatief van D66 over de mogelijke komst van een distributiecentrum op de groene trots van Rozenburg: de landtong. Bewoners waren niet op de hoogte van deze ontwikkeling en waren verbaasd over het gebrek aan informatie en participatie.

Ingrid van Wifferen vroeg daarom met steun van 50Plus, GroenLinks, CDA en PvdA hierover een debat aan met wethouder Kathmann.

Tijdens het debat kwam van Wifferen op voor de Rozenburgers:

“Rozenburgers kijken niet op van havens of fabrieken, maar wel van niet fatsoenlijk geïnformeerd worden over ontwikkelingen van hun enige groene plek”, citeerde D66 Rotterdam op twitter tijdens het debat.

Het feit dat zowel de bewoners als de gebiedscommissie zijn overvallen, getuigt volgens van Wifferen van weinig transparantie: “Op een piepkleine onduidelijke advertentie na is niets bekendgemaakt. Wij missen transparantie”.

Wethouder Barbara Kathmann reageerde door te zeggen dat de gemeenteraad de hand in eigen boezem moet steken wat betreft de komst van een distributiecentrum op de landtong bij Rozenburg: “Wij hebben in het bestemmingsplan afgesproken dat er industrie mag komen op dit deel van de landtong.” Het Havenbedrijf, dat grondeigenaar is van de landtong, ziet volgens de wethouder weinig andere plaatsen voor de komst van het bedrijf. “De ruimte is schaars.”

Rozenburgers zijn boos over het plan: ze vrezen dat de komst van het centrum het recreatiegebied ernstig zal aantasten.

Wethouder Kathmann beloofde de raad dat de Rozenburgers wel betrokken worden bij de verdere invulling van de plannen. Het Havenbedrijf belooft op zijn beurt ervoor te zorgen dat de vogels die nu in het gebied leven er kunnen blijven.

D66 zal de ontwikkelingen hiervan uiteraard in de gaten houden.

Het bericht Bouwen op de groene trots van Rozenburg? verscheen eerst op Rotterdam.

Coalitieakkoord: duurzaam, levendig en voor álle Rotterdammers

D66 D66 CDA Rotterdam 05-07-2018 13:21

Fractievoorzitter Chantal Zeegers spreekt haar trots en enthousiasme uit om aan de slag te gaan met het Coalitieakkoord 2018-2022 – Nieuwe Energie voor Rotterdam’.

“Voorzitter,

D66 is trots en staat te popelen om met dit coalitieakkoord aan de slag te gaan. Nieuwe energie voor Rotterdam, daar gaan we ons voor inzetten!

Dit is de derde achtereenvolgende bestuursperiode van D66 en daar zijn we blij mee. D66 zit erin voor de lange termijn en zet in op meerjarige structurele verbeteringen voor onze stad. We zijn gecommitteerd om van Rotterdam een aantrekkelijke, groene, levendige en sociale stad te maken. Op veel terreinen is dat ook gelukt. Rotterdam voert inmiddels de goede lijstjes aan. Onze binnenstad is zoveel levendiger en aantrekkelijker geworden. Het is steeds prettiger toeven in Rotterdam. Er is meer horeca, het is groener en onze lucht is schoner. Rotterdam is niet meer die autostad van weleer en de fiets neemt de stad over. Ons inwonertal is de afgelopen 4 jaar met 20.000 gegroeid en het aantal bedrijven met 10.000.

We bedanken dan ook onze vorige coalitiepartners CDA en met name ook Leefbaar Rotterdam voor, op veel fronten, een hele prettige samenwerking. Zonder hen waren deze resultaten niet behaald.

Voorzitter,

Er ligt nu dus een goede basis om op door te pakken. D66 is dan ook blij dat we met deze gemeenteraad echt een slag op duurzaamheid kunnen gaan maken. De urgentie is er. In de stad en in de raad. Dat heeft zijn weerslag gekregen in het coalitieakkoord. Deze coalitie is ambitieus, durft te kiezen voor een rigoureuze aanpak, maar is ook realistisch en pakt de gevolgen van de transitie daadkrachtig aan.

Rigoureus omdat we 10.000 woningen van het aardgas af gaan halen. Ambitieus, omdat we inzetten op innovatie en andere – groenere – economie. Realistisch, omdat we ons realiseren dat die omslag in de economie niet vanzelf gaat. Banen verdwijnen en daar komen andere voor terug. Deze coalitie wil daar een rol in spelen en met het bedrijfsleven en het onderwijs een akkoord sluiten om te zorgen voor een soepele overgang. Dat mensen van werk naar werk gaan en niet zonder baan komen te zitten.

Voorzitter,

D66 gelooft in een dergelijke aanpak van gezamenlijkheid. Zo hebben we dat ook de afgelopen 8 jaar aangepakt. Rotterdammers, bedrijven, instellingen en de gemeente, met elkaar aan zet. Samen de schouders eronder zetten om innovatie, verandering te realiseren om die trendbreuk voor elkaar te krijgen. En zo gaan wij verder. Omdat verandering alleen beklijft als het op breed draagvalk en commitment kan rekenen. Een lokaal klimaat- en energieakkoord en het genoemde leerwerkakkoord zal daar de komende periode vorm aan geven. Met Right to Cooperate, Right to Challengeen Citylab stimuleren we participatie van bewoners en sociaal ondernemers.

Ook gaan we aan de slag met impact investing, Investeerders naar Rotterdam toe trekken om samen met de gemeente te investeren in maatschappelijke doelen. Dat is nodig, want we zitten krapper bij kas dan vroeger. We hebben hoge ambities en veel wensen. WE moeten streng op ons geld letten – dat doet D66 altijd. Dus, willen we Rotterdam verder ontwikkelen, dan hebben we daar partners voor nodig.

Voorzitter,

Een levendige stad, daar maakt D66 zich al jaren hard voor. We zijn blij dat de portefeuille Cultuur nu omgedoopt is tot Stadscultuur. Stadscultuur als vliegwiel om het bruisende karakter van onze stad naar boven te halen, te verbinden en te versterken. Maatwerk voor de horeca, festivals meer verspreid over de gebieden. We vieren de belangrijkste culture instellingen van de stad en we geven de nieuwe makers een recht evenredige plek in het cultuurbestel. Stadscultuur als kloppend hart van onze stad.

Voorzitter,

Ook al zit Rotterdam in de lift, de afgelopen jaren, geldt dit helaas nog niet voor iedereen. Te veel kinderen groeien op in armoeden, te veel mensen komen zonder hulp niet meer uit hun ellende situatie. D66 vindt dat Rotterdam een stad zou moeten zijn waarin alle Rotterdammers hun kansen kunnen pakken. Armoedebeleid, schuldenaanpak en maatwerk om uit de bijstand te komen, zijn manieren om de Rotterdammers die nu in de financiële problemen zitten te helpen en stimuleren, zodat ze met vernieuwd zelfvertrouwen weer zelf richting kunnen geven aan hun leven.

Trots is D66 ook op de investeringen in het onderwijs. Uiteindelijk is onderwijs de motor voor de vooruitgang. We investeren in voorschoolse educatie op taalachterstanden te bestrijden en we leiden de kinderen op voor de banen van de toekomst.

Voorzitter,

Ik sluit graag af met de woorden dat D66 vereerd is en enthousiast, om de komende 4 jaar weer deel uit te maken van het stadsbestuur. Zoals eerder gezegd zit D66 erin voor de lange termijn. D66 heeft zich gecommitteerd om Rotterdam een aantrekkelijke, groene, levendige en sociale stad te laten zijn. Daarbij werken we graag samen. Samen met de stad en samen met alle partijen in de gemeenteraad. Zo staat D66 in de wereld en zo staan we ook in onze wereldstad.

Dank u wel.”

Chantal Zeegers – Fractievoorzitter D66 Rotterdam

Het bericht Coalitieakkoord: duurzaam, levendig en voor álle Rotterdammers verscheen eerst op Rotterdam.

D66 Rotterdam blij met 130 miljoen voor Rotterdam-Zuid

D66 D66 VVD CDA Rotterdam 15-03-2018 08:48

Vandaag werd bekend dat het Rijk maar liefst 130 miljoen euro extra investeert in Rotterdam-Zuid. D66 Rotterdam is erg tevreden met deze uitwerking van het regeerakkoord. Met dit geld kunnen we echt aan de slag op Zuid, voor goede woningen, goed onderwijs en het terugdringen van werkloosheid.

Extra geld naar gemeenten Het kabinet van D66, VVD, CDA en CU, breekt met de trend om enkel taken en verantwoordelijkheden te decentraliseren, zonder passende financiering. Vorige maand werd bekend dat gemeenten gezamenlijk 1,4 miljard euro krijgen om tien grote maatschappelijke opgaven aan te pakken. Samen met dit geld voor Rotterdam-Zuid, geeft dat mooie vooruitzichten voor de komende jaren.

Alexander Pechtold, partijleider D66: “Dit kabinet stuurt niet alleen taken en verantwoordelijkheden naar gemeenten, maar zorgt ook voor het geld dat daarvoor nodig is. Boter bij de vis. Dat is één van de zaken in het regeerakkoord, waar ik als oud-wethouder en oud-burgemeester erg trots op ben.”

Impuls voor Zuid Van oudsher kampt Rotterdam-Zuid met hardnekkige problemen: hoge werkloosheid, een laag opleidingsniveau en slechte woningen. Dit deel van de stad blijft achter bij de rest van Rotterdam en het gemiddelde van de grote steden in Nederland. Om de achterstanden weg te werken, is in 2011 het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) opgestart. Dat programma krijgt nu eindelijk een gedegen financiële onderbouwing.

Het Rijk investeert nu in een Rotterdam-Zuid dat een kentering doormaakt. De cito-scores stijgen, de werkloosheid daalt en er ligt een stevige aanpak op tafel om de woningvoorraad een opknapbeurt te geven. Met deze nieuwe miljoenen kan Zuid verder op de ingeslagen weg. Hard nodig, want er moeten nog flinke stappen gemaakt worden.

Said Kasmi, lijsttrekker D66 Rotterdam: “Ik ben blij dat dit kabinet ziet wat het plan voor Zuid nodig heeft én bereid is om de portemonnee te trekken. Het is onacceptabel dat de kinderen op Zuid minder goede kansen in het leven krijgen, puur omdat ze aan de zuidkant van de Maas wonen. Ik wil dat geen kind opgroeit in een tochtige woning of kampt met een taalachterstand op jonge leeftijd.”

In het kader van het NPRZ zijn er 500 carrière-startgaranties afgegeven aan jongeren die een mbo-opleiding afronden. D66 wil dit aantal uitbreiden naar 1000, in plaats van de 600 die voor volgend jaar gepland staat. Door vmbo-leerlingen te verleiden tot het volgen van een kansrijke mbo-opleiding, gaan zij een succesvolle loopbaan tegemoet en krijgen bedrijven de krachten op waar zij zo om zitten te springen.

Mobiliteit Om het gebied echt te laten bloeien, moeten er meer verbindingen worden gelegd tussen Noord en Zuid. Een metrolijn van Kralingse Zoom tot aan Zuidplein is wat ons betreft de beste oplossing. Nu het kabinet dit geld beschikbaar heeft gesteld, kunnen we eindelijk écht aan de inhaalslag beginnen.

Energiezuinige woningen Het budget wordt deels geïnvesteerd in het verbeteren van woningen. Een deel van de woningvoorraad op Zuid is zwaar verouderd en slecht geïsoleerd. Het verduurzamen van woningen is niet alleen goed voor het klimaat; het is ook goed voor de portemonnee van de bewoners. Zij hoeven immers minder te stoken en krijgen daardoor een lagere energierekening op de mat.

D66 wil dat alle nieuwbouw energieneutraal wordt. Zonder gasaansluiting, mét zonnepanelen. Hierover willen we bindende afspraken maken met woningcorporaties.  Zo wentelen we de kosten van de energietransitie niet af op de zwaksten in de samenleving.

Het bericht D66 Rotterdam blij met 130 miljoen voor Rotterdam-Zuid verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.